Alderweireld: 'Denk niet dat Douglas komt'

door Ajax Showtime 41

Alderweireld: 'Denk niet dat Douglas komt'

door Ajax Showtime 41

Laatst geüpdatet

COLLEGA HEEFT TWIJFELS - Enkele weken geleden meldde hoofdtrainer Frank de Boer dat hij in Douglas van FC Twente een goede vervanger van Jan Vertonghen ziet indien laatst genoemde vertrekt. Toby Alderweireld twijfelt echter of dit de juiste keuze is en of de Braziliaan wel zal komen. 'Ik denk niet dat Douglas van FC Twente komt. Fantastische verdediger, maar hij heeft vaak aangegeven naar het buitenland te willen', vertelt de Belg aan NUsport. 'En ik weet niet zeker of hij bij ons zou passen.'

'Bij Ajax is het toch anders', legt De Belg uit. 'Ook bij verdedigers ligt veel nadruk op het spel aan de bal. Als je dan Jan moet vervangen... dat is niet gemakkelijk.'

AZ-verdediger Niklas Moisander zou volgens Alderweireld een logischere keus zijn. 'Die is opbouwend sterker dan verdedigend. Een bal naar voren peren werkt niet bij ons. Dan komt die bal net zo hard weer terug.'

Vorige week gaf Vertonghen zelf nog aan dat hij in Christian Chivu van Internazionale de ideale opvolger ziet. De 31-jarige verdediger beschikt over een aflopend contract bij de Milanezen en de club wil verjongen, waardoor een nieuw contract er zeer waarschijnlijk niet meer in zit.

(Foto: VI-Images)

Lees meer over:
Plaats reactie

preme +2

De Boer was ook ongelukkig wat betreft Janssen. Ik hoop dat hij Douglas ook niet echt serieus bedoelde. Volgens mij gaat het intelligent van de verdediging met die kerel drastisch omlaag.

Liefst toch nr 1 Chivu nr 2 Gouweleeuw nr 3 Moisander.

29-03-2012 17:05

ajax19 +0

In het keuzemenu staat geen speler die als Vertonghen fungeert. Ik zie liever dat Boileson en Denswil zich voordienen in de plaats van Vertonghen dan dat we weer anders gaan formeren. En misschien scout je ook nog iemand erbij die aan Vertonghen doet denken.

29-03-2012 12:17

Cello +52979 moderator

Ik vind het goed, dat een Toby Alderweireld iig meedenkt aan de opvolging van Jan Vertonghen. Toont ie zijn betrokkenheid mee èn beter nog hij zal uiteindelijk een koppel ermee moeten gaan vormen centraal achterin en dan lijkt het me niet onverstandig dat hij ook vertrouwen heeft in die persoon die daar samen met hem moet gaan spelen.
En ja...... voor de mening van Alderweireld valt natuurlijk wel het eea te zeggen. Hij heeft er duidelijk over nagedacht en vooral op het punt van mee kunnen voetballen in balbezit heeft ie wel degelijk een punt. Dougas is een goede verdediger, maar eigenlijk verder een matige voetballer, zeker opbouwend..... en bij Ajax wordt er meer van je verlangd dan wat Douglas te bieden heeft.
Uit het verleden hebben we al kunnen zien, dat Ajax geen Twente is en omgekeerd. We zagen het dit seizoen al bij Theo Janssen, maar eerder ook bijvoorbeeld bij Bakircioglu. Goed tot uitstekend presterend bij Twente en eerlijk gezegd matig bij Ajax. Al hoop ik dat Janssen daarop toch nog een uitzondering kan gaan worden. Immers hij is meer gebaat bij snelle vleugelspelers en ruimte achter een vijandelijke verdediging, waar hij de ballen kan droppen. En die situatie's hebben we door tal van redenen niet veel mee kunnen maken. De goal van Lukoki recentelijk is wat mij betreft een goed voorbeeld.... op die manier kan Janssen renderen, maar die momenten zijn dus te weinig voorgekomen door tal van redenen.

Terugkomend op Toby, is het dus goed dat ie meedenkt en ook zijn mening geeft. Daar zullen de beleidsbepalers wel degelijk rekening mee moeten houden, al zal het nooit doorslaggevend mogen zijn. Desalniettemin is het niet onbelangrijk wat Toby zegt en als je dan zijn mening even centraal houdt dan moet je constateren, dat idd Douglas niet echt een goede optie is, terwijl het op naam een goede verdediger is. Maar echt renderen zal ie niet bij Ajax. Kijk je dan naar spelers die wel èn kunnen verdedigen èn mee kunnen voetballen opbouwend gezien, kom je eerder uit bij spelers als Moisander of Viergever. Die zijn dan ook nog eens relatief jong, maar hebben al wel de nodige ervaring opgedaan nationaal en internationaal bij AZ. Pré wbt Moisander is, dat hij in de jeugd al bij Ajax actief was en eigenlijk opgegroeid is met het spel dat Ajax speelt. Dus niet onbekend.

Jongen als Van Dijk en Gouweleeuw zijn ook talenten, die het op termijn misschien wel zouden aankunnen, maar om eerlijk te zijn zijn ze nu nog wel wat te licht. Heb ze goede wedstrijden nog te vaak zien afwisselen met echt belabberde optredens. Eén van hen zou je kunnen aantrekken voor de breedte achter het centrale verdedigingsduo, echter.... hebbenw e ook kunnen zien, dat er vanuit de jeugd (A1) ook wel wat potentieel zit en dan kun je ook kiezen om die als backup te houden achter het centrale verdedigingsduo. Dan spaar je weer een investering uit (immers Van Dijk of een Gouweleeuw zal naar verluidt ook niet al te goedkoop zijn), plus dat je opening houdt voor doorstroom vanuit de jeugd.

29-03-2012 08:31

brullie +7047

Hoop het ook niet. Opvallend dat er zoveel stemmen zijn vanuit een Ajax hart en emotie maar niet op basis van toegevoegde waarde. Chivu is en blijft in de Ajax harten maar kwalitatief is hij niet meer van toen al zou iedereen dat willen. Hij is niet de snelste meer en verdeeld minder dan op zijn hoogte punt. Persoonlijk ziie ik liever een jonge hond met een uitstekend overzicht, Moisander...

29-03-2012 06:54

pfxcrmdx +0

Volkomen mee eens man!! Denk ook dat Moisander de enigste goed optie is!

29-03-2012 09:25

IamLegend +2

Toby heeft nooit van die domme uitspraken,.. Deze uitspraak is gewoon gepast. Ik zou het wel goed vinden dat douglas na Ajax komt, kan hij blind vervangen op de bank!

28-03-2012 21:53

l0l +4

Toby moet even zich focussen op de laatste 7 wedstrijden en dan mag ie van mij apart een zegje doen in de media, wie hem volgend jaar mag bijstaan.

28-03-2012 21:58

l0l +4

Volgend jaar kunnen we beter ervaring inkopen. Van der Wiel gaat weg, hebben wij Van Rhijn voor, als back-up Blind er naast.

28-03-2012 21:49

fc Barcelona_ke +19255

we gaan de linksbenige verdediger halen dus Chivu, Moisander, Nuytinck en viergever zijn opties!!!

bovendien zag ik dat Kovacic de komende zomer een transfervrij weg. Ajax moet z'n kans pakken!!! iedeale opvolger eriksen/ de jong

28-03-2012 21:10

Linaatje04 +0

Ik denk niet dat we willen dat Douglas komt.

28-03-2012 20:47

babeldeman +1

Waarom moeten we in godesnaam een speler kopen,
haal het eens uit de jeugd Stefano Denswil is in mijn ogen de perfecte opvolger, sterke verdediger,goed schot en het allerbelangrijkste een echte Ajax speler!

28-03-2012 20:04

l0l +4

Omdat ie nog niet klaar is? Denk jij dat Denswil CL+Beker+Competitie allemaal in 1 keer aan kan?

28-03-2012 20:34

insectenverdelg +23512

Daarbij raken we niet alleen Vertonghen kwijt, maar ook en vd wiel en Ooijer. de enige speler in de verdediging met en niveau en ervaring is dan nog Alderweireld. Wat als die geblesseerd raakt?

28-03-2012 20:38

babeldeman +1

Ik snap wat je bedoel maar als je bijv. gaat rouleren, als Denswil even rust nodig heeft heb je Joël Veltman achter de hand, twee prima spelers die het in mijn ogen aan kunnen.
De jeugd blijft de toekomst...

29-03-2012 17:15

mickey2602 +4790

Ik kom niet op de Toekomst dus kan er niet zoveel over zeggen als jij.Maar verwacht je dan van Denswil dat die er gelijk het hele seizoen staat?Competitie,Europees en beker?En mocht Denswil geblesseerd of geschorst zijn zal je ook een waardige vervanger moeten hebben.Dan lijkt het mij beter om Chivu te halen,dan heb je een verdediging met tenminste 1 ervaren man en kan Denswil volgend seizoen in de luwte van Chivu zijn wedstrijdjes meepikken om het seizoen erna er te kunnen staan.Ik heb hier vaker gelezen dat een mix van ervaring en talenten het beste is,als Vertonghen en Greg weggaan dan heb je welgeteld 2 ervaren mensen die de kar zouden kunnen trekken en dat zijn Toby en Theo.Ja en Siem maar die zie ik ook nog niet als de man die het team op sleeptouw neemt.Dus zal je toch een ervaren man erbij moeten hebben en dan lijkt mij Chivu het meest geschikt.

28-03-2012 20:38

babeldeman +1

Ja, dat klopt wat je zegt,maar ben bang dat Chivu z'n salaris aardig hoog is. Daarom zou ik zeggen ga rouleren, Joël Veltman hebben we ook achter de hand. Ikzelf vind dat de jeugd Ajax is en dat de jonge jongens een kans moeten krijgen. Dus niet dat je de situatie zoals Janssen krijgt, je verwacht er veel van maar er komt weinig uit en dat zal je minder snel hebben met echte Ajax spelers, alhoewel Chivu natuurlijk wel in het plaatje past ;)

29-03-2012 17:24

ChrisjeEriksen +2

Volgend jaar gewoon Gouweleeuw & Narsingh ophalen bij Hoereveen ;)

28-03-2012 19:38

fc Barcelona_ke +19255

NEE!!!!
gouweleeuw halen we als toby weg is!!! vertonghen gaat weg, zal de verdediger, die beschikt als de linksbenige zowel leiderschap!!! moisander en chivu zijn mijn voornaamste kanditaat voor!!

28-03-2012 22:14

afca1985 +21454

Gelukkig niet, maar Moisander hoef ik al helemaal niet te zien

28-03-2012 19:31

MelvinAFCA +0

Domme uitspraak van Toby! Verder hoop ik ook op Chivu maar zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren.

28-03-2012 19:28

insectenverdelg +23512

Ben ik het mee eens. Toby moet zich niet met het aankoopbeleid van de club bemoeien. Echter heeft hij wel gelijk....

28-03-2012 19:37

MelvinAFCA +0

Hij heeft inderdaad gelijk, maar voor hetzelfde heeft hij ongelijk. Misschien zegt hij bijvoorbeeld volgende keer: Narsingh zie ik niet komen, lijkt me niet passen. Vind dit gewoon erg dom!

28-03-2012 21:32

MelvinAFCA +0

Hij heeft inderdaad gelijk, maar voor hetzelfde heeft hij ongelijk. Misschien zegt hij bijvoorbeeld volgende keer: Narsingh zie ik niet komen, lijkt me niet passen. Vind dit gewoon erg dom!

28-03-2012 21:39

Daneman +1387

twee jongens kiezen uit chivu, douglas, gouelweeuw, van dijk en Moisander. Als Jan iets overkomt heb je een probleem. Graag 3 mensen met de nodige ervaring voor de positie van CV

30-03-2012 08:04

insectenverdelg +23512

Douglas, moet er niet aan denken. Heeft wel een winnaars mentaliteit, maar staat al anderhalf jaar stil in zijn ontwikkeling. Beetje positiewisselingen in je team, en Douglas weet al niet meer hoe zij zijn rol moet invullen. Want dat kunnen zijn hersens niet bolwerken. En als het even niet loot, kan hij zichzelf ooit in de hand houden. Nee bedankt, liever niet...

28-03-2012 19:28

Balgobind +1

Chivu is zeker de beste optie

28-03-2012 19:15

l0l +4

Chivu gaat waarschijnlijk bij tekenen bij Inter.

28-03-2012 19:24

SanderB +0

Chivu Chivu Chivu Chivu Chivu Chivu Chivu !!

28-03-2012 18:55

ivomulder +0

Ajax moet verstandig zijn, en een beetje ervaring inbouwen, straks is Vertonghen weg, en dan is Alderweireld de enige ''ervaren'' kracht nog, aangezien vd Wiel ook wel vertrekt.

Dan speel je met Boilesen - Gouweleeuw - Alderweireld - Van Rhijn.

Lijkt me niet optimaal, liever ipv Gouweleeuw, Chivu halen, brok aan ervaring, kan met druk omgaan, en kent Ajax.

Ik denk dat hij ook in het veld de jongens goed kan sturen, zoals hij al eerder heeft bewezen bij Ajax, en als je dan Chivu achterin hebt, met Janssen op t middenveld, en misschien Babel halen? voor rechtsvoor, heeft ook genoeg ervaring, dan heb je op elke linie een ervaren persoon, de rest kun je opbouwen uit het huidige elftal/talenten

28-03-2012 18:40

MarcoMarcoMarco +0

ik ben voor talent en kies voor Gouweleeuw.. ik denk dat het salaris van Chivu te hoog gaat worden

28-03-2012 18:11

AFCAjappie +0

Chivu... Of Heitinga natuurlijk maar die lijkt me deze zomer nog niet haalbaar..

28-03-2012 18:09

wouter90 +0

Ik zeg een Heitinga, Chivu of een Maduro, waar Heitinga mijn favoriet is.

28-03-2012 18:09

seandebom +0

Chivu/Gouweleeuw

28-03-2012 18:09

joodje1234 +0

Als je van het meest logische uitgaat dan vertrekken Vertonghen en v.d. Wiel. Dan staat naar mijn mening de nieuwe rechtsback al klaar, van Rhijn( heel snel contract verlengen). Voor Vertonghen zou ik graag een ervaren verdediger terug zien, dan denk ik het meest aan Chivu, maar HOOP op Heitinga. Je zou ook Boilesen op de positie van Vertonghen kunnen zetten en dan Poulsen transfervrij halen van AZ en hem dan linksback zetten.

28-03-2012 18:08

wouter90 +0

Ik zeg een Heitinga, Chivu of een Maduro, waar Heitinga mijn favoriet is.

28-03-2012 18:05

l0l +4

Het liefst Heitinga, maar die wilt liever nog een paar jaar buitenland. Dan wordt het toch Chivu en het is goed om een ervaren gast er bij te halen.

28-03-2012 18:09

Joey89 +0

En als Chivu dan uitgeblust is, Heitinga terug!

28-03-2012 18:29

hyun jun suk +0

In Nederland loopt er zeker geen verdediger rond die Vertonghen kan vervangen.
Helaas scout Ajax via Eredivisielive zodat de keuzes beperkt blijven en er een hoge transfersom betaald moet worden aan een eredivisieclub.

28-03-2012 18:03

l0l +4

Ik heb eerlijk gezegd, het liefste toch wel Gouweleeuw. Een energieke jongen die alles geeft en ook elke wedstrijd boven zijn team uitstijgt.

28-03-2012 17:54
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.