'Kan je afvragen wat inbrengen Ihattaren voor signaal afgeeft naar spelers als Ünüvar'

door Gino Haverkamp 39

Bron Algemeen Dagblad

'Kan je afvragen wat inbrengen Ihattaren voor signaal afgeeft naar spelers als Ünüvar'

door Gino Haverkamp 39

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Johan Inan betwijfelt of het verstandig was van Erik ten Hag om Mohamed Ihattaren in te laten vallen tijdens de bekerfinale. De nieuwbakken Ajacied komt van ver en juist daarom heeft Inan zijn twijfels of het laten invallen van Ihattaren verstandig was. Hij geeft er zijn mening over in de Voetbalpodcast van het Algemeen Dagblad.

Maarten Wijffels vindt dat ook en vindt dat Ten Hag hem absoluut geen speeltijd had moeten geven. Gezien Ihattaren bij PSV en Sampdoria niet voor de sport leefde, vindt hij het een verkeerd signaal dat de jongeling na drie wedstrijden in Jong Ajax al zijn debuut heeft mogen maken. Inan is het daar niet volledig mee eens, gezien Ihattaren bij Ajax wel goed gedrag vertoont.

'Vooral Ten Hag kijkt hoe hij kan winnen', stelt Inan. Wel denkt de Ajax-watcher dat Ihattaren, die in de 86e minuut gebracht werd, gebruikt werd als provocatie. Volgens hem heeft Ajax daar wel een handje van, verwijzend naar een voorbeeld waarbij vlak voor een duel met AZ naar buiten kwam dat Ajax interesse had in AZ-verdediger Owen Wijndal. Tegelijkertijd denkt Inan dat Ten Hag oprecht dacht dat Ihattaren iets kon forceren in de bekerfinale. 'Los van of het provocatie is of niet, stelde Ten Hag echt serieus dat hij echt het gevoel had dat Ihattaren met een moment beslissend kon zijn.'

'Dat vind ik heel naïef om te veronderstellen', vervolgt de journalist. 'Dat je een speler, die een jaar lang niet heeft gespeeld op het allerhoogsteniveau, in de bekerfinale tegen PSV wel even de wedstrijd een andere kleur kan afgeven.'

Slecht signaal naar andere Jong Ajax-spelers?

Volgens Inan geeft het inbrengen van Ihattaren ook geen goed signaal af naar andere spelers van Jong Ajax. 'Daarbij kun je je afvragen welk signaal je hiermee afgeeft naar jonge jongens die al jaren aan de weg proberen te timmeren en er alles aan doen. Een Ünüvar bijvoorbeeld.' Naci Ünüvar is deze jaargang goed voor veertien goals en tien assists namens Jong Ajax, maar heeft enkel twee bekerduels aan het begin van het seizoen gespeeld.'

Lees meer over:
Plaats reactie

ram +7283

Wat een onzin. Ihattaren is 20 en, nog belangrijker, was de beste speler van PSV. Zo gek is het niet dat hij voorrang krijgt.

18-04-2022 19:52

OviMivO +1761

Ik begrijp de gedachte wel. Maar toen ik hem gisteren zag... Die is gewoon nog niet qua fitheid op het vereiste niveau. Als je zag hoe Berghuis terug kon sprinten na 3/4 wedstrijd, en hoe een net ingevallen Mo dat deed, dat was met hangen en wurgen.

Ik gun het die jongen absoluut, en ik hoop dat ie z'n oude niveau gaat halen en overstijgen, maar dit was niet de wedstrijd.

18-04-2022 19:58

ram +7283

Maakt fitheid iets uit bij een invalbeurt van 6 minuten... Lijkt me niet toch? Dat lukt mij ook nog wel op 100%.

En daarbij heb ik een totaal andere invalbeurt gezien. Geen idee waar jij naar hebt zitten kijken maar ik zag hem hard werken en zelfs Bruma (!) eruit sprinten bij het terugverdedigen waarbij hij ook nog de felheid had om hem de bal af te pakken.

Voetballend vond ik hem ook vrij aardig en dreigend. Zeker niet minder dan de zeer slechte Berghuis, als je kijkt naar de korte tijd waarin hij een impact kon maken.

18-04-2022 20:19

OviMivO +1761

Ik zeg nergens dat jij niet hard heeft gewerkt. Echter dat het hem zichtbaar veel energie kost.

Tuurlijk maakt dat uit of je topfit bent of niet... Ook je kracht inspanning is lager als je buiten adem bent. Als jij 2x sprint en bekaf bent, dan heb je geen kracht of focus genoeg meer om accuraat op doel te schieten. En die scherpte/dynamiek ontbrak voor de laatste procenten gisteren.

Dat is geen verwijt aan Mo. Maar of hij de juiste man was om in te vallen betwijfel ik in deze wedstrijd

18-04-2022 21:57

ram +7283

Serieus? Jij zag echt een uitgeputte speler na die 6 minuten... Come on... Het is echt onmogelijk om te zeggen dat ie buiten adem was en dat het hem "zichtbaar energie" koste en dat ie bekaf was. En scherpte ontbrak ook totaal niet.

Ik snap dat je het niet zegt als verwijt hoor. Maar ik vind je observaties wel heel bizar. Zelfs als je een ex-speler van stal haalt die al 3 jaar niet gespeeld heeft, zul je echt niet zien dat ie kapot is na/tijdens 6 minuten. Of hij moet 100 kilo zijn aangekomen ofzo.

18-04-2022 23:35

b.hulshof +3774

Ten Hag maakt Daramy net zo kapot als hij bij Neres heeft gedaan. Daramy zit al weken op de bank zonder invalbeurt en dan laat hij Ihattaren invallen. Laat Reiziger de laatste 5 wedstrijden coachen dan pakken we misschien nog de titel.

18-04-2022 17:50

linksbinnen +8202

Eens. Als je snelheid en diepte op de vleugel nodig hebt geef je Daramy minstens een helft en kan Berghuis op het middenveld want op rechts laat hij niets zien. Ten Hag maakt van die laffe keuzes. Taylor Kudus Daramy krijgen nauwelijks speeltijd. Ook niet als je ze zou moeten gebruiken. Zo krijgen ze nooit aansluiting. Erik gaat weg en laat bijna niets achter. Dat vind ik nog het kwalijkste.

18-04-2022 22:20

Remark +602

Wat mij betreft had Ihattaren een half uur eerder in mogen vallen. Zelfs in die paar minuutjes zag je dat hij inmiddels behoorlijk is afgetraind en aardig wat in z’n mars heeft. Als ik één ding niet ga missen van Ten Hag dan is het z’n wisselbeleid, dat heeft ons meerdere malen de kop gekost.

18-04-2022 16:55

Nr.10 +111510

Wat een gezanik allemaal over Unuvar, een talentvolle jeugdspeler van 18 die het nu één seizoen goed heeft gedaan in Jong, nadat hij lange tijd moeite had met KKD niveau. Die krijgt volgend jaar heus wel wat kansjes bij het eerste. Bovendien is Ihattaren meegenomen omdat hij op RECHTS kan spelen (Daramy speelt doorgaans op links en zat er bij, Unuvar speelt altijd op links dus had dan ipv Daramy mee gekund, niet ipv Ihattaren). Dat is ook gewoon zo uitgelegd door Ten Hag: Antony geblesseerd, dus je wil een ander voor op rechts als back-up hebben. Wat een non-discussie dit.
Vorige keer ging het over Labyad en Unuvar, dat was ook al zo’n bullshit. Ging het over een ‘plek’ op de bank. Je kan daar altijd gewoon meer mensen neerzetten, dus het is helemaal niet zo dat iemand een plek bezet voor iemand anders, en ook Labyad speelt niet op links, waar Unuvar altijd speelt. Zo idioot, dat al die ‘journalisten’ hier over schrijven en niet eens onderscheid maken in de posities van de betreffende spelers.

18-04-2022 16:53

Grouster +1352

juist, je slaat de spijker op z'n kop! Unuvar is vaak beslissend voor jong dit seizoen, maar is niet constant genoeg! Vergelijk het eens met Taylor of Regeer, die spelen weliswaar op een andere positie, maar die zijn veel dwingender aanwezig! Unuvar moet volgend jaar de stap zetten van jeugdspeler naar volwaardig selectiespeler, dan komt zijn kans vanzelf.

18-04-2022 18:45

Nr.10 +111510

Nou ja, ik zeg niet eens dat Unuvar geen kans verdient ofzo, van mij had hij best af en toe mogen invallen. Ik zeg alleen dat ik het onzin vind dat het in verband wordt gebracht met Ihattaren’s selectie voor de bekerfinale, of eerder Labyad die op de bank zat.

18-04-2022 18:54

gi0vanni +7318

Wat een gezeur. Ajax was zo dom om Neres te verkopen. Dat staat alleen in lijn met snel geld verdienen maar haaks op een heel seizoen presteren. Als Ajax hem had gebruikt tegen de mindere teams was Antony veel fitter geweest en had hij geen spierblessures gehad. Tegen Benfica kon je al zien dat hij op was want hij ging niet een keer diep zijn man voorbij. En met een ronde verder had Ajax dat geld ook aardig verdiend. Door blessures was Berghuis onze enigste RV. En Ihattaren is een aanvallende middenvelder met kwaliteiten die er voor zorgen dat hij ook op de vleugel kan spelen. Dus het is logisch dat hij als back up op de bank zat bij gebrek aan beter. Of is Danilo een super RV? Dacht het niet.

18-04-2022 16:47

Hans Goor +76

Ihataren is meer ervaren en daar komt bij dat hij er volgend seizoen zijn waarde moet tonen aangezien aan het einde van het jaar gekeken moet worden of de koopoptie gelicht moet worden of dat hij terug gaat naar Italië. En geloof maar dat er met jongens als ünuvar gesproken word wat de plannen zijn.

18-04-2022 15:42

Babangida83 +23951

Precies dit is de reden dat het fijn is dat Ten Hag eens ergens anders naar toe gaat. 4 jaar lang is de opleiding uitgehold. Spelers hebben heel veel geduld moeten hebben. Veel meer dan types als Siem de Jong en bijvoorbeeld Labyad. En nu komt Ihattaren 2 weken meetrainen en mag die zelfs invallen in de bekerfinale. Taylor moest aan de kant blijven. Op lange termijn schiet je jezelf in je voet met dat beleid als je alleen aankopen minuten gunt en kansen geeft en groot maakt. En dit jaar bleek ook dat die aankopen niet genoeg kwaliteiten hebben voor als je echt ver wil komen. Gisteren bleek ook dat ze te weinig voetbal hadden, waar juist Timber, Nous en Ryan qua snelle combinatie PSV af en toe kleurenblind achter lieten. Klaassen en Alvarez op dat middenveld is gewoon zeer armzalig, ik kan niet anders zeggen. Dat is puur mentaliteit. Maar voetbal heel weinig. (We lijken we Feyenoord bijna).

18-04-2022 15:10

Berghuis +14373

Ik denk dat het met dat signaal nog wel mee valt. Ihatarren is véél verder dan een Unuvar, heeft al z'n 50 wedstrijden gespeeld in de Eredivisie en overgroot deel in de basis, is daarbij een seizoen lang de drager van een waardeloos PSV geweest, tot Schmidt kwam. Ihatarren heeft het in het verleden vooral geschort aan mentaliteit, maar als hij die mentaliteit bij Ajax wel heeft, dan is het natuurlijk logisch dat hij met zijn kwaliteiten bij het 1e zit. Ihatarren heeft natuurlijk in fysiek opzicht nog wel een weg te gaan, dat is duidelijk.

18-04-2022 15:08

Juan62 +46420

De heren weten heel goed dat er een verschil is tussen een gozer uit jong Ajax,
en een gozer die al de nodige wedstrijden op het hoogste niveau heeft gespeelt
Daarom kan ik mij niet aan de mening onttrekken dat;
A Ze hebben er geen verstand van en praten de rest maar na met een eigen twist, of
B Ze weten heel goed wat er aan de hand is, maar vinden het leuk om Ajax af te branden
en te scoren bij niet Ajacieden

18-04-2022 14:47

hetje +2173

inan weet toch ook dat unuvar op links speelt bij ajax en niet op rechts

18-04-2022 14:11

WillyBrokamp +11117

Ach johan inan moet zijn paasplas nog doen

18-04-2022 13:46

Snellejapie +11401

Waarom zou dit het einde voor Ünüvar betekenen? Niet alleen komt er een nieuw seizoen maar ook een nieuwe trainer aan. Beetje onzinverhaal dit.

18-04-2022 13:25

komopajax777 +13309

ik vond het achteraf wel een goed idee om hem op te nemen in de selectie, maar een slecht idee om hem zo kort voor tijd nog in te laten vallen in een slecht draaiend elftal met veel spelers onder de maat.Ihatttaren heeft een jaar niet gespeeld op het hoogste niveau en is ook nog niet helemaal wedstrijdfit.Jammer voor hem dat zijn debuut zo in het water moest vallen door TH.Daramy was een betere keus geweest.

18-04-2022 13:23

Manov +8581

unuvar? kom op die zag ik van de week niet bij Jong

18-04-2022 13:16

Ajaxisart +18774

Ach, Ten Hag heeft nog nooit logisch en op tijd gewisseld. Die man heeft een gigantisch bord voor zijn kop.

18-04-2022 13:07

emiel_schipper +878

De trainer bepaald wie die laat spelen aan gezien Anthony afwezig was maar ja Ihattaren speelde maar zes minuten dan kan je weinig laten zien maar provoceren laat me niet lachen gaat nergens over.

18-04-2022 13:03

Ajaxadam1 +31670

"Inan is het daar niet volledig mee eens, gezien Ihattaren bij Ajax wel goed gedrag vertoont."

Dit is hetzelfde als Ihattaren die afgetraind bij PSV kwam en boos was dat hij daarvoor geen compliment en voorkeursbehandeling kreeg. Hij was even vergeten dat alle 25 andere selectiespelers ook fit terugkwam zoals het hoort.

Net als nu hoeft Ihattaren niet beloond te worden voor normaal gedrag. Dat is de norm. Dat vertonen alle spelers namelijk en Unuvar ook.

18-04-2022 13:00

ajax4ever001 +18626

misschien moeten buitenstaanders eens stoppen met al die stemmingmakerij

18-04-2022 12:48

Jeugd +24908

Wat proberen ze er weer van te maken. Ünuvar had dus op rechts gemoeten? Bullshit natuurlijk.
Overigens deed Ihattaren het verdienstelijk.

18-04-2022 12:43

Eurysaces +29544

Johan Inan zal geen enkele wedstrijd van jong Ajax gezien hebben, dan had hij ten eerste gezien dat Ihattaren voorin al direct een smaakmaker was en dat Unuvar niet op rechtsbuiten speelt.

Verder wel eens dat het volstrekt belachelijk is dat Unuvar geen kans krijgt, maar dat staat los van Ihattaren.

18-04-2022 12:42

ajax0916 +4203

Wanneer stopt men eens met deze vergelijking. Gaat totaal niet op. Ihattaren heeft veel meer ervaring op dit niveau. Unuvar heeft nog geen wedstrijd in de Eredivisie gespeeld en wat wil men nou? Unuvar op rechtsbuiten zetten? Houd toch op man

18-04-2022 12:37

trodat4030 +97100

Nou, ik denk dat het signaal naar Unuvar is: Als Tadic geblesseerd raakt, komt er misschien een kans voor je. Zoals Ihattaren dat nu krijgt met de blessure van Antony. En Regeer op de bank zit bij afwezigheid van Klaiber en Rensch. En Salah-Eddine bij het ontbreken van Nico en we al maanden 1 of zelfs 2 tienerkeepers op de bank hebben zien zitten bij 1. En Llansana er gezeten heeft bij afwezigheid van Timber.. Kom op, zorg dat je als Ajaxwatcher weet waar je het over hebt. Naar Unuvar wijzen slaat nergens op, want dat is geen rechtsbuiten.

18-04-2022 12:35

AFCACruijff14 +162335

Ik snap de vergelijking niet. Ihattaren is een Ajax 1 speler die door omstandigheden een tijd bij Jong Ajax nodig had (heeft?). Unuvar is gewoon een Jong Ajax speler die nog kansen genoeg krijgt, maar nog niet zover is.

18-04-2022 12:22

Piet Henk Kippenhof +2723

De vergelijking lijkt me logisch.
Het zijn twee vergelijkbare spelers: Middenvelders die ook op de vleugels kunnen en die beiden mogelijk nog niet zover zijn. Eentje speelt een jaar goed. De ander heeft een jaar helemaal niet gespeeld en daarvoor een matige vorm bij PSV had. De een doet het regelmatig goed op de vleugels, de ander speelt toch echt veel liever op 10. Wie breng je dan als vleugelspeler?

18-04-2022 14:19

Stoffel +18570

Waarom wordt Ihattaren steeds vergeleken met spelers van jong?

18-04-2022 12:21

WantAmsterdam +116198

Omdat de meeste voetbal journalisten/analisten of geen verstand of geen eigen mening hebben, een journalist zonder verstand roept iets, 10 journalisten zonder eigen mening praten hem na.

18-04-2022 12:34

AN34. +4972

Ik zie het niet zo. Ihattaren heeft 50+ eredivisie duels gespeeld. En daar naast vind ik unuvar nog niet goed genoeg voor het eerste. De lat is gewoon een stuk hoger nu als unuvar in de tijd van frank de boer er was had ie allang ze doorbraak gemaakt.

18-04-2022 12:17

Juan62 +46420

Het verschil is dat die jonge jongens nog in de opleiding zitten
Mo al een paar jaar eredivisie ervaring heeft
Al die journalisten praten elkaar na, over het zogenaamd blokkeren van eigen jeugd ,
door de inbreng van Mo
Enige orginaliteit valt weinig te bespeuren
Daarbij gezegt ik vind het nergens opslaan dat hij werd ingebracht.
Een soort olie op het vuur gooien

18-04-2022 12:17

AN34. +4972

Ja precies. En Ihattaren is gehaald voor het eerste en niet voor jong

18-04-2022 12:18

afca85meer4ever +2955

Ik kan niet ontkennen dat bij mij het gevoel heerst dat Erik wel degelijk even een steek naar PSV wilde maken met Mo speeltijd te geven.

Dat moet je alleen niet doen, het is geen gezicht richting de rest van Jong Ajax. Er zijn spelers die veel meer de speeltijd in 1 hebben verdiend maar het ook niet krijgen.

18-04-2022 12:15

Slang +14994

Het is vooral de vraag wat voor zin het voor Ihattaren had

18-04-2022 12:14

Dennis129 +11888

Alsof Unuvar iets te zoeken heeft op de rechtervleugel. Wat een dramatische journalistiek.

18-04-2022 12:13
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.