'Onana zou veel sneller en agressiever naar de grond zijn gegaan'

door Bart Veenstra 36

Bron Het Parool

'Onana zou veel sneller en agressiever naar de grond zijn gegaan'

door Bart Veenstra 36

Bron Het Parool

Laatst geüpdatet

Columnist Menno Pot lijkt zich sinds afgelopen zondagavond wat zorgen te maken over Maarten Stekelenburg. De doelman keept op dit moment, omdat André Onana geschorst is. Dat deed hij tot zondag meer dan prima, al ging hij bij de 4-1 van Sparta Rotterdam 'te traag' naar de grond.

'Het was niet alleen zíjn schuld. Timber en Álvarez kwamen te laat, Schuurs liep er verdwaasd bij en zelfs Martínez durfde niet in te grijpen', schrijft Pot in zijn column Branie in Het Parool. 'Maar toch, toen de broer van Ryan Gravenberch zich door de Ajaxdefensie wurmde en namens Sparta 4-1 aantekende, dacht ik het: die had Onana gehad.'

Het tegendoelpunt maakte voor Ajax niet heel veel uit, maar toch zei het ook wel weer iets, zo vindt Pot. 'Onana zou sneller zijn doel zijn uitgekomen, qua zwaartepunt een stuk lager hebben "gezeten" en vooral veel sneller en agressiever naar de grond (en de bal) zijn gegaan.'

Stekelenburg is met zijn 38 jaar op dit moment de oudste speler in de Eredivisie. 'Hij gaat sneller naar de grond dan ik op mijn 38ste, dat geef ik direct toe. Maar toen ik in de herhaling zag hoe hoog hij bleef "zitten", moest ik onwillekeurig aan mijn grootvader denken, om precies te zijn aan die keer dat ik als jochie de wc-deur opentrok en hem op zijn verhoogde toilet zag zitten', aldus Pot, die een conclusie trekt. 'Ik begrijp dus wel dat Ajax naar het sporttribunaal CAS stapt in een poging om een paar maanden van de dopingschorsing van Onana af te pingelen.'

Verwacht jij dat Ajax en Lille OSC met 1-1 gelijkspelen in Amsterdam? Zet dan in en krijg 5,90 keer je inzet terug!

Lees meer over:
Plaats reactie

MichelAngelo66 +22258

Pff wat een flauwekul vind ik dit. Als mijn tante een .... was het mijn oom geweest.

Stekelenburg bleef juist bewust lang staan. Als hij te vroeg op de grond ligt is het ook niet goed. Heeft alleen de pech dat de bal precies door zijn benen gaat. Heeft ie de mazzel van een keeper dat ie afketst tegen een van zijn benen dan hoor je niemand. We kunnen bij elk tegendoel[unt wel aan onana denken, maar dat lijkt me vrij onzinnig en ook niet rechtvaardig to stekelenburg trouwens.

25-02-2021 17:33

31xAjax +7960

Tuurlijk is Onana de betere keeper maar ik kan genoeg matige ingrepen van hem voor de geest halen. En het zou ook zo maar kunnen zijn dat Stekelenburg beter oplet als hij een "paracetamol" pakt....

24-02-2021 20:13

Bloedzweetentranen +4985

Dit is zo makkelijk. Iedereen ziet wel dat Onana de betere keeper is. Ik vind het dan ook niet nodig om dit telkens te moeten benoemen bij een tegen goal. Stekelenburg is op zijn beurt gewoon echt beter met spel hervattingen, z’n trap is enorm zuiver en gewoon echt beter dan van Onana.
Hierdoor komt Ajax regelmatig makkelijker aan voetballen toe. Dat wil ik dan toch wel even benoemen.

24-02-2021 16:14

AlexIbarra +19290

Ja man, donderdag gewoon weer Andre in de goal!

Oh, wacht..

24-02-2021 11:13

Robbie en de Kock +11221

Ik vond die Branie podcast olv Ronald Ockhuysen toch fijner.

24-02-2021 11:11

TontoKarnaggel +42537

Kom op Menno, misschien is het je ontgaan maar het komt best vaak voor dat de 2e keeper iets minder is dan de 1e.
Wees gewoon blij dat je met Maarten tenminste nog enigzins kwaliteit op doel hebt staan

23-02-2021 20:34

Hziyech15 +2197

Moet je na gaan als we nu met Lamprou hadden gezeten haha. Wat verwachten mensen van een 2e keeper? Stekelenburg is een ervaren rot, die geen gekke dingen doet. Hij is bij lange na geen Onana, want dan was hij niet bij ons 2e keeper geweest. Er zijn vrij weinig clubs waar de 2e keeper vrijwel evengoed is als de 1e keeper. Kijk eens naar die adrian van liverpool. Dat is pas een grabbelaar.

23-02-2021 19:40

Oeroeboeroe +18425

Ik ben blij met Stekelenburg. Wellicht had hij er 1 kunnen houden, maar ik word helemaal blij van zijn veel snellere spelhervattingen, waar dan ook een doelpunt uit voorkwam.

23-02-2021 19:23

Libero +19189

Heel goede uittrap ook.

23-02-2021 19:30

MickS +6250

a) Onana is een topkeeper, Steek was een zeer goede keeper en een hele goede 2e keep. Hen vergelijken is natuurlijk onzinnig
b) Onana is zeker niet foutloos, houdt echt niet alle ballen. Niemand kan weten of hij deze had gehouden, omdat hij nu eenmaal niet in het doel stond. De kans zou wel groter geweest zijn, maar dat ligt aan punt a)
c) Steek is een hele goede 2e keep, en ik ben er blij mee. Straalt heel veel rust en betrouwbaarheid uit, en heeft meer uitstraling in het doel dan bijv. Cillissen, wat ik toch wel een plus vind. Hij heeft bergen ervaring, en kan een verdediging goed aansturen/neerzetten. En dit laatste wellicht zelfs beter door zijn ervaring dan Onana nu nog kan. Ik denk dat we heel blij mogen zijn met de mazzel dat Steek van de zomer is gekomen.

23-02-2021 19:04

Marco.V +68

De Steek, is een geweldige doelman! We moeten blij zijn met hem, Onana doet ook niet alles goed. Het lijken wel mensen, dus Menno een beetje respect mag wel.

23-02-2021 19:03

Cello +52979 moderator

Natuurlijk is Onana veel beter dan Maarten. Dat is niet wereldschokkend. Daarom is Onana ook 1ste keus en Maarten 2de binnen deze selectie.

En hoe of je het ook uitlegt aan de hand van lichaamsbouw, lager zwaartepunt van Onana, reflexxen van Onana. Dan nog, ookal is de kans kleiner, had die bal er óók bij Onana in gekund hoor. Het is dus niet zo, dat met Onana in de goal het doelpunt absoluut niet was gevallen. Alleen de kans was kleiner geweest. Maar zeker niet nul.

23-02-2021 18:30

hosannabandé +256

Ik ben niet zo optimistisch over Steek. De afgelopen wedstrijden heeft hij weinig te doen gehad. Bij de tegengoals zag hij er niet best uit. Ben benieuwd komende wedstrijden...

23-02-2021 17:30

Juichtoon +32642

Eens hoor. Goal van Lille ging zowat door hem heen. ...was bijzonder matig.

23-02-2021 17:20

BRAMHOUTEN +3813

Ik ben tevreden met maarten. wat een rustpunt is hij. misschien zijn ze reflexen minder maar de voorzetting is veel beter en sneller dan Onana

23-02-2021 15:28

Gerrit.S +335

Goede keeper, uittrappen mogen wel beter.

23-02-2021 15:18

AjaxDaniel +14527

Uiteraard is Onana beter en heeft hij meer potentie maar ben alsnog erg blij met Stekelenburg achteraf hoor. Is gewoon een goede keeper en erg luxe om hem als back-up te hebben. Vind hem minimaal gelijkwaardig aan keepers als Bizot, Mvogo en Marsman en misschien ook wel beter.

23-02-2021 15:14

Oeroeboeroe +18425

Mvogo??? Die mag zijn reet niet eens likken :-D

23-02-2021 19:24

Ajaxbrl +13856

Gewoon een prima 2e keeper, vanaf Augustus moet er wel gewoon weer een 1e keeper staan ben ik van mening.

23-02-2021 14:48

Nr.10 +111333

Ja gaan we dit nou elke week horen? Iedereen weet dat Onana beter is dan Stekelenburg, daarom was hij ook eerste keeper, hij pakt ballen die verder bijna niemand houdt. Stekelenburg is verder een prima noodverband, hij pakt misschien geen onmogelijke ballen en is minder in de 1 tegen 1, maar ik vind hem heel rustig in die goal staan, afstandsschoten en hoge ballen heeft hij klem en hij is comfortabel met de bal aan de voet. Beetje krediet mag hij wel krijgen, hij is ook een echte Ajacied.

23-02-2021 14:44

Amsteraaij +2262

als onana had gespeeld en hij was eerder uitgekomen had denzel misschien ook wel eerder geschoten.. kan hier weinig mee deze teksten van pot

23-02-2021 14:28

Jobjuhh +13

Gaan we nu na elke tegengoal ons afvragen of Onana die wel zou hebben gehad?

23-02-2021 14:23

wendoo9 +8125

Maarten doet het buitengewoon goed. Schuurs moet leren om niet zo kinderlijk te verdedigen. Hij wordt keer op keer te kijk gezet. Daar begint het probleem en niet bij Maarten.

23-02-2021 14:18

Lazell +17005

Is nog belangrijker in zijn meevoetballen en coachen, dan met het keepen zelf. Had niet verwacht dat hij zo belangrijk kon zijn als 11e veldspeler.

Met een goed meevoetballende keeper en 2 centrale verdedigers die bijna naast hem gaan staan, gaat geen team het in zijn hoofd halen om helemaal druk te zetten tot op 5-10 meter van onze achterlijn. Dan worden de ruimtes zo groot en tegen een voetballend team als Ajax is dat zelfmoord. In principe is hij er dus mede verantwoordelijk voor dat we altijd onder de druk uit kunnen voetballen, waardoor we niet laag op het veld de bal verliezen en daarmee ook minder kansen tegen krijgen.

23-02-2021 14:15

Gerbrand +157

Goed gezien Menno. Bovendien zie je die Gravenberch zich er tussendoor wurmen en dan moet je als keeper er direct op zitten juist op het moment dat hij zijn laatste balcontact heeft gehad.De speler heeft totaal nog niet op de keeper gerekend! Overigens doet Steek het verder boven verwachting

23-02-2021 14:13

Jobjuhh +13

Hoezo doet Stekelenburg het boven verwachting? Hij hoeft niets te doen...

23-02-2021 14:24

Juichtoon +32642

Precies. Heb Steek eigenlijk nog geen enkele goede bal.zien tegenhouden. Bal van Heracles vlak na 0-2 was meter bij de paal vandaan en nagenoeg recht op hem af. Ik ben best kritisch.

23-02-2021 17:23

trodat4030 +97063

Leuke onzinnige vergelijking. Dat is ook precies de reden dat Onana de 1e keus is en Maarten de 2e keus. Hoeveel clubs brengen een 2e keeper in die exact even goed is als de 1e? Juist.

23-02-2021 14:01

Ajacied33 +36797

Onana is next level man, kun je niet vergelijken met Steek. Maar dit is gewoon zoeken om het zoeken. Ook met Onana had je van Sparta met 4-2 gewonnen. Oke, misschien 4-1 dan. Wat dan nog? Bij een grote voorsprong is het niet zo'n ramp, als Steek er maar staat wanneer het nog spannend is. En volgens mij gaat het tot nu toe gewoon prima toch

23-02-2021 13:58

Red Devil +3604

We moeten Maarten nu niet gaan lopen afzeiken maar juist steunen. Hij heeft ritme nodig en wat achter hem komt is 3x niks.

23-02-2021 13:52

Henk de Vries +11133

Hij komt ook slecht over bij voorzetten en corners.

23-02-2021 13:47

wendoo9 +8125

Maar heeft wel een betere spelvoortzetting dan Onana. Dus iedere zijn ding. Natuurlijk is Onana een veel beter keeper in alle opzichten.

23-02-2021 14:22

Eurysaces +29531

Natuurlijk is Stekelenburg niet zo goed als Onana, maar dat Ajax zo lang een speler onder de lat heeft van dat niveau, is echt uitzonderlijk. Die 2 vergelijken is niet realistisch.

Verder hoop ik dat Scherpen wat vaker de kans gaat krijgen, die heeft de toekomst. Zou Stekelenburg in de grote wedstrijden inzetten, maar tegen een Sparta had ik toch graag Scherpen gezien..

23-02-2021 13:39

Turbo +42041

Maarten doet het aardig tot dusverre, maar ik had hetzelfde idee als hierboven. Onana is zo ontzettend goed in de 1op1 dat ik er van overtuigd ben dat hij de 4-1 tegen Sparta en misschien zelfs de goal van David had gehad. Andre blijft staan en dwingt de aanvaller zuiver in de hoek te schieten. Stekelenburg heeft het typische probleem wat alle lange doelmannen hebben waarbij hij vrij eenvoudig onder zn lichaam te kloppen is bij het uitkomen.

Het gemis van Onana is enorm. We gaan heus wel wat wedstrijden spelen waarin de tegenstander behoorlijk wat kansen krijgt, zeker op EL niveau, en we hebben nu geen doelman die ons op dat moment op de been kan houden.

23-02-2021 13:23

Lazell +17005

Eens. Mist ook gewoon explosiviteit. Hoe traag hij bij die afgekeurde goal van Boadu in de beker ook naar de grond gaat... Dat is niet raar voor zijn leeftijd, maar je mist Onana wel op zulke momenten.

23-02-2021 14:10

Otomo +148

Ach, Menno toch..

23-02-2021 13:14
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.