Column: Wel talent, geen tactisch plan

door SJvanveen 62

Column: Wel talent, geen tactisch plan

door SJvanveen 62

Laatst geüpdatet

Ajax is na een tumultueuze zondagmiddag in de Eredivisie nog steeds koploper. Vraag niet hoe, maar na een 0-2 achterstand, intens veel slordigheden, eigenlijk een verlies in het tactisch steekspel en een onterechte penalty, werd het alsnog gelijk. Arek Milik maakte vlak voor tijd vanaf elf meter 2-2, waardoor de Amsterdammers met een beter doelsaldo (het verschil met PSV is zes doelpunten), aan kop blijven in Nederland.

Zo stevent Ajax af op de vijfde titel in het zesde seizoen onder Frank de Boer. Een erelijst om trots op te zijn, maar het succes verbloemt veel. Want FC Utrecht was, net als in De Galgenwaard eerder dit seizoen, tactisch beter dan Ajax. Men kwam niet voor niets 0-2 voor in Amsterdam. Ten Hag had het goed neergezet, er werd gestructureerd met drie man op de drie-mans-verdediging van Ajax druk gezet en Ajax grossierde mede daardoor in vele breedtepasses en balverlies. Mike van der Hoorn en Nick Viergever waren immers de spelers met de meeste balcontacten in de eerste helft.

Waar De Boer steeds resultaatgerichter voetbalt, de Amsterdammers staan met een recordaantal punten onder De Boer bovenaan in de competitie, zijn de resultaten meer te danken aan de verschillen in kwaliteit tussen de teams, dan het opleggen van de wil. Ajax past zich bijna wekelijks aan aan de tegenstander, wat Johan Cruijff al eens niet begreep. De overleden wereldvoetballer- én persoonlijkheid zei dat een topclub als Ajax altijd van eigen kracht uit moet uitgaan in Nederland, omdat je simpelweg meer kwaliteit hebt dan je tegenstander. Pak je opponent bij de strot met hoog pressievoetbal, laat hem niet meer los, creëer veel doelpogingen en win met grote cijfers.

Het lijkt meer een illusie, want Ajax lijkt tegen mindere tegenstanders die met hun goed recht inzakken, steevast moeite te hebben. De Boer probeert 'muren te breken' met aanpassingen in zijn basisformatie, door een valse spits erin te zetten of met een tien te spelen, maar als Ajax nog vijf keer tegen teams als FC Utrecht speelt, zorgt men vier keer voor een 2’tje of een 3’tje in de TOTO.

Ajax heeft minder moeite gehad dit seizoen met teams in de Eredivisie door iets opportunistischer te spelen. Dat houdt in: eerder een bal inbrengen, eerder een voorzet geven en simpelweg hopen op geluk. 'Dan moet hij een keer goed vallen', heeft De Boer meermaals in een interview gezegd. En als je na een snellere lange bal die weggewerkt wordt, druk op de bal kan houden, dan ontstaan kansen vanzelf. Het lukt tegen tegenstanders die doorgaans aanvallen en in de Arena verdedigen, maar het lukt niet tegen tegenstanders die elke week in een gesloten verdediging spelen.

Zo pakten Heracles Almelo, NEC en nu ook FC Utrecht een punt in de hoofdstad, door simpelweg te bepalen waar Ajax de bal had. De balcirculatie van de Amsterdammers was niet hoog genoeg, de spelers zijn te matig, het was een offday, het komt op zulke dagen allemaal voorbij. Wat niet voorbij komt is de tactische onkunde van de trainer zelf. Zondag ook weer. Ajax keek 85 minuten lang naar zijn eigen tomeloze rondspelen waardoor ze een fluitconcert veroorzaakten bij de supporters. Omdat de (rest)verdediging niet goed stond, scoorde de club uit De Domstad zelfs nog tweemaal. Maar na geluk werd De Boers tactische wanprestatie weer overschaduwd door de koppositie.

Je moet De Boer nageven dat hij in vijf-en-een-half jaar een vast plan heeft ontwikkeld, maar om compacte tegenstanders stuk te spelen, ontbreekt de tactische kennis. Daarom zit Ajax al jaren vast, daarom gaan aankopen niets oplossen en daarom komt Ajax niet verder in Europa. Het team ontwikkelt zich niet meer. En dan kan men denken dat het door de kwaliteit van de spelers komt, maar het talent in de selectie is immens en misschien wel beter dan de afgelopen jaren. Het speelplan moet echter kloppen. Alleen dan wint Ajax van Heracles, NEC en FC Utrecht. Misschien wel met flitsend, aanvallend, Ajax-voetbal. Als dat nog bestaat.

Door Sjors van Veen (Twitter: @SjorsvanVeen)

Lees meer over:
Plaats reactie

vanreenen +10314

En hoofdzakelijk met een andere trainer, want die is ook vastgeroest en moet beseffen dat hij bij lange na geen schaduw is van Wenger.

18-04-2016 22:20

Joodje123 +0

Man man man, kap toch eens met dit soort shit te posten.

18-04-2016 21:37

Sulejmanibesteaankoopooit +2

Ik vind dit wel interessant om te lezen.

18-04-2016 21:54

Joodje123 +0

ik vind het azijnpissen. maargoed alles is de schuld van frank.

18-04-2016 22:03

godenzonensuper +0

Nee niet alles. Dat Bazoer gister over 3 meter nog geen bal normaal kon geven, kon de Boer niks aan doen. Maar de falende tactiek is wel zijn schuld.
In een cruciale fase ff van systeem switchen is gewoon lachwekkend.

18-04-2016 22:07

vanreenen +10314

Tja, je mag een mening hebben, maar Frank is eindverantwoordelijke. Hij bepaalt n.l. we
k systeem er wordt gespeeld.

18-04-2016 22:22

JPC40 +3

tja ik kan maar een reactie bedenken en jammer genoeg wordt dit ook al een herhaling, Didn,t I told you so , wat ik hier mee wil zeggen, is voor mij de reden dat ik van mening ben dat Frank had moeten vertrekken, vorige jaar al in die zomertijd.
Sommige zullen hier niet mee eens zijn, maar PSV komt steeds dichterbij en de laatste aantal wedstrijden word met dicht geknepen billen door mij gevolgd, ik hou echt mijn hart vast.
Daar naast blijf ik ook steeds overpeinzen wie nu de beste opvolger kan zijn voor frank want veel vertrouwen in Jaap heb ik ook niet.

18-04-2016 20:04

Raoul14 +3092

Het is jammer dat de FdB voorvechters zich telkens zo op hun teentjes getrapt voelen. Niemand hier heeft persoonlijk iets tegen FdB, in tegendeel zelfs. Het is een heel aardige man, keurig en een Ajacied.
Hij heeft veel voor ons betekent en we zijn hem daar ook dankbaar voor. Maar FdB is geen God. Ook een Fdb heeft een houdbaarheidsdatum. Het is duidelijk dat hij zijn team niet meer zo weet te inspireren als in het begin. Het is duidelijk dat de meeste spelers verstrikt zijn geraakt in zijn tactische opdrachten. Weinig of geen spelers worden echt beter onder FdB en het spel is simpelweg niet leuk om naar te kijken. Dus wat is er mis met afscheid nemen door de voordeur? Denk dat de meeste spelers toe zijn aan nieuw gezicht en dat ze zullen opbloeien onder een ander tactisch systeem.

18-04-2016 17:40

Blankenburg +4

Helemaal mee eens!!

18-04-2016 19:28

Rinus M. +900

De azijnpissers zien hun kans weer schoon, na PSV uit zaten ze al stilletjes te mokken maar nu mogen ze weer los. Flink balen waarschijnlijk voor Sjors & Co. als je zonder tactiek toch gewoon kampioen wordt.

18-04-2016 17:06

SJvanveen +0

Ik zie liever een club met zichtbaar goed beleid en een visie, dan een coach die niet bij machten is om oplossingen te vinden voor problemen die al seizoenen lang spelen. Vijf titel in zes jaar tijd is prachtig voor de statistieken voor de club, maar het zegt meer over de concurrentie dan Ajax zelf. Het succes verbloemt de weg die Ajax inslaat na het weggooien van Plan Cruijff. Naar het niemandsland. Maar de meesten zien het pas als ze er zijn.

18-04-2016 21:17

godenzonensuper +0

Zodra het over Jonk of Cruijff was gegaan, was je tekeer gegaan dus hou maar op.

18-04-2016 22:09

3sterren +20205

Heldere analyse na vijf jaar De Boer...
Ik wilde de laatste tijd niet negatief meer posten en heb de trainer vrij gehouden van mijn kritiek. Er was ook niet erg veel aanleiding voor. We wonnen immers. Weliswaar zonder mooi aanvallend spel, maar wat zou dat. Het kampioenschap lonkte.
Niet het team, niet de talenten, maar de trainer kreeg het Spaans benauwd.
Hoe haal je het in je hoofd om de ploeg in zo’n belangrijke wedstrijd op te zadelen met een andere opstelling én met andere poppetjes?

Alleen een trainer/coach in doodsangst doet zoiets, dacht ik.
Niets is minder waar, onze eigen Frank bezweek onder de enorme druk.
De door hem slecht behandelde spits moest hem weer eens redden.

”Bedankt Milik” Names De Boer, het team en alle Ajaxsupporters.
En voor FdB het volgende: ”Je wordt bedankt !!!”

18-04-2016 16:48

EVH +8

Peter Bosz.

18-04-2016 16:04

Sulejmanibesteaankoopooit +2

Mooi geschreven!

Ik ben helemaal klaar met het voetbal wat Frank de boer wil zien. Klaasen bazoer en gudelj zijn goede spelers, maar ze alle drie op een middenveld zetten is vragen om problemen. Alle drie zijn zij werkvoetballers, die niet creatief zijn. Zeer nuttig, maar een compacte verdediging doorbreek je alleen met creativiteit of perfect spel. Er moet dus minstens een creatieve middenvelder, en het liefst twee creatieve middenvelders worden opgesteld.

Ook hoef je tegen een club die zich ingraaft geen verdedigende backs te gebruiken, maar kun je juist de backs met meer aanvallende kwaliteiten opstellen.
Het is ook niet zo dat deze spelers 'niet te halen' zijn zoals de boer stelt. In de afgelopen jaren hadden we Ziyech, tadic, of een andere uitzonderlijke creatieve speler kunnen halen.
Natuurlijk moet het verdedigend goed staan, tegen psv en in Europa. Tegen de rest is het te doen om ze totaal te overklAssen met een hoogbaltempo, snelheid en creativiteit. Het begint allemaal met kansen creëren, dus zorg voor een tactiek die niet gestoeld is op geluk, maar op vele positiewisselingen, waardoor het onmogelijk wordt om een man op man dekking te spelen. Want als er iedere wedstrijd 15-20 kansen worden gecreëerd kun je best een keer tegen een counter aanlopen, want dan win je alsnog.

Een paar jaar geleden hadden we nog eriksen, die iedere wedstrijd minstens een 100%kans creëerde. Daarvoor hadden we Sneijder.

Maar we kunnen wel een creatieve speler kopen, de boer stelt hem toch niet op. Want de boer wil zijn potjes vooral niet verliezen, ipv voor de winst te gaan. Het is absurd dat de verdedigers altijd het vaakst de bal hebben, is dat domineren?

18-04-2016 16:01

Limburgse Ajacied +14

Conclusie? Na dit seizoen Frank bedanken voor 4 (of toch 5?) titels en gauw op zoek naar een trainer die Ajax zijn gezicht weer teruggeeft! Ik roep al een paar jaar dat de 4 titels op rij veel eerder gevolg waren van slecht presteren van de concurrentie dan van het goede presteren van ons cluppie. Elk seizoen in de winterstop een schier onoverbrugbare achterstand in punten, en dan toch de titel pakken. Vaak werd er in de 2e seizoenshelft ook nog redelijk aantrekkelijk gevoetbald maar het aantal aantrekkelijke wedstrijden is de laatste 3 seizoenen op 2 handen te tellen... Dus Frank, veel succes in Engeland of waar dan ook maar alsjeblieft niet nog een seizoen blijven....

18-04-2016 15:50

3sterren +20205

Twee handen te tellen...
Werk je in een zaagfabriek?

18-04-2016 16:49

V12 +867

Toen Jonk de A1 deed speelden ze geweldig. Nadien is het een stuk minder geworden. Jonk moet het gewoon worden. maar ja dat zal wel niet gaan.

18-04-2016 15:39

Copacabana +0

Tuurlijk niet, die gaat voorlopig echt niet meer terugkomen na alles wat er is voorgevallen.

18-04-2016 15:41

Ajaxthesecret +0

Iedereen ziet het, behalve deBoer en de direktie!

18-04-2016 15:34

flodder +16

Laten we eerlijk zijn....Het voetbal is gewoon ..Slecht ( Klote )

18-04-2016 15:20

Adam24 +39195

Valt allemaal wat voor te zeggen maar wanneer spelers als Bazoer en Klaassen een bal niet op 5 meter afstand naar elkaar toe kunnen spelen en vervolgens elkaar de schuld gaan staan geven, dan kan je een trainer, tactisch, weinig kwalijk nemen.

Ajax heeft niet heel veel kansen gehad, dat klopt. Maar er waren toch echt 2 kopballen die er in hadden MOETEN zitten. Gebeurd dat, dan heb je een hele andere wedstrijd.

18-04-2016 14:30

trainerdv +2

Onzin: De nadruk ligt juist veel teveel op tactiek. Kloten moet je hebben en dat mist dit team. Tactisch was Sinkgraven misschien handig, maar qua spirit (die ook op teamleden overstraalt) komt hij niet in de buurt van Dijks. Alderweireld, Poulsen, Davids etc. We hebben niemand met zo'n flair

18-04-2016 14:29

Adam24 +39195

Dat is zeker waar wat jij zegt!

18-04-2016 14:31

trainerdv +2

Nee, maar als je nou een team en systeem (4-3-3) hebt dan weken lang goed speelt (eindelijk) en wint. Dan ga je daar toch niet aan morrelen vanwegen tactische redenen omdat Utrecht (zonder hun beste man) op bezoek komt? Dan ben je téveel met tactiek bezig...

18-04-2016 16:16

A Cohen +1

Beste Frank,

In de jeugdopleiding wordt opgeleid volgens het veel beproefde Ajax concept : 4-3-3.
Bazoer en Sinkgraven bleken gisteren niet te weten wat van hen werd gevraagd.
Tijdens Studio Voetbal werd duidelijk wat er fout ging.
Dat was ook al in 1e helft zichtbaar mis.
Waarom in de rust niet terug geschakeld naar systeem dat ons veel succes heeft gebracht.
Geen grappen meer Frank gewoon 4-3-3.

18-04-2016 14:22

ajaxinho +13

Het veroveren van de bal binnen 5 seconden.
Wat is daarmee gebeurd, Frank?

18-04-2016 13:53

johan2602 +0

Voor de duidelijkheid frank de boer zal het op tactisch gebied bij geen enkele topploeg redden jammer maar helaas.

18-04-2016 13:38

Minsc +1520

Youri Mulder legde gisteren Frank duidelijk uit waarom 343 verkeerd was. Triest dat een hulptrainer van Twente het wel snapt en de hoofdtrainer van Ajax niet. Moven, Frank.

18-04-2016 13:37

johan2602 +0

Oke sjors ik had het niet beter kunnen verwoorden sluit mij voledig aan bij wat je zegt en zolang frank de boer bij ajax blijft zal het niet veranderen nu zijn het net kippen zonder kop zonder enig
idee waar ze mee bezig zijn in dit elftal zou jari litmanen met zijn 40 + nog elke week de man van
de wedstrijd zijn zonder twijfel meschien wil hij het wel een jaartje proberen?

18-04-2016 13:34

ajaxinho +13

Ik hoef alleen maar de titel te lezen...
Frank, Bergkamp, Spijkerman wegwezen!!!

Nouri moet 90 minuten op de helft van de tegenstander spelen.
Niet loeren op de counter.

18-04-2016 13:32

Arim_ +0

Ik ben het een heel stuk minder met deze column eens. Hoewel mijn eerste gedachte bij het zien van Sinkgraven in de line up was "ojee, dat wordt puntverlies", viel er wel iets te zeggen voor de keuze daar Dijks laatst na een wedstrijd waarin hij meer linkshalf dan back was klaagde over lichte overbelasting van de liezen en Dijks begin deze week nog licht geblesseerd was. Neem je dan het risico dat hij ergens in de wedstrijd door overbelasting eraf moet heb je als technische staf ook de foute keuze gemaakt en met het risico hem de komende weken kwijt te zijn. De uitvoering was verder heel erg slecht. Als Sinkgraven van de 4 middenvelders degene is die zich terug laat zakken tussen de drie verdedigers, terwijl hij verdedigend de slechtste van de 4 is, dan doen de rest van de middenvelders iets niet goed. Dat had je kunnen oplossen door op papier gewoon 433 te spelen, met dan Bazoer als een van de achterste vier. Verder zag ik Sinkgraven veelal overal en nergens op het veld behoudens linkshalf en zelfs wanneer hij een zee van tijd en ruimte had was de voortzetting slecht. Daarnaast onderschatten velen dat bij de meeste van deze spelers zoiets bestaat als kampioenstress. Alleen Cilissen, Veltman en Klaassen hebben eerder met die stress te maken gehad. Voor de rest van het elftal is het nieuw. Nee, met het tactische plan heeft het niets te maken, wel met de uitvoering, stress en een gebrek aan vorm en/of kwaliteit.

18-04-2016 13:13

ajaxinho +13

De invulling liet inderdaad te wensen over.

Waarom in hemelsnaam niet met Schone op het middenveld beginnen?
Beter in vorm, geen kampioenstress, en heeft dit seizoen vaker in 343 gespeeld.

18-04-2016 13:40

blava +2

Een beetje gemakkelijke column. Geef de lezers wat zij willen lezen en iedereen is blij. De Boer heeft een fout gemaakt gisteren door 343 te spelen. Dat zal hij niet meer doen. Ajax is wel in staat twee doelpunten te scoren in vijf minuten.

Tegenstanders wachten af en gokken op een counter en/of fout van Ajax. In de meeste gevallen wint Ajax toch door een verschil in kwaliteit. Dat het aan het einde van het seizoen niet loopt is logisch. De druk, vermoeidheid bij vooral jonge spelers en blessures eisen hun tol. PSV kwam ook in de problemen vorige week tegen een relatief gemakkelijke tegenstander.

De Boer heeft dit jaar Dijks, Tete, Riedewald, Bazoer, Milik en Younes duidelijk beter gemaakt. Dat is de verdienste van de Boer en technische staf. Door de jonge groep gaat het met vallen en opstaan maar dat is inherent aan die keuze. Cillessen was oudste speler van Ajax op het veld gisteren.

18-04-2016 12:54

blava +2

Mee eens maar er zijn ook wedstrijden gewonnen door een ingreep van de Boer. Op de ene of andere manier lukt het niet tegen Utrecht de laatste Jaren. Waarschijnlijk komt dat door Utrecht dat zich volkomen focussed op Ajax. Het zou beter zijn om om dat tegen de kwalitatief mindere clubs te doen. Nog altijd 25 punten verschil een absurd aantal punten. Daar zou ik mij maar eens druk over maken als trainer van Utrecht zijnde.

Maar het is niet leuk voetballen tegen een tegenstander, die alleen maar loert op de counter of fouten. Zo krijg je geen leuke wedstrijd.

18-04-2016 13:31

ajaxinho +13

Een toptrainer moet dat altijd kunnen.
En in mijn ogen heeft hij de selectie om te kunnen switchen,
tussen systeem en spelers.

Het is wel zo dat de selectie voetbalintelligentie ontbreekt.
Maar als het initiatief er niet is.
Dan vrees ik dat het er nooit van zal komen.
Want het talent dat er aankomt heeft wel een hoge voetbalintelligentie.

18-04-2016 13:46

mcjc +2

Een paar maanden geleden was er een rapport-ling waar alle problemen in waren genoteerd en die vervolgens heel snel de prullenbak in zijn gegaan. Jonk werd ontslagen en problemen werden niet opgelost. Nu een half jaar verder is er niks veranderd en is de jeugdopleiding langzaam aan het instorten. Wij moeten nog steeds naar een berekend behoudend ajax aankijken die iedere wedstrijd zomaar punten kan verspelen wat nu bijna het kampioenschap gaat kosten. Bergkamp zegt de visie van cruijf te willen volgen, maar bergkamp zelf is communicatief niet sterk en is geen leider. Frank de Boer heeft in 5,5 jaar tijd nog steeds niet van ajax een dominant aanvallend team kunnen maken. De uitgespeelde kansen per wedstrijd zijn soms niet eens op een hand te tellen zoals gisteren tegen utrecht. Als ze kampioen worden zal dat weer alles verbloemen en beginnen we volgend seizoen weer opnieuw met slecht europees voetbal en berekende overwinningen in de eredivsie.

18-04-2016 12:46

mkAFCA +1354

Ben zeker een De Boer fan en hij verdient alle lof, maar zijn krediet houdt ook een keer op. Ook al worden we weer kampioen. Zijn optreden gisteren in Studio Voetbal past precies in het rijtje met het interview van Vink in VI. Deze gasten geloven zo in hun eigen waarheid, dat ze niet meer openstaan voor meningen van anderen. Zelfs niet als Frank met dezelfde strategie wederom niet weet te winnen van FCU en een heel land met alle experts incluis zijn keuze de verkeerde vinden.

Dat is nog het meest zorgwekkende aan wat er aan de hand is. Men is bij Ajax niet bezig te leren van elkaar en met name anderen. Men is vooral bezig het eigen gelijk te bewijzen, ten koste van alles. Daarom is een opfrissing in de staf en in de jeugdopleiding een gigantische noodzaak.

18-04-2016 12:44

godenzoon92 +4

Goede column Sjors!

18-04-2016 12:41

..::Rootje::.. +676 moderator

Beetje eenzijdige artikel.

Ajax kwam met 1-0 voor. Helaas stond het buitenspel, maar dat betekent dat er dus wel dingen goed gingen alleen was dat niet de hele wedstrijd.
Nick en Mike kunnen de spelers zijn die ballen veel raken, maar het ligt dan aan Bazoer en Gudelj om vrij te gaan lopen, maar dat deden ze niet. Vooral Bazoer liep er en beetje verdwaald bij. Hij is immers een topinternational en heeft bij Milan, Barcelona en Arsenal gespeeld. Ow, wacht... hij speelt nog gewoon in de Eredivisie. Eén van de zwakste competities van heel de wereld. Van zo'n iemand mag je dan toch wel wat meer pit in zijn spel verwachten?

Ajax past zich aan. Alleen omdat de spelers wisselvallig zijn. Als iedereen hun niveau behaalt, en doet wat er gevraagd wordt en hun trots uiten dat ze in het shirt van Ajax spelen, dan wordt er niet gewisseld of aangepast. Alleen waar nodig.

Dat deed hij, omdat hij zoekende was. Een Milik dat niet scoort, een El Ghazi dat geen man voorbij kan, een Fischer dat tegen zichzelf voetbalt, een Klaassen dat veels te veel tijd nodig heeft om zich aan te passen.
Daarnaast heeft het grote Barcelona ook moeite om een muur stuk te spelen. En ook daar klagen de fans behoorlijk, dat een ploeg inzakt en what not. Maar daar accepteren ze het en laten ze het erbij. Hier wordt er gedaan alsof iedereen uitgespeeld moet worden en er 4.815 kansen gecreeerd moeten worden, ondanks die Chinese muur.

Maar er wordt ook gecombineerd. Gister werd er bijvoorbeeld ook via de grond gespeeld. Het opportunisme komt pas als er de nood voor is. En dat mag ook. Want zo verras je je tegenstander. Een soort van 'plan b'.

Inderdaad. Die pakten punten. Maar waren het verdiende punten? Nee. Misschien tegen Utrecht wel. Maar ook die speelden veelal op de counter.
De baltempo was niet hoog nee. Maar dat komt, omdat er totaal geen beweging is op het middenveld. Niemand die diepte zoekt.
Frank zijn falen wordt helemaal niet overschaduwd door de koppositie. Er is al maanden/jaren kritiek op zijn spel. En velen geven ook toe, dat Ajax slecht speelt en dat Frank waarschijnlijk weg moet.

Zelfs Barcelona heeft er soms geen antwoord op. Luis Enrique de winnaar van de Triplete en de Wereldbeker heeft ook de nodige moeite gehad om tegenstanders stuk te spelen. Dat was vorig jaar ook zo, en dat zal ook volgend jaar zo zijn.
Het talent is er zeer zeker, maar dat moet er ook uitgehaald worden. En dat gaat niet in één, twee, drie. Daar is tijd voor nodig.



Afz. Een Frankie fanboy.

18-04-2016 12:34

Einstijn +0

Sorry, maar ik ben het absoluut niet met je eens.

In basis ben ik groot voorstander van het 3-4-3 systeem, maar als je dat maar 3 wedstrijden van de 34 doet, hoe groot acht je dan de kans dat de spelers zich succesvol aanpassen op een andere veldbezetting? Bovendien heeft de vorige wedstrijd tegen Utrecht aangetoond dat Utrecht beter weet hoe ze met Ajax in een 3-4-3 systeem om moeten gaan dan Ajax zelf.
En als we dan sinds de vorige wedstrijd dit bijna wekelijks gespeeld hadden om het te perfectioneren, maar dat is niet gebeurd. Dan is het gewoon onverstandig om in deze fase tegen deze tegenstander deze tactiek maar weer eens van de met stof beladen bovenste plank te trekken.

Natuurlijk viel er alles aan te merken op inzet, daar ben ik het 100% mee eens, maar ik wil niet eens uitsluiten dat dit een gevolg is van het gegoochel van Frank.

18-04-2016 12:49

..::Rootje::.. +676 moderator

Hoe groot acht ik de kans? Vrij groot. Omdat het de andere keren ook gelukt is, en vrij succesvol. Waarom zou het deze ene keer dan misgaan?

Ja, inderdaad. Maar ook dit keer was er niet veel mis. Puur door de slordigheden en constante balverlies kon Utrecht er van profiteren.

18-04-2016 16:10

Hwb +1477

En dat is precies het probleem. Hij gaat zoeken en aanpassen als Milik niet scoort. Als El Ghazi geen man passeert. Juist dan moet je vasthouden aan bekende patronen en vertrouwen geven.

Voorbeeld: Vincent Janssen heeft in de eerste 7 wedstrijden dit seizoen geen doelpunt gemaakt. Toch stond hij steeds weer in de basis. Toen scoorde hij 6x in 6 wedstrijden en toen weer 4 keer niet. Hij bleef gewoon in de basis. Na 17 wedstrijden had hij 6 goals. Vanaf dat moment ging het lopen en nu wordt hij topscorer van de Eredivisie.

18-04-2016 14:02

BRAMHOUTEN +3813

Het klopt niet wat jij zegt, hij heeft pas verzekerd van een basisplek toen El hamdaoui vertrok in de winterstop. Het grappige is dat de meeste hier Milik ook hebben lopen afzeiken en waren blij dat El ghazi in de spits kwam, net zo als schone wisselen, nu werd hij gewisseld is het weer niet goed. De spelers gisteren hebben het gewoon af laten weten. Of het de spanning was weet ik niet maar ze haalde hun vorm niet. Hopelijk maken ze het tegen Heerenveen goed

18-04-2016 14:59

Hwb +1477

Janssen heeft elke Eredivisie-wedstrijd dit seizoen in de basis gestaan, op 2 na, toen viel hij in. Die twee wedstrijden speelde El Hamdaoui er nog niet: een keer stond Dos Santos in de spits, een keer Mühren. El Hamdaoui tekende namelijk pas eind oktober bij AZ. Toen El Hamdaoui er was, stonden ze meestal samen in de basis, soms El Hamdaoui niet.

18-04-2016 15:49

..::Rootje::.. +676 moderator

Bij AZ kan het. Bij Ajax moet je presteren. Dat hij dan Milik geen vertrouwen geeft en een Veltman bijvoorbeeld wel, is omdat er geen doelpunten vallen, en er geen tegendoelpunten worden geïncasseerd of vrij weinig.
Dus dan ga je eerder voorin wat wijzigen dan achterin. Hiermee probeer ik aan te geven, dat Frank weldegelijk spelers vertrouwen geeft.

18-04-2016 16:07

Hwb +1477

Punt is dat de prestaties er niet beter door worden.

18-04-2016 16:33

RuffRhythim +24837

Sjors, mensen zoals jij en (gelukkig) vele anderen ook denken zijn helaas wanhopig roependen in de woestijn.

Een recordaantal punten, en nog steeds ontevreden supporters...wat is er nog nodig om bij Ajax het licht te laten zien in alles wat hierboven beschreven staat?

18-04-2016 12:22

Rudolph J +0

Mulder Jr: "Maar kijk je niet teveel naar de bedreigingen in plaats van de kansen? Dus je verandert de speelwijze, die verander je eigenlijk op basis van ..."

Frank de Boer: "Ik kijk juist niet naar de bedreigingen. Ik kijk juist naar de mogelijkheden" ...

Na Suit Supply hopelijk snel Hans Anders ...

P.S. Goed stuk van Sjors.

18-04-2016 12:18

Ajacied1989 +350

Wel een tactisch plan, maar geen eigen verantwoordelijkheid voor de spelers. Hij maakt playstationpoppetjes van ze. Younes die aan de flank moet blijven, zodat hij aanspeelbaar is als Bazoer en Gudelj die opening creëren. Dat spel is zo achterhaald. Schrok gister best wel van zijn optreden bij Studio Voetbal. Had niet verwacht dat de tactiek zo simpel zou zijn. Misschien moet hij eens wat minder tactisch oefenen en meer vrijheid geven aan de spelers. Zoals vandaag in de Volkskrant staat over Ranieri: 'Ik voelde dat ze bang waren voor mijn tactieken, omdat ik een Italiaan ben. Dus heb ik ze gezegd dat ik ze er niet mee lastig zou vallen als ze alles zouden geven.'
Een goed team vindt zelf een speelstijl waarmee ze de tegenstander het best kunnen bestrijden, maar een trainer moet ze die kans wel geven. Dat is bij De Boer heel moeilijk. Bij Psv zie je duidelijk dat Cocu veel vrijheid geeft aan zijn selectie. Guardado, Propper en De Jong bepalen hoe er gespeeld wordt en de rest heeft zich daar maar aan aan te passen. Cocu bepaalt alleen wie er spelen en voor welke formatie er wordt gekozen.

18-04-2016 12:17

..::Rootje::.. +676 moderator

Waar heb je gehoord, dat die drie dat bepalen??
Wat een grap.

18-04-2016 12:36

Ajacied1989 +350

Dat zie ik als ik de wedstrijden kijk. Guardado en Propper bepalen of er gas wordt gegeven, of dat er getemporiseerd wordt. Er zit altijd een idee achter hun actie.
Die mis je bij elke Ajax-speler, die doen wat ze geoefend of geleerd hebben. Alleen passen als er ruimte ligt, alleen indribbelen als er ruimte ligt, zo niet, andere kant zoeken en weer opnieuw beginnen. Dat is goed als je 2-0 voorstaat en de wedstrijd uit moet spelen, anders niet.
De Jong wordt oprecht boos als hij te weinig ballen krijgt en heeft een houding van: Gooi alles maar hoog en lang als het niet lukt en dat doen ze dat ook. Hij werpt zich dan ook echt op als aanspeelpunt en steunpilaar voorin. Dus soms bepaalt De Jong de speelstijl, vaak zijn het Guardado en Propper. Die krijgen daar toe de volledige vrijheid van Cocu.
Ik ben echt geen Psv-fanboy, allesbehalve dat, maar dat er daar beter voetbal wordt gespeeld moge duidelijk zijn. Als zij de kwaliteit zouden hebben om met een voorsprong te spelen zoals wij normaal gesproken doen hadden ze allang eerste gestaan, maar zij kunnen wedstrijden niet uitspelen.

18-04-2016 12:45

Bensco +7175

Frank is niet de enige coach die daar de nodige moeite mee heeft. Ook bij barcalona staan ze steeds vaker tegen een muur op te voetballen en pep guardiola ondervindt momenteel hetzelfde bij bayern.

dat hij 4-3-3 om besloot te gooien naar een 3-2-2-3 systeem is natuurlijk een tactische blunder van jewelste. Allereerst ga je je winnende systeem niet omgooien in een wedstrijd waarvan iedereen wist dat die moeilijk zou worden. Spelers zijn de automatismen van dit systeem nog lang niet gewend en kunnen hier hoogstens mee experimenteren bij wedstrijden die dat toelaten. Utrecht is geen wedstrijd waar je wilt gaan experimenteren dat wist iedereen van tevoren al.

ten tweede was de keuze om met 2 controleurs te spelen ook een blunder. Het voordeel van een klassiek 3-4-3 systeem is juist dat je een extra middenvelder creëert in de aanval en niet in de verdediging. Nu moesten gudelj en bazoer functioneren als CVM's terwijl laatstgenoemde daar dit seizoen nog niet echt in uitblinktte en werd sinkgraven geposteerd in de aanval terwijl hij een paar dagen daarvoor bij jong nog niet liet zien dat hij nog niet klaar is voor het grote werk.

hij had de opstelling in de rust al aan moeten passen want het was in de eerste helft al vrij duidelijk dat utrecht volop de ruimte zag. Het was slechts een kwestie van tijd voordat ze die ruimte gingen gebruiken

18-04-2016 12:16

OntlastendeMiddenvelder +1987

Ik denk dat twee dingen enorm zouden schelen tegen tegenstanders als Utrecht.

1) Meer spelers met brille die iets kunnen forceren, zoals Younes. Van zo iemand moet je er minstens twee opstellen.

2) Meer dieptepassen over de flanken. Tegen Utrecht werden El Ghazi en Younes bijna alleen maar in de voeten aangespeeld, terwijl er soms wel degelijk ruimte achter de verdediging lag.

18-04-2016 12:03

wladimir +3059

El Ghazi is ook wel een beetje zo'n type. Hij had in de eerste helft met z'n kop kunnen scoren en had een prima voorzet. Ligeon verdedigde goed. De dieptepasses op zowel El Ghazi als Younes mislukte allemaal. Ze willen liever de bal in de voeten ontvangen.

18-04-2016 12:37

ibrahendriks +1

Nou als een club als Schalke komt, wat ik ergens hoorde, valt er te praten. Dus een vertrek is best mogelijk. Ik persoonlijk vind dat ook beter. Een coach die offensiever van aard is, maar ja, wie???

18-04-2016 11:34

ram +7283

Rijkaard zou ik mooi vinden.

18-04-2016 11:47

afca95 +1307

Rijkaard kan alleen overweg met top spelers. Sparta is hij ook mee gedegradeerd destijds..

18-04-2016 12:02

ibrahendriks +1

Met Oranje , ook mooi. Van Italianen verloren ten onrechte na pingels. Polsen, hoe hij nu denkt, over trainerschap.

18-04-2016 12:06

ram +7283

Dat eerste is een aanname waar ik niet zoveel mee kan. Die degradatie met Sparta kan ook gewoon. Hij was lerende en had een zwakke ploeg.
Volgens mij kan hij ploegen echt wel goed laten voetballen.

Ik zou me trouwens niet blindstaren op Nederlandse trainers. Dat doen wij altijd wel maar iets verder kijken dan de neus lang is, mag wat mij betreft ook.

18-04-2016 12:24

wladimir +3059

Is niet zo'n goede trainer.

Frank de Boer gaat gewoon zijn contract uitdienen bij Ajax. Als kampioen, maar ook als tweede. Mocht hij toch vertrekken dan zal hij worden opgevolgd door John van de Brom.

18-04-2016 12:40

ram +7283

Oh, okay, weten we dat ook weer.

Kan ik je ook inhuren om de Toto in te vullen? Gegarandeerd flink verdienden: altijd lekker!

18-04-2016 12:42

rodnet +10334

Tsja, jij ziet het, ik zie het, velen met ons zien het. Helaas blijven de beleidsbepalers en de vele de Boer-adepten ziende blind.

18-04-2016 11:28

afca95 +1307

Dat komt omdat 80% van de AS bezoekers niet anders heeft mee gemaakt. Maar ik kan je vertellen vanaf wedstrijd 1 in de Arena en dag 1 vanaf dat Ajax beurs genoteerd is, is het voetbal keihard naar de klote gegaan!

18-04-2016 12:00
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.