Perez zag betrouwbare types bij Ajax: 'Kaplan vind ik echt een baken van rust'

door Brent Tomassen 44

Bron ESPN

Perez zag betrouwbare types bij Ajax: 'Kaplan vind ik echt een baken van rust'

door Brent Tomassen 44

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Mario Been en Kenneth Perez zagen dat Ajax tegen FC Utrecht de wedstrijd volledig controleerden en weinig weggaven. Vooral het optreden van Sivert Mannsverk en Ahmetcan Kaplan kan op veel lof rekenen van het duo, waarbij Perez pleit voor het vaker gebruiken van dit soort 'betrouwbare types'.

‘Ik vond het een matige wedstrijd van beide kanten', opent Been bij Dit was het Weekend op ESPN. Utrecht wilde wel drukzetten, maar had daar in het begin toch wel wat problemen mee, omdat Ajax met twee man voor die vijfmansverdediging speelde met Mannsverk en Henderson. Dat deed Ajax alleraardigst, ze creëerden niet al teveel, maar dit was de wedstrijd waarin ze het minst weggaven van de hele competitie.’

De voormalig trainer van onder meer NEC en Feyenoord heeft wel een idee waarom er meer stabiliteit was bij Ajax. ‘Kaplan speelde ten opzichte van Šutalo, dat vond ik al een verbetering. Aan de bal is hij een stuk rustiger, hij ziet het allemaal goed. Maar FC Utrecht kreeg geen vat op de manier van opbouwen. Ze kwamen er allemaal een beetje tussen te lopen. Maar zonder veel kansen te creëren is Brobbey wel enorm belangrijk voor dit Ajax. Hij staat op een eiland. Geen Berghuis en geen Bergwijn voor de creativiteit, ze hebben dan wel Taylor en Hlynsson, die dat wel heeft, op het middenveld.’

'Mannsverk voor mij de reden waarom ze minder kansen weggaven en minder openstonden'

Perez is op zijn beurt lovend over met name Sivert Mannsverk en Ahmetcan Kaplan. ‘Vond je ook niet dat Ajax, buiten dat ze weinig weggaven, betrouwbare types had opgesteld? Je had Mannsverk en Henderson nu en die kunnen wel in de controle spelen. Geen malle fratsen. Kaplan vind ik echt een baken van rust en zijn passing is echt heel goed. Maar ze speelden nu vanuit de controle, terwijl met Branco van den Boomen vinden ze dat hij moet strooien met passes en het voetballend allemaal moet doen. Maar met Mannsverk had je die controle. Hij had ook maar zeven keer balverlies, alleen Kaplan had dit minder. Hij was heel balvast en voor mij de reden waarom ze minder kansen weggaven en minder openstonden. En Henderson speelt helemaal zonder fratsen. Dat is bijna saaier dan verf te zien drogen’, grapt de Deen tot besluit.

Heb je al een TV-aanbieder voor het F1-seizoen van 2024? Bekijk de opties hier. Of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV.

Lees meer over:
Plaats reactie

Henkjanklaas +20657

Mijn handen jeuken altijd bij perez. Dat lachje, dat sarcasme, andere analisten altijd willen aftroeven, altijd het woord willen nemen, zijn collega’s geen ruimte geven, altijd in zijn eigen gelijk blijven hangen. Het zal nooit gebeuren maar ik zou graag eens aanschuiven bij ESPN om met hem in discussie te gaan. Een van Gangelen heeft een dermate zwak karakter dat die het nooit richting Perez op de spits zal drijven.

07-03-2024 11:53

henkie58 +2055

Eindelijk eens positief commentaar van die klojo!

04-03-2024 23:58

willem1958 +8803

Kaplan en Mansverk deden het prima, deze stabiliteit heeft Ajax nodig en van daaruit kan je meer gaan voetballen.
Gewoon doorgaan en wanneer Berghuis en Bergwijn terug zijn kan je met Brobbey en Bergwijn voorin 4-4-2 of 5-3-2 blijven spelen, niet helemaal des Ajax maar wel georganiseerd.

04-03-2024 11:37

Henkjanklaas +20657

Met een Kaplan en Mansverk, dit blijken denk ik zeer goede spelers hoef je niet eens met 5 achterin te spelen. Wel dienen er komend seizoen twee hele goede backs te worden aangetrokken. Die zijn vaak nog betaalbaar op die posities.
Verder een keigoeie middenvelder (wel duur ja) en een super goeie rechtsbuiten (ook duur ja). En dan maar hopen dat Brobbey blijft. De bank is nu ook slecht dus daar moet je ook nog wat. Jong laat nog geen supertalenten zien…

07-03-2024 11:56

Balgevoel +30916

Hato is een megatalent, maar aan Kaplan merk je wel dat hij nu al stukken volwassener is en ook slimmer in z'n positionering. Hij zal echt nog wel eens een slechte lange pass geven of een tegengoal veroorzaken, laten we dan ook niet weer gelijk roepen dat-ie terug moet naar Turkije, of zo. Uiteindelijk zie ik in Kaplan ook de laatste reddingsboei voor Sutalo, op papier een uitstekend duo: Sutalo als laatste man (zoals bij Kroatië naast Gvardiol) en Kaplan de voorstopper die voor wat meer voetbal zorgt en als eerste de duels aangaat. Voor Hato is het misschien zo slecht nog niet om af en toe wat potjes op linksback mee te pikken. Daar gaat hij ooit sowieso wel terechtkomen (in Engeland, bijvoorbeeld) en daarnaast is het helemaal niet gek als je op die positie meters kan maken en even denkt aan voorgangers als Blind of De Boer...

04-03-2024 09:50

Rodsje +14769

Henderson speet precies wat je verwacht van een speler op zijn positie, dat kan gezien worden als saai maar ook als stabiel. Hij geeft regelmatig ook mooie ballen naar voren maar doseert ze vooral, itt Branco die dat juist teveel doet. Overigens zag je gister hoe hij coachte en mensen op hun kop gaf (lees scherp zette), voor mij is hij de absolute aanvoerder en aub nooit meer Hato, Berghuis of Bergwijn als aanvoerder.

Kaplan is echt top en dat zag je al bij Jong Ajax.
Hato is ook echt goed maar heeft nog zoveel te leren vooral positioneel, dit hele seizoen loopt ie keer op keer buitenspelval op te heffen. Gister ook en tegen Az was precies hetzelfde, je zou denken dat je erop traint als Ajax zijnde

04-03-2024 09:43

Nr.10 +111341

Ik denk niet dat je het per se zo moet laten staan qua formatie, maar wel dat je Kaplan en Mannsverk moet laten staan.

04-03-2024 09:06

Craain +4968

Ik zou gewoon laten staan zoals gisteren. Hoeveel kansen heeft FC Utrecht gehad gisteren, dan staat er goed bij Ajax qua werkinzet en uithoudingsvermogen. Berwijn staat qua verdedigende werk niet altijd goed positioneel net als Berghuis. Laatstgenoemde heeft er duidelijk geen zin om voor het team te werken.

Berghuis is qua rendement inderdaad belangrijk maar vergeet niet dat hij alle vrije trappen en hoekschoppen mag nemen dan komt zijn rendement vanzelf omhoog daarnaast geeft hij ook veel zinloze voorzetten wat tot veel balverlies leidt plus geen werkinzet voor het team dan speel je met hem eigenlijk met man minder.

Gisteren zonder Bergwijn en Berghuis wisten we 2x te scoren, dan staat er iemand wel op die het rendement van Berghuis overneemt.

Voordeel is dat het team minder afhankelijk is van Berghuis waardoor andere speler meer de vrijheid heeft om belangrijk voor het team te zijn. Met Berghuis erbij moet je ook de bal aan hem geven want anders gaat Berghuis irriteren. Gevolg veel balverlies dan moet het team meer verdedigende werk doen voor Berghuis.

04-03-2024 08:09

AjaxHoorn +32989

Zo zie je maar. Dat geneuzel om ervaring. Je moet voetballers in je as hebben. Zowel Kaplan als Mannsverk hebben dat en zijn helemaal niet zo ervaren. Ajax moet voetbal kopen en door laten stromen. Dan worden we volgend jaar maar 2e of 3e. Bouw op naar een voetballend elftal die weer de wil kan opleggen.

04-03-2024 08:04

MichelBoerebach +29216

2e of 3e? Dat is wel heel optimistisch.

06-03-2024 02:15

barry1988 +24064

Gewoon zo laten staan en straks Bergwijn voor Hlynsson. Dan hebt je met deze middelen de best mogelijke opstelling. Dan zien we volgend seizoen wel weer verder voor nu is het overleven tot het einde van het seizoen.

Kaplan en Mannsverk zijn erg goed terug gekomen van hun blessureleed zeer knap.

04-03-2024 07:17

AjaxHoorn +32989

Geen optie meer maar persoonlijk denk ik dat Misehouy op 10 een revelatie zou zijn.

04-03-2024 08:01

barry1988 +24064

Moet die wel eerst verlengen

04-03-2024 10:13

LukaLitmanen +82152

Berghuis voor Hlynsson

Meeste assists
MVP na Brobbey
10 assists en 7 goals in 16wed Schip

04-03-2024 10:11

Koningtoto +60587

Lekker wakker worden. Van utrecht gewonnen en belangrijker nog, de 0 gehouden voor het eerst in eeuwen.

04-03-2024 07:14

NwankwoTita +1928

Henderson speelde verre van saai. Met een beetje geluk zette hij Brobbey 3 keer alleen voor de keeper met een splijtende pass.

Dat eeuwige denigrerende, cynische en sarcastische gelul van Perez over Ajax is beschamend. Ronduit schandalig dat deze kwal mee mag doen met de Ajax legends.

04-03-2024 06:48

Ron403 +6492

Hier sla je de spijker wel op z’n kop. Dit is echt puur omdat men iets wil zeggen over een dure speler op leeftijd, Henderson speelde helemaal niet saai hij was juist continu opzoek naar diepgaande spelers.

04-03-2024 07:28

AjaxHoorn +32989

Ik vind Perez altijd de vinger op de zere plek leggen. Dat doet hij niet alleen richting Ajax maar bv ook ocer de verheerlijking van de AZ lichting waarbij hij zei: het is het team maar weinig individuele kwaliteit. Dat mensen die kritiek niet kunnen hebben is jammer want Perez zou heel goed zijn voor de organisatie.

04-03-2024 08:00

Litmanen95 +1087

Ik zou het niet typeren als beschamend, wat Perez elke week zegt. Eerder: saai, voorspelbaar.

04-03-2024 10:26

Tadic020 +1899

Been is een clown en bemoeial blijf maar bij die kakkerlakken

04-03-2024 06:18

daslogisch1 +10199

Been vond het een matige wedstrijd...tot zover Been...

04-03-2024 00:54

Henk de Vries +11133

Dat was het toch ook gewoon?

04-03-2024 06:36

Cosey2 +7083

Jawel maar wij zijn er blij mee, wat Been ervan vindt vinden we toch niet zo interessant?
Wij vinden hem een matige coach en analist.

04-03-2024 06:40

leeke +10401

O jij vond het wel een goede wedstrijd .....

04-03-2024 06:40

PeterLarsson +13316

Saai of goed zijn wel 2 andere begrippen… saai omdat er weinig gebeurde, goed omdat je bijna niks weggaf en matig omdat je weinig kansen creëerde.

04-03-2024 07:17

daslogisch1 +10199

Ruimte voor verbetering dus en niet alles op Brobbey te focussen maar er een speler bij plaatsen. Verdedigend staat het goed nu, dus dat zo laten staan voorlopig.

04-03-2024 11:01

behangdelul +32808

En nu is het heel makkelijk en je ziet het ook gebeuren, om Sutalo de schuld van alles te geven. Zet Sutalo nou maar eens een paar wedstrijden naast Hato en Kaplan en Rensch op de rechtsback, dan kan Sutalo ook doen in hetgeen hij goed is: verdedigen en hoeft hij zich niet druk te maken over het voetballende gedeelte. Dan een prima EK draaien met Kroatie en in de verkoop er mee.

04-03-2024 00:40

Cosey2 +7083

Maar juist dat ‘goed verdedigen’ heb ik geen seconde gezien van hem. Dat hij aan de bal en opbouwend geen enkele waarde had/heeft vergeef ik hem nog. Ik had een Slavische Slager verwacht die elke spits verdedigend opvreet, geen struikelende twijfelaar.

04-03-2024 06:37

Jari_held +921

Hij stond vorige week 2 potten naast hato en rensch. Toen gaf ie tegen bode 200 kamsen weg en pakte rood en tegen az was ie schuldig aan 2 goals.

04-03-2024 07:13

Dolblij +45406

Hoe fijn moet het ook voor Hato zijn om geen onzekere twijfelaar naast je te hebben. En laat Henderson lekker zonder fratsen zo doorgaan.

04-03-2024 00:10

Cosey2 +7083

Daar zijn we juist Dolblij mee!

04-03-2024 16:49

Dolblij +45406

Zo is het en niet anders 👌

04-03-2024 18:37

Kryptonite +76957

Hoe lang gaan we nog herhalen dat Hendo zogenaamd saai speelt? Als je niet inziet dat Hendo positioneel, coachend en qua inzicht van wereldklasse niveau is, dan heb je er geen kaas van gegeten. Hij heeft tot nu toe in een elftal gespeeld dat totaal niet in balans is. Je zag vandaag met Kaplan achter hem en Mannsverk naast hem al kleine flitsen van hetgeen waartoe hij in staat is. Wacht maar tot volgend seizoen. Als we de balans meer weten te herstellen en meer leiders toevoegen aan de selectie, dan wordt hij by far de beste middenvelder van de Eredivisie. Mark my words.

03-03-2024 23:53

leeke +10401

Henderson is toch gewoon een saaie speler....of ga je nou vertellen dat het een creatieve speler is. Het is gewoon een speler die je in je team nidig hebt,alleen moeten ze stoppen met hem iedere bal te geven,want hij is geen spelverdeler. Voor de rest heb je gelijk hoor,prima speler met veel ervaring en goed voor de ballans,maar abseluut geen 6.

04-03-2024 06:44

MidMid +5715

Zo werkt het met voortdurend framen. Jij gelooft nu ook al dat Henderson een saaie speler is. Ik heb jaren lang Liverpool gevolgd. Ook in dat team was hij allesbehalve saai. Hij was een aanjager, maar altijd goed gepositioneerd en heel veel goede passing. Nee, hij speelde inderdaad niet vijf mensen uit om de bal vervolgens in de kruising te schieten, maar hij was wel altijd betrokken bij het spel, zette regelmatig iemand vrij voor de keeper en dus allesbehalve saai.

04-03-2024 08:13

leeke +10401

Dus saai,degelijk maakt weinig fouten en wat hij doet doet hij goed. Precies zoals ik zeg.en als je hem toch hebt gevolgd,deed hij dat van de 8 positie niet op 6

04-03-2024 09:26

Litmanen95 +1087

Ik denk dat we misschien niet over saai moeten spreken, maar over voorspelbaar. Het is (gelukkig!) geen speler bij wie je van tevoren niet weet wat je gaat krijgen. Hij is wel creatief, maar op een constante, onopvallende manier. Zie bijvoorbeeld het subtiele balletje buitenkant voet dat uiteindelijk tot de 1-0 tegen psv leidde. Of de dieptepasses die vrijwel altijd een doel en de juiste snelheid hebben. Van Henderson weet je dat hij doet wat nodig is. Daardoor gaat een elftal lopen, daardoor kunnen types die op een andere, meer trial and error-manier creatief zijn, meer opvallen. De beste elftallen zijn een combinatie van betrouwbaar en onvoorspelbaar.

04-03-2024 10:38

Barra +5529

Ik zie zijn sterke punten wel en zijn absolute meerwaarde, maar in zijn spel vind ik hem ook wel wat saai. Dat is zijn rol natuurlijk ook in dit Ajax, om stabiliteit en rust te creëren. Hij heeft wel een prima lange pass in huis.

04-03-2024 07:06

NW23 +5061

Helemaal mee eens. Het is belachelijk langs welke lat men Henderson wil leggen. Het is nooit goed. Het is altijd 'maar gewoontjes' en tegenvallend. Hij moet echt drie man passeren en twee scharen eruit gooien, wil men zeggen dat hij een toegevoegde waarde is.

Dat deden Xavi en Pirlo in hun beste jaren ook niet. Henderson is gewoon een belangrijke speler voor dit Ajax. Hoe Ajax beter de komende 12 maanden wordt, hoe belangrijker hij zal worden. Hij is het cement tussen de stenen. Helaas heeft Ajax nog weinig stenen, dus dan is het cement ook minder waardevol. Dat wordt alleen maar waardevoller wanneer er meer solide stenen zijn.

Alleen al het moment gisteren in de slotfase, toen we met 10 man stonden en hij Utrecht nog ging opjagen op eigen helft. Uiteindelijk schoot Utrecht de bal over de zijlijn. Dat is iets wat je in NL niet ziet. Altijd lekker veilig achterin blijven in de slotfase. Niet beseffende dat je een tegenstander dan uitnodigt en alle vrijheid geeft om de bal er goed in te pompen. De kans dat de bal dan goed valt is een stuk groter.

Daarom is het belangrijk om altijd druk op de bal te houden, zodat een tegenstander niet vanuit een ideale positie in alle vrijheid de bal voor de pot kan gooien. Nogmaals, dat zie je bijna nooit bij Nederlandse teams. Bij Henderson zit dat in z'n systeem. Zelfs met 10 man weet hij het moment te herkennen om druk te zetten op de tegenstander, daarmee de druk van onze eigen verdediging af te halen en zelfs de bal te winnen waardoor je een minuut van de tijd afhaalt.

Verder verliest hij bijna geen bal, zet hij medespelers neer, is hij bezig met de scheidsrechter (waardoor anderen zich op het spel kunnen richten - hij heeft die capaciteit over) en hij speelt ook daadwerkelijk voldoende ballen gewoon naar voren. Iedere wedstrijd heeft hij wel één of twee passes waarmee hij een aanvaller weg stuurt, of een linie over slaat. Wat wil je nog meer van een 6? Je kunt hem echt niet verwijten dat hij balletjes alleen maar breed en terug passt en niet naar voren kijkt. Dat is gewoon niet waar.

Henderson is belangrijk voor dit team en zal alleen maar belangrijker worden als het team beter wordt. Als Ajax een gatenkaas is, kun je niet van hem verwachten dat hij alle gaten dicht. Maar guess what, er is geen één speler die dat kan. In een team dat redelijk tot goed staat, is hij wel de speler die het ziet wanneer er ergens iets fout gaat in de organisatie en dat op tijd recht zet. Daarbij kan hij duels winnen en is hij prima aan de bal. Uiteraard wordt hij er niet jonger op, maar zolang hij op dit niveau speelt, gaat hij alleen maar belangrijker worden voor Ajax.

04-03-2024 13:44

Rob1976 +9520

Gooijer, Rensch, Sosa, Taylor en Hlynsson vervangen voor betere spelers en er staat een leuk elftal volgend jaar. (Puur gekeken naar de basisspelers van vandaag)

03-03-2024 23:52

P.Russo +6366

Kaplan gaat als hij zich zo door blijft ontwikkelen echt een topper worden. Dat zei men al toen we hem haalden maar bij Jong en ook Ajax 1 laat hij erg goede dingen zien. Mannsverk is idd een speler zonder franje en fratsen. Maar verplaatst het spel goed, ziet het gevaar en durft te voetballen. Henderson was ook trouwens geweldig in de blessuretijd hoe hij de longen uit zijn lijf rende en er een inworp uit haalde. Niet veel later deed Vd Boomen hetzelfde. Een echte leider, ook hoe hij Rensch op zijn plek zette toen hij Lammers liet draaien. Ik denk dat 10 van de 10 supporters hetzelfde hadden gedaan als ze met Rensch op een veld stonden

03-03-2024 23:48

Harrier Du Bois +38948

Kaplan speelde goed, erg goed misschien wel, kan me geen fouten herinneren. Wel fijn hoor na de blamages per zoveel wedstrijden van Sutalo. Ook Hato leek het fijner te vinden, kon weer iets meer naar voren verdedigen, vooruit verdedigend is Hato goed. Lijkt me een goed duo zo op het eerste gezicht. Kaplan en Mannsverk hebben afgelopen wedstrijd hun kans zeker gepakt.

03-03-2024 23:45

AFCA-Driebergen +22287

Rust, voetballend goed, bijt zich in zijn tegenstander en heeft gif. Hopen dat deze jongen zich hard door gaat ontwikkelen en fit blijft. Dan gaan wij hier veel plezier aan beleven

03-03-2024 23:40
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.