Gravenberch verkozen tot Talent van het Jaar van de Eredivisie

door Jesse ter Haar 13

Bron De Telegraaf

Gravenberch verkozen tot Talent van het Jaar van de Eredivisie

door Jesse ter Haar 13

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Ryan Gravenberch is verkozen tot Talent van het Jaar van de Eredivisie, zo schrijft De Telegraaf dinsdagmiddag. Het levert de Ajacied de Johan Cruijff Prijs op, welke hij uitgereikt kreeg door John Heitinga.

De middenvelder was niet de enige Ajacied die meedeed om de prijs. Ook Jurriën Timber, Devyne Rensch en Brian Brobbey behoorden tot de in totaal veertien genomineerden. 'Behalve op voetbalkwaliteiten werden de beoordelingen van de jury ook gebaseerd op de 14 regels van Johan Cruijff. Zo werd onder meer gekeken of de talenten teamspelers zijn en een verantwoordelijkheidsgevoel hebben', zo valt te lezen.

De jury van de verkiezing bestond uit een groot aantal ex-voetballers én huidige trainers. Zo hadden onder anderen Erik ten Hag, Wim Jonk, Frank Rijkaard, Rafael van der Vaart en Frank de Boer een stem. Winnaar Gravenberch krijgt als winnaar de kans om een Cruyff Court aan te leggen op een door hem te kiezen locatie.

De prijs komt niet volledig uit de lucht vallen voor Gravenberch. Vorig seizoen kwam hij tot een totaal van twaalf wedstrijden in Ajax 1, maar dit seizoen waren dat er 47. In de Eredivisie miste hij slechts twee wedstrijden, te weten tegen RKC Waalwijk en Vitesse in speelronde twee en drie.

Bestel het nieuwe Ajax-uitshirt in de Ajaxshop!

Lees meer over:
Plaats reactie

Adammer +2855

En weer een Ajacied in de prijzen. Laten we ook nog wat over voor de andere clubs...?

Hell no !

WZAWZDB

18-05-2021 17:50

Ozymandias +159568

Off-topic: Op aanraden van Cruijff werd er toen Guardiola hoofdtrainer van Barcelona B was een beleid ingevoerd waarbij er enkele "ervaren" spelers die verder in hun ontwikkeling waren aan de spelersgroep van het tweede werden toegevoegd waar de jongere (grotere) talenten zich aan op konden trekeken. Jong Ajax zal komend seizoen nog jonger zijn dan het afgelopen seizoen en het afgelopen seizoen was de gemiddelde leeftijd van een basisopstelling meestal net boven of net onder negentien (gemiddeld meer dan twee jaar jonger dan het Jong Ajax wat kampioen werd). Het lijkt me een goed idee als Ajax een paar ervaren spelers (ze moeten natuurlijk nog steeds jong genoeg zijn om in een beloftenteam te mogen spelen) aan de spelersgroep van Jong Ajax toevoegen. Jong Ajax speelt genoeg wedstrijden om een paar ervaren spelers in de basisroulatie op te nemen zonder dat zij de ontwikkeling van de grote talenten in de weg zullen lopen.

18-05-2021 17:25

KingVince +116

Hoe zie je dat voor je Ozymandias? Ervaren spelers van rond de 22/23 willen niet in de KKD spelen. Als ze Ajax 1 niet halen dan willen ze minimaal in de eredivisie spelen. Ik snap je betoog maar die tijd en situatie is niet te vergelijken met de huidige situatie bij Ajax. Maar nogmaals, gezien je input hier ben ik echt benieuwd hoe je dat dan voor je ziet.

18-05-2021 17:44

ram +7283

Ik zeg al vrij lang dat Jong Ajax te jong is. Uiteraard zit ik op één lijn met Johan en Pep, haha. Wat voor een eerste team geldt, moet ook voor een Jong team gelden, in mijn ogen. Het moet moet een mix van leeftijden zijn.

King Vince heeft natuurlijk wel een punt. Jong Ajax is nu erg jong en dat had voorkomen kunnen/moeten worden door een aantal oudere spelers wat langer vast te houden. Het is iets lastiger om speler te halen voor Jong Ajax dan om ze te houden.

Aan de andere kant heeft Ajax genoeg aantrekkingskracht. Als wij een groot talent voor de '10' vinden van een jaar of 21 en we kunnen hem voor een paar miljoen kopen, kun je best zeggen "in het eerste lopen Klaassen en Kudus voor jouw positie dus jij gaat even 1 of 2 jaar rijpen/aanpassen in Jong Ajax". Dat lijkt mij voor een jonge speler ook heel aantrekkelijk.

Verder kun je ook wat langer vasthouden aan bepaalde spelers. Er zijn hier zat mensen die roepen dat je Traore moet verkopen. Hij is 20... Serieus... 20! Ik opperde voorheen dat ik hem zou verhuren maar Jong Ajax zou ook echt niet verkeerd zijn voor hem. Laat hem daar eerst topscorer worden met 30 goals. Al is Traore misschien geen goed voorbeeld. Ik denk dat hij in de Eredivisie ook potten breekt bij verhuur. Maar we schrijven spelers te snel af; dat is wel duidelijk.

18-05-2021 18:11

Ozymandias +159568

Ik denk dat er genoeg relatief ervaren (voor Jong Ajax) spelers te vinden zijn die graag een seizoen bij (Jong) Ajax op hun CV willen hebben en kwalitatief iets toe kunnen voegen aan het huidige Jong Ajax.

18-05-2021 18:23

ram +7283

Precies. Ik vind ook echt dat Overmars daar deze zomer naar moet kijken. Gorter halen en verder (minstens) één toptalent van +/- 21/22 jaar voor iedere linie.

18-05-2021 18:25

Cello +52979 moderator

@ram:

Ik begrijp je hele redenatie. En hoe gelijk of je ook hebt, net als Vince dat ook wel heeft....ga spelers maar eens behouden, die een jaar of 21 zijn, niet gelijk in aanmerking komen voor Ajax-1, maar wel goed genoeg zijn voor de ED. Die willen niet in de KKD spelen. Hetzelfde geldt voor een talent elders, die dan 21 is.....die komt niet naar Ajax in de wetenschap dat ie voor Ajax-1 nummer 3 of 4 is in de rangorde en dus zijn wedstrijden in Jong moet gaan spelen in de KKD. Terwijl zijn niveau dat waarschijnlijk al ontstegen is èn hij net zo goed kan kiezen uit aanbiedingen van ED-clubs.

Erger nog....er zijn spelers bij Jong Ajax die al 3 jaar KKD spelen, (nog) niet in aanmerking komen voor Ajax-1, pas 20 zijn en dan ook wel eens wat anders willen en vaak ook die kans geboden wordt als er een ED komt. Dan gaan ze.

Dus ja. Ik begrijp jou volkomen. Maar het ligt wel wat complexer denk ik.

18-05-2021 18:28

Ozymandias +159568

@Cello
Het Jong Ajax wat kampioen werd was gemiddeld zo'n 21 jaar oud. Het is dus duidelijk mogelijk om wat oudere spelers in de spelersgroep van Jong Ajax te hebben. Individuele spelers vroeg doorschuiven is positief maar Jong Ajax was in de tweede seizoenshelft een A1 elftal waarin niemand de ervaring had om het team aan te sturen. Het Jong Ajax wat kampioen werd had een speler als Bergsma die zelf bijna altijd een voldoende haalde en de spelers om zich heen aanstuurde. Jong Ajax hoeft geen kampioen te worden maar het heeft wel spelers nodig waar de zeer jonge talenten zich aan op kunnen trekken zodat ze niet in een team waar geen lijn in zit komen te spelen en daardoor tactisch zich niet zo optimaal mogelijk ontwikkelen.

Ik zou bij Vd Ven van Volendam beginnen. Hij zal niet voor niet aanvoerder bij Volendam zijn en hij heeft de kwaliteit om Jong Ajax beter te maken en het potentieel om het eerste te halen.

18-05-2021 18:35

Cello +52979 moderator

@Ozy:

Klopt!. Maar ik denk dat die situatie toevallig zo ontstaan is en niet, zoals we het er nu over hebben, bewust zo gecreëerd is geworden. En daarom denk ik dat het normaal gesproken gewoon wat complexer/moeilijker is om dat te realiseren.

Van de week had ik het er nog over met iemand, dat we deels ook slachtoffer zijn van eigen succes mbt doorschuiven van talent. Daarmee bedoelde ik, dat bijv. spelers als Gravenberch, Timber, Rensch en ook Brobbey ook zomaar nog in Jong Ajax hadden kunnen spelen als er in Ajax-1 spelers nog voor hen hadden gestaan. Ik durf wel te stellen dat Ajax dan om de bovenste plaatsen had meegedaan in de KKD en we de discussie vandaag niet hadden gehad over dat er meer ervarener spelers bij zouden moeten. Of dat eigenlijk Jong Ajax te jong zou zijn geweest.

Verder is en was het toch al een vreemd seizoen voor Jong Ajax, omdat er wel heel erg jonge spelers werden doorgeschoven vanuit junioren-teams zelfs, waarvan de competitie stil lag.

18-05-2021 18:47

Ozymandias +159568

"Daarmee bedoelde ik, dat bijv. spelers als Gravenberch, Timber, Rensch en ook Brobbey ook zomaar nog in Jong Ajax hadden kunnen spelen als er in Ajax-1 spelers nog voor hen hadden gestaan."

Als die spelers allen nog in Jong Ajax hadden gespeeld hadden ze bij de meest ver ontwikkelde talenten van Jong Ajax gehoord. Gravenberch zou dan al drie seizoenen aan Eerste Divisie ervaring hebben.

"Ik durf wel te stellen dat Ajax dan om de bovenste plaatsen had meegedaan in de KKD en we de discussie vandaag niet hadden gehad over dat er meer ervarener spelers bij zouden moeten."

Dat is een kip en ei verhaal. Jong Ajax had het alleen goed kunnen doen met meer 'verder ontwikkelde talenten' en dat had het inderdaad niet meer 'verder ontwikkelde talenten' nodig.

"Verder is en was het toch al een vreemd seizoen voor Jong Ajax, omdat er wel heel erg jonge spelers werden doorgeschoven vanuit junioren-teams zelfs, waarvan de competitie stil lag."

Alleen gaat het door, Van Axel Dongen en Misehouy beginnen het seizoen bij Jong Ajax en Aertssen zal waarschijnlijk ook al op zijn zestiende voor Jong Ajax spelen.

18-05-2021 18:54

ram +7283

Ik denk ook wel dat het kan hoor Cello.

Wat Ozy zegt: Van de Ven. Die naam noem ik ook al een tijdje. Zelfde geldt voor Van Hecke. Die gaat voor 2 miljoen naar Brighton en is nu verhuurd aan Heerenveen. Ik denk dat hij net zo lief bij Jong Ajax had gezeten. Hier is de stap naar de Champions League een stuk kleiner. Schuurs is daar een goed voorbeeld van.

Harroui was ook een speler die ik zo'n 2 jaar geleden heb geopperd voor Jong Ajax. Die is nu 23 dus dat gaat niet meer lukken. Maar dat was toen ook al een fijne voetballer. Wat ouder. Met body en volgens mij ook wel een leider (weet ik niet zeker).

Ook internationaal zijn er echt wel spelers te porren voor Jong Ajax.

18-05-2021 19:06

Bensco +7174

Goh, verrassend dat wij ook eens een talent van het jaar kunnen voortbrengen. Hopelijk blijft die nog een tijdje bij ons ballen.

18-05-2021 17:20

AFCA-pride +17371

En terecht!!!

18-05-2021 17:13
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.