Bosz: 'Systeem ondergeschikt aan de intentie'

door BvdPloeg 30

Bosz: 'Systeem ondergeschikt aan de intentie'

door BvdPloeg 30

Laatst geüpdatet

Peter Bosz heeft in gesprek met Ajax TV uitgebreid teruggekeken op de eerste trainingsweek met Ajax in Oostenrijk. De trainer leerde naar eigen zeggen de spelers beter kennen en deed waar mogelijk een stapje terug om te observeren.

Bosz sprak met spelers, keek aan hoe ze in elkaar zaten, maar drukte ook zeker al zijn stempel wat betreft de speelstijl. 'Ze pakken het wel goed op. Mijn doel van een voorbereiding is dat spelers niet geblesseerd raken, maar dat we ze wel versneld klaarstomen voor de belangrijke wedstrijden die er al aankomen. Jouw manier van spelen moet verder duidelijk zijn. We liggen op schema.'

De nieuwe coach doet alles in stapjes en is vooral heel erg benieuwd naar de uitwerking in zijn eerste wedstrijden. In het oefenduel met FC Liefering op zaterdag zal hij 22 spelers laten spelen. 'Iedere avond hebben we een bespreking van een kwartiertje, waarin ik steeds een nieuw gedeelte uitleg. We zijn deze week vooral bezig geweest met verdedigen en ik wil het een dag later op de training dan ook terugzien. In oefeningen trainen we specifiek op wat we besproken hebben. Ik ben wel tevreden.'

In welke formatie Bosz zal gaan spelen, weet hij eerlijk gezegd nog niet. Waar Frank de Boer een nummer tien gebruikte, is ook een zes nog een optie. 'We zijn nu op zoek naar een specifieke zes, die op die positie kan spelen. Kan dat, dan kun je met twee lopers spelen en daar hebben we er met Klaassen, Gudelj, Sinkgraven, Van de Beek en Bazoer een boel van. Ik praat eigenlijk nooit echt over systemen, maar over aanvallen. Het gaat om de intentie, het systeem is daar ondergeschikt aan. Dat ligt ook aan de spelers die je hebt.' (video voor app-gebruikers)

Lees meer over:
Plaats reactie

jaripettersson +9525

Volgend jaar komt er een 6 aan, Eiting. Dit jaar hebben er geen. Ja Serero mag van mij onmiddellijk in de basis op 6. Mensen willen hem weghebben maar ik vind het op die plek een specialist.

09-07-2016 11:24

Pettersson1963 +0

De intentie is winnen. Bosz zegt dus hetzelfde als De Boer. Ik denk dat geDaante last van zijn hart krijgt na deze uitspraak van Bosz. Kom er maar in geDaante, Bosz zegt letterlijk dat het systeem ondergeschikt is en dat winnen belangrijker is.

09-07-2016 00:28

Pettersson1963 +0

Grappig, Bosz is in jouw ogen een trainer die weer aanvallend gaat spelen zoals Cruyff het wilde. De Boer zei letterlijk hetzelfde. Bosz beweert dat de intentie belangrijker is dan het systeem en De Boer zei letterlijk hetzelfde. Ga je mij nog uitleggen waarom Bosz een Cruyffiaan is? Bij Bosz is het resultaat ook belangrijker dan het systeem en gaat het uiteindelijk om gewonnen wedstrijden.

09-07-2016 01:22

Bus18 +0

Schei uit met je de Boer man. Die riep bij studio France alweer de gekste dingen.
Blij dat we van die man af zijn.

09-07-2016 02:18

Ricoo +1

Je hebt denk ik niet naar het interview geluisterd want hij zegt duidelijk dat de intentie is om te winnen én aanvallend voetbal spelen met veel druk naar voren. Dan kan je vanzelf zien in welk systeem je team dat het beste uitvoert.

09-07-2016 09:14

Rujar +97

Eigenlijk heb je een speler ala Yaya Touré nog nodig ... (de perfecte 6)

08-07-2016 15:24

DonAdam +2360

De "ideale'' zes is geen postbode, maar laat de bal het werk doen, dus Yaya is een hele matige zes.

08-07-2016 16:39

GvanderK +2750 moderator

Eigenlijk wel, maar Ajax gaat zijn salaris en transfersom niet leuk vinden als ze hem zouden willen. Maar goed, we hebben al Bazoer, Gudelj, Klaassen die het middenveld opvullen, die doen het gewoon goed en kunnen nog veel beter worden. Alleen in de verdediging en voorin kan er wel een ervaren man bij.

08-07-2016 17:14

Starring +4706

Onhaalbaar zoals je zelf weet.

Blind of Anita als 6 huren daarentegen vind ik wel een realistische en goede optie voor nu. Beide spelers zijn ook direct inpassen met oog op VCL.

08-07-2016 20:26

Minsc +1520

Wel opvallend dat hij Gudelj als loper ziet. Denk dat je daaruit mag concluderen dat hij op zoek is naar een spelverdeler.

08-07-2016 14:46

DonAdam +2360

Dat ziet zelfs een meisje, dus zo opvallend vind ik het niet. De vraag is alleen of een zes die goed genoeg voor Ajax is haalbaar is, want dergelijke spelers zijn schaars en erg duur,. Dergelijke spelers zijn echter essentieel om een aanvallend team te laten draaien, dat is ook waarom FdB's spel niet uit de verf kwam na het vertrek van Blind (en daarvoor Anita). Het duurt gewoon te lang eer de bal bij de voorwaartsen is met bv Gudelj of Bazoer op die positie, zodat de tegenstander de tijd krijgt zich te hergroeperen na balverlies.

08-07-2016 16:46

daniajax1 +4

Weinig opvallends aan, neem aan dat iedereen dat wel ziet. Dat er geen enkele 6 in de selectie zit (op Serero na) was ook al bekend. Middenveld bestaat momenteel uit drie dezelfde type spelers.

08-07-2016 18:12

afca95 +1308

Beste antwoord, Wat zijn de plannen met Zivkovich? Hij moet gewoon zn best doen meer niet haha!

08-07-2016 14:28

Rockpotje +9607

Juist! Een spelverdeler op '6' en dan twee lopers als halven. Zo wil ik het al tijden zien. Haal er een ervaren diepliggende spelverdeler bij en de balans op het middenveld is perfect. Het zal druk worden, maar dat hoort bij een club als Ajax.

Sinkgraven/Bazoer - Klaassen/Gudelj
Spelverdeler/Van de Beek

Bosz heeft ook al aangegeven dat er misschien een verdediger bij mag, dus een naast een ervaren middenvelder nog een ervaren verdediger erbij en dan is het plaatje redelijk compleet.

08-07-2016 13:39

BrandjeXL +81

Als we iets niet nodig hebben dan is wel een middenvelder.

08-07-2016 13:47

Rockpotje +9607

Bosz zegt toch zelf dat hij op zoek is naar een nummer '6'? Met de verkoop van Andersen en het aanstaande vertrek van Serero komt er weer een plek vrij op de bank. Ik vind persoonlijk dat een team dat op meerdere fronten mee wilt draaien vijf volwaardige middenvelders moet hebben. Momenteel hebben we er vier, plus een aantal hele talentvolle jongens die minuten gaan maken in Jong Ajax.

Als de balans op het middenveld goed was geweest had ik gezegd dat we het daar ook wel mee kunnen doen. Maar, we hebben vooral lopers, zoals Bosz ook al aangeeft, geen echte controleur.

08-07-2016 15:20

daniajax1 +4

Anita zou echt perfect zijn. Had gehoopt dat ze hem zouden proberen te halen nadat Newcastle was gedegradeerd, maar hij verdiend daar nogal lekker en wil blijven heb ik begrepen.

08-07-2016 18:15

Knalpot +3625

Denk dat Riedewald dat ook prima in zou kunnen vullen en dan het liefst gelijk een ervaren LCV aantrekken die zijn plaats achterin inneemt. Bazoer vond ik trouwens in zn laatste interland het ook niet slecht doen op '6' , bijkomend voordeel is dan gelijk dat ie niet meer zoveel met de bal kan gaan lopen :)

08-07-2016 20:02

ST +23086

Verademing hoe hij over voetbal praat tov De Boer.

08-07-2016 12:38

deMeester +11450

Een 6 , zouden we Anita niet kunnen terughalen? Niemand zou dat bij ons beter kunnen invullen dan hij.

08-07-2016 12:02

ST +23086

Eens. In ruil voor Schöne?

08-07-2016 12:36

AFCACBS1900 +2493

Of Blind weer terughalen. Mag alweer weg bij United geloof ik.

08-07-2016 13:25

Gertje +0

Zit met tranen in mijn ogen achter mijn computer.

"Ik praat eigenlijk nooit echt over systemen, maar over aanvallen."

Van mij mag de competitie morgen beginnen!!!

08-07-2016 11:40

JohnDylan +22588

Aangezien Serero waarschijnlijk vertrekt is Vd Beek vooralsnog de enige Ajacied die ik echt geschikt vind voor de positie van '6'. Hij is een speler die zo kort mogelijk aan de bal blijft en altijd de oplossing vooruit zoekt. Daarnaast is hij positioneel redelijk (en voor zijn leeftijd zelfs goed) en heeft hij het noodzakelijke voetblallende vermogen voor doe positie.

08-07-2016 11:25

Gertje +0

Wanneer Bosz met een 6 gaat spelen, kun je Sinkgraven afschrijven. En moet je een moeilijke keuze gaan maken tussen Bazoer en Gudelj. Klaassen lijkt een zekerheidje, je gooit je aanvoerder niet snel op de bank.

08-07-2016 11:43

AlexIbarra +19293

Eens, al hoop ik dat Serero blijft als we toch met een 6 gaan spelen.
Vind hem nog steeds onze beste man in de kleine ruimte en bij hoog baltempo.

08-07-2016 12:45

BrandjeXL +81

Ik blijft het echt onbegrijpelijk vinden wat mensen in Serero zien. Dan rijst ook meteen de vraag of diegene dan geen fan zijn van de verkeerde club. Komop mensen. Serero is toch Ajax materiaal. Zeker in de competitie waar je van de 34 wedstrijden ongeveer 30 van te voren weet dat je bovenliggende partij bent dan heb je toch iemand nodig op zes die de lijnen uitzet en het spel kan verdelen naar voren toe.

08-07-2016 13:14

KRD89 +56

Jaa maar je hebt bazour als nummer 6? Of ben ik nu blind..

08-07-2016 11:13

JohnDylan +22588

Misschien kan Bosz een '6' van hem maken maar vooralsnog loopt hij veel te veel met de bal om op die positie te spelen. Een '6' moet zo kort mogelijk aan de bal blijven en Bazoer loopt altijd eerst met de bal en zoekt dan pas naar een afspeelpunt.

08-07-2016 11:18

wt4ajax +0

Hij geeft aan dit in dit interview dat hij niet spelers gaat veranderen, maar kijkt waar de kwaliteiten liggen.

08-07-2016 11:27

JohnDylan +22588

Dan zal Bazoer waarschijnlijk niet op '6' komen te spelen.

08-07-2016 11:35

rodnet +10343

Een verademing om Bosz te horen praten. Relaxed, to the point, overtuigend.

08-07-2016 11:05

Noxin +15583

Wat een rust en kalmte straalt Bosz uit, zeg. Had ik niet verwacht.

08-07-2016 10:55

trodat4030 +97098

Iedereen heeft het hier over riedewald op 6, maar niemand noemt vd Beek, vreemd.. Donny kan prima op 6, heeft inzicht en een goede pass, zowel kort in de combinatie als (middel)lange passes.. Daarnaast heeft hij behoorlijk body waarmee hij verdedigend z'n steentje bij kan dragen.. Riedewald heeft een (half) jaar op 6 gespeeld om voetballend te verbeteren waar hij op CV veel aan heeft, maar vind hem absoluut geen optie voor op 6, zeker niet als dat betekent dat Viergever in de basis komt.

08-07-2016 10:41

rodnet +10343

Dat laatste ben ik absoluut met je eens, Viergever is alleen goed op de bank. Maar Riedewald vind ik wel degelijk een uitstekende 6 en ik heb sterke twijfels over hem als centrale verdediger, met name in verdedigend opzicht. Ik vind hem vrij nonchalant, hij maakt soms rare keuzes en heeft mij positioneel nog niet overtuigd. Als hij de 6 zou worden moet er wel een stevige LCV komen maar zo iemand kunnen we al jaren gebruiken.

08-07-2016 10:51

V12 +867

Riedewald en Bazoer kunnen allebei uitstekend op 6 spelen. Geen probleem dus. Daarnaast zet je 1 loper neer die goed het moment van diep gaan kan lezen, Klaassen, en een creatieve linkspoot. Dit verzin ik niet zelf, dit is wat Cruijff schrijft in zijn boek. De linkspoot zou bij mij Sinkgraven zijn, met inval beurten van Nouri. Enige voorwaarde daarbij is dat ze wel meedoen in het fanatiek druk zetten. Ik mag toch aannemen dat Bosz dat boekje ook gelezen heeft.

08-07-2016 10:18

KRD89 +56

Welk boek is dat?

08-07-2016 11:15

trodat4030 +97098

Hij is niet 2 benig, hij heeft hoogstens een binnen- en een buitenkant rechts.

08-07-2016 13:07

Wally020 +247

Dit word een mooi huwelijk!!

08-07-2016 10:17

OntlastendeMiddenvelder +1987

Die laatste alinea geeft me een goed gevoel over de komende tijd. En niet eens vanwege die 6, maar vanwege zijn houding.

08-07-2016 10:00

Pauw +2241

T vergt eigenlijk wat teveel geduld, maar Eiting is een echte zes. El Mahdoui ook, maarja...

08-07-2016 09:52

V12 +867

Klopt. Eiting is een ongelooflijk goede 6. De Jong heeft overigens ook het nodige talent voor die positie.

08-07-2016 10:20

bazza25 +1

Het is iig wel duidelijk wat voor idee hij heeft bij een '6'.. Gewoon een type pirlo, een spelmaker..

08-07-2016 09:44

AFCABart +2

En geen nieuwe spits dus.
Ik begrijp het vakantie verhaal van milik enerzijds, maar de voorronde van de champions league in zonder echter eerste spits.. (Cassierra is immers gehaald als tweede spits).
Had Milik dan laten doortrainen en na de voorronde CL lekker op vakantie gestuurd...

08-07-2016 09:43

Barra +5529

Leuk om Bosz zo in detail te horen praten over voetbal, want hieruit blijkt dat hij echt kennis heeft en bovenal een duidelijke visie. En het belangrijkste is dat hij deze visie ook duidelijk weet over te brengen op de spelers en daar heb ik wel vertrouwen in.

08-07-2016 09:28

deMeester +11450

Dat is goed nieuws! Niet dwangmatig aan 4-3-3 vasthouden als je spelers hebt voor een 4-5-1 of 4-4-2. 4-4-2 kan zelfs aanvallender zijn dan 4-3-3 als je de twee halven bij balbezit steeds laat opkomen, dan heb je twee spitsen in het centrum. Bij een 4-5-1 zou dan ook kunnen 2 opkomende halven, twee doordekkende middenvelders en dan een spits die vanuit het middenveld opkomt een beetje het Van Basten - Bosman idee.

08-07-2016 09:28

Toekomst1900 +2

Riedewald op 6? Heb idee dat het geen middenveld Bazoer, Gudelj en Klaassen gaat worden. Eventueel Schone..

08-07-2016 09:07

BrandjeXL +81

Hou nou eens op met die Schöne op het middenveld. Is al twee seizoenen lang zo'n beetje de slechtste Ajacied. Geen vrije trap schiet hij erin. Zijn corners zijn belabberd. Snelheid heeft hij nooit gehad en passeren kan hij niet. Dus geef mij een reden waarom je Schöne nog zou opstellen.

08-07-2016 09:22

Toekomst1900 +2

Sorry. Zal de naam Schone nooit meer noemen. Maar dat zijn corners en vrije trappen niet goed waren, vind ik inderdaad goede reden om verder te kijken naar een andere 6. Je hebt helemaal gelijk!

08-07-2016 09:37

AsAjax +1

Hij maakt een hele goede indruk

08-07-2016 09:07

mvdk +44279 moderator

Mijn opstelling tot nu toe:

Younes----Milik----Cerny
--Sinkgraven--Klaassen
--------------Bazoer--------
Dijks--Riedewald--Veltman--Tete
-----------Cillessen------------

Misschien valt het op dat ik voor Sinkgraven heb gekozen, in plaats van Gudelj. Ik vind Gudelj wel een goede speler, maar vind Sinkgraven meer geschikt als linker aanvallende middenvelder. Hij heeft een goede steekpass en een lekkere techniek. Nemanja is vooral vrij sterk, heeft een goed schot, maar is wel een stuk verdedigender ingesteld. Daarom denk ik dat je in een ultra aanvallend systeem meer aan Sinkgraven hebt. Nemanja zie ik dan iets meer als een 6 of een rechter verdedigende middenvelder.

08-07-2016 09:01

mrbig +0

Het optimisme heerst. Ik ben ook heel erg blij met Peter Bosz als trainer maar laten we niet doordraven met z'n allen. Buiten 2 nieuwe Zuid Amerikaanse talenten is de selectie nog niet versterkt met de broodnodige ervaring. Ondanks zijn goede intenties en aanvallend voetbal zal deze selectie weer onderuit gaan in Europa. Ik hoop echt dat er nog wat komt....

08-07-2016 09:01

mvdk +44279 moderator

Ik heb juist het vermoeden dat deze selectie nu veel beter uit de verf zal komen. Tegen Barcelona hebben we een paar jaar geleden al eens een helft zeer optimistisch vooruit gespeeld met enorme druk naar voren en we weten hoe dat liep... Juist de verdedigende stijl die we onder Frank de Boer hadden, past niet bij het spel van Ajax en de spelers. We moeten lekker doen waar we goed in zijn en dat is aanvallen.

08-07-2016 09:18

OKP-AFCA +56

Laten we vooral niet doordraven met zijn allen, vervolgens zeg je doodleuk dat deze selectie weer onderuit gaat in Europa, nog geen minuut in Europa gespeeld dus misschien moet jij ook niet zo doordraven wat dat betreft.

08-07-2016 13:13

Raikkonen94 +641

Goed interview, komt heel goed en rustig over en weet waar hij over praat. Ik ben blij dat Peter is aangesteld en ik ben echt heel erg benieuwd (ook al moeten we hem echt de tijd gunnen) hoe die eerste paar wedstrijden zullen gaan verlopen. Had al wel verwachtingen van hem maar alles wat ik hoor en lees verrast mij nog meer in positieve zin!

08-07-2016 08:33

Ajax27 +19221

Als ik dit soort stukjes lees word ik steeds benieuwder hoe het allemaal zijn uitwerking zal hebben in het veld. Ben altijd een de Boer fan gebleven, maar van de andere kant ook erg blij dat er een nieuwe wind doorheen waait. Afwachten tot de eerste wedstrijden komen.

08-07-2016 08:25

AFCA. +3283

Bosz heeft wel een punt. We hebben geen echte 6. De enige die ik in de buurt van een 6 zie komen is Riedewald.

08-07-2016 08:25

ajaxminimax +5471

Ik wil Bazoer wel een tijdje op 6 zien.

08-07-2016 08:37

BrandjeXL +81

Nee Serero is een allesbehalve een zes. Een zes bij Ajax is een spelverdeler voor de verdediging. Serero is een leuk kuitenbijtertje maar meer ook niet. Hadden ze jaren geleden al afscheid van moeten nemen.

08-07-2016 09:19

RusselWestbrook +21

Wat een onzin dit. Je onderschat kwaliteiten van Serero schromelijk. Beheerst alles wat een 6 moet kunnen, ook het spel verdelen. Positioneel uitzonderlijk goed.

08-07-2016 09:54

Mokum_32 +1

Zodra serero ook maar in de buurt van de 16 komt wordt het lachwekkend te licht voor Ajax

08-07-2016 10:45

SiemDeStinkjong +640

Spelverdeler? Hij kan niet eens een pass van 30 meter geven op de stropdas met die kippenbeentjes van hem. Begrijp me niet verkeerd, handige stand-in en vooral een leuke gozer maar toch geen ajax 1 materiaal...

08-07-2016 11:07

BrandjeXL +81

Nee hoor. Hobbelt nu zo'n 4 jaar mee en voegt gewoon niks toe. Heeft een paar uitschieters gehad maar over het algemeen zeer beperkt. Positioneel is hij juist ronduit zwak. Hij liet tegen tegen de Graafschap de grote ruimte waar de 1-1 uitkwam. Was weliswaar Gudelj zijn man maar Serero was nergens te bekennen. Nee Serero kan prima als balafpakker spelen maar mist de kwaliteiten van een echte zes. Het is de mindere versie van Nigel de Jong. Zulke spelers moeten de bal afpakken en weer inleveren maar absoluut niet zelf het spel proberen te maken.

08-07-2016 11:15

Dip +0

Anita zou een leuke optie zijn, heeft ervaring, ex-Ajacied en is gedegradeerd met Newcastle.

Update: Laat maar, verdient 50k pond per week haha

08-07-2016 10:07

greinsje +55

dat is ook steeds minder waard :D De pond zakt flink.

08-07-2016 10:16

Dip +0

Haha ach, zelfs als de Pond een halve Euro waard zou zijn, zou Anita boven het salarisplafond verdienen.

08-07-2016 10:43

trodat4030 +97098

Vd Beek.. Is een veel betere 6 dan Riedewald. Heeft ook veel meer ervaring op die positie dan Riedewald, die daar slechts een poosje heeft gespeeld om voetballend wat beter te worden. En Riedewald op 6 betekent Viergever basis, dat is imo een dikke NO!

08-07-2016 10:32

AFCA. +3283

Ja dat klopt. Maar zou Bosz het aandurven om met vd Beek als 6 te spelen een heel seizoen lang? En het is ook verschrikkelijk dom om El Mahdaoui te laten gaan want dat is in mijn ogen een ideale 6

08-07-2016 10:45

trodat4030 +97098

Mwuah, ik zou niet weten waarom niet. Als hij de beste optie blijkt te zijn, gewoon doen. Bazoer speelt ook al anderhalf jaar basis..

En anders hebben we Clement nog, hahahahahahaha!

08-07-2016 10:49

AFCA. +3283

Hahahahaha clement ja. Een wonder dat zo'n jongen in ons shirt speelt.

08-07-2016 11:28

OssAjax +34

uit de tekst maak ik op dat hij bazoer en gudelj niet als 6 ziet. Hopen dat we een geschikte vinden, anders gaan we weer met een 10 spelen denk ik. Als hij maar niet voor Vejinovic gaat haha.

08-07-2016 08:10

simok +0

Die had wel hele goeie statistieken, was bij Vitesse toch een van de beteren destijds. Typisch zo'n speler die bij Feijenoord niet past. Maarja nu uiteraard ook niks voor Ajax meer.

08-07-2016 08:15

Leviathan +168

Hij noemt in het interview Gudelj gewoon en dan als laatst ook Bazoer ineens zegt hij die kan dat ook heel goed al vraag ik me daarvan wat hij ervan meent want hij vergat hem eerst

08-07-2016 08:22
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.