Enkelblessure deed Duarte de das om na sterk optreden tegen AC Milan: 'Dan staan er drie anderen klaar'

door Jon van Dam 49

Bron Voetbal International

Enkelblessure deed Duarte de das om na sterk optreden tegen AC Milan: 'Dan staan er drie anderen klaar'

door Jon van Dam 49

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Lerin Duarte baalt van zijn enkelblessure die hem parten speelde tijdens zijn periode bij Ajax. De inmiddels 33-jarige clubloze speler kwam in 2013 over van Heracles Almelo, maar verliet Ajax uiteindelijk via de achterdeur.

Aan het begin van het seizoen 2013/14 tekende Duarte een contract bij Ajax, dat drie miljoen euro overmaakte naar Heracles Almelo. Al snel veroverde de middenvelder een basisplaats in het elftal van Frank de Boer, met als hoogtepunten de Europese avonden. 'Ik stond in de basis in de Champions League tegen Barcelona', vertelt Duarte in gesprek met Voetbal International. 'Het ging wel lekker dus. Tot die wedstrijd thuis tegen AC Milan.'

Ajax speelde in oktober 2013 thuis met 1-1 gelijk tegen de Italiaanse grootmacht. Duarte maakte in het eerste uur indruk met zijn goede spel. In de tweede helft kreeg hij te maken met enkelklachten, waardoor hij zich moest laten vervangen door Lasse Schöne. De enkelblessure van Duarte bleek een langdurig probleem te zijn. 'En toen ik weer fit was, raakte ik opnieuw geblesseerd. Dan weet je bij Ajax: Er staan drie anderen klaar om mijn plek over te nemen.'

Avontuur bij Ajax gaat als nachtkaars uit

Duarte slaagde er niet in om zijn basisplaats in Ajax 1 te heroveren. Ook bij Jong Ajax viel de voormalig jeugdinternational van Nederland tussen wal en schip. Volgens Duarte hielden de trainers geen rekening met hem en was gedag zeggen al teveel gevraagd. 'Ik reed van Rotterdam naar Amsterdam, kwam op de club en ging de gym in. Er was niemand die naar mij omkeek. Op een gegeven moment dacht ik dan: Ik ga maar weer naar huis, ik ben geweest.'

Na periodes bij sc Heerenveen, NAC Breda, Heracles Almelo, Aris Saloniki en de amateurs van ASWH en Noordwijk zit Duarte op dit moment zonder club. De ex-Ajacied staat momenteel voor een kruispunt in zijn leven. 'Ik zit nog net in de fase van: Oké, ik voetbal niet meer. De tweede fase is: Oké, wat nu? Ik heb nooit gewerkt. Alles draaide om voetbal. Maar uiteindelijk moet je toch iets gaan doen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

deeftherave +1048

Gemotiveerd ventje die zijn toekomstlijk heeft uitgestippeld. En mooi om te lezen dat het nooit aan anderen ligt. Succes Lerin!

25-03-2024 00:01

JantjeBeton +2976

Ik vind in vele opzichten echt een veel minder slecht jankverhaal als die irritante saga van bleekneus Boilesen destijds; aan Boilesen heb ik mij jarenlang groen en geel geërgerd. Lerin legt eigenlijk vrij feitelijk uit hoe zijn tijd bij Ajax hem is vergaan: door blessures daalde hij logischerwijs in de pikorde, waar hij gewoon realistisch over praat, en dat Ajax niet een warme club als PiSVee is dat is al jaaaren bekend. Vind het ergens sowieso altijd wel sneu voor spelers, indien zij totaal aan hun lot worden overgelaten, dus daar mag echt eens iets in worden veranderend, want motiverend is dit allerminst natuurlijk.

25-03-2024 08:00

Erwin2004 +936

Poeh, jammer van Duarte maar bedankt voor de doorbraak van Schone!

Dat je bij FdB in de basis speelt zegt niet altijd iets, ondanks een sterke pot.

Het ga je goed

24-03-2024 22:20

Ajax-Amsterdam +4190

Hij speelde wel een wereldpartij tegen AC Milan toen, zo ver ik met dat nog kan herinneren. Strooide met mooie passes. Dacht echt dat hij een grote aanwinst was voor de club. Erg jammer dat het daarna niet meer gelukt is. Weet niet of de blessure heeft hem echt genekt en dar hij daarom nooit meer dat niveau heeft weten te halen of dat hij gewoon hoog piekte in die wedstrijd.

24-03-2024 20:32

Berghuis +14310

Hij piekte tot die wedstrijd wel behoorlijk hoor. Na die blessures was t ineens niks meer. Zat gewoon heel goed in z'n ritme denk ik en was echt een jongen met veel potentie. Uiteindelijk zullen we natuurlijk nooit weten of het echt aan de blessures heeft gelegen.

24-03-2024 21:07

BillSplate +9683

Scheen regelmatig niet fit genoeg te zijn doordat hij niet als een topsporter leefde. Daardoor ook regelmaat een te hoog vet gehalte.

Heeft behoorlijk gepiekt in de wedstrijd tegen Milan en had gehoopt dat hij meer van zulke wedstrijden zou spelen, maar uiteindelijk was de subtop denk ik toch zijn top.

24-03-2024 22:37

Michiel Kapteijns +5372

Blijf het jammer vinden dat onze clubiconen hier altijd beoordeeld worden op hun fouten. Voor mij blijft De Boer voor altijd de man die met Ajax 4x op rij kampioen werd na 7 titelloze jaren. Daarnaast was De Boer als trainer gewoon heel loyaal en zuiver naar de club toe. Hij heeft nooit interviews gegeven waarin hij de club tegen de muur zette of de vuile was buiten hing. Hij is nooit teruggekomen op de afspraken die er gemaakt waren over het besteden van geld, ook niet toen de kwaliteit van de spelersgroep jaar na jaar minder werd. Wat De Boer in mijn ogen zo groots maakte was hoe intens hij op de tribune zat mee te leven toen zijn opvolger Peter Bosz wel slaagde om Europees een rol van betekenis te spelen.

24-03-2024 19:01

Web +178830

Zelfs een keer aan het veld stond hij te juichen bij een Europese wedstrijd onder Bosz

En onder die vreselijke revolutie heb je hem nooit horen klagen,

24-03-2024 19:19

Michiel Kapteijns +5372

De Boer was in zijn tijd als Ajax-trainer gewoon een BAAS, en straalde in alles uit wat Ajax de jaren ervoor miste. Zoals hij bij NEC uit z'n plaat ging toen we bij een 0-5 voorsprong een onnodige goal weggaven. Dat!!!

24-03-2024 19:30

Web +178830

Precies die wedstrijd bedoel ik ook

24-03-2024 19:35

Michiel Kapteijns +5372

Web, deel je mening over de revolutie overigens voor 100%. Ik heb Cruijff enorm hoog zitten, maar er zijn tijdens de revolutie dingen gebeurd die absoluut niet door de beugel konden. Ajax heeft veel te danken aan de rust die Frank de Boer destijds uitstraalde. En moedig dat hij het voor Danny Blind opnam.

24-03-2024 20:16

Web +178830

Klopt
Het werd te hard gespeeld

25-03-2024 14:16

FlyingDutchMan +17310

Ben het met je eens hoor, Frank De Boer is een ajax legend zowel als speler en als trainer. Kan me nog de frisse wind herinneren toen Frankie vs Ac Milaan debuteerde, met vooral Eriksen als nieuwe hoop. Fantastisch gedaan met zijn titels, toendertijd kon het spel wat avontuurlijker, maar als je de afgelopen jaren het voetbal bekijkt dan waren die van Frankie nog tiki taka vergeleken met onze 5-3-2 speelwijze pff

24-03-2024 19:20

Michiel Kapteijns +5372

Ben het met je eens dat het spel wat avontuurlijker mocht. De Boer had iets meer in de geest van Johan mogen spelen, en iets minder in die van Van Gaal.

24-03-2024 19:39

FlyingDutchMan +17310

Terugkijkend op die periode boekten we wel jaren resultaten, titel van de zwakkeren ofniet. Ik zou tekenen voor zo'n scenario ipv strijd om de 5e plek..

24-03-2024 21:18

Juan62 +46168

Ik snap echt niet waarom sommige hier onze prestaties/ club constant naar beneden halen.

Snapt men niet hoe bijzonder het eigenlijk is dat Ajax een wereldberoemde club is?
Dat wij een internationale erelijst hebben waar menig topclub jaloers op is.

We spelen in een competitie van een klein land, zeg maar gelijk aan Belgie maar wie hoor je in het buitenland (behalve de Belgen zelf) over bv Anderlecht

Het neerhalen van je eigen club is belachelijk, en laat denk ik zien hoe gefrustreerd je in het leven staat.

Jammer want van Ajax geniet ik , en ja na succesvolle periodes gaat het meestal fout oa door het vertrek van sterkhouders , omdat we nou eenmaal in een klein land spelen.
met alle concequenties ( minder geld etc) vandien.

Maar zeker weten dat we weer boven komen drijven en ook internationaal weer succesvol zal zijn, in de tussentijd blijf ik mijn team supporteren want dat is wat echte supporters doen

24-03-2024 14:44

NipeB +15790

Dat doen de anderen volgens mij ook hoor. Er fluit maar een klein groepje in de Arena. Helaas staat het er slecht voor met de club en dat al langere tijd. Het korte termijn beleid dat is gevoerd heeft tot de neergang geleid. Natuurlijk komt de club vast weer bovendrijven, al heb ik nog niet het idee dat we nu de juiste mensen met een lange termijn visie aan boord hebben. Het interview met Kroes was zeer teleurstellend wat dat betreft. Belangrijk is nu snel een nieuwe coach te hebben van goede kwaliteit.
Dat is al stap 1. Hoe langer je daar mee wacht, des te minder kans dat je komend seizoen beter gaat spelen. Zelfde voor transfers. Ik denk dat we snel weten of onze club het dieptepunt al heeft bereikt of dat het eerst nog veel erger moet worden.

24-03-2024 16:19

trodat4030 +96403

De man die Eriksen moest doen vergeten, maar uiteindelijk zelf vergeten werd.... Hij had wel iets, maar die taak was nagenoeg onmogelijk...

24-03-2024 14:00

Web +178830

Conclusie
Dan lever je heel veel in toch?

24-03-2024 18:49

afca1985 +21235

Frank was ook diegene die de halve Eredivisie wilden hebben als opvolgers van potentiele topspelers (voor Ajax dan he)

Moisander voor Vertonghen, vd Hoorn voor Alderweireld en bv Duarte voor Eriksen. Ieder jaar wel een speler van Az. En er was wel degelijk geld toen, maar als je constant de verkeerde spelers haalt gaat het totale niveau gewoon sterk naar beneden. Sigthorsson, Viergever, Sinkgraven en Gudelj bv

Frank had gewoon een stevige vinger in de pap met aankopen uit de ED, dit mag dan ook wel vermeld worden. 4 titels was top, bedankt daarvoor, maar aub nooit meer Frank

24-03-2024 13:48

DankzijCruijff +48672

Kan me inderdaad nog herinneren dat Duarte verbazingwekkend goed was die wedstrijd. Dood zonde dat hij geblesseerd raakte. Als je het op dat niveau kunt laten zien tegen zulke spelers heb je het ergens hoe dan ook wel in je. Maar goed, nachtkaars dus.

24-03-2024 13:32

Web +178830

Helemaal eens met de top reactie

24-03-2024 13:18

Web +178830

Duarte kwam volgens mij voor Eriksen?
En zo ging het in die jaren, telkens werd het team minder
Want echt het eerst jaar Frank was het wel goed

De eerste wedstrijd dat Frank op bank zat na het ontslag van Jol
Ik wis niet wat ik zag
Ajax was Ajax weer
Maar elk jaar werd het voetbal minder

24-03-2024 13:17

DankzijCruijff +48672

Die uitwedstrijd bij Milan deed hij inderdaad fantastisch. Was een erg mooi debuut voor hem als hoofdtrainer en het beloofde veel goeds. Zoals je zegt leek hij helaas elk jaar behoudender te worden in zijn spelopvatting. Die Frank van Milan-uit had een wereldtrainer kunnen worden.

24-03-2024 13:30

Web +178830

Ja ik vond dat zo bijzonder

24-03-2024 13:34

NIO +2995

Volgens mij was Milan ook al geplaatst het was dus niet zo dat tegen een super gemotiveerde Milan speelde in die wedstrijd.

25-03-2024 10:43

Web +178830

Dat weet ik niet meer, maar het voetbal was binnen een paar dagen zoveel beter

25-03-2024 11:15

DankzijCruijff +48672

Klopt, die wedstrijd ging niet echt meer ergens om (behalve de derde plek geloof ik?), maar zoals Web zegt ging het idd om de manier van spelen. Heel hoog druk zetten, direct de bal te proberen heroveren bij balverlies, linies kort op elkaar, verzorgd veldspel. Het was bizar om dat in één wedstrijd zo te zien veranderen na dat totale debacle onder Jol.

25-03-2024 11:20

trodat4030 +96403

En toen kwam Bosz én het spelplezier weer opeens! Bleek (zeg nee tegen) Peter B opeens veel meer een Ajaxtrainer dan clubicoon FdB....

24-03-2024 13:55

Web +178830

Ja maar vergeet dan niet dat hij ook een veel betere selectie had, dat scheelde nogal wat
Maar hij is te lang gebleven Frank

24-03-2024 18:42

Aram +17867

@web
De selectie werd minder en dat kwam voornamelijk door bezuinigingen. We hebben toen gespaard voor de paar jaren dat we top waren. Moeten we nu weer doen.

24-03-2024 17:34

Web +178830

En dat is waar
Ik weet nog dat Overmars gezegd heeft, jammer dat Frank niet die mogelijkheden had

24-03-2024 18:43

JantjeBeton +2976

@Web:

Eens, ik had precies eenzelfde gevoel en euforie bij ACM tegen Ajax toen!!! :-)

25-03-2024 08:07

Web +178830

Ja jammer dat was best bijzonder in een kort tijdsbestek

25-03-2024 10:41

jerryisthename +31712

Wel schandalig als er dan zo met je omgegaan wordt.
Er zijn genoeg andere verhalen bekend die het tegenovergestelde waren. Duarte leek me ook geen vervelende jongen en gewoon een sympathieke rustige gozer. Was een goede voetballer, maar die blessure heeft hem wel parten gespeeld helaas.
Zo zie je maar dat je ook geluk moet hebben in het voetbal. Anders was hij na Ajax bij een andere goede Europese club beland. Jammer voor hem.

24-03-2024 13:12

Web +178830

Ja dat hoort niet

24-03-2024 13:17

NIO +2995

Boerigter speelde ook goed tot aan zijn blessure.. erg jammer voor hem want hij kreeg een oproep voor nlse elftal en toen raakte hij geblesseerd

25-03-2024 10:45

AFCACruijff14 +161008

Ik blijf het heel knap vinden dat de Boer met echt middelmatige spelers toch geregeld aansprekende prestaties had in Europa. Winnen van Milan, Barca, City, Man Utd. Het blijft misschien ook hangen dat we een paar keer dom zijn uitgeschakeld door kutclubs maar hij heeft ook gepiekt. Ook gewoon 2x oprecht pech gehad de CL groep te overleven door het bedrog van Lyon en door Milan-Ajax waar we net die ene winnende goal niet maakten terwijl we veel beter waren.

24-03-2024 12:37

Henkstarr +173

Inclusief Frank zelf, middelmatige tot matige trainer qua spelbeeld.

24-03-2024 12:52

AFCACruijff14 +161008

Frank is geen middelmatige trainer, maar een eenzijdige trainer. Het enige voetbal dat hij kent en beheerst is Ajax voetbal. In die jaren speelde ook Oranje gewoon zoals Ajax. En Barcelona met van Gaal waar de Boer ook nog piekte deed het opnieuw na.

De Boer heeft met de clubs na Ajax als trainer gewoon ontzettend domme keuzes gemaakt.

24-03-2024 13:43

Juan62 +46168

AFCACruijff14

Helemaal gelijk in over dat bedrog, we zijn wel vaker internationaal genaaid
met doped up juverntus als sportief dieptepunt.
valt wel op dat bij het bedrog tegen ons vaak Italiaanse clubs betrokken waren.

24-03-2024 13:10

Web +178830

@AFCACruiff14
Eens 👍

24-03-2024 13:18

Robertini +39100

City was toen nog in opbouw, niet het city van nu, Barca was een c-team, tegen united gewoon verloren over twee wedstrijden. Die eerste wedstrijd tegen Milan was het hoogtepunt.

Flink eruit tegen Spartak, eruit tegen Steau, flink eruit tegen Salzburg en eruit tegen Dnipro, niet de CL in door Rapid Wien en eruit tegen celtic, fenerbahce en Molde. De Europese prestaties waren echt niet best onder hem.

24-03-2024 13:27

Juan62 +46168

Het door jouw genoemde '' c team'' was met oa Xavi Neymar Iniesta Fabregas....

Het door jouw genoemde ''in de opbouw team' was met oa Toure Ballotelli Aguero en Dzeko.....

En van beide teams noem ik maar een paar spelers op die in me op komen ,
de rest was beslist geen kattepis

Je kan de prestaties van hem met onze club neerhalen zoveel je wilt , (wat ik niet snap)
maar dit zijn ook feiten.

24-03-2024 13:57

Robertini +39100

Dan moet je er ook bij zeggen dat City dat jaar geen enkele wedstrijd won in de CL. Die twee wedstrijden waren overigens wel erg overtuigend hoor, dat is waar.

Barca speelde zonder Messi en met spelers als Pinto op doel, Montoya op back en Song op mid, terwijl Fabregas spits speelde. C is misschien overdreven, maar B toch wel. Het knappe was dat we een helft met 10 man speelde.

De feiten zijn gewoon dat er in Europa geen echt bijzondere prestaties geleverd zijn in zijn periode, wel een paar leuke wedstrijden, maar geen noemenswaardige overwintering oid.

24-03-2024 14:14

AFCACruijff14 +161008

Wat een onzin. City won de PL in 11-12, speelde in seizoen 12-13 tegen ons en won de PL weer in 13-14. City was toen al enorm goed. Zoek de namen maar eens op van die wedstrijd.

Barca was verre van een c-team, op Messi na deden ze allemaal mee.

Uit bij Utd gewoon gewonnen en eruit gevlogen op 1 goaltje te weinig.

Beetje sneu hoe je alles zit te downgraden maar dan de nederlagen zwaarder zit te maken.

24-03-2024 14:19

Robertini +39100

Ze deden echt niet allemaal mee, dat is onzin, het was gewoon een B-team, als je een reservekeeper de kans geeft, twee jeugdspelers inzet en je beste speler niet mee neemt, dan is dat echt geen A-team. Ik geef je al dat het een B-team was, maar meer echt niet hoor.

"Op Messi na" lol, ja, die was niet zo belangrijk of wat?

24-03-2024 14:22

Juan62 +46168

Ik weet nog hoe verbaasd Toure naar Siem de Jong keek tijdens het voorbij lopen na de wedstrijd

24-03-2024 14:23

Kryptonite +76738

Omdat ook kleine clubs 'boven zichzelf uitsteken' zo nu en dan en andersom goede clubs een slechte dag hebben. Het almachtige Ajax van 18/19 verloor van Heracles en maar liefst 6-2 van Feyenoord.

Ik hoef hopelijk niet een rijtje op te noemen met op papier zwakkere clubs die ons van het kastje naar de muur tikten onder De Boer, zoals bijvoorbeeld Salzburg?

24-03-2024 15:32

Schip +23362

Eens en het veldspel was gewoon erg goed tegen die clubs. Echt erg goed. Enkel United uit staat me qua spel iets minder bij.

Moet wel zeggen dat Ajax in de eerste jaren goed materiaal had, maar dat Frank daarvoor de credits toekomen. Mensen vergeten, maar Sulejmani was een tijd lang de beste Ajacied. Uit tegen Anderlecht bijvoorbeeld. Alleen Frank heeft hem aan het voetballen gekregen.

Eriksen was niets onder Jol. Een twijfelaar zonder vertrouwen. Absolute ster onder Frank.

Vertonghen was een simpele, lange verdediger die kopduels verloor zoals tegen Juve onder Jol en enkel lange ballen verstuurde. Onder Frank leerde hij in te schuiven en werd hij wat mij betreft wereldtop in die rol. Om vervolgens naar de PL te vertrekken, waar hij nooit meer in die rol kon spelen....

Anita was enkel in interactie met Jan een echt goede middenvelder. Dat was een wisselwerking die Frank in gang heeft gezet, omdat hij weliswaar met de punt naar achteren speelde (op advies van Cruijff), maar weigerde de inschuivende 4 op te geven. Dat leverde een briljante mix op. Over vernieuwend gesproken.

Zo kun je nog even doorgaan: VdWiel, Siem de Jong, Urby, Serero: allemaal gepiekt onder Frank.

Voor Ajax een uniek goede en belangrijke coach geweest, ondanks zijn laatste jaar / jaren.

24-03-2024 21:54
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.