Woerts en andere experts niet meer zo enthousiast over mediadeal met ESPN

door Bart Veenstra 63

Bron Trouw

Woerts en andere experts niet meer zo enthousiast over mediadeal met ESPN

door Bart Veenstra 63

Bron Trouw

Laatst geüpdatet

Chris Woerts en enkele andere experts op het gebied van mediarechten zijn kritisch over het principeakkoord van voetbalclubs over de verkoop van de tv-rechten voor de komende tien jaar. Dat meldt Trouw. Het live uitzenden van voetbalwedstrijden is voor de profclubs een steeds belangrijkere bron van inkomsten geworden.

De Eredivisie CV denkt financieel een grote sprong te maken met de deal die is gesloten met tv-zender ESPN voor de periode 2025-2035. Donderdag worden de clubs hier verder over geïnformeerd. Voor nu is bekend dat de rechten voor 1,7 miljard euro worden verkocht aan ESPN. Gemiddeld zouden de clubs dan 167 miljoen euro per jaar te verdelen hebben en dat komt neer op een stijging van zeventig procent ten opzichte van de huidige periode. Bij Vandaag Inside sprak Woerts eerder nog over een 'werelddeal.'

Inmiddels is Woerts kritischer. Zo levert hij kritiek op het ontbreken van een openbare biedingsprocedure. 'Er is geen duidelijke verkenning van de markt geweest', stelt Woerts. Officieel kon dat ook niet, omdat in het verleden is vastgelegd dat de huidige zendgemachtigde - ESPN dus - tot 1 juni 2024 het exclusieve alleenrecht heeft om te onderhandelen.

Volgens sporteconoom Job Gulikers van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) was dat niet slim. 'Door die clausule zijn de mediarechten straks voor in totaal 22 jaar niet normaal op de markt geweest. Dat is niet aantrekkelijk voor de clubs. Je had er met alle aanbieders op de markt nu, Amazon, VodafoneZiggo, Viaplay, veel meer uit kunnen halen.'

Korter contract met ESPN volgens experts betere optie

Woerts op zijn beurt laat weten dat men niet moet vergeten in welke tijd ESPN (voorheen FOX Sports) het alleenrecht is gegeven. 'De clubs stonden tien jaar terug nog met de rug tegen de muur. Het live uitzenden van de eredivisie was toen geen winstgevende zaak. Ze waren heel blij dat FOX er toen instapte.'

De markt is inmiddels enorm veranderd en met het live uitzenden van wedstrijden kan veel geld verdiend worden. Zodoende vindt Woerts het niet verstandig om nu voor tien jaar afspraken te maken. 'Vijf jaar was beter geweest, want de waarde van live-sport gaat alleen nog maar toenemen. Of het nu Netflix, Amazon, HBO-Max, Videoland of Ziggo is, ze zien live-sport nu allemaal als een bindende factor.'

Ook Floris Weisz, zelfstandig expert mediarechten, zou een korter contract een betere optie vinden. 'Sport op internet streamen is hotter dan hot. Er zijn zo veel ontwikkelingen, dan begrijp ik de haast van de clubs niet om nu al afspraken vanaf 2025 voor zo’n lange termijn te maken. Tenzij de deal te mooi is om waar te zijn. Dat is deze niet. Ik vind het een heel voorbarige deal. Mensen zijn altijd blij met een akkoord voor een lange tijd, maar je wordt ingehaald door technologische ontwikkelingen en veranderde marktomstandigheden. Tien jaar geleden was Formule 1 in ons land 1,5 miljoen euro waard. Nu 34 miljoen.'

Nog meer kritiekpunten op langdurig contract met ESPN

Andere kritiekpunten van de bovengenoemde experts zijn de inflatie (het geld tot 2035 wordt langzaam minder waard) en het feit dat de uitzendrechten niet apart worden verkocht in verschillende pakketten zoals in landen als Engeland en Duitsland wel gebeurd. Wel wordt aangegeven dat de prijzen voor de Eredivisie niet te vergelijken zijn met bijvoorbeeld de Premier League. 'Wij blijven een klein land met een klein bereik', zegt Woerts.

ESPN, dat eigendom is van het Amerikaanse Disney, maakt zelf een enorme winst op voetbal. dit komt omdat tv-zender voortaan per aansluiting van de kabelbedrijven betaald krijgen. Dat bedrag ligt tussen de 2 en 2,25 euro per huishouden. Met 6,9 miljoen aansluitingen komt dat voor ESPN neer op 160 miljoen euro aan inkomsten, naast het verkopen van de samenvattingen, reclames en sponsoring. Volgens Woerts is het wel zo dat de clubs een dividenduitkering over de winst krijgen.

Denk jij dat Ajax woensdag binnen 90 minuten weet te winnen van Feyenoord? Zet in en ontvang 3,30 keer je inzet terug als Ajax zonder verlenging weet te winnen!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

Kingoffdatoilet +17246

Eredivisie CV. Beperkte denkers. Welke clown stopt er ook een alleenrecht voor biedingen in een contract? Dit lijkt mij trouwens aardig in strijd met wat Europese en Nederlandse wetgeving.

06-04-2023 07:59

Joko +5063

Eredivisie is meer waard dan men denkt
Als het niks was speelde er niet nog 2 ploegen. Europees, heeft Ajax het een aantal jaar redelijk gedaan alleen dit jaar is weer kut. Stonden ze nu niet op 2cl plekken direct. Maar lekker volhouden dat het allemaal niks is. Als het niks was stond Ajax nu bovenaan en niet op 10punten achter.

05-04-2023 19:20

Joko +5063

Tja als alleen ESPN mocht bieden, dan is dat niet best.

05-04-2023 19:06

Babangida83 +23951

167 miljoen euro per jaar is echt peanuts. Dan heb je echt 0,0 commercieel inzicht, als je dat accepteert. Soms moet je eens wat risico nemen. Probleem is wel dat als je terugmoet naar ESPN straks, dat je minder zult krijgen. Ik denk dat de CL-ploegen dat verschil maar op moeten vangen. Ik kan mij voorstellen dat er een aantal clubs zijn die voor zekerheid gaan, gezien hun financiële huishouding.

05-04-2023 16:15

AlexIbarra +19293

10 euro per Nederlander per jaar (bijna).
Da’s niet veel idd..

05-04-2023 16:41

Kingoffdatoilet +17246

Hoezo minder? Een deel van het onderhandelen is juist partijen tegen elkaar uitspelen.

06-04-2023 08:00

Lazell +17005

Eredivisie CV heeft dus een principe akkoord, maar dat is wat anders dan een volledig akkoord. Is er iemand hier die weet wat een principe akkoord inhoudt juridisch gezien? Kunnen we nog van de deal af onder bepaalde omstandigheden (bijv. clubs gaan niet akkoord)?

05-04-2023 15:43

Babangida83 +23951

Dat is op hoofdlijnen akkoord en met de ontbindende voorwaarden dat je nog terug kunt als de achterban niet akkoord gaat, bijvoorbeeld. Wat precies de status is, hier zul je aan ingewijden moeten vragen.

05-04-2023 16:12

Lazell +17005

Maar Menno Geelen mocht absoluut niet in die Eredivisie CV omdat hij te jong en onervaren was, daar is dus Gebrands voor in de plaats gekomen destijds. In de tussentijd is hij by far de beste commerciële man in de Eredivisie en sluiten de dino's belachelijk deals.

05-04-2023 15:33

supporter sinds +7891

Chris - Bitcoin - Woerts, ook wel EasyToyboy genoemd... Ik zag hem nog geen week geleden het nieuws van de uitzendrechten glinsterend van Trots vertellen... werelddeal voor alle clubs en ESPN toch maar mooi een poot uitgerukt ..... nog geen week later heeft hij 10 andere meningen en inzichten gehoord van diverse mensen en draait hij zijn verhaal weer bij. Welkom in de wereld van Chris. Zo heb je later altijd gelijk en kan je de kenner blijven uithangen op TV.

05-04-2023 15:04

AlexIbarra +19293

Knappe draai idd, ik vond het meteen al een matige deal.

05-04-2023 16:42

ElFlaco +3651

Prutswerk van het zuiverste water. Ajax had dit moeten tegenhouden en zelf de eigen rechten moeten verkopen. Dat had men eerst goed moeten onderzoeken of dat mogelijk is. En nooit voor 10 jaar. Zoo dom dit. De prijzen vliegen omhoog ik denk dat sport en zeker live voetbal alleen maar veel meer waard gaat worden. Dus wie gaat er dan 10 jaar afsluiten???

05-04-2023 14:28

AjaxTillIDie +1389

Voor mij is iedere aanbieder acceptabel. Ik stel maar 1 voorwaarde geen Jan Joost van Gangelen.

05-04-2023 13:50

ajaciedje90 +60261

Welke onbenul geeft hier akkoord op?

05-04-2023 13:45

Oxxer +164720 moderator

Echt een hele goede deal behalve de looptijd , ik had gekozen voor 300 jaar.

05-04-2023 13:36

Rymesyt +8093

Tja ik ben vaak aan het klagen over ESPN, maar dat is vooral persoonlijk en dat zal ik ongetwijfeld ook doen bij andere zenders als fervent klager. Als ik puur naar kwaliteit kijk is het enige dat ik graag zou zien dat het allemaal iets professioneler/moderner gaat. Wat ik met mijn NBA League pass allemaal kan, dat zou echt tof zijn met voetbal ook bijvoorbeeld. Alleen die 10 jaar is wel erg lang.

05-04-2023 13:33

AlexIbarra +19293

Liga NOS in Portugal is niet veel groter dan de ED maar die weten Braga - Familicao zo te brengen dat je het gevoel hebt naar de PL te kijken..
Dat zou het voorbeeld voor ESPN moeten zijn in mijn ogen.

05-04-2023 16:44

Schippersson +2479

Ik zie liever dat Ajax zijn eigen wedstrijden gaat verkopen. Als dat niet mag liever naar een Viaplay oid. Die zenden ook tenminste alle wedstrijden uit. Ik kijk liever wekelijks naar Jong Ajax dan naar de NFL highlights.

05-04-2023 13:29

twynestar +28582

Ik vind ESPN wel een fijne zender geworden en zou het een goede zaak vinden als de huidige partij de kans kreeg de voetbalprogrammering nog verder te professionaliseren, dat je als volk ook weer een stukje 'vertrouwd' bent met hoe het voetbal tot je komt, dat is ook goed voor de commercie.

Maar hou het wel bij 5 jaar.

05-04-2023 13:16

Balgevoel +30951

Krijg zelf de indruk dat ik toch wel erg veel betaal voor Amerikaanse sporten die mij net zoveel interesseren als een willekeurige verkiezingsuitslag in Bestaatnietstan en ook in de zomer vind ik het allemaal vrij matig... Beetje meer afwisseling en wat minder Jan-Joost mag ook wel, en wat meer live Jong Ajax... Vind wel de docu's vaak leuk, maar voor die volgens mij 15 piek per maand... Maar goed, ooit hadden we Sport Zeven of zo en daarna Canal Plus, ESPN brengt wedstrijden gemiddeld prima in beeld. Graag Sierd de Vos overnemen van Ziggo, daar geniet ik altijd van als het niet Ajax is dat speelt 🙈

05-04-2023 13:23

DTM1970 +1506

Simpele rekensom. In Duitsland worden deze rechten voor 1,1 miljard per jaar verkocht. Het bereik in Duitsland is commercieel 4,4x zo veel. Dus de competitie in NL is nu 250 miljoen waard. Dus espn betaalt 80 miljoen te weinig per jaar. Dat hadden die pruts experts ook al kunnen betekenen.

05-04-2023 13:04

Benleiden +7280

Ja, tuurlijk. Zo werkt dat niet. Je moet ook nog rekening houden met verdere groei, potentie en welke commercie.

05-04-2023 13:09

DTM1970 +1506

Zo werkt het eigenlijk wel. NL en Duitsland zijn goed met elkaar te vergelijken qua markt. De Duitse rechten zijn in het buitenland ook weinig waard net als de NL rechten. Het gaat uiteindelijk om bereik.

05-04-2023 13:16

Benleiden +7280

Op voetbalgebied zijn de markten totaal niet te vergelijken en dat zal het ook nooit worden. Andere markten kunnen wel gelijk zijn, alleen is er verschil in ratio qua deel/populatie.

Voetbal in Duitsland is verder erg populair aan het worden hoor. Bundesliga staat erg hoog aangeschreven en wordt steeds meer bekeken. Logisch ook als je ziet welke sterren daar spelen.

05-04-2023 13:53

Jeugd +24908

Tja....klinkt als een hele stompzinnige deal om de argumenten die worden opgevoerd.
Wat interessant zou zijn is dat iemand ook uitlegt waarom het wel goede deal is geweest, we horen nu alleen mensen die zeggen dat het geen goede deal is.
Er zal toch wel iemand kunnen uitleggen waarom deze deal, die heel dom en onaantrekkelijk lijkt toch gesloten is?

Waarom 10 jaar?
Waarom niet meerdere partijen laten bieden
Wat is dan die winstdeling, hoe ziet die eruit?

05-04-2023 12:46

Juichtoon +32678

Weg met Espn. Uitleg overbodig lijkt me...

05-04-2023 12:22

twynestar +28582

Leg uit.

05-04-2023 13:15

Juichtoon +32678

Jij schreef onlangs nog dat je espn een fijne zender vindt. Ik denk dat heel veel Ajacieden dat hartgrondig met je oneens zijn..heb je toch een begin van een antwoord.
Espn is een groot Rotterdams bacchanaal. Maar goed als je dat nu nog niet gezien hebt ben je of voor ...of ik krijg dat toch niet aan je verstand .

05-04-2023 14:56

twynestar +28582

oh mijn god weer een calimero die een strijd zoekt

05-04-2023 18:37

Juichtoon +32678

Jij kijkt en ziet niks. Dat noem ik blind of op zn minst visueel beperkt..
Vandaar jouw tevredenheid. Blij ei...met een kluitje in het riet en ze denken goud gevonden te hebben. Welterusten..
En ja Eindhoven komt er nog bekaaider vanaf. Die praten helemaal niet mee ..niet bij espn en al helemaal niet bij VI...
Sinclair Bischop ...dat is toch wel der Untergang van espn.

05-04-2023 18:53

twynestar +28582

oh mijn god we hebben weer een gefrustreerde wakkere versus de slapers. net als je denkt dat we die onzin vorig jaar achter ons hebben gelaten...

bedankt voor je oplettendheid sherlock, we zijn benieuwd naar het volgende complot dat je voor ins ontrafelt

05-04-2023 19:04

Juichtoon +32678

inhoudelijk nul argumenten...sterk gedaan..je bent af. ..
Beetje stoere taal uitslaan maar niks ontkrachten.

05-04-2023 19:05

twynestar +28582

Hoeveel inhoudelijke punten heb je gemaakt die ik zou moeten ontkrachten? In je eerste antwoord op mijn vraag ('leg uit') sluit je al af met dat je mij eigenlijk niets aan het verstand kan brengen... dus geef je al aan dat je inhoudelijk de discussie niet in wil. In plaats daarvan besluit je op basis van mijn open vraag en een andere post waarin ik het lef heb te zeggen best blij met ESPN te zijn al dat persoonlijk op mij spelen een gerechtvaardigde tactiek is.

En als een volleerd schoolplein-retoricus draai je het aan het einde om en beticht je mij van de toon die je zelf in het gesprek gezet hebt. Nergens een inhoudelijk statement met concrete voorbeelden maken en ondertussen vooral met mij en hoe ik in jouw ogen naar ESPN en wellicht de wereld kijk. En achteraf toch het slachtoffer spelen die geen inhoudelijke tegenargumenten krijgt. Oh my...

Gelukkig is het hierboven terug te lezen. Bekijk je gedrag eens kritisch en doe er je voordeel mee. Er is nog veel te winnen voor je. Je initiele defensieve reactie op een open vraag verraadt een hoge mate van miskenheid, waardoor je wellicht ook met een defensieve bril naar niet-Amsterdamse gasten bij ESPN kijkt? Je wordt hierop aangesproken (letterlijk 1 zin over hoe defensief en agressief je over komt) en steekt vervolgens van wel over wat een blij ei ik ben en hoe blind ik wel niet ben. Ik vind het allemaal prima, maar ik hoop dat je in het dagelijks leven minder miskend bent, je vindt vanzelf wel de waardering die je zo lijkt te missen. Succes.

05-04-2023 20:05

Juichtoon +32678

Lof voor zo veel zotheid...
Initiele defensieve reactie? Naar mijn idee lig jij wekelijks op de bank bij een psychiater...
Geef dan maar het Ajax gehalte bij ESPN aan, dan zal ik zwijgen. Ik wacht ....
EDit: Ik zou als ik jou was nu even bij het topic over Fnoord Ajax kijken, dan zie je meteen wat ik bedoel (kennelijk ben ik niet de enige). Een gillende commentator bij de 1-1 die bij kans snikte bij de 0-1. dat dus. En er zijn er heel wat die dat kennelijk horen (het ligt dus niet aan het geluid van mijn TV).
Edit2: en jank niet zo met Calimero want weet je heel goed wat je doet, nl iemand kalt stellen zonder argumenten. Daarom reageer ik weer zo naar jou. Jij gek, ik gek.
Maar ik wacht dus, het Ajax vs het Fnoord gehalte bij ESPN? Ik schat een verhouding van 1:5 a 6.

05-04-2023 21:03

twynestar +28582

Je wacht op een inhoudelijke reactie... nadat je schrijft dat ik wekelijks op de bank bij de psychiater lig... Jij kwam als eerste met de statement over het Rotterdams gehalte bij ESPN, de bewijslast ligt bij jou knul.

05-04-2023 21:07

Juichtoon +32678

Dit betekent dus dat je geen argumenten hebt. Je zou het zo kunnen ontkrachten als je maar kon, maar het om de hete brei heen draaien toont je onmacht op dit punt aan. Zoals ik al aangaf ga ik jou niks leren..

05-04-2023 21:18

Nr.10 +111510

Ben ik nou zo dom, of betekent dit dat je (1) gewoon moet wachten tot na 1 juni 2024 met de onderhandelingen, wanneer ESPN niet meer het exclusieve alleenrecht; (2) nooit een contract voor 10 jaar (!!!!) moet aangaan voor iets wat zo steengoed in de markt ligt en de laatste decennia enorme groei heeft vertoond.

Ben ik nou zo dom????

05-04-2023 12:10

Jeugd +24908

Ben ik zou zo slim bedoel je🤭

05-04-2023 12:49

Nr.10 +111510

Haha, ja. Ben ik nou zo slim, Ted, of ben jij nou zo dom?

05-04-2023 12:54

Zomer +1861

Dit gaat toch alleen om de binnenlandse rechten neem ik aan? In dat geval vind ik een stijging van 70% best netjes. Ik denk dat we met name aan de slag moeten met de buitenlandse rechten. Juist daar zit nog een enorme groeipotentie.

05-04-2023 11:46

Ozymandias +159568

Enorme groeipotentie in de buitenlandse rechten? Wie gaat er in het buitenland nou naar de Erdivisie kijken? Nederlandse topwedstrijden werden op de Engelse TV uitgezonden maar daar zijn ze mee opgehouden omdat behalve ik niemand keek.

05-04-2023 13:04

Zomer +1861

Niet mijn woorden, maar van de door iedereen hier allom geprezen commercieel directeur.

https://www-ajaxshowtime-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en-geruchten/geelen-pleit-voor-veranderingen-dan-moet-je-dat-zelf-doen/amp?amp_gsa=1&_js_v=a9&usqp=mq331AQIUAKwASCAAgM%3D#amp_tf=Van%20%251%24s&aoh=16807056365012&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&share=https%3A%2F%2Fwww.ajaxshowtime.com%2Fbijzaken-en-geruchten%2Fgeelen-pleit-voor-veranderingen-dan-moet-je-dat-zelf-doen

05-04-2023 16:43

Joko +5063

Ik kijk niet naar Wigan vs leeds.
Ook niet naar Man U Liverpool trwns
Maar Wigan leeds is net zo boeiend als rkc Volendam. Wij zijn in Europa zoals Groningers in Nederland. Minderwaardig.

05-04-2023 19:17

Oxxer +164720 moderator

''Juist daar zit nog een enorme groeipotentie'' 😂😂😂

In het buitenland worden NL toppers op vage streams oid uitgezonden verder niet, niemand gaat betalen voor de Eredivisie.

05-04-2023 13:13

Ricoteb +53174

Het is ook wederom een belachelijk slechte deal. Die 15-17 miljoen wat Ajax per jaar gaat krijgen, zal echt al onder de marktwaarde liggen. Laat staan over 12 jaar als dat nieuwe contract is afgelopen. Het enige voordeel is dat Ajax z’n eigen buitenlandse rechten mag verkopen, want binnenlands is echt een fooitje wat ze gaan krijgen

05-04-2023 11:22

Ajax27 +19221

10 jaar... in 10 jaar kan er zoveel gebeuren. De competitie kan enorm groeien, de bedragen worden alleen maar groter en groter door de nieuwe opzet van de CL straks en door het wel/niet behouden van die 6e plek waardoor je 2 CL tickets hebt.

Totaal niet slim als ze voor die 10 jaar gaan, veel te lang.
We krijgen nu zo'n 9 miljoen per jaar, dat wordt dus zo'n 70% hoger waardoor we 15-16 miljoen per jaar krijgen. Voor de aankomende 2-5 jaar lijkt dat een enorm goede deal. Maar ik denk als je 10 jaar verder kijkt je denkt, wtf... waarom hebben we destijds zulke afspraken gemaakt.

05-04-2023 11:14

Champy95 +1516

Ajax krijgt sinds het begin van Fox jaarlijks 10m voor de tv rechten. Dat is nu plusminus 17m/j met het nieuwe contract.
Best pover als je weet dat je weinig zal opschieten in 20 jaar tijd

05-04-2023 11:02

Heldhaftig +11459

Tijd voor BeNeLiga vanaf 2035. 8 Nederlandse teams, 8 Belgische teams. Grotere namen, grotere stadions en dé competitie voor het Europese talent. Dan kan je nu alvast de televisiezenders tegen elkaar op laten bieden.

05-04-2023 10:55

afcajacied00 +294

Dat zou echt wel ideaal zijn, Ajax was daar volgens mij ookal redelijk akkoord over net als PSV en Feyenoord alleen willen de kleine clubs in Nederland niet.. die blijven tegen stemmen omdat ze anders in de 2e of zelfs 3e divisie belanden. Daar moeten ze dan iets op kunnen vinden, maar qua beeld dat je schetst. Zou dat echt perfect zijn, dan staan we er misschien net zo goed op als Frankrijk en Portugal!

05-04-2023 12:48

marcel112 +819

waar is Ajax in deze toen er met spierballen taal werd gesproken over zelf de rechten veel beter te kunnen vermarkten? Ik weet dat de eredivisie bv dit verkoopt, maar misschien dat eens goed tegen het licht houden? ik snap de onderste 6 clubs wel, die vinden dit fantastisch...

05-04-2023 10:45

Onpartijdig +4438

"De Eredivisie CV denkt financieel een grote sprong te maken met de deal die is gesloten met tv-zender ESPN voor de periode 2025-2035. Donderdag worden de clubs hier verder over geïnformeerd."

Wat is de macht van de clubs hierin? Mogen zij hier op tegen zijn? Mogen zij er uberhaupt iets van vinden? Of moeten zij hierin mee met wat de Eredivisie CV wil?

05-04-2023 10:34

Nr.10 +111510

Goede vraag.

05-04-2023 12:13

barry1988 +24072

Het geeft wel aan dat de KNVB en de meeste clubs weinig ambitie en zakelijke kennis hebben. Met de groei van het Nederlandse voetbal en de streamingdiensten had je heel makkelijk veel meer kunnen verdienen met iets meer risico en een korter contract.
Gemiste kans dit die het Nederlandse voetbal op de langere termijn veel pijn gaat doen. Andere concurrerende landen kunnen je zo makkelijk voorbij gaan wat inkomsten betreft. Weer bange korte termijn denken in Nederland.

05-04-2023 10:33

Mauro34 +12849

Hoe weet jij dat dat makkelijk kan? Ik zie hier zo veel aannames van mensen voorbij komen op dit onderwep.

05-04-2023 10:45

barry1988 +24072

Alles er meerdere partijen kunnen bieden dan is de kans groot dat je meer verdient dan dat maar 1 partij het alleenrecht heeft. Ook kun je met een 10 jarig contract niet profiteren van eventuele groei.

05-04-2023 11:56

Nr.10 +111510

Je moet dit sowieso niet gaan verkopen terwijl er maar één bedrijf op mag bieden. Dat slaat nergens op, je doet nu zaken met iemand die een monopolie heeft, die gaat altijd te laag zitten natuurlijk.

05-04-2023 12:14

Oxxer +164720 moderator

In de PL lopen contracten en verlengingen 3 jaar, er komen steeds meer partijen op de markt die tv rechten willen kopen, zeer amateuristisch van de BVO's om akkoord te gaan met 10 jaar.

05-04-2023 10:27

Heldhaftig +11459

Met 10 jaar gun je je achterban daarentegen wel wat zekerheid. Is ook vervelend als die tarieven elke 3 jaar omhoog vliegen.

05-04-2023 10:57

Oxxer +164720 moderator

Achterban?

10 jaar vastleggen is een waardeloze deal voor de clubs, met zo een houding wordt het nooit een vetpot voor clubs. In Nederland wil niemand betalen voor het kijken naar voetbalwedstrijden, er wordt al geklaagd als de favoriete club niet op het open kanaal wordt uitgezonden.

05-04-2023 11:24

FlyingDutchMan +17316

Is het nu al te laat dan, of Jan men er nog onderuit met een principe akkoord

05-04-2023 10:18

Sampaoli +39261

Nóóit voor 10 jaar vastleggen. Dat is het domste wat je kunt doen.

05-04-2023 10:06

Ozymandias +159568

Inderdaad, sterker nog, ik zou het maximaal voor twee/drie seizoenen vastleggen. Om de paar jaar vliegen de inkomsten uit dat soort deals omhoog. Daarbij is het over een paar jaar misschien veel beter om de rechten via een streaming service aan te bieden zoals steeds meer internationale sport competities doen.

05-04-2023 10:09
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.