'Keizer kritisch op beleid Cruijff'

door Sam van Raalte 67

'Keizer kritisch op beleid Cruijff'

door Sam van Raalte 67

Laatst geüpdatet

In zijn column in Voetbal International gaat Frans van den Nieuwenhof deze week in op Piet Keizer. Volgens de columnist was Keizer laatst zeer kritisch op het beleid van Johan Cruijff, tijdens een ledenvergadering waar Cruijff zelf niet bij aanwezig was. 'Wie is uiteindelijk verantwoordelijk voor het rendement, zeg het succes, van de jeugdopleiding van Ajax?', zou Keizer gevraagd hebben. Wim Jonk zou als volgt geantwoord hebben: 'Dat zijn wij met zijn allen, maar iedereen weet dat het beleid dat we hier uitvoeren in samenspraak met Cruijff is bepaald.'

'Oké', zou Keizer gereageerd hebben. 'Als nou blijkt dat het beleid geen rendement oplevert, aan wie leggen jullie als leidinggevenden dan verantwoording af?' Daarop zou Jonk gezegd hebben: 'Aan Johan natuurlijk.'

De reactie van Keizer daarop was gevat. 'Oh', zou de levende legende gezegd hebben. 'Dus eigenlijk controleert Cruijff zijn eigen beleid?' Vervolgens zou er een ongemakkelijke discussie zijn gevoerd, waarbij het Technisch Hart zich niet prettig zou hebben gevoeld. (Foto: S. Valkering)

Lees meer over:
Plaats reactie

bojansuarez +324

Keizer heeft gewoon gelijk in deze. Punt uit

29-08-2013 17:28

Alexander40 +6114

Johan legt verantwoording af aan de resultaten over een paar jaar. Dat gebeurt zo in professionele bedrijven met geïnstitutionaliseerde structuren. Heeft Piet helaas geen ervaring mee en verstand van.

28-08-2013 21:51

herman +0

Piet keizer is voor mij en dat blijft hij een wereldvoetballer geweest
Jammer dat hij jaloers is op Johann die veel meer geld uit zijn aan heeft gehaald dan hij
helaas toont hij die jaloezie al jaren Jammer jammer

28-08-2013 21:08

daslogisch +1

Ik snap deze discussie niet. De verantwoording wordt toch afgelegd naar het publiek, het volk, de fans??

Het allerbelangrijkste voor Ajax is dat er op voetbaltechnisch vlak de beste beslissingen worden genomen, omdat je daar in de regel de beste resultaten door behaalt. Maar wie zou er het voetbalverstand hebben om het beleid Cruijff te kunnen evalueren dan?? Ik sluit uit dat er Ajacieden rondlopen die nog meer verstand van het Ajaxspelletje hebben dan Cruijff. Dus wat voor werkelijke waarde zou het hebben wanneer Cruijff verantwoording af zou moeten leggen? Of gaat t Keizer erom dat er bijv wordt bekeken of iemand anders dan vdSar/Kinsbergen een grotere sponsor had binnen kunnen halen?
Het lijkt gevat van Keizer, maar als je goed nadenkt gaat t nergens over. Over zaken verantwoording afleggen kun je eigenlijk alleen doen wanneer degene aan wie er verantwoording over het te behandelen onderwerp wordt afgelegd eigenlijk nog meer verstand van zaken heeft dan degene die zich daar operationeel mee bezig houdt en zich dus zgn moet verantwoorden. Anders heeft verantwoording afleggen totaal geen zin en zal het evalueren niets anders zijn dan simplistisch scorebord bekijken en achteraf doen alsof je het al had voorspeld... Daar hebben we het publiek, het volk, de fans al voor.. Kan me niet voorstellen dat Keizer, als ie helemaal eerlijk is, iemand op kan noemen die echt de kwaliteiten bezit om te kunnen/mogen bepalen of de filosofie van Cruijff een juiste zienswijze is. Vroeger zou je nog evt kunnen denken aan Keizer voor deze rol, maar de mate van rancune en ongenuanceerdheid waarmee hij kennelijk over Cruijff denkt sluit ook uit dat hij nog een objectieve rol zou kunnen vertolken. Zonde van meneer Keizer..

28-08-2013 18:57

MosesD +14710

Zelden zo'n onleesbaar, krom stuk met zoveel taalfouten proberen te ontcijferen als dit. Raakt echt kant nog wel, wellicht kan je het nog een keetje proberen. Succes.

29-08-2013 02:01

Robinjo1988 +1

Keizer kan het nog steeds niet verkroppen dat hij niet serieus genomen wordt. Jammer joh!

28-08-2013 18:23

4xbestevaneurop +0

Cruijff bij Pauw&Witteman tijdens de crisis, er werd hem gevraagd naar Keizer en dat hij gezegd had dat hij (Cruijff) niet meer met beide benen op de grond staat. Daarvoor zei Cuijff over Keizer dat hij een goede vriend is en hem heel heel hoog heeft zitten, toen hij hoorde van de kritiek van Keizer zag je hem van binnen breken en zei hij dat iedereen normaal zegt dat hij altijd zo normaal is gebleven. Messen in zijn rug van de RVC die hij in Barcelona thuis heeft ontvangen,de racistische kogel door zijn kop van Davids. Dan het voorbeeld van Keizer hierboven, rechtszaak tegen AJAX..Alles staat nu maar geef het tijd, iets typisch Nederlands is het altijd beter weten en al is iemand een held er is bijna niemand die we 100% kritiekloos als een slaaf volgen en als god zien dat vind ik de houding van Keizer.Keizer zocht en vond een onhandige Jonk. Ik persoonlijk zou het niet waarderen als je elkaar 50 jaar kent en je doet dit bij een vergadering ipv rechtstreeks contact te zoeken.Wil je weten hoe het zit bel je en drijf je niet Jonk op een onhandige wijze in het nauw heel simpel.Ze zijn ergens mee bezig en nog niet zo lang, iedereen is blij met die ex profs op de toekomst wat het hart van Ajax is. Je gooit een bommetje als je het op deze manier doet en het komt in de pers. En voor wie het niet weet, wie is gekozen tot beste Europese speler van de eeuw? Wie stond als enige nog levende persoon in de top 10 van Grootste Nederlanders ooit? Welke latino werd bij een relatief klein cluppie vergeleken met de Italianen Spanjaarden Engelsen en Duitsers 3x op rij de beste van Europa en de beste speler ter wereld? Wie is een held in Catalonie en vernederde 2x Franco's Madrid met 5-0, wie werd de vader genoemd naast zoon Guardiola en heilige geest Messi? Welk gigantisch doek moet er eigenlijk in het stadion komen als wij tegen Barcelona spelen? JOHAN OUR GODFATHER

28-08-2013 14:41

vermaelen04 +0

Behaalde resultaten in het verleden....

Of Cruyff een racist is dat laat ik in het midden, feit is dat hij regelmatig in israel is, waar z'n zoon ook nog eens technisch directeur is van 1 van de grootste clubs van een land in principe racistisch is...

28-08-2013 14:57

Bobo het Konijn +0

Alsjeblieft zeg.

28-08-2013 17:07

vermaelen04 +0

Feitelijk heb ik het bij het rechte eind, dat weet jij ook...

28-08-2013 20:01

MosesD +14710

Wat een schitterend gecomponeerd waanzin verhaal. Haha, Cruyff bij P&W over o.a. de linker en rechter hersenhelft. Een totale ontmaskering van een groot voetballer, die voor de rest echt nergens verstand van heeft. Keizer die een terechte kritische en relevante vraag stelt. Je wereldje stort in. Ja, want Cruyff was ooit de beste voetballer ooit en vandaag plots godfather... Mijn god wat een simplisme....

29-08-2013 02:09

Alexander40 +6114

Daar is ie weer. Kan je ook nog even reageren op je eigen cluppie in het item "Lesje in effectiviteit voor PSV"? Bedankt voor de extra miljoenen.

29-08-2013 08:00

l0l +4

Jammer dat Keizer niet vaak betrokken wordt bij dit Ajax. Hij heeft echt veel goede ideeen en is goed kritisch. Wat is daar mis mee, hij is alleen rechtdoorzee en dat kan pijnlijk zijn.

28-08-2013 13:00

BigDaddy84 +0

Vertel zijn goede ideeën dan eens? Want ik heb er nog nooit 1 voorbij zien komen. Ik zie zijn rapport met ideeën graag tegemoet!

28-08-2013 13:05

MaupCaransaNES +2

1. De Ledenvergadering van nul pienter opbouwen.
2. Zorgen dat er voldoende klankbord is voor technische staf.
3. Zorgen dat er meer wordt gehaald uit de middelen.
4. Liever voortborduren op eigen toptalent.

Cruijff: "Keizer is de beste speler waarmee ik heb samengewerkt."
Keizer is eigenzinnig en op menig vlak briljant.
Cruijff is eigenwijs en op menig vlak geniaal.
Breng dat alstublieft samen, we willen internationaal een grootmacht zijn en dan heb je dat soort aanvullingen nodig.

28-08-2013 13:11

Welja +721

Op punt 1 na zijn dit zijn geen ideeen, maar wensen.

Net zoiets als zeggen dat je een betere en goedkopere gezondheidszorg wilt. Dat willen we allemaal wel.

28-08-2013 13:19

BigDaddy84 +0

Zoals Welja al zegt: mooie woorden. Maar hoe dan?

1. De Ledenvergadering van nul pienter opbouwen. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Wat is er mis met de huidige gang van zaken? (sorry, maar op dit vlak ben ik niet bekend)

2. Zorgen dat er voldoende klankbord is voor de technische staf. Prima! Maar is het niet zo dat de technische staf zelf al vol zit met ervaring? En hebben zij de behoefte aan nog meer ideeën? Meer ideeën kunnen namelijk ook leiden tot onrust, niet alleen bij een staf maar ook binnen een team.

3. Zorgen dat er meer wordt gehaald uit de middelen. Welke middelen praten we over? Geld, accommodatie, logistiek? Op welke manier wil hij dit bereiken?

4. Liever voortborduren op eigen toptalent. Dit vind ik wel erg makkelijk! Denk je dat als Ajax het niveau hoog genoeg vond, dat zij nog steeds talenten uit het buitenland zouden halen? Als het beste al bij Ajax rondloopt is dat niet nodig. En toptalenten worden echt niet de deur gewezen. Ze willen alleen proberen wat sneller het niveau omhoog te brengen, onder andere door het halen van (buitenlandse) toptalenten. Is toch niks mis mee?

Ik heb niks tegen een samenwerking tussen Cruijff en Keizer. Graag zelfs! Maar laat hem zijn ideeën (in details uitgewerkt) presenteren op De Toekomst! En als ze dan zo onverschillig zijn kan hij altijd zijn document hier op de site laten plaatsen. Dan zorgen de supporters er wel voor dat er geluisterd wordt als zijn ideeën waarde hebben.

28-08-2013 14:48

Welja +721

1. Verantwoordelijkheid leggen ze maar af naar de supporters.

2. Toen ze Keizer vroegen hoe hij het zou doen, gaf hij niet thuis.

3. Toen Cruijff er instapte lag heel Ajax op zijn gat. Verder is er niemand geweest die zijn nek heeft uit willen steken om op een nieuwe manier verder te gaan.
Er zijn er wel een hoop geweest die op dezelfde hopeloze manier verder wilden met Ajax. En nog steeds zijn er mensen die naar die zelfde hopeloze brei terug willen.

Ik ben allang blij dat Cruijff er is ingestapt en dat we nu voor een hoop voetballers weer een club zijn waar ze graag naar toe gaan.
Wat interesseert mij het aan wie ze verantwoording afleggen. In de voetballerij lig je er toch uit bij geen resultaat en stellen contracten niets voor.

28-08-2013 12:59

Sterretje73 +5288

Klopt allemaal grotendeels wel natuurlijk maar het is nooit weg om zaken eens onder de loep te leggen. Ik vind overigens wel dat Keizer wel vaker kritiek aan het adres van JC levert zonder dat JC direkt voor hem staat. Tel daarbij op dat Keizer zelf ook pas geluiden ging geven toen het kalf allang verdronken was en JC al lang en breed het voortouw (lees: risico) had genomen dus komt het bij mij elke keer wat over als stoelpotenzagerij. Het is dat ik Piet zo hoog heb zitten en vind dat hij veel zinnigs te melden heeft maar ik zou minder wantrouwig zijn als men de zaken binnenskamers bijschaaft. Niemand is immers perfect, zelfs de meester niet.

28-08-2013 13:12

l0l +4

Onze jeugdopleiding is nog steeds niks waard. We halen toch niet voor niks de Fischers en Eriksen naar binnen of niet. Het liefst heb je toch een Amsterdamse jongen, die uit de stad komt en zijn hele leven naar zijn droom in de Arena leeft?

Wees gewoon eerlijk, we gaan de goede weg op. Maar het is echt nog niet zo goed als men denkt. Hoe kan dat Eriksen en Toby vorig jaar geen contract verlenging hebben gekregen. Waarom kunnen we altijd de dupe zijn van die clubs. Nu gaat Eriksen weg en nu?

28-08-2013 12:53

De_Meer +1

Hadden Eriksen en Alderweireld vorig jaar dan willen verlengen?

28-08-2013 12:58

l0l +4

Ik denk het wel, ze hebben niks gekregen en dat vond zelfs Toby opmerkelijk.

28-08-2013 13:27

BigDaddy84 +0

Van Toby weet ik het niet, maar Chris hebben ze meerdere malen een contractverlenging aangeboden. Chris heeft deze alleen zelf afgewezen, omdat hij wou kijken hoe ver hij was aan het einde van zijn contract.

28-08-2013 14:51

Welja +721

Voetballers als Fischer en Eriksen (en alle huidige gekochte talenten) zijn gehaald omdat de laatste 10 jaar -voor de fase Cruijff- een enorm gat ontstaan is door de opleiding oude stijl. Dat gat is 6 tot 8 jaar groot, dus zolang zullen wel talenten gekocht worden.

28-08-2013 13:12

De_Meer +1

Had Keizer misschien liever gewild dat iedereen verantwoording aan kaartentrekkende Sturkenboom had moeten afleggen?

28-08-2013 12:22

De_Meer +1

Met hoeveel verschillende nicks is het 1 en dezelfde persoon bij Ajax Showtime toegestaan om reacties te plaatsen?

28-08-2013 12:18

PDF +503

Zielig figuur ben jij de-meer met Nicks, dit herhaal je nu al 4 keer! Kruip eens uit die kont van Cruijff en Co.! God wat zal jij een moeilijke jeugd gehad hebben of heb je hem nog?

28-08-2013 14:08

De_Meer +1

Los van die moeilijke jeugd en andere vriendelijke woorden van je, geef nu eens duidelijk antwoord over met hoeveel nicks je hier op Ajax Showtime je reacties kan plaatsen?

28-08-2013 14:18

ferrie +0

ja PDF-psycovere-bob- en al die andere accounts.

je bent zo doorxichtig, vaak reageer je ook nog op je zelf om het geloofwaardiog te maken

28-08-2013 17:11

Bobo het Konijn +0

Dit is toch een bizar inkijkje. Aan wie leg je verantwoordelijkheid af? Nou aan Johan natuurlijk zegt Jonk. Johan heeft geen functie bij Ajax! Maar het geeft wel wat voor enorme puinhoop het bij Ajax is. De communicatie naar buiten is bedroevend en het is volkomen onduidelijk wie de leiding heeft en wie verantwoordelijk is. Het TH hoor je niet terwijl die alle op voetbalgebied bepalen. Frank de Boer geeft uiteraard commentaar als trainer maar Bergkamp en Jonk, ik hoor ze niet en zie ze niet. Amateuristisch gedoetje.

28-08-2013 12:13

booya4afca +123

Dus omdat jij ze niet voor de camera ziet is het een amateurisch gedoetje??

Nogmaals : Het Technisch Hart legt geen verantwoording af.

Het Technisch Hart is in leven geroepen om het Ajax cultuur te ontwikkelen en te bewaken. En dit geldt uiteraard ook voor de lange termijn.

Hierin worden zij ondersteund door Johan Cruijff die hen voorziet van aanwijzingen. Het is vervolgens aan het TH om deze aanwijzingen wel of niet voor lief te nemen.

Wat voorheen het taken pakket van een Technisch Directeur was, is dat nu het takenpakket van het Technisch Hart.

28-08-2013 12:18

Bobo het Konijn +0

Ja, dat vind ik dat je duidelijkheid moet geven als club. En niet via halfbakken berichten in de ochtendkrant. En als het niet het TH is die in de pers verantwoording aflegt dan had ik toch op zijn minst eens iets gehoord van Kinsbergen, de buurman van Cruijff, of van van der Sar. Ajax heeft geen gezicht naar buiten en hult zich in nevelen.

Maar wat wel het geval is, de schrijver Frans van de Nieuwenhof is een PSV man. Een gekleurd bericht? Misschien zijn we wel ook wel op dit soort boodschappers aangewezen voor inzicht in het reilen en zeilen bij Ajax. Van de Telegraaf hebben we niets te verwachten.

28-08-2013 12:30

De_Meer +1

Bob Konijn weet jij met hoeveel verschillende nicks je op Ajax Showtime reacties kan plaatsen?
En even voor de records, was jij indertijd niet nogal positief over de aanstelling van Sturkenboom en vond je zijn kaartentrekkerij ook niet erg vermakelijk?

28-08-2013 12:32

Bobo het Konijn +0

Eentje? Toch een soort Noord-Korea dat Ajax? Geen plaats voor andere meningen. David Endt kan er uitgewerkt worden, supporters niet.

28-08-2013 12:36

Bobo het Konijn +0

Dat laatste weet ik niet meer, maar een kaart voor Wim Jonk en Dennis Bergkamp zal ik ongetwijfeld toegejuichd hebben. Deze mannen hebben een hoop schade aangericht in mijn ogen.

28-08-2013 12:38

De_Meer +1

De aanstelling van Overmars, vd Sar en Kinsbergen was je het daar ook niet toevallig mee oneens? Plus betreurde jij het vertrek van de RVC onder leiding van vd Have ook niet, althans op Cruijff na dan?

28-08-2013 12:51

Bobo het Konijn +0

Dat geloof ik niet, ik denk dat ik op dat punt allang al was afgehaakt. Dat met Ten Have, aangesteld door de Cruijff kliek, was natuurlijk wel een onsmakelijke hetze. Het is niet als je tegen iets bent dat je voor iets anders hebt. Ik vind alleen dat Cruijff samen met Jong, Bergkamp en Jonk samen VI en de Telegraaf als een bulldozer door Ajax zijn gegaan. Geen niveau.

28-08-2013 13:23

De_Meer +1

Dus je was en bent wel positief over de aanstelling van Overmars, vd Sar en Kinsbergen, de nieuwe RVC, en het feit dat daar nu ook een supporter in zit?

28-08-2013 14:19

Bobo het Konijn +0

Ja hoor, nieuwe kansen nieuwe prijzen. Op een gegeven moment moet je ook weer verder maar op een of andere manier duikt het ranzige gedoe toch steeds maar weer op. Onlangs weer met Endt. Ik denk uiteindelijk is er maar 1 ding dat telt en dat is het voetbal. Als dat mooi en leuk is ben je al snel blij maar dat ik met hele fluwelen revolutie veel verloren ben aan Ajax dat is wel zeker. En onder de indruk ben ik in het geheel niet van de nieuwe leiding behalve dan Frank de Boer maar die redt zich tot nu toe in alle situaties van van de Boog/Coronel etc tot Kinsbergen/Sar etc.

28-08-2013 17:29

ferrie +0

precies, deze man heeft zo'n 5-67 account om de publieke opinie te beinvloeden.

15 jaar ellende hebben we meegemaakt, nu 3 jaar cruijff en 3 jaar kampioen. is het allemaal top: nneeeee

maar we zijn wel weer een club aan het worden.
alleen de aasgieren ( coronel-van os- etc ) zijn nog wel bezig op de achtergrond.

over 2-3 jaar willen ze van gaal binnen halen en de **** groep kan weer lekker verder regeren.

iedereen houdt dan zijn macht weer, wat nu afmneemt met cruijff erbij

28-08-2013 13:31

RobertoStrife +2

De PVV van Ajax; klagen klagen klagen, maar nooit met gezonde oplossingen komen.

28-08-2013 12:09

MaupCaransaNES +2

Kunt u onderbouwen dat hij nooit met gezonde oplossingen komt, en dat zijn intenties populistisch zijn? U kunt niet zomaar tornen aan de oprechtheid van hem, hij is Ajax-publiek altijd trouw geweest en heeft terecht zijn geschillen met de ledenstructuur en met toe-eigenaars van Ajax. Hij wil dat Ajax koosjer wordt, en verdient geen straf.

28-08-2013 12:15

MaupCaransaNES +2

Eigenlijk heeft meneer Keizer ongelijk. Namelijk is het een normale zaak dat de uitvoerders op één lijn zitten met de controleur, en dat de controleur alsnog ze kan helpen aan de kneepjes. Uiteindelijk hebben we een raad van commissarissen en een bestuursraad die Cruijff kan terugfluiten. Alleen hij bedoelt dat er negatieve intenties zijn en dat zij oogluikend toestaan wat er misdaan wordt, en dat zijn dingen waarvoor je geen pers moet gebruiken. Klaarblijkelijk is meneer Keizer niet onder de indruk van hun werkzaamheden en wordt hij niet prettig welkom geheten, afijn. Het is op dit moment jammerlijk niet anders.

28-08-2013 12:09

booya4afca +123

Het Technisch Hart hoeft toch überhaupt geen verantwoording af te leggen?

Het Technisch Hart is in het leven geroepen om het beleid uit te stippelen en te bewaken. Dat Cruijff hen adviseert is mooi mee genomen maar het is niet zo dat zij bij Cruijff op het matje moeten komen als zij er een potje van maken, integendeel.

De enige instantie die boven het Technisch Hart staat is de RvC die buiten het beleid om toezicht houdt op het verloop van de ontwikkelingen binnen de club. En dat met name als bedrijf zijnde.

28-08-2013 12:08

Ianitor +0

Niet zo handig van Jonk. Het enige juiste antwoord is: verantwoording leg ik af aan de directie. En het zou natuurlijk wel prettig zijn als Cruijff bij deze vergaderingen aanwezig is. Mijn steun heeft ie, maar het TH kan zijn aanwezigheid goed gebruiken en het draagt alleen maar bij aan de discussie. Wel goed dat Keizer dit zo doet. Hij heeft een mening en een Ajax-hart.

28-08-2013 12:06

booya4afca +123

Het TH is de directie (het voetbal tak van Ajax).

Keizer mag dan een Ajax-hart hebben. Dit is zeiken om het zeiken. En al helemaal als je door te regels leest dat hij geen idee heeft hoe de structuur is binnen het huidige Ajax.

Het Technisch Hart bepaald meer dan menig denkt.

28-08-2013 12:12

Ianitor +0

Onzin. De directie van Ajax bestaat uit: Kinsbergen, Overmars en Slop. Jonk is een werknemer van Ajax.
Ik denk dat Keizer zeer begaan is met Ajax. Bovendien kritiek houdt ons scherp en als Keizer geen gelijk heeft, kan Jonk het toch makkelijk pareren?

28-08-2013 12:27

vermaelen04 +0

Keizer heeft gelijk, ik vind het sowiezo erg moedig van hem dat ie met een kritisch oog het hele gebeuren volgt want zelf sta ik er ook vrij kritisch in. Bij studio voetbal wilden ze er niet over praten omdat iedereen denk ik weet dat Studio voetbal Ajax-minded is maar ik vond een opmerking van Gullit wel veel zeggend. We speelden dit weekend maar met 2 Nederlanders in de basis!!!

28-08-2013 11:54

valkl01 +2621

Ik snap het echt niet soms of je nou met 11 nederlanders wint of met 11 mongolen wat is het verschil???

28-08-2013 12:01

De Stift +7099

Ik weet niet of Keizer gelijk heeft. Met zijn vraagstelling kreeg Keizer het antwoord wat hij wilde, maar uiteindelijk leggen Cruijff en het technisch hart verantwoording af aan de supporters. Na een heel zuur decennium, waarin Ajax steeds meer vervreemde van de eigen supporters, hebben WIJ het vertrouwen gegeven aan Cruijff en co. Denk aan de pro-Cruijff spreekkoren, het betreden van het stadion na 14 minuten en de publieke steun. De oorlog van Cruijff is gewonnen dankzij de steun van de supporters aan zijn filosofie. Wij gaven hem en De Boer, Bergkamp, Jonk het vertrouwen. Feitelijk is het pas afgelopen jaar met Overmars en Van der Sar compleet geworden. De belofte van Cruijff is dat Ajax over vijf jaar met eigen jeugd weer is aangehaakt bij de Europese top. Wij hebben dat vertrouwen gegeven, wij zullen over vijf jaar bepalen of dat vertrouwen terecht was.

Ik maak me soms ook zorgen. Zeker over het gebrek aan Nederlandse toptalenten wat doorstroomt. Die Denen zijn leuk, maar uiteindelijk moeten er bij Ajax weer Nederlandse toptalenten gaan doorbreken, zeker op de aanvallende posities. Maar we moeten ons ook geen illusies maken. Ook in het Ajax van '95 kwamen Overmars, Finidi en Litmanen niet uit de eigen opleiding en brak Kluivert pas net door, op een positie waar vooral Kanu of Ronald de Boer (een soort Siem de Jong...) veel speelde.

28-08-2013 12:13

stefanpetterson +0

Begrijp al het gezeur over nederlandse talenten niet! Als die er nou gewoon nog niet zijn, op een leeftijd dat ze gelijk bruikbaar zijn, dan houdt het toch op. Dan ben je wel verplicht om over de grens te kijken, Messi is ook niet hier opgegroeid, maar in een groot voetbal land. Nederland heeft een veel kleinere bevolking dus statistisch een kleinere kans op zon talent. Bij de fjes lopen momenteel wel wat talentjes en die zijn bijna allemaal nederlands kijken wat daarvan de top haalt, als zij pakweg 12 jaar getraind hebben onder het nieuwe regime! Pas daarna kan je zeggen, het werkt of het werkt niet.....

28-08-2013 12:23

De_Meer +1

Bij Studio Lulkoek waren het dezelfde mensen die na een paar mindere wedstrijden en een verliespartij tegen AZ en een gelijkspelletje tegen Heerenveen weer met bergen kritiek aan kwamen zetten het er kort geleden nog roerend over eens dat Ajax het beste voetbal speelde en over de beste selectie beschikte. FF los van het feit of het wel of niet terechte kritiek is, die draaikonterij en eerst even kijken welke kant de wind opwaait bij het bepalen van de mening, en al het scorebordgelul komen niet bepaald geloofwaardig over. Het lijkt er op de eerste plaats om te gaan om zelf vooral aardig, leuk en grappig te worden gevonden en de goed betaalde baan van voetbalanalyticus niet in gevaar te zien komen.

28-08-2013 12:22

vermaelen04 +0

Met Jack voorop...

28-08-2013 14:29

Beretta +5

Keizer heeft zeker een punt maar als er voloende zelfreflectie en zelfkritiek, constante ontwikkeling, de openheid voor andere perspectieven en bereidheid voor verandering indien nodig is het totaal niet relevant dat niemand het functioneren van de leiddinggevenden toetst. Wie zou hun moeten toetsen trouwens? Een puur onafhankelijk doch deskundig iemand zal je onmogelijk vinden.

Het gaat er vooral om dat die mensen er in het belang van de club zitten en niet voor zichzelf. Uiteraard gaat het gepaard met de nodige zelfovertuiging dat je het beter kan dan anderen, dat is ook een basisvereiste om uberhaupt iets te ondernemen, daar hoef je echter niet cynisch over te doen.

28-08-2013 11:45

BigDaddy84 +0

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb wel een toevoeging daarop. Er zijn namelijk in elke voetbalorganisatie mensen die de eindverantwoording hebben. Meestal worden zij niet eens gecontroleerd of gebeurd dat door een RVC die er geen verstand van heeft. Dat Ajax daar dan nog Cruijff heeft zitten en ook een RVC waar meer kennis zit dan bij veel andere clubs is een absolute meerwaarde. Bij Twente doet Munsterman bijvoorbeeld lekker wat hij wilt en is er al helemaal geen controle. Dit is dus simpelweg weer zeiken om het zeiken.

28-08-2013 11:51

Beretta +5

Precies, de RVC en Cruijf hebben niets meer te bewijzen. Ze kunnen dit onverstoord doen in het belang vanaf Ajax.

Munsterman kan dan het mannetje zijn geweest bij Wegener, hij lijkt me ook topbestuurder, maar in het voetbalwereldje stelt hij natuurlijk amper wat voor vergeleken met de zwaargewichten bij Ajax. Hij zal altijd een bepaalde geldingsdrang voelen naar erkenning, iets wat de mensen aan de top bij Ajax absoluut niet nodig hebben.

28-08-2013 12:06

PDF +503

Eindelijk iemand die kritisch durft te zijn! Zal nu wel snel de mond gesnoerd worden door Cruijff en Co

28-08-2013 11:35

Cello +52979 moderator

Het is ook wel een rare situatie, moet ik toegeven, dat een Jonk zegt dat ie verantwoordig aflegt aan Johan Cruijff, die overigens op dit moment geen enkele officiele funktie binnen Ajax vervult.
Dat is raar. Want verantwoordig hoort het TH af te leggen aan een directie, RVC of zelfs misschien de ledenraad.

Dat gezegd hebbende, kan ik me wel voorstellen, dat wanneer op enig moment Cruijff niet tevreden is met de wijze of manier hoe zijn beleid wordt uitgevoerd, hij dan andere poppetjes op de plaatsen wil zetten..... Dat kan ie dan alleen maar in samenspraak met o.a. een directie, maar goed, in onofficiele vorm is ie dus wel bepalend en daarmee weer begrijpelijk dat men óók aan hem verantwoordig aflegt.

Maar al met al is het wel schimmig en niet heel duidelijk. Daarom begrijp ik de vraag van Keizer ook wel en geeft Jonk iig geen bevredigend antwoord.

En verder heeft Cruijff ook een grote vinger in de pap (gehad) bij de aanstelling van de directie. Daarmee staat ie, neem ik aan, ook direct in contact en dus zou het enkel voor de vorm geweest zijn als het TH verantwoording had moeten afleggen bij de directie.
En wie zal het zeggen?. Misschien moeten ze wel bij beide verantwoording afleggen....

28-08-2013 11:31

Professor +11209

Het is inderdaad wel een beetje apart dat ze dan verantwoording af moeten leggen aan iemand (Cruijff) die geen officiele functie heeft bij Ajax. Zal me als bestuur etc toch niet gemakkelijk voelen om te moeten uitleggen aan je leden. Ja ik weet het Cruijff is speciaal maar zeg nou eens eerlijk dit kan toch niet dat eigenlijk iemand op technisch vlak de baas is. Die niet aan de club is verbonden. En ook verantwoording aflegt over een beleid aan Cruijff dat hij zelf gemaakt heeft. Of zal hij zeggen als ze komen dat het beleid wel goed is maar dat Jonk en consorten het niet goed uitvoeren. Wil geen verwarring stichten maar vind dat Cruijff als hij zo nadrukkelijk aanwezig wil zijn ook op ledenvergaderingen moet komen. In wat voor functie dan ook.

28-08-2013 11:42

TOOL +3

Volgens mij was de uitkomst van de revolutie dat Johan verantwoordelijk zou zijn voor het te volgen beleid. Er is dus niets nieuws onder de zon volgens mij. Alleen die prijszeiker van een Keizer doet nu moeilijk. Er valt nu nog steeds niets te zeiken, Ajax staat er financieel goed op en we zijn 3 jaar achter elkaar kampioen geworden. Daarnaast staan er een aantal goede transfers op stalen. Er zijn een hoop jonge spelers gekomen, ik zie het probleem dan ook niet.

28-08-2013 12:04

Cello +52979 moderator

Daar heb je een punt!. Wanneer het beleid er niet volledig uitkomt dan zal het vrijwel direct inhouden, dat de personen (Jonk en consorten) het niet helemaal juist hebben uitgevoerd.

Maar waar ik heen wilde is dat het natuurlijk een schimmige situatie is, waarbij je eerder verwacht dat een TH verantwoordig aflegt bij de directie. Echter... de directie is ook vrijwel op voorspraak gekomen van Cruijff en dus maakt het in principe niet eens zo enorm veel uit of men nu verantwoordig aflegt bij de directie of Cruijff. Want indirect zou de afgelegde verantwoordig bij de directie door diezelfde directie geëvalueerd worden met Cruijff en zou hij wellicht, zo kan ik me voorstellen, adviseren om dus de personen te vervangen.....en dan komt het uiteindelijk, via een klein omweggetje, toch op hetzelfde neer.

Cruijff heeft zijn klauwen diep in de club, iedereen die nu het voor het zeggen hebben, hebben zich geconformeerd aan die plannen èn de meeste buitenstaanders (supporters veelal) hebben geloof in de haalbaarheid van die plannen.

Dus ja...dan moeten we nu niet ineens vreemd opkijken en zeker niet klagen. Het heeft tijd nodig, zeker ene hele voetbalgeneratie (wat neerkomt op ong. 10 jaar, zoals als iemand van de F-jes uiteindelijk het eerste elftal zou kunnen bereiken). Pas dan weet je 100% of het doorvoeren van de veranderingen in de opleiding ook echt gewerkt hebben. Signalen zal je al na 5 a 6 jaar mogen verwachten. Echter, zijn we pas een kleine 3 jaar onderweg, misschien iets korter nog.

28-08-2013 12:17

Rbrt92 +0

Allemaal gasten die zich in hun eer voelen aangetast omdat ze niet door Cruijff zijn benaderd te helpen met het herorganiseren van de jeugdopleiding van Ajax vinden het nodig om even wat gal te spuiten.. Als straks gaat blijken dat we weer richting Europese (sub)top gaan, dan zullen ze ongetwijfeld zeggen dat ze Johan hebben geadviseerd blablabla.. Laten we gewoon lekker afwachten of het beleid zijn vruchten gaat afwerpen over een aantal jaar en als dat niet het geval is dan zien we dan wel weer verder!

28-08-2013 11:26

Dip +0

Wat een gelul, je moet altijd openstaan voor kritiek en niet je ogen ervoor sluiten. Hier heeft Keizer namelijk gewoon een punt, dat hij misschien wat verzuurd is, doet niks af van zijn punt.

28-08-2013 11:33

MosesD +14710

Maar als je het eerlijk bekijkt heeft Keizer hier gewoon absoluut een punt natuurlijk.

28-08-2013 11:25

robert R. +2

Ergens heeft Keizer wel een punt. Het lijkt nu net alsof de bakker zelf zijn broodjes beoordeeld.

28-08-2013 11:24

TOOL +3

Het wordt inderdaad tijd voor een relletje! Zaten we net op te wachten.

28-08-2013 11:17
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.