Kok: 'Geen racisme, maar Ajaxisme'

door SJvanveen 26

Kok: 'Geen racisme, maar Ajaxisme'

door SJvanveen 26

Laatst geüpdatet

Auke Kok ziet de racistische spreekkoren richting het adres van Riechedly Bazoer niet als echt racisme. De columnist kijkt naar Italië en Oost-Europa en ziet dat daar pas echt racisme plaatsvindt. 'Ze willen niet juichen voor niet-blanke voetballers. Dat is het ware racisme en dat kennen wij hier niet.'

'De ADO-supporters houden van donkere voetballers en helaas haten sommigen van hen Ajax zo erg dat ze een jonge Ajacied proberen te raken waar zij denken dat hij kwetsbaar is', vervolgt Kok in HP/De Tijd. 'Dat is geen racisme, maar laten we zeggen, Ajaxisme.'

En dus zou Kok willen zien dat Ajax de aangifte, die Ajax heeft gedaan richting de supporters van de Haagse club, weer intrekt. 'Het hoort niet en het gebeurt ook zelden zo massaal als afgelopen zondag. Het was een incident, niet de zoveelste misdraging van een stel onverbeterlijke supporters. Met ADO is een boel mis, maar racistisch zijn ze daar niet. De daders worden sowieso gestraft. Misschien moest Ajax die aangifte maar weer intrekken', besluit Kok.

Lees meer over:
Plaats reactie

Freddy Al +11

Ik denk dat Ajax maar gewoon de aangifte moet aanhouden,iemand die zich om andere redenen als racist gedraagt verdient gewoon straf.Ben het wel eens met redenatie; in de eredivisie is men erg haatdragend naar Ajax toe dit waarschijnlijk vanwege het feit dat Ajax nog steeds de club is met de meeste successen,uitstraling enzovoorts.

25-01-2016 19:18

Kingoffdatoilet +17237

Ookal is de motivatie niet racistisch, gewoon lekker straffen.

25-01-2016 00:48

daniajax1 +4

Tuurlijk moet je die aangifte niet intrekken, keihard afstraffen zulk gedrag. Is dus gewoon wel de zoveelste misdraging van het ADO volk. Dat ze meer tegen Ajax/Bazoer zijn dan daadwerkelijk iets tegen donkere mensen hebben zal bij een deel vast waar zijn, maar dat maakt het niet goed. Als je je zo gedraagt dan moet je gewoon de gevolgen ondervinden. Grote mond houden en op de blaren zitten.

24-01-2016 21:35

Schmitz11 +1

Jaman, Auke Kok. Racisme bestaat niet in Nederland, blijf dat maar geloven.. Kneus

24-01-2016 19:34

MS22 +0

Haha wat een malloot

24-01-2016 17:22

3sterren +20205

En die walgelijke toestanden een paar weken geleden in Keulen waren zeker slechts een speelse uiting van genegenheid jegens de andere sekse, ingegeven door een ietsie pietsie te hoog testosteron gehalte – NIET omdat zij gore barbaren zijn, met verwrongen waanfantasieën over westerse vrouwen, maar simpelweg omdat ze een klein beetje geil waren.
Het was een incident. Niet de zoveelste misdraging van een stel onverbetelijke ...

Ach laat ook eigenlijk maar. We glijden steeds verder af.

Laten we het gewoon leuk houden rondom de voetbalwedstrijden.
Het is maar een spelletje. Waar Ajax overigens verdomd goed in is.

Wij kunnen er toch ook niets aan doen dat we supporters zijn van de allermooiste club van allemaal?

24-01-2016 16:44

De_Realist +365

Ik ben van mening dat Auke Kok hier een punt heeft. Dat neemt echter niet weg dat het debiel gedrag is, ongeacht de motivatie er achter.

24-01-2016 15:54

Sam Badi +0

Precies. Maakt niet uit waarom, het blijven racistische uitingen.

25-01-2016 16:30

je +5

Rancune Ik heb geen Rancune naar Moses d toe omdat hij alles wat Ik post duimpje naar beneden gaat .

Johan Cruijff is Ajax .

24-01-2016 15:26

Maxwell_5 +6977

Net op het moment dat je dat denkt dat het onmogelijk is dat er mensen niet nóg dommer kunnen zijn, vindt er plotseling weer een evolutie plaats. Auke Kok, ik sta op en geef je een staande ovatie voor deze prestatie!

24-01-2016 14:53

DonAdam +2360

Voor zover de mening van een blanke man uit de middenklasse.

24-01-2016 14:52

AlexIbarra +19293

Duindorp ligt toch in Den Haag?
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2014/04/allochtonen_weggejaagd_uit_dui.html

Maar dat zal wel toeval zijn. Dit was gewoon een normale sfeeractie om je cluppie aan te moedigen.
Na de ludieke Jodenjacht die door de KNJB de nek werd omgedraaid, dit keer een Jungle Book thema.

24-01-2016 14:18

je +5

Dit verhaal raakt Kant nog wal.

24-01-2016 14:03

Sulejmanibesteaankoopooit +2

Het maakt niet uit of ze het 'menen' of niet, antisemitisme en racisme hoort geen enkele plek te hebben in het voetbal in Nederland, of in onze samenleving. De redenatie dat de supporters niet racistisch zijn omdat ze slechts de speler wilden kwetsen is echt de meest belachelijke redenatie die je kan verzinnen om dit gedrag goed te praten.
Wat voor signaal geef je hiermee af aan de amateurs? Dat ze, wanneer ze een tegenstander haten, de donkere spelers racistisch mogen bejegenen? En dat er dan van racisme geen sprake is?

24-01-2016 13:34

Indy +1

Racisme hoort geen plek te hebben, dat ben ik met je eens. Maar het maakt uiteraard wèl uit of iemand iets meent of niet — daar zit je helemaal fout.
Het gaat er de ADO-supporters niet om een bepaalde speler te kwetsen (zoals jij zegt) , maar om Ajax te benadelen.
Kortom: het gaat niet om racisme en het is ook niet persoonlijk — het is anti-Ajax ("Ajaxisme").

24-01-2016 20:08

DetMaiers +4

Gaskamergeluiden, Hamas, Hamas, joden aan het gas???? Zijn ook niet racistisch bedoeld, maar anti-ajax, ajaxisme?
Als je dat gelooft, moet je toch even je schoolgeld terug gaan vragen, want dat is weggegooid geld geweest.

24-01-2016 21:54

Indy +1

"Joden aan het gas" is racistisch gedrag. Daar zijn we het allemaal over eens.
De vraag is echter of we met echte hard-core Neo-Nazi's te maken hebben die alle Joden willen uitroeien en Hitler oprecht vereren of met vijandelijke supporters die alles aangrijpen om Ajax uit z'n spel te brengen.

Ander voorbeeld:
"Van Gaal heeft een kankerwijf!" is dat verklaarbaar vanuit haat naar kankerpatienten of is verklaarbaar vanuit anti-Ajax zijn ("Ajaxisme") en de (schofterige) bereidheid om alles aan te grijpen om maar te zieken en de tegenstander (Ajax) uit zijn spel te brengen?

25-01-2016 14:04

RusselWestbrook +21

Dit maakt gewoon domweg niks uit. Als je een Pakistaan wilt vermoorden maar je schiet per ongeluk een Indiër neer, heb je nog steeds een moord begaan.

Deze randdebielen hebben racistische daden begaan jegens Bazoer. Of ze het meenden is volstrekt irrelevant.

25-01-2016 15:22

Indy +1

Even voor de duidelijkheid, zodat ik je goed begrijp ....

Jij bent dus van mening dat de motivatie achter gedrag van geen enkel belang is.
Dus volgens jou is iemand die een huis in brand steekt een pyromaan. Ongeacht de bedoeling (motivatie) die achter het gedrag zit — het zou zelfs per ongeluk kunnen zijn gebeurd, maar dat maak volgens jou allemaal niets uit. Als iemand een huis in brand steekt (om wat voor reden/motief dan ook / door een ongelukkige samenloop van omstandigheden of niet) volgens jou is het dan een pyromaan.

Klopt dat? Heb ik je zo goed begrepen?

25-01-2016 15:32

DetMaiers +4

idd, als je een huis voor de lol in brand steekt, ben je een pyromaan. Iemand die bij z'n volle verstand is, doet dat namelijk niet

25-01-2016 16:55

Indy +1

Fout DetMaiers! De vraag luidt niet: "is iemand een pyromaan als hij een huis voor zijn lol in brand steekt?"

De vraag is: is iemand een pyromaan als hij een huis in brand steekt ONGEACHT zijn motivatie en ONGEACHT de mogelijkheid dat het ongewild gebeurde.

Kortom: doet motivatie er niets toe — zoals RusselWestbrook denkt?

Ik zou zeggen: probeer het opnieuw.

25-01-2016 19:14

Sulejmanibesteaankoopooit +2

Je interpreteert het verkeerd. Ik zeg niet dat de fans racisten zijn, maar dat oerwoudgeluiden naar een zwarte spelers racisme is. Net zoals het in de fik steken van een huis een daad van brandstichting, niet perse van pyromanisme. Maar als de desbetreffende persoon het 3 keer doet dan kan men zich wel afvragen of er een dieper liggende gedachte achter zit, net zoals met de oerwoud geluiden.

Het maakt niet uit of je de mensen die de oerwoud geluiden racisten wil noemen of niet, buiten kijf staat dan hun daad racistisch was.

25-01-2016 20:50

Indy +1

Ja Sulejmani, we hebben te maken met racistisch gedrag. Daar zijn we het allemaal over eens.
De vraag is echter of dit (racistische) gedrag racistisch gemotiveerd is of dat het voortkomt uit een afkeer naar Ajax ("Ajaxisme").

25-01-2016 21:03

Sulejmanibesteaankoopooit +2

Mooi dat wij het erover eens zijn, meneer Kok hierboven vindt toch echt dat er geen sprake is van racisme.

Natuurlijk doen mensen uit haat van Ajax vreselijke dingen. Maar Antisemitistische leuzen zijn antisemitisch, en racistische leuzen zijn racistisch ;)

25-01-2016 21:23

Indy +1

Meneer Kok vindt dat er geen sprake is van een racistische motivatie voor het (racistische) gedrag.

Tja, het is ingewikkeld dat onderscheid tussen gedrag en motivatie ......

Auke Kok (in HP/de Tijd) : "In Italië en Oost-Europa komt het voor dat supporters een eigen donkere speler uitjouwen. Ze willen niet juichen voor niet-blanke voetballers. Dat is het ware racisme en dat kennen wij hier niet. De ADO-supporters houden van hun donkere voetballers en helaas haten sommigen van hen Ajax zo erg dat ze een jonge Ajacied proberen te raken waar zij denken dat hij kwetsbaar is. Op zijn huidskleur. Dat is geen racisme maar, laten we zeggen, ajaxisme."

26-01-2016 00:04

SuperJood2016 +0

Vieze hypocriet dit

24-01-2016 13:14

FlyingDutchMan +17316

Fijn dat Auke Kok zich nog laat gelden, de wereld vroeg zich al af waar hij bleef.

24-01-2016 12:58

Indy +1

Auke Kok heeft gelijk. Vreemd dat de meeste reaguurders hier dat niet begrijpen.
Ja "oerwoudgeluiden" is racistisch gedrag, maar dat wordt niet ingegeven door racisme maar door anti-Ajax-sentimenten.
De ADO-supporters proberen Ajax uit hun spel te brengen en (verblind door haat) gebruiken zij (racistische) middelen — NIET omdat zij racisten zijn en de aanblik van negers niet kunnen verdragen, maar simpelweg omdat ze Ajax haten.

Het is dus geen "racisme" maar "Ajaxisme".

24-01-2016 12:45

parcomantelic +36

Knap dat Auke (en ook jij) kan beoordelen dat het racisten zijn of niet. Het feit dat ze anti- Ajax sentimenten hebben verklaart nog niet dat ze oerwoudgeluiden maken. De rest van de ADO aanhang deed het immers niet; en de haat is bij velen even groot als bij die idioten van afgelopen Zondag. De enige andere verklaring zou kunnen zijn dat ze elkaar aan het opjutten waren en het 'voor de grap' deden; welke verklaring je er ook bij bedenkt, het zijn per definitie simpele dwazen. Bovendien is het ook helemaal niet belangrijk of je hen het stempeltje 'racisten' geeft, hun gedrag was racistisch en dat is genoeg om het hard te veroordelen.

24-01-2016 12:56

Indy +1

Parcomatelic,
Er zijn kennelijk ook mensen die kunnen beoordelen dat we met pure hard-core racisten te maken hebben en dat de kwestie volledig los staat van "Ajaxisme". Vindt jij die beoordeling ook "knap"? En heb je daar ook over geklaagd?

25-01-2016 16:53

DetMaiers +4

SP of Groen links? Die proberen ook alles wat krom is recht te lullen.

25-01-2016 16:58

parcomantelic +36

Ik klaag nergens over. Feit is dat je op basis van de geringe informatie uit de media niet weet met welke motivatie ze racistisch gedrag lieten zien. Voor de rest is het alleen maar speculeren.

25-01-2016 16:59

Indy +1

Ok. Dan neem ik aan dat je ook bezwaar hebt tegen mensen die speculeren dat we hier met hard-core racistische motieven te maken hebben.

25-01-2016 17:32

parcomantelic +36

Ik heb er absoluut geen bezwaar tegen, dat moeten mensen helemaal zelf weten. Zolang ze het maar niet als waarheid of feit presenteren en het onderbouwen met een termpje als 'Ajaxisme'.

25-01-2016 17:46

Indy +1

Ok. Dan neem ik aan dat, als mensen speculatie als waarheid of feit presenteren en het onderbouwen met een term als 'racisme', jij hen evenmin serieus neemt.

25-01-2016 19:05

parcomantelic +36

Wanneer er racistische uitingen worden gedaan vind ik de term 'racisme' beter passen dan 'ajaxisme'. Maar ik kan niet hard maken dat die lui buiten het stadion racisten zijn. In het stadion gedroegen ze zich wel als racisten en dat is genoeg om het te veroordelen. Waar wil je precies naar toe Indy?

25-01-2016 19:19

Indy +1

Als er een groep mensen in het stadion consequent iedere neger (op en naast het veld) op oerwoudgeluiden trakteert, dan hoor je me niet. Dan ben ik het helemaal met je eens.
Maar als ènkel negers die Ajacied zijn worden uitgekozen, dan vind ik dat verdacht. Dan begint zich het vermoeden te ontwikkelen dat er wellicht iets anders aan de hand is dan simpel zuiver racisme.

En dan is het maar de vraag welke term beter past: racisme of 'ajaxisme'.

25-01-2016 19:39

RusselWestbrook +21

Ze gebruiken racisme om Bazoer te kwetsen.

Ik zie het verschil niet. Beide keren is het racistisch, beide keren is het fout. Of dat nu ingegeven wordt door haat voor Ajax of haat voor mensen van een ander kleurtje, ze gebruiken racisme om hun doel te bereiken.

24-01-2016 13:00

3sterren +20205

Precies! Haat zaaien hoort nergens te worden getolereerd.
Gelukkig weet Bazoer hoe te reageren...
Met zijn voeten.

24-01-2016 16:47

Indy +1

Je ziet het verschil niet, zeg je. En je krijgt 10 duimpjes omhoog. Toch ben jij en al die mensen die je zo waarderen behoorlijk dom.

Het verschil is namelijk nogal simpel:

"Haat naar Ajax" is NIET racistisch (Ajax is geen ras en geen persoon) en "haat naar mensen met een ander kleurtje" is WEL racistisch.

24-01-2016 20:24

DetMaiers +4

Pannenkoek, dit was geen haat naar ajax, (daar wordt het nu op gegooid), maar naar een donkere speler. ik heb ze geen rare geluiden horen maken toen er een blanke speler aan de bal was hoor!

24-01-2016 21:59

Indy +1

Oh? Dan was het zeker toeval dat er geen oerwoudgeluiden klonken als er donkere ADO-spelers aan de bal waren?

25-01-2016 00:48

RusselWestbrook +21

Echt man, hoe duidelijk wil je het hebben?

ZE GEBRUIKTEN RACISME OM BAZOER TE KWETSEN.

En dan gaan jij en die debiele Auke Kok roepen: "ja nee, dat is geen racisme". Dat zijn echte uitzonderlijke waanbeelden. Zoek hulp.

24-01-2016 22:37

Indy +1

Leer het onderscheid te maken tussen gedrag en motivatie.

Ja, oerwoudgeluiden maken is racistisch gedrag. Daar zijn we het allemaal over eens.

De hamvraag luidt:
>> Is dat (racistische) gedrag vanuit een racistisch motivatie?
Auke Kok geeft argumenten waarom dat niet zo is.

25-01-2016 00:45

RusselWestbrook +21

Ook ongelooflijke kolder dit. Natuurlijk is de motivatie racistisch, daarom maken ze die apengeluiden tegen een donkere speler. Anders hadden ze zijn moeder wel uitgescholden voor hoer ofzo (ook omdat het zo lekjer rijmt :p)

Maar nee, zij kozen ervoor een donker persoon voor aap uit te maken.

Je moet je dood schamen dat je het recht probeert te praten.

25-01-2016 15:26

Indy +1

Beste Russel, het leven is niet zo simpel als jij wil geloven.
Wij mensen kunnen verschillende motieven hebben als we een bepaald gedrag vertonen.

Soms is een motief duidelijk, maar heel vaak is het raadselachtig ("waarom deed hij dat?").

Auke Kok argumenteert dat het WARE motief om Bazoer te treiteren , "Ajaxisme" is.

Maar goed, zo is het wel mooi geweest, want je lijkt het wel niet te willen begrijpen.

25-01-2016 16:47

Oliveira +0

Alsof het uit maakt welk sentiment wordt gebruikt. Racisme is en blijft racisme.

24-01-2016 13:13

Indy +1

Laat mij het je uitleggen:

Stel je wil iemand bang maken. Nu heb je gehoord dat die persoon erg bang is voor vuur. Door die informatie kom je op het idee om zijn auto in brand te steken.
Ben je nu een pyromaan van huis uit? Ben je in je dieptste wezen een pyromaan, die zich niet kan bedwingen omdat hij zo geboren is? Of is het maar gedrag dat je gebruikt om die persoon bang te maken?

24-01-2016 13:41

Oliveira +0

Je vergeet een belangrijke feit: Je kunt niet bewijzen dat de ADO supporters onverbeterlijk zijn en dus is jou conclusie inhoudsloos.

24-01-2016 13:48

Indy +1

Kun je dat even nader toelichten?

24-01-2016 14:27

3sterren +20205

En die walgelijke toestanden een paar weken geleden in Keulen waren zeker slechts een speelse uiting van genegenheid jegens de andere sekse, ingegeven door een ietsie pietsie te hoog testosteron gehalte – NIET omdat zij gore barbaren zijn, met verwrongen waanideeën over westerse vrouwen, maar simpelweg omdat ze een klein beetje geil waren.

En sneeuwwitje een ... die zich liet ... door zeven dwergen.

24-01-2016 16:36

ambtenaar +23

Dit snijdt geen hout, misschien in jou omgeving maar niet de mijne.

24-01-2016 19:50

parcomantelic +36

'Ajaxisme'. Hou op hoor

24-01-2016 12:42

RusselWestbrook +21

Dit is nog veel erger. In plaats van overtuigd racist te zijn en dus eigenlijk niet beter weten, doen ze bewust racistisch tegen een donker persoon puur en alleen om hem te kwetsen. Omdat ze weten dat het fout is.

En dan moet Ajax de aangifte intrekken? Haha wat een gekkenhuis.

24-01-2016 12:35

ram +7283

Ik denk niet dat het erger is. Een neonazi fan van Lazio zou volgens mij niet terugdeinzen voor het aftuigen of aanrijden van een gekleurd persoon. Dat zie ik een ADO fan niet doen.

Wel zegt het veel over een groot deel van de Nederlandse bevolking en een groot deel van de Nederlandse stadionbezoeker. Deze mensen kunnen hun iq als rugnummer op hun shirt laten drukken. Hetzelfde soort volk dat varkens ophangt bij AZC'S en niet verder komt dan get argument "daar moet een piemol in".

Jammer dat er zoveel Tokkies in onze stadions zitten en rondlopen in Nederland.

24-01-2016 12:45

RusselWestbrook +21

Nwoah. Deze ADO lui weten blijkbaar dat ze fout bezig zijn, maar doen het puur en alleen om te kwetsen. Die neonazi lui van Lazio denken dat ze goed bezig zijn, die weten gewoon niet beter... hoe ontzettend triest dat ook is.

Die 'daar moet een piemel in'-lui.. tsja, wat the fuck?

24-01-2016 12:57

afca95 +1307

Kok zeg dat maar in de Bijlmer met je grote muil! Kijken of je dan nog wat durft!

24-01-2016 12:21

Indy +1

In de Bijlmer wordt flink gediscrimineerd. Aan jou de vraag: "door welke bevolkingsgroep?"

p.s. (hint) in de Bijmer zijn het niet de blanken die discrimineren.

24-01-2016 12:48

AjaxPassion +3899

Vertel? Ik ben wel benieuwd.

24-01-2016 12:55

RusselWestbrook +21

Ga je nu weer net doen alsof blanke mensen keihard tegen racisme moeten vechten om wat van hun leven te maken?

24-01-2016 12:58

Indy +1

In de Bijlmer wel.

24-01-2016 13:45

ram +7283

Goede reactie man... Tokkie!

24-01-2016 15:37

FWAjacied +3899

Incidenten moeten maar vergeten en vergeven worden? Rare redenatie. Komen veel mensen in de gevangenis weer vrij dan.

24-01-2016 12:13

ambtenaar +23

Oerwoud geluiden naar een donkere voetballer kan je niet anders zien racisme. En hoe komt hij er bij dat ado supporters van donkere voetballers houden ?

24-01-2016 12:10

Navelpluis +0

Als het echte racisten zijn laten ze zich wel horen als ADO een donkere trainer of donkere speler aan wil trekken. Dit gedrag is ingegeven door haat voor Ajax en daarmee Ajaxisme. Elke mogelijke manier aanwenden om je afkeer tegen Ajax en alles wat daarmee te maken heeft te uiten. En vaak op een enorm simpele, ondoordachte, kansloze manier.

24-01-2016 12:15

ambtenaar +23

Die oerwoud geluiden maken ze toch door zijn huidskleur ?

24-01-2016 19:48

Caparzo +4244

Kok, je zit er gigantisch naast. Een donkere speler met oerwoudgeluiden bejegenen is puur racisme.

Als schuimbekkende middelvingeropstekende (autochtone) hersenlozen "Hamas, Hamas, enz" schreeuwen, dan heeft dat idd weinig met antisemitisme te maken maar met zoals jij dat noemt "Ajaxisme", maar om het gedrag t.o.v. Bazoer zo te noemen, sja, dan ben je echt ontzettend dom...

24-01-2016 11:58

zwollie +8

Alles is tegenwoordig een incident, word eens wakker.

24-01-2016 11:57

insectenverdelg +23512

Ik zie deze column ook maar als een incident.

24-01-2016 21:37

TikkieTerugJaap +2

Deze vent is dus echt zwaar op z'n achterhoofd gevallen he, holy shit wat een onzin.

24-01-2016 11:40

BojanAjax +0

Wat een onzin.

24-01-2016 11:39
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.