Spaan benoemt lichtpuntjes Ajax: ‘Brobbey en Rensch een verademing’

door Jesse ter Haar 184

Bron Ajax Showtime

Spaan benoemt lichtpuntjes Ajax: ‘Brobbey en Rensch een verademing’

door Jesse ter Haar 184

Bron Ajax Showtime

Henk Spaan had al snel door dat Ajax in de bestuurlijke samenstelling waarmee het aan het seizoen begon niet succesvol zou worden. De journalist zag de Amsterdammers onder leiding van Raad van Commissarissen-voorzitter Pier Eringa meermaals de fout in gaan en dat leverde een pijnlijke eerste seizoenshelft op. Spaan mist kwaliteiten bij veel aankopen van Sven Mislintat en zag dat uitmonden in een pijnlijke bekeruitschakeling tegen USV Hercules, maar tegelijkertijd weet de columnist dat het zomaar weer de andere kant op kan vallen voor Ajax.

Waar Ajax onder leiding van John van ’t Schip weer langzaam leek op te krabbelen, ging de ploeg bij afwezigheid van de oefenmeester hard onderuit tegen USV Hercules. De amateurs waren met 3-2 te sterk voor de ploeg van op dat moment interim-trainer Michael Valkanis. ‘Ik heb me enigszins geërgerd aan die hulptrainer’, reageert Spaan op diens naam. ‘Ik heb het idee dat die man helemaal niet weet waar hij het over heeft. Het lijkt me een slechte zaak, want ik snap helemaal niet waarom je met mensen die hun waarde niet bewezen hebben in de basis zou moeten beginnen. Ávila kan er echt geen fluit van. Toevallig hadden zij een rechtsbuiten die wel een man kon passeren en dan vraag je om problemen.’

Het is niet de enige nieuweling van Ajax waar Spaan zijn vraagtekens bij zet. Ook op het middenveld zag hij het – zowel tegen PEC Zwolle als USV Hercules - niet goed uitpakken. ‘Tahirovic heb ik tegen Sparta en PEC totaal zien verzuipen. Hij is een hele jonge speler, misschien wordt het ooit nog wat, maar het leerproces hoort zich dan in het tweede elftal af te spelen. Hij weet niet waar hij moet lopen bij balverlies. En dat is er vaak bij Ajax. Taylor kun je afschrijven voor het middenveld en hij kan beter een verrekijker meenemen. Dan kan hij het van veraf nog een beetje waarnemen. Tahirovic speelt op de positie die Álvarez ook innam en Álvarez kon alle gaten dichtlopen. Tahirovic heeft in zijn hele leven nog nooit een gat dichtgelopen en hij is bovendien niet zo goed in het persoonlijke duel. Het is gewoon vragen om problemen.’

Zodoende liep Ajax, net toen de weg naar boven ingeslagen leek, tegen de amateurs tegen een flinke zeperd aan. Geheel uit het niets kwam het desondanks niet, want enkele dagen eerder bleek ook winnen van PEC Zwolle een brug te ver. Ook tijdens dat duel raakte Spaan niet onder de indruk van Valkanis. ‘Op de tribune zeiden we al vrij snel tegen elkaar dat er enorme gaten lagen op het middenveld, maar die man deed gewoon niets. Ik meen dat hij en Taylor in de loop van de eerste helft even een gesprekje hadden aan de zijkant en daarna ging Taylor iets gedisciplineerder voetballen, maar ik begrijp het niet. Die jongen speelt tegen AEK Athene een vrije goede wedstrijd en bij Jong Oranje speelt hij ook goed, waar komt die wisselvalligheid dan vandaan? Het gaat om discipline en mentaliteit.’

In de afgelopen tijd werd ook geëxperimenteerd met het samenspelen van Brian Brobbey en Chuba Akpom. De twee spitsen hebben zich dit seizoen al meermaals doeltreffend getoond, maar Spaan ziet het duo niet op de goede manier samenwerken. ‘Van ’t Schip en Valkanis denken dat ze met twee spitsen naast elkaar moeten gaan voetballen, maar dat moet je niet doen. Het gat erachter wordt alleen maar groter. Je kunt toch tellen? Akpom stond er gewoon naast, ging eroverheen en dat met Taylor, die de vijfde voorhoedespeler is.’

'Eringa heeft verschrikkelijke fouten gemaakt'

Dan zetten we even een aantal stappen terug. Ajax begon het seizoen met een nieuwe clubleiding en hoewel er aanvankelijk nog wat optimisme te bespeuren was bij de buitenwacht, is daar bij Spaan nooit sprake van geweest. ‘Ik had er van het begin af aan geen goed gevoel over. Alsnog zijn er spelers waarbij ik denk: zo slecht is die aankoop niet. Toen Pier Eringa bij Ajax kwam, zocht ik hem op Google op en zag ik een vrij succesvolle loopbaan in het Nederlandse bedrijfsleven. Inmiddels ben ik erachter dat je dat kunt hebben en toch gespeend kunt zijn van managementskills, want die man had meteen iemand naast zich moeten zetten die wél verstand van voetbal heeft. Jan van Halst is best een aardige gozer, maar verder dan hele clichématige uitspraken komt hij niet. Dan twijfel je ook aan de gedachtewereld van zo’n iemand. Eringa heeft echt verschrikkelijke fouten gemaakt. De aanstelling van Hendriks is een ontzettende misser.’

Het is voor de schrijver ingewikkeld om één specifiek probleem aan te wijzen waarmee Ajax in de afgelopen maanden te maken heeft gehad. Mislintat is alweer enige tijd vertrokken bij Ajax, maar hij was niet het enige probleem. ‘Het is een hele reeks van vergissingen. Van Halst als verantwoordelijke in de RvC is een fout, want hij kan die verantwoording helemaal niet aan. Maurits Hendriks weet niks van voetbal af en heeft ook niet een soortement van managementsuccessen op zijn cv staan. Uit dat geknoei bij die Olympische Spelen in Rio (de verliezersvlucht, red.) blijkt al dat hij niets van sport weet. Het tekent dat je geen empathisch vermogen hebt. Bij voetballers moet je toch wel een beetje empathie kunnen hebben. Je ziet het aan Van ’t Schip. Hij is waarschijnlijk geen toptrainer in Europees opzicht, maar je ziet dat hij jongens meteen achter zich kan krijgen. Ze willen voor hem werken en dat was meteen duidelijk. Je denkt toch niet dat er iemand bij Ajax een stap harder loopt voor Hendriks? Bij Valkanis zie je het ook: de spelers doen niets voor die man. Ajax had met Van ’t Schip van PEC Zwolle en Hercules gewonnen, zeker.’

Gedurende een lange tijd was het sentiment tijdens de eerste seizoenshelft enkel negatief bij Ajax. Sinds het instappen van Van ’t Schip, de jongen van de club, is dat echter iets verschoven. Bovendien is Spaan van mening dat niet iedere Ajacied door het ijs is gezakt. ‘Brobbey is gewoon een verademing en hetzelfde vind ik van Rensch. Hij is de laatste weken helemaal terug van de extreme vormcrisis die hij heeft gehad. In de slechte wedstrijden van Ajax was hij een van de spelers die overeind bleef. Hij kan zowel centraal als op rechtsback spelen en hij combineert goed met Berghuis. Rensch en Brobbey vind ik dus oké van Van den Boomen ben ik al heel lang fan van. Alleen er hoort een controleur naast hem, want anders zwemt hij ook. Bij Toulouse vormde hij met Spierings een hele goede combinatie. Het was te gek geweest als Van den Boomen naast Álvarez had kunnen spelen.’

Ajax' zoektocht naar een 'zes'

De opiniemaker haalt het al even aan: de zoektocht van Ajax naar een geschikte controlerende middenvelder. De Amsterdammers zoeken op die positie een speler met ervaring en daarbij werd onder anderen Marten de Roon als optie genoemd. Spaan betwijfelt of dat de juiste match zal vormen. ‘Ik vraag me af of De Roon een typische zes is. Dat is ook een jongen die naar voren wil lopen en wil schieten. Als ik kijk naar Jong Oranje, vind ik Dirk Proper best een goede speler. Het voordeel van hem is dat hij niet veel kost, maar tegelijkertijd blijft het bij een dergelijke speler afwachten hoe hij aanhaakt bij een club als Ajax. Het is toch iets anders dan het spelen voor NEC. En van Matusiwa is het onbegrijpelijk dat hij verkocht is. Verder heb ik Riedewald zien spelen tegen Manchester City en hij speelde best een redelijke wedstrijd als controlerende middenvelder. Dan heb je ook Rosario nog, dat heb ik altijd een goede middenvelder gevonden, maar veel van die jongens zijn ook lopers. Het is bijna niet meer zo dat je alleen maar een schopper kunt hebben op het middenveld.’

Het was ook de eerste seizoenshelft waarin Ajax in Europees verband ietwat tegenviel. De Amsterdammers liepen niet constant tegen nederlagen aan, maar de gelijke spelen tegen AEK Athene en Olympique Marseille in het begin van het toernooi deden de club de das al om. Later volgden nederlagen tegen Brighton & Hove Albion en ook Olympique Marseille, waardoor overwintering in de Europa League niet langer realistisch was. Het werd de Conference League en daarvan vindt Spaan het vooral belangrijk dat de jonge Ajacieden nog actief zullen zijn in Europa. ‘De conditie kan nog wel iets beter, want ze zijn wel heel erg moe. Bij PSV hijgen ze niet eens. Het spelen in de Conference League is verder prima. Ze moeten toch ook eens tegen wat betere tegenstanders voetballen. Bodø/Glimt is helemaal geen abc’tje. Tegen AEK Athene zag het er achterin soms alweer dubieus uit, al kreeg Ajax in de laatste minuten nog drie of vier megakansen.’

Tot slot gaat het over de weg die Ajax moet afleggen om weer op het gewenste niveau te komen. Het niveau van 2018/2019 is mijlenver weg, maar in nationaal opzicht moeten de Amsterdammers toch zo veel mogelijk weer zien te gaan concurreren met PSV en Feyenoord. Spaan ziet momenteel niet al te beste voorwaarden bij Ajax, maar hij weet dat een omslag – welke kant op dan ook – altijd nabij kan zijn. ‘In het voetbal kan de zaak verschrikkelijk snel omkeren. Een heel groot nadeel van deze situatie is alleen dat jonge spelers niet enorm worden getriggerd om bij Ajax te blijven. Ze spelen geen Champions League en over de doorstroom kun je wel wijzen naar jongens als Hato en Brobbey, maar dat is ook een proces van een paar jaar, zeker bij Brobbey.’

‘In Jong Ajax loopt het nu niet over’, stelt Spaan, die regelmatig op Sportpark de Toekomst te vinden is, vast. ‘Idumbo Muzambo wil al weg, Van Axel Dongen moet nog bijtekenen en Misehouy wil ook niet tekenen.’ Spaan ziet in de komende maanden dan ook een belangrijke rol voor Alex Kroes – die vanaf 15 maart 2024 de nieuwe algemeen directeur van Ajax zal worden. ‘Er hangt iets van hem af. Of hij een soort stabiliteit in die organisatie kan aanbrengen. Als hij maar niet rancuneus alle aankopen van Mislintat meteen gaat afserveren, want dat lijkt me ook niet verstandig. Het kan best snel omdraaien, want Hato is zeventien, Brobbey is heel jong, Rensch is nog steeds jong. Er zijn genoeg lichtpuntjes, alleen er moet stabiliteit in het elftal komen.’

Spaan: 'Er moet stabiliteit in het elftal komen'

In die fase van het gesprek hamert Spaan er meermaals op: stabiliteit. Het ontbreekt bij Ajax, waardoor er nog veel pieken en dalen vast te stellen zijn. Volgens de auteur hoeft het aantrekken van spelers die stabiliteit brengen niet direct hogere wiskunde te zijn. ‘Ik heb FC Twente dit seizoen een paar keer gezien en ik dacht: die Robin Pröpper is beter dan Sutalo. Hij kost ook helemaal niks en is al 30, 31 jaar. Hij is een gast die een zeker evenwicht kan brengen. Er moet stabiliteit in het elftal komen en ervaring neemt dat met zich mee. Als ze aan een nieuwe controlerende middenvelder denken, dan moet dat wel een jongen van minstens 26, 27 of 28 zijn. Het kopen van jonge spelers is nu wel geweest. Ze moeten fanatiek scouten. In het rechterrijtje van de Franse competitie kun je echt goede spelers halen.’

Jesse ter Haar (X: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

ajaxfan1972 +2502

T wordt tijd voor spaan naar de gesloten afdeling te verhuizen als je zo denkt

04-01-2024 14:34

Voetballover +3083

Benieuwd naar de tweede seizoenshelft

04-01-2024 09:12

chriseverhard +3643

Rench is toch het hele seizoen een slappe drol of niet soms, ik snap niet wat mensen al jaren in hem zien. Ik zie het niet het is m net niet elke keer

02-01-2024 13:59

TeringHenkie +28689

Die Spaan is niet wijs, hij ziet graag die lompe boer van Pröpper naar Ajax komen!

01-01-2024 19:06

Vluimscherp +1682

Ander lichtpuntje is dat PSV maar 8 potjes hoeft te verliezen en je staat gewoon weer boven ze, als je alles wint.

01-01-2024 15:04

!AJAX1 +1109

Iedereen een gelukkig, gezond en sportief 2024 toegewenst!

01-01-2024 10:43

letsvencook +13070

Beste mede reageerders, best wensen, en een gelukkig 2024 waarin we champions league plaatsen binnenhalen en als nummer 1 de volgende winterstop ingaan!

01-01-2024 03:16

Thaschja55 +1715

Spaan zag licht puntjes nou 2023 zit er bijna op , ik zag 1 en al ellende. 😉🙈

31-12-2023 22:20

S_020 +4104

Fijne jaarwisseling, Ajacieden! Op een beter jaar, slechter kan namelijk niet! Proost.

31-12-2023 22:01

Henkjanklaas +20673

Naast Spaan hadden hele volksstammen dit door hoor of je moest onder een steen leven of een Mislintat lover zijn…
Wat Rensch betreft overdrijft Spaan trouwens. Ik blijf t in potentie wel een leuke speler vinden maar zijn karakter en instelling in het veld deugt meestal niet. Is te slapjes qua mentaliteit

31-12-2023 18:18

CruijffiaansNouriaans +4457

Het is dat er geen betere RB is maar had zelf liefst Rensch centraal of op 6.

31-12-2023 17:24

Guus.V49 +485

Niemand, maar als dat dan de reden is om iemand als lichtpuntje te benoemen. Dan Hato en Ramaj eerder. Brobbey trouwens ook pas de laatste weken een zogenaamd lichtpunt. Hopelijk in 2024 weer wat positiever …. 😘

31-12-2023 16:30

fanvooraltijd +6832

Brobbey speelt 2 jaar slecht ,is lui en dom en scoort de laatste 4 wedstrijden en is nu een lichtpuntje ?

31-12-2023 15:40

Qifesh +24917

is allang lekker bezig idd

01-01-2024 20:45

JanBiesbos +29272

Bankzitters in de hoogtijdagen …..

31-12-2023 15:08

Lunsdale +6396

Gaat het wel goed met Henk? Propper noemen als versterking is echt lachwekkend.

31-12-2023 14:42

DD +6423

Rensch speelt de laatste 3 maanden prima. Mag best gezegd geworden. Die gaat straks gewoon een mooie transfer maken. Gozer is pas 20. Dat vergeet iedereen.

31-12-2023 14:33

Web +178830

Gelukkig ben ik niet de enigste 🤙

31-12-2023 14:49

Sjaakie +5827

Rensch maakt af en toe een aardige actie naar voren, maar is defensief al vanaf dag 1een drama (queen). En dat laatste 'vergeet iedereen'.

01-01-2024 09:58

WillemvH +1647

Die Spaan, die het allemaal al lang gezien had. En dus achteraf ook volledig gelijk heeft gekregen. Knap.
Een dingetje: Maurits Hendriks die bewezen had niets van sport te weten. Zie de Olympische Spelen in Brazilië in 2016.
Nou, ik vind Maurits Hendriks een bepaald onsympathiek ogend persoon. Maar als hij een ding nu juist wel heeft laten zien, is dat hij in sport meer dan uitstekend heeft gefunctioneerd. Zie de medaille oogsten van Londen en Brazilië.

31-12-2023 14:19

Talentje020 +20093

Rensch als CV vond ik zelf ook niet verkeerd, was samen met Hato geen verkeerd duo, zou het daar zeker voetballend gezien beter doen als Sutalo, als back vind ik hem echter niet best daarintegen

31-12-2023 13:22

Rentokill +4609

Ik vind het wel mooi om te zien dat de zelf opgeleidde spelers de kar nu aan t trekken zijn. Voorheen werden ze omringt door toppers van buitenaf. Daar konden ze zich mooi aan optrekken. Dát was altijd de succesformule.

Nu worden ze omringt door onwaardige spelers en moeten ze oppassen dat ze niet door hen alles verleren. Ook dat is een mooi leerproces (om t maar positief te blijven bekijken).

31-12-2023 10:08

Sjaakie +5827

Behalve Hato trekt er helemaal niemand de kar.
Dat is nu juist het probleem.

01-01-2024 09:59

Rentokill +4609

Brobbeast. Rensch. Hato idd.

01-01-2024 12:27

Sjaakie +5827

Brobbeast doet ontegenzeggelijk z'n best, maar ik zie hem niet als sterkhouder. Diefijn loopt er meestentijds voor spek en bonen bij.

01-01-2024 12:37

Ajaxcbs123 +1266

Ramaj
Rensch - Sutalo(?) - Hato - ?
Vd Boomen - Vos
Taylor/Berghuis
Aankoop - Brobbey - Bergwijn?

Aankopen;
Rechtsbuiten, Linksback?, nummer 10?
Verkoop;
Avila, Mikautadze, Forbs

Eigenlijk heb je alleen een rechtsbuiten nodig. Maar goed dat was van de zomer al bekend helaas...

31-12-2023 10:02

LukaLitmanen +82297

Houd eens op mrt je Bergwijn

31-12-2023 11:52

DTM1970 +1506

De balans in het team is niet goed bij 4-3-3. Je kan ook in een andere formatie spelen of een variant op 4-3-3.
In de Nederlandse competitie moet je eigenlijk met 4 op het midden spelen.
Je hebt daar nu al het spelers materiaal voor op het middenveld, loper, creatief, verdediger. Ik zou een ervaren creatief erbij willen hebben met verdedigende kwaliteiten.

31-12-2023 13:13

AjaxDeBesteClub +18786

Goede opstelling. Zet Sosa gewoon linksback. De gedroomde rechtsbuiten ken ik niet. Ik volg alleen Ajax.

01-01-2024 10:16

Rentokill +4609

Rensch bashers hebben niet opgelet en lopen achter. Maarja... dat herb je meestal met napraters en haters.

31-12-2023 10:00

Qifesh +24917

Ik lees echo's van mensen die hem geen verademing willen vinden want sutalo was dat wel namelijk 😂

31-12-2023 10:02

Benjiben +4556

Dat hij rensch een verademing noemt zegt genoeg over de kwaliteit van de selectie.

31-12-2023 09:40

Qifesh +24917

De Rensch van de laatste tijd is gewoon weer in vorm en dan is het een topper die zomaar door een topclub opgehaald kan worden, dat vergeet men wel eens aan die jongen.

31-12-2023 09:49

Guus.V49 +485

Rensch lichtpuntje ? In ieder geval geen basisspeler!

31-12-2023 08:01

Qifesh +24917

Wie is er in ieder geval beter op die positie positieveling?

31-12-2023 09:40

Heisback +584

Sdsslaat nergens op

31-12-2023 07:37

Manov +8581

Hato niet? Na welke wedstrijden heeft Spaan dan naar zitten te kijken

31-12-2023 06:46

PetrusKeizer +10739

Goed zo, Henk. Ik snap ook dat je over zo'n Pröpper begint, kan je wel denken 'moet dat nou' maar bijna alles is al n verbetering tov die Sutalo

30-12-2023 22:04

Scherpschutter +1880

De nieuwe Rob Wielaert. Die hebben we nodig inderdaad. Zou Fiorentina ook interesse hebben in Pröpper? Spaan is er toch weer in geslaagd me te laten lachen en nu eens niet om zijn clownskapsel.

30-12-2023 22:28

trodat4030 +97194

Misschien heeft Fiorentina wel een persoonlijkheid op LCV en kan Sutalo daar een beetje apathisch balletjes breed op geven? Dat is namelijk wat hij doet, als een schuchter muurbloempje de ballen verplaatsen naar de rechtsback, Hato of de keeper, die mogen het verder uitzoeken. Je hoort m niet, ziet m niet, verliest vaak cruciale duels, in niets de leider die de 17 jarige Hato bij de hand moet nemen en ook niet iemand die door voorbeeld laat zien hoe je moet verdedigen. Hato geeft hem vaker die les dan andersom. Alleen al qua persoonlijkheid is Propper een verbetering. Heb je ook meteen een aanvoerder.

Voor die grap uit Kroatie heb je 20(!) milj afgetikt.

30-12-2023 23:03

trodat4030 +97194

En nee, je moet natuurlijk geen Propper halen, maar hij zou evengoed een verbetering zijn van Sutalo..

30-12-2023 23:05

Harrier Du Bois +39054

Precies, Hato draagt Sutalo, niet andersom

31-12-2023 00:09

PetrusKeizer +10739

@trodat Dat bedoelde ik dus. Dank voor de precisering.

31-12-2023 18:21

Breuk +25388

Geen woord over van de Sar.

30-12-2023 21:38

ElFlaco +3651

Goed en fijn artikel. Helemaal eens met Henk.

30-12-2023 21:09

Noxin +15615

Rensch doet het de laatste paar wedstrijden niet onaardig, maar om nou te zeggen dat het een verademing is...

30-12-2023 20:01

ajaxwestland09 +29111

Niveau Heerenveen Utrecht vitesse

30-12-2023 20:08

Sjaakie +5827

RKC, Volendam. Als tie dat al redt.

31-12-2023 09:26

Qifesh +24917

Idioot om dat te zeggen want hij gaat gewoon naar een topclub als ie zo doorgaat.

31-12-2023 09:52

Sjaakie +5827

En daarna hoor je helemaal nooit meer wat van hem. Gevalletje Zinkgraver.

01-01-2024 10:02

Ajaxfan31183 +16391

Rensch een verademing, die spaan moet eens van zijn verslavende middelen afblijven , misschien dat hij het daarna weer een helder gaat zien en denken

30-12-2023 19:50

Qifesh +24917

Hij speelt dus beter dan hij een hele tijd deed en dan mag Henk het geen verademing noemen?

31-12-2023 09:53

Spielmacher +10801

Rensch helemaal geen verademing. Rensch een juffertje dat constant te laat is, zich als een klein kind laat uitspelen en de duels aangaat alsof ie nog in de C1 speelt.

30-12-2023 18:16

Laudruppeltje +4058

Rensch is na zijn vaderschap een andere speler geworden. Vooral zijn wedstrijden in het centrum waren prima. Bovendien is Rensch 20 jaar, jij volgens mij een stuk ouder, maar jij gedraagt je als een klein kind met dit soort teksten.

30-12-2023 19:03

FrancescosRavioli +15388

Rensch speelt al 4 jaar in het eerste. Ik vind het zelf ook 3x niks.

30-12-2023 19:23

Laudruppeltje +4058

Je mag het niks vinden, maar dat is iets anders dan Rensch een 'juffertje' noemen. Rensch is nog maar 20 jaar. Belachelijk om eigen spelers zo af te vallen.

30-12-2023 19:35

Qifesh +24917

Over een jaar heeft ie zich verder ontwikkeld en dan gaan mensen peinzend gepijnigd doen omdat ie niet verlengd...

31-12-2023 09:55

Sjaakie +5827

4 x niks dus. 😉

01-01-2024 10:03

Sjaakie +5827

Hij staat al 3,5 jaar stil, dus waarom zou het nu dan alsnog gebeuren? Omdat ie 'pas 20 is'. 🤷🏼‍♂️

01-01-2024 10:06

Sjaakie +5827

'peinzend gepijnigd', het lijkt wel poëzie.
Dat gaat niet gebeuren Qifesh, daar wil wel een goeie fles wijn om verwedden.

01-01-2024 10:08

Qifesh +24917

Ik geef je wijnig kans

01-01-2024 11:52

DieLange +1024

Goed verhaal van Spaan, het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn

30-12-2023 18:03

GGXIII +6513

Spaan adviseert tegen de komst van De Roon, maar dan komt hij met alternatieven. Die zijn geen van alle ook maar degelijke opties. Hooguit met veel fantasie Matusiwa.
Alternatieven waar we 0,0 op vooruitgaan

30-12-2023 18:03

Qifesh +24917

sutalo en tahirovice zijn dat wel? Are you JOKING?

31-12-2023 09:57

Mokum10 +805

Rensch het eeuwige talent

30-12-2023 17:03

Lazell +17005

Hij zit nog in de leeftijdscategorie dat je hem talent mag noemen. Dat het aanvoelt alsof hij een eeuwig talent is, zegt wel iets over hoe vroeg hij gedubteerd is. En hoe talentvol hij toen was.

01-01-2024 19:16

Broodjebal44 +5727

Team bouwen rondom Brobbey Vos Hato en Rensch. Wie weet kunnen Rensch en Vos aanhaken ?

30-12-2023 16:44

gi0vanni +7341

Rond Hato kun je niets bouwen, zijn contract loopt bijna af. En op Rench kun je helemaal niet bouwen. We hebben wel talentvolle spelers maar talenten moeten opgeleid worden. Die kunnen het team niet dragen. En op Spaan kun je ook niet bouwen. Komt meestal met onzinnige dingen aanzetten.

30-12-2023 18:31

Broodjebal44 +5727

Oke dan gaan we niet bouwen maar verder waar we gebleven waren.

30-12-2023 20:23

gi0vanni +7341

Aangezien er nog verantwoordelijke voor deze situatie op hun plek zitten en niet opstappen en de directeur en technisch directeur voor aankopen er nog niet zijn en de financiële regels waarschijnlijk nog van toepassing zijn moet je op de korte termijn geen wonderen verwachten. Voorlopig is daarom de doelstelling 5e worden.

30-12-2023 21:44

Broodjebal44 +5727

Dan snap je de context van bouwen niet, sorry.

Dan moet je juist met het oog op volgend seizoen spelers gaan brengen, zoals een Vos.

30-12-2023 22:02

trodat4030 +97194

Eens balletje, maar Vos is nog geblesseerd. Maar die gaat verder in principe prima in zn debuutseizoen, 9x selectie, 6 wedstrijden, 3 basis, 3 invalbeurten. Prima begin.

30-12-2023 23:14

Broodjebal44 +5727

Zeker weten! Hopelijk pakt hij de tweede seizoenshelft door. En wie weet krijgt er nog een jeugdspeler voldoende minuten om volgend seizoen aan te haken, je weet het nooit!

31-12-2023 00:14

BackInBlack +14613

Ik ben fan van Spaan

30-12-2023 16:30

Aspers73 +3243

Beiden zouden niet spelen in het Ajax van 2019. Lat mag wel wat hoger.

30-12-2023 16:26

Ricoteb +53178

Verademing bij Rensch is ook wel overdreven hoor. Hij speelde goed als centrale verdediger. Heeft met z’n passing en carries een goede bijdrage in de opbouw, en verdedigend zie je dat ie meer op z’n gemak is. Maar ook in die wedstrijden heeft een paar slaapmomenten gehad waardoor er een grote kans ontstond. Toen ie daarna weer als back ging spelen, was het ook weer 2 klassen minder. Maar ik denk dat je in het huidige Ajax al snel een verademing bent.

30-12-2023 16:06

Qifesh +24917

Verademing in vergelijking met sutalo slimpie

31-12-2023 09:59

Sjaakie +5827

Dat maak jij er van. Volgens mij zegt ie dat niet. Hij noemt Brobbey in 1 adem, in vergelijking met wie dan?

01-01-2024 10:13

Qifesh +24917

Dat maak ik ervan ja. Brobbey is een verademing sinds Hlynsson on zijn rug speelt. Rensch is een verademing tov sutalo toen ie centraal speelde.

01-01-2024 11:51

Jarikoning +7368

Ajax is morsdood

30-12-2023 15:14

BackInBlack +14613

Nee joh paniekzaaier

30-12-2023 16:30

Jarikoning +7368

We worden kampioen?!

31-12-2023 14:10

JoeBlow +8224

Tijd voor de dagelijkse anti-depressiva, gappie.

30-12-2023 17:40

Jarikoning +7368

Tja als het je niks boeit wat doe je hier

31-12-2023 14:10

Dolblij +45598

Zo, en dat was het jaaroverzicht 2023 van Henk Spaan. En inderdaad, laat het jaaroverzicht 2024 niet beginnen met zaadpotten tegen Bodo. Moet Ajax vooral niet onderschatten.

En moge Rensch zijn lijn voortzetten. Afgezien van het feit dat zijn prestaties, ook centraal, bemoedigend zijn de laatste weken, is het na minstens 2 seizoenen van vooral spelevaren als alibi-verdediger/back, hoogste tijd.

30-12-2023 15:04

Dubbelvla +8548

ik kan moeilijk bevatten wat ik met een bericht als deze moet. wat de toegevoegde waarde is, zeg maar. het is vooral achteraf makkelijk praten en open deuren intrappen. leuk zo'n columnist die een samenvatting van het jaar geeft, maar het is ook gewoon je gelijk halen terwijl je op de schouders staat van waarneembare feitelijke geschiedenis. daar hoef je geen analyse voor toe te passen.

30-12-2023 14:10

Rinus M. +900

Je gaat het pas snappen als je het ziet, blijven kijken dus.

30-12-2023 18:09

gi0vanni +7341

Ja en dat bevestigt de theorie: Elk nadeel heb zijn voordeel.

30-12-2023 18:34

trodat4030 +97194

'Van Axel Dongen moet nog bijtekenen'

Heeft 15 mei verlengd tot 2027 Henk...

30-12-2023 14:05

FlyingDutchMan +17318

Henkie wordt oud

30-12-2023 20:32

trodat4030 +97194

'Eringa heeft echt verschrikkelijke fouten gemaakt. De aanstelling van Hendriks is een ontzettende misser.’ '

Daar had Eringa niks mee van doen, die is onder Frank Eijken aangesteld.

30-12-2023 13:49

DrFootball +15195

Waardeer Spaan enorm, omdat hij zich ook vaak meldt bij jeugdwedstrijden en er zich echt wel in verdiept. Echter hier slaat hij de plank wel pijnlijk mis. Denk dat hij dit stukje heeft geschreven na een aantal glaasjes wijn, want hij haalt een aantal zaken aan die feitelijk onjuist zijn.

30-12-2023 13:33

Breuk +25388

Robin Propper? Hahaha

30-12-2023 16:58

Sampaoli +39345

Heel AS staat op zijn achterste poten omdat Spaan zegt dat Rensch een goed seizoen speelt. Heeft gewoon 100% gelijk en als er supporters zijn die dat niet zien is het omdat ze dat niet willen zien.

30-12-2023 13:31

MelleAfca +14328

Moet zeggen dat hij ook slecht aan het seizoen begon hoor, net als iedereen. Sinds Brighton thuis als libero wel echt constant een heel hoog niveau gehaald.

30-12-2023 14:13

Sjaakie +5827

Of omdat ze er beter kijk op hebben.

01-01-2024 10:14

alwaysinmyheart +1190

Bescheidenheid is niet uw tweede naam

01-01-2024 15:22

Sjaakie +5827

Doorgaans wel. Echter, ik sta ook voor mijn mening.

01-01-2024 16:14

Oxxer +165099 moderator

Spaan noemt Riedewald, wat heeft Ajax aan een speler die in bijna 7 jaar Crystal Palace vooral bankzitter is, een salarisverlaging accepteert van €3,9M naar €2,7M zodat zijn contract wel wordt verlengd. Ambitieloze speler, hij vind het allemaal best.

30-12-2023 13:29

Sampaoli +39345

Er is ook geen enkel bewijs dat Riedewald goed genoeg is, hij speelt nog geen 10 wedstrijden in een seizoen.

30-12-2023 13:32

Oxxer +165099 moderator

Precies, hij speelt bijna niet, zijn mentaliteit die ik net omschrijf zou killing zijn voor Ajax.

30-12-2023 13:42

Sambavleugels +18756

Begrijp die jongen overigens volkomen. Mooie stad, club en competitie, en na 7 jaar daar is ie misschien ook wel gesetteld.

Vond het wel een mooie speler altijd die met meer pit/ambitie een hoger niveau aan had kunnen tikken.

30-12-2023 15:36

Oxxer +165099 moderator

Mee eens, ik vind London ook top, misschien geen andere opties behalve CP om daar te blijven. Riedewald presenteerde zich stormachtig daarna werd het steeds minder, best jammer.

30-12-2023 15:40

Breuk +25388

En Propper!!

30-12-2023 16:59

AlexLitmanen10 +14461

Goed stuk hoor.
Eens met de beste man, helemaal eens

30-12-2023 13:28

Bjorn +12728

Rensch speelde de laatste paar weken opvallend sterk. Daarvoor was hij écht om te huilen slecht. Net als Taylor overigens.

Hato en Brobbey spelen al tijden lekker. Brobbey had helaas wel de pech (naast stukje kwaliteit) dat hij zeker aan het begin van het seizoen (en ook vorig seizoen) veel kansen miste.

30-12-2023 13:25

ProfessorX +19827

Hij noemde Riedewald is inderdaad een optie maar wat ook een optie blijft is Rensch Hato vd Boomen middenveld

30-12-2023 13:18

Ramon19792101 +2044

Henk blijf van de jagermeister af... Rensch een verademing 😂

30-12-2023 13:15

Web +178830

Vergeet nu eens het verleden en kijk naar zijn wedstrijden dit seizoen

30-12-2023 13:17
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.