'Op het allerhoogste niveau is het belachelijk om kunstgras te accepteren'

door NielsOpdam 22

Bron Voetbal International

'Op het allerhoogste niveau is het belachelijk om kunstgras te accepteren'

door NielsOpdam 22

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Erik ten Hag is het eens met Dusan Tadić, die zich kritisch uitsprak over de kunstgrasvelden in de Eredivisie. Dat vertelt de oefenmeester na afloop van Sparta Rotterdam - Ajax (0-1) op de persconferentie, geciteerd door Voetbal International.

Ten Hag houdt zich in eerste instantie een beetje op de vlakte. 'Je kunt er alles bij halen. Of het weer goed is of slecht, of de tegenstander wel of niet compact speelt… wij moeten gewoon winnen en daarvoor de oplossingen vinden. Zo sta ik erin.'

Daarna gaat de trainer in op de woorden van zijn aanvoerder. 'Het hoort gewoon niet in deze competitie, voor de uitstraling in de Eredivisie is het megaslecht. Het moet zo snel mogelijk in de ban worden gedaan. We zijn aan het strijden met Portugal om de zesde plaats in Europa, dan moet je niet op kunstgras willen spelen. Dat moet afgelopen zijn.'

'Op allerhoogste niveau is het belachelijk om dit te accepteren'

Tadić vertelde dat spelers op kunstgras meer fouten maken dan op echt gras, Ten Hag beaamt dat. 'De bal doet de meest onvoorspelbare dingen op kunstgras. Iedere vorm van kunstgras is ook anders. Soms stopt de bal, soms glijdt-ie door, zoals bij Heracles. Het is een vorm van competitievervalsing. In het recreatievoetbal is het perfect, maar op het allerhoogste niveau is het belachelijk om dit te accepteren.'

Profiteer tot en met maandag van flinke Black Friday-kortingen in de Ajaxshop!

Lees meer over:
Plaats reactie

UwSchipper +5591

Pak Gras !!

29-11-2021 16:35

mvdk +43831 moderator

Weg met die rommel.

29-11-2021 11:43

MisterAFCA +6415

Heracles heeft tot nu toe al zijn uitwedstrijden verloren op eentje na, die hebben ze gelijk gespeeld. Ze halen in uitwedstrijden al jaren hele slechte resultaten. Ik denk ook dat die club op echt gras niet meer in de ED had gespeeld. Hebben echt ontzettend veel voordeel op die pvc vloer. Is gewoon competitievervalsing.

Het is eigenlijk al belachelijk dat Ajax en de andere clubs er geld in stoppen. Als zo een clubje een speler van buiten de EU ophalen moeten ze hem minimaal 5 ton loon geven. Daar kan je makkelijk een veldje van aanleggen. Dan haal maar een speler minder. Dat gelul over geen geld moet echt maar eens over zijn. Als je geen gras kan betalen moet je geen prof voetbalclub willen zijn.

29-11-2021 10:20

brullie +7031

Het wordt tijd dat de KNVB eens eens een streep zet door deze plastic speelveldjes.

29-11-2021 08:08

SPLNDD +1411

Zit geen woord Frans bij

28-11-2021 23:35

Jari83 +621

ik ben aan het twijfelen... compact misschien

29-11-2021 12:18

afcsja +2452

Gewoon als eis stellen dat clubs die promoveren uit de keukenkampioen divisie alleen nog op echt gras moeten spelen, anders gaat de plek naar de eerstvolgende

28-11-2021 23:29

Ferd +38433

Ook in de kkd geen kunstgras. Gewoon onderdeel maken van de proflicensie

29-11-2021 01:30

Dollo +904

Ajax moet het anders gewoon zelf betalen voor andere clubs. Het lijkt mij een hele makkelijke business case. Het zal punten en blessures besparen en je kweekt misschien goodwill voor een potentiele transfer van een talent in de toekomst.

28-11-2021 21:33

RuffRhythim +24837

Ajax is geen Sinterklaas...dragen al genoeg bij in de Eredivisiesubsidiepot

28-11-2021 22:15

Asociaal +2786

Ik ben het er ook niet mee eens... Ik denk echter wel dat Ajax met alle liefde van de wereld dit wel zou willen doen.

29-11-2021 11:16

Dulp +337

Dat doet Ajax voor een deel al. Alle ploegen die Europees spelen dragen een deel van hun winstpremies af aan een fonds die clubs helpt bij het overstappen naar echt gras.

28-11-2021 22:41

Ferd +38433

Dat ‘blessures besparen’ is niet waar. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat kunstgras niet voor meer blessures zorgt. Wel voor andere soorten blessures maar niet voor meer

29-11-2021 01:32

Krullen +8040

Ik ben wel benieuwd naar die onderzoeken, ik was namelijk ook in de veronderstelling dat kunstgras voor meer blessures zorgt. Wij spelen er ook regelmatig op en altijd last van knieën en rug daarna. Heb ik op gras nooit. Vraag me af of in die onderzoeken rekening gehouden is met of je er altijd op speelt/traint of slechts incidenteel.

29-11-2021 01:59

Ferd +38433

https://www.allesoversport.nl/thema/gezonde-leefstijl/feit-of-fabel-blessures-bij-voetbal-op-kunstgras-of-natuurgras/

https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=27215

En jouw probleem wordt beschreven in dit artikel, het komt door het wisselen van ondergrond https://www.tubantia.nl/overig/veroorzaakt-kunstgras-blessures-ervaringsdeskundigen-uit-twente-geven-antwoord~ad4ffd2d/

29-11-2021 04:43

Ferd +38433

voor alle duidelijkheid, ik verdedig kunstgras niet. Ik ben voorstander van echt gras.

29-11-2021 04:44

AlexIbarra +19238

Zoals je hieronder aangeeft, is volgens mij vooral het wisselen 'gevaarlijk'.

Simpel voorbeeld: Als je gewend bent een lekkere sliding in te kunnen zetten en dat dan ineens op kunstgras doet, ligt je hele been open. Ben je gewend om op kunstgras te spelen, dan zet je je sliding anders in of je maakt geen sliding.
Daarnaast ervaar ik zelf soms ook het gebrek aan demping op kunstgras, al speel ik natuurlijk op een heel ander niveau. Misschien hebben ED-matten dat niet.

Maar het voornaamste is gewoon dat de bal heel anders reageert, wat irritant is als je hieraan moet wennen. Weliswaar zijn de omstandigheden voor alle spelers gelijk maar net als wanneer je bij Bolivia op 3600 meter hoogte een interland moet spelen, helpt het natuurlijk ontzettend wanneer je hier al jaren aan gewend bent.

Afgezien van dat laatste (oneerlijke) voordeeltje, snap ik echt niet waarom je er als BVO niet naar streeft om op een goede en echte grasmat te spelen.
Alsof je voor 5 euro een plastic bal bij Intertoys haalt om geld uit te sparen.

29-11-2021 10:11

Squadron11 +2404

Dan zou Heracles veel blessures moeten hebben. Die wisselen bijna elke week van ondergrond

01-12-2021 00:26

Caparzo +4227

Volgend seizoen geen plastic meer. Keiharde eis, anders naar KKD. Daar ook binnen 3 jaar eruit, anders naar hoofdklasse amateurs (waar ze overigens allemaal op gras spelen; waarom kunnen zij dat wel?!) Moet jij is opletten hoe snel ze ineens wal geld vinden om dat k*tplasric/rubberkorrels uit te wisselen. Gewoon voor het blok zetten, ophoeren met die zooi!

28-11-2021 21:12

Ferd +38433

dat klinkt simpel, maar is niet mogelijk

29-11-2021 05:09

Caparzo +4227

Onder druk wordt alles vloeibaar. Ik geef je op een briefje dat als het verplicht wordt -onder dreiging van sancties- tot het dan “opeens” wel kan.

29-11-2021 14:07

Ferd +38433

dat klinkt simpel, maar is niet mogelijk.

Je kan het namelijk niet verplichten, de structuur is zo dat het een unanieme stem moet zijn en er zijn altijd clubs (Heracles) die tegen stemmen.

30-11-2021 06:00

DeHeerVanDeMeer +25174

Ajax heeft miljoenen in de verandering agenda gestopt dus die neppe grasvelden zsm eruit of geld terug eisen..
Behalve competitie vervalsing heb je ook kans op meer blessures van spelers wat voor niemand goed is.

28-11-2021 20:22

Msc +14160

Hoogma is een lul en had dit al lang moeten eisen dmv vast te leggen in licentie.
Waarom is er nog steeds niks concreet vastgelegd om af te komen van dit kut gras? Waarom pompen Ajax en psv etc wel geld is deze klote clubs? Ze voelen geen druk niks. Laat ze maar beginnen met punten in mindering als ze perse kunstgras willen..

28-11-2021 19:54

Amp +37595

Hoogma met zn heracles verleden en die heraclesbaas daar ergens boven hem zullen dat natuurlijk nooit doen he, een strop klaar maken voor hun cluppie

29-11-2021 20:01

Msc +14160

Klopt dat was afgelopen jaren het probleem maar hoogma gaat weg en Smit niet lang daarna

29-11-2021 20:34

Ajaxadam1 +31667

Het is minder plezierig. Maar geen smoes voor puntenverlies. GAE, Twente en Utrecht waren niet op kunstgras. Competitievervalsing is zwaar overdreven.

28-11-2021 19:53

Amsterdam4ever +2364

Goeie nieuws dat we beide uitwedstrijden op kunstgras weer gehad hebben. hopelijk laten PSV en Feyenoord er nog wat punten op achter. Zo snel mogelijk ruime voorsprong in de competitie zou lekker zijn. Lekker weekendje zo, Hopelijk kan Heracles Feyenoord op een gelijkspel houden woensdag, zou heerlijk zijn. Dan nog ff inpakken op 19 december, staan ze weer op 6 punten. Dan begint t op te schieten.

28-11-2021 23:24

Squadron11 +2404

Uit bij Cambuur komt nog

01-12-2021 00:28

Amsterdam4ever +2364

Daar hebben ze volgens mij geen kunstgras meer. Daar zijn ze recent overgestapt.

01-12-2021 01:57

AlexIbarra +19238

Competitievervalsing is gewoon juist.
Niet op een manier dat je nu 2-0 verliest en anders 1-4 had gewonnen maar het is wel degelijk een nadeel voor de tegenstander.

We hebben gisteren geen punten verloren en bij de Eagles op echt gras idd wel. Daarom is dit ook een goed moment om het onderwerp te bespreken.
Als je wel punten bij Sparta had laten liggen, lijkt het inderdaad op een smoes.

Nu lijkt het er vooral op dat we kunstgras onprettig en onprofessioneel vinden.
En dat is ook zo.

29-11-2021 10:26

Jariiii +21890

Volkomen mee eens.

28-11-2021 19:04

Indy073 +8967

Gewoon stoppen met klakkeloos geld in de competitie stoppen. Gewoon duidelijk zeggen, kunstgras eruit of je krijgt helemaal niks van onze europese inkomsten. Laat ze maar een tegenprestatie bieden ipv zeiken en het handje omhoog houden. We spelen gvd niet met 17x psv in een competitie die alleen maar kunnen klagen en schooien.

28-11-2021 18:44

Kuningast +5079

Elke keer een andere smoes maar het is een feit dat we ongeveer elke uitwedstrijd dramatisch voetbal spelen! Misschien ligt het gewoon aan onszelf?

28-11-2021 18:20

MK77 +6101

was dit trouwens het laatste kunstgras potje?

28-11-2021 17:34

JaapStam +136705

Stel dat een NL'se club Europa speelt en op dat plastic troep speelt!!! Een Messi of Cristiano Ronaldo zou never nooit dat veld betreden en gelijk weer de bus in gaan!!! Het moet een keer afgelopen zijn met die plastic zooi!!!

28-11-2021 17:06

AlexIbarra +19238

Dat zou voor die clubs een prima reden zijn om het kunstgras te laten liggen.. ;)

29-11-2021 10:27

Red Devil +3604

Klopt maar zolang het er ligt moet je er mee dealen en gewoon je werk doen met de juiste instelling.

28-11-2021 16:45

Juan62 +46179

Kunstgras is competitie vervalsing
Kijk naar Heracles die zouden nooit behaalde resultaten op een normaal veld halen

28-11-2021 16:41

Ajacied33 +36706

Helemaal met TH en Tadic eens

28-11-2021 16:36

Jaridebeste1 +6666

100% eens.

28-11-2021 16:34

mgtow +22318

Toppers

28-11-2021 15:45

Ajaxbrl +13693

Okedan 100!

28-11-2021 15:39
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.