Vink: 'Als je die bereidheid niet kunt vinden in je selectie, moet je toch keuzes gaan maken'

door Jari Perridon 73

Bron ESPN

Vink: 'Als je die bereidheid niet kunt vinden in je selectie, moet je toch keuzes gaan maken'

door Jari Perridon 73

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Marciano Vink heeft zich kritisch uitgelaten over de kwaliteit en bereidheid bij Ajax. Dit deed hij in het ESPN-programma Voetbalpraat. Volgens de analist kan Ajax het beste direct afscheid nemen van Gastón Ávila en Jakov Medić.

'Ajax speelde gewoon weer niet goed', begint Vink. Ajax speelde in de eigen Johan Cruijff ArenA met 2-2 gelijk tegen Excelsior. Mede door een rode kaart van aanvoerder Steven Bergwijn werd het een lastige avond voor de Amsterdammers. 'Als je nu een kans hebt om AZ toch nog van die vierde plek af te stoten of in ieder geval die vijfde plek veilig te stellen, je best wel een gunstig programma hebt, en dan zo begint...'

Volgens de analist ontbreekt het bij Ajax aan een flinke dosis bereidheid. 'Gaat het om kwaliteit, of gaat het om bereidheid? Wat heb je liever? Want bereidheid lijkt tegenwoordig wel boven kwaliteit te staan. Bereidheid is ook een soort mentaliteit. De bereidheid die je bij PSV en Feyenoord wél ziet, die heb ik bijna het hele seizoen niet gezien bij Ajax', aldus de analist, die vindt dat er aankomende transferperiode naar bereidheid gekeken moet worden. 'Ik ben wel van mening dat er gerichte aankopen gedaan moeten worden, en dat je afscheid moet nemen van een aantal spelers, zoals een Ávila en een Medić. Dat soort spelers die de selectie zouden moeten complementeren, maar dat niet doen.'

Toekomst Bergwijn en Berghuis

Ook Steven Bergwijn en Steven Berghuis worden al enige tijd in verband gebracht met een vertrek uit de hoofdstad. Vink ziet dat er zeker nog toekomst is voor het duo bij Ajax. 'Zij zullen ook mee moeten in het verhaal van een Potter of wie er ook komt. Je ziet wat er gebeurt met Bosz bij PSV. Het verschil tussen vorig jaar en dit seizoen is intensiteit. Er is gekeken: wat brengt Feyenoord? Dat moeten we minimaal evenaren. Als je die bereidheid niet kunt vinden in je selectie, moet je toch keuzes gaan maken met jongens die wél bereid zijn. Iedereen zal mee moeten, wil je aanhaken bij de top.'

Scoor nu jouw items in de final sale in de Ajax Shop!

Lees meer over:
Plaats reactie

gi0vanni +7110

Bij Ajax heb je ze alle twee nodig. We hebben het over profs. Bereidheid boven kwaliteit slaat nergens op. We kunnen 11 fans opstellen die hebben wel genoeg inzet maar geen kwaliteit dus dan kom je nergens. Bij spelers als Taylor, Bergwijn en Rench zijn er wel eens vraagtekens of de inzet wel 100% is.

26-04-2024 08:58

Aram +17827

Voor een voetbaltoeter zegt Vink vaak zinnige dingen.

25-04-2024 18:34

C14 +22310

Die bereidheid wordt veelal bepaald door de trainer. Een trainer moet uitgaan van vertrouwen, eigen kracht en lef. En dat overbrengen op de groep. Zie verschil Bosz tov De Boer, en Slot tov Advocaat. Beschikten over wel iets andere selecties, maar het verschil was meteen zichtbaar, ook bij spelers die onder beide trainers speelden.
Dat gepuzzel en getwijfel, dat focussen op tegenhouden en dan pas zelf kijken of er aanvallend iets gedaan kan worden, ofwel een behoudende en wat laffe instelling, straalt af op je groep. Brengt twijfel en hinken op twee gedachten.

Los daarvan is dit Ajax natuurlijk extreem jong, is het vertrouwen in henzelf alsook in het team niet best, dus zit het nu ook mentaal nog niet goed. Hier dus conclusies over trekken en hinten naar bepaalde type aankopen, is dan ook nogal voorbarig. Graag geen 'grinta' meer die niet kan voetballen.

25-04-2024 18:23

DEELM +11891

Spijker op z'n kop!

25-04-2024 15:55

Dirk +7001

Heel juiste analyse, maar het diepe probleem in de selectie is dezelfde fout die Steijn maakte, ook Schip heeft zijn selectie afgebrand in publiek. Je maakt mij niet wijs dat deze speler echt niet beter kunnen, de ingesteldheid is niks , dat moet een oorzaak hebben .
Wat je ook al een heel seizoen meeneemt is de belabberde fysieke conditie van de hele ploeg , wat dan weer logisch is na die slechte voorbereiding, elke dag kwamen er spelers bij .
Dus is het misschien is niet slecht om 1 jaar geen Europees voetbal te spelen en je voeding te focussen op de competitie en de beker. Want late. We eerlijk zijn in de Confituur league is niet veel eer te rapen voor de kerst .
Nu is het belangrijkste dat de HELE organisatie in de juiste richting wijst enmet volledige samenwerking aan het werk gaan.
Zo komt onze club weer waar ze hoort te zijn

25-04-2024 15:47

erwtenpeller +2006

Je slaat de spijker op de juiste plek overal komen we te laat .het druk zetten is van een erbarmelijke niveau ik weet zeker dat Wim Jonk dit simpel voor elkaar krijg.en hij eist dat iedere bal naar voren gaat.en niet dat eindeloze terug spelen.

25-04-2024 14:33

barry1988 +23986

Niemand wil Avila hebben met deze blessure.
Alleen Brobbey, Godts en Taylor als onverkoopbaar verklaren en de rest bij een goed bod laten gaan. Als er €80+ miljoen op Hato geboden wordt ook laten gaan. Dat is in deze situatie bijna niet te weigeren plus dat Hato wel te vervangen is voor dat geld. De bezem door de selectie. Nee ze hoeven niet allemaal verkocht te worden maar wel een flink aantal. En gaan kijken naar spelers met kwaliteit en een goede mindset. Aan het laatste ontbreekt het ook voor een groot gedeelte.

25-04-2024 14:21

Dirk +7001

Avilla kan je nog altijd in het materiaal hok zetten , werk zat

25-04-2024 15:48

barry1988 +23986

Vertrouw je hem die verantwoordelijk wel toe?😜

25-04-2024 15:49

Chalana1984 +4393

Vink heeft een punt. De bereidheid om er op te klappen met het mes tussen de tanden en om vuile meters te maken is (ver) beneden peil.

25-04-2024 13:56

RuffRhythim +24837

Niemand (spelers en staf) heeft er nog enige zin in.
Dat straalt het aan alle kanten uit.
En dat al een seizoen lang (eigenlijk twee seizoenen).

Dan houdt gewoon alles op....

25-04-2024 13:23

Musica Merlo +8189

De bereidheid was in ieder geval in de eerste helft ver te zoeken , kots ervan. Ze hebben extra tijd om zich te preparen op de slechts 4 wedstrijden die nog komen. Alleen Godts deed zijn uiterste best bij de rest miste ik scherpte en concentratie en waren er veel breedte en terug speel balletjes, een grote schande als je een Ajax shirt mag dragen. Met Bergwijn heb ik het helemaal gehad na deze olie domme overtreding. Zeker als je aanvoerder bent dan kan dit echt niet. Ik zie hem graag vertrekken en dat Ajax nog flink wat geld mag incasseren. (Stuur hem maar naar de woestijn)

25-04-2024 13:18

FysioPat020 +25577

Ook Vink ziet niet dat er na een half jaar onder Schip totaal geen vaste patronen of een systeem te herkennen is. Iedereen doet maar wat en voor de supporters die er niks van begrijpen ziet het eruit alsof de spelers niet de "bereidheid" hebben.
Dit is altijd zo makkelijk gezegd. Het zijn profs en die willen heus wel maar als alles als los zand aan elkaar hangt en dan nog de schandalige fysieke gesteldheid vd selectie om de hoek komt kijken is er geen beginnen aan.
Vink valt met zijn analyse ook door de mand als toekomstige trainer.

25-04-2024 13:00

Suavimani +11845

Lekker makkelijk om het op een gebrek aan kwaliteit en mentaliteit te gooien, als overduidelijk de structuur en randvoorwaarden voor topsport prestaties niet aanwezig zijn. Dat zijn echt Feyenoord argumenten. Niet lullen maar poetsen, werken voor je centen!

Het heeft helemaal geen fuck met bereidwilligheid te maken als alle 11 spelers door de ondergrens zakken. Dan moet je verder kijken dan je neus lang is en de echte pijnpunten aanpakken. Dan moet je kritisch zijn op een technische staf die het al 2 jaar compleet laat afweten.

Maar blijf vooral denken dat het aan de spelers ligt. Schreeuw maar tegen ze dat ze hun best niet doen. Terwijl ze überhaupt niet eens weten wat er van ze verwacht wordt, omdat de formatie en opstelling wekelijks (en soms nog vaker) weer wijzigt, er nauwelijks sprake is van een functionerende fysiologische staf en er ruim onvoldoende trainingsuren worden gemaakt om er überhaupt een stijl of tactiek in de slijpen.

25-04-2024 12:31

leeke +10375

Huj spelers door de ondergrens zakken.....hoe kan je daar doorheen zakken als je niet eens 80% geeft in een wedstrijd,Vink heeft 200 % gelijk,kijk maar naar de bereidheid bij de aankomende kampioen

25-04-2024 12:42

Suavimani +11845

Nee sorry, het is echt te simpel om de schuld volledig bij de spelers te leggen. Wat je in het veld ziet, in het gevolg, niet de oorzaak.

25-04-2024 19:33

leeke +10375

Het kan het gevolg zijn,maar bereidheid is er echt niet,hoe waardeloos de technische staf ook is.

25-04-2024 19:34

Johan1 +2900

Vink heeft helemaal gelijk. Deze selectie bestaat uit slappe zakken, meelopers en huilebalken. Ze zijn niet fit, geblesseerd of hebben kleine pijntjes. De conditie van de spelers is waardeloos. Nooit gaan ze een hele wedstrijd voluit. Waar ze wel heel goed in zijn, is sjokken......uitgevonden door Bergwijn.

25-04-2024 12:20

ck69 +13050

Gisteren had ie beter kunnen sjokken, dan had hij niet in eigen 16 gelopen.

25-04-2024 13:10

Lazell +16973

Bereidheid is 1 ding. Maar als je ziet hoe het tactisch in elkaar zit moet je meer doen dan alleen bereid zijn. Ben zo gek geweest om dat penalty moment terug te kijken omdat ik wou weten waarom Bergwijn diep in eigen 16 meeverdedigt. Op het moment dat Bergwijn de overtreding inzet, staat:
- Hato op de zijlijn
- Sutalo daar naast
- Kaplan net buiten de 16
- Rensch als enige speler in de 16
- Tahirovic buiten beeld ruim buiten de 16
- Mannsverk is nog verder buiten bereik

En dat begint allemaal omdat de middenvelders + Kaplan allemaal verkeerd staan tijdens het druk zetten. Bergwijn is dom om die overtreding te maken, maar een groter probleem is dat het volledige centrum open ligt en de linksbuiten daar achter een mannetje moet rennen door 1 lange bal langs de zijlijn. Het is tactisch echt ongekend zwak.

25-04-2024 11:49

XXXFCA +2669

Viel mij inderdaad ook op dat het drukzetten helemaal mis gaat. Ten eerste zetten ze amper druk waardoor Excelsior alle tijd heeft rustig een oplossing te zoeken. Ten tweede, áls er druk wordt gezet, loopt iedereen verkeerd en te laat waardoor er helemaal geen organisatie meer is en Excelsior heel makkelijkelijk kan counteren.

25-04-2024 12:13

Lazell +16973

Klopt. Zelfs simpele, basale dingen als wie pakt een back/buitenspeler op in welke situatie gaan verkeerd. Dat zie je ook bij de 1-2, waar Hato en Taylor om de een of andere reden elkaar over (moeten) nemen, waardoor die back/buitenspeler van Excelsior een seconde of 10 heeft om de bal aan te nemen, goed te leggen, om zich heen te kijken en zijn actie uit te voeren. Taylor had erop moeten zitten zodra de bal op de grond kwam, of zelfs al daarvoor.

Als je zulke situaties de dag erna gaat terugkijken, valt pas op hoe slecht het tactisch écht in elkaar zit.

25-04-2024 12:26

leeke +10375

Komt echt door de technische staf dit. Als je naar Bosz kijkt,die had het er al na 3 weken ingeslepen bij psv,Schip lult het niet eens na meer dan een half jaar

25-04-2024 12:44

Lazell +16973

Idd. Dit is gewoon de basis. Hoe beweeg je als geheel over het veld bij druk zetten:
- Wat zijn de triggermomenten (verkeerde aanname, bal naar de back, bal op de keeper, etc)
- Wie zet druk op welke speler en wanneer.
- En als bijv. een Bergwijn naar voren loopt, wie pakt dan de ruimte in zijn rug. Is dat een middenvelder of een back. En wie neemt de positie van die speler weer over zonder dat er gaten gaan vallen of het team uit elkaar valt.

ALS je een goed plan hebt, is met een tactiekbord in een kwartier uit te leggen. Weekje op trainen en het zit er al beter in dan nu. Maar dat goede plan bij de staf is het grote probleem. Dat je dan wat langer doet over details, specifieke situaties of tactische trucs van de tegenstanders prima. Maar steeds van tactiek wisselen, binnen de tactiek van type spelers wisselen zorgt ervoor dat alle kleine beetje detail er ook uitgeramd werd. Bij Steijn had ik echt het idee dat hij maar wat deed en niet ergens naartoewerkt zoals idd Bosz, maar bij Schip ook.

Ten Hag had: pik de zwakste opbouwer eruit, op het moment dat hij aangespeeld wordt, loopt de vleugelspeler aan vanuit de back richting de centrale verdediger. Back pakt zijn mannetje over waardoor je 1 op 1 komt voorin met de 4mans verdediging. Op het middenveld man op man. Het is allemaal niet zo ingewikkeld.

25-04-2024 13:55

ck69 +13050

Precies, je eigen linksbuiten die achter een man aanloopt tot bijna eigen 5 meter gebied slaat nergens op.

25-04-2024 13:11

Amp +37343

Het hebben over bereidheid, maar wel de bergjes aan willen houden. Die vent is niet goed snik. En dan ook goedkoop willen scoren met avila en medic...

Bizar dat er naar de aankoop van 30 miljoen nooit onderzoek is gedaan en nauwelijks vragen over worden gesteld in de media.

25-04-2024 11:41

leeke +10375

Als je goed leest,zegt hij niet dat je ze moet aanhouden,Als de bereidheid er is onder een nieuwe trainer zou dat zeker de mogelijkheid zijn.denk Dat Bergwijn onder Bosz een heel andere speler zou zijn op dit moment (al mag hij van mij opk vertrekken)

25-04-2024 12:47

LukaLitmanen +81887

Bergwijn zou ik sowieso wegdoen. Grootste miskoop ooit.

Berghuis alléén wegdoen als je een creatieve speler als vervanger haalt. Zo niet is hij beter dan al die lopers

25-04-2024 11:33

Dennis129 +11877

Bereidheid en winnaarsmentaliteit. 2 Cruciale aspecten die de huidige doodgepamperde generaties echt missen. Begint natuurlijk al bij de knvb die bij de jongste jeugd al heeft ingevoerd om geen scores bij te houden. Krankzinnig.
Maar ook in de Ajax opleiding waar winnen tegenwoordig niet meer belangrijk is. Wat natuurlijk krankzinnig is bij de middenbouw en bovenbouw

Ik las toevallig een interview met een belangrijk persoon in de opleiding van Barcelona die de spijker op zijn kop slaat.
"Echter wanneer een spleer bij ons 15 is, dan is er een kans dat hij binnen 2 jaar mee moet kunnen doen bij het eerste elftal waar 80000 toeschouwers zitten. Spelers vanaf de onder 15 moet daarom een winnaarsmentaliteit worden aangeleerd. Wanneer spelers jong zijn is het resultaat belangrijk maar niet het allerbelangrijkste. Naarmate ze ouder worden, wordt het resultaat steeds belangrijker. Spelers moeten er dus alles aan doen om de wedstrijd te winnen."

ALs je die slappe gasten als Rensch, Hato, Taylor, Vos, Fitz Jim, Martha enz op een rijtje zet zie je allemaal hetzelfde beetje lekker willen voetballen, maar nooit dat stapje extra. Kunnen allemaal na een wedstrijd op een modderveld met een wit broekje van het veld afstappen. En nu bij Ajax 1 zonder types als Martinez, Tagliafico en Tadic zie je dat er een waanzinnig probleem in je groep zit.

25-04-2024 11:30

Heimwee +6649

De spijker op z'n kop

25-04-2024 13:12

EdwinvanderSar +4342

Wel grappig dat Vink het heeft over bereidheid en vervolgens zegt dat Gastón Ávila en Jakov Medić weg moeten; spelers die wellicht kwalitatief tekortkomen, maar juist uitblinken in bereidheid. Het is lekker makkelijk lullen als analist.

25-04-2024 11:26

NipeB +15786

En kennelijk ook niet weet dat Avila aan het revalideren is na zijn kruisbandblessure. Totaal niet serieus te nemen.

25-04-2024 11:39

AjaxHato +4612

Hij heeft gelijk mbt bereidheid en motivatie.
Maar wel flauw dat hij dan Avilla en Medic noemt.
De kartrekkers berghuis bergwijn hebben we ook vrij weinig aan, ook sjokken.

25-04-2024 11:08

Sportvolgert +40132

Precies, die moeten het laten zien en jongens meenemen. Als zij het al niet op kunnen brengen, wat voor een signaal is dat voor de rest. We hadden er 2, nee 3 die er in ieder geval altijd stonden en voor gingen. Tadic, blind en klaassen.

25-04-2024 11:21

Nr.10 +110893

Ja en alsof je Avila uberhaupt kan verkopen terwijl hij langdurig geblesseerd is.

25-04-2024 11:22

debarbaar +8219

Laten we Mislintat de schuld geven van het feit dat er 3 charlatans als ad interim zijn aangetrokken die er geen reet van kunnen. Als ik de KNVB was dan zou ik kijken of ik de licentie van Schip kon intrekken.

25-04-2024 11:02

wijzijndebeste123 +162983

Samengevat:
1. Na 6 maanden Schip is er niks terug te zien van iets dat lijkt op een tactiek en spelplan. Hij is er na n half jaar niet in geslaagd om enige structuur en organisatie in het elftal te brengen of het elftal volgens vaste patronen en automatismen te laten spelen.
2. Hij kan de spelers niet motiveren, op scherp zetten of met enige energie laten spelen. Niet gek als je ziet dat hij zelf als een verdwaasde radeloze zombie erbij hangt op de bank.
3. Hij valt de selectie continu af in de media door de schuld bij hen te leggen ipv in de spiegel te kijken.
4. Door zijn grenzeloze incompetentie dreigen we Europees voetbal mis te lopen. De playoffs met Utrecht en Eagles ga je niet winnen.

Dat deze man er nog steeds zit is toch niet te verkopen? Wat moet je nog meer doen om ontslagen te worden? Ajax kiest ervoor om gelaten te aanschouwen dat we helemaal geen Europees voetbal halen. Sterker nog. Het narratief is dat we Van t Schip ongelofelijk dankbaar moeten zijn voor deze totale wanprestatie. Wat een grenzeloze incompetentie. Te lachwekkend voor woorden.

Zet Dave Vos voor de groep. Dat is een vakidioot. En aangezien hij assistent wordt volgend seizoen bij Ajax 1 wil hij vast graag ervoor zorgen dat we dan Europees spelen.

25-04-2024 10:52

noppenkoning +41096

Bij FC Den Bosch is de trainer 5 wedstrijd voor einde ontslagen omdat ze volgend jaar een andere weg willen inslaan. Spelen nu 5-3-2 en willen 4-3-3 gaan spelen, elke week extra zonder Schip is gewoon beter voor iedereen.

25-04-2024 10:57

B2tob4 +12075

wij zijn de beste@: Hij kan de spelers niet motiveren, op scherp zetten of met enige energie laten spelen.

Met name dat is zorgwekkend en elke wedstrijd weer terug te zien. Iedere speler weet dat het deze periode om een beslissende plek voor Europees voetbal gaat, en toch zie je ze bij het minste of geringste ze weer lopen te sjokken over het veld.
Als trainer heb je die impact op een spelersgroep wel of niet, van het Schip heeft die inmiddels zichtbaar niet dus...!

25-04-2024 10:59

GAjax31 +15988

Nog niet zo lang geleden werd Keizer ontslagen bij Ajax nadat ie met penalty's uit bij Twente in de beker werd uitgeschakeld. Daarvoor wist ie in de competitie nog wel te winnen van Feyenoord (1-4), PSV (3-0) en AZ (1-2).. tegenwoordig ligt de lat zo laag dat de clubleiding het vertrouwen in je blijft houden nadat je wordt uitgeschakeld door amateurs en structureel punten morst in de competitie. Alleen al dit kalenderjaar hebben we punten verspild tegen Excelsior, Eagles, Sparta, Fortuna, NEC, Heerenveen, AZ, Feyenoord en PSV. En dat is dan zonder december waarin we punten 4 punten tegen Almere en PEC hebben verspild.

25-04-2024 11:04

Juichtoon +32267

En zie jij witte zakdoekjes?.. supporters gaan er ook in mee..

25-04-2024 11:43

Breuk +25021

Gisteravond werd er ook nog gezongen dat van der Vaart een echte Ajacied is.

25-04-2024 12:26

Lazell +16973

Je moet vooral oppassen dat je volgend seizoen niet ook saboteert. De keuze voor de volgende trainer en staf moet 100% kloppen. Door snelheid of gebrek aan geduld mag niet de verkeerde keuze gemaakt worden. Liever iets langer wachten op bijv. Potter, dan nu Jansen aanstellen om maar van Schip af te komen.

De nieuwe trainer zal nauwelijks nog impact gaan maken op het huidige seizoen.

25-04-2024 14:16

DeKes +3190

Uitstekend verwoord!!!
Overigens vind ik nog steeds dat Vink een functie bij Ajax moet krijgen!!
Hij “ziet het spelletje goed, is Ajacied, en praat verstandig”!!

25-04-2024 11:10

Rolo +13590

Hij kan de spelers niet motiveren, op scherp zetten of met enige energie laten spelen. ...

Als jij als speler in dit seizoen zelf de energie of scherpte niet op kan brengen, terwijl je met Ajax op een degradatieplek stond in december, ben je niet geschikt voor de topsport. Dit heeft niet altijd met een trainer te maken, maar zeker ook met de speler zelf. Gaaie heeft die drive wel, Godts heeft die drive...Waarom Bergwijn bijvoorbeeld niet?

25-04-2024 11:11

Juichtoon +32267

Je voelt dat het helemaal weg gaat glippen. Maar er gebeurt wederom niks..
Haal Johan Cruijff svp van de Arena af..en noem het de Okkie Hoekema Arena...of zoiets.

25-04-2024 11:42

Gewoon Gijs +18318

Wie is de leider bij Ajax die besluiten neemt?
Precies die is geschorst
Omdat Plaag de strijd tegen een ander ego belangrijker vindt dan de voortgang van Ajax
En hij maakt zich geen zorgen; toch 13 keer gewonnen dit seizoen, een knap gelijk gespeeld tegen Nec, Pec, Fortuna, Excelsor, Almere, Sparta.

25-04-2024 12:14

ck69 +13050

Sterker nog, meneer wordt misschien nog wel head of coaching ook

25-04-2024 13:14

Mv9494 +16610

Ajax: Head of coaching

25-04-2024 13:22

JanBiesbos +28913

Hij heeft gelijk volgend seizoen is het aanhaken of opsjaken!

25-04-2024 10:44

B2tob4 +12075

Vink heeft het over intensiteit, en juist daar moet een Bergwijn elke wedstrijd afhaken. Naast zijn voorspelbare acties, mist hij blijkbaar de conditie om een hele wedstrijd zijn kant van het veld te belopen. Talloze malen zie je tijdens wedstrijden Bergwijn te laat meelopen, gisteravond zag je door zijn trage fysiek dat hij aan de tegenstander moest "sleuren", waardoor de penalty en rode kaart alsnog voor een fiasco voor Ajax zorgden.

25-04-2024 10:43

AmsterdamsTrots +1967

Los van het feit dat ik vind dat Vink wel gelijk heeft vind ik het wel vreemd om de namen Medic en Avila als voorbeeld te gebruiken bij het onderwerp bereidheid.
Het is nou niet zo dat deze beide spelers zo enorm veel kansen gekregen hebben en een groot aandeel gehad hebben in het ontbreken van bereidheid en mentaliteit.
Je kan zo 10 andere spelers opnoemen die veel meer minuten gemaakt hebben en waar de bereidheid nou ook niet echt vanaf druipt.

25-04-2024 10:42

Breuk +25021

Eens. Deze 2 spelers hebben nauwelijks gespeeld.

25-04-2024 10:55

GAjax31 +15988

Avila en Medic hebben amper wedstrijden gespeeld, dus ja zij mogen vertrekken en niemand zal ze missen.. maar ik vind het een beetje aparte timing om deze 2 namen eruit te pikken na gister.

25-04-2024 10:42

Dumoulin +833

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Ik zat gisteren in het stadion en was echt enorm verbaasd over de energie en overtuiging t/m 10 min na de 1-2. Daarna was het voetbal nog niet best maar werd er meer gestreden.

Deze groep is mentaal /fysiek ''broos/zwak'' en kunnen elkaar niet helpen 100% te geven voor elkaar en voor het resultaat. Nog afgezien van de voetbal kwaliteiten van spelers.

25-04-2024 10:41

AFCA-pride +17311

Beetje moeilijk om Avila te verkopen als hij nog 6mnd geblesseerd is. Medic gaat wel weg, kun je bijna weggeven bij wijze van spreken.

25-04-2024 10:39

Breuk +25021

Wie wordt dan de back up? Aertssen?

25-04-2024 10:57

AFCA-pride +17311

Gooijer of aankoop

25-04-2024 11:29

profoff +8339

heb je het over bereidheid en dan ga je bergwijn noemen.

25-04-2024 10:38

Nr.10 +110893

Het is duidelijk dat er in deze groep heel slecht is geselecteerd op mentaliteit. Je hebt ook in een tijdsbestek van 1,5 jaar jongens als Martinez, Tagliafico, Blind, Timber, Alvarez, Klaassen, Tadic, Antony en Haller laten vertrekken. Dat waren allemaal leiders in de selectie en/of spelers met karakter en gif in het veld.
Wat er over is gebleven aan oudere spelers, Berghuis en Bergwijn, is veel te weinig, en zijn helemaal geen leiders.
Een aantal jongens uit de jeugd heeft ook een te slappe mentaliteit. Ik ben het overigens wel met van 't Schip eens dat Taylor daarin de laatste tijd een goede ontwikkeling heeft laten zien, maar hij is ook absoluut geen leider, en het ontbreekt hem ook aan agressie in het veld.
Overmars en Ten Hag waren natuurlijk ook niet perfect qua selectiebeleid, maar een van de dingen die ze heel goed deden, is kijken naar persoonlijkheid, mentaliteit, en naar een goede leeftijdsopbouw en balans tussen ervaring en jeugdigheid in de selectie. Dat hebben ze jarenlang erg goed gedaan, en dat is binnen een jaar tijd, in twee transferzomers, totaal afgebroken.
Nu straalt de lamlendigheid er wekelijks vanaf.
Het feit dat we vier keer achter elkaar slappe en matige trainers hebben aangesteld heeft natuurlijk ook totaal niet geholpen daarin.

25-04-2024 10:33

B2tob4 +12075

Ben van mening dat veel met veldbezetting en speltaktiek te maken heeft. Eerste helft tegen PSV onder Maduro en Vos werd PSV redelijk weggespeeld. Zo zijn er meer momenten in het seizoen geweest. Wat echter telkens weer opvalt is het eindeloze gebrei voorin en de onmacht die daaruit voortkomt om te scoren.
Gisteravond zie je ook dat zelfs 10 man in staat zijn om weerstand en vechtlust te tonen, alleen zijn er geen "leiders" binnen dit Ajax die vooruit gaan in de strijd en het team over "een dood punt" weten heen te helpen...!
Het gegeven om een Bergwijn aanvoerder te maken, was te gek voor woorden. Die gast is in werkelijk alle facetten geen leider, en toch geef je hem die rol. Dat is simpel vragen om problemen...!

25-04-2024 10:53

Nr.10 +110893

Ja eens. Het ziet er ook allemaal slapper uit omdat het niet goed staat, er is geen cohesie en geen duidelijkheid, spelers weten niet wat ze moeten doen en waar ze moeten lopen. Dan ben je overal net te laat.
Maar ik zie ook wel een hele lage intensiteit. Het hele seizoen al weinig loopacties, weinig sprinten, niet meelopen met tegenstanders of te laat, niet meespringen in kopduels, alibi verdedigen zonder echt voor de bal te gaan, niet vooruit durven spelen, etc.

25-04-2024 11:03

B2tob4 +12075

Juist die ontbrekende intensiteit is iets wat absoluut opvalt dit seizoen. Voorin al volop druk geven, ontlast je achterhoede. Begin van de wedstrijd gisteravond zie je Brobbey, Taylor, Godts en Mannsverk wel een gedeelte van de eerste helft druk zetten, Bergwijn kan zoiets blijkbaar dan weer niet belopen. Het fenomeen afjagen en bal veroveren is er totaal uitgesloopt door de verantwoordelijke trainers van de laatste perioden. Steijn verzaakte al op dat vlak, van het Schip heeft dat ook simpel laten verwaarlozen. Dat je zoals gisteravond zo’n Excelsior niet voldoende weet af te jagen, is deze staf volledig aan te rekenen.

25-04-2024 12:17

Stamhoofd +11509

Avila en Medic waren er niet eens bij, dus weet niet waarom hij met deze namen aankomt. Bergwijn is de grootste miskleun in deze selectie. Als je zoveel kwaliteit hebt en je er zo weinig mee doet heb je niet de juiste bereidheid, en dat is al 2 jaar zo.

25-04-2024 10:32

Pep01 +915

Je kunt je ook afvragen wat je van zo een domme overtreding moet vinden. Als je ziet hoe hij over het veld sjokt zou je bijna gaan denken dat hij het deed om een paar wedstrijdjes niet mee te hoeven doen

25-04-2024 10:55

Tizo +1828

Precies, bereidheid en inzet en doorzettingsvermogen dit mist er gewoon bij Ajax! Het is ook allemaal veel te traag de tegenstander kan dan het tempo makkelijk behappen!

25-04-2024 10:23

Babangida83 +23814

Bereidheid is natuurlijk de basis. Die zag ik vóór de winterstop wél. Dus ik denk ook dat het gebrek aan vertrouwen is of iets dergelijks. Gebrek aan een tactisch plan, of zeg het maar.

Door te weinig bereidheid van Bergwijn om mee te verdedigen, speel je gisteren eigenlijk gelijk. Dus als we het over bereidheid hebben...

25-04-2024 10:20

AFCA-pride +17311

Hij “verdedigde” gisteren iets te nadrukkelijk mee…

25-04-2024 10:41

NipeB +15786

Dat was ook duidelijk de bedoeling. Stond steeds op 1 lijn met de verdedigers. Slaat nergens op. Ajax speelde nog steeds in een 5-4-1 opstelling maar nu met Bergwijn als linksback die de hele vleugel moest bestrijken en Godts en Taylor voor in het vierkant achter Brobbey. Brobbey op een eiland. Godts kent die rol niet. Tahirovic en Mannsverk verzopen in de enorme ruimtes. Alleen Rensch op zijn achterlijke fout na en Sutalo bleven overeind.

25-04-2024 11:42

Superscoorder +3710 editor-in-chief

Hij noemt Medic als iemand die weg mag en Bergwijn en Berghuis mogen blijven? Dat zijn juist de spelers die de minste bereidheid tonen tot afjagen of vuile meters maken

25-04-2024 10:18

Slang3 +45689

ze houden allemaal de hand boven elkaars hoofd, anders krijgen ze geen leuke interviewtjes meer na de wedstrijd. Medic bijv spreken ze niet, dus daar durven ze alles over te zeggen

25-04-2024 10:33

Nr.10 +110893

Denk dat Berghuis sowieso vertrekt, hopelijk komt Besiktas terug voor hem. Bergwijn brengt te weinig, als je het afzet tegen z'n kosten, dus zal ook wel verkocht worden. Denk dat Bergwijn nog best goed in de markt ligt, snelle aanvaller op een goede leeftijd, Tottenham en Ajax op de cv, NL international.

25-04-2024 10:42

noppenkoning +41096

Mis Tadic enorm, de leiders moeten uitstralen dat dit Ajax is en je 24/7 bezig moet zijn om beter te worden. Helaas zijn Bergwijn, Berghuis en Schip nu onze leiders, die liever lui dan moe zijn.

Ook de "leiders" van bovenaf geven geen 24/7 gas als voorbeeld voor de rest van het personeel, van Praag is enorm oud en van Gaal belt vanaf de golfbaan.

25-04-2024 10:16
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.