Vink erg te spreken over Fitz-Jim: 'Laat zien dat hij zo veel creativiteit kan toevoegen'

door Bart Veenstra 141

Bron ESPN

Vink erg te spreken over Fitz-Jim: 'Laat zien dat hij zo veel creativiteit kan toevoegen'

door Bart Veenstra 141

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Marciano Vink ziet Kian Fitz-Jim als een 'mooi voorbeeld' voor elke jonge speler. De talentvolle middenvelder heeft in de voorbereiding zijn kans gegrepen en heeft nu onder de nieuwe trainer Francesco Farioli een basisplaats.

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop!

Fitz-Jim stond in de duels met FK Vojvodina en in de heenwedstrijd tegen Panathinaikos in de derde voorronde van de Europa League in de basis. Vorig seizoen werd hij nog verhuurd aan Excelsior, waarna hij in de winterstop werd teruggehaald. Bij terugkomst in Amsterdam moest Fitz-Jim het vooral doen met minuten in Jong Ajax. 'Hij is een mooi voorbeeld voor elke jonge speler', zegt Vink bij Voetbalpraat op ESPN.

'Hij werd teruggehaald en had gedacht dat hij zijn kansen zou krijgen. Die kreeg hij niet', legt Vink uit. 'Bij Jong Ajax liep hij met zijn kin op zijn schoen. Hij was te goed voor Jong Ajax.' In de afgelopen periode heeft Fitz-Jim mentaal de knop omgezet en zodoende is hij nu aan het begin van het seizoen basisspeler van Ajax. 'Hij heeft voor zichzelf de beslissing gemaakt om doelen te stellen. Je ziet wat het hem heeft gebracht', klinkt het lovend.

Fitz-Jim of Berghuis op 'tien'?

Vanwege de goede periode van Fitz-Jim wordt het voor Steven Berghuis - die donderdag als rechtsbuiten speelde - mogelijk nog lastig om een basisplaats op het middenveld te veroveren. 'Fitz-Jim laat zien dat hij zo veel creativiteit in dit elftal kan toevoegen, dat het nog een dingetje wordt om Berghuis op tien te krijgen. Fitz-Jim laat zien dat hij alles beheerst.'

Ajax won het duel met Panathinaikos met 0-1 dankzij een goal van Berghuis, waarbij Fitz-Jim overigens de assist leverde. Na 67 minuten werd Fitz-Jim vervangen door Branco van den Boomen. Zondag speelt Ajax in de Eredivisie tegen sc Heerenveen, waarna op donderdag de return tegen Panathinaikos volgt. Beide duels worden gespeeld in de Johan Cruijff ArenA.

Ajax, Feyenoord en PSV spelen dit weekend hun eerste wedstrijd van het Eredivisie-seizoen. Scoor nu odds van 50.00 als Ajax, Feyenoord of PSV wint! Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+!

Lees meer over:
Plaats reactie

Robbie en de Kock +11221

Laten we zeggen dat er nog veel rek zit in de ontwikkeling van FJ. Hij moet nog duidelijk wennen aan het grote mannen voetbal. Wat mij betreft mag hij blijven staan en zich hierin verbeteren.
Want gogme heeft hij als geen ander. En dat kunnen we goed gebruiken.

11-08-2024 09:48

MarcelvTol1971 +15414

Als ik zou moeten kiezen tussen Fitz Jim of Taylor dan valt Taylor toch echt af.
Fitz Jim heeft veel meer voetbal in zich, en ja er gaat weleens wat mis maar aan de andere kant staat Taylor al 2 jaar compleet stil in ontwikkeling, dus is dit het en dat is te weinig.
Het balletje van Fitz Jim op Berghuis was prachtig, hij werkt hard, heeft overzicht.
Ik geniet er wel van, en hij gaat nog meer ontwikkelen als ie het vertrouwen krijgt.

09-08-2024 21:43

Ferd +38565

echt, dat riedeltje van "Taylor staat al twee jaar stil" is echt zo'n faliekante onzin. Taylor heeft zich vorig jaar enorm ontwikkeld na wat fluitconcerten en een plekje op de bank.

10-08-2024 09:06

MichelBoerebach +29216

Klopt. En hij is nu alweer terug bij af.

10-08-2024 13:00

MarcelvTol1971 +15414

@Ferd : dat niveau heeft ie deze voorbereiding nog niet gehaald.
Dat andere beschermende riedeltje, da's pas vermoeiend.
Speelt al bijna 4 jaar in Ajax 1 en nog steeds geen zekerheidje.

10-08-2024 16:00

Wobbo +11461

Taylor is gewoon niet zo'n goede speler. Hij speelde op een gegeven moment echt enorm slecht maar daar is hij weer wat van op gekrabbeld naar zijn oude niveau wat gewoon nog steeds niet zo bijzonder is.

10-08-2024 21:17

Ferd +38565

bijna 4 jaar is ook alweer zo'n overdreven getal. maak er maar 2 ½ van, dan klopt het meer. Waarvan 2 jaar onder waardeloze trainers.

En je 'beschermende riedeltje' is ook onzin, tenminste, als je mij ervan beticht Taylor te beschermen. Als hij slecht speelt dan zeg ik dat gewoon, dat hij moest banken onder Schip was ook volkomen terecht. Maar ontkennen dat hij zich ontwikkeld heeft vorig seizoen, tja, dan ben je echt op het niveau 'flat earth' bezig.

11-08-2024 06:03

De-King +20502

Wat een heerlijke speler onze Fitz-Jim. Het is een en al voetbal. Fitz lekker het vertrouwen blijven geven en deze jongen gaat alleen maar beter spelen. We gaan nog genoeg van hem genieten.

09-08-2024 20:03

Piet Henk Kippenhof +2723

God, zo vermoeiend sommige fans soms.
Je ziet altijd zo duidelijk dat een aantal hier lekker tegendraads willen zijn.
Men is redelijk positief over Fitz-Jim en dan krijg je weer een groepje met een potje zout in de hand en bij de eerste de beste slak, flikkeren ze zo dat hele potje leeg.
Het liefst nog met stropopredeneringen als ''jullie denken zeker dat Fitz-Jim beter Dan Messi is!''
Stel je niet' zo aan en wees gewoon een keertje blij, een Amsterdammer doet het goed voor Ajax. Ik Ben blij met Fitzie

09-08-2024 19:53

vandenhaas4 +15103

Fitz Jim op tien is natuurlijk onzin. Voor zoverre als Ajax uberhaupt met een tien gaat spelen.

Fitz Jim laat sprankjes vernuftig spel zien. Handige bewegingen waarmee hij de bal vrijmaakt of wegdraait bij een tegenstander. Zonder bal maakt hij in al zijn enthousiasme de gekste fouten, meestal overtredingen op het verkeerde moment. Op dit moment kun je niet met hem spelen en fatsoenlijk druk zetten.

09-08-2024 18:52

AFCACruijff14 +162178

Precies. Voor elke mooie draaibeweging levert hij weer dommig een bal in of veroorzaakt een overtreding.

En dit zijn nog tegenstanders van een modaal niveau, de top Eredivisie en groepsfase EL als we dat redden is een stuk zwaarder.

09-08-2024 18:56

Godenzoon24 +15347

Fitz Jim laat hele mooie dingen zien. Het lukt nog niet allemaal maar het zit er wel in. Zo draait hij soms prachtig weg bij een tegenstander of 2a 3 om vervolgens simpel in te leveren of er nog 1 teveel te willen. Maar ritme en vertrouwen geven dan moet dat snel goedkomen.

09-08-2024 16:18

AFCACruijff14 +162178

Jouw eerste zin doet ons geloven dat we geregeld zitten te smullen van zijn spel. De realiteit is dat hij moeilijk mee kan en nergens het verschil mee maakt.

Overigens verkies ik FJ wel boven Taylor, maar stel svp niet beiden op.

09-08-2024 18:06

linksbinnen +8193

Wie dan wel?

10-08-2024 15:24

3sterren +20205

Farioli praat niet alleen vol lof over onze legendarische numero 14, hij handelt ook zoals hem en geeft jonge talenten een kans.
FJ is zo intelligent om die kans met beide handen te grijpen.
Keer op keer laat FJ zien waarom hij ooit is verkast van AZ naar ons aller Ajax en laat zijn beide voeten spreken.

Zijn geloof in eigen kunnen en de wilskracht om te slagen bij zijn droomclub Ajax, is een lichtend voorbeeld voor aankomende sterren van De Toekomst, voor de toekomst ...

09-08-2024 16:01

Dolblij +45425

FJ heeft binnen 1 jaar meer groei getoond dan Taylor en Rensch de afgelopen 4 jaar bij elkaar.

09-08-2024 15:22

3sterren +20205

Eens, en ook nog eens met veel meer zichtbare energie. Gisteren ook weer heerlijke pasjes gezien van de inmiddels volwassen ogende FJ, in de vijandelijke zestien, waaruit één keer zelfs heel fraai werd gescoord door Stefano Berghuis ...

09-08-2024 15:51

Dolblij +45425

Ja , leep tikkie was dat , panklaar voor Ca' di Bergo.

09-08-2024 15:53

tijssenajax +13980

Ja, wordt onderschat. Getuigt van veel inzicht en overzicht.

09-08-2024 19:41

Pep01 +929

Ik zie het probleem voor Berghuis niet zo. Berghuis en FJ in de basis op 10 en 8, en Taylor op de bank. Opgelost

09-08-2024 14:32

tijssenajax +13980

Zou ik graag zien. En Traore gewoon op rechts.

09-08-2024 19:35

LukaLitmanen +82153

Schokkend dat deze meneer vindt dat Taylor en Henderson vaste basis moeten staan.

09-08-2024 14:16

Michael 1974 +22030

Henderson zeker

10-08-2024 08:44

Eurysaces +29532

Waarom zou je in hemelsnaam de keuze moeten maken tussen Fitz-Jim en Berghuis op 10? Er is 1 naam die van het middenveld moet, en dat is die van Taylor. Dan komt je dus uit op Henderson, Fitz-Jim en Berghuis voor het middenveld.

Taylor moet je zsm verkopen nu hij nog waarde heeft. Met zijn zwakke mentaliteit en werkethiek, gaat hij alleen maar voor problemen zorgen. Is nu nog jong, waardoor een club er in zou kunnen trappen.

09-08-2024 13:38

Rechterflank +18

Zwakke werkethiek? Beeldvorming.

09-08-2024 14:37

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25424

Wordt een toppertje

09-08-2024 13:27

willem1958 +8817

Op zich heeft FJ de voetballende kwaliteiten, hij is balvaardig en creatief en het enigste is dat ie tegen wat grotere of oudere spelers wat makkelijk weggezet wordt.
Nou kan ie dat voor een deel cmpenseren met z'n creativiteit maar spelers zoals hij hebben het moeilijk tegen stevige verdedigers van 1.90 en groter.
Een Kudus bijv die van zijn grootte is die liet zich niet wegzetten door grotere spelers, die was krachtig en had een laag zwaartepunt waardoor hij makkelijk kon wegdraaien, da's toch een verschil.

09-08-2024 12:40

Ajaxsupporter02 +14203

FJ kan ook heel makkelijk wegdraaien. Geef hem minuten dit seizoen en kan zich ontwikkelen tot sterkhouder.

09-08-2024 13:17

willem1958 +8817

Ja en toch zag je gisteren ook dat ie werd weggezet terwijl bij Kudus stonden ze soms met twee man aan 'm te trekken en bleef ie overeind en da's wel een verschil of antwoordt je daar liever niet op?

09-08-2024 13:34

Ajaxsupporter02 +14203

Kudus is fysiek sterker, dat is duidelijk. Betekent niet dat FJ gewoon tegen “sterkere” en grotere spelers op kan (vaak genoeg bewezen).

Rare betweterige reactie met die laatste zin. Ik gaf alleen maar aan dat FJ ook makkelijk kan wegdraaien, wat je alleen voor Kudus aangaf.

09-08-2024 14:06

willem1958 +8817

Die laatste zin was niet als betweterig bedoeld in ieder geval maar meer omdat je wel iets over FJ zei maar verder niet op het verschil tussen FJ en Kudus in ging dus vond ik je antwoord wat incompleet.

Verder ben ik positief over FJ zoals je hebt gelezen maar hij zal wel wat aan z'n kracht moeten werken.

10-08-2024 12:05

DesmondHume +1557

Kudus was ook een geweldenaar. Fitz-Jim is een hele fijne speler, maar mist idd wel de nodige fysiek.

09-08-2024 13:50

Jeugd +24871

Kudus deed nog wel eens iets beslissends dat doet FJ nooit. Ik vind het junioren voetbal, is totaal niet klaar voor het niveau dat Ajax gaat helpen.
Kudus was bovendien explosief dat is FJ ook niet.
Kudus met FJ vergelijken slaat echt nergens op.
Taylor moet vervangen worden en FJ en Forbs, dan hebben we een begin. En Forbs niet door Godts want dat is ook jong Ajax niveau

09-08-2024 16:23

tijssenajax +13980

Die twee vergelijken is appels met peren vergelijken. Ik vind dat FJ de beste spelbepalende middenvelder is die we momenteel hebben. Samen met Berghuis.

09-08-2024 19:39

Jeugd +24871

Precies appels met peren
FJ niet goed genoeg, ook al zou hij de beste zijn.
Totaal onvoldoende als je neige ambitie hebt

09-08-2024 19:50

tijssenajax +13980

Ja, die grotere en sterkere spelers hebben vaak weer andere nadelen, minder wendbaar en creatief bijvoorbeeld. Wordt dus wel overschat, met alleen maar kracht red je het ook niet. En wordt nog saai om te zien ook.

09-08-2024 19:37

Jibberjabstep +1924

Fitzy speelt heel aardig tot nu toe en brengt merkbaar wat creativiteit. Gewoon even een goede kans geven nu en kijken hoe veel kwaliteit onze Schreeuw Italiaan eruit kan wringen.

09-08-2024 12:29

rodnet +10332

Echt een goeie voetballer maar fysiek nog veel te matig en ook absoluut niet snel. Werd toch een aantal keren veel te eenvoudig van de bal gelopen tegen de Grieken. Een paar maanden krachthonk en sprinttraining zouden geen kwaad doen.

09-08-2024 12:21

trodat4030 +97067

Hij heeft nog wel even nodig, maar maakt echt wel stappen. Wederom is dit een kwestie van tijd, wachten tot de selectie echt compleet en fit is (in dit geval Bertje fit en/of die hot prospect voor achter Bertje). Ik denk dat Berghuis dan gewoon weer op t middenveld komt en dat KFJ zijn 1e vervanger zal zijn die zeer geregeld gaat invallen, is ook helemaal prima, dat proces moeten sommige jonge gassies gewoon ondergaan, Rijkhoff is ook zo iemand, die moeten nog wat mannelijker worden en dat kan prima met (zeer geregelde) invalbeurten. Volgend seizoen zijn ze dan echt wel een stuk gegroeid.

09-08-2024 12:20

DankzijCruijff +48731

Hoop toch gewoon dat Fitzie regelmatig basisplaatsen toebedeeld krijgt. Ook wanneer iedereen fit is. Heb het gevoel dat Farioli dat ook wel gaat doen.

09-08-2024 15:02

Tommyshelby +129565

FJ speelde een prima pot. Had af en toe moeite in de duels, maar hij hield zich alsnog aardig staande: 6/12 duels gewonnen en 4 intercepties. Dat is toch wel beter dan men hier schetste gisteren.

Bovendien betrokken bij iedere gevaarlijke aanval. Zijn voortzettingen waren top. Diegene die nu het meest uit moet kijken is Taylor. Die brengt het minste.

09-08-2024 12:15

jollie18 +9912

Fitz Jim moet nog wel sterker worden in de duels. Ligt zo om ver.

09-08-2024 12:14

E5314 +1195

Ik vind t nog magertjes …

Maar goed , we gaan t zien

Een middenveld met Taylor / hendo en KFJ heeft echt niet mn voorkeur ( voor de langere termijn

09-08-2024 12:14

Caelintroy +1652

Nee ik zou FJ op 8 zetten en Berghuis op 10 in vrije rol, kan hij positie wisselen met Traoré op RB.

Taylor bank, Henderson op 6

09-08-2024 13:17

Kryptonite +76957

Deze versie van Fitz Jim is geen software update van de zomer geweest. Fitz Jim heeft altijd deze kwaliteiten gehad, maar is gewoon grillig vanwege z'n leeftijd en speelstijl. Verder oogt hij een beetje slap, maar dat is schijn. Hij is júist fel en hard.

Je zou verwachten dat trainers, die hem dagelijks in actie zien tijdens trainingen, het talent van deze jongen herkennen en koesteren. Vorig jaar vervroegd teruggehaald van zijn uitleenbeurt en daar geld voor betaald(!) zodat hij uiteindelijk een paar keer als rechtsbuiten kan invallen tegen het einde van het seizoen. Er zijn zo ongelooflijk veel fouten gemaakt de afgelopen jaren, maar de selectie van de technische staf en bestuurders staat bij mij helemaal bovenaan de faallijst.

09-08-2024 12:13

Veli +1991

Mooi verwoord!

09-08-2024 12:29

j0rnnn +5104

Als je heel veel intensiteit en initiatief toont, dan zal niet alles goed gaan. Maar hoort bij ontwikkeling. Ik hoop dat hij blijft staan, want hij brengt meer wat we nodig hebben dan Taylor op dit moment.

09-08-2024 11:55

wijzijndebeste123 +164770

Vink heeft er duidelijk verstand van. Ben t namelijk al lange tijd 9 vd 10x met m eens ; )

09-08-2024 11:52

LukaLitmanen +82153

Nou, Vink suggereert dus dat FJ en Berghuis niet samen kunnen en vindt dus indirect dar Taylor vaste basis is ofzo? Schokkend

09-08-2024 14:15

Soccerskins v2 +43386

Fitz-Jim wil soms nog iets te veel doen, maar ik vind hem oprecht veel beter dan zijn collega aan de andere kant van het middenveld. Fitz-Jim wil in tegenstelling tot Kenneth wel de bal hebben en durft er ook wat mee te doen als hij hem heeft. Ik hoop daarom ook dat het middenveld uiteindelijk gaat bestaan uit Fitz-Jim, Henderson en een aankoop. Een jongen als Cameron Puertas of Rodrigo Zalazar is precies wat Ajax mist daar. Taylor en berghuis mogen van mij allebei vertrekken.

09-08-2024 11:52

Dusbaba +15418

1 van de weinige spelers in de selectie waar ik een beetje blij van wordt. Traoré ook wel. Denk overigens dat die 2 een goede klik met elkaar gaan hebben.

09-08-2024 11:34

C14 +22445

Vink is een van de beste analisten met het meeste visie.

Niet gek dat hij dit dan weer als een van de weinigen benoemt.

En mensen hier die hem dan graag zien vertrekken.
Dan kan je met alle respect maar beter niet over voetbal meepraten, of in ieder geval
je niet wagen aan het beoordelen van individuele spelers.

09-08-2024 11:30

MosesD +14687

Geheel eens. Uitstekende analist, die ik ook wel graag in een rol bij Ajax zie. FJ en Berghuis samen als halven kan prima. Taylor zou ik gewoon verkopen, net als Rensch overigens. Kinderen van de club, maar de laatste stap, een constante speler worden, lukt beide niet. En al heel lang niet.

09-08-2024 11:46

C14 +22445

Taylor, die qua type flink afhankelijk is van teamspel en medespelers, heeft echter alleen nog maar in slechte draaiende elftallen gespeeld, met middelmaat om hem heen, en kansloze tactieken, die niet bij hem passen. Speelt ook te diep. Die kan een stuk beter dan hij laat zien.

09-08-2024 18:00

MosesD +14687

Maar op welke positie?

09-08-2024 18:05

C14 +22445

Op hogere middenveld, maar niet te hoog. Met veel goed combinerend spelers en beweging om hem heen. Daarin kan hij een spil zijn, een distributiecentrum.

Onder Farioli staat het achterin compact met dat lokken enzo, maar het middenveld en de aanval, daar staan de spelers ver van elkaar af, gericht op veld groot houden en opportunisme. Taylor is dat niet geschikt, komt te zwemmen, is een combinatiespeler die spelers in de buurt kan gebruiken.

Met het huidige materiaal zou ik voor Fitz-Jim op 6 kiezen, en Taylor en Berghuis ervoor. Met Brobbey terug waar Taylor een klik mee heeft, en die middenvelders dichter bij elkaar, zal hij beter spelen.

09-08-2024 18:26

JoshuaSmits +9652

Taylor heeft ook best vaak op zes gespeeld. Bij Jong Oranje speelde hij daar vaak zelfs erg goed. Ook onder Heitinga deed hij dat best verdienstelijk.

Dan krijg je vaak dat gelul dat hij zijn man te vaak laat lopen, maar als hij als echte zes speelt let hij daar juist veel meer op.

09-08-2024 19:17

C14 +22445

En daar heeft hij ook twee man achter zich voor rugdekking, én hij hoeft veel minder ruimte te belopen inderdaad. Onder Schip en co. speelde hij eigen als een 6, 8 én diepe 10. Moest veel teveel op en neer en ook continue, door steeds balverlies, en daar weer helemaal naar voren de 16 in, en dan weer terug naar eigen 16. Dat ziet men niet.

Hij is ook tweebenig.

09-08-2024 19:39

MosesD +14687

Zijn beste positie is denk ik als linker controleur. Maar Farioli speelt met slechts één controleur. Ik denk dat het lastig gaat worden voor Taylor.

09-08-2024 19:59

AFCACruijff14 +162178

Wat een domme redenering. Je hebt niet de visie van C14 dus mag je niet meepraten. Wat een misplaatste arrogantie van iemand die er vaker naast zat dan het goed had. Kuch Alvarez kuch. Fitz-Jim is leuk aan de bal, maar mist gewoon een hoop en is ook vrij risicoloos in zijn spel. Het is gewoon heel wat anders om uit te blinken in Ajax 1 dan bij Jong Ajax. Ik schrijf hem niet af, kan dit seizoen gewoon blijven maar ik zou er niet tegen een PSV of Feyenoord mee aan durven te treden nee.

09-08-2024 18:10

C14 +22445

Haha ik heb het tot nu toe eigenlijk altijd goed gehad, noem maar eens iets waar ik naast zat.

Alvarez? Haha, zat ik volledig goed mee. Ik had het over zijn rol bij Ajax en het heel negatieve effect dat hij op het spel van Ajax had, dat zo niet meer des Ajax was. Ik heb de gevolgen op het spel altijd benoemd en onderbouwd, en dat was ook zo. Het ging volledig ten koste van het opbouwen via de 6, dat gebeurde niet meer. Ten Hag 'loste dat op' door met twee inverted backs te spelen, die die rol deels overnamen. Maar dat is niet des Ajax. Dat hij ook geregeld hele linke vrije trappen tegen veroorzaakte, totaal onnodig, uit lompheid, was ook een feit. Puur verdedigend over de grond haalde hij mindere stats dan Fitz-Jim in Jong Ajax, en Fitz-Jim wordt beticht van daarin te zwak te zijn. Dat andere clubs hem oppikken omdat veel trainers kicken op fysiek en topmentaliteit, zat er wel in, heb ik nooit ontkend. Zij gebruiken hem puur als slot op de deur. Ajax deed dat ook, maar dat is niet des Ajax. Ajax speelde onder Ten Hag met 6-7 man op lijn voorin, wat absurd is, geen linies meer, dus geen voetbal meer, puur voor de bezetting en de voorzet. Drukzetten is er dan niet meer bij want teveel man voor de bal, dus maar breker Alvarez voor hun 16 zetten om die counters eruit te halen. Totaal niet des Ajax.

Maar je zegt er vaker naast dan goed zelfs, dus laat maar horen, ben benieuwd.

Ik wordt inderdaad meer kortaf en harder als mensen massaal maar dingen roepen zonder onderbouwing, en zeker als je aan een van mijn favoriete spelers komt.
De criticasters van Fitz-Jim komen nooit verder dan 'te licht', 'alleen nog maar bij Excelsior gespeeld', niet opgesteld door eerdere trainers, dus niet goed genoeg'.

Ik ben helemaal klaar met dat geroeptoeter, die inhoudsloze napraterij.

Fitz-Jim is ten eerste uitstekend aan de bal. Is juist de speler die initiatief neemt em juist geregeld risico neemt, met twee keer de keuze om twee man uit spelen lager op het veld, wat risicovol is, en de meesten niet doen. En dan lukt het hem ook nog. Maar soms ook teveel risicovol, zoals bij de cornervlag. Is van iedereen het meest Frenkie-achtig. Komt ook het meest in de bal.

En dan kom jij met 'vrij risicoloos in zijn spel'. Juist bij hem benoem je dat, en bij anderen niet. Terwijl hij het meest risico neemt, initiatief ook neemt. Daar wordt ik nou moe van, van dat soort opmerkingen die gewoon totaal niet kloppen. Net als 'mist gewoon een hoop'. Zoals wat? Altijd zo vaag blijven, alsof je het zelf niet eens weet wat hij dan mist. Als je iets stelt, moet je het ook kunnen onderbouwen.

En het gaat mij erom dat men hem ook gewoon meteen afschrijft. Als men nou zegt goede speler, maar kan nog hier en daar aan werken om beter te worden, dan is dat prima, als dat ook klopt, maar degenen waar ik tegenin gaan zijn vooral de mensen die hem al afschrijven, zonder dat ze kunnen onderbouwen waarom.

Daar ben ik helemaal klaar mee, en kan ik mijn toon niet respectvol houden.

Juist tegen PSV en Feijenoord moet je hem opstellen. Het is altijd zo'n misvatting dat je tegen drukzettende ploegen met relatief veel kwaliteit en fysiek je fysieke spelers op moet stellen, en vooral verdedigend sterke.

Je moet juist onder die druk uit zien te voetballen, en dat doe je voor met de vlotte, handige, snel handelende, beweeglijke Fitz-Jim die ook weg kan draaien, dan met de trage Henderson, die onder druk van laagvliegers in de eredivisie al in de problemen komt.

09-08-2024 18:42

AFCACruijff14 +162178

Sorry, ik ga niet op zulke boekwerken reageren. Hou het bondig.

Je laatste zin is veelzeggend. Nou maakt me het ook niet uit dat je het niet met me eens bent, maar ik wou je even laten weten hoe belachelijk je gepreek is.

09-08-2024 18:43

C14 +22445

Fair enough.

Ik heb sowieso geen zin meer in 'discussiëren' met jou, want je onderbouwt gewoon niks. Gewoon tijdverspilling zo.

Laten we gewoon niet meer reageren op elkaar. We liggen elkaar niet, en dat is prima.

09-08-2024 18:46

AFCACruijff14 +162178

Ik onderbouw genoeg, we staan qua visie gewoon niet aan 1 kant. Dat is jouw grote probleem, iedereen die het niet met je eens is snapt het niet enzo. Beetje sneu. Verder kijk ik elke pot van Ajax en kan ik heel goed oordelen wat ik zie. En dat is een FJ die zelden of nooit het verschil maakt of uit kan blinken. Vermoed dat hij over een tijdje ook weer gewoon op de bank zit.

09-08-2024 18:49

TeringHenkie +28561

Maar… maar… Alvarez speelt in Engeland, waarom als FJ zoveel beter is, koopt City, Arsenal of Real Madrid hem niet?
Geldt precies hetzelfde met Taylor. Is volgens jou de beste verbinding speler in Europa! Geen club meld zich voor hem en staat op de wip bij Ajax.

FJ is een leuke speler, maar zag gisteren weer dat hij heel simpel aan de kant werd geduwd, terwijl een Kudus ( ook velen malen beter dan FJ) dat niet zal overkomen!

Luister, ik ben fan van FJ, maar die gaat echt geen internationale top aantikken. Denk zelf dat hij op de bank komt en de eerste invaller is voor Berghuis wanneer berghuis op het middenveld gaat spelen!

09-08-2024 19:05

C14 +22445

@AFCA

4 keer direct betrokken bij een kans gisteren, 1 assist, hadden er twee mogen zijn als Taylor beter schoot. Is in te spelen met een man in de rug, ookal is ie een stuk groter, en dan zogenaamd 'te licht' zijn. Tot twee keer toe twee man uitgespeeld op het lagere middenveld, dat deed Frenkie niet eens.

Prima als je hem niet het niveau toedicht van waar Ajax naar toe moet groeien, maar Fitz-Jim afschrijven en wegwillen, zoals velen, en dus degenen waar ik vooral op doel en op reageer, is gewoon absurd, dat lijkt meer op trollen. En die mensen snappen er dus inderdaad helemaal niks van. Is niet erg, maar het is erg storend als die mensen dan steeds je favoriete speler afvallen, zonder enige onderbouwing.

Bij jou snap ik het ook vooral niet, schat jou hoger in, ondanks onze meningsverschillen.

09-08-2024 19:21

C14 +22445

@Tering

Doe eens wat meer moeite.

Hoe oud is Alvarez? 26, 25 bij vertrek naar Engeland. Hoe oud is Fitz-Jim? Net 21 geworden. Nog 4 jaar om door te ontwikkelen en zich in de kijker te spelen.

In wat voor Ajax speelde Alvarez? Juist, een Ajax met Tadic en Blind en co. dat beter draaide dan de elftallen van nu, en met ook veel meer kwaliteit om hem heen. In wat voor Ajax speelt Fitz-Jim? In het slechtste Ajax ooit, los van voorgaande twee jaren, die net iets slechter waren. Maar nu ook kansloze veldbezetting op het middenveld en voorin, en heel veel middelmaat om hem heen.

Waar heeft Alvarez zich in de kijker kunnen spelen? De Champions League, meerdere seizoenen. Fitz-Jim? Voorronde Europa League, net drie wedstrijdjes.

Los daarvan zegt het ook niet veel. In het buitenland kickt men op fysiek, met name in Engeland.

Kudus is uiteraard sterker, is geen vergelijk. Elk voordeel heb zijn nadeel. Alvarez was fysiek en had een enorm goed mentaliteit, drive en focus, maar kon totaal nieyt voetballen, Fitz-Jim is voetballend enorm goed, maar is niet de meest fysieke. Maar niet minder fysiek dan menig ander Ajacied, en bij hen hoor ik er niks over, heel selectief. De lichtvoetige, handige, vlotte, creatieve spelers zijn vrijwel nooit heel fysiek. En dat hoeft ook totaal niet.

Ajax lijkt tegenwoordig wel massaal oud-Feijenoordfans te hebben, menaliteit, hard werken en fysiek is vandaag de dag ineens hot bij Ajax.

Berghuis is in mijn ogen alleen voor nu een oké middenvelder. Mist het wegdraaien, het versnellen, eist de bal ook nooit echt op. Is eigenlijk alleen qua (langere) creatieve passing wat beter dan Fitz-Jim. Zoals Vink zegt beheerst Fitz-Jim alles, heel compleet. Dus ik zou altijd meteen voor Fitz-Jim kiezen, áls je tussen die twee zou moeten kiezen.

09-08-2024 19:36

Ferd +38565

over Alvarez had hij gelijk, over Fitz Jim ook. Maar goed, hij heeft niet de 'visie' van AFCACruijff14 dus hij mag niet meepraten. Wat een misplaatste arrogantie van iemand die altijd onzin op AS knalt.

10-08-2024 12:19

Ferd +38565

"Sorry, ik ga niet op zulke boekwerken reageren" en daarna "ik onderbouw genoeg". Man, hoe daar ben je wel niet?

10-08-2024 12:19

Ferd +38565

Alvarez vertrok op z'n 25ste naar Engeland. Fitz Jim is pas 21. Over 4 jaar speelt hij ook in Engeland of Spanje.

10-08-2024 12:20

AFCACruijff14 +162178

Haha ja draai effe het hele verhaal om. Sterk, Ferd.

10-08-2024 12:26

linksbinnen +8193

Als er een middenvelder moet plaatsmaken voor Berghuis is het Taylor imo. Laat FJ maar meters maken en doorgroeien.

09-08-2024 11:29

afca4eva +5957

Wisselt hele goede en verfrissende momenten af met erg zwakke momenten.. in mijn ogen heeft dat laatste vooral te maken met zijn fysiek.
Betwijfel of hij daarin nog stappen kan maken..

09-08-2024 11:21

C14 +22445

Die zwakke worden weer eens overtrokken, die duels waarin hij kwam, met name door slechte teamspel, waren dusdanig dat de meeste spelers het zouden afleggen. Stand van het lichaam ten opzichte van die van de tegenstander bijvoorbeeld.

Ik ben helemaal klaar met dat eeuwige riedeltje over zijn fysiek. Is breder dan Taylor, Mannsverk, Berghuis, Rensch, Baas, Schouten, Reijnders, etc.

Is ook zowat de enige die je met een man in de nek kan aanspelen, de bal dan afhoudt, goed vasthoudt, en afgeeft, of wegdraait. Dat doe je niet snel tegen grotere spelers als je fysiek slap zou zijn. Ook tot twee maal toe twee man uitgespeeld die hem sandwichten. Ook dat doe je niet met een slap fysiek.

Buiten dat is fysiek helemaal niet nodig. Minder fysiek maakt je ook lichtvoetiger, wendbaarder. Ieder voordeel heb zijn nadeel. Lichtvoetiger, wendbaarder, vlotter is veel belangrijker voor een Ajaxmiddenvelder dan fysiek. Als spelers veel in de duels komen, schort er nogal veel aan je positie- en combinatiespel.

Verdedigen doe je ook door drukzetten, vooruit verdedigen en met de voet, niet door te beuken en bikkelen.

09-08-2024 11:35

willem1958 +8817

@C14 ;

toch klopt je verhaal niet helemaal, Kudus die van zijn grootte was die liet zich niet wegzetten, zelfs twee man en ook stevige verdedigers hadden hun handen vol terwijl FJ wel af en toe weggezet wordt.

Leg maar uit waarom Kudus overeind bleef en FJ niet.

Maar voor de rest is FJ wel een creatieve speler met een goede mentaliteit, hij doet het goed op het moment.

Ik ben benieuwd naar je antwoord.

09-08-2024 12:47

Caelintroy +1652

@Willem1958:

Kudus is fysiek wel echt sterker hoor en volgens mij ook groter. Kan je niet echt vergelijken met elkaar;)

09-08-2024 13:27

DankzijCruijff +48731

Wat is dit voor vreemde wedervraag? Dus je wilt zeggen dat je het punt van C14 hiermee weerlegt? Ik zou echt nog een keer goed lezen als ik jou was, want dit slaat als een tang op een varken.

09-08-2024 15:00

C14 +22445

@Willem

Met Kudus noem je ook wel iemand, die is uiteraard fysieker.

Dat is mijn antwoord :).

09-08-2024 17:55

Myriad +7116

Zie ook zijn assist in de 16. Hij loopt gewoon op tijd weg van zijn man en legt de bal perfect klaar.

09-08-2024 19:32

C14 +22445

Precies inzicht en handelingssnelheid, stapje vooruit denken

09-08-2024 19:40

RepoocElad +9940

FJ liet tegen Panathinaikos juist zien dat je hem niet met een man in de nek kan aanspelen. Kun je beginnen over stand van het lichaam, maar hij legde het gewoon af in die duels. Ook geen schande, want hij is nog erg jong en komt net kijken.

09-08-2024 21:23

C14 +22445

Dat gaat bij iedereen weleens mis. Heb ook niet gezien dat dat gebeurde. Kan nooit meerdere keren zijn geweest. Je hebt de momenten dat dat goed ging blijkbaar gemist.

Volgens mij zitten de meesten allen op zijn foutjes te letten.

10-08-2024 00:04

FTS95 +16089

Ik vond hem niet zo goed beginnen, maar na een minuut of 20-25 begon het te lopen. Hij had een fase waar elk bal contact goed was. Vaak hele korte kaatsjes, of steekballetjes. Valt niet op, maar vond hem in die fase erg goed.

09-08-2024 11:17

altijdlastig +1122

Het is altijd heel moeilijk in de toekomst kijken in de voetballerij maar mijn gevoel zegt dat deze jongen een kans moet blijven krijgen. Alleen dan kan hij groeien en zijn potentieel laten zien. Heeft in ieder geval als een van de weinige in deze selectie de techniek en natuurlijk gogme. Soms zie je al flarden van hoe snel zijn voetbalbrein werkt ten opzichte van nagenoeg alle anderen in deze selectie.
Ik geniet er in ieder geval van en ben voor het ontwikkelen van puur talent in plaats van focussen op wat iemand nog niet goed doet

09-08-2024 11:01

7172AFCA7395 +10338

Goed weggekomen met KFJ en Taylor in de basis.Tegen topploegen toch echt veel te licht.

09-08-2024 11:00

Ajaxsupporter02 +14203

Wordt elke keer gezegd, maar dat weet je helemaal niet.

09-08-2024 11:10

C14 +22445

Haha goed weggekomen met je beste speler. Heel apart. Ook Vink benoemt het, misschien wel de beste analist met het meeste inzicht.

09-08-2024 11:37

E5314 +1195

Helemaal mee eens !

09-08-2024 12:15

LukaLitmanen +82153

Fitz Jim en Berghuis SAMEN op het middenveld incl Mannsverk

Ik en aantal anderen roepen dat al weken.

Taylor even banken

09-08-2024 10:54

Geus +4769

Even los van wie er achter komt te spelen (zelf zou ik nog voor Hendo kiezen), maar zeker in de Eredivisie zou ik voor Fitz Jim en Berghuis kiezen.

09-08-2024 10:55

Slang3 +46025

Fitz Jim doet het prima, geen vaste basis speler. Maar goed genoeg om minimaal de back up op zijn positie te zijn. Snap de overdreven kritiek op hem niet zo goed, want het gaat vaak helemaal niet om wat hij daadwerkelijk fout doet

09-08-2024 10:50

Ajaxsupporter02 +14203

Bij elk minimaal foutje gaat een bepaalde groep helemaal los en zeggen dan “te licht”, “waardeloos” en weet ik het allemaal. Dat is dan wel lachwekkend om te lezen.

09-08-2024 11:11

Slang3 +46025

Ik snap niet zo waar het vandaan komt. FJ is geen persoonlijkheid dat hij a la Lang ofzo irritatie opwekt. Qua voetbal is hij ook een type speler dat juist bij Ajax past, itt to de fysieke harde werkers/lopers van de laatste tijd.

Het lijkt puur een tegenreactie op de mensen die voorstander zijn, en dat ze in hun hoofd een situatie gecreëerd hebben waarin die voorstanders hem als nieuwe Messi zien. En dat ze door hun overdreven negativiteit kunnen laten zien 'ik heb gelijk, hij is niet goed'

09-08-2024 11:23

Ajaxsupporter02 +14203

Volgens mij is het precies dit. En dat is best wel treurig.

Soms speelt zijn voorkomen ook nog mee.

09-08-2024 11:32

Slang3 +46025

Ook dat ja, wat helemaal vreemd is want Ajax heeft genoeg spelers gehad met dezelfde haarstijl als Emanuelson enzo

09-08-2024 11:36

C14 +22445

Er was een periode met zijn staart dat mensen hem een meisjes-achtige look vonden hebben. Sindsdien is iet te licht zogenaamd :). Ja, bizar hoe mensen soms in elkaar zitten.

09-08-2024 11:38

Veli +1991

Dat zijn in het algemeen de Weghorst supporters. Cruyff was ook niet de grootste!

09-08-2024 12:35

C14 +22445

@Slang

Fitz-Jim is de eerste, samen met Hato en Baas, die je op het formulier zet. Zo duidelijk, begrijp niks van dat 'backup zijn'. Haha backup van wie dan in godsnaam?

09-08-2024 11:39

Wouter.H +11162

Sja Fitz-Jim kan ook de plek van Taylor pakken ipv die van Berghuis.

09-08-2024 10:49

MaxPower +2671

Fitz Jim krijgt eindelijk kansen en het ziet er veelbelovend uit. Ik vind alleen dat hij nog iets meer de schroom van zich mag afgooien. Verloor naar mijn gevoel ook nog iets te vaak de bal doordat hij nog net niet doortastend genoeg was. Maar ik hoop op hem samen met Berghuis en Henderson (of mannsverk) op het middenveld. Taylor kan dan invallen

09-08-2024 10:42

C14 +22445

Waren overtredingen he waardoor hij die bal verloor.

09-08-2024 11:40

YugoVik +33279

Wisselt hele goede momenten met hele zwakke momenten af..hij heeft nog wel ff tijd nodig..

09-08-2024 10:40

Ajaxsupporter02 +14203

Logisch, aan hem om met ervaring steeds meer goede momenten te krijgen en minder zwakke. Moet wel de tijd en het vertrouwen krijgen om zich te ontwikkelen.

09-08-2024 11:12

C14 +22445

Welke zwakke momenten? En heeft niet iedere speler dat iedere wedstrijd? Zeker dit elftal?

09-08-2024 11:40

Ajaxsupporter02 +14203

Zeker geen “hele zwakke” momenten, soms dingen die hij beter kan doen. Maar dat is natuurlijk en logisch. Sowieso wogen die niet op tegen zijn sterke momenten.

09-08-2024 11:44

Robertini +39548

Farioli speelt met twee aanvallende middenvelders, niet met een klassieke 10, ik denk dat Taylor uiteindelijk zal moeten banken. Zowel verdedigend als aanvallend is Fitz beter dan Taylor, daarnaast wil je niet twee linkspoten op AM hebben. Kortom, de concurrentie gaat tussen Taylor en Berghuis, als Traore terug op rechts is. Dan denk ik dat Berghuis gaat winnen.

09-08-2024 10:36

Robertini +39548

Door "gewoon" snel door te tikken, creeerde hij iets van 3/4 grote kansen. Vond hem gisteren juist in en om de 16 erg goed, iets wat ik vaak gemist heb bij hem.

09-08-2024 10:33

Ajaxsupporter02 +14203

Was hij eigenlijk altijd wel, behalve qua schieten.

09-08-2024 11:13

C14 +22445

Speelt ook lager op het veld tot twee keer toe twee man uit, creëert daarmee ook twee zeer gevaarlijk aanvallen in zijn eentje, ware het niet dat er beide keren een overtreding op hem gemaakt werd.

Zoals Vink terecht zegt, hij beheerst alles.

09-08-2024 11:42

Adam24 +39192

Ik vind Fitz-Jim niet per se heel creatief, alleen hij is bijzonder goed in zijn eerste aanname en draait makkelijk weg (mede door zijn eerste aanname) en creëert zo veel ruimte op het middenveld en weet het overzicht te behouden. Het enige wat echt ontbreekt is een schot. Dat is echt van pupillen niveau. Onbegrijpelijk.

09-08-2024 10:31

C14 +22445

Speelt zich twee keer tussen twee man door, kan wegdraaien, creëert vier keer kansen met slimme one-touch passjes, heeft acties (zie voorbereiding) en een versnelling.

Fitz-Jim is creatief met veel inzicht. Gebrek aan een schot is niet zo gek, in de jeugd altijd veel lager op het veld gespeeld, en nooit noodzaak geweest te schieten.

09-08-2024 11:45

JohnDylan +22460

Ik vind Fitz-Jim zeer creatief in de manier waarop hij zichzelf vrij loopt/speelt. Hij heeft dezelfde vorm van creativiteit als Frenkie.

09-08-2024 12:39

JoshuaSmits +9652

Hoezo Fitz-Jim of Berghuis? Gewoon samen op het middenveld. Fitz-Jim laat zien meer loopvermogen, power en grinta te hebben dan veel mensen van te voren dachten door zijn kleine fysiek. Hij is feller in de duels dan Taylor, die twee koppen groter is en fysiek sterker oogt.

09-08-2024 10:30

Robertini +39548

Inderdaad, Taylor passeren is veel logischer, daar komt echt niks van uit.

09-08-2024 10:33

JoshuaSmits +9652

Helaas. En in dat opzicht zou Rosario niet eens zo gek zijn. Voetballend is het echt geen wonder, maar als je het afzet tegen Henderson, heeft hij veel meer snelheid, power en loopvermogen om Berghuis én Fitz-Jim te kunnen ondersteunen.

09-08-2024 10:38

C14 +22445

Op 6 heb je geen power, snelheid en loopvermogen nodig, daar heb je techniek, handelingssnelheid, inzicht en het liefst wat versnelling en wegdraaien nodig.

Iedereen vergeet altijd maar dat alle Ajax successen waren met goed en vlot voetballende 6-en, nooit met fysieke spelers of brekers. En logisch ook.

09-08-2024 11:48

Robertini +39548

@C14, ja en nee, doordat we nu met de punt naar achter spelen, moet je wel ook wat verdedigende kwaliteiten hebben om op 6 te spelen. Ik denk dat Mannsverk of Henderson dit allebei best prima kunnen invullen.

09-08-2024 13:51

JohnDylan +22460

Inderdaad, het is ook niet voor niets dat Sofascore uit de statistieken van de Fitz-Jim opmaakt dat zijn kracht ligt in het drukzetten/‘high pressing‘ (iets wat ik al jaren over hem schrijf).

09-08-2024 10:37

JoshuaSmits +9652

Ben jij toevallig Ozy? Met een nieuw account? Die schreef dat ook al jaren heel overtuigend. Fitz-Jiminez. ;)

09-08-2024 10:39

JohnDylan +22460

Ja, dat ben ik.

09-08-2024 10:39

JoshuaSmits +9652

Top! Ik las al jaren mee, voordat ik zelf een account had. Las/lees jouw mening altijd graag!

09-08-2024 10:40

Torcida +5770

Een groot voordeel van Taylor (althans, dat zou het moeten zijn), is z'n scorend vermogen. Als FJ daar ook progressie in maakt, dan wordt het tijd om Taylor zo goed mogelijk te verkopen, waarschijnlijk volgende zomer, maar nu zou ook niet slecht zijn (geld in het laatje, en geen gezanik meer op/rond/vanwege Taylor).

09-08-2024 10:56

C14 +22445

Taylor is 8 cm groter :), Fitz-Jim is breder en fysieker.

Maar ben helemaal klaar met dat gezeik over fysiek, zeker als het werkelijk nergens op gebaseerd is dat een speler daar last van heeft.

09-08-2024 11:46

DankzijCruijff +48731

Vink is echt één van de weinige "analisten" die louter op zinnige teksten te betrappen is. Hopelijk krijgt de man ooit nog een functie binnen de club.

09-08-2024 10:27

LukaLitmanen +82153

De laatste alinea slaat als een tang op een varken

Ik zou FJ nu altijd boven Henderson/Taylor kiezen

09-08-2024 10:55

BakkalBijter +11688

De enige die zich zorgen hoeft te maken om zijn basisplek als Fitz-Jim (terecht) blijft staan is Taylor. Zit al jaren geen progressie in en is gewoon onzichtbaar met af en toe een wedstrijd waar die goed speelt. Niet goed genoeg dus.

09-08-2024 10:24

JohnDylan +22460

Waarom hebben we het nog steeds over een ‘10’ terwijl Farioli met twee halven speelt die ongeveer dezelfde rol hebben? Berghuis en Fitz-Jim als halven met een stofzuiger daar achter lijkt me een prima middenveld voor dit herstelseizoen. Momenteel is Henderson volgens mij hét grote probleem op het middenveld. Hij vertraagt het spel, hij laat de ruimtes tussen hem en de halven veel te groot worden en hij beweegt zich over het veld als een 34 jarige die dicht tegen zijn pensioen aan zit.

09-08-2024 10:19

DankzijCruijff +48731

Vraag me wel af of Berghuis het nog kan belopen op het middenveld. Zo ja, dan absoluut met FJ op het middenveld idd. En Hendo idd de grote stoorzender, maar velen willen dat nog niet zien.

09-08-2024 10:28

Broodjebal44 +5727

Speelde een prima pot gister, maar komt nog wel te kort,

Toen Hlynnson er tegen die Serven in kwam ging het een stuk beter draaien.

Ik hoop dat hij deze ontwikkeling doorzet, maar ik denk niet dat hij ooit het gewenste niveau voor Ajax gaat halen helaas.

Niveau Twente AZ zou hij een heel mooie carrière kunnen krijgen.

09-08-2024 10:11

C14 +22445

Toen Hlynnson erin kwam waren er meerdere wissels doorgevoerd aan beide kanten, en ging de tegenstander anders spelen, want moesten er meer uitkomen. Dus veel meer ruimte en tijd om in te voetballen. Dát is de reden, niet Hlynsson.

Onderbouw maar eens waarom en waarin hij tekort zou schieten. Ik ben heel benieuwd.

09-08-2024 11:52

Broodjebal44 +5727

Kijk jij mijn andere post maar C14. Je bent een discussie niet waard maar daar reageer je niet meer. Je beticht mij dat ik mij niet bij de feiten houdt, ik heb je daar alles verteld, maar je reageert niet meer. Je bent een heel triest mannetje en ben flink door de mand gevallen.

Als je iemand van iets beticht en daar wordt daarna bewijs geleverd dat dat niet waar is, zou het je sieren om dat terug te nemen. Jammer dat de moderators nou niet opletten, want ze zouden je levenslang moeten verbannen om iemand vals te betichten.

09-08-2024 12:19

C14 +22445

Haha, ik heb je andere post niet eens gezien man. Ik zal eens kijken of ik hem kan terugvinden.

Levenslang bannen, oké :)

09-08-2024 18:03

Multi +33350

Als deze jongen fysiek nog wat sterker wordt, dan gaat het een leuke speler voor Ajax worden. Dit zal hij overigens ook al automatisch worden door meer te spelen. Maar hij brengt meer dan Taylor, dat zie je ook in de stats van gister:

Stats Taylor
- Aanvallend: 1 schot op goal en dat schot werd geblokkeerd, 0 succesvolle dribbels
- Passing: 36 balaanrakingen (91% komt aan), maar o sleutelpasses, voorzetten, lange ballen of grote kansen gecreëerd.
- Duels: 7 duels waarvan 6 gewonnen, 4x balbezit verloren

Stats Fitz-Jim
- Aanvallend: 1 assist en 2 succesvolle dribbels
- Passing: 35 balaanrakingen (84% komt aan), maar 4 sleutelpasses, 1 voorzet, 3 lange ballen en dus 1 assist.
- Duels: 12 duels waarvan 6 gewonnen, 6x balbezit verloren

Kan hij zijn duelkracht nog wat vergroten en krijgt hij een voetballend iemand erbij op het middenveld, dan kan het genieten worden met hem. Technische goed onderlegt en wil graag ballen, alleen hij mist daarvoor nu iemand op het middenveld om dat mee te doen. Je zag het gister ook direct toen hij gewisseld werd dat het middenveld nog minder balbezit kon houden.

09-08-2024 10:09

C14 +22445

Het waren overtredingen op hem he, niet duels. En technische begaafde, vlotte en handige spelers moeten het meestal niet van fysiek hebben, die horen in goed teamspel te spelen zodat ze nog makkelijker uit de duels weten te blijven.

Fitz-Jim hoeft helemaal niet fysieker te worden.

09-08-2024 11:54

Multi +33350

Ook hij ging duels in, dat hij het vooral van teamspel moet hebben klopt, maar ook hij heeft nog zijn winst te halen in fysiek. Een Ziyech is daar een mooi voorbeeld van. Moest het ook van de techniek en het teamspel hebben, maar was in zijn Heerenveen tijd ook nog fysiek minder sterk. Bij Twente heeft hij dat al verbeterd, maar vooral onder Ten Hag werd hij een stuk sterker. Was het een best nee, dat is ook zeker niet nodig, maar hij had wel wat meer in te brengen.
Daardoor kregen ze hem steeds moeilijker van de bal. FJ zal het ook nooit van zijn fysiek moeten hebben, maar ook bij heeft daar nog winst in te halen om net wat sterker in de duels te zijn en in het afschermen van de bal.

09-08-2024 12:07

DeKenner +9363

Ik ben blij voor Fitz-Jim, maar het is op dit moment nog wel een beetje zoals Hlynsson vorig jaar. Fysiek heeft hij het bijzonder lastig. Wel leuk om te zien dat hij ieder jaar weer een klein stapje voorwaarts zet. Zolang hij zich blijft ontwikkelen kan hij in de toekomst zeker een echte basisspeler worden. Want of hij dat ook nog is als iedereen fit is moet ik nog zien. Succes!

09-08-2024 10:09

Ajaxsupporter02 +14203

Je ziet hem wel geregeld duels winnen en ballen afpakken, maar ook verliezen. Bij Hlynsson herinner ik mij dat hij bijna elk duel verloor.

09-08-2024 11:15

C14 +22445

Fysiek heeft hij het helemaal niet lastig. Als hij een duel verliest, is dat meestal geen duel, maar een overtreding op hem.

En technische, vlotte, handige spelers moeten het vrijwel nooit van fysiek hebben, zijn meestal lichtvoetiger. Elk voordeel heb zijn nadeel. Bij Ajax maak je de keuze vooral voor techniek en dergelijke, niet voor fysiek.

09-08-2024 11:57

GDSR +2862

Zo nog een jeugdspeler mooie dingen en daarna simpel van de bal gezet worden.

09-08-2024 10:00

C14 +22445

Waren overtredingen op hem. Verder ook slecht teamspel waardoor hij de bal niet tijdig kwijt kan.

09-08-2024 11:57
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.