Seizoen Ajax in cijfers: Onana meer tegengoals dan Pasveer en Stekelenburg samen

door Gino Haverkamp 140

Bron Ajax Showtime

Seizoen Ajax in cijfers: Onana meer tegengoals dan Pasveer en Stekelenburg samen

door Gino Haverkamp 140

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Het seizoen 2021/22 zit erop en dus is het tijd om terug te blikken op de afgelopen competitie. Een goede eerste seizoenshelft werd opgevolgd door een toch wel moeizame laatste paar maanden. Welke verdediger was op amper een overtreding te betrappen? En welke aanvaller was het meest productief?

In dit artikel belichten we alleen de cijfers op basis van het afgelopen Eredivisieseizoen. Deze statistieken komen van Transfermarkt en de officiële website van de Eredivisie. De spelers zijn vervolgens per positie gerangschikt, op basis van de plek waar ze in de praktijk het vaakst gespeeld hebben. Zo wordt Youri Regeer door Transfermarkt gezien als middenvelder, terwijl hij in Ajax 1 als rechtsback acteerde. Eerst de statistieken van Ajax zelf, ten opzichte van de vorige jaargang.

Seizoen Ajax in cijfers: Onana meer tegengoals dan Pasveer en Stekelenburg samen
Ajax' cijfers in het seizoen 2020/21
Seizoen Ajax in cijfers: Onana meer tegengoals dan Pasveer en Stekelenburg samen
Ajax' cijfers in het seizoen 2021/22

Wie zegt dat Ajax dit jaar meer worstelde in de Eredivisie dan vorig jaar, heeft statistisch gelijk. Vorig jaar werden nog 88 punten bij elkaar gevoetbald, dit jaar waren dat er 83. Het resulteerde logischerwijs dan ook in twee zeges minder en een gelijkspel en nederlaag extra. Ook werd de grens van honderd doelpunten voor het eerst sinds het eerste volledige seizoen van Erik ten Hag in Amsterdam niet behaald. Het afgekapte seizoen 2019/20 is niet meegenomen hierin.

Doelmannen

Ajax heeft deze jaargang 22 clean sheets behaald, wat er zes meer zijn dan vorig jaar. Dat is niet los te zien van de doelmannen. Te zien is hoe Remko Pasveer zijn concurrenten onder de lat simpelweg doet verbleken. De ervaren sluitpost keepte niet eens alle duels, twintig om precies te zijn, maar kreeg slechts vier goals tegen en hield zeventien keer zijn doel schoon. Geen enkele Eredivisie-keeper komt ook maar in de buurt van dergelijke cijfers.

Daarmee valt tegelijkertijd op hoe matig André Onana is geweest. De doelman was vanwege contractperikelen al niet populair onder de Ajax-aanhang en heeft op het veld het tij niet doen weten te keren. Hij keepte nog minder wedstrijden dan Pasveer en Maarten Stekelenburg, maar heeft met een totaal van tien tegengoals vaker moeten vissen dan zijn twee collega’s samen. Gezegd moet worden dat de verdediging in Onana’s periode onder de lat aan wat wisselingen onderhevig was, dat wel.

Seizoen Ajax in cijfers: Onana meer tegengoals dan Pasveer en Stekelenburg samen

Verdedigers

Hoe krijg je het voor elkaar om wel de meeste overtredingen te maken maar geen kaarten te pakken? Vraag het Jurriën Timber. Met 26 onreglementaire acties voert hij de lijst aan onder de Ajax-verdedigers, maar geen enkele keer vond een arbiter dat zijn acties een kaart waard waren.

Wat betreft gewonnen duels steken Timber (67 procent) en Lisandro Martínez (69 procent) boven de rest van de verdedigers uit. Beide Ajacieden wonnen ruim twee derde van al hun kopduels. Dat is knap, want beide Ajacieden komen niet boven de 1,80 meter uit. Daarmee zijn het ook twee Eredivisie-toppers, want alleen Danilho Doekhi van Vitesse en Gernot Trauner van Feyenoord komen in de buurt van dit soort cijfers. Beide spelers zijn echter wel een stuk langer dan Martínez en Timber.

Ook de kleiner geworden rol van Nicolás Tagliafico mag niet onbesproken blijven. Met slechts 929 minuten in 22 duels was de geliefde Argentijn geen basiskracht in Amsterdam. Vorig jaar was hij juist nog de achterhoedespeler met de meeste minuten: 2008 stuks. Wel overlegt hij met twee goals, twee assists en geen enkele kaart alleraardigste cijfers

Seizoen Ajax in cijfers: Onana meer tegengoals dan Pasveer en Stekelenburg samen

Middenvelders

De bezetting op het middenveld was niet bijzonder breed bij Ajax het afgelopen seizoen. Ten Hag koos vaak voor een trio bestaande uit Edson Álvarez, Ryan Gravenberch en Steven Berghuis/Davy Klaassen. Pas in de laatste fase van de competitie kon Kenneth Taylor doorbreken vanwege blessures voorin en op het middenveld.

Wat valt dan op? Dat de doorgaans vaak gewisselde Berghuis wel de middenvelder is met de meeste minuten. Tevens miste hij slechts één duel. Ook de offensieve statistieken van Álvarez vallen op in positieve zin. De Mexicaan wordt niet geroemd om zijn voetballende kwaliteiten. Met vijf goals was hij bijvoorbeeld vaker trefzeker dan Gravenberch, al had de jongeling wel vijf assists tegenover één voor Álvarez. Weliswaar vertalen voetballende kwaliteiten zich niet één-op-één naar goals en assists. Toch is het wel een indicatie dat de Mexicaan niet alleen verdedigend, maar zeker ook offensief van waarde kan zijn voor Ajax.

Verder is te zien dat Klaassens statistieken wat tegenvallen. Juist bij Klaassen is het vaak zo dat men zegt dat zijn veldspel niet zijn sterkste punt is, maar dat zijn cijfers het goedmaken. Met negen goals heeft hij niet weinig gescoord, maar wel minder dan vorig jaar. En dan zijn assists: geen. In zijn verdediging dient vermeld te worden dat Klaassen wel minder minuten maakte, omdat hij gedurende een periode tijdens het seizoen voornamelijk als invaller in actie kwam.

Seizoen Ajax in cijfers: Onana meer tegengoals dan Pasveer en Stekelenburg samen
Note: percentage slaat hier op het percentage succesvolle passes.

Aanvallers

Natuurlijk is Dusan Tadic weer de MVP van Ajax én van de Eredivisie. Met dertien treffers en negentien assists was hij in totaal 32 keer betrokken bij een Ajax goal. Dat is ongeveer een derde van alle Amsterdamse treffers deze jaargang. Sébastien Haller volgt met 21 goals en 7 assists, wat hem bij 28 treffers betrokken maakt.. De eerste niet-Ajacied in de Eredivisie die bij zulke cijfers in de buurt komt is Jesper Karlsson van AZ, die bij 27 goals betrokken was.

Mocht Haller vertrekken, zou Ajax er goed aan doen om Brian Brobbey definitief over te nemen van RB Leipzig. Waarom? De in de winterstop gehuurde spits is ongelofelijk effectief. Met zeven goals in slechts 396 speelminuten is hij goed voor een doelpunt per uur. Lekker om erbij te hebben natuurlijk. Daarnaast is bijna de helft van zijn doelpogingen, zij het op of naast het doel, goed voor een goal.

Wie wat negatief opvallen zijn Danilo en Antony. Laatstgenoemde overlegt an sich prima cijfers, maar is niet bepaald effectief op het gebied van schoten. Zijn landgenoot doet het echter niet veel beter. Ten Hag noemde hem aan het begin van het seizoen één van de beste spitsen in de vijandelijke zestien, maar dat kwam er niet bepaald uit. Slechts één op de acht schoten werd een goal bij Danilo. Daarbij moet wel gezegd worden dat de aanvaller het vooral moest doen met korte invalbeurten. Brobbey heeft echter meer laten zien in de minuten die hij kreeg.

Seizoen Ajax in cijfers: Onana meer tegengoals dan Pasveer en Stekelenburg samen

De statistieken komen van Transfermarkt en Eredivisie.nl.

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajaxfan31183 +16391

Ja en las net dat Inter niet overtuigd is geraakt over onana dus die handanovic krijgt is weer de eerste keeper en dan gaan ze er nog 1 aantrekken. Lekker voor je vuile pis vlek

21-05-2022 14:43

AjaxFannn +484

Blij dat Ajax van die clown af is!

20-05-2022 08:36

Oldstar +5270

Onana meer tegengoals dan Pasveer en Stekelenburg samen. En toch geloof me: een Onana in normale doen is beter dan Pasveer en Stekelenburg samen.

18-05-2022 21:23

ck69 +13122

Een normale Onana wel ja. De Onana van de laatste maanden kon zo in de hoofdklasse mee.

18-05-2022 21:43

Oldstar +5270

Gedeeltelijk eens ja. Als keeper in potentie wereldtop maar een bedenkelijk karakter.

18-05-2022 22:16

DSanders +1814

Zelfs in zijn beste fase was zijn meevoetballende vermogen bedenkelijk, puur vanwege zijn slechte inschattingsvermogen, coaching en slechte uittrap.
Ik zie Pasveer als een slechtere lijnkeeper, maar hij houdt het achterin scherp en weet zichzelf uit slechte situaties te houden.

18-05-2022 23:06

soewares +2504

Onana had ook bijna al zn wedstrijden niet de sterkste 4 voor hem staan, volgens mij alleen benfica en feyenoord. Alsnog was hij dramatisch en kon hij de helft van de ballen zeker pakken

19-05-2022 00:31

Ron6 +3519

Die Onana heeft je binande titel nog gekost, wat een geluk dat Stekelenburg net op tijd fit was.

18-05-2022 21:10

Robertini +39548

Best bijzonder dat het doelsaldo precies hetzelfde is.

Dat Daley met zijn gevorderde leeftijd elke wedstrijd gespeeld heeft en Tadic ook, kan de vormdip wel verklaren. Het lijkt mij verstandig om oudere spelers toch wat meer rust te geven.

18-05-2022 21:08

Caparzo +4244

We hebben gewoon tyfusveel pech gehad dat Pasveer uitviel (en Steek er nog steeds niet was). Toen kwam dus (wat niemand wilde maar wat soort van echt niet anders kon) die ondergescheten ananas erin en toen flikkerstraalde de hele boel in mekaar. Volgend jaar hebben we sowieso geen topkeeper onder de lat staan, maar laten het voor alles 3 top gemotiveerde profs zijn die erom strijden.

18-05-2022 20:17

Robertini +39548

Klopt, met Pasveer stond het achterin echt heel goed. Zijn coachen was enorm belangrijk.

Onana lag al niet lekker en veroorzaakte enorm veel onrust, dat kon Steek met zijn terugkeer ook niet meer oplossen, omdat er toen al enorm veel onzekerheid ingeslopen was.

18-05-2022 21:12

pietvanvliet +4430

Ik zeg "succes in Milaan". Niet bellen. Niet langskomen.

18-05-2022 19:55

Ajacied1981 +17412

Nooit vertoond maar ik weet gewoon zeker dat die rat met opzet heeft staan kloten
Zo blij dat hij weg is.

18-05-2022 19:31

Ozymandias +159568

Pasveer heeft een fantastisch seizoen gespeeld en ik hoop dat hij het komende seizoen weer op doel staat. Ik zou Gorter verhuren zodat hij op een hoger niveau ervaring op kan doel. Met verder Stekelenburg en Tytoń als tweede en derde doelman en Setford in de basis van Jong Ajax heeft Ajax de positie volgens mij goed bezet.

18-05-2022 19:26

thelordjoshua +10641

Gorter is al klaar voor, lekker foutjes maar laten maken. Halve selectie gaat er toch uit

18-05-2022 20:44

Ozymandias +159568

Pasveer was bij het eerste beter dan Gorter bij Jong Ajax. Waarom zou je van keeper wisselen als dat niet nodig is?

18-05-2022 21:13

thelordjoshua +10641

pasveer heb lang niet gespeeld en doorstroming is ook goed, te lang rijpen kan ook averechts werken

19-05-2022 04:23

Robertini +39548

Tyton moet je gewoon niet doen. Derde doelman moet een talent zijn, zo zijn Onana en Steek ooit ook doorgebroken.

18-05-2022 21:17

Ozymandias +159568

De derde doelman een talent maken zorgt ervoor dat de derde doelman de helft van de speeltijd wegneemt van de eerste doelman van Jong Ajax zoals dit seizoen gebeurde met Gorter en Setford. Beide hebben maar een half seizoen gespeeld omdat ze de speeltijd op doel van Jong Ajax moesten delen. Dat is niet goed voor hun ontwikkeling.

18-05-2022 21:19

Robertini +39548

Snap je niet zo goed in deze, je kunt toch gewoon derde doelman van Ajax 1 en eerste doelman van Jong Ajax zijn? Wat is het probleem? Dat was Onana volgens mij ook.

Ik zou een vd twee verhuren.

18-05-2022 21:21

Ozymandias +159568

Dan zou je Setford derde doelman moeten maken en daar lijkt hij me nog niet goed genoeg voor. Want als je Gorter derde doelman maakt zal hij bij Jong Ajax de speeltijd met Setford delen.

18-05-2022 21:21

Robertini +39548

Of Setford verhuren en Gorter derde doelman maken. Welke vd twee maakt mij niet heel veel uit.

18-05-2022 21:23

Ozymandias +159568

Setford is nog niet goed genoeg om te worden verhuurt. Dan is de kans veel te groot dat hij ergens op de bank komt te zitten omdat ze daar niet in hem willen investeren aangezien hij een huurspeler is. Daarbij is het voor Gorter beter om op Eredivisie niveau ervaring op te doen.

18-05-2022 21:23

Robertini +39548

Als hij niet goed genoeg is om te verhuren, is hij ook nog niet goed genoeg om eerste doelman te zijn bij Jong Ajax.

18-05-2022 21:36

Ozymandias +159568

Wat een vreemde redenatie. De doelman van Jong Ajax wordt uitgekozen op basis van potentieel. Setford heeft een groot potentieel maar is nog veel te wisselvallig voor een team waar presteren het doel is (in plaats van opleiden).

18-05-2022 21:38

Robertini +39548

Dat ben ik niet met je eens. Bij Jong moet je juist ruiken aan professioneel voetbal en professionele opvatting. Dan kun je niet uit liefdadigheid een speler opstellen.

Als hij goed genoeg is voor de Keuken Kampioen Divisie, is hij goed genoeg voor Jong Ajax, anders niet.

18-05-2022 22:48

tmvde +2891

Blij dat ie op vakantie was gestuurd.

18-05-2022 19:15

wim_wenderson +1412

Onana naar Inter, we kunnen de Tifosi al horen huilen van woede om zijn geblunder. Bij Ajax kreeg hij al het geduld, om zijn strapatsen af te leren. Het is hem niet gelukt! Weldra zal hij daar: " Il Strapazzo" genoemd worden en met een goed salaris zal hij tevreden spinnen op de bank, en misschien wel mijmeren over dat vermaledijde pilletje!

18-05-2022 18:45

jordy888 +3157

Iemand Gorter gevolgd bij jong Ajax? Als hij er klaar voor is eerste keeper maken en Stekelenburg en Pasveer tweede en derde keeper. Is hij er nog niet klaar voor dan zou ik Bayindir van Fenerbahce halen en Gorter tweede keeper maken. Dan afscheid nemen van Pasveer of Stekelenburg.

18-05-2022 18:27

Ajax-Amsterdam +4200

Pasveer kan zeker nog wel een jaar mee. Ik, zou Gorter 2e keeper maken voor de bekerwedstrijden en Stekelenburg als backup

18-05-2022 18:28

Oldstar +5270

Waar is al dat vertrouwen in Gorter op gebaseerd? Gorter heeft geen CL niveau. Gaat je veel geld kosten.

18-05-2022 21:27

7172AFCA7395 +10337

Onana was eigenlijk beter dan die andere twee.
Maar het lijkt mij eerder dat er een vertrouwensbreuk
was na dat pilletjes-incident.

18-05-2022 18:09

Jake the Snake +17351

Met zo’n karakter verwacht ik niet dat Onana het in zich heeft om ooit het niveau van vorige seizoenen aan te tikken. Die gast zit zichzelf compleet in de weg. Hij vertrekt voor de transfersom dat hij waard is. Noppes.

18-05-2022 17:58

Manov +8581

Ik zei vorig jaar tegen mijn collega, Pasveer is een goede keeper. Hij zei jij bent gek. Ik zei kijk hoe hij de beker finale keepte. Hij flink heeft wat ballen gepakt. Achteraf had ik gelijk. Bekijk die wedstrijden tegen Dortmund, Haaland scoort altijd en overal maar niet tegen Ajax

18-05-2022 17:46

Sluk +2593

Ik vraag me dan toch af wat VDSar in z'n oor heeft gefluisterd nadat de schaal was uitgereikt. Tuurlijk heeft hij z'n waarde gehad voor Ajax, waarvoor iedereen hem dankbaar is. Maar het feit dat het publiek hem niet meer moet heeft hij volledig aan zichzelf te danken en was echt onnodig.

18-05-2022 17:05

In Bassey we trust +15361

Expres alles door laten gaan.. vuile gore tering rat.... en nog bij de huldiging ook.. hadden hem moeten opwachten...

18-05-2022 16:57

Op_een_oude_slof +4359

Dat je boos bent oké, maar om dit zo neer te zetten liggen wij niet echt op 1 lijn... lijkt iets weg te hebben van kakkie taal😉🙈

18-05-2022 17:14

In Bassey we trust +15361

Vind het een ondankbare rat... heeft Ajax gewoon gebruikt..

18-05-2022 18:25

thelordjoshua +10641

ach gossie

18-05-2022 21:05

Robertini +39548

Totdat je het over opwachten had, was ik het met je eens. Dat is echt kansloos.

18-05-2022 21:18

Alvarez352009Ajax +12061

Vind je het gek. Die gast deed niets. En van der Sar hem nog bij de huldiging betrekken ook. Ajax is veels te sociaal.

18-05-2022 15:58

Pakschaal020 +2124

Ik snap de moeilijke positie voor Ajax ook wel, is een te belangrijke speler geweest de afgelopen jaren om helemaal te doen alsof ie niet bestaat. Het fluitconcert was wel meeeeeer dan verdiend en ik hoop dat t m bijblijft, wat een slappe zak is het.

18-05-2022 16:15

TontoKarnaggel +42537

Meneer onana was veel te druk met het acteren van de zelfverzekerde coole en stoere doelbink, die had helemaal geen tijd om zich bezig te houden met zoiets onbenulligs als het tegenhouden van ballen.....

18-05-2022 15:46

Pakschaal020 +2124

Onana is gewoon een enorme prutser. Heeft alles verkeerd gedaan in de laatste 2 jaar. Hoop dat ie lekker verpietert op de bank bij Inter.

18-05-2022 15:46

Dennisthebeast +3556

Het laatste wat ik ooit nog gaat typen over Onana is dat ik super blij ben, dat die ongemotiveerde kwibus opgedonderd is…….Is er iemand die alle foto’s van hem in een Ajax outfit op internet kan deleten? Zo ja… die sponsor ik

18-05-2022 15:38

YRGI +32964

Pasveer heeft het echt geweldig gedaan. Op basis van deze statistieken hoort hij eigenlijk in Oranje.

18-05-2022 15:22

Rodsje +14769

Statistieken zeggen niet alles, maar Gravenberch is wel om te huilen hoor. Voor iemand die zogenaamd grootste talent is en zelden bankt, verwacht je wel meer. Twee goals en 5 assists, bij slechts 7 goals betrokken. Zelfs Alvarez is bij 6 betrokken en Taylor bij 4 goals in 4x minder minuten.
Dan heb ik niet eens gehad over zijn domme gedribbel zonder reden en balverlies op plekken waar niet kan.
De man moest minimaal nog 2 jaar hier blijven om dit allemaal te onwikkelen, ben bang dat Gravenberch gewoon gevalletje Renato Sanchez wordt

18-05-2022 15:08

Dennisthebeast +3556

Helemaal met je eens Rodsje. Ook het trage spel en voorzetting van hem. Snelheid is een wapen om een verdediging kapot te spelen. Daar ontbreekt het bij hem aan. Hij is jong maar zoiets leer je niet gemakkelijk aan.

18-05-2022 15:33

MichelAngelo66 +22258

Je hebt gelijk. Deze statistieken zijn erg treurig voor iemand die denkt dat hij Ajax al ontgroeid is.

19-05-2022 00:07

Manov +8581

17 clean sheets in 20 wedstrijden voor Pasveer is extreem goed

18-05-2022 14:49

Manov +8581

Onana is volgens mij zenuwachtig op doel als je zag hoe hij de laatste wedstrijden keepte, volgens mij communiceert hij achterin ook niet. Dat doen Pasveer en Stekelburg wel.

18-05-2022 14:47

nightgoat +31180

Dit is dus de 'man' die Ajax er wel even doorheen zou loodsen tegen oa Benfica, als reddende engel werd gezien en weer in de armen werd gesloten door de kenners.
Dit allemaal ondanks zijn verraad, schorsing, vieze hypocriete gedrag, vanzelfsprekende onverschilligheid en vormverlies.
Tot zover dus het eergevoel, nu maar hopen op het opgedane leergeld, voor wat het waard is.

18-05-2022 14:44

wim_wenderson +1412

Och die herinnering tegen Benfica thuis: verblind door ijdelheid sprong onze Joker het luchtledige in naar het universum der mega blunders. Want hij kon het niet laten!

18-05-2022 16:20

nightgoat +31180

Wim weet dingen.

19-05-2022 01:55

12eman +5887

Mooi stukkie. Het is jammer dat de 2e seizoenshelft zo ruk was. Eerste helft was mooi, maar dit gare einde verbloemt dat helaas. Neemt niet weg dat ik als trotse Ajacied weer de CL heb meegemaakt dit seizoen.

Volgend jaar doorbouwen en waar mogelijk versterken. Hopelijk kunnen we een paar sterkhouders binnenboord houden.

18-05-2022 14:40

waayop +882

Je kunt de tweede seizoenshelft ruk noemen maar Ajax toonde toen een kwaliteit die je niet in de statistieken terugziet namelijk karakter. Ajax is dus met goed voetbal en op karakter kampioen geworden. Een complete ploeg dus. Bravo!

18-05-2022 19:24

12eman +5887

Ook wel weer waar

18-05-2022 23:03

Snellejapie +11401

Leuk overzicht trouwens.

18-05-2022 14:24

willem1958 +8814

Iedere keer dat gezeik over oude doelmannen.
Er is geen enkele keeper in de laatste decennia geweest bij Ajax en ik denk bij alle andere eredivisieclubs ook die zo weinig goals in 20 wedstrijden heeft moeten incasseren als Pasveer.
Het is niet alleen een uitstekende keeper maar straalt ook rust uit en coacht de andere jongens prima.
En de Steek liet ons niet in de steek toen het nodig was.
Oud of niet; ik zie Pasveer het liefst het komend seizoen onder de lat en Steek nog een jaartje als backup en daarnaast Gorter die af en toe wedstrijden speelt zodat die er staat voor het jaar daarop en als het nodig is het komend seizoen.

18-05-2022 14:17

DeHeerVanDeMeer +25197

Met zo'n Onana bash ASkop had ik al minstens 1000 boze reacties verwacht hahaha...

18-05-2022 14:10

Joko +5063

Onana was voor zijn doping fantastisch, daarna was het niks, niet op menselijk vlak en niet meer op keepers vlak. Als mens omdat je in zon geval, zeker nadat je club je niet heb laten vallen gewoon behoort te verlengen, en bij terugkomst je stinkende best doet, en vervolgens dmv een transfer van club verandert. dan teken je gewoon bij tegen dezelfde voorwaarde die er al waren.
Niet als een aal ergens anders transfervrij tekenen. Daarbij die paar potjes die die nog uiteindelijk gekeept hebt ontsteeg hij het niveau niet van een 4de klasser.

18-05-2022 13:46

AjaxFannn +484

Een jaar geleden had ik niet gedacht dat ik dit nu zou zeggen...

Wat ben ik blij dat Onana nu weg is!!!

18-05-2022 13:09

AFCACruijff14 +162175

Bizarre keepers-statistieken ja. Pasveer, echt gigantisch goed gedaan. Stekelenburg, de redder in nood en Onana heeft ons bijna de titel gekost. Blij dat dat stuk tuig de club bijna heeft verlaten.

18-05-2022 13:03

Pingelaar +13307

Ik ben er ook echt van overtuigd dat Ajax met Pasveer op doel van Benfica had gewonnen.

18-05-2022 13:26

Omar +17186

Klaassen geen enkele assist in 31 duels? Yikes

18-05-2022 12:36

Freddy +11457

Klaassen, Alvarez en Gravenberch samen 6 assists. Hier zit je probleem. Te weinig voetballend en creatief vermogen op het middenveld. Dan krijg je zelfs stroperige wedstrijden tegen GAE, Cambuur, RKC en Sparta

18-05-2022 13:44

Jariking +5445

Onana heeft de boel gesaborteerd. Dat kan niet anders..

18-05-2022 12:29

Web +178830

Het kan zo anders lopen in het voetbal
Normaal had Pasveer nooit in beeld gekomen
Zo zie je maar weer wat ervaring in de goal doet

Daarom snap ik ook niet dat ze hier vinden dat dit niet bij Ajax kan
Twee oude keepers
Sterker nog
Ik ben enorm voorstander van op leeftijd zijnde keepers

18-05-2022 12:18

Turbo +42052

De reden waarom mensen vinden dat het niet kan heb je in de CL en bekerfinale kunnen zien. Hoe matig Ajax ook was, we zijn de kwartfinale CL en bekerwinst misgelopen door het gebrek aan kwaliteit van onze "ervaren" doelmannen. En een gebrek aan ritme (en waarschijnlijk motivatie) bij de andere (Benfica thuis). Pasveer die 2 houdbare ballen doorlaat tegen Benfica en Steek die 2 houdbare ballen doorlaat in de finale kosten je je seizoen. En dat kon je vooraf al aan zien komen. Vandaar.

18-05-2022 12:36

Telamon +9192

@Turbo

Dat ben ik niet met je eens. Uiteindelijk inderdaad wat flaters, maar daar gaat ook gepruts aan vooraf, verdedigend als team. Heeft ook met veldbezetting te maken, en fouten van andere spelers.

Was het niet tegen Benfica dat Alvarez die zoveelste totaal onnodige en lompe overtreding maakte op een linke plek en die bal voorgetrokken kon worden en de bal ingekopt werd? Dat Onana dan ernaast zit is inderdaad een misser, maar die overtreding had ook niet gemaakt hoeven en moeten worden.

Buiten dat vraag je erom met zulk kansloos spel bij balbezit, en zó weinig creëren, en als er wat gecreëerd werd dan vanuit opportunisme, de voorzet en de kluts. Als je zelf te weinig creëert en scoort, scoort de ander vaak wel een keertje, voetbalwet.

Ook die uitschakeling leg ik volledig bij Ten Hag.

18-05-2022 12:52

Kuningast +5079

En Pasveer was tegen dortmund fantastisch... als je tegen Benfica iemand de schuld wil geven zou ik kiezen voor de trainer

18-05-2022 13:12

Turbo +42052

Ja, Alvarez was er bij betrokken. Zowel in Lissabon als in Amsterdam. Maar in de CL heb je doelmannen nodig die in ieder geval alles wat houdbaar is tegen houden. Met onze speelstijl ga je mogelijkheden weggeven op dat niveau. Dan kan niet elk redelijk afstandsschot een potentiele tegengoal zijn. Tegen Sporting zat Pasveer er ook 4 keer volledig naast. Tegen Benfica 2keer. Fijne, rustige doelman, maar zijn plafond qua keeperswerk is subtop Eredivisie en daar kan je niet serieus mee aankomen als Ajax zijnde imo.

De uitschakeling verder lag inderdaad grotendeels aan het typische handrem voetbal van TH. Maar zelfs daarmee waren we doorgegaan als onze keepers niet bij alle goals de boot in gaan. Weer een jaar zonder fatsoenlijke 1e doelman is een recipe for disaster.

18-05-2022 13:16

Turbo +42052

@kuningast
Dat was ie inderdaad. Maar dat neemt niet weg dat hij in de andere CL wedstrijden, met name tegen Sporting en Benfica, meermaals de fout inging. Pasveer kan dat niveau niet aan.

18-05-2022 13:19

Danish_dynamite +1590

Onana keepte tegen Benfica toch? Verder met je eens, Pasveer zette het super goed neer en is een prima doelman net als Stekelenburg. Maar het de echte top ontbreekt, zoals Onana in eerdere seizoen Ajax Europees veel verder bracht. Benieuwd naar de potentie van Gorter en anders vind ik dat Ajax een eerste doelman aan moet trekken.

18-05-2022 13:45

Web +178830

@Turbo
Nu ga je de fouten er uit pakken die er altijd zijn
Zelfs top keepers maken fouten
Maar door de regel geven oude keepers rust in de goal. De organisatie is vaak beter
Dat zie je heel duidelijk vooral bij Pasveer
Bijlow is misschien wel met afstand de beste keeper. In iedergeval het meeste talent
Die maakt ook fouten

Probeer maar eens een goede keeper te krijgen. Die rust uitstraalt op zijn team
Dat zal niet mee vallen

18-05-2022 16:18

Jehebtnietaltijdbalbezit +1793

En het mooie voetbal plus prachtige uitslagen in de groepsfase, leg je dat ook bij Ten Hag?

18-05-2022 16:25

wladimir +3059

Het immense salaris van Onana was een probleem dit seizoen. Onze keepers Stekelenburg, Pasveer en Gorter hebben het in principe prima gedaan. Hiermee moeten we aankomend seizoen doorgaan. Hopen op de ontwikkeling van Gorter. Sparen voor wanneer de ontwikkeling tegenvalt.

Mazraoui kan worden opgevolgd door Regeer, Rensch of Timber. Gravenberch wordt opgevolgd door Taylor.

Haller kunnen we vervangen met Brobbey. Tadic kan in de spits spelen, maar dan moet er een goede linksbuiten komen (Gakpo, Bergwijn, Sinisterra of Karlsson). Martinez kunnen we vervangen door Blind. Selah-Eddine en Baas zijn talentvolle backs.

Best lekker dat er zoveel spelers vertrekken en we slechts twee spelertjes hoeven te halen.

18-05-2022 12:16

Rodsje +14769

Je kan spelers altijd vervangen met een ander dat is het probleem niet. Het gaat om de kwaliteit die je inlevert. Martinez of Blind op cv is echt een wereld van verschil, Martinez kan 10x beter verdedigen en ongeveer evengoed voetballen als Blind.

18-05-2022 15:01

wladimir +3059

Voor spelers als Timber, Alvarez of Antony zijn minder geschikte vervangers aanwezig. Nu ik erover nadenk vervang ik liever Alvarez door Blind. Niemand zal geïnteresseerd zijn in Alvarez.

18-05-2022 15:17

Kruising +732

Van Nous naar Rensch is een drama, dat is al bewezen

18-05-2022 16:28

wladimir +3059

In 20/21 deed Rensch het niet onaardig. Nous was afgelopen seizoen heel goed, maar wederom vaak geblesseerd. Hij is er in 18/19 door Veltman uit de basis gespeeld, in 19/20 door Dest en in 20/21 door Rensch. Voor 22/23 reken ik op de revelatie van Regeer op die positie. Ook in Kenneth Taylor heb ik bijzonder veel vertrouwen.

18-05-2022 19:13

Web +178830

Er zit ook een stuk toeval in
Maar Onana was een brok onrust in de goal
Wat heb ik mij vergist in de persoonlijkheid Onana

18-05-2022 12:15

Modric36 +8224

Onana is altijd al onvoorspelbaar geweest;

De goals tegen Tottenham thuis in de halve finale CL, was bij de 2-2 ook zijn fout en ik denk zelfs 2-3 ook wel houdbaar was.

De goal tegen Liverpool waar hij de bal totaal verkeerd inschat.

De goals dit seizoen tegen Benfica, Sparta en Groningen.

Totaal verkeerde timing van Onana.

18-05-2022 12:02

Qifesh +24917

onana groeide op met barthez op de beeldbuis

18-05-2022 12:09

Omar +17186

Maak dan ook even een lijstje van alle geweldige reddingen die hij heeft gemaakt, zonder welke we uberhaupt niet zo ver waren gekomen

18-05-2022 12:33

AFCACruijff14 +162175

Ik vind Onana ook een lul maar dit soort selectief gezoek vind ik maar niks.

De fout tegen Liverpool was overigens een paar dagen nadat Onana hoorde dat hij over een tijdje geschorst ging worden. Kan me voorstellen dat je dan de scherpte kwijt bent. Over het algemeen was Onana minus de laatste maanden een zeer goede doelman voor Ajax. Sterker, de beste die we deze eeuw hadden. Niet foutloos, wel fantastisch. Zo enorm jammer dat hij zijn eigen legacy kapot heeft gemaakt met zijn pillen en zijn houding.

18-05-2022 13:05

Ajaxfan31183 +16391

Aub geen nieuws meer over dat stuk verdriet plaatsen. Hij heeft het in zijn begin jaren goed gedaan al heb ik m'n twijfels er nu bij of hij toen ook niet aan een 1 of andere medicatie zat

18-05-2022 12:00

WZAWZDB32 +4160

Die man heeft het fantastische begin van de CL doen verdampen, helaas komen we nooit meer te weten hoe het met Remko was afgelopen..

18-05-2022 11:46

ajaxmastery +1439

Daar hoef je geen deskundige voor te zijn.
Hij brengt de verdediging vaak in onzekerheid.
Ook voor alle problemen die hij kreeg.
Hij pakte wel punten met cruciale saves.

Steek zet de verdediging beter neer.
Pasveer maakt ook cruciale saves.
En coacht bij Ajax steeds beter.

Pasveer in vorm is mijn favoriet.
Maar vorm kan helaas verkeren…

18-05-2022 11:44

Kingoffdatoilet +17222

Had Onana niet op goal gestaan in die periode dan had Ajax dus veel meer punten gepakt. Helaas.

18-05-2022 11:38

thepower1990 +35726

Behalve Go Ahead uit hebben we met Onana ook alle wedstrijden gewonnen dus veel meer punten hadden we sowieso niet kunnen pakken.

18-05-2022 12:00

Kingoffdatoilet +17222

Goed punt. Minder doelpunten tegen dan.

18-05-2022 12:44

Danish_dynamite +1590

Zou graag eens een middenveld willen zien met Kudus, Taylor en Berghuis. Met Taylor als meest verdedigende speler en verder lekker rouleren op het middenveld. Klaassen scoort wel eens, maar iemand die altijd rond en in de 16 te vinden is en niet eens een assist in een heel seizoen heeft zegt ook wel vrij veel. Kudus ook een hoog percentage geslaagde passes terwijl hij ook vaak hoog op het veld te vinden is. Ben heel benieuwd naar komend seizoen en dan vooral de aankopen/jeugd die erbij komt. Hoop op doorbraak van de 3 Mo's, Brobbey die komt en dan nog een paar gerichte aankopen.
Ik volg andere teams niet heel goed, alleen samenvattingen af en toe maar hoe goed is die Karlsson van AZ?

18-05-2022 11:10

MichelAngelo66 +22258

Leuke statistieken.

Je kan niet blind op varen op statistieken, maar Tadic is nog van enorm belang. Daramy legt eigenlijk ook goeie cijfers neer voor die paar minuten die hij heeft gespeeld. Meer assists dan Klaassen met zijn nul. Dat is best wel slecht. Antony valt tegen, maar dat verbaast me niet. Leuke speler, maar maakt vooral veel amok. Effectief is het vaak niet. Hij profileert zichzelf beter en valt meer op, maar ik heb Neres eigenlijk nooit minder gevonden.

Betreft de keepers. Onana stopte soms hele moeilijke ballen, maar stond soms ook als een clown te keepen. Heeft je ook punten gekost. Coachend is hij gewoon veel minder dan de anderen. Goed dat ie weg is. Veel teveel geld aan salaris gespendeerd tijdens zijn schorsing. Had een trap onder zijn kont verdiend.

18-05-2022 11:09

Kingoffdatoilet +17222

Tijdens zijn schorsing had je gewoon niet moeten betalen. Ajax had hem toen de deur moeten wijzen.

18-05-2022 11:39

Wamberto +2968

De waarde van Antony zit er ook in dat hij vaak dubbele dekking krijgt, waardoor anderen meer ruimte krijgen. Dat zie je alleen niet terug in de statistieken...

18-05-2022 12:07

Qifesh +24917

ja maar toch, mag wel eens nr oude vd meijde tapes kijken..29 wedst /11 goals en 15 assists, gewoon vaker op snelheid erlangs en voorgeven

18-05-2022 12:15

3sterren +20205

De gedachte dat Onana bij gokschandalen betrokken is geweest laat mij maar niet los. Had hij grote schulden in zijn thuisland ?
Werd hij gedwongen slecht te keepen ?
Opvallend hoe hij ogenschijnlijk simpele ballen ‘weigerde’ tegen te houden.
Zou hij zich hebben verrijkt aan de zogenaamde missers. Komen we er na verloop van tijd achter dat het opzettelijke blunders waren ? …

18-05-2022 11:07

jjdd +3391

Ik ben er van overtuigd dat die vele tegengoals geen toeval zijn, en Onana de hoofdoorzaak is. Onana zorgde voor onrust, de stabiliteit was weg. Deels wegvallen van Timber/Martinez centraal speelt natuurlijk wel mee.

Het was en duivels dilemma voor Ten Hag. Had hij Onana niet opgesteld, had hij de zwarte uh roetveegpiet toegespeeld gekregen, want oa Johan Derksen vond Onana de beste van de wereld. "Hoe kan je Onana niet opstellen", en Driessen zou zijn vulpen al in de gifpot hebben gedoopt, zoeken zoeken zoeken naar een foutje van Ten hag. Want per slot van rekening had hij 4 jaar gelden ook iets gehoord, via via via iemand die iemand kent die een speler kent die zei dat ..., dussss

Was ook echt pech hoor, die situatie met 3 geblesseerde keepers. Heeft ons wellicht een volgende ronde CL gekost, maar gelukkig niet het kampioenschap.

18-05-2022 11:00

Oxxer +164598 moderator

De blessure van Pasveer had op geen slechte moment kunnen komen.

18-05-2022 10:59
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.