KNVB mag van FIFA vijf nieuwe regels testen

door Finn Dekker 16

KNVB mag van FIFA vijf nieuwe regels testen

door Finn Dekker 16

Laatst geüpdatet

De KNVB mag van de FIFA gaan experimenteren met vijf nieuwe spelregels. Dat heeft een woordvoerder van de Nederlandse bond verteld aan de NOS. Op een bijeenkomst in Nederland werd gesproken over de innovatieve regels, maar ook over de werking van de VAR.

De eerste nieuwe regel is het intrappen bij de zijlijn in plaats van ingooien. Ook gaat er geëxperimenteerd worden met de selfpass, waarbij een spelhervatting dus niet per se naar een andere speler hoeft te gaan. De rest van de regels hebben betrekking op tijdstraffen, onbeperkt wisselen en zuivere speeltijd.

'De KNVB gaat beginnen met tests in het hoogste jeugdvoetbal. Daarna volgen de hoogste amateurs en via het bekertoernooi moeten de nieuwe regels, mits deze in de smaak vallen, uiteindelijk in de Eredivisie terecht komen', zo valt donderdagavond te lezen. 'De FIFA ziet Nederland echt als kraamkamer.'

Verder is er ontevredenheid over de VAR en dan vooral de omgang met buitenspel. 'De getrokken lijnen zorgen bijvoorbeeld voor veel discussie. Verder moet de communicatie (ook met het publiek) verbeterd worden.' Tot slot wordt er ook gekeken naar een 'VAR light' voor armere landen.

Denk jij dat Ajax ook in Heerenveen niet weet te scoren? Zet dan in en krijg 8,90 keer je inzet terug!

Lees meer over:
Plaats reactie

Minsc +1520

Die selfpass hoeven ze niet te proberen, tegenstander kan nooit op tijd afstand nemen.

06-03-2020 11:31

Lars93 +935

Kwestie van niet actief aan het spel deelnemen. Werkt in het hockey top. Zorgt er ook voor dat spelers minder kunnen mekkeren bij een scheidsrechter, je speelt namelijk gewoon door zodra je een vrije trap krijgt.

06-03-2020 20:13

Gonzalez75 +5885

Misschien kunnen ze ook experimenteren met optreden tegen toneelgedrag, schwalbes en tijdrekken. Meer wissels zou ik ook waarderen.

06-03-2020 10:38

johnnyheitinga +0

krijg je een soort van heel veel corners. elke bal over de zijlijn rond de 16 is dus een nieuwe corner

06-03-2020 09:09

AlexIbarra +19293

Je kunt wel een regel van zuivere speeltijd invoeren maar in mijn ogen helpt dat niet veel.
Bij elke botsing en uitbal kun je kramp of een ernstige blessure simuleren, zoals Utrecht ook vaak deed wanneer ze even lekker bij wilden komen. Een wedstrijd van 3 uur of meer om aan 60 minuten zuivere speeltijd te komen lijkt me niets.

Laat ik vooropstellen dat wij gisteren ruk waren en toch nooit hadden gewonnen als je niet kan scoren, maar zo'n Abbas die 3x een verschrikkelijke elleboog uit zijn duim zuigt, hoort de finale gewoon niet te spelen.
Je laat 8 keer een Utrechter op het veld 'behandelen' aan een ingescheurde schaamlip.
Maar elke keer dat een Ajacied de bal gepasst heeft krijgt hij een beuk of een schopje waar niet wordt gefloten 'om het tempo in de wedstrijd te houden'.

Er zijn al regels tegen schwalbes, tijdrekken, het oppakken / wegschieten vd bal als de tegenstander mag nemen, tegen 30 cm van de bal staan ipv 9.15m, tegen herhaaldelijke overtredingen. Bij het WK '94 waren er al brancards om speler snel vh veld te krijgen.
Ik heb gisteren 's lands beste scheidsrechter met al die regels helemaal niets zien doen, terwijl daar bepaald geen gebrek aan mogelijkheden voor was.

Begin eens met de huidige regels goed te handhaven. Dan vermijd je ook dat een Tagliafico zelf maar wraak neemt op de achterlijn, omdat de scheids gewoon door laat spelen als een uitgespeelde en op de grond liggende Svensson hem zomaar tegen zijn knie schopt.
Zien, fluiten en geel. Hoef je je later niet te verantwoorden dat je Nico geen rood gaf.

05-03-2020 23:59

DaniAjax +232

Tijd stil bij overtredingen/doeltrappen/corners en tijdstraffen. Simpel.

Wat is het voordeel van een gele kaart voor de tegenstander? Niets! Het wordt pas interessant, als de maker van de overtreding bij een gele kaart 5 of 10 minuten naar de bank moet (afhankelijk van zwaarte overtreding). Dan heb je als team een overtal situatie. Hiermee benadeel je dus je eigen team. Ook het respect naar scheidsrechters kan hiermee toenemen, door bij zeuren/bal in handen pakken/vragen om kaarten meteen een gele kaart te nemen. Ik verzeker je ervan dat het respect naar scheidsrechters veel sneller toe zal nemen, omdat het grijze gebied veel kleiner wordt. Praten? Geel. Bal in handen pakken om spel te vertragen? Geel. Vragen om kaart gebaar? Geel. Dan benadeel je je team en zo zal dat snel uit het voetbal verdwijnen.
De tijdstraffen brengen ook een ander aspect met zich mee: het spel wordt veel dynamischer. Door korte overtal situaties wordt meer gevraagd van coaches en spelers. Het spel wordt aantrekkelijker.

06-03-2020 09:55

afcas +3803

Je snapt wel dat dat gedrag waarschijnlijk vanzelf stopt als spelers zien dat het toch geen invloed heeft op de speeltijd? In ieder geval 90% van dat gedrag. De rest is inderdaad gewoon een kwestie van strenger optreden...

06-03-2020 10:51

AlexIbarra +19293

Ik denk dat zuivere speeltijd niet zoveel uitmaakt, in ieder geval niet vanuit de optiek van Ajax-voetbal vs sloopvoetbal.

Het is haast onmogelijk om met positiespel een kans te creeren als de wedstrijd elke paar seconden stil ligt en de uitgeruste tegenstander zich perfect kan positioneren. Door het balletje rond te laten gaan, creeer je na een tijdje een situatie waarin een tegenstander verkeerd staat, te laat schakelt of zijn geduld verliest.
Dan kun je daarvan profiteren, zonder langs 3 man te hoeven dribbelen.

Als bij elke spelhervatting de tijd stil wordt gezet, ontbreekt denk ik nog meer de motivatie om het tempo in de wedstrijd te houden zodat de verdedigende ploeg het niet meer kan belopen.
Ik ben overigens niet per se tegen vechtvoetbal, counteren of andere tactieken dan het Ajax-spelletje maar wel tegen de manier waarop sommige ploegen hun tactiek mogen uitvoeren.

06-03-2020 11:08

AlexIbarra +19293

Precies, ook in het kader vd privacywet zou ik zeggen:

Medische handelingen lekker buiten het veld, is privé.. ;)

06-03-2020 11:19

trainerdv +2

selfpass en effectieve speeltijd lijken me wel wat. (dan moeten er wel net zoals bij basketball nog meer vrijwilligers zijn om de klok de hele tijd te stoppen en starten). Onbeperkt doorwisselen lijkt me voor de profs misschien niet ideaal. Een Juve of Chelsea zal direct 5 verdedigers erbij zetten als ze voorkomen, net zolang totdat het 2-0 of 1-1 wordt. En of dat nou het spel ten goede komt

05-03-2020 21:46

TurboUrby +0

Getafe has left the chat.

05-03-2020 21:03

Bensco +7175

Jammer dat dat die shoot out regel er niet bij is gekomen. Dat leek mij echt een geniale regel.

En buitenspel afschaffen leverde ook echt een geniale pot op. Maar dat gaan ze nooit afschaffen

05-03-2020 20:49

ovopiet +1501

waarom wordt de 6 seconderegel voor keepers niet uitgevoerd. Zondag had de keeper van az de bal 18 sec. in zijn handen.
De ingooi cq. intrap zou eigenlijk ook binnen 6 sec. gedaan moeten worden. dus door de dichtstbijstaande speler, en niet de bal eindeloos doorgeven aan een medespeler. een vrije trap binnen 6 sec. Hierdoor krijg je meer snelheid in het spel.

05-03-2020 20:48

Markopantelic007 +3893

De FIFA ziet Nederland als kraamkamer. Met andere woorden: het Nederlandse voetbal stelt geen fuck voor dus daar kunnen we wel een beetje aanklooien met experimentjes. Laat ze eerst die VAR maar eens perfectioneren. Het idee is leuk maar de uitvoering laat nog aardig te wensen...

05-03-2020 20:02

MPAjax +8442

eens, vind dit ook meer een afleiding van hoofdzaken zoals scheidsrechters die de var nog niet voldoende goed hanteren o.a. matchfixing is voor de fifa geen hoofdzaak sinds ceferin het heeft overgenomen, meer een "verwaarloosbaar bijverschijnsel"

05-03-2020 20:57

DaniAjax +232

De FIH (de FIFA van het hockey) experimenteert juíst op grote toernooien en in de grootste hockeycompetities met nieuwe regels om het spel aantrekkelijker/beter te maken. Na het seizoen analyse: was het succesvol?
Ja --> we houden de regel.
Nee --> we schaffen de regel af. En niemand leidt gezichtsverlies.

Geen gezeik, gewoon accepteren. Maar helaas is de FIFA iets conservatiever dan de FIH.

06-03-2020 10:04

ddkoning +4536

Het blijft ook raar dat vooral de keepers nog zovaak een waarschuwing krijgen voor tijdrekken.

05-03-2020 19:58

Markopantelic007 +3893

Dat verbaast bij ook. Waarom een waarschuwing? Ze kennen de regels toch?

05-03-2020 20:03

ddkoning +4536

De regel is toch al een waarschuwing zou je zeggen

05-03-2020 21:48

gebruikersnaam +0

Ben benieuwd wat dat intrappen precies inhoud. Voor je het weet krijg je straks allemaal halve corners

05-03-2020 19:26

LS16 +0

Ja een corner vanaf iedere hoek van het veld zal het spel behoorlijk vertragen ben ik bang. Zuivere speeltijd ben ik wel een groot voorstander van!

05-03-2020 19:36

ovopiet +1501

Kijk naar het hockey. Dit is niet verzonnen door de bobo’s maar afgekeken bij het hockey

05-03-2020 20:50

Cruijffthebest +13441

Zuivere speeltijd en vaste tijd voor het nemen van ingooi, vrije trap en doeltrap, bijvoorbeeld maximaal 10 seconden. Binnen die tijd doen of de bal gaat naar de tegenstander, de tijd is technisch bij te houden en door te geven aan de scheids als deze wordt overschreden.
Bal laten liggen na een overtreding en uitbal door de tegenstander, zoniet dan meteen geel geven. Je blijft van de bal af, simpel.

05-03-2020 19:21

El-Dorado +6

fairplay = ..
zuivere speeltijd
aanstellers straffen, ipv gele kaart oid gelijk 15min banken (ijshockey als voorbeeld nemen!!)
een var, scheidsrechter laten overrulen met uiteindelijk AI als scheids

05-03-2020 19:19

ovopiet +1501

Er is geen scheidsrechter die dat durft. Ze zijn veel te bang dat er werkelijk iets is.

05-03-2020 20:53

ambtenaar +23

Kunnen ze zuiveren speeltijd niet een keer testen ?
Wordt helemaal gek van tijdrekken......

05-03-2020 19:16

Schwalbino +11

Scheids moet daar veel scherper op zijn. Net als op andere vormen van spelbederf.

05-03-2020 19:17

Schwalbino +11

Uitgooien of ingooien?

Intrappen lijkt me wel wat want ik stoor me vaak aan ingooien. Dat vertraagt het spel enorm. En vaak als de dichtsbijzijnde speler wil ingooien komt de back aandraven die dat ingooien in zijn functiebeschrijving heeft en dan duurt het nog langer.

05-03-2020 19:13

Jajijdaar +1

Wanneer komt er nou een regel dat de tijd stop gezet wordt als de bal buiten het veld is. Of als het spel stil ligt d.m.v. een overtreding of iets? Zo heb je 100% zuivere en eerlijke speeltijd. Dit doen ze al bij diversen sporten in de wereld. Een eerlijkere regel bestaat niet! Dan ben je ook van al die tijdrekkers af. We willen toch fairplay?

05-03-2020 19:11

Schwalbino +11

Zou mooi zijn. Anderzijds gaan ze dan reclames uitzenden zoals bij het American Football. Daar zit vanwege al die vaste onderbrekingen helemaal geen flow in. Dus ik weet niet wat erger is.

05-03-2020 19:16

DeKenner +9376

Zo’n regel wordt dan door de hele voetbal piramide doorgevoerd. Ik denk dan meteen aan de club waar ik altijd heb gevoetbald. Daar is het iedere zaterdag en zondag passen en meten om alle teams te kunnen laten spelen. De ene wedstrijd is net voorbij en een kwartier later begint daar de volgende pot al. Met deze regel gaat het hele schema in de soep.

Ik vind de intrap interessanter. Hoe ver mag je die het veld inschoppen? Als dat een soort van tweede corner/vrije trap wordt dan heeft dat een ongekende invloed op het voetbal.

05-03-2020 19:44
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.