Jonk kijkt naar aankoopbeleid Ajax: 'Vraagt je af wat er nog uit de jeugd komt'

door Jesse ter Haar 231

Bron ESPN

Jonk kijkt naar aankoopbeleid Ajax: 'Vraagt je af wat er nog uit de jeugd komt'

door Jesse ter Haar 231

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Wim Jonk en Aad de Mos zijn niet te spreken over het beleid van Ajax. In de uitzending van Goedemorgen Eredivisie op ESPN gaan beide heren in op de vele aankopen van de Amsterdammers én het geringe aantal talenten dat doorstroomt naar Ajax 1.

'Als je kijkt naar het lijstje van wat Ajax allemaal koopt, dan vraag je je af wat er nog uit de jeugd komt', aldus voormalig Ajacied Jonk, tegenwoordig actief bij FC Volendam. 'En we moeten nog afwachten, want we weten niet hoe goed al deze jongens zijn. Het zijn niet allemaal namen die we goed kennen. Het is een enorme puzzel voor Maurice Steijn om te leggen.'

In de verhouding tussen de doorstroom vanuit de eigen jeugdopleiding en het doen van aankopen gaat het volgens Jonk allemaal om balans. 'Ajax had in de afgelopen jaren goede spelers, ze hebben ons als Nederlands voetbal omhoog gehouden. Toen konden jonge spelers makkelijker aansluiten bij het eerste elftal. Dat wordt nu moeilijker, dan ontstaat er een beetje paniek - want er is gewoon paniek in Amsterdam - en dan ga je heel veel spelers kopen. Dan wordt het afwachten hoe dat gaat en liggen de hakbijltjes al klaar.'

'Ajax heeft op dit moment vier linksbacks, hoe krijg je dat voor elkaar?', voegt De Mos er op zijn beurt aan toe. 'Dan ben je bij mij als td al door de mand gevallen. Je hebt twee middenvelders die hetzelfde zijn en stationnetjesvoetbal spelen. Tahirovic en Van den Boomen spelen altijd naar de bal toe. Ajax krijgt nooit het voetbal dat PSV speelt, omdat ze verkeerd ingekocht hebben. Mijn hoop ligt een beetje bij Sutalo, dat hij het aan elkaar kan binden. Dan kun je achterin misschien op de nul spelen. Maar bij de rest heb ik mijn twijfels.'

Ajax-talent van de buitencategorie

Waar Ajax als club besloot op het middenveld in ieder geval drie spelers aantrok, staat Silvano Vos te springen om minuten te maken. De Mos kan niet geloven dat de Amsterdammers aan hem voorbij gaan. 'Zo’n jongen is buitencategorie. Er is een hele grote club in de wereld die hem ziet als de opvolger van een hele grote speler. Hij moet nu vlieguren maken om zich verder te ontwikkelen. Als je hem ziet, daar hoef je geen kenner voor te zijn, dan zie je dat hij buitencategorie is. Die móét spelen.'

Denk jij dat Ajax en Fortuna Sittard gelijk staan in de rust, maar Ajax uiteindelijk wel wint? Zet in en krijg 4,90 keer je inzet terug!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

Ferd +38316

"'Ajax heeft op dit moment vier linksbacks, hoe krijg je dat voor elkaar?', voegt De Mos er op zijn beurt aan toe. 'Dan ben je bij mij als td al door de mand gevallen"

En als Mislintat geen linksbacks gehaald had maar met ASE en Wijndal door was gegaan was hij bij mij als TD door de mand gevallen Aadje Jenever.

05-09-2023 08:35

debarbaar +8219

Nou Jonk dat zal ik je vertellen. Bij Ajax liepen ongeveer 3,5 keer zoveel jeugdproducten rond dan de door jou zo opgehemelde clubs als AZ (2 spelers), PSV (1,5 speler) en Feyenoord (2 spelers).

Oud voetballers zijn niet gezegend met de meeste hersens en ze hebben er een broertje dood aan om feiten te verzamelen. Jonk roept, net zoals van Basten maar wat. En Goebbels in Nazi Duitsland wist al dat zolang je de leugen maar groot genoeg maakt en vaak genoeg herhaalt dat mensen je gaan geloven. jonk kan zijn tijd beter besteden aan het doen van een telefoontje naar Bergkamp en het maken van afspraken met al die andere mensen met wie hij inmiddels gebrouilleerd is. Jonk roept zoveel onzin dat hij inmiddels met niemand meer samen wil werken.

04-09-2023 09:44

Biss +9961

Hahah, kijk maar uit dat je zelf geen onzin roept.
Je hebt echt geen flauw idee waar je het over hebt namelijk.

04-09-2023 11:26

Web +178830

Die Jonk
Blind, Tadic, Kudus, Alvarez, Timber en Klaassen weg

En opvangen met jeugd
Wat een vreemd naar eng mannetje is dit geworden
Ach hij zit ook voor niets nog bij Volendam
En daar is het een tering zooi

03-09-2023 20:32

Babangida83 +23827

Dat zegt hij niet. Je framed hem nu.

03-09-2023 23:15

Biss +9961

Inderdaad, dat is pas eng 😄

04-09-2023 11:27

DankzijCruijff +48660

Sommigen hier moeten een keer kritisch durven zijn. Vos zou nu niet minder brengen dan een vdBoomen, dat beschouw ik als een feit. Net zoals dat Misehouy momenteel niets minder is dan Klaassen op “10” was.

Ik ben het niet eens met alle opportunistische kritiek, maar wat dit soort argumenten betreft zijn te veel mensen nog volslagen blind voor elke vorm van nuance. Het is een feit dat onze grote talenten op deze manier te weinig kansen zullen krijgen ten koste van redelijk middelmatige aankopen.

03-09-2023 18:01

Nr.10 +110979

Je hebt nota bene een 17 jarige cv en met Hlynsson een basisdebutant uit eigen opleiding erin. Dan spelen Rensch, Taylor en Brobbey ook nog, en valt Godts nog in. Gorter staat net in de basis. Sowieso is je hele team gemiddeld 21.
Sorry maar ik vind het echt zó idioot dat mensen nu gaan doen alsof het probleem is dat de jeugd niet voldoende kansen krijgt. Dat is gewoon evident niet het geval, en er zijn andere grotere problemen.

03-09-2023 18:07

Web +178830

Jij ziet toch ook dat ze niet goed genoeg zijn
Hato speelt toch ook
En heb ik wat gemist
Ajax heeft de meeste eigen spelers in het veld

03-09-2023 20:25

Biss +9961

@web, het gaat over doorstroom. Een combinatie van de kwaliteit van een jeugdtalent en de kansen die dit talent gaat krijgen.
Ten eerste stroomt er steeds minder door in vergelijking met andere jaren. Ten tweede is de kwaliteit van deze spelers minder, met uitzonderingen als Hato. Ten derde staan er nu aankopen op hun posities, die vaak een hoop geld kosten en dus vaak moeten spelen, wat ten koste gaat van speeltijd voor talenten.

04-09-2023 11:32

GVR +3626

Dat jij het beschouwt als een feit, maakt het nog geen feit. Ik moet de eerste trainer nog opstellen die niet de in zijn ogen beste spelers opstelt. Zeker bij Ajax kan dat met jonkies gewoon.

03-09-2023 22:28

jo1 +4584

Precies de aankopen lijken weinig kwaliteit bij te brengen koop dat serieuze spelers als Sutalo en niet zo veel brol erbij

04-09-2023 07:16

Nr.10 +110979

Haha iedereen die nog iets tegen Ajax heeft om privé redenen of gewoon om de normale provinciale haat, komt nu uit zijn hol om allemaal ff lekker dezelfde shit te herhalen. En wat de barbaar al zegt in de topcomment: niemand die ze ook maar confronteert met de fucking evidente waarheid, en die is gewoon dat er vandaag opnieuw maar liefst vier recentelijk opgeleide jonge spelers in de basis staan (Rensch, Hato, Hlynsson, Brobbey), waarvan nota bene een basisdebutant (Hlynsson), en er met Taylor en Godts ook nog twee invallen.
Bij Feyenoord en PSV stonden dit weekend de helft (!) van dat aantal (2) zelfopgeleide spelers in de basis. Ik zeg niet dat de lat bij Ajax niet hoger moet liggen, maar dat is even op het in perspectief te plaatsen.

Kan er ALSJEBLIEFT een keer iemand op de Nederlandse tv komen die deze FEITEN gewoon opdreunt als er weer zo’n kneus z’n gal komt spuwen?! Zo fucking moeilijk is dat toch niet?

03-09-2023 17:53

BackInBlack +14462

Op dit moment is alleen Hato ver genoeg

Gooijer Hlynsson Vos Misehouy Godts Van Axel Dongen moeten in dit seizoen proberen aan te klampen

Voor de rest mag Jonk stil zijn, of doet hij zo geweldig bij Vollendam???

03-09-2023 17:30

Biss +9961

Jonk deed het geweldig bij Volendam als hoofdtrainer ja. Verder zegt hij exact hetzelfde als jij, maar moet hij stil zijn?

04-09-2023 12:33

Aeter +6594

Ik voel een beetje rancune bij Jonk. Jammer, denk dat hij zelf graag nog de jeugdopleiding bij Ajax wil verzorgen.

03-09-2023 14:39

Skajhigh +2258

Dat zou ik ook erg graag willen. Als hoofdcoach welteverstaan, jeugdspelers inpassend.

03-09-2023 15:34

Aeter +6594

Ja, hoofdcoach weet ik niet, want dan kan hij snel ontslagen worden bij tegenvallende resultaten. Heb liever dat hij verankerd wordt in de club.

04-09-2023 09:08

DiAngelo +2408

Hadden we zo'n gigant als Jonk nog maar bij de Jeugd. Mag van mij ook als hoofdtrainer komen.

03-09-2023 16:57

Dennish +3492

Kan niet veel slechter zijn dan wat er zit. Ben zo gefrustreerd

03-09-2023 17:33

Biss +9961

Is geen rancune denk ik. Hij zegt hier gewoon waar het op staat.

04-09-2023 12:34

Aeter +6594

Nee, ik proef toch enige rancune hier. Hij kent de details niet en heeft geen inside info, dus hij lult maar wat uit rancune.

04-09-2023 14:31

Biss +9961

Maar hij ziet het resultaat van het beleid van afgelopen jaren en vergelijkt dat met het plan hij die jaren ervoor met Ajax had.
Dan kan je toch prima je oordeel geven, zonder alle ins en outs te weten.

Ik weet ook niet alle ins en outs van de fluwelen revolutie, maar ik zag het resultaat van dat beleid/die visie in 18/19.

04-09-2023 15:14

Aeter +6594

Ja, maar hij doet alsof hij de ins en outs kent, en die kent hij niet, dus is het slechts speculatie op basis van rancune. Maar je mag het daar mee oneens zijn hoor. Dit is slechts mijn mening.

04-09-2023 16:06

BokkieBokstra +11291

Jonk en de mos groot gelijk. Dat ik dat nog eens zou zeggen

03-09-2023 14:36

Nr.10 +110979

Dit is toch gewoon evidente onzin? Ik snap niet dat mensen zo een totale desinteresse in de feiten hebben, dat ze dit soort dingen roepen of denken dat het klopt als zij het horen.

Feit 1: Ajax begint ook vandaag gewoon weer met 4 recent opgeleide jonge spelers in de basis (Rensch, Hato, Hlynsson, Brobbey)
Feit 2: in de voorgaande wedstrijden dit seizoen waren dat er nog meer
Feit 3: Hlynsson is nota bene basisdebutant
Feit 4: er staat ook nog een keeper in van begin 20.
Feit 5: het hele team heeft een gemiddelde leeftijd van 21
Feit 6: er valt met Taylor nog een recent opgeleide speler in (dat is 5) en met Godts nog een speler uit Jong
Feit 7: van de 10 spelers op de bank zijn er 6 (!) jonge zelfopgeleide spelers
Feit 8: bij elkaar opgeteld zijn van de 21 selectiespelers vandaag dus 10 jonge recentelijk zelfopgeleide spelers

HOE KAN JE IN HET LICHT VAN DEZE FEITEN NU ZO INTENS DOM ZIJN DAT JE GAAT ROEPEN DAT HET PROBLEEM VAN AJAX IS DAT DE JEUGD NIET GENOEG KANSEN KRIJGT???!!!

Sorry ik ga niet vaak voor de all caps maar wordt hier een beetje wanhopig van.

03-09-2023 19:48

ProfessorX +19827

Mee eens man 🫵🏻👊🏻👊🏻👊🏻👊🏻

03-09-2023 19:59

Biss +9961

Je noemt jeugdspelers waarvan het maar de vraag is of zij veel kansen gaan krijgen dit seizoen, omdat de kwaliteit minder is geworden. Aantal jaar geleden stroomde er talenten door die gelijk mee konden in de basis.
Dáár liggen de zorgen, er wordt nauwelijks omgekeken naar de jeugdopleiding. Hierdoor zullen er komende jaren dus geen talenten door stromen met de kwaliteit om gelijk basis te staan. Met als resultaat dat je zal moeten kopen voor de korte termijn, omdat Ajax het zich niet kan permitteren om niet bij de top3 te eindigen.
De focus op korte termijn is dus prima, al slaat het nogal door wat betreft aankopen. Wat mist is de focus op lange termijn, de jeugdopleiding. Zoals dat gebeurde tijdens de fluwelen revolutie, waar Ten Hag de vruchten van mocht plukken.

04-09-2023 12:40

Nr.10 +110979

Of ze veel kansen krijgen? Er staan er een stuk of 4 gewoon standaard in de basis. Bij Ajax krijgen ze altijd kansen.
Maar wel interessant wat je zegt over de opleiding. Hoe kom je daar precies bij, dat er minder naar de opleiding wordt omgekeken?

04-09-2023 14:54

Web +178830

@Bokkie
Die Jonk heeft helemaal niet gelijk
Het is zelfs een achterbakse nare man geworden
Of volg je de Nederlandse spelers niet
Laat Jonk die tering zooi bij Volendam maar eens aan pakken

Wat valt mij Jonk ontzettend tegen
Bah

03-09-2023 20:28

ajaxcied4life +26026

Wim Jonk zou het sieren als hij ook vertelt welke spelers in de jeugd nu zouden kunnen doorstromen. Lekker populistisch kletsen over paniek en ondertussen nergens echt op ingaan. Neres, Antony, Martinez kende ook niemand, nu doet men alsof het gearriveerde spelers waren bij aankomst. Ajax kan nooit spelen zoals psv roept de Mos nu al. Ik zou maar niet te vroeg de polonaise lopen als ik hem was.

03-09-2023 14:30

Juan62 +46168

Hij hoort zowiezo niet als medewerker van volendam over Ajax te praten in een talkshow

Stel dat Streijn uitgebreid over het beleid bij Volendam gaat praten,
de wereld zou te klein zijn.

03-09-2023 14:35

Drukwerk1968 +7110

Ja, wanneer je tadic, timber, alvarez, kudus , klassen enz verkoopt vul je dat in met jeugd. Jonk hoopt op een trainers vacature bij ajax lijkt het. Opvangen met jeugd is zelfmoord voor steijn

03-09-2023 14:28

Martin Schokker +796

ja en opvang met vage buitenlanders is andere vorm van zelfmoord..

03-09-2023 17:22

Paul van Dorst +1571

Kortom, na 2 weken alle mediaberichten gelezen te hebben;

- vrijwel geen enkele Nederlandse journalist die goed geïnformeerd blijkt.
- vrijwel geen enkele Nederlandse analist die uitspraken doet op basis van een analyse.

Het zijn allemaal mensen die hun eigen emotie en mening verkondigen belangrijker vinden dan objectiviteit en waarheidsvinding.

Uitzonderingen;
- Pieter Zwart en Marciano Vink.

Waar ze roepen dat het bij Ajax ellende is, is het journaille werkelijk van lachwekkend laag niveau. Wellicht dat Mislintat daar ook eens de bezem door kan halen.

03-09-2023 14:27

rich67 +6658

Beste AS. Laten we ons niet bezighouden met al die negatieve uitlatingen van die of gene. Het levert alleen gefrustreerde mensen op

03-09-2023 14:24

ajax4perez +9526

Dit moet gewoon gepost worden want het betreft Ajax en ze hebben gewoon gelijk!

03-09-2023 14:26

StefanPettersson87 +1013

Jonk kan beter eerst op Eiting gaan letten.

03-09-2023 14:19

Edwin Oud +2327

Daar heeft Jonk niks mee te maken. Dat is iets tussen Eiting en de clubleiding.

03-09-2023 17:01

Edwin Oud +2327

We hebben niks met Feijenoord te maken. 12 aankopen is niet normaal. 3a 4 goede, gerichtte aankopen is genoeg!

03-09-2023 14:19

ajaxcied4life +26026

Dit seizoen niet hoor.

03-09-2023 14:26

Edwin Oud +2327

Gelukkig gaat het nu fantastisch.

03-09-2023 16:58

Danielson +50191

Je herhaalt je zelf steeds maar het blijft onzin.

03-09-2023 14:28

Mokum2018 +2103

Vorig seizoen hoorde je niemand toen Feyenoord een dozijn nieuwe spelers haalde.

03-09-2023 14:11

Hersenspinsel +7996

Ik roep hier misschien iets geks maar volgens mij ging het verleden jaar fout toen besloten werd dat Ajax over de hele linie een CL waardige dubbele bezetting moest hebben.
Ajax moet gewoon een aantal spelers hebben die op meerdere posities terecht kunnen en de rest opvullen met jeugd. Dan blijft iedereen scherp en ik miste vooral die scherpte.

03-09-2023 14:06

DeHeerVanDeMeer +25164

Jonk en Aad vinden.. en toen ben ik opgehouden.

03-09-2023 14:06

TheRiviera +5476

Het is soms echt schandalig om te zien hoe weinig verstand Jonk en de Mos hebben van voetbal. Specifiek de gang van zaken wat betreft het opleiden van eigen spelers. Er is geen 1 hoog aangeschreven jeugdopleiding in de wereld waarin het leeuwendeel van de spelers doorbreken. Het belang van de club om te strijden op een hoog niveau gaat boven het belang om je eigen spelers op te leiden.

Als iemand zoals Vos van buiten catagorie is zoals ze beweren dan hoeven wij ons geen zorgen te maken. Spelers van buiten catagorie breken sowieso wel door. We praten hier over een speler die dit jaar pas 18 is geworden en daarnaast maar twee directe concurrenten heeft. De kans is klein dat zowel Tahirovic als Mannsverk beide over 2 a 3 jaar nog bij Ajax spelen en dat heeft meerdere redenen. Als beide zichzelf dusdanig sterk ontwikkelen zal een andere club groot geld neerleggen ervoor en als ze door de mand vallen dan zullen ze verkocht worden. En als Vos zo'n talent van buiten catagorie is dan zal hij beide spelers mogelijk voorbij streven in de pikorde.

Jonk en de Mos moeten realiseren dat je niet heel je elftal kan laten rusten op de schouders van je eigen spelers. Het leeuwendeel van de jeugd is simpelweg ( nog ) niet goed genoeg om een basis plaats op te eisen en het merendeel zal ook nooit doorbreken. Het niveau waar Ajax naar toe streeft is gewoon te hoog.

03-09-2023 14:02

leeke +10380

Als je goed leest wat Jonk zei,dan is je commentaar onzin . Jonk zei zelfs dat een aantal jaren geleden het makkelijker was om jeugdspelers in te passen , omdat er toen Wel een team stond . Helaas heeft hij 100% gelijk .Een speler als vos komt er wel ,kan zelfs al tenkoste van een van de Boomen gaa. Dit seizoen.Het is en blijft gewoon moeilijk om dit seizoen direct met een Vos,Misehouy en F.J te gaan spelen,eerst moeten we maar eens gaan zorgen dat er een vast en goed team ontstaat

03-09-2023 14:10

TheRiviera +5476

Hij SPECULEERT dat het makkelijker was omdat Ajax goede spelers had. Hij zegt nooit wat over een team. Daarnaast zou het juist alleen maar moeilijker zijn geweest omdat de spelers destijds beter waren en Ten Hag slecht was in rouleren.

Als je ook kijkt naar de selecties van die tijd dan zie je dat er weinig tot geen verschil is met als het aankomt op de hoeveelheid jeugd er doorbrak. Dus het was absoluut niet makkelijker om jeugd toe te passen. Mensen hebben die illusie omdat Ajax destijds mooie resultaten behaalde met spelers zoals De Ligt, vd Beek en Mazraoui etc. Daarom krijg je het idee dat het makkelijker was voor jeugd spelers maar als je de selecties van de jaren erbij pakt sinds die periode zie je dat er niks van klopt.

03-09-2023 14:56

Babangida83 +23827

Je kunt veel zeggen, maar als je gaat zeggen dat Jonk geen verstand van voetbal heeft, dan gaat er iets fout in je binnenkamer.

03-09-2023 14:22

Juan62 +46168

Daar gaat het ook niet om Babangia, het gaat om de man zijn bitterheid naar Ajax toe
waardoor hij vreemde commentaren op Ajax heeft,
Hij moet zich om zijn eigen club bekommeren, uitspraken over een ander team zijn Niet Netjes en ongepast

03-09-2023 14:28

TheRiviera +5476

Als hij uitspraken doet zoals dit dan krijg je het idee dat hij er geen bal van snapt. Je zou denken dat iemand van zijn ervaring wel beter weet. En misschien weet hij ook wel beter maar loopt hij paniek te zaaien maar tegelijkertijd zet je jezelf voor lul.

03-09-2023 14:57

Danielson +50191

Gelukkig loopt het bij Volendam allemaal op rolletjes nietwaar Jonk?

03-09-2023 14:01

Dit is mijn club +10110

Als technisch manager van een andere eredivisie club is het zeer ongepast om commentaar te leveren op het technisch beleid van Ajax. De rancune zit blijkbaar zo diep dat Jonk daar schijt aan heeft.

03-09-2023 14:01

Bram +2042

Jonk zit vol rancune. Laat hij zich nu maar met de vage praktijken van volendam bezig houden en lekker met die sekte leider jongkind spelen

03-09-2023 14:01

musicradio +3893

gelukkig is die lafaard nietterug gekeerd bij ajax

03-09-2023 14:25

gebakkenperen +3097

Lekker laten lullen die gasten. Ze kunnen beter over je lullen dan over je lul fietsen.

03-09-2023 14:00

debetweter +10061

Ik vind het prima als we een verplicht aantal Nederlanders en/of opgeleide spelers in de selectie moeten hebben oid. Echter valt het Nederlands talent erg tegen.

03-09-2023 13:57

PaulEast +7840

Lees; Jonk hoopt dat er paniek is bij Ajax en dat hij benaderd wordt… 😎

03-09-2023 13:55

AFCA-pride +17334

Volop rancune.

03-09-2023 13:56

Edwin Oud +2327

Jonk heeft volkomen gelijk. Als je 12 aankopen doet en je durft een aantal toptalenten als Vos niet in te passen dan vind ik dit paniek. Als het rancune van Jonk was dan had hij dit al een paar jaar terug geroepen.

03-09-2023 13:59

Danielson +50191

Hoewel verkopen waren er Edwin? En hoeveel spelers heeft Feyenoord gekocht?

03-09-2023 14:02

komopajax777 +13194

Oud wijf zijn je hersenen seniel aan het worden?Die 12 aankopen waren stuk voor stuk broodnodig om een goede selectie op de been te brengen.Tellen kun je blijkbaar ook al niet want dan had je geweten hoeveel er weg zijn gegaan de afgelopen twee jaar.Vorig jaar is slecht ingekocht bovendien.VAN PANIEK IS DUS GEEN ENKELE SPRAKE,WEL VAN DUIDELIJK EN HELDER BELEID.

03-09-2023 14:03

AFCA-pride +17334

Is al sinds zijn vertrek bezig, dus aantal jaar. Jonk heeft zeker kwaliteiten maar op bepaalde vlakken (bv communicatie) komt hij zwaar tekort. Welke toptalenten nog meer buiten Vos (ben ik mee ens). Misehouy is er nu nog niet aan toe en moet ook eerst maar eens bijtekenen.

03-09-2023 14:04

Bram +2042

Welke talenten breken er door bij volendam? Lekker makkelijk over andere te lullen maar hou je gewoon bezig met je eigen club

03-09-2023 14:08

leeke +10380

Hij heeft ook gelijk,Maar heel het probleem is vorig seizoen omtstaan , door teveel miskopen te halen . Doordat er nu geen team (vastigheid) staat , is het ook moeilijker om met een Vos te gaan spelen.De fout is al onder T.Hag begonnen ,toen liep alles prima,en toen had je meer jeugd kunnen inbrengen .

03-09-2023 14:13

Edwin Oud +2327

Het is on Ajax. Mijn hersenen werken uitstekend hoor. Het feit dat je gaat schelden zegt mij genoeg. Als de jeugdopkeiding goed was geweest en goed beleid had gevoerd had je niet zoveel geld uit hoeven geven. Als jij dit goed vindt is dat prima dat mag jij vinden. Ik vind dat Ajax zijn identiteit te gravbel gooit. Gelukkig heb jij er meer verstand van Jonk. Gefeliciteerd!

03-09-2023 14:23

Edwin Oud +2327

Is Medic eraan toe? Of van der Boomen? Sorry hoor zijn matige spelers.

03-09-2023 14:24

musicradio +3893

je moet gvd niet alleen naar ajax kijken nep ajax fan

03-09-2023 14:26

chriiss +266

Er zijn zoveel spelers verkocht en vertrokken, dat moet toch opgevuld worden anders heb je geen volwaardige selectie. Maar het feit dat er zoveel over de paniek bij ajax gezegd en geschreven wordt, toont maar weer eens aan dat ajax nog steedw de beste, grootste en belangrijkste club van Nederland is.
We moeten ons pas zorgen gaan maken als er niks meer over onze club geschreven wordt

03-09-2023 13:55

AFCA-pride +17334

Van Jonk had ik toch meer inzicht verwacht in plaats van dom lullen. Hato/Gorter/Rensch/Brobbey/Hlynsson staan gewoon als jeugd in de basis. Verder kunnen Vos, Aertssen, Godts en Sah E. nog invallen.
Maar goed het is heel populair om Ajax nu maar de grond in te boren. Lekker meehuilen met de wolven in het bos. En psv is ineens fantastisch, we gaan het zien.

03-09-2023 13:54

Danielson +50191

PSV met z'n bejaarde jankspits..
Het is wachten tot het torentje weer in elkaar stort zoals altijd bij Bosz.

03-09-2023 14:04

musicradio +3893

jij hebt gewoon gelijk

03-09-2023 14:28

Dave +5840

Ajax is gewoon populair in Europa iedereen wil toch z'n zegje doen om op sociale media te komen. ❌️❌️❌️WZAWZDB

03-09-2023 13:52

peterVKV +6419

Jonk zorgt overal voor ruzie en rotzooi, moet gewoon zijn mond houden over Ajax

03-09-2023 13:45

MennoJerry +4104

We weten toch inmiddels dat er een vergrootglas ligt op Ajax. Dat is altijd al zo geweest. En iedereen moet daar overheen pissen en z’n zegje doen. Hoe rotter er over Ajax gepraat wordt, hoe lekkerder ik dat vind want dat betekent dat we goed bezig zijn!

03-09-2023 13:41

w86 +9346

Natuurlijk wel logisch dat Jonk negatief is, die had het liefst nog bij Ajax gezeten.

Maar als de talenten niet goed genoeg zijn, moet je kopen. Zeker als er vorig jaar 7 potentiële basisspelers zijn vertrokken en daar door H2 niet goed genoeg op is gereageerd.

En ja, dat zal best paniek zijn. Je weet immers dat je in een geheel nieuwe organisatie veel geld moet gaan uitgeven. Dat is altijd spannend.

03-09-2023 13:39

Dinges +249

Je kunt niet oordelen over iets wat je nog niet gezien hebt. Of je nou Jonk heet (die ik hoog heb zitten), of De Mos (die ik niet serieus neem). We gaan het zien en dan lullen we over een paar maanden verder.

03-09-2023 13:38

Sander31 +7690

Willen ze dat ajax alle jeugd inpast? Om vervolgens te zeggen dat ajax te onervaren is en ervaring nodig heeft? Nl media is echt om te kotsen

03-09-2023 13:34

GekkeGerrit +1725

Wim Jonk die ik graag terug had gezien bij Ajax. Dat was nou een persoon die of als Hoofd Jeugdopleiding terug moest komen of als Trainer. Dan had je lijn Cruijff doorgezet met Alex Kroese AD .

Man man man

03-09-2023 13:33

Danielson +50191

Met Jonk valt niet samen te werken. Bij Volendam is het pas echt een zootje intern.

03-09-2023 14:06

Ajax114 +1706

Echt werkelijk iedereen constateert dat het bij Ajax niet klopt en alleen de supporters op AS blijven er tegenin gaan. Ik vind het bijna fascinerend om te zien hoe Ajax supporters met hand en tand alles en iedereen binnen Ajax blijven verdedigen.

03-09-2023 13:32

Sander31 +7690

Weet je waar ik niet tegen kan. Dat iedereen ajax afmaakt terwijl de aankopen nog geen minuut gespeeld hebben. Laten we een half jaar afwachten en dan oordelen.

03-09-2023 13:33

Maxwell_5 +6977

Het zijn allemaal boerenlullen. Oftewel wat de boer niet kent dat vreet ie niet en lullen kunnen ze als de beste. Er is geen reden om van de daken te schreeuwen dat we goed hebben ingekocht, evenzo om te zeggen dat er niks van klopt.

03-09-2023 13:36

Juan62 +46168

Man reageer gewoon niet op trollen. (Ajax114
ik kijk altijd ff wat ze verder posten en dit is duidelijk een vette domme trol
ze zijn na onze jaren van suprematie uit hun vieze donkere hol gekropen,
tot ze binnekort weer terug moeten....

03-09-2023 13:36

XRaY +18970

@Ajax114

Iedereen heeft al in de gaten waar jij mee bezig bent.
Jij hoort hier niet kneus!

03-09-2023 13:37

Danielson +50191

Ajax114 is duidelijk geen supporter.

03-09-2023 14:06

jjdd +3378

Paniek in A'dam, zegt iemand uit het altijd rustige Volendam.

Mijn hemel.

Kunnen sommige mensen niet gewoon hun mond houden?

03-09-2023 13:30

Juan62 +46168

Dat heb je met Coke , ze blijven maar doorblahten

03-09-2023 14:03

willem1958 +8740

Je kan je als club ook afvragen waarom er zo weinig echte talenten voor de top doorkomen, is dat een gebrek aan goede scouting bij de echt jonge spelers?
Het lijkt of ze bij AZ het de laatste jaren beter voor elkaar hebben of komt het ook omdat AZ op een net iets lager podium acteert en dus talenten daar iets makkelijker aansluiten?
Waarom had Ajax tot een aantal jaren geleden altijd wel genoeg talenten die bij het eerste elftal doorkwamen, het kan toch niet alleen aan de geringe hoeveelheid talenten liggen zou je denken?
Zomaar wat vragen die dan bij me opkomen.

03-09-2023 13:29

analist2399 +695

Het is heel simpel. Hato is momenteel het enige toptalent. De rest is nog niet klaar voor het grote werk. >>>Zie Jong ajax. Dit is de slechtste lichting in jaren. Dan ben je genoodzaakt aankopen te doen. Nu is het afwachten hoe dat gaat ontwikkelen. Na 2 a 3 maanden kunnen we langzamerhand gaan oordelen.

De jeugdopleiding is het grootste zorg kindje. Daar moet het systeem van opleiden wat Cruijff had neergezet heel snel worden herpakt.

03-09-2023 13:21

El Pistolero +4932

Ik wil ook nog iets zeggen over dat gepapegaai over dat vermeende "machtsvacuüm". De non valeurs die daar steeds mee komen hebben Van der Sar maandenlang zelf weg gezet als een Jan Doedel zonder charisma, macht en gezag. En nu het hen na een langdurig gezaag aan zijn stoelpoten is gelukt om hem weg te jagen, zou zijn vertrek ineens voor een machtsvacuüm hebben gezorgd. Hoe verzinnen ze het. Na het vertrek van Van der Sar wist iedereen het zeker, Menno Geelen moest de nieuwe AD van Ajax worden, hij was de droomkandidaat. Hij heeft zelf voor die eer bedankt, maar zich wel bereid getoond om de taken van Van der Sar op ad interim basis waar te nemen. Hij doet het zelfde werk als hij had moeten doen als hij had ingestemd met een permanente benoeming en heeft de verantwoordelijkheden en bevoegdheden om de besluiten te nemen die bij de functie van AD horen. En toch blijft dat persvolk met droge ogen volhouden dat er een machtsvacuüm bij Ajax zou zijn ontstaan door het vertrek van Van der Sar. Ongeloofwaardiger kan bijna niet. Wat een ongelooflijke onkunde.

03-09-2023 13:18

Kingoffdatoilet +17128

4 linksbacks. Waarvan 1 gehaald door de vorige verantwoordelijken en tevens onvoldoende presteert, 1 uit de eigen jeugd welke er nog niet klaar voor is en 2 aankopen die er wel moeten staan. Deze gekochte backs vind ik eigenlijk wel passend.

03-09-2023 13:18

@j@x-@d@m +434

Misschien paniek in Amsterdam maar niet bij AJAX❌️❌️❌️

03-09-2023 13:17

Allegriadopovo +1119

De constatering is op zich wel goed, maar dat valt de huidige mensen aan het roer weinig te verwijten, doorselecteren had jaren geleden al beter ingezet moeten worden, zodat het vertrek van de mannen die de club weer op de kaart hebben gezet zonder boete ondertoon was gebeurd.

Aan de andere kant was het niet doorselecteren ook wel weer te begrijpen, juist doordat Overmars deals had gemaakt om spelers kamer te laten blijven kon het momentum bewaard blijven.

De apathie na het vertrek van Overmars was de killing factor, de absentie van zowel Ten Hag, Overmars en Danny Blind tegelijk waardoor er totale destructie was ontstaan tijdens de transferperiode en er onnodig lang met een trainer die duidelijk alle grip kwijt was geraakt is doorgegaan.

Er moet nu helaas vanuit het niets weer opnieuw een selectie opgebouwd worden, dat gaat niet met een doorgeschoven jeugdteam of een beperkt aantal gerichte versterkingen.

Ik verwacht niet dat er meteen gepresteerd wordt als onder Ten Hag, het zal minstens tot januari doen voordat dit elftal ingespeeld wordt op elkaar, en Steijn moet zich ook nog bewijzen op hoger niveau.

Ik hou me maar vast aan de gedachte dat Napoli ook de hemelen heeft bestormd met een samengeraapte selectie.

Het zou juist helemaal des Ajax zijn als onbekende spelers uitgroeien tot Godenzonen die de voetbalvelden domineren..

03-09-2023 13:12

El Pistolero +4932

Er is geen sprake van paniek bij Ajax. Die paniek is er juist bij de media omdat ze geen vat op Ajax krijgen en de club ondanks vernietigende kritieken gewoon het eigen plan blijft volgen. Het medialandschap is net een volière, het mediavolk papegaait elkaar maar na en verandert sneller van mening dan de gemiddelde vrouw van schoenen. Ga maar na, vorig jaar sprak men er in Avifauna schande van dat de zaakwaarnemer van Tadic en Schreuder een stem zou hebben in het transferbeleid van Ajax en nu bepaalt de TD van Ajax het helemaal zelf en wordt de club weer verweten dat Steijn niet de spelers krijgt waar hij om heeft gevraagd. Die persmuskieten hebben kennelijk zo weinig werkende hersencellen dat ze niet begrijpen dat het laatste dat Ajax op dit moment moet doen, is Steijn zeggenschap geven in het aankoopbeleid nu hem door Van Hooijdonk is verweten dat hij aan transfers zou hebben verdiend. Bovendien is Steijn een passant die ieder moment weer kan zijn vertrokken. Als er een trein voorbij komt en hij zich kan verbeteren door er op te springen zal hij dat niet nalaten. En moet Ajax verder met de spelers die mede op zijn advies zijn aangetrokken en dan lijkt het me niet meer dan logisch dat de club zelf bepaalt met wie dat is. Ajax krijgt ook het verwijt dat de club spelers heeft aan getrokken van clubs uit de Franse, Engelse en Duitse 2e niveau. Dat heeft Feyenoord ook gedaan maar dan uit de veel lager ingeschaalde KKD en de Belgische 2e klasse en daar hoor je niemand over. In de voetbalwereld is men de schaamte kennelijk al lang voorbij en heeft men er geen enkele moeite mee om opzichtig met meerdere maten te meten.

Een ander leitmotiv dat je tegenwoordig vaak tegenkomt in de heksenjacht op Ajax is dat vermeende vreemdelingenlegioen. Zoals eerder al terecht is opgemerkt, hebben Feyenoord, PSV en AZ minimaal net zoveel buitenlanders als Ajax, soms zelfs meer. Iedereen heeft de afgelopen donderdag kunnen zien hoe noodzakelijk het is dat er drive, passie, karakter en mentaliteit aan de selectie wordt toegevoegd en daarvoor moet je niet perse bij Nederlanders zijn. Sinds de grote uittocht van spelers van de afgelopen seizoenen straalt de lamlendigheid van de selectie af en bewegen sommige spelers zich over het veld alsof met hun gezin bezig zijn aan een wandeling in het Vondelpark. De ingreep van Mislintat was net zo hard nodig als die van Cruijff voorafgaande aan zijn Fluwelen Revolutie. Ik vind dat gezemel over die buitenlanders sowieso ridicuul, 20 jaar geleden had Ajax ook een vreemdelingenlegioen en begonnen er af en toe ook maar 2 of 3 Nederlanders aan de aftrap. Het Ajax DNA droop echter van die selectie af met paradepaardjes als Trabelsi, Maxwell, Zlatan, Pienaar, Chivu, Yakubu, Galasek, Wamberto en noem ze allemaal maar op. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat ik genoeg mensen die die tijd hebben meebeleefd zou kunnen verzamelen om spelers van dat kaliber hoogstpersoonlijk van Schiphol te halen als die mogelijkheid zich zou voordoen. Ik heb altijd nog liever een hand vol buitenlanders die bereid zijn hun hele hebben en houden voor de club te geven, dan van die juffertjes die zo weinig inzet tonen dat ze af en toe door hun eigen schaduw worden ingehaald. Als je talenten als Vos en Misehouy kapot wil maken, moet je doen wat de De Mos aanbeveelt en die talenten samen met die zielloze selectie de wei in sturen. Gelukkig heeft Steijn wel de tegenwoordigheid van geest om daar voor te passen. Die talenten kunnen zich prima verder ontwikkelen in de KKD en hebben het daar zelfs lastig. Daaruit blijkt genoegzaam dat ze nog niet toe zijn aan het grote werk.

03-09-2023 13:10

bremovic +2198

Jonk zie ik sws graag terug komen naar Ajax. Ik vind dat mislintat Ajax op dit moment een beetje verpest met al die aankopen. Wijndal en SE zijn sws overbodige maar lopen nog steeds rond. Die Noor of van de bommen is overbodig want je hebt vos al lopen. Akpom had ik nooit gehaald maar een creatieve nr 10 . Die mikautadze ofzoiets vind ik een hele goeie aankoop maar had graag ook pavlidis gezien. Brobbey moet je snel weer proberen te slijten.

Je had olij moeten halen vanplaats ramaj en daar 8 miljoen voor betalen.

En echte Rechtsbuiten hebben we niet en vind dat er voor een jeugd speler van man City behoorlijk veel wordt betaald zonder dat hij nog wat heeft laten zien.

Ajax heeft deze zomer zo veel betaald terwijl je andere leuke en goeie spelers voor onder de 10 miljoen naar top en subtop teams gaan in de grote competities!

03-09-2023 13:08

Danielson +50191

Toen je Pavlidis noemde was je af. Ga ergens anders trollen svp!

03-09-2023 14:08

bremovic +2198

Ha, dat is in iedergeval een spits die we scoort, brobbey raakt geen pepernoot

03-09-2023 18:23

Danielson +50191

Pavlidis scoort bij ons ook niet.

03-09-2023 18:35

komopajax777 +13194

Precies!Ajax krijgt heel veel ongefundeerde kritiek door domme pratende hoofden op tv en in de media.Er zitten veel zelf opgeleide spelers in de selectie en er staat een jongen van 17 jaar uit de eigen opleiding op LCV!Het is ook zo dat zelf opgeleide spelers die sterkhouders zijn in de basis
al heel jong vertrekken naar het grote geld in de grote competities.Daar valt niet tegen op te leiden, want er valt dan een keer een gat!Dit jaar moest er wel rigoureus gesaneerd en ingekocht
worden om alle vacatures te vullen en dubbel te bezetten.Dat er 11 buitenlandse spelers zijn aangekocht is logisch aangezien de eigen jeugd er nog niet klaar voor is en de gearriveerde toppers uit NL niet haalbaar zijn omdat ze nog jong zijn en in een grote competitie spelen.Dan
kom je automatisch uit bij goede buitenlandse spelers die haalbaar zijn.En dat is goed gelukt.
Nu nog een winnende formatie opbouwen!

03-09-2023 13:05

Ismael Urzaiz +2165

Binnen de categorie zelfopgeleid vallen: Brobbey, Bergwijn, Taylor, Branco, Rensch, Hato & Gorter (als we het hebben over jongens die in aanmerking komen voor de basis). Hoeveel meer zelfopgeleide spelers wil je hebben? Kijk naar JA als je het niveau wil zien van wat daarachter zit. Als je de discussie breder wil trekken naar de staat van de jeugdopleiding dan is dat prima, maar met Silvano Vos ga je niet ineens weer met 4-1 van Real winnen. Er is in korte tijd heel veel verkocht/vertrokken. Ik vind dat Gravenberch en Timber eigenlijk nu gewoon nog hier hadden moeten spelen als dragende spelers, dan hadden ze geen Medic of random middenvelder uit Noorwegen hoeven halen.

03-09-2023 13:05

A-west +5697

Neem Ruud Gullit niet serieus man. Trainer onder crimineel Kadiroff. Alle geloofwaardigheid weg toch? Lult maar wat. Herinner hem daar maar even fijntjes aan.

03-09-2023 12:58

komopajax777 +13194

Gullit kon goed voetballen maar mislukte volledig als trainer.Zijn succesjes als trainer in Engeland heeft hij te danken aan het kapitaal van Chelsea.Dat is makkelijk scoren!
Als analist is hij vooral bezig met open deuren intrappen en grappen en grollen.Hij teert puur op zijn verleden als speler.

03-09-2023 13:09

Juan62 +46168

Goede voetballer verder ontzettend dom.
Met zijn geweep met Mandela en Egypte wil hij slim overkomen, maar wat er uit zijn mond komt ontkracht dat.
Bij Terek Grozny aan de slag gaan ...en dan andere 'de les' lezen , hypocriet

03-09-2023 13:24

Reyden +1393

Jonk leek wel manisch depressief vandaag aan de tafel bij ESPN.

03-09-2023 12:57

Danielson +50191

Is z'n normale gemoedstoestand ben ik bang.

03-09-2023 14:09

Harold +10572

De beste stuurlui staan aan wal

03-09-2023 12:55

Cruyffie +2392

Het doet hier pijn bij de meesten: maar Jonk heeft gewoon gelijk. Dat je Vos hebt lopen, die kan prima halve wedstrijden invallen, en dan Tahirovic, VdBoomen én Mannsverk koopt. Terwijl je Taylor nog hebt lopen. Dan ben je simpelweg niet des’ Ajax bezig.

Prima, is de keuze van Sven en Steijn, en mogen mensen het mee eens zijn. Maar het is niet de Ajax-filosofie, en zeker niet in de geest van Cruijff/Keizer/Van Gaal.

03-09-2023 12:51

pookie020 +3894

Lekker met vos spelen indd, die raakt al geen knikker bij JA. En dat ligt niet aan het elftal. Fitz stak er ook met kop en schouders bovenuit. Plus taylor heb zat kansen gehad en komt te kort. De jeugd is niet goed genoeg, einde discussie lijkt mij..

03-09-2023 12:54

Cruyffie +2392

“Ligt niet aan het elftal”

Poh, wat kort door de bocht. Natuurlijk ligt het wel aan het elftal, je bent als speler altijd afhankelijk van je team. Zelfs Messi was slecht in het Argentinië van 2010. En ook al speelt Vos een paar wedstrijdjes slecht, dat hoort bij jeugd, en zegt niks over hoe hij in een draaiend Ajax 1 zal meedraaien. Zie Gorter, die was er ‘ook niet klaar voor’.

Nogmaals: het gaat om kansen geven, talent ontwikkelen, risico nemen. En dan koop je geen drie controlerende middenvelders terwijl je een toptalent in huis hebt. Of zeg jij dat Barca, Madrid en Chelsea er naast zitten, qua inschatting van Vos’ talent?

03-09-2023 13:35

pookie020 +3894

Kijk, voetbal is eenvoudig: je wil winnen, toch? En dat doe je niet met een knulletje op 6. Is op dit moment veel te licht. En als hij goed genoeg is, krijgt ie op zeker de kans(zie hato, Rensch beide op jonge leeftijd debut). Maar voorlopig zijn andere spelers beter. Hij kan zich prima in de KKD ontwikkelen.

Denk jij dat barca atleti enz hem voor nu als speler zien voor de A selectie? Wees toch niet zo naïef.

Talentvolle speler, nu nog niet goed genoeg.

03-09-2023 13:47

31xAjax +7879

Precies, maar omdat er 130M is uitgegeven gaan de meeste er hier van uit dat het dan vanzelf goed komt en is iedereen die kritisch is een vijand.

Maar vorig seizoen is er ook 110M uitgegeven en kijk waar we nu staan.

Ik zie weer een onevenwichtige selektie waar veel te veel geld aan uit is gegeven. Kwalitatief moeten we het nog maar afwachten maar het kwartet Medic, vd Boomen, Tahirovic en Forbs voorspelt vooralsnog niet veel goeds.

De hoop voor vanmiddag is gevestigd op andere nieuwelingen. Een 0-5 overwinning zou wel wat rust brengen....

03-09-2023 13:00

Cruyffie +2392

Klopt, bizar he. Het lijkt een soort groepshypnose. Volkomen blind je eigen cluppie verdedigen. Tja, terwijl we denk ik meer hebben aan een echt kritische blik.

Same, laten we het hopen. Maar ik vermoed een 2022 scenario

03-09-2023 13:37

komopajax777 +13194

Ach ja simpel denken is ook denken!Halve wedstrijden invallen terwijl je er nog niet klaar voor bent is een recept voor puntenverlies.De 6 is een cruciale positie.
Ajax wil presteren in binnen- en buitenland en dan heb je spelers nodig in de basis
die er staan.Als je goed genoeg bent dan is leeftijd onbelangrijk bij Ajax zie Hato!
Tahirovic en Mannsverk zijn noodzakelijke aankopen in verband met de dubbele bezetting.Van de Boomen heeft een andere rol.

03-09-2023 13:13

GvanAchteren +868

Vos, Misehouy, Godts, Gooyer, Hlynson, Fitz-Jim, Regeer en ja ook Taylor kunnen prima meedraaien in een team wat verder goed in elkaar steekt. In een bouwval redden ze het totaal niet. Dus eerst bouwen aan een goed functionerend team, en dan de jeugd proberen in te passen. Natuurlijk niet allemaal tegelijk, één voor één. Ik ben ervan overtuigd dat dan zal blijken dat het helemaal niet zo slecht gaat met de jeugdopleiding.

03-09-2023 13:34

JanBiesbos +29005

Onder overmars en vd sar is de hoogmoed ontstaan en zijn ze doorgeschoten in de salarissen , met zijn dickpic kwam er een einde aan en bleek niks op papier te staan, geen lijsten ( behalve “brobbey” wijndal bergwijn) mondelinge afspraken zouden zijn gemaakt en vd sar heeft de TD functie verneukt met H2 . Daardoor is bij de verkoop en aankoop spelers teveel aan strijkstok blijven hangen en teveel betaald vorig jaar. Geen CL door oa toedoen aanblijven schreuder na wk break. Tja dit jaar puinruimen alles verkopen dure salarissen eruit en opnieuw beginnen.
Ik denk dat we op dit moment niet meer op cl begroten.

03-09-2023 12:48
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.