[Update] 'Ajax waardeert idee gemeente, maar vindt gekozen moment en locatie ongelukkig'

door NielsOpdam 165

Bron De Telegraaf; Het Parool

[Update] 'Ajax waardeert idee gemeente, maar vindt gekozen moment en locatie ongelukkig'

door NielsOpdam 165

Bron De Telegraaf; Het Parool

Laatst geüpdatet

De Ajax-directie heeft het aanbod van Femke Halsema voor een publieke huldiging van de Ajax Vrouwen afgeslagen. Dat vertelt een woordvoerder van de club aan De Telegraaf. De AFCA Supportersclub liet algemeen directeur Edwin van der Sar eerder weten tegen een publieke huldiging van de Ajax Vrouwen te zijn. Volgens Het Parool is één van de redenen dat 'het mannenteam van Ajax het afgelopen seizoen slecht heeft gepresteerd'.

Het vrouwenelftal werd kampioen van Nederland en Halsema verraste het elftal met een publieke huldiging. Aanstaande maandag moesten de Ajax Vrouwen gehuldigd worden op het Leidseplein, maar het gaat toch niet door. 'Formeel klopt het dat wij burgemeester Halsema hebben gevraagd de huldiging te heroverwegen, dat hebben we vandaag gedaan', zegt een woordvoerder van Ajax. Volgens haar hadden de Amsterdammers al twijfels over het plan en werden die ook gedeeld met de gemeente.

De Ajax-woordvoerder vertelt dat de belangrijkste reden is dat het moment van de huldiging verre van ideaal is. 'Het moment van kampioenschap is al even geleden.' Daarnaast is er maandag nog een finale, die de Ajax Vrouwen ook kunnen verliezen. Vandaar zijn er twijfels over hoe feestelijk het dan nog zou zijn. 'Iets anders dat meespeelt is dat de achterban van de Ajax-vrouwen niet de omvang heeft als die van de mannen. Als de opkomst laag is, waar we wel bang voor zijn, draagt dat niet bij aan de positieve beeldvorming van vrouwenvoetbal in het algemeen en het team in het bijzonder. We vroegen ons serieus af hoeveel mensen daar op af zouden komen.'

Woordvoerder Ajax: 'Niet gezwicht voor bezwaren van AFCA Supportersclub'

De AFCA Supportersclub meldde woensdag dat zij tegen een huldiging zijn. Zij vinden dat een publieke huldiging in Amsterdam alleen 'hoort voorbehouden te zijn aan Ajax 1'. Volgens Het Parool zeggen bronnen in de Stopera 'dat het de keuze van Ajax heeft beïnvloed om de huldiging tegen te houden'. De Ajax-woordvoerder laat weten dat de club niet gezwicht is voor de bezwaren van AFCA en de brief aan de gemeente al verstuurd was voor de bezwaren van de supporters verschenen.

Update - 22.20 uur (24 mei 2023) - 'Ajax droeg andere locaties aan voor huldiging Ajax Vrouwen'

Ajax vond het gekozen moment en de gekozen locatie van de huldiging van de Ajax Vrouwen 'ongelukkig', zo meldt Ajax Life. Daarom droeg de club andere locaties aan voor een huldiging. 'De club is van mening dat Ajax Vrouwen de aandacht verdient die het heeft gekregen. Het is dan ook niet dat Ajax in de basis tegen een huldiging is. Integendeel. De club zegt het idee van de gemeente ook zeer te waarderen, maar vindt het gekozen moment en de locatie ongelukkig.'

Ajax stelt dat de achterban van het vrouwenelftal bij lange na niet de omvang heeft als die van Ajax 1. Om die reden zou de opkomst bij een huldiging op het Leidseplein wel eens laag kunnen zijn. 'De club denkt dat omdat het momentum al weken voorbij is. Dat zou zonde zijn en om die reden droeg Ajax andere locaties aan... Het beeld van een slecht gevuld Leidseplein draagt volgens Ajax juist niet bij aan de positieve beeldvorming van vrouwenvoetbal in het algemeen en Ajax Vrouwen in het bijzonder.'

Sterker nog, Ajax was bevreesd dat een huldiging op het Leidseplein juist afbreuk zou doen aan de prestaties als er weinig mensen op af zouden komen. 'Ajax heeft de gemeente laten weten voor de toekomst tijdig in overleg te willen over alternatieve momenten en vooral locaties voor gepaste huldigingen. De Toekomst en andere locaties in de stad zijn daarbij door Ajax in elk geval als optie geopperd.'

Lees meer over:
Plaats reactie

UwSchipper +5677

Gewoon een huldiging voor de AJAX vrouwen op de Coolsingel.

25-05-2023 13:43

niquedegraaff +5292

Het schuurt natuurlijk dat als het om de mannen gaat, femke geen huldiging wil.

25-05-2023 13:06

DrFootball +15154

Dat statement van de 'supporters'vereniging en de argumentatie daarin is echt om te janken zo slecht. Kan geschreven zijn door een scholier. En dit vertegenwoordigt de supporters van Ajax?

25-05-2023 09:44

werner86 +311

Nee. De officiële supportersvereniging is SV Ajax. AFCA Supportersclub is een apart opgerichte fanclub voor de fanatieke aanhang (zoals de F-Side) en heeft bijvoorbeeld geen voorrang bij de kaartverkoop zoals dat wel geldt voor de officiële supportersvereniging.
Deze supportersclub vertegenwoordigt dus niet de leden van SV Ajax

25-05-2023 12:44

Ajax14AMS +25205

Zou wel lachen zijn als we er een x met zn alle naartoe gaan en een feestje bouwen alsof het de mannen zijn die kampioen geworden zijn.

25-05-2023 09:26

Sniperbooya +1128

Wat een sneue bedoeling zeg. Laat die dames het toch lekker vieren met de mensen die het met hen willen vieren. Of dat nu op het Museumplein / Leidseplein of op P2 bij de toekomst is... Of er nu 10/100/1000/10000 mensen op afkomen.....

25-05-2023 09:10

Ron403 +6498

Ja en al deze updates maken het alleen nog maar triester. Stukje damage control omdat ze toch wel door hebben dat het allemaal (weer) niet zo handig is. Al die aannames in de laatste update doen mij denken aan een gemiddeld stuk van Mike en Valentijn.

25-05-2023 09:57

Gewoon Gijs +18422

Flauw van supporters vereniging. Maar waarom kon AJAX 1 vorig seizoen niet gehuldigd worden volgens gemeente en kan dit nu wel, sterker het wordt zelfs aangeboden. Tuurlijk het zijn amdere aantallen en dergelijke, maar het is een vreemde tegenstelling. Terwijl het Rotterdam ook prima ging met een grote huldiging. Ik denk dat een excuus voor vorig seizoen meer op zijn plek is, dit is Erik ten Hag ook ontnomen.

25-05-2023 08:51

Sniperbooya +1128

Omdat vorig jaar te kort aan beveiligspersoneel was? Net zoals de rest van de entertainment branch en op Schiphol?

25-05-2023 09:07

Ferd +38589

nee, het is geen vreemde tegenstelling. Vorig jaar speelden er andere zaken zoals een groot tekort aan beveilingspersoneel.

Voor corona kreeg Ajax wel gewoon een huldiging op het museumplein (iets waar Van der Laan absoluut niet aan wilde beginnen)

25-05-2023 09:20

YRGI +32964

Was er toen nog van alles vernield of verliep dat gemoedelijk? Alweer vergeten.

25-05-2023 09:24

Ferd +38589

volgens mij ging dat wel redelijk netjes. (even opgezocht, inderdaad: https://nos.nl/artikel/2284962-gemeente-geslaagde-huldiging-ajax-grote-problemen-blijven-uit )

25-05-2023 09:31

YRGI +32964

Hopelijk kan dat de volgende keer weer dan.

25-05-2023 09:35

Ferd +38589

2024 gewoon weer een feestje op het museumplein.

Halsema (wat echt mijn vriendin niet is) is lang niet zo anti-Ajax als men hier brult. Zij was juist de burgemeester die huldigingen op het museumplein weer toestond waar de bejubelde Van der Laan juist voor geen goud aan wilde beginnen. Vorig jaar kon er geen huldiging komen omdat er nergens beveiligingspersoneel te krijgen was maar dat lag niet aan de gemeente Amsterdam (zie ook de problemen op Schiphol en bij andere evenementen)

25-05-2023 09:38

Gewoon Gijs +18422

niks vernield

25-05-2023 09:44

Kingoffdatoilet +17247

Ze doet echt niet alles verkeerd nee

25-05-2023 12:08

Ferd +38589

juist. Ze doet veel wel verkeerd, maar een keer een positief puntje noemen mag ook.

26-05-2023 03:33

Jp777 +8831

100% een politiek statement. Halsema en anderen zien het als een kans om zeer goedkoop en simplistisch te scoren. Bij de huldiging van het dameselftal komen opeens allerlei figuren uit hun holen die je nooit ziet of hoort en eigenlijk walgen van het in hun ogen ordinaire voetbalspel.

25-05-2023 07:47

Ron403 +6498

Er zijn dus inderdaad mensen die in deze shit geloven, tja... Dan spreekt de supportersvereniging toch nog voor iemand, van harte.

25-05-2023 09:59

Jp777 +8831

Dames mogen van mij een huldiging krijgen, je hoort mij niet zeggen dat dit niet mag. Locatie maakt me ook niet uit + ze verdienen ook zeker een huldiging! Neemt niet weg dat het puur politieke overwegingen zijn van Groen Links en D66 om het op Leidseplein te willen doen.

25-05-2023 17:27

Erik20 +7397

"Grappig" dat Halsema zelf nu met het Leidseplein komt, terwijl ze dat de laatste jaren absoluut niet willen bij huldigingen van Ajax... 🙄 Vier het gewoon op de Toekomst of P2.

25-05-2023 00:48

Ferd +38589

"grappig" dat Erik20 niet inziet dat een huldiging van Ajax1 te massaal is voor het Leidseplein terwijl het museumplein weer veel te groot is voor een huldiging van de Ajax dames.

25-05-2023 05:40

MarcHogervorst +35302

Op de Toekomst lijkt me een prima locatie. Of anders Bijlmerplein of zo.

25-05-2023 08:34

YRGI +32964

Aantallen en type supporters zijn natuurlijk heel anders. En een kleinschalige huldiging ergens anders lijkt er ook niet in te zitten als ik dit bericht lees. Waarom heb je überhaupt een vrouwentak als je het toch niet serieus neemt?

25-05-2023 09:02

BokkieBokstra +11340

Valt iets voor te zeggen een leeg Leidseplein je moet hier wel van te voren over nadenken wat voor draai je er aan geeft. Maak er wat van, moeilijker is het niet.

25-05-2023 00:20

Erik20 +7397

Eens met de club, maar wel een sneue reactie van de supportersvereniging.

25-05-2023 00:24

ROBtje +625

Dan vier je t is t mooi weer en pils komen er zat .
Valt het tegen ondanks bovenstaande heb je het iig geprobeerd en heb je echt duidelijk dat t minder is met vrouwenvoetbal

25-05-2023 01:15

MarcHogervorst +35302

Het Leidseplein is natuurlijk nooit helemaal leeg. Het is dan wel zo dat al die toeristen in het centrum geen idee hebben wat er gevierd wordt.

25-05-2023 08:34

AjaxPositivo +6962

Bos en Lommerplein en Buikslotermeerplein?

25-05-2023 00:02

kanye.w +4151

Megatriest van Afca sc dit. Ik zie het 'politieke statement' niet echt in een huldiging? Mega slap van Edwin weer dat hij zijn oren laat hangen naar dit soort conservatieve buffoons (maar dat zijn we van hem gewend).

24-05-2023 23:51

KudusDream +12972

CoNsErVaTiEvE BuFfOoNs. Deuger.

25-05-2023 00:18

kanye.w +4151

Ok boomer.

25-05-2023 06:16

MarcHogervorst +35302

OK Groomer

25-05-2023 08:46

KudusDream +12972

Boomer ja? Mag toch hopen dat ik jonger ben dan iemand die anderen conservatieve buffoons noemt. Zag iemand voor me in een corduroy broek, Gaastra bodywarmer en een hete aardappel in de keel.

25-05-2023 11:00

OdjePils +6320

Wat is een buffoon?

25-05-2023 01:18

Ferd +38589

is dat niet die ouwe Italiaanse keeper?

25-05-2023 05:41

kanye.w +4151

Buffon the goat

25-05-2023 06:16

MarcHogervorst +35302

Een huldiging waar anderhalf man en een paardenkop zou komen, omdat vrouwenvoetbal net zo belangrijk moet zijn als mannenvoetbal. Ja dat is een politiek statement.

25-05-2023 08:47

Oxxer +164724 moderator

😂😂😂😂

25-05-2023 09:03

Burro +1321

Wat een waanzin, ze zijn toch kampioen? Lekker bezig weer Ajax... Toch nog een manier gevonden om jezelf nog belachelijker te maken dit seizoen - ook knap.

24-05-2023 23:32

Sportvolgert +40718

Kampioen waarvan, zullen we de onder 13 ook huldigen want die spelen die dames van de mat. Het is niet om aan te gluren. Staan iedere week nog geen 200 man langs de lijn, er kijkt geen hond op de tv, maar we moeten nog net geen grachtentocht organiseren.

24-05-2023 23:40

Oxxer +164724 moderator

Had voetbalkenner Halsema verwacht dat er duizenden uitzinnige fans op afkwamen. Zij en haar crew hebben geen enkel benul van de populariteit van het vouwen voetbal.

24-05-2023 23:02

YRGI +32964

Was anders wel zo bij het Nederlands vrouwen elftal. Er zullen best mensen op af komen, al is het maar om te zuipen. Ook heel ander publiek natuurlijk: meer families en vrouwen + veel kleinere aantallen. Zult dus ook geen onrust in de binnenstad hebben. Je had ze best kunnen huldigen. En als je niet af wil gaan op het Leidseplein vanwege de weinige supporters, doe het dan kleinschalig bij de Arena ofzo.

25-05-2023 09:06

Oxxer +164724 moderator

Ik vind Halsema een hypocriete groene kabouter, bij wedstrijden van Ajax 1 gooit zij de waterkanonnen open tegen onschuldige fans en dit kan op het Leidseplein. Ik zeg ook eerlijk heb niks met vrouwenvoetbal.

25-05-2023 09:12

YRGI +32964

Het niveau is (nog) te laag om het me echt te interesseren. Ik blijf er dus ook niet voor thuis, maar het blijft Ajax en ze hebben een behoorlijke prestatie geleverd door Twente van de titel af te houden. Dan moet een huldiging gewoon kunnen, over de locatie kun je dan discussiëren. Hoeft niet per se in de binnenstad natuurlijk. Nu vind ik het behoorlijk lullig voor die dames en komt Ajax weer eens negatief in het nieuws. En die supportersvereniging komt erg bekrompen over.

25-05-2023 09:20

Oxxer +164724 moderator

Ieder zijn eigen ding, ik vind het vrouwen voetbal in NL helemaal niks, dat betekent niet dat ik mijn mening anderen op leg. Nog meer dan bij de heren gaat het NL vrouwen clubvoetbal nooit aanhaken bij sterke dames landen daarvoor is het financiele verschil tov landen in het buitenland gigantisch groot.

25-05-2023 09:38

AFCA020! +6128

Ze heeft sowieso vrij weinig benul…

25-05-2023 09:15

Ozymandias +159568

Jammer, ik had het leuk gevonden om weer een keertje daar een kampioenschap van Ajax te vieren. Al was het maar een kampioenschap van de vrouwen van Ajax.

24-05-2023 22:39

Martino +768

Lijken net op kerels als je genoeg drinkt😉😉.

24-05-2023 22:43

Ajaxadam1 +31670

Ook zonder drinken....

24-05-2023 22:58

AFCA020! +6128

Nou heb net even die selectie doorgelicht, het is echt niet normaal. Zo’n grote groep vrouwen en gewoon de ene nog minder dan de ander.

Alleen die Milicia Keijzer zit wel wat potentie in, die heeft wat leuke kiekjes online staan. De rest is niet om aan te gluren.

Wat de populariteit van vrouwen voetbal zou kunnen vergroten is de tenues, maak die wat vrouwelijker zoal bij Hockey (of beachvolleybal wat mij part😜)
Zorg dat je net als bij de oranje hockey dames ook wat knappe koppies ertussen hebt en moet jij eens zien hoe de populariteit groeit.

Voorlopig hoeven we het in het vrouwenvoetbal toch nog niet van sportief niveau te hebben. Het is werkelijk om te janken, dus verzien voorlopig wat anders voor je kijkcijfers en populariteit. Leidt nu in heel Nederland jonge meisjes op en wie weet is het over 15 tot 20 jaar ooit alsof je naar niveau Helmond Sport zit te kijken (heel veel meer zal het vrees ik nooit gaan worden)

25-05-2023 09:32

Aurelius1 +19736

De Ajax mannen zijn groter dan Amsterdam, dat moet Halsema beseffen, want ik heb het gevoel dat haar mannenhaat zo extreem is dat ze puur dit soort huldigingen wil om te provoceren. Amsterdam stond om drie zaken bekend: de wallen, wiet en Ajax. De eerste twee zijn zowat weggevallen door allerlei restricties, alleen Ajax blijft over. Voor de rest is er bijna niks in Amsterdam, het is een groot dorp waar niet zoveel te doen is.

Alles wat mannen doen wordt negatief bejegend, genegeerd of gebagatelliseerd, terwijl de miniemste prestaties van vrouwen grandioos worden opgeblazen, tot aan een grachtentocht aan toe, alsof het 1988 is. Het is de Ajax vrouwenploeg gegund, maar als de politiek zich met dit soort zaken gaat bemoeien, en het door onze strot gaat duwen, dan wordt het een politieke kwestie.

24-05-2023 22:35

kanye.w +4151

De grachtentocht waar jij het over hebt is slechts een boottocht van max een paar honderd euro, dat is toch leuk georganiseerd voor hen? Dit soort tochten worden wel vaker georganiseerd hoor. Een huldiging geven 'provoceren' noemen 😅. Als je het provocerend vindt als een paar vrouwen feest vieren na een kampioenschap is 'jouw gevoel van mannenhaat' wellicht een projectie is van je eigen misogynie?

25-05-2023 00:27

OdjePils +6320

Gewoon ff een lekker met een notarisbootje de Amstel heen en weer! Opa en oma een filmpje schieten,
Leuk toch?!

25-05-2023 01:20

RuffRhythim +24837

Ajax vrouwen huldigen op de mythische plek waar de mannen heel erg lang gehuldigd werden? Zie ik niet gebeuren en denk dat Ajax dat ook wel weet.

Andere plek geen probleem. Ze vinden vast wel wat.

24-05-2023 22:24

Hakim22 +7456

Ik vind het niet zo gek allemaal. Als ik met mijn bierelftal de competitie win word ik ook niet gehuldigd op Leidseplein.

Los daarvan had ik het ze van harte gegund

24-05-2023 21:59

FWAjacied +3899

Met je bierelftal word je dan ook geen landskampioen.

24-05-2023 23:15

Sportvolgert +40718

Ik heb in mijn jeugd, toen was dat nog de b1, met 3 nul gewonnen van het Nederlands dameselftal. Nu is het niveau vast gestegen hoor maar het is nog niet bijster veel he, eerlijk is eerlijk.

24-05-2023 23:47

MarcHogervorst +35302

@FWAjacied
Oh, wel van de vrouwen Eredivisie hoor, als ze mee zouden doen, iedere mannen amateurploeg van enige kwaliteit speelt die dames van de mat. Dat doen 14 jarige jongetjes al.

25-05-2023 08:50

MarcHogervorst +35302

@Sportvolgert
Kijk dat zeg ik dus al de hele tijd. Denk niet dat een gemiddeld jongens 11tal van een gemiddeld grote hockey vereniging kan winnen van het Nederlands dames hockeyelftal. Zelfs 'voor dames sport' is vrouwenvoetbal van laag niveau.

25-05-2023 08:58

YRGI +32964

Vrouwenvoetbal heeft ook een grote achterstand. Historisch gezien. Best interessant om je in te verdiepen. Dat moet zich ontwikkelen. Het heeft denk ik al een aardige stap gezet als je het vergelijkt met 10 jaar geleden. Daarnaast is voetbal veel fysieker, dus mannen zullen altijd het voordeel hebben. In hockey is dat toch minder.

25-05-2023 09:33

Kaatje +4830

Ze hebben in ieder geval nog wel een bezoek bij de burgemeester gehad en een rondvaart door de gracht. Beter iets dan niets.

24-05-2023 21:44

Miskopabal +2945

Aparte redenen. Ondanks dat de bekerfinale mogelijk word verloren is de landskampioenschap nog steeds iets om te vieren. Voor hetzelfde geld winnen ze ook de beker en is het dubbel feest. En als Leidseplein te groot is dan zoek je een ander locatie. Er is meer in Amsterdam dan alleen Leidseplein.

Over AFCA supportersvereniging begin ik niet eens...

24-05-2023 21:33

MarcHogervorst +35302

.....

Ajax speelt de bekerfinale dus niet eens. Je verwart de Eredivisie cup met de vrouwen KNVB beker. In de laatste competitie werd Ajax al in het begin van het seizoen uitgeschakeld door Twente.

Dat bedoel ik dus, lekker virtue signallen, maar niet eens de feiten over de prestaties van de dames kennen.

25-05-2023 08:53

Oxxer +164724 moderator

Busted, 😂😂😂 heerlijk dit soort reacties, feitenkennis schiet weer door het plafond op AS.

25-05-2023 09:05

MarcHogervorst +35302

Wat iemand anders al intikte. Allerlei figuren die nooit (vrouwen)voetbal volgen, komen ineens uit de holen om hier een zegje over te doen.

Overigens vind ik vrouwenvoetbal soms wel leuk om emotioneel mee te leven met de dames. Maar het zelfde heb ik dan met mijn neefje in de B5 van Udi'19.

25-05-2023 09:07

PH2BOT +40494

Wàt een boel geleuter toch weer allemaal omdat Ekmef Ameslah c.s. zo nodig weer een politiek feministisch statement denkt te moeten maken op een volkomen verkeerd moment ook nog 'ns met als gevolg een volkomen averechts effect waar de Ajax voetbalvrouwen ook niet echt blij van zullen worden. De fans zullen bepalen wanneer er wèl of geen huldiging zal komen want het zijn de fans die hun team huldigen. Naarmate de vrouwen meer gaan presteren en echte prijzen pakken zullen er vanzelf steeds meer fans op af komen. Geef het dus gewoon tijd zich te ontwikkelen ipv met dit soort van doorgeschoten feminisme een 'over the top' huldiging zo geforceerd op touw trachten te zetten.

24-05-2023 21:22

Aurelius1 +19736

Vrouwen zijn alle schaamte voorbij. Er wordt ze een gunst verleend door ook het Ajax shirt te mogen dragen en de vrouwentak wordt zwaar gesubsidieerd door geld dat mannen verdienen. Ze staan nog maar nauwelijks op het grasveld en ze jagen onder aanvoering van Daphne Karen Koster de meest succesvolle TD allertijden weg om een paar appjes. Nu wil opperhoofd Famke Halsema ook een huldiging afdwingen. Het is schaamteloos.

24-05-2023 21:41

ReconditeNL +6480

Je weet dat je met statements als 'vrouwen zijn alle schaamte voorbij' je hetzelfde doet als de feministen die alle mannen over een kam scheren.

Benieuwd of je dezelfde mening hebt als je zus/dochter ook dick pics krijgt toegestuurd van haar baas. Als die baas goed is in zijn werk moeten ze het maar accepteren?

25-05-2023 07:22

Aurelius1 +19736

Als ze dickpics krijgt dan is dat een red flag als je een vriendin hebt. 9 op de 10 keer is ze dan op zoek naar een andere man. Vrouwen zijn echt geen onschuldige madeliefjes. Totaal niet.

25-05-2023 08:02

YRGI +32964

Gelul. Vrouwen krijgen voortdurend dickpics toegestuurd via social media waar ze niet om vragen. Vooral als ze er een beetje leuk uit zien.

25-05-2023 09:16

Josey Wales +11676

Had dat dan gedaan in een volle Arena afgelopen zondag ,als je dr een apart evenement van maakt komt er bijna niemand. Had ook veel leuker geweest voor de dames zelf in een vol stadion.

24-05-2023 21:22

Ajaxfan16 +27480

Allemaal van die linkse gekkies die nu overal boos gaan doen, maar zelf hadden ze er ook niet gestaan. Begrijp me niet verkeerd, had die dames een rondje door de Arena gegund ofzo. Maar was echt belachelijk geweest als de dames wel op het leidseplein gehuldigd waren, terwijl het voor de mannen onbespreekbaar is. Verder zou het ook wel een beetje genant zijn geweest, voor die 200 man wat er op af komt.

24-05-2023 21:14

Roy Derksen +1085

Dit is echt een dieptepunt! Voor de dames is dit toch het hoogst haalbare... hoezo diversiteit!

24-05-2023 21:12

El Grande Ghacied +1338

Zeer teleurstellend dat de huldiging voor de vrouwen niet doorgaat. Door je eigen club notabene.
De heren willen niet begrijpen dat deze huldiging niet zomaar een huldiging is. Jonge meiden laten dromen dat een huldiging het ultiem haalbare is en dat voor onze club.
Dat er dan wellicht drie man en een paardenkop op af komt en dat t niet het perfecte moment is, neem je dan maar op de koop toe. Het gaat in dit geval om het grotere plaatje.
Kortom Sar laat zich weer eens enorm kennen en faalt wederom wat mij betreft.

24-05-2023 21:06

ajaciedje90 +60261

Als het idee is dat je ze huldigd zodat je jonge meiden kan laten dromen over een hoogsthaalbare huldiging dan snap jezelf ook wel neem ik aan dat ze er niet van gaan dromen als er 3 man op af komt. Dat is genant. Kijk wat wel werkt is zon Ajax - Feyenoord tegen schappelijke prijzen in de Johan Cruyff ArenA spelen. Dat straalt tenminste echt wat uit.

24-05-2023 21:31

El Grande Ghacied +1338

Je moet ergens beginnen. Ook zullen we het nu nooit weten.... Kan me voorstellen dat de vrouwen van Ajax dames 1 zeer teleurgesteld zijn in hun eigen club en ook genoeg jonge meiden die dit best hadden willen meemaken. En nee... natuurlijk zullen we niet de beelden van Ajax 1 zien dan, maar moet dat dan?
Verder slaat de directie de plank mis wat mij betreft met hun argumentatie.

24-05-2023 21:42

ajaciedje90 +60261

Daarom had Ajax ze gewoon moeten huldigen bij de laatste thuiswedstrijd in een vol stadion dat is gewoon een mooie start en als de aantrekkingskracht van de dames toeneemt begin je eerst met een kleine sfeervolle setting in de stad en dan breid je wat uit.

Vergeet ook niet dat er geen hond op de tribune zat na de thuiswedstrijd in de JC Arena toen de dames weer gewoon op De Toekomst speelden. De toeschouwers aantal tegen Feyenoord vrouwen werd gestuwd omdat het in de ArenA was en voor veel mensen een leuke happening om t stadion te bezoeken.

24-05-2023 21:48

Aurelius1 +19736

Ze worden gesubsidieerd. Ik denk dat ze even bescheiden moeten blijven nadat een aantal vrouwen onder aanvoering van Daphne Koster de meest succesvolle TD allertijden heeft weggejaagd. Als ik ergens nieuw binnenkom dan hou ik even m'n mond en eis ik niks. Alles wat ik krijg is mooi meegenomen. Eerst even presteren en zorgen dat je zelf geld oplevert in plaats van kost. Dan kun je meepraten. En ook beseffen dat je een stuk minder belangrijk bent dan de man die voor de opleving van Ajax heeft gezorgd de afgelopen jaren.

24-05-2023 21:55

Ferd +38589

en daar komt de onzin van vrouwenhater Aurelius weer. Overmars heeft Overmars weggejaagd door foto's van z'n leuter rond te sturen.

25-05-2023 05:43

El Grande Ghacied +1338

@ajaciedje90 dat was inderdaad een goed idee geweest. Des te teleurstellender dat Ajax hier niet mee is gekomen en nu ook dit plan afschiet wat door de gemeente is geïnitieerd.
@aurelius wie van de Ajax dames eist een huldiging? Verder betrek je er een aantal zaken bij die helemaal niet relevant zijn in deze... Ook doe je of de dames gisteren pas bij Ajax zijn binnen komen wandelen. Verder geef je aan dat ze blij moeten zijn met wat ze krijgen... ze krijgen die huldiging aangeboden door de gemeente... Kortom je haalt wat zaken door elkaar.

25-05-2023 09:29

vanreenen +10321

Potver3, kan ik eindelijk weer eens naar het Leidseplein, blaast Ajax het af. Hoezo dat het mannenelftal slecht gepresteerd heeft. Misschien worden zij zondag wel 2e achter kamp-pioen 010. We gaan al een paar jaar noodgedwongen niet naar het Museumplein en nu dus ook niet naar het Leudseplein. Moet toch niet gekker worden in die Bestuursraad, directie van Ajax, aandeelhouders, toiletjuffrouwen of God weet wiens achterlijk idee dit was.

24-05-2023 21:03

MarcHogervorst +35302

Als ze gratis jenever schenken overweeg ik overigens wel om te komen. Dit terzijde.

24-05-2023 21:03

Hamstelaar +15097

Logische redenen en nee dit is niet seksistisch of dat ik de vrouwen niets gun maar dit zijn gewoon realistische redenen. Had dit meteen gedaan en dan zeker op een veel kleinere intiemere locatie dan een groot Leidseplein

24-05-2023 20:49

Koningtoto +60644

Ik heb niks met vrouwenvoetbal. Maar gun ze die huldiging gewoon joh. Je ziet steeds meer vrouwen langs het veld. Ook in de arena. En soms is dat best mooi om te zien ook. Huidig ze met ieder team uit Mokum dat kampioen is geworden of zo.

24-05-2023 20:49

ROBtje +625

Idd. Had het door laten gaan , en bekijk het. Als het tegenvalt dan is dat een teken.

24-05-2023 21:18

RickyAFCA +1897

Reden is nogal onlogisch natuurlijk , maar wie gaat er nou in hemels naam naar de huldiging van de Ajax vrouwen... Ik bedoel het G team van Only Friends is ook kampioen geworden en die huldigen we toch ook niet.

24-05-2023 20:41

YRGI +32964

Dus omdat de mannen het verkloten, moeten de vrouwen op de blaren zitten. Nogal lullig. En de supportersvereniging moet zich daar al helemaal niet over uitspreken. Zielige lui.

24-05-2023 20:37

Boegroe +5875

Komt geen hond kijken.
Zou echt lachwekkend worden.
Hele vrouwenvoetbal kost alleen maar geld bij Ajax.

24-05-2023 20:36

JaapStam +137575

Victoria Pelova in een sport BH vinden ze bij D66 seksistisch!!!

24-05-2023 20:35

MarcHogervorst +35302

Een man in een bikini met een stringspleetbroekje vinden ze dan weer heel gewoon. Heeft Ajax ook een transgender 11tal?

24-05-2023 20:39

JaapStam +137575

Ik vind dat je buiten de boot gaat met je comment!!! Bij deze ga ik de regenboog vlag ophangen als statement!!!

24-05-2023 20:40

YRGI +32964

Zou wel weer revolutionair zijn.

24-05-2023 20:44

MarcHogervorst +35302

Wel met de transgender hoek erin heh @Jaap, anders zeggen ze nog dat je van de roze leeuw bent!

Voor wie het niet weet, de roze leeuw is een zeg rechtse organisatie van homo's die voor Donald Trump en vooral tegen transgenderonzin zijn.

https://twitter.com/stderozeleeuw/status/1646025041153347584

24-05-2023 20:45

vandenhaas4 +15105

Je hebt ook overal een organisatie voor.

24-05-2023 21:16

MarcHogervorst +35302

Oh zijn er wel meer hoor! Vandenhaas4. LGB Alliance in Engeland bijvoorbeeld, is een vergelijkbare organisatie.

24-05-2023 21:19

OdjePils +6320

Dit seizoen speelden we wel als een transgender elftal!!!

25-05-2023 01:26

Oxxer +164724 moderator

Wordt weer tijd voor wk penalty's schieten vrouwen in lingerie, de pauzes van voetbalwedstrijden zijn tegenwoordig heel saai. Wordt allemaal veel te preuts bij de omroepen, Free lingerie.

24-05-2023 21:20

OdjePils +6320

Het WK lingerie bij Veronica kon bij mijn maten en mij altijd op veel waardering rekenen ja!

25-05-2023 01:27

Oxxer +164724 moderator

Ijzersterk programma, ik begreep nooit waarom het geen kanshebber was voor de Televisie Ring.

25-05-2023 07:03

Aurelius1 +19736

Dit was ook niet een Ajax-plan maar een Femke Halsema plan. Het feminisme wordt ons van overheidswege en door multinationals door de strot geduwd als heersende ideologie. Ajax = mannenteam en het gesubsidieerde vertouwenteam is te vergelijken met de Ajax amateurs. Dat wordt ook niet gehuldigd. Zul je zien dat een Daphne Karen Koster straks ervoor pleit dat de vrouwen evenveel moeten verdienen als de mannen, want anders seksisme.

24-05-2023 20:34

MarcHogervorst +35302

Ajax amateurs? Deze vrouwen verliezen echt van zeg een Buitenveldert B1 hoor. En met 3-0.

Dus ze zijn van het niveau 16 jarige jongens van een gemiddeld grote amateur club.

Los daarvan, winst zal er op de recette inderdaad niet gemaakt worden. Eigenlijk zouden de dames gewoon contributie moeten betalen!

24-05-2023 21:06

Aurelius1 +19736

Klopt, maar ik bedoelde dat het ook een zijdelings liefdadigheidsprojectje is. Nu doet de Amsterdamse politiek alsof Ajax de vrouwen een enorm onrecht heeft aangedaan en alsof de vrouwen al 100 jaar deel uitmaken van de Ajax cultuur. Er is echt niemand die zich identificeert met het vrouwenteam.

24-05-2023 21:31

Ron403 +6498

Dat statement van de supportersclub haha, droeviger ga je het niet krijgen hoor mijn god wat triest

24-05-2023 20:33

Bc te P +22130

Huldig ze dan maar op de open dag (mocht die doorgang vinden onder toestemming van femfatale)

24-05-2023 20:27

ajaciedje90 +60261

Alle 30 mensen die van plan waren te gaan krijgen ter compensatie en als troost een kortingsbon voor 30% korting op de volgende aankoop in de Ajax fan shop.

24-05-2023 20:24

IRBaboon +6852

Verstandige keuze. Zou een aanfluiting worden.

24-05-2023 20:24

Christiaan +54

Wat een lullig signaal naar het vrouwenteam zeg

24-05-2023 20:11

Haarlemmer +20639

En nu mag het wel op het Leidseplein?

24-05-2023 20:06

OdjePils +6320

Ff lekker met de familie naar de Bulldog!

25-05-2023 01:29

Simpelishetmoeilijkst +25360

Hadden ze bij de laatste thuiswedstrijd in de Arena moeten doen!

24-05-2023 20:03

Altijdindestraat +40242

Raar, organiseer het dan zo dat je niet angstig bent of er publiek op af komt, combineer het dan met een evenement.

24-05-2023 20:03

KudusDream +12972

Inderdaad, combineer het met de huishoudbeurs.

24-05-2023 20:05

Oxxer +164724 moderator

😂😂😂😂

24-05-2023 21:23

DieNase +7176

1000% eens dat de dames het verdienen zo’n huldiging, maar als er vanuit ‘onze’ Femke altijd heisa is over Ajax1 huldigen op Leidse vind ik het goed dat Ajax hierin niet is mee gegaan. Geen onderscheid maken, als het voor de mannen nooit kan dan voor de vrouwen ook niet. De gemeente maakt er zelf een principekwestie van.

24-05-2023 20:02

Ferd +38589

de burgemeester voor Halsema wilde helemaal geen huldigingen in de stad. Dus dat Halsema (behalve tijdens corona, wat logisch was) de huldigingen op het museumplein toestond was al een geweldig gebaar.

En denk eens na, al die mensen die naar een huldiging van Ajax komen, dat past gewoon niet op het Leidseplein. Dus is het logisch dat Halsema dat niet toestaat. Bij een hypothetische huldiging van de dames is de toestroom van publiek veel kleiner, dat kan wel op het Leidseplein. Om een vergelijking te maken: Metallica treedt ook niet op in De Melkweg, maar wel in de Arena terwijl The Veils binnenkort wel in de Melkweg optreden.

25-05-2023 05:49

DieNase +7176

Ja nee we moeten Halsema dankbaar zijn. Hou op met me :'-)

25-05-2023 15:21

Ferd +38589

we moeten Halsema wel dankbaar zijn dat er tenminste huldigingen in de stad zijn toegestaan. Van der Laan stond dat niet toe. (dat staat los van haar overige functioneren als burgemeester overigens, maar goed, het is mij al duidelijk dat enige nuance jou vreemd is)

26-05-2023 03:31

Juichtoon +32682

Dit is toch een gemiste kans. Gewoon huldigen....ze hebben het verdiend ..

24-05-2023 19:55

AFCACruijff14 +162337

Had die meiden groots tijdens Ajax-Utrecht gehuldigd in de rust. Schandalig dit. Zo win je nooit de vrouwen voor je als club. Toch een potentieel grote afzetmarkt.

24-05-2023 19:53

KudusDream +12972

Zeer grote afwerkmarkt

24-05-2023 19:55

MarcHogervorst +35302

Op zich klopt dat wel. Ik ben sowieso een voorstander van vrouwenvoetbal omdat ik misschien dan ooit nog wel een derde vrouw kan scoren die wel van voetbal houdt en niet zeurt dat ik weer voetbal wil kijken en dat ik te fanatiek ben.

24-05-2023 20:25

OdjePils +6320

Hahaha een derde vrouw ook! Heerlijk! Trots op je, Marcie!!

25-05-2023 01:30

AjaxUitMokum34 +916

Bullshit. Kijk zelf geen vrouwenvoetbal, maar laat die dames ook een feestje vieren.

24-05-2023 19:44

AFCAjax +17839

zullen ze ongetwijfeld allang gedaan hebben. zo'n huldiging zou nergens op slaan. deden ze voor jong Ajax ook niet toen die kampioen werden zou meer publiek hebben getrokken.

24-05-2023 19:45

Beachboy +2920

Is dit een officiele reactie van AFCA supportersvereniging? Als dat zo is dan vind ik dat een grof schandaal. Die dames beoefenen gewoon topsport in de hoogste categorie van Nederland. Wat je daar verder ook van mag vinden. Vergelijken met de heren heeft sowieso geen zin, dus kul argument. Plausibel is wel de twijfel hoe groots dit zou zijn, in die zin klopt het dat het moment niet erg handig is. Dit moet je of doen meteen na het behalen van het kampioenschap of niet. Weken erna is natuurlijk kansloos. Even nog los van de combinatie met de finale van komende maandag.

24-05-2023 19:41

Juichtoon +32682

@Beachboy
Inderdaad.

24-05-2023 19:56

MarcHogervorst +35302

Nee joh. Topsport? Vrouwenvoetbal is een heel kleine sport. Het verschil mannenvoetbal/vrouwenvoetbal is zeg honderd keer zo groot als het verschil mannenhockey/vrouwenhockey. Of tennis of atletiek, of schaatsen, of turnen.

Juist vrouwen *voetbal* is absoluut geen topsport.

En los daarvan, er komen dus echt drie man opdagen bij die huldiging, zal ook niet leuk voor die dames zijn.

24-05-2023 20:20

Breuk +25325

Hou nou eens op met het vergelijken met de mannen. In hun wereld gewoon de beste van Nederland en dat mag gevierd worden. Zeer kinderachtig van afca.

24-05-2023 20:26

MarcHogervorst +35302

Heej, lees nu nog eens een keer, dat doe ik dus niet. Ik zeg het topsport niveau van vrouwen hockeysters, tennissters, atleten, schaatssters of turnsters is naar verhouding hoger dan dat van dames voetbalsters. En daarom is dus het verschil met de overeenkomende mannensport kleiner.

Ook voor een vrouwensport is damesvoetbal gewoon van een lager niveau dan in vergelijking met andere sporten.

24-05-2023 20:30

Dulp +362

Dat is niet de definitie van topsport. 'Topsport is het beoefenen van een sport op het hoogste niveau, nationaal of internationaal. Het onderscheidt zich van zuiver recreatieve sport en algemene wedstrijdsport doordat de nadruk vrijwel volledig op de prestaties ligt.'

24-05-2023 21:14

MarcHogervorst +35302

Oh Dulp kom op joh. Gaan we academisch doen? Het hoogste niveau voor dames voetbal is gewoon nog steeds laag. Ook als je het dus vergelijkt met andere vrouwensporten.

24-05-2023 21:16

@Maar7en +1580

Volgende keer meteen in het stadion huldigen scheelt achteraf gedoe.

24-05-2023 19:36

sexyajaxgirl +924

Er is maar één reden waarom er geen huldiging komt en dat is dat je weet dat er (nagenoeg) niemand komt. Dat weet iedereen. Tuurlijk misschien zijn het 1000 mensen maar dan kun je het ook doen op het trainingscomplex. Case closed.

24-05-2023 19:32

AFCAjax +17839

met 1000 man overschat je de supportersschare van het vrouwenelftal enorm denk ik. die 1000 man zouden dan de alfabet gemeenschap oid zijn die op het politiek statement van halsema afkomen wellicht.

24-05-2023 19:48

MarcHogervorst +35302

Duizend man? Die komen echt niet hoor! Zoveel kennissen en familieleden hebben die dames nu ook weer niet.

24-05-2023 20:21

Keizer +30247

Wat een bullshit van de AFCA supportersvereniging. De dames hebben net zoveel recht op een huldiging als Ajax 1, ongeacht hoeveel volk er op af mag komen.

24-05-2023 19:32

KudusDream +12972

Waarom precies? Ajax amateurtak wordt toch ook niet gehuldigd op het Leidse plein, of de onder 16.

24-05-2023 19:40

Keizer +30247

Omdat het de hoogste afdeling is voor de dames. Geen jeugd elftal.

Het NL vrouwenelftal werd in 2017 ook gehuldigd. Dus waarom Ajax niet?

24-05-2023 19:42

KudusDream +12972

Omdat dat nog enigzins leefde. Hier kijkt werkelijk waar geen hond naar. Is alleen maar vernederend om ze te huldigen op een leeg plein.

24-05-2023 19:44

Keizer +30247

En om die reden is het ook begrijpelijk dat ze het nu niet doen.

Maar om op voorhand al te zeggen dat dat recht op huldigingen alleen toebehoord aan Ajax 1 slaat nergens op.

24-05-2023 19:46

MarcHogervorst +35302

Keizer als ik me het goed herinner werden ze in 2017 gehuldigd samen met de mannen. Ze hadden geen aparte huldiging.

24-05-2023 20:48

TheRiviera +5478

Ongeacht dat is dat geen reden om het vrouwen elftal niet te huldingen als het mannen elftal niet kampioen word. Mensen geven argument dat er te weinig aandacht voor is maar dat komt deels omdat men er te weinig moeite voor doet. En omdat men er weinig moeite voor doet zien de supporters zowel mannelijke als vrouwelijke zichzelf niet genoodzaakt om in grote getallen op een huldingen af te komen.

25-05-2023 04:26

Ferd +38589

dat was een EK winst, geen landstitel. Daar zit toch een verschil in, qua belangrijkheid, qua aantal supporters, er was toen ook een gehypt sfeertje rond het EK.

25-05-2023 05:52

RuffRhythim +24837

Ja hoor, klopt.
Alleen niet op een iconische plek als het Leidseplein, waar de mannen van Ajax al meer dan 15 jaar niet meer gehuldigd mogen worden, dat gaat gewoon naast het feit dat daar slechts een halve man en een paardekop op afkomt niet goed vallen.
Zie je het ook voor je? Die hele omgeving rond het Leidse afzetten voor een handvol mensen wat daar op afkomt?

Ajaxvrouwen huldigen op het Leidseplein is alsof je de ArenA afhuurt voor het optreden van de lokale cafe muziekband: die ga je niet vol krijgen dus.
Regel voortaan gewoon vooraf een andere geschikte plek gebaseerd voor de animo die je kan verwachten voor een huldiging van die Ajaxvrouwen.

25-05-2023 11:39
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.