Bekerfinale in twee duels?

door Wouter van Seumeren 79

Bekerfinale in twee duels?

door Wouter van Seumeren 79

Laatst geüpdatet

De bekerfinale tussen Feyenoord en Ajax wordt mogelijk over twee wedstrijden verdeeld; één in Rotterdam en de andere in Amsterdam. Die optie is nadrukkelijk besproken door Feyenoord, Ajax, de KNVB en de gemeente Rotterdam, zeggen ingewijden.

De KNVB wil niet vooruit lopen op het eventueel spelen van een 'dubbele finale'. De bond wacht het overleg af dat vandaag met de gemeente Rotterdam wordt gevoerd.

De optie van twee wedstrijden wordt alleen gelicht, als de veiligheid rond de beladen bekerfinale op 25 april in de Rotterdamse Kuip niet gegarandeerd kan worden en Ajax-supporters dientengevolge niet welkom zijn. Om de veiligheid tijdens de cupfinale te waarborgen, wordt een enorme politiemacht op de been gebracht.

De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb stemde er afgelopen vrijdag mee in dat de wedstrijd onder strenge voorwaarden mét Ajax-publiek gespeeld mag worden.

In de reguliere voetbalcompetitie worden wedstrijden tussen beide clubs tot 2014 zonder bezoekende supporters gespeeld, vanwege eerdere incidenten. Een woordvoerder van Aboutaleb zegt dat het spreiden van de bekerfinale over twee wedstrijden tot nu toe nooit als optie is besproken.

Met de politieinzet is een enorme kostenpost gemoeid. De politiebonden ACP en ANVP schatten die op 1,5 miljoen euro. Zij vinden dat de rekening door de KNVB moet worden betaald. De Raad van Hoofdcommissarissen wijst die suggestie van de hand. ,,De kosten komen gewoon voor rekening van de politie. Dat is nu eenmaal zo afgeproken. Bovendien willen we een situatie van 'wie betaalt, die bepaalt' voorkomen,'' aldus woordvoerder Ron Looije. ,,De politie moet zelf de regie kunnen houden.''

Hoeveel kaarten naar Feyenoord en Ajax gaan is nog onduidelijk. Normaal gesproken stelt de KNVB in de bekerfinale 15.000 kaarten per club beschikbaar. Mogelijk wordt dat aantal per club met 3.000 naar beneden geschroefd. Daar worden nog gesprekken over gevoerd. Daarnaast bestaat de kans dat er geen neutrale kaarten beschikbaar worden gesteld, waardoor de Kuip op 25 april niet helemaal gevuld zal zijn.

Het gros van de Ajax-supporters zal 25 april per trein onder zware politiebewaking en die van eigen Ajax-stewards naar Rotterdam afreizen. Mogelijk legt een deel de reis per bus af. (foto: Orangepictures.nl)

Lees meer over:
Plaats reactie

afcaaap +0

Maximaal 10.000 zeggen ze net op radio 1. 25.000 neutrale kaarten die op naam moeten komen. Aanvang zal 14.00 zijn zeggen ze.

31-03-2010 12:13

Flarkow +0

Hoe kan dat nou man verdeeld over 2 duels kan toch niet tis een finale dus 1 wedstrijd !

30-03-2010 21:29

Goeiste +0

Duurt weer allemaal onnodig lang bij ajax. Begin volgende week is maandag of dinsdag! en niet weer later. Willem 2 uit is ook alweer uitgesteld

30-03-2010 18:49

AFCA_Gouda +0

Volgens www.afca.nl word er om 1 wedstrijd gespeeld aldus kesler.
Dus 25 april gezellig naar 010, als nu ook de verkoop eff bekend gemaakt word ben ik ook weer gerust erop.

30-03-2010 18:21

AFCA37 +12

Wanneer komt er nou is nieuws over de kaartverkoop en hoe laat enz. Want dat overleg duurd mij te lang

30-03-2010 16:31

AFCA_Gouda +0

is er nou al wat bekend rondom de verkoop?

30-03-2010 15:38

AFCA37 +12

vraag ik m ook al hele dag af want je hoort helem niks

30-03-2010 16:33

pestkop +0

dat zou wel lache zijn 2x een beker finale :P

29-03-2010 23:22

AFCA37 +12

Verbaas m al bijna week over de ophef van dit allemaal. Tuurlijk is er risico maar in 2002 tegen kutrecht ging het ook ok en tegen psv ook en op heeeel klein opstootje na tegen az ook. Er wordt naar mijn mening iets te overdreven gedaan en dat komt vooral door die havenslaven,er zullen mensen zijn die willen knokken zowel bij feyenooit als Ajax maar de meeste komen daar niet voor en het zal allem wel meevallen. Elke keer als Ajax in de finale zit hoor ik er komen hagenezen helpen en utrecht en wordt veldslag,nou ben alle finales geweest en het is goed geregeld sinds 1998 en het komt allem ok met natuurlijk winst voor ons aller Ajax

29-03-2010 21:21

Goeiste +0

Even een andere vraag. Op ajax.nl wat info over Persoongebondenheid bij kaarten en strenge controles.
Hoe sterk denken jullie dat deze controles zijn? Ik bedoel, 3 jaar terug tegen Az kwam Jan en Alleman nog binnen, werd er nix gecontroleerd. Ik wil graag iemand zonder Scc namelijk meenemen....

29-03-2010 21:10

Joodstt +0

Zou echt belachelijk zijn! Als NL dat nog niet kan regelen...

29-03-2010 20:24

mas020 +0

wat een onzin allemaal. De finale moet gewoon 1X in de kuip gespeeld worden, dat is de traditie!. Voor het oog van al die kakkerlakjes de beker binnen halen. Heerlijk :-D

29-03-2010 20:04

Ajax26jr +0

En op ajax.netwerk is er volgens een uitspraak van kessler. onmogelijk om de finale in 2 x te spelen...............................

29-03-2010 20:03

JohnDylan +22698

Ik zou het wel een goed idee vinden als de beker finale over twee wedstrijden gespeelt wordt. Ik geef Ajax dan ook meteen een grotere kans om te winnen aangezien Ajax in eigen huis bijna onverslaanbaar is. Sowieso geef ik Ajax meer kans om de bekerfinale te winnen maar toch alle kleine beetjes meegenomen.

29-03-2010 19:58

Ajaxjajax +0

doe maar over 2 wedstrijden dan hebben we meer kans

29-03-2010 19:40

AFCA37 +12

Hahahhah die insecten zijn nu al bang ahhahaahha. als we 2keer tegen 020 moeten dan is het daar al gebeurd hahahahah. Nou voor alle feyenooit supporters dat klopt dan is het gebeurd hier 5-0 en daar 0-2 hahahhah domme kakkerlakken. Maar moet erbij zeggen dat ik voorstander ben van 1 wedstrijd want bang voor feyenooit? hahahahah Joden zijn al 110 jaar de baas in rotterdom dus insecten ik hoop ook op 1 wedstrijd want ook dan zullen we jullie vernederen

29-03-2010 19:04

Litmanen1983 +1

De bekerfinale hoort natuurlijk gewoon 1 wedstrijd te zijn, waarin wij ze in hun eigen kuip vernederen!!! Maar elk nadeel heeft zijn voordeel... Over 2 wedstrijden gezien, maken die losers al helemaal geen schijn van kans tegen ons!

29-03-2010 18:55

Ifpimc +0

Klopt, gelijk spel of kleine winst in de kuip en dan afmatte in de ARENA met 5-0

29-03-2010 19:31

ajax.championsl +0

In dat geval is hij van ons! Ajax wint thuis met een nulletje of 5 en uit een zakelijke 2-0 overwinning.

29-03-2010 18:15

goblinmaster +16

Laatst was feyenoord zelf aan het zuren dat ze een wedstrijd wilde overspelen omdat hun een tactiek hebben die op 90 minuten is gebaseerd.
Daarbij heb je gezien dat ajax het tegen Heracles nog knap moeilijk had omdat er steeds gejaagd werd. Dat koste hun wel conditioneel hun kop.
Als feyenoord hetzelfde zou doen maar dan in 2 x 45 minuten. Zou het denk ik eerder in hun voordeel zijn.
Maar ik vind het sowieso een idioot voorstel, gezien je in principe een deel van het spel veranderd.

29-03-2010 18:05

rikafca90 +0

Ik weet eigenlijk ook niet waarom maar ik wilde wel weten wat ze in 010 van dit idee van 2 wedstrijden vinden. Ben ff zo'n stinkforumpje opgegaan en de 1e reactie die ik zie staan:

"zo is het. feyenoord moet zich hier keihard tegen opstellen. ajax zou er heel veel baat bij hebben als het over 2 wedstrijden zou gaan, die weten dat ze ons vernederen in de arena. "

Ghehe toch geinig dat ze het zo onderhand zelf doorhebben.
Blijf trouwens wel hopen op 1 wedstrijd, met 2 is de charme er toch grotendeels vanaf

29-03-2010 17:49

bvk10 +0

fv een vraag heb je als certificaathouder/seizoenkaarthouder eerder kans op kaarten als alleen seizoenkaarthouder?

29-03-2010 17:44

DennisAFCA1 +0

ff een vraag kan je naar beker finale met een gewone clubkaart of is dat on mogelijk(dan kan ik het dus vergeten)

29-03-2010 17:34

AFCA91 +0

weet iemand of de beperkte zicht kaarten voor ajax - vvv ook weer 13,75 enzo zullen zijn?

29-03-2010 17:22

afcaaap +0

Als ze in de verkoop komen volgens mij wel, want alle competitie wedstrijden zijn even duur ongeacht de tegenstanders. Om zo seizoenskaarthouders niet te benadelen, als ik het goed heb teminste.

vraag is of ze in de verkoop komen, want voorzover ik weet komen ze alleen in de verkoop als de wedstrijd(zo goed als) uitverkocht is. Maar daar kan ik naast zitten...?

29-03-2010 17:25

AFCA91 +0

jah dankje lees net op ajax.nl dat vanaf morgen de beperkte zicht kaarten in de verkoop gaan bedankt alsnog

29-03-2010 17:26

RamboAjax +0

Ajax heeft over 2 wedstrijd zeker de betere papieren! Feyenoord heeft liever 1 denk ik.

29-03-2010 17:22

mr1060 +1

Idd ik denk dat Feyenoord liever 1 heeft. In de kuip gaat het gelijk op, maar in de ArenA worde ze dol gespeeld!!!!

29-03-2010 17:34

mokumcbs +0

Het enigste voordeel om het over 2 wedstrijden te doen is dat Ajax er geld aan verdient, omdat het stadion altijd vol komt te zitten. Maar de spanning is er dan natuurlijk helemaal vanaf aangezien we dat volk uit r'dam (bijna) altijd voetballes geven in de arena.

29-03-2010 16:32

JuztPaultje +0

echt belachelijk! Een finale hoort 1 keer gespeeld te worden.

29-03-2010 16:06

likmeleuning +0

sowiezo ben ik voorstander om elke finale van wat dan ook 2 x te spelen.

Dat maakt het extra leuk en spannend en is goed voor de clubomzetten.
Ok behalve het EK en WK mogen ze van mij 1 wedstrijd houden

29-03-2010 16:04

hyun jun suk +0

zou ik wel mee kunnen leven
als we de 1e wedstrijd hier in amsterdam weer met 5-1 winnen hoeft die 2e wedstrijd niet eens gespeeld meer worden;)

29-03-2010 16:01

Ajaxjajax +0

1 of 2 westrijden we winnen toch wel

29-03-2010 15:18

hans +0

Dit noem ik geen finale meer...

29-03-2010 15:16

pannakong +0

Gewoon lekker in de kuip laten spelen. Een finale hoort nou eenmaal 1 duel te zijn

29-03-2010 15:01

ambtenaar +23

over 2 wedstrijden zou de charme van een beker finale weg halen.

29-03-2010 14:54

ajaxfancenter +0

2 wedstrijden haalt de charme uit iedere finale.

29-03-2010 15:42

Sazzz +1

Is zo, maar wel zo eerlijk als er geen supporters mee zouden mogen. Dan is het of helemaal géén supporters en dus een lege Kuip, of twee wedstrijden

29-03-2010 15:54

ajaxfancenter +0

Zonder supporters geen finale, maar dat is mijn mening.

29-03-2010 16:55

r3891 +0

dat is zeker waar en zie ook liever gewoon 1 finale. maar financieel is het niet slecht om het over 2 wedstrijden te spelen

29-03-2010 15:59

atouba +0

oftopic: waar kan je de herhaling van Studio Voetbal zien ?

29-03-2010 14:50

MarkoAJAX +0

http://eredivisie.nos.nl/video/bekijk/ID/tcm:5-686863/studio-voetbal-28-maart

;)

29-03-2010 16:48

Litmanen10AFCA +0

Gewoon 1 wedstrijd houden, feyenoord pakken in de badkuip is toch het lekkerste wat er is? Even off topic: Wat denken jullie, gaat twente nog punten verspelen in deze vorm? Ik denk dat het wel lastig zal worden voor onze godenzonen maar hoop doet leven!

29-03-2010 14:41

RicoChet +0

het is geen klassieker zonder supporters en dat geld ook voor een finale
gewoon gedragen en dan is er niks aan het handje

als jullie willen matten met die kakkerlakken dan spreek je maar af buiten voetbal maar laat niet de club en andere supporters van ajax er de dupe van worden

29-03-2010 14:33

robtjeajax +646

(Y) helemaal goed gezegd

29-03-2010 14:37

mappo89 +0

Gewoon 1 wedstrijd,, in de kuip,, en wij(ajacieden) zijn er gewoon bij

29-03-2010 13:39

robtjeajax +646

mee eens,
neutraal voor zever mogelkijk met bouw van kuip ook gewoon opdelen in 2 groepen!!
AJAX OF feyenoord,
en geen ander soort kaarten dan.
en pah de egte daders ongeacht welke club/ ras/wat dan ook ze zijn.
als ajax gewoon opstaan voor de echte Voetbal fans **tegen rellen **

29-03-2010 13:42

AFCACBS1900 +2493

Als dit zo zal zijn dan hebben we al gewonnen!

29-03-2010 13:13

afca-edcar +0

Dan wint Ajax de KNVB beker sowieso makkelijk. In de Arena slachten we de kakkerlakken zoals gewoonlijk helemaal af

29-03-2010 12:45

Jeppe +209

waarom niet in een geheel neutraal stadion bijv. het Gelredome of bij Roda JC.

29-03-2010 12:36

Mokum31 +6179

Omdat die burgermeesters van die steden blij zijn dat ze hier niet mee worden opgezadeld?

29-03-2010 12:43

ajaxfancenter +0

De kuip is in principe ooit bestempeld als neutraal terrein voor de finale.

Daarnaast is de kuip ook een fatsoenlijk stadion waar ik liever zit dan in eerdergenoemde.

29-03-2010 12:54

3kruissies +0

dat hebben ze gedaaan omdat ze dachten dat die kakkie toch nooit meer in de finale zouden komen :P

29-03-2010 13:48

ajaxpa +0

Financieel natuurlijk voor ons en feyenoord erg aantrekkelijk, 50.000 x ¤ 20,00 = al ¤ 1.000.000,00.....

29-03-2010 12:32

afcaaap +0

-beveiliging,orginisatie, enz. = 0

29-03-2010 12:34

tuindorpertje +0

Het is een finale. Geen play-off duel. Strx gaat het de nieuwe metode worden. Finale gwn in 1 wedstrijd.

29-03-2010 12:21

gusanito +5448

Een finale moet één wedstrijd zijn vind ik, anders verliest het gewoon een hoop spanning.

29-03-2010 12:01

trainerdv +2

45.000 mensen in de kuip.

15.000 Ajax-fans achter het ene doel.
15.000 Feyenoord-fans achter het andere doel.
10.000 neutrale voetbalfans en sponsors op de ene lang zijde
5.000 Hooligans (Ajax en Feyenoord) in een ' vechtvak ' zonder stoelen op de andere lange zijde.

Dan heeft iedereen wat hij wil :)

29-03-2010 11:52

Frostahh +0

Wat een ongelofelijk gelul. Ze missen een beetje de essentie van het voetbal volgens mij daar in Zeist. Voetbal is van ons!

29-03-2010 11:52

jollie18 +9959

Als het over 2 wedstrijden gaat dan spelen we de eerste wedstrijd op woensdag in de Arena en dan de 25ste in de kuip. Stond een paar dagen geleden al op deze site. Ik als ajacied zeg gewoon een wedstrijd spelen met dit idee gaat de beker naar Ons. In de arena zijn we sterker en kunnen dan al een goed resultaat neer leggen voor zondags is niet eerlijk.

29-03-2010 11:49

Sweetlake79 +0

Als het over 2 wedstrijden wordt gespeeld, spelen we eerst thuis. Dan is die tweede wedstrijd een formaliteit!!!

29-03-2010 11:38

micky +1

Volgens mij spelen we dan eerst uit

feynoord heeft toch thuis geloot
Volgens mij spelen we dan eerst uit

29-03-2010 11:43

afcaleon +0

denk het ook; ajax thuis de beker; prachtig

29-03-2010 11:50

Vandervaart23 +0

Feyenoord heeft thuis geloot, dus zal daar dan de eventuele 2e wedstrijd gespeeld worden.
Clubs spelen altijd liever de terugwedstrijd thuis.(is ook een voordeel met evt. verlenging, en het goedmaken van achterstand) Dus dat voordeel sowieso bij Feyenoord blijven liggen.
Maar Feyenoord accepteert dit idee nooit, hun enige kans op een stunt is met de 12e man in de Kuip.
Bij gelijke aantalen supporters zie ik Ajax winnen, en met een terugwedstrijd wint Ajax 99,9%.

29-03-2010 12:05

Pep +564

Ik wil gewoon naar die tering kuip toe !

29-03-2010 11:36

LegendBergkamp +0

voor ons alleen een voordeel 2 wedstrijde, want thuis rollen we ze keihard op en in de Kuip hebben we alles tegen altijd dus daar een gelijkspelletje

29-03-2010 11:35

Maarteng +0

2-2 uit
5-0 thuis

geen spanning, geen sensatie, geen gezeik
beetje jammer

29-03-2010 11:32

Mokum31 +6179

Geeft hun als thuisspelende ploeg misschien recht op 2e pot thuis.
Mooi pakken wij ze meteen bij ons thuis in .......geven wij hun een kansloze thuiswedstrijd

29-03-2010 11:31

afca114 +0

Geef dan die appel maar aan ons, over 2 wedstrijden zijn we sowieso veel te sterk voor feyenoord.

29-03-2010 11:09
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.