Column: Is Bergkamp wel cultuurbewaker?

door Reinand Visscher 21

Column: Is Bergkamp wel cultuurbewaker?

door Reinand Visscher 21

Laatst geüpdatet

'Ik wil origineel zijn. Ik wil dat wij, Ajax en het Nederlandse voetbal, origineel zijn', aldus Dennis Bergkamp, vorige week in Santos. Duidelijke taal. Toch kan ik mij niet zo 1, 2, 3, bedenken waar ik dat in terug heb kunnen zien de laatste vijf jaar Ajax en diens ‘cultuurbewaker’ Dennis Bergkamp. Had hij zich niet meer moeten roeren?

De oud-aanvaller kijkt in het tijdschrift terug op een periode waarin Ajax zich ‘verschanste in afwachtend voetbal’, aldus hijzelf. Nee, daar stond en staat Bergkamp niet achter. Toch is het al ruim vijf jaar geleden dat Bergkamp zijn handtekening zette onder een contract voor onbepaalde tijd bij Ajax. In die jaren is er op zijn zachts gezegd lang niet altijd 'met durf en avontuur' gevoetbald, waar Bergkamp in hetzelfde interview over spreekt. ‘The non-flying Dutchman’ was al die tijd assistent-coach en tevens de verbindende factor tussen het eerste elftal en De Toekomst. Ik vraag mij af hoe je als Bergkamp zijnde zo lang achter Frank de Boer kan staan, als zijn voetbal je zo tegenstaat. Áls Bergkamp zich verzet tegen behoudend voetbal, en dat zou hij naar eigen zeggen hebben gedaan, dan kan De Boer dat toch niet negeren? Daar is Bergkamp te groot voor en op papier te belangrijk. De man met een standbeeld in Londen gaat niet vijf jaar van zijn leven verdoen aan een spek-en-bonen baantje, helemaal niet als zogenoemde verbindende factor. Toch?

Dat ‘origineel zijn’ waar Bergkamp het over heeft, dát is waar hij de spijker op zijn kop slaat. Maar als je daar zo van overtuigd bent, wáárom heb je dan vorig jaar rond deze tijd geen rugdekking gegeven aan je compaan Wim Jonk en, misschien nog wel pijnlijker, je voetbalvader Johan Cruijff? Dat Cruijff zijn handen afhaalde van Ajax, bewees dat Bergkamp niet deed wat Cruijff wilde. Cruijff en Jonk zíjn originaliteit, zij zíjn vooruitstrevendheid, zij zíjn waar Ajax mee groot geworden is. De koppige wijze van voetballen waar clubs als Bayern München en FC Barcelona vandaag de dag nog steeds hun tactiek op inspireren. Alleen in de jeugd werd het voetbal gespeeld waar Bergkamp kennelijk zo dol op is.

'Het leek soms positiespel om het positiespel, met als streven een zo hoog mogelijk percentage balbezit. Ik heb daar niet zoveel mee, het is voetbal zonder werkelijk einddoel. Zoek het avontuur. Durf te voetballen, durf risico te nemen, verschans je niet in afwachtend voetbal’, zo vervolgt de cultuurbewaker van de Amsterdamse club die ooit de wereld veroverde met aanvallend en dominant voetbal. Ik geloof niet dat dit gezegd is door dezelfde man als de man die vorig jaar Jonk en Cruijff liet stikken en zich daarmee automatisch schaarde achter 'voetbaliconen' Dolf Collee en Leo van Wijk. En de koers die Frank de Boer vaarde.

Cruijff en Jonk; de verlosser en zijn uitverkorene. De mannen die symbool stonden voor de Fluwelen Revolutie. De mannen van de jeugdopleiding. De jeugdopleiding, die door Bergkamp verbonden zou worden met het eerste elftal. ‘Het assisteren van Frank de Boer bij het eerste elftal is mijn hoofdtaak. Daarnaast heb ik vanuit mijn functie een link met de jeugdopleiding. Vanuit mijn rol moet ik ervoor zorgen dat de Ajax-filosofie - met veel kansen voor de jeugd, aanvallend voetbal en een herkenbaar spelsysteem - gewaarborgd blijft’, sprak hij bij zijn contractondertekening over de rol die hij zou gaan spelen. Dat aanvallende voetbal en herkenbare spelsysteem laat ik even voor wat het is. ‘Kansen voor de jeugd’? Een essentieel onderdeel voor de cultuurbewaker van Ajax, de club met misschien wel de beste jeugdopleiding van de wereld.

Ik denk meteen aan Stefano Denswil. Ooit het grootste talent van de jeugdopleiding, ten onder gegaan door de keuze van De Boer (en Bergkamp?) voor de middelmatige Niklas Moisander, die potverdrie een aflopend contract bezat. Of die andere middelmatige oud AZ’er, Nemanja Gudelj. Deze ‘voorbeeldprof’ met ‘winnaarsmentaliteit’ werd gehaald om Ajax’ middenveld te versterken. Maar wat was onze filosofie ook alweer? Jeugdspelers opleiden voor het eerste elftal en alleen gerichte aankopen doen die aanwijsbaar iets toevoegen aan het elftal! Sorry, maar tussen middenvelders als Davy Klaassen, Lasse Schöne, Riechedly Bazoer, Donny van de Beek etcetera, voegt Gudelj niets toe. Is het niet de taak van de cultuurbewaker om voor dit soort zaken een stokje te steken?

Is één van Nederlands grootste voetballers ooit nu een man zonder kloten geworden? Of kiest Bergkamp er af en toe bewust voor om de weg van de minste weerstand in te slaan, zodat er geen crisis ontstaat? Of luistert er gewoon helemaal niemand naar de beste man? Of zijn we nu op het punt beland waar Bergkamp al die tijd naar toe heeft gewerkt? Heeft hij de koppigheid van De Boer en Jonk geslikt, wetende dat hij als rustige man op de achtergrond de lachende derde zou zijn? Vormt hij nu met Saïd Ouaali en Peter Bosz de driehoek die door koppige karakters van hun voorgangers nooit goed uit de verf kwam? De komende jaren zullen uitwijzen waarom Bergkamp heeft gehandeld hoe hij heeft gehandeld. De komende jaren wordt duidelijk of hij inderdaad de titel ‘cultuurbewaker’ verdient.

Door Reinand Visscher | r.visscher@ajaxshowtime.com

Lees meer over:
Plaats reactie

AjaxPassion +3899

100% mee eens! Zoals ik ook al duidelijk had laten blijken onder dat nieuwsbericht van AS ; )

Heeft Trodat dit geschreven? Zijn manier van accentgebruik komt hier aardig in terug ; ).

25-11-2016 14:32

trodat4030 +96403

Nee, niet van mij.

25-11-2016 18:50

AjaxPassion +3899

Oke excuseer dan ;P

26-11-2016 21:05

ElFlaco14 +1

Tuurlijk moet je Bergkamp beschouwen als cultuur bewaker, is de grootste speler die nu rondloopt bij Ajax, geen discussie mogelijk.
Wel zou Bergkamp meer met de jeugd zich mogen bemoeien, zijn gezicht laten zien en zijn oordeel moeten geven. Ik zie hm veels te weinig bij de jeugdwedstrijden.

23-11-2016 20:00

AlexIbarra +19215

Wat een geouwehoer..
Onder Frank was het voetbal niet altijd oogstrelend maar moest Dennis na de 2e of 3e titel in de media roepen 'Frankie, rot op! Je verneukt mijn cultuur!' ??

Jarenlang stonden er 7 of 8 jeugdspelers in de basis en deze man begint over Denswil. Ik vind het jammer van Jonk maar ben blij dat Bergkamp er nog wel zit. Tenminste iets van continuiteit, zoals dat hoort bij een cultuurbewaker.

23-11-2016 15:06

Freddy Al +11

Get a fucking life man!
Ik ben blij dat hij er is en een duidelijke mening heeft,jij zeikt maar over Jonk door en hebt nu al zo'n 394 keer hetzelfde bullshit verhaal opgeschreven
Zonder maar de minste terughoudendheid denk je echt te kunnen oordelen over mensen die vergroeid zijn met topvoetbal en dat meermaals bewezen hebben.
Wie denk jij nou dat je bent eigenlijk?

23-11-2016 22:58

Mokum_32 +1

Iedereen is in Frank gaan geloven omdat hij 4 keer kampioen is geworden. Iemand die 4 keer achter elkaar kampioen is geworden en zo koppig is als Frank ga je echt niet overtuigen om anders te gaan spelen. Hij zou heus wel dingen hebben gezegd waar niks mee gedaan werd. De dingen die trustful deed werden wel op waarde geschat misschien was dat juist wat frustreerde voor Dennis.

23-11-2016 14:55

Minsc +1518

Dolf Collee en Leo van Wijk nog even noemen en belachelijk maken ('voetbaliconen') lijkt mij onnodig in zo'n column.

23-11-2016 13:48

Minsc +1518

"min of meer gekozen voor", oftewel je gokt er maar een beetje op dat het zo is.

23-11-2016 16:05

Rinus M. +900

Weer zo'n column in de categorie 'makkelijk scoren' met open deuren. Dat verhaal Jonk kennen we nu wel (hoe draait dat nieuwe adviesbureau eigenlijk?), dat niet elke aankoop de juiste blijkt, lijkt me ook een dooddoener, zeker in het geval van een voetballer met een mentale beperking als Gudelj, en dat voetbalintelligentie ook een vereiste is in het moderne voetbal (Denswill) lijkt deze pseudo-columnist ook niet te snappen. Laten we het de komende jaren aankijken.....next.

23-11-2016 13:28

Lazell +16973

Beste individuele trainer die we ons kunnen wensen. Liefde voor het spelletje is absurd, net als de uitvoering van het spelletje. Die stiftjes en die eerste aannames waarbij de bal meteen perfect ligt bij Dolberg, dat doet me erg aan Bergkamp denken.

Maar ik denk niet dat hij de juiste persoon is om cultuurbewaker te zijn. Assistent trainer of trainer van de aanvallers staat hem op het lijf geschreven.

23-11-2016 12:52

AjaxPassion +3899

Dit dus.
Ik wil niet direct zeggen dat hij niet geschikt is als cultuurbewaker, maar hij heeft zich erg laf opgesteld de afgelopen 5 jaar (en dan m.n. vorig seizoen). Wat mij betreft krijgt hij nog gewoon zijn 2e en laatste kans en als hij dan weer zoiets laat gebeuren (lees: de toekomst een puinhoop laat worden) dan is hij voor mijn part ongeschikt.

25-11-2016 15:08

Piejotter +9

Bergkamp is de juiste cultuurbewaker.

23-11-2016 12:37

AjaxPassion +3899

Jij vindt het niet erg dat we onder de Boer (zeker de laatste 3 jaar) afschuwelijk voetbal hebben mogen aanschouwen?

25-11-2016 15:05

A Cohen +1

Als er betonvoetbal wordt gespeeld is er heel veel kritiek en ongenoegen.
Als Ajax-1 uit een kleuterklas bestaat zonder leiders zijn de kritieken ook voorspelbaar en kennen we het resultaat.
Nu begint Ajax-1 steeds meer vorm te krijgen, Tete zou moeten spelen voor Veltman en Riedewald voor Viergever en nu krijgt Dennis Bergkamp er weer van langs.
Er zijn de laatste tijd goede investeringen gedaan voor de toekomst.
Ik doel hierbij op: Younes, Casierra, Sanchez, Ziyech.
Een groot aantal jeugdspelers kloppen op de deur en hebben hun debuut gemaakt in Ajax-1 en krijgen hun kansen.
De resultaten zijn momenteel goed en geven zeker vertrouwen voor de toekomst en het voetbal is nu WEL om aan te gluren.

Er is altijd wel iemand die weer op zoek is naar negativiteit.
We hebben Valentijntje net gehad en dit is de volgende.
Geef dit soort gasten geen podium, zorgt alleen maar voor onrust of..... moet er altijd maar onrust zijn ?

23-11-2016 12:23

Lazell +16973

Hedendaagse media gaat helaas zo te werk. Sensatie verkoopt veel beter. Negativiteit ook. Veel zeiken en sensatie maken levert veel clicks op, ze worden er nog voor beloond ook. Dus ja, er moet altijd onrust zijn. Er zijn nog maar weinig échte kwaliteitskranten, -tv-programma's en -bladen over. Denk dat het alleen nog maar erger gaat worden.

23-11-2016 12:49

ram +7283

Is dit een ingezonden stuk van een AS-lid? Misschien een leuke vaste rubriek?

23-11-2016 12:21

Knalpot +3606

Lekker zwart/wit geredeneerd vd auteur. Ik ken dennis als een zeer intelligent persoon die weloverwogen bepaald wanneer ie wel of niet iets moet zeggen. Ik kan me daarom voorstellen dat ie Frank daar vorig jaar juist niet te fel op aangepakt heeft omdat Frank en het 1e elftal zo ongeveer nog het enige rustpuntje vd club was die niet in 'brand' stond. Ik denk dat hij ook wel snapte dat plannen Cruijff/Jonk nooit in het door hun gewenste tempo doorgevoerd zouden kunnen worden en daarom niet de hakken in het zand heeft gegooid om achter hun te blijven staan.

23-11-2016 12:21

AjaxPassion +3899

Wat een gelul. Tijdens de FR was er idd geen rust, maar dat was al vanaf het seizoen 2012-2013 prima op orde.
Dat hij Frank de laatste 3 seizoenen zo heeft laten aankloten en Jonk en Cruijff zo heeft laten vallen is gewoon laf en cultuurbewaker onwaardig (waarom zit hij er anders?).

Als hij gewoon Jonk en Cruijff was blijven steunen en de Boer eruit had geflikkerd, hadden ze gewoon een meerderheid gehad in het TH (overigens was de Boer niet eens lid van het TH) en had iedere partij achter hen gestaan.

25-11-2016 15:03

AJAXTHELEGEND +1

Dit is een foute ingezonden brief.
Misschien heb je het al gelezen of niet ,Bergkamp heeft zeker wel grote bijdrage in het beter maken van spelers zoals Kasper Dolberg .
Als je dat niet kan waarderen ,ben je oftewel een stinkend jaloerse Ajax hater of je bent gewoon niet goed wijs . Ik Hoop dat Bergkamp nog lang zal blijven bij Ajax.

23-11-2016 12:20

sanchezsamuelso +0

wat een gezeik, ongelofelijk. Het gaat eindelijk weer eens goed met Ajax maar dan moeten er toch mensen met kritiek komen en oude koeien uit de sloot halen. Altijd wat te zeuren. Zitten we in situatie A dan willen ze naar situatie B, gaan we naar situatie B dan willen ze weer terug naar A. Verschrikkelijk!

23-11-2016 12:14

Ajacied1989 +350

Goed zo. Alle schuld bij Bergkamp neerleggen. Echt hulde!
Wat een triest gedoe is dit zeg. Waarom geeft AS ruimte aan dit soort gezwets? Echt alleen maar omdat iedereen zo idolaat van dhr. Jonk is? Het is nog net niet het niveau van De Telegraaf.
Over de verhoudingen binnen de club is genoeg gezegd. Het lijkt inmiddels wel duidelijk dat FdB degene was die bepaalde wat er zou gaan gebeuren. Die is keurig naar buiten gewerkt, zonder veel heisa daaromheen. Maar waarom zou je het van de positieve kant benaderen als je hem ook kunt afbranden?

23-11-2016 12:13

ibrahendriks +1

Helemaal eens, misschien heeft hij intern wel een en ander gezegd. Hij is gewoon een stil type in het openbaar.

23-11-2016 12:21

AjaxPassion +3899

Ik vind dat jij degene bent die echt onzin uitkraamt. Of zou het erop kunnen duiden dat ik en de columnschrijver en jij het gewoon oneens zijn? Laten we hierover onze stelligheid even temperen ; ). In ieder geval is het logisch als je onpartijdige journalistiek bedrijft dat je hier geen censuur op toepast. Jij staat dus vrij om ook een column in te sturen.

Hoezo legt de columnschrijver alle schuld bij Bergkamp neer? Hij geeft duidelijk aan dat hij de Boer eerder/harder had aan moeten pakken, dus hij ziet de Boer ook als schuldige. Daarbuiten was het Bergkamp die samen met Jonk en Cruijff de Fluwelen Revolutie (FR) heeft geïnitieerd. Als je je dan zo laks opstelt m.b.t. tot deze mannen en daarnaast jezelf zelfs schaart achter de tegenpartij, dan vind ik dat echt van lafheid getuigen van Bergkamp.

Je brengt je tweede alinea als een feit zonder met bewijzen te komen. Waaruit blijkt dit? Dit is puur gebaseerd op jouw onderbuikgevoelens.

Feit is echter dat het TH altijd 100% democratisch werkte en altijd maximaal 4 stemgerechtigden had. Feit is dus ook dat de Boer hier zeker geen alleenrecht had, maar 1 (bij 3 stemmen) of 2 (bij 4 stemmen) gelijkgestemde nodig had. Dit wil dus zeggen dat zowel Overmars als Bergkamp NETZOVEEL schuld aan de afgelopen 5 jaar hebben als de Boer! Anders kan het onmogelijk zo zijn geweest dat hij dit voor elkaar zou kunnen krijgen.

"Maar waarom zou je het van de positieve kant benaderen als je hem ook kunt afbranden?"
Lekker makkelijk dit. Als er iets fout gaat mag (of beter gezegd moet) dit toch gewoon benoemd worden? Dat is toch zo bij elke professionele organisatie? Zeker als er honderden miljoenen in omgaan

Als je denkt dat ik de column heb geschreven heb je het mis, al zou ik hem ook hebben kunnen schrijven gezien mijn reacties in het desbetreffende nieuwsbericht ; ). Ik denk eerlijk gezegd dat trodat hem heeft geschreven, gezien het aantal gebruikte accenten :P.

25-11-2016 14:57

Eduard +3

Er zijn fouten gemaakt. De afgelopen jaren werd niet voor aanvallend voetbal gekozen. Mensen als Bergkamp en ook vd Sar zijn op zeer belangrijke momenten(Jonk/Cruijff) stil geweest daar waar ze op hadden moeten staan. Ok .......water onder de brug....

Wat er nu aan het ontstaan is is goed en geeft weer hoop!! We moeten dat koesteren! Laten we zorgen dat deze lijn nu constructief wordt voortgezet en laten we hopen dat als het nu nodig is en hard waait heren als vd Sar en Bergkamp opstaan en doen wat van ze verwacht mag worden. " De Cultuur, het mooie voetbal en de Toekomst bewaken''. En ja ...in de geest van Cruijff!!

23-11-2016 11:49

ibrahendriks +1

Of Bergkamp nooit heeft laten horen, ik weet het niet. Intern, misschien wel. Ben het verder met je eens.

23-11-2016 12:17

Ajax#1900 +1

Het belangrijkste is gewoon dat de spelers tevreden over hem zijn, en dat zijn ze. Wat voor label de media op hem willen plakken is niet relevant.

23-11-2016 11:34

godezonensuper +1

Goed beschreven.

23-11-2016 11:31

geronimo +4

Kort gezegd, gewoon gezeur om te zeuren.

23-11-2016 11:27

LezDeBoer +566

Precies. Wat een zeik column.. Ik snap de intentie niet. Alles loopt lekker nu. Laten we vooral naar het verleden kijken en een Ajacied in een kwaad daglicht willen stellen.. Wtf

23-11-2016 11:46

Dennislejew +0

En wie is deze nobody dan?

23-11-2016 10:59

tijger19 +123

Interessant stuk en haalt ook een paar mooie passages aan om mee te onderbouwen! Ik denk dat Dennis heel goed weet dat het geen zin heeft om te schoppen en de hakken in het zand te steken als je het ergens niet mee eens bent. Zit overigens ook niet in zijn karakter, dus ik denk dat het uiteindelijk meer is zoals er besloten wordt in dit stuk dat hij zich als lachende derde ziet.

Er zullen een paar dingen nooit duidelijk worden over de Situatie met Jonk, op het oog lijkt het enorm spijtig dat Jonk vertrokken is, innovatie is waar we groot mee zijn geworden en Jonk is een pure innovator. Toch blijft het een feit dat het reilen en zeilen van een voetbal vereniging, veel meer dan alleen een innovatieve visie nodig heeft om te kunnen functioneren. Functies, verantwoordelijkheden en afspraken, dienen als kaders te fungeren waarin men kan gaan werken. Dit werd geprobeerd te bewerkstelligen aan de hand van Tseu la Ling, maar uiteindelijk is het dus zo geweest dat de relatie met betrekking tot Jonk en de rest van het TH te veel onder spanning stond waardoor verdere samenwerking niet meer lukte.

Ook de dingen die Bergkamp nu zegt over de jeugdopleiding kan je niet 100% verifiëren, het is namelijk zoals onze vrienden uit Rotterdam vaak zeggen 'geen woorden, maar daden' (Goh komt het toch nog eens van pas). De werkwijze van Jonk was in grote lijnen innovatief, en misschien voor sommigen overweldigend. Gematigde veranderingen, waarbij je stap voor stap de veranderingen implementeert hadden wellicht beter gepast. Als het echt waar is, dat in de oude situatie met Jonk er veel onduidelijkheden waren over wie nu welke verantwoording had over bijv. jeugd contracten, of dat de individuele trainers gingen bepalen wie er moest spelen op welke positie, dan kunnen we nu iig concluderen dat er toch een enige mate van rust, duidelijkheid en visie is.

23-11-2016 10:59

trainerdv +2

Hmm. Helaas, ik vind dit helemaal niks
Bergkamp is niet een cultuurbewaker voor de burelen en beleidplannen; Dennis staat op het veld. Elke dag. Daar leert hij de spelers hoe ze beter kunnen passen, schieten, lopen etc. Kortom voetballen. Daarin was hij één van de beste. Wie er aan de macht is en welke aankopen men doet, zal hem een worst zijn. De auteur heeft het 'niet teruggezien' bij Bergkamp' Jammer voor hem/haar. Ik denk dat Dolberg het verdomd goed terug heeft gezien afgelopen jaren.

23-11-2016 10:53

Ajacied1989 +350

Je doet net alsof FdB een soort Martin Jol was. Het is heel begrijpelijk dat Ajax en De Boer op een keurige wijze uit elkaar zijn gegaan ipv hem openlijk te bekritiseren en daarmee aan te sturen op z'n vertrek. Overigens geeft Bergkamp in dat interview met SANTOS ook aan dat ze het er op verschillende trainersvergaderingen over gehad hebben, maar nuance maakt het zo saai hè.

De Boer was zelf deel van het TH, ook al was dat formeel niet het geval. Hij was langer werkzaam bij Ajax dan Bergkamp, Jonk, Overmars en VdSar. Hij had echt een stevige vinger in de pap. Het was natuurlijk al een veeg teken dat Trustfull werd gehaald en zeker toen bleek dat er twee kampen ontstonden: Spijkerman en Bergkamp vs De Boer en Trustfull.

Het derde seizoen met betonvoetbal was de druppel. Als De Boer afgelopen jaar kampioen was geworden met sprankelend voetbal was hij echt wel gebleven. Uiteindelijk is het op een heel diplomatieke manier opgelost, een manier waarvan je zou hopen dat het altijd zo gaat als het om oud-Ajacieden met de beste bedoelingen gaat.

23-11-2016 12:34
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.