Cruijff moet 'eigen regels maken'

door HSAjax 10

Cruijff moet 'eigen regels maken'

door HSAjax 10

Laatst geüpdatet

Johan Cruijff is van mening dat hij soms zijn eigen regels moet maken in het belang van Ajax. 'Volgens de regels moet ik naar buiten toe mijn mond houden. Zelfs als ik zie dat er iets fout gaat, maar de meerderheid is het niet met me eens, mag ik daar niets over zeggen', zegt Cruijff.

'Ook al gaat het om iets waar ik van alle commissarissen het meeste verstand van heb en uiteindelijk ook op word afgerekend. Is het dan in het belang van Ajax dat ik me aan de regels houd of dat ik toch mijn mond open trek'.

'Hoe meer ik over de regels van de rvc nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat ik mijn eigen regels moet maken. Het is net als met wetten. Die beschermen je niet, maar zijn er voor de overtreder. Je moet eerst in elkaar worden geslagen, voordat de wet van kracht wordt'.

'Krijg ik daarmee voor elkaar dat Ajax beter gaat functioneren, dan gaan de aandelen vanzelf omhoog. Terwijl als ik zie dat het fout gaat en dan mijn mond houd, het belang van Ajax en de aandeelhouders al en maar wordt geschaad'. (foto: Orangepictures.nl)

Lees meer over:
Plaats reactie

vapoiser +3

begin het al weer behoorlijk zat te woorden deze soap

01-08-2011 15:43

trainerdv +2

Cruijff kan neit in teamverband werken, hij valt hier zijn medecommisarissen af.
Cruijff kan wel leiding geven: iedereen moet immers doen wat hij zegt.
Cruijff kan dus geen verantwoordelijkheden uit handen geven, want niemand snapt wat hij snapt

Ergo..

Cruijff moet zelf directeur worden, alleen dan zal hij het ooit voor het zeggen hebben.
En dat zal dan zijn in het belang van AJAX, zoals je zelf zegt Johan....

01-08-2011 13:20

Filestijnen +0

cruijff wil dit niet. dan is het heel simpel dat dat niet het verstandigste is.
sowieso in het belang van Ajax is het volstrekte logisch dat hij met zijn leeftijd als commissaris functioneert. Cruijff heeft ook gelijk dat die regels erg krom zijn. Meestal zijn dat soort regels opgesteld door theoretische personen en vergeten zij de praktijk. Cruijff wijst hier juist de fouten aan die verbeterd moeten worden.

01-08-2011 14:36

garibaldi666 +0

Zo, Johan heeft gelijk gemaakt, het staat nu 1-1, nadat hij vorige week door Ten Have is genaaid met de kwestie Ling. Ten Have is bang overvleugeld te worden door Cruijff en wilde graag zijn gezag laten gelden.
Heel dom en onnodig, want Johan zal op vele andere terreinen heus wel luisteren naar experts of mensen
met meer ervaring dan hij. In het geval van Ling hadden de RvC naar Cruijff moeten luisteren. En kom nu niet met verhalen van Johan heeft geen enkele kijk hoe een (voetbal)bedrijf functioneert en zijn investeringen in fokkerijen.dit waren (grote) fouten waar je juist van kan en moet leren. De foundation en University worden natuurlijk ook door professionals gerund, maar ze zijn wel ontstaan uit de juiste visie
omtrent de maatschappelijke problemen en (top)sporters in het bijzonder die juist na hun carriere iets kunnen betekenen voor de (sport)wereld. Ling is juist een voorbeeld van iemand die na zijn loopbaan
iets heeft gepresteerd zonder "kruiwagens",
Dat kun je van Mijnheer Ten Have niet zeggen!!(lees de artikelen over zijn vorige werkgever).Hij zal echter
snel moeten schakelen nu, anders staat hij volgende week met 2-1 achter tegen Johan als de nieuwe column weer komt.
.

01-08-2011 12:56

noordgestoord +0

helemaal meeeens

01-08-2011 15:07

trainerdv +2

Daar ga je dus grof de fout in.
Als je denkt dat Cruijff en Ten have 'tegen' elkaar werken dan is het hele idee van de commissie langs je heen gegaan.

Anno 2011 is er meer nodig dan een veldje, een bal en 11 lefgozers om de beste te worden. Maar er is ook veel verstand van voetbal nodig. Samen komen ze er wel uit. En gelukkig is daar wat reuring voor nodig.

01-08-2011 15:18

theonieuwegein +0

Logisch dat Cruyff pissig is. Zet een revolutie in gang. Is zelfs bereid om technische eindverantwoordelijkheid te nemen middels commissariaat en wordt gepiepeld door RVC en zelfs Davids. Zie het somber in als er geen Algemeen Direkteur en Technisch Direkteur uit oud voetballers komt want dan treedt Cruyff af. Eindverantwoordelijkheid beslissende stem moet bij Cruyff liggen. Daarvoor kan je hem dan aanspreken! Zakenmensen is goed voor ajax nv moet niet voor ajax voetbalclub!

01-08-2011 11:53

Warrior +1

Wat denk jij? Ik zet het er nog maar een keer op?

01-08-2011 12:22

Robinjo1988 +1

Ik snap Cruijff wel. Hij heeft vanaf het begin zijn nek uitgestoken en nu loopt het allemaal nog steeds niet zoals hij het wil. Cruijff wil niet wachten maar dat hoort nou eenmaal bij een beursgenoteerd bedrijf. Maar ik heb toch wel vertrouwen in de nieuwe Rvc.

01-08-2011 10:35

Warrior +1

Ik hoop dat hij het eerste en Frank de Boer met rust laat.

01-08-2011 11:48

Mokum31 +6179

Volgens mij heeft de Boer er maling aan wat er aan de hand is.
Gelukkig maar..... Plus dat je JC niet hoort, het gaat dus goed

Cruijff heeft gelijk. Laat de man gewoon zijn ding doen " het technische" er is geen betere

01-08-2011 12:27

Robinjo1988 +1

Daar hoef je je niet druk om te maken. En Frank heeft vorig seizoen ook gewoon zn ding gedaan terwijl het bestuurlijk een teringzooi was.

01-08-2011 12:36

Filestijnen +0

waarom is het bestuurlijk een teringzooi?
ik snap het wel dat er veel onrust was, maar al wil je iets verbeteren hoort dat erbij. Er vond een revolutie plaats. Eigenlijk zeg jij dat elke revolutie een teringzooi is.

dat slaat nergens op.

01-08-2011 14:37

vanreenen +10338

Mijn vermoeden is dat Ling is afgewezen omdat het een Hagenees is. Ajax had al een Hagenaar als trainer en die heeft het ook niet waargemaakt in Amsterdam. De mentaliteit en achtergrond van Ling zullen mede bepalend zijn geweest voor het afwijzen van Ling voor een functie bij Ajax. Wat dat betreft geef ik de RvC gelijk. Het merendeel van de RvC heeft niet de kennis van Cruijff, behalve Edgar, maar wel meer kennis van zaken op gebieden waarmee een directeur te maken krijgt dan Cruijff ervan weet. Dus is een afwijzing logisch Johan!

01-08-2011 09:26

DennyvdSar +0

hahaha, wat dacht jij ik wil ook eens leuk overkomen? Wat boeit het nou waar hij vroeger heeft gewoond of waar hij op de wereld is gekomen. Zijn hele afkomst heeft hier niets mee te maken. Het heeft puur met de zakelijke kant te maken. De 4 tegenstemmers vinden hem nog niet capabel genoeg om het bedrijf Ajax te runnen. Als we Hiddink kunnen krijgen zie ik die toch ook liever komen dan dhr Ling.

01-08-2011 09:45

Figo +0

'Volgens de regels moet ik naar buiten toe mijn mond houden. Zelfs als ik zie dat er iets fout gaat, maar de meerderheid is het niet met me eens, mag ik daar niets over zeggen', zegt Cruijff. Wat bedoelt hij hier nou mee? Hij mag dit gewoon zeggen tegen de RvC en tegen de directie. Of bedoelt ie dat ie het niet in zijn column mag zeggen? Wat een gejammer allemaal.

01-08-2011 09:10

Rogyros +0

De eerste poster onder dit bericht (Theo) vergeet wel dat de voetbalclub AJAX ook een zakelijk bedrijf is. Je hoeft helemaal geen oud-voetballer te hebben als AD. Je moet een AD hebben die zakelijk erg goed is en een sterke affiniteit heeft met voetbal. En die affiniteit moet meer zijn dan enkel supporter zijn. Overigens heeft Cruijff ook Fontein aangeraden, en Fontein heeft niet eens de affiniteit, anders dan dat hij graag naar Studio Sport kijkt op zondagavond.

Als Cruijff het in deze column heeft over Ling, dan ben ik het volstrekt met hem oneens. Cruijff heeft helemaal geen verstand van zaken. Daarvoor zijn met zijn instemming een hoogleraar strategisch management etc. in de RvC aangesteld. Ling bleek zakelijk niet goed genoeg. Hij moest een visie schrijven over hoe hij AJAX in de toekomst zag, en dat vonden vier van de vijf onvoldoende. Kennelijk is Ling ongeschikt of onvoldoende gekwalificeerd op strategisch niveau en op het gebied van het leiding geven aan een team dat beslissingen moet nemen bij een wespennest als AJAX met alle druk van dien.
Dat Cruijff dat anders ziet is prima, maar Cruijff heeft daar totaal geen verstand van. Maar wellicht heeft Cruijff het helemaal niet over Ling in dit stukje, maar wil hij in zijn algemeenheid benadrukken dat hij zich niet laat muilkorven. Had ik ook niet van hem verwacht.

Dat Davids het ook niet eens was met de aanstelling van Ling, kun je ook een andere kant uit uitleggen. Davids is zelf ondernemer en vond kennelijk dat Ling vanuit zijn zakelijke bagage op dat vlak onvoldoende was. Zoals Cruijff zelf zegt, die fysieke trainer, daar heeft Cruijff minder kijk op. Dat is ook op het gebied van het leiden van een bedrijf.

Dat Ten Have al met Cruijffs andere oogappel voor het AD-schap heeft gesproken, namelijk Hiddink, zegt voor mij dat het in de RvC wel prima zit. Ik hoop van harte dat Turkije niet naar het EK gaat. Hiddink is een man met heel veel contacten, en kan erg goed leiding geven aan een team. Dat er daarnaast een operationeel directeur komt die de NV zaken regelt lijkt mij erg goed. Ik vind het prima dat de AD leiding geeft aan de directie en het gezicht naar buiten is. Dan is Hiddink wel op zijn plaats. Zeker met zijn netwerk. Goed voor voetbaltalent en voor sponsors. Hiddink is wat dat betreft uniek.

Laatste zin van Cruijff stemt mij hoopvol en geeft vertrouwen: "Het is daarom simpel, wat voor regels en wetten er ook zijn, het belang van mijn club gaat boven alles." Het belangrijkste woord in deze zin is MIJN. Cruijff toont verantwoordelijkheid. (Is ook wel eens anders geweest.)

01-08-2011 08:24

Sualex +2

Het is een voetbalclub met zakelijke belangen dat is wat anders dan dat het een bedrijf is.
De zakelijke belangen worden pas bij succes op voetbalgebied een succes in financien.
Johan Cruijff heeft duidelijk het meeste verstand van het leiden van een voetbalclub van de RvC.

01-08-2011 09:59

Rogyros +0

Het is waar dat een voetbalclub anders is dan een GEWOON bedrijf. Maar je moet nog steeds bedrijfsmatig kunnen werken. Je hebt te maken met personeel, dus ook contracten, arbo-wetgeving, regels voor een medewerker incl. ontslagrecht. Maar ook zaken als onderhandelingen over de catering etc. Het is een bedrijf, maar met een bijzondere core buisiness, namelijk voetbal. Daardoor is het anders en ook veel moeilijker.

Maar ga me niet verstellen dat Cruijff mer verstand heeft van het leiden van een voetbalclub dan de anderen. Cruijff heeft helemaal geen verstand van het leiden van een voetbalclub. En dat heeft hij zelf ook meermalen gezegd. Natuurlijk heeft Cruijff wel het meeste verstand van hoe het er aan toe gaat bij een voetbalclub, maar dat is wat anders. Cruijff is het beste in het inkleden van het technische plaatje. Maar bij de afwijzing van Ling was dat niet de issue.

Cruijff laat zijn tanden zien, maar ik vermoed dat hij zich prima neerlegt bij de afwijzing van Ling. Daar liggen zakelijke aspecten aan ten grondslag. Waar Davids het ook mee eens is. De manier waarop Ling zich nu in de pers gedraagt, maakt Ling alleen maar minder geschikt. Dat ziet Cruijff ook heus wel.

En laten we niet vergeten dat Cruijff het eens was met de aanstelling van de huidige RvC leden. De Telegraaf heeft in eerdere stukjes wel een beroerde sfeer neergezet. Cruijff heeft zich in deze column niet zijn afschuw uitgesproken over de afwijzing van Ling.

01-08-2011 13:45

buckie +81

Ja hoor. Johan Cruijff heeft op gebied van voetbal misschien wel de meeste wijsheid. Daarbuiten betwijfel ik. Volgens mij laat hij zich door bepaalde types altijd erg makkelijk inpakken. Zie ook zijn mislukte investeringen in plantenkassen die zijn portemonnee binnen rap tempo compleet leegroofden. Nu ook Ling. 4 mensen die allen niet dom zijn en verschillende expertises hebben zien het niet in Ling. Basta. Laten we het omdraaien. Als die 4 van gaal zouden willen was cruijff nu weg. Want? In het belang van ajax? Nee, cruijff mag van gaal niet.
En boven alles komt dit op straat te liggen, terwijl dit HEEL makkelijk binnenskamers had kunnen blijven, als hij niet was gaan golfen maar naar amsterdam was gekomen omdat hij in de rvc kwam te zitten.
Dat stukje over wetten is wel van zon grote domheid, ik hoop dat het van jaap de groot komt.

01-08-2011 08:16

theonieuwegein +0

Logisch dat Cruyff pissig is. Zet een revolutie in gang. Is zelfs bereid om technische eindverantwoordelijkheid te nemen middels commissariaat en wordt gepiepeld door RVC en zelfs Davids. Zie het somber in als er geen Algemeen Direkteur en Technisch Direkteur uit oud voetballers komt want dan treedt Cruyff af. Eindverantwoordelijkheid en beslissende stem op voetbalgebied moet bij Cruyff liggen. Daarvoor kan je hem dan aanspreken! Zakenmensen is goed voor ajax nv moet niet voor ajax voetbalclub!

01-08-2011 07:38
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.