Heitinga wil niets kwijt over Steijn: 'Ik hoop op jullie begrip daarin'

door Gino Haverkamp 161

Bron Nieuwe Revue

Heitinga wil niets kwijt over Steijn: 'Ik hoop op jullie begrip daarin'

door Gino Haverkamp 161

Bron Nieuwe Revue

Laatst geüpdatet

John Heitinga kan weinig zeggen over Maurice Steijn. De Nieuwe Revue vraagt de oud-trainer van Ajax naar wat hij van zijn opvolger vindt, maar kan niet met een antwoord komen. Daarvoor kent hij Steijn niet goed genoeg.

Het medium schetst een profiel van de nieuwbakken Ajax-coach, die deze zomer Heitinga verving als hoofdcoach van Ajax. 'Ik ken hem niet, dus ik kan weinig over hem zeggen', zegt de 39-jarige oud-prof. 'Of ik zijn verrichtingen als trainer de afgelopen jaren heb gevolgd en dus een soort profiel van hem kan geven? Ik laat deze even aan me voorbijgaan, ik hoop op jullie begrip daarin.'

Heitinga hoopte langer aan te kunnen blijven als coach van Ajax, nadat hij eind januari het roer overnam van de ontslagen Alfred Schreuder. Onder zijn leiding konden de Amsterdammers het tij niet keren, waardoor de club voor het eerst sinds het seizoen 2008/09 buiten de top 2 eindigde met een derde plek in de Eredivisie. Ajax liet Heitinga vervolgens weten niet met hem verder te gaan als hoofdtrainer, wat voor kwaad bloed heeft gezorgd bij zijn zaakwaarnemer Rob Jansen.

Kamp-Steijn in april al op de hoogte van interesse Ajax

Wie wel iets kan zeggen over Steijn is zijn eigen zoon. Sem Steijn is middenvelder van FC Twente en vindt het vooral mooi om te zien hoe lang het stil is geweest omtrent zijn vader en Ajax. Halverwege juni werd bekend dat de 49-jarige oefenmeester trainer van Ajax werd, terwijl er in april al contact was. 'Dat was heel leuk en het was heel bijzonder om te zien hoe dat zo lang stil is gebleven en dat niemand daar wat van hoorde. Dan komt het uiteindelijk naar buiten en dan zie je al die verbaasde reacties, terwijl het al heel lang speelt.'

Ajax heeft zijn nieuwe thuisshirt gepresenteerd. Bestel hier het nieuwe thuisshirt voor het seizoen 2023/24!

Lees meer over:
Plaats reactie

Spielmacher +10763

Nee, Heitinga zegt niks, maar laat Rob Janssen zijn vuile zaakjes opknappen. Hypocriete onbenul. Gast heeft gvd zwaar gefaald, rot lekker een end op joh.

03-08-2023 17:46

FCDuivendrecht +5485

Clubjongen die vijf jaarsalarissen meekrijgt en Ajax nog een trap na gaf via z’n zaakwaarnemer. Nooit een hand in eigen boezem dat hij z’n targets niet haalde en dat het vanzelfsprekend was dat het bij interim zou blijven.

Wat een griezel.

01-08-2023 14:39

Arjuna +3732

Valt wel mee hoor. Is niet de slimste en loopt achter zijn zaakwaarnemer aan denk ik.

01-08-2023 18:22

3sterren +20205

Maurice Steijn lijkt mij een sympathieke en capabele hoofdtrainer.
Maar voordat ik een eerlijk mening kan geven over de beste man, wacht ik graag eerst af hoe hij het eerste van Ajax zal laten presteren tot aan de winterstop.

En zelfs dan is het nog rijkelijk vroeg om al een oordeel te vellen over zijn lot bij Ajax.
Zowel positief, als negatief ...

01-08-2023 12:03

brullie +7046

In April waren ze al bezig om te gaan wisselen en toch wordt Heitinga geslachtofferd. Niet erg netjes en hoop dat Heitinga ergens in de club weer terug te zien is. Geen enkele trainer had er iets van gebakken met dat elftal toen, en het elftal nu. We mogen ons gaan richten op plek 3 of 4 als er niet veel meer gebeurd. De eerste thuis wedstrijd, ik hou mijn hart nu al vast.

01-08-2023 06:54

Ferd +38560

Heitinga was interim en is dus niet geslachtofferd. Heitinga was alleen veel te geil op de positie van hoofdtrainer en liet dat in de openbaarheid, via z'n vriendjes in de media, weten en maakte zichzelf daarom onmogelijk als assistent van Steijn.

En we gaan gewoon voor de titel, reken maar.

02-08-2023 06:21

Robertini +39522

Dit is toch geen nieuws...

Echt een domme vraag, en een prima inhoudsloos antwoord. Het enige antwoord wat hij kan geven.

01-08-2023 01:57

marcel_burger +3

Het zagen begint voor de competitie is begonnen

31-07-2023 20:44

Thomasiseentorr +30

Iemand die Patricia Paay Gordon en Gerard Joling op zijn huwelijk uitnodigt. Hoe kan je zo iemand uberhaupt trainer maken van de grootste voetbalclub van NL.

31-07-2023 20:42

wijzijndebeste123 +164750

Onnozele Sjon met zijn grote clubhart schijnt 5 jaarsalarissen mee te hebben gekregen aldus Kale en Kokkie.

31-07-2023 19:56

AjaxHoorn +32989

😂😂😂

Je bent getergd he.

5 jaarsalarissen... Teh fuck, dan heeft Ajax zich echt genereus opgesteld.

31-07-2023 20:28

wijzijndebeste123 +164750

Haha. Ik zit al n week over mn frustratietolerantie heen idd ; ) En Sjon wekt bij mij sowieso enorm veel irritatie op. T acteren van n hoofdtrainer met inhoudsloze clichés, zo ontzettend hijgerig zichzelf aan t pushen als hoofdtrainer terwijl hij er 0.0 van gebakken heeft/na 4.5 maand nog geen enkel voetbal erin gekregen, vetzak Mike campagne voor m laten voeren tkv Ajax en zaakwaarnemer Rob Jansen in elk interview vernietigend laten uithalen. Sjon heeft bij mij enorm afgedaan.

31-07-2023 20:30

LukaLitmanen +82148

Omdat ik geen melding kreeg, reageer ik maar zo;

1. Ik snap je punt omtrent Rulli; ik ben ook beetje teleurgesteld in hem, want tegen Union Berlin en Heerenveen maakte hij ook grote blunders.

2. Het klopt dat Berghuis veel verdient, alleen verdienen Bergwijn en Brobbey zelfs meer dan Berghuis. Waarom is hun salaris dan voor jou geen punt? Kan je dat uitleggen? Terwijl Berghuis qua statistieken belangrijker was afgelopen seizoen dan hun twee.
3. Opportunistisme was begin een beetje overdreven. Ik bedoel dit niet naar jou persoonlijk; ik word gewoon moe van de waan van de dag hier. Als speler x goed speelt ene wedstrijd is het beste aankoop vh jaar en als hij een week later slecht speelt, is het weer de miskoop. Ik ben meer van de lange termijn conclusies trekken. Daarom ga ik pas conclusies trekken omtrent Mislintat na augustus bijvoorbeeld
Nu heb ik op je gereageerd ;)

31-07-2023 21:09

wijzijndebeste123 +164750

1. Dan zijn we t eens.
2. Ik zie Bergwijn en Brobbey ook liever vertrekken dan Berghuis. Maar die raken we aan de straatstenen niet kwijt. Hopelijke volgende zomer (Sven zei ook dat de renovatie meerdere windows zou gaan kosten).
3. Fair enough. Ik heb ook nog geen oordeel over de transferperiode van Mislintat. Ik vind al zijn beslissingen tot nu toe de juiste en hij onderbouwt t goed. Maar alles valt en staat met welke spelers er komen. Al moet ik daarbij zeggen dat nadat Steijn t al liet doorschemeren, Kale en Kokkie vandaag bij AT5 vertelden dat Lenderink en de RvC ervoor zorgen dat Mislintat niks kan uitgeven. Als dit waar is zie ik Mislintat binnen afzienbare tijd opstappen.

31-07-2023 21:50

AjaxHoorn +32989

Mijn gevoel is dat Mislintat binnen een jaar opstapt. Vind ik jammer want hij lijkt mij een goede.

31-07-2023 22:01

wijzijndebeste123 +164750

Zou ik ook enorm jammer vinden. Lenderink en de RvC zijn daar dan verantwoordelijk voor. Vooral Lenderink heeft enorm veel boter op haar hoofd. Die heeft de afgelopen jaren met vorige zomer als absoluut dieptepunt al die krankzinnige uitgaven lachend toegestaan (ze wilde zelfs bij de onderhandelingen erbij zijn). En diezelfde Lenderink is om haar eigen straatje schoon te vegen nu 180 graden gedraaid en voert een overdreven zuinig beleid. Hierdoor kan Mislintat weinig tot niks doen en heb je n ploeg staan die volgend jaar geen CL speelt.

31-07-2023 22:04

jo1 +4584

Kan hij vandaag al niet weg?

31-07-2023 22:05

AjaxHoorn +32989

Als jij hier het goede voorbeeld nou eens geeft. Dat scheelt iig een hoop.

Mislintat lijkt mij een integere communicatieve vent die respectvol met mensen omgaat. Die hetze van de Telegraaf. Nu al mokkende fans die alleen maar gepikeerder gaan doen. Die krijgt in oktober spreekkoren en vertrekt in de winter. Kan hij er veel aan doen? Waarschijnlijk niet. Het is verdraaid lastig om opnieuw te moeten bouwen na jaren succes. Die tijd krijgt hij nooit.

31-07-2023 22:13

wijzijndebeste123 +164750

Niemand geeft een zak om je getroll. Maar blijf vooral je nutteloze tijd hier verdoen.

31-07-2023 22:14

BattieSr +2455

Hij vreet er anders goed van zag ik pas nog in de stad ;-)

31-07-2023 23:01

LukaLitmanen +82148

Dank voor je reactie.

- Oké eerlijk dat je Brobbey en Bergwijn dan slechter vindt en ook weg wil hebben.
- Ik maak me toch wel zorgen nu hoor.
Ik zit nu al in de mood dat ik met één verdediger qua aankoop al blij zou zijn.
Maar er moet ook echt nog een spits bij. Ik vind Brobbey een idiote aankoop namelijk.
Daarbij hopen dat Kudus blijft anders ook een 7 erbij.
Middenveld is redelijk in orde.

Maar kijk even na vorige transferzomer;

Toen waren alle grote aankopen al in juli voltooid…

Sven gaat snel vertrekken als hij niks meer mag doen nee.

31-07-2023 23:11

3sterren +20205

@LukaLitmanen
Het klinkt oubollig, maar vroeger was alles echt wel een beetje beter ; )

Je was óf fan van een voetballer óf je was dat niet. Niet te verwarren met een supporter. Die steunen voornamelijk een club.
Een fan volgt zijn idool ( de speler ), ook als die verkast naar een andere club.
Hij blijft fan tot aan zijn pensioen en zelfs nog daarna.

Tegenwoordig hebben spelers een houdbaarheidsdatum van slechts enkele wedstrijden. Een iets mindere periode is voldoende om hun ’idool’ te laten vallen als een baksteen en vaak nog erger.

Op de diverse ( a )sociale media platforms uiten zij hun onvrede en al gauw vinden zij medestanders, die zich als hongerige wolven op het prooi storten.
En het kwaad is geschied.
De speler breekt mentaal, gaat geforceerd proberen zijn oude vorm weer terug te vinden en raakt vaak daardoor geblesseerd.
Jaren later schreeuwt men luid om zijn terugkeer.

Opportunisme is van alle tijden, maar de tweespalt die het heden ten dage teweeg brengt is ongeëvenaard en helaas onomkeerbaar. Het blijft ook niet beperkt tussen supporters van rivaliserende clubs.

Zelfs onder de eigen supporters hier op AS woekert het kwaad alsmaar sneller voort ...

01-08-2023 11:55

Ferd +38560

mijn gevoel is dat hij het allemaal prima onder controle krijgt en minimaal 5 jaar bij Ajax blijft.

02-08-2023 06:22

jo1 +4584

Gelijkt heeft hij had er 10 moeten krijgen

31-07-2023 22:05

JariHeijden +5606

Kale en Kokkie, dat is een goede bron! 😂

03-08-2023 09:43

LukaLitmanen +82148

Wat ben ik Mislintat dankbaar dat we van deze simpele boerenjongen af zijn.

31-07-2023 19:35

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25424

Volgens Kale en Kokkie 5 jaar salarissen mee gekregen

31-07-2023 17:55

Talentje020 +20042

Had nog maar een contract tot 2025, Ajax is aan het kloten momenteel, maar zie Lenderink niet 2 jaar salarissen extra weggeven

31-07-2023 19:31

Dragon36 +22

Ik mis deze man.

31-07-2023 17:24

Talentje020 +20042

Ik snap dat Heitinga weinig trek heeft in dit soort vragen, maar zijn antwoorden zijn ook niet heel slim, had gewoon gezegd dat je Steijn niet gevolgd hebt de voorgaande seizoenen om nu een beeld te kunnen geven, en had hem succes gewenst, dan had er nu geen haan naar gekraaid, nu komt hij erg rancuneus over,

31-07-2023 16:10

Tommyshelby +129532

We zullen het wel merken in de T, Sjon.
Een gesproken interview is niet echt jullie ding hé.

31-07-2023 15:46

KingJames23 +11453

Johnny als je niks wil zeggen kun je je beter niet laten interviewen. Je weet wat die bloedzuigers gaan vragen!

31-07-2023 15:43

TeringHenkie +28550

Verweij is een vriend van hem, hij vind hem geen bloedzuiger en deelt alle Ajax nieuws met hem.

31-07-2023 16:13

FelixGassenlicht +8977

Tsja, Nieuwe Revue.... En dan ga je Heitinga bellen, wat een hufters.
Ps Ik dacht dat dit blad al lang niet meer bestond.

31-07-2023 14:52

TeringHenkie +28550

Ik keek vroeger altijd plaatjes in Neue Revue -)

31-07-2023 16:14

FelixGassenlicht +8977

Tering TeringHenkie das lang geleden.

31-07-2023 16:23

TeringHenkie +28550

Adam und Eva-)

31-07-2023 16:28

Chrismokum020 +16438

Heitinga zal ongetwijfeld vinden dat Steijn ongeschikt is en geen 'Ajax DNA' heeft. Ik geef in deze situatie de voorkeur aan iemand met ervaring, een bepaalde eerlijkheid en dus ook hardheid. Niemand een voorkeursbehandeling geven; Steijn voldoet daar vooralsnog aan. Geef hem een Ajax waardige selectie en er gaat wat moois ontstaan dit seizoen, want mentaliteit gaat hij 100% zeker toevoegen aan de club. 3 of 4 verdedigers dus, een 10 en een echte 9.

31-07-2023 14:25

MarcHogervorst +35302

Verdediging met echt wat bij heh. Roep ik ook al weken. Jemig wat een zooitje.

31-07-2023 14:30

mokum007 +6523

En wat moet heitinga zeggen dan? Wat een onzin allemaal......

31-07-2023 14:00

RJB1979 +25864

Tja of het chique is om te vragen is een andere discussie maar wat maak je je eigen leven onnodig moeilijk door niet gewoon politiek correct te antwoorden: "Dat weet ik niet maar ik wens het het allerbeste toe."

31-07-2023 13:22

Patrick67 +9624

Op basis waarvan moet hij hem dan beoordelen volgens jou? Z'n prestaties bij Sparta en VVV? Of van een paar oefenpotjes?

31-07-2023 13:36

RJB1979 +25864

Nee gewoon niet. Afdoen met een dooddoener en door. Niet zo in je kaarten laten kijken.

31-07-2023 13:45

Ajax27 +19213

Kwaad bloed...
Sorry Johnny, ik heb je hoog zitten. Maar daar heeft ie toch echt zelf voor gezorgd. Ajax is heel duidelijk geweest. "Johnny maakt het seizoen af als interim en daarna evalueren we voor volgend seizoen". Dat hij dan kort na de verloren wedstrijd tegen Feyenoord (bad timing) ineens komt dat ie duidelijkheid wilt, dat is toch echt zijn probleem.

31-07-2023 13:10

debarbaar +8250

Heitinga wil niets kwijt, zijn zaakwaarnemer daarentegen zeikt voor John inzijn podcasts en in de Telegraaf.

31-07-2023 13:08

Momo +16233

Als John deze selectie ziet kan hij alleen maar blij zijn dat hij het niet geworden is

31-07-2023 12:58

Juan62 +46300

Het mooiste uit dit stukje om zo veel verschillende redenen vind ik wat Sem zegt.
Het ontkracht ook een heleboel onzin, hier en in andere media geschreven
over (oud) medewerkers op de club en gelek naar de pers.

31-07-2023 12:56

freak31 +5676

Viesmad die Johnny en zo ook Mike V. en die hele Telegraf shitshow die achter Johnny stonden...

31-07-2023 12:17

Lavie +2313

Ik heb nooit vertrouwen gehad in John Heitinga. Geen onaardige gast, maar geen goede trainer. Sinds hij aan het roer stond bij Jong Ajax heeft dat team under performed. Schreuder had voor het WK ontslagen moeten worden of eigenlijk helemaal nooit moeten worden aangesteld. Dan was Alex Kroes vorig seizoen onze TD geworden. Edwin van der Sar heeft alle macht naar zicht toegetrokken en heeft hopeloos gefaald.

31-07-2023 11:21

Ans B +19924

vdSar heeft niet alle macht naar zich toegetrokken, dat is lariekoek en pure smaad.
Ten eerste omdat dit niet klopt qua organisatie: de RvC stelt hem aan., maar als je ook maar een greintje mensenkennis hebt dan zou je moeten weten dat vdSar allesbehalve uit is op macht, en vooral in het belang van Ajax denkt.
Precies daarom heeft hij die taken waargenomen, uit nood geboren, omdat er noch een TD beschikbaar was, noch een commissaris met technische zaken in zijn portefeuille. Er waren alleen een assistent van de TD (Hamstra) en een stageair (Huntelaard). Zij moesten het uitvoerende werk doen, terwijl vdSar ze aanstuurde en met hen overlegde - in de rug gedekt door de RvC. Niet vanuit enige expertise, maar vanuit algemene voetbalkennis en -spelerservaring.
De directie en de RvC hebben samen besloten om het zo op te pakken, zolang er geen nieuwe TD was aangesteld. Er was gewoon niemand anders die dit had kunnen doen - behalve, puur theoretisch, zolang een externe interim aanstellen. Maar die waren - zo bleek ook later, allesbehalve voor het oprapen.

Ik vind zelf dat de oplossing op zichzelf vrij logisch was, omdat Hamstra wél de expertise had als TD, zij het op een lager niveau; maar je weet nooit tevoren dat het in de praktijk zo rampzalig zou aflopen. Oók trouwens omdat niemand had voorzien dat er zulke hoge - niet te weigeren - transfersommen zouden worden geboden voor Martinez en Antony. Ze moesten werken in een zeer complexe, deels onverwachte context. Maar daar hoor je niemand over, want mensen zijn vaak als aasgieren op zoek naar zondebokken.
Je mag best zeggen dat ook vdSar het niet goed heeft gedaan, maar zeggen dat hij de macht naar zich toe heeft getrokken is ronduit absurd en kwalijk.
Als je al een zondebok zoekt, dan moet je wijzen naar Overmars. Zonder die 'zaak' was deze hele situatie niet eens ontstaan.

31-07-2023 13:37

Lavie +2313

De RVC heeft in Alex Kroes een geschikte kandidaat gevonden om Overmars op te volgen in 2022. Zijn aandelen Go Ahead Eagles had hij al verkocht. Hij heeft alleen afgezien van de functie, omdat van der Sar en H2 Alfred Schreuder aanstelde. In de zomer van 2022 heeft de zaakwaarnemer van Schreuder en Tadic de door Ajax verdiende miljoenen verbrast. Toen is er een vertrouwensbreuk ontstaan binnen de RVC. Danny Blind besloot niet terug te keren en Leen Meijaard (voorzitter) besloot te stoppen. Afgelopen seizoen lag alle macht bij Edwin van der Sar. Hamstra en Huntelaar hebben nooit enige bevoegdheid gehad.

Ik heb Edwin van der Sar altijd een incompetente algemeen directeur gevonden. Als alle andere directeursposities goed zijn opgevuld maakt het niet zoveel uit. Toen Overmars en ten Hag waren vertrokken is de man gigantisch door de mand gevallen. We mogen heel erg blij zijn dat die man is vertrokken.

Overmars heeft ook een heleboel dingen verkeerd gedaan. Hij is de gene geweest die voor van der Sar nagenoeg alle macht naar zich heeft toegetrokken. Hij heeft alleen wel een capabele trainer aangesteld waarmee hij regelmatig overlegde en ook met Danny Blind. Overmars heeft in al die jaren wel een flink netwerk opgebouwd.

31-07-2023 14:20

Ans B +19924

Over de Alex Kroes-'affaire' circuleren vele verhalen, en voor mij is volkomen onduidelijk wat er wel waar is en wat niet. Daarom heb ik daar geen oordeel over. Kan zijn dat jouw versie de werkelijke versie is, maar eerlijk gezegd denk ik dat - zoals vrijwel altijd - de verschillende partijen verschillende waarheden hebben. Ieder de eigen waarheid dus. En ik heb geleerd dat sommigen liegen, maar dat de meeste mensen iets oprecht anders hebben ervaren en 'dus' een andere waarheid hebben: met andere interpretaties, andere dingen zie ze gezien/gehoord hebben, andere dingen waar ZIJ de nadruk op leggen, enz. enz. Waardoor mensen elkaar daadwerkelijk niet verstaan en niet begrijpen. Ik heb zóveel versies gehoord of gelezen, ook over waarom Blind niet terugkeerde en hoe lang dat onduidelijk is gebleven, ik heb vdSars reactie gelezen dat hij niet eens met Kroes heeft gesproken, over de ledenraad (of zoiets; ik ken al die organen niet precies) die geprobeerd heeft 'Kroes naar binnen te schuiven' door vdSar te passeren....

Ik kan en wil jouw versie dus niet zo maar voor 'waar' aannemen.
Oók niet omdat je vdSar altijd al een incompetente AD hebt gevonden - dat kan en mag, maar dat geeft voor mij ook een zekere mate van bevooroordeeldheid aan, zodat jij - denk ik dan - eerder iets ten nadele van vdSar zult interpreteren. Ik zegt niet dát je dat doet, maar dat dit wel voor de hand ligt als je iemand totaal niet kent (ik jou niet bedoel ik).

Zelf heb ik vdSar altijd als een prettige, menselijke AD gezien: een verbinder, een teamplayer, een boegbeeld voor de buitenwereld, en ik vind dat hij een aantal dingen heel goed heeft gedaan, zoals Ajax vertegenwoordigen in die Europese clubsorganisatie, ik vind dat hij juist heel verbindend heeft gewerkt met de familie Nouri terwijl hij m.n. juridisch met handen en voeten gebonden was (ik denk dat het met een mannetjesputter heel anders had kunnen verlopen, en dat de verstandhoudingen dan definitief verpest hadden kunnen worden). Ook kordaat opgetreden in de zaak Overmars en ik vond het juist goed dat hij - na die eerste mededelingen - niet steeds reageerde op al die negatieve mediaberichten. Omdat je het nooit goed kunt doen, tenzij - misschien - je een hele charismatische uitstraling hebt en de media als geen ander weet te bespelen (en dat is vdSar nu eenmaal niet). Wel reageren gooit vooral veel olie op het vuur is mijn observatie (zoals o.a. destijds ook gebeurde met De Mol die reageerde op The Voice-affaire).

Het voert te ver nu om op alle zaken in te gaan, maar dit is een greep aan wat ik positief vind aan vdSar. Uiteraard heb ik ook kritiekpunten, maar ik ben vele malen milder in mijn oordeel daarover - ook gezien de complexe situatie waarin vdSar heeft moeten opereren (Nouri, Overmars, de technische portefeuille an sich en de zoektocht naar een nieuwe TD, zonder een zittende TD en een commissaris, in een crisissituatie van de club zelf). Daarnaast heeft hij heel veel echt onterechte kritiek over zich heen gekregen voor zaken waar hij niet eens verantwoordelijk of als enige verantwoordelijk voor was.
Ik zal ongetwijfeld ook bevooroordeeld zijn in mijn mening over vdSar, maar ik probeer ook objectief en rationeel te zijn door met argumenten te komen. Meer kan ik niet doen. Maar ik weet dat ik weinig medestanders heb als het om vdSar gaat. Het zij zo, maar het maakt me ook wel eens moe om er elke keer weer tegenin te willen gaan en dit soms ook te doen. Minder vaak dan voorheen, want het kost veel tijd en energie. En soms denk ik: 'Wat heeft het eigenlijk voor zin?'

Overigens denk ik zeker dat er in veel opzichten beter denkbare directeuren zijn. Ik vind bijvoorbeeld die van AZ uitermate bekwaam (Ik denk dat AZ alle grote veranderingen aan hem - zijn visie - hebben te danken) en ook die van Feyenoord maakt een hele goede indruk op mij. Je zult mij nooit horen zeggen dat vdSar geen visie had, maar het was wel een beperkte visie. En ik zou wensen dat Ajax dit keer iemand aanstelt die zowel qua visie (graag visionair en innovatief) als aansturend en uitvoerend van hoge kwaliteit is.

Men wilde destijds graag een voetballer als AD en die heeft men gekregen. In mijn ogen heeft hij dat over het algemeen vrij goed gedaan, maar je zult zelden ex-voetballers aantreffen die het denkvermogen, de expertise en de kwaliteit hebben van mensen die door door een goede opleiding en/of veel ervaring voorbereid zijn op deze taak.
Want wat verwachtte men dan van vdSar toen hij werd aangesteld?
Ik vind het heel jammer dat hij zo weinig waardering heeft gekregen en onder het juk van al die problemen is bezweken - bijna letterlijk. Dat greep mij behoorlijk aan. Omdat ik het onrechtvaardig vond en ik hem juist heel erg zijn best zag doen.

Edit: H2 hadden inderdaad geen bevoegdheid, maar dat was niet mijn punt. Dat vdSar een bepaalde vorm van macht hád is totaal iets anders dan de macht 'naar zich toe trekken'. Die tendentieuze formulering was mijn trigger om op jou te reageren.

31-07-2023 15:58

Lavie +2313

De media heeft de Alex Kroes zaak redelijk laten liggen. Bij Go Ahead Eagles wist iedereen dat Alex Kroes naar Ajax zou gaan. Edwin van der Sar moet hiervan geweten hebben. Door Alfred Schreuder aan te stellen heeft Kroes afgezien van de functie. Vanaf dat moment heeft van der Sar alle macht in handen. In één seizoen heeft hij Ajax behoorlijk naar de klote geholpen.

Voor afgelopen seizoen is er natuurlijk heel erg veel misgegaan ook bij Ajax. Zo adequaat heeft Ajax niet gehandeld in het Nouri drama. Het ontslag van Keizer en Bergkamp. Dan heb je de zaak van Promes, het pilletje van Onana en diverse transfervrije vertrekken.

Ajax heeft veruit de meeste inkomsten, de beste jeugdopleiding en de grootste reputatie (Feyenoord is from the country of Ajax). Sinds eindjaren 90 is Ajax diverse keren in een diep dal getrokken door wanbeleid. Hopelijk komen we er nu uit en gaan we eindelijk ieder jaar kampioen worden in de eredivisie en KKD wat met ons budget makkelijk te doen zou moeten zijn.

31-07-2023 16:33

Aspers Art +2772

Ik zie voorlopig nog steeds 'Heitinga' voetbal bij Ajax, dus ben bang dat een carriere kapot is gemaakt voor niks.

31-07-2023 11:17

MarcoB1971 +4780

Totaal niet mee eens de verdedigers passen de ballen tussen de linies. Je moet niet vergeten dat belangrijke spelers weg zijn. En dat je t.o.v. van vorig jaar Tadic, Kudus, Alvarez, Timber en Berghuis mist De jonkies kunnen dit nog niet compenseren, maar ik zie duidelijk dat er vooruit gevoetbald wordt. Behalve dan Wijndal

31-07-2023 11:48

BakkalBijter +11684

Helemaal mee eens op dit moment missen we 3 sterkhouders in de basis waarvan 1 achterin broodnodig is. Met nog een aankoop (Sutalo/Vitik oid) en deze spelers ziet het er al een stuk beter uit.

31-07-2023 12:03

thelordjoshua +10641

Met Heitinga had je grotendeels ook dat voetbal op een paar wedstrijden na, mensen vergeten dat. Daarbij heeft Heitinga niet eens een kans gehad op versterkingen of tijd om het team een systeem in te slijpen. Net na de transferwindow erin gekomen. Zonder TD, en alle staf die verdwenen was.
Snap nogsteeds niet hoe mensen over zijn periode kunnen oordelen.
Heitinga heeft het in de jeugd uitstekend gedaan zelfs voor doorstromend talent. En in zijn eerste jaar Jong ook uitstekend gespeeld.

31-07-2023 12:28

Ans B +19924

Je beoordeelt de trainer toch niet alleen op de resultaten?
Je kijkt ook naar zijn houding, presentatie, het spel, zijn keuzes, de tactiek, overwicht, benadering van spelers enz. enz.

Op die manier bracht hij in het begin wel een verandering teweeg: de resultatn waren goed, er kwam weer iets van spelplezier terug en op vrijwel alle gebieden was er wel een verbetering zichtbaar.

Maar door de wedstrijden tegen Union en die tegen Feyenoord viel iedereen weer terug in die lethargie, het onvermogen, de zielloosheid en het gebrek aan vertrouwen in zichzelf en/of het team. Dat was al zichtbaar in die wedstrijden zelf (tegen Fey vanaf de 2e helft). En in die drie cruciale wedstrijden greep Heitinga niet in.

Voor mij ligt dáár de crux van zijn uiteindelijke downfall, tezamen met zijn houding en uitspraken (duidelijkheid willen, via de media solliciteren naar het vaste trainerschap terwijl m.i. overduidelijk was wat de situatie was: interimtrainer en dan evalueren).

Met dat niet ingrijpen in liefst drie (cruciale) wedstrijden doel ik op de pure noodzaak om meer voetbal in het team te krijgen, omdat het niet op kunnen bouwen met de opstelling die hij hanteerde fataal was tegen DIE tegenstanders. Dat kon je zien aankomen c.q. zo analyseren tijdens en na die eerste wedstrijd in de reeks van drie.
Ik zal nooit begrijpen dat hij geen gebruik heeft gemaakt van Fitz Jim en Regeer, zelfs geen invalbeurten. Zoals ik evenmin begreep dat hij die twee én Grillitsch al niet eerder speelminuten heeft gegeven.

Na die drie wedstrijden was het klaar, totdat ineens weer een kans kwam op die tweede plaats. Maar voor mij is Heitinga in die reeks van drie door het ijs gezakt qua ervaring, keuzes maken en iets kunnen veranderen vóór en tijdens een wedstrijd.
Dat zou mij al zwaar te denken geven - ondanks zijn goede start. Met ook die mede-optredens er nog bij was het voor mij definitief over en sluiten.
En helaas voor Heitinga sloot hij met die media-optredens tevens de deur naar het assistentschap. Geen enkele hoofdtrainer wil een assistent die op zijn stoel wil zitten, en geen enkele TD zal daarom die persoon als assistent aanstellen. Ook zonder die uitspraken was dat al precair geweest, maar zou er nog over te praten zijn geweest.

Maar waarom vind jij dan dat ik hier niet over kan oordelen?
Want ik heb het dus niet over de resultaten sec, noch over het spel sec.

31-07-2023 14:04

Psychevore +21186

Je kijkt met je ogen dicht terwijl je een handstand doet op de bank. Kan niet anders.

31-07-2023 11:52

IboAFCA +16239

John Heitinga hoeft ook niks te zeggen want zijn zaakwaarnemer Rob Jansen zit al op de praatstoel

31-07-2023 11:16

Andronixos.c +8172

Off-topic:
'Ajax stuurt scouts naar Zweden en zet in op boomlange centrumverdediger'


Ajax stuurde afgelopen weekend scouts naar Zweden om Gustaf Johan Lagerbielke te bekijken. Dat melden onder andere Tutto Mercato en het Zweedse medium Expressen. Ajax is echter niet de enige club die Lagerbielke in het vizier heeft.

31-07-2023 11:13

Artemio +32126

Zijn marktwaarde wordt geschat op 1,2 miljoen. Koopje.

31-07-2023 11:25

Sanderajaxforlive +1515

Netjes van Heitinga om zo te reageren. Ik hoop snel op meer oud-Ajacieden die bij Ajax komen werken om meer aanzien te krijgen richtingen het buitenland en om jeugdspelers te binden. Hoe tof is het om in gesprek te gaan met Mislintat en Sneijder of vd Vaart bijvoorbeeld. Hier kan je spelers mee over de streep trekken denk ik.

31-07-2023 11:12

debarbaar +8250

LOL Rob Jansen doet het zeiken wel voor Heitinga

31-07-2023 13:09

Sanderajaxforlive +1515

Iemand moet het doen 🤣

31-07-2023 18:20

MichelAngelo66 +22258

Hot News!!!!

31-07-2023 11:09

Dolblij +45405

Enige juiste en correcte antwoord dat Heitinga kan geven.

31-07-2023 11:07

Lazell +17005

'Ik ken hem niet, dus ik kan weinig over hem zeggen',

'Of ik zijn verrichtingen als trainer de afgelopen jaren heb gevolgd en dus een soort profiel van hem kan geven? Ik laat deze even aan me voorbijgaan, ik hoop op jullie begrip daarin.'

Is dit serieus nieuws???

31-07-2023 11:06

Psychevore +21186

Journalistiek van de hoogste orde dit.

'Hey John, wat vind je van degene die jouw baan heeft?'

Antwoord van Heitinga is wel top, maar wat de fuck.

31-07-2023 11:03

Web +178830

Verstandig van Heitinga
Alles wat je zegt kan straks tegen je gebruikt worden

31-07-2023 11:02

Rock69 +8411

Degene die jou dit vraagt, Heitinga. Die is zelf zo achterlijk als maar kan. Ik verkocht deze vraagsteller een schop onder zijn reet. Ja. Voor de camera

31-07-2023 10:59

P.Russo +6366

Heitinga komt hier behoorlijk zuur over (wat ergens ook wel te begrijpen is na de gang van zaken). Hij zou echter gewoon als een gentlemen antwoord moeten geven op de vraag. Zeg gewoon dat Steijn goed heeft gepresteerd bij Sparta en je hem veel succes wenst met zijn nieuwe klus. Ik denk dat je dan veel beter over komt dan nu.

31-07-2023 10:55

JaapStam +137514

Ik swipe me l*l wat heen en weer, krab paar keer aan m'n balletjes, draai weer de andere kant me nest in!!!

Er is gewoon geen Ajax nieuws dames&heren!!! ❌❌❌

Wie weet straks de nieuwe 3 musketiers uit Armenië in Amsterdam; Zakharyan, Spertsyan en Tiknizyan!!!

31-07-2023 10:53

NeeI +107887

Jaapie, kalm aan. Je draaft door met die Armeniërs.

31-07-2023 10:57

JaapStam +137514

Tiknizyan is gistermiddag getipt aan Jan Van Halst!!!

Het wordt vervolgt!!!

Zijn 2 goals op een rij gisteren;

https://twitter.com/RPLNews_eng/status/1685690290764386304

https://twitter.com/RPLNews_eng/status/1685682661459681281

Als Linksachter 6 goals, in 6 wedstrijden gescoord voor Lokomotiv Moskou!!!

Voor 5 miljoen euro kan Ajax hem overnemen!!!

31-07-2023 10:58

Hans Verhagen +14137

Is het nieuws op? Dus gaan we naar Sjonnie om te vragen wat hij van Steijn vindt!! Alle mogelijke antwoorden waren niet interessant geweest en hij kiest de meest verstandige van de drie.

31-07-2023 10:48

Aeter +6632

Precies, respect voor Heitinga. Triest dat de media zo in elkaar steekt, maar met idioten als Driessen en Verweij verwacht ook niet beter meer.

31-07-2023 10:53

Gerrit.S +335

Heeft de kans gehad in plaats van beter ging het met de week slechter.

31-07-2023 10:47

ajax4perez +9565

Kon het tij NIET keren toch?

Verder prima reactie van John

31-07-2023 10:46

Oxxer +164594 moderator

Natte droom van de anti brigade, inclusief potten vaseline, een talkschow met gasten, Olfers, Rob Janssen, FEBO Verweij, Valentijn, Mossou, Pierre en tafelhost Dirk Kuyt.

31-07-2023 10:40

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25424

Het lek naar de Televaag is gedicht


Op dat het volgende bericht op AS de aankoop is van een klasbak

31-07-2023 10:39

Richard van W +1255

Dit was een interview met Nieuwe Revue...

31-07-2023 10:45

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25424

Weet ik maar al die gasten die nu geen functie meer hebben waren de lekken

31-07-2023 12:58

Mocrodammerr +23054

Nu nog even Rob Jansen bellen en dan is cirkel anti ajax weer rond.

31-07-2023 10:35

Sander31 +7845

Telegraaf kent zware tijden. Ze balen er van dat Ajax al maanden met Steiijn aan het praten was, maar ze niks wisten. Ze proberen ajax kapot te maken maar mensen hebben het door

31-07-2023 10:33

patrick37 +1746

Ajax maakt zichzelf kapot en niet de telegraaf zoals veel van jullie doen geloven.
Het gewoon 1 grote teringzooi bij Ajax ,maar dat willen jullie allemaal niet horen

31-07-2023 10:46

gi0vanni +7289

Weer iemand die aan het slapen was zowel dit als vorig jaar. Dat het niet goed ging vorig jaar is oud nieuws. En dat de meeste met domme berichten komen die niet overeen komen met de stand van zaken jammer.

31-07-2023 11:25

rodnet +10329

Misschien een leuke invalshoek voor het drieduizendste negatieve verhaal van onze nationale kutkrant.

31-07-2023 10:32

SpartakAmsterdam +5521

De Nieuwe Revu een kutkrant? Überhaupt krant?

31-07-2023 10:46

sAFCAd96 +1853

Wat me wel tevreden stemt is het feit dat Steijn dus al in april werd gecontacteerd en het dus stil is gebleven totaan zijn aanstelling. Hopelijk is dit ook zo bij de transfertargets.

31-07-2023 10:31

RuffRhythim +24837

Jesus, een flutblaadje als de Nieuwe Revue gaat eventjes de zooi vanuit deze oude invalshoek benaderen door een vraag als deze te stellen??

Wats next? Yvonne Coldewijer die er met dr pulpmedium induikt en een random piemeltje lanceert en beweert dat dit een van de dickpics van Marc is?

31-07-2023 10:30

Richard van W +1255

Ben even nieuwsgierig wat volgens jou wel een waardig medium is.

31-07-2023 10:46

RuffRhythim +24837

Wat dacht je van een medium wat meer gespecialiseerd is in sport, met name in het voetbalspel, in plaats van een sensatiemedium als dit?

31-07-2023 10:50

AFCACruijff14 +162162

Laat John lekker met rust joh. Dit is bewust een rel willen zoeken als media. Bah.

31-07-2023 10:29

Hans.D88 +3780

Huh, hij had ook gewoon voor dat interview kunnen bedanken om zichzelf met rust te laten? Als je als media de kans krijgt om Heitinga nu te interviewen, dan doe je dat uiteraard.

31-07-2023 10:32

AFCACruijff14 +162162

Hij heeft ook bedankt want hij geeft nergens antwoord op. Vermoedelijk is hij gewoon opgebeld.

31-07-2023 10:43

kampioenenjood +5062

Het journalistje had wat aandacht nodig en krijgt dat nog ook.

31-07-2023 10:28

Llorossi14 +1718

Na verloop van tijd zal Heitinga blij zijn dat hij weg moest.
Hij kreeg een zwalkend elftal al niet op de rit en zoals het team nu is, is het er niet beter op geworden.
Dan zou Heitinga dit seizoen beginnen met veel twijfels rond hem en dan had hij ook nog een lastige voorbereiding zoals Steijn nu heeft.

31-07-2023 10:27

Danielson +50533

Klopt als een bus.

31-07-2023 10:31

RadheAjax2021 +17911

Laat dit gaan. Snap de nut ook niet waarom Heitinga naar zijn mening wordt gevraagd over Steijn.

31-07-2023 10:26
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.