Van Marwijk: 'Voor een team heeft Gakpo meer waarde dan Antony'

door Bart Veenstra 137

Bron De Telegraaf

Van Marwijk: 'Voor een team heeft Gakpo meer waarde dan Antony'

door Bart Veenstra 137

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Bert van Marwijk zou liever Cody Gakpo dan Antony in zijn team hebben. Dat laat de voormalig trainer van onder meer Feyenoord en het Nederlands elftal weten in zijn column in De Telegraaf. Wel vindt hij het verstandig dat Ajax Antony voor honderd miljoen euro laat gaan.

'Ajax heeft er sowieso goed aan gedaan om in te gaan op het bod van Manchester United', schrijft Van Marwijk, die spreekt over de absolute hoofdprijs. 'Dat bedrag zou de club nooit meer hebben gekregen in de toekomst voor Antony. Voor Ajax is het nu zaak zich over de opvolging te buigen en de club kijkt naar vervangers. Maar dit is het moment om te kijken naar je eigen jeugd, zoals Ajax altijd zelf talenten heeft geplukt uit de eigen Academy.'

Antony speelde twee seizoenen voor Ajax en in beide seizoenen wist hij niet meer dan tien doelpunten in een seizoen te maken. Ook Van Marwijk heeft de kritiek daarop meegekregen. 'Hij is geen scorende speler en gaat daar, in Engeland, ook niet veel scoren. Maar hij kan wél het verschil maken omdat hij een actie in huis heeft en vanuit de actie altijd een assist kan geven. Hij oogt spectaculair met zijn acties, maar is ook echt beslissend.'

Cody Gakpo versus Antony

De Premier League is echter de Eredivisie niet en dus zal het moeilijker worden voor Antony, zeker op fysiek vlak. 'Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is of hij is opgewassen tegen de fysieke weerstand in de Premier League. Dat zullen we snel ontdekken', zegt Van Marwijk dan ook.

De voormalig bondscoach denkt dat PSV-aanvaller Cody Gakpo fysiek tot meer in staat is. 'Die heeft ook het vermogen om zich voor het team kapot te werken. Ik zou Gakpo als coach graag in mijn elftal hebben. Veel creatieve spelers zijn van nature luie spelers. Gakpo is minder spectaculair dan Antony en daarom is de marktwaarde van Antony hoger. Maar hij zal altijd een ideale teamspeler zijn. Daarom kun je je afvragen wie op dit moment de meeste waarde voor Manchester United zou hebben.'

Bestel het nieuwe derde Ajax-tenue nu in de Ajaxshop!

Poll: Welke speler heeft meer waarde voor een team?
0%
0%
Lees meer over:
Plaats reactie

tijssenajax +13937

Van Marwijk wil allemaal dravers in zijn selectie. Nee, leuk voetbal hoor. Hij snapt geloof ik ook niet dat Gakpo en Antony twee totaal verschillende spelers zijn die in totaal verschillende teams spelen. PSV counterploeg en Ajax moet spel maken tegen verdedigende ploegen. Gakpo gedijt goed bij PSV met ruimte, maar zou bij Ajax jammerlijk falen. Antony deed het wel goed bij Ajax, omdat hij creatief is en goed in de kleine ruimte,

02-09-2022 13:19

Ajaxtrouw +6341

Als we kijken naar de serieuze potten die beiden hebben gespeeld, klopt er niks van zijn verhaal!

02-09-2022 09:14

Dani1981 +224

Tja van Marwijk, de trainer die bij Nederlands elftal het anti voetbal er door heen heeft geduwt bij de KNVB. Het moest wat minder voetbal worden wat meer op resultaat gericht en verdedigend beter. Op korte termijn best aardig gedaan bij NL. Maar waar zijjn de prijzen gebleven? Ik zie alleen weinig goed voetbal meer, geen prijzen en voetbal heel ver afgegleden in NL. Gelukkig krabbelen we weer een beetje op… neee die man is niet serieus te nemen…

01-09-2022 16:41

DeAanvalisDeBesteVerdediging +208

Voor een club heeft Antony meer waarde. 70 miljoen of zo....

01-09-2022 14:06

DEELM +11891

Ja in de Eredivisie misschien, maar aangezien Ajax al jaren boven PSV eindigt heeft zich dat niet uitbetaald. Europees is Gakpo keer op keer door de mand gevallen en hebben we Antony zien shinen! Vandaar dus het enorme verschil in transferwaarde.

01-09-2022 13:56

JohnSnow +2884

Mario Been? Oh Bert van Marwijk…

Next.

31-08-2022 23:30

YRGI +32928

Oké Bertje.

31-08-2022 19:35

Yeshyeshyall +10936

Heerlijk onzinnige vergelijking

31-08-2022 19:13

Hebbendiekip +4764

Wat een column weer van niks. Paar open deuren intrappen betreft “fysiek”. Antony is op de eerste meters te snel voor die houthakkers. Vraag me bovendien oprecht af of deze zogenaamde analisten de wedstrijden van het wereldtalent gakpo wel hebben gezien? Dan zou je toch heel anders stellen??

31-08-2022 13:08

Catenaccio +2752

Alleen gakpo laat het zien tegen Excelsior uit en Antony tegen Dortmund uit

31-08-2022 08:10

Stefanaladin +962

Hahahahahaha yes!! Wat een onzin zeg poh

30-08-2022 22:11

Michiel Kapteijns +5372

Zelden een trainer meegemaakt die zo verzuurt is als Bertje. Waarschijnlijk nog altijd gefrustreerd dat geen enkele topclub interesse in hem toonde na het behalen WK finale betonvoetbal in 2010. Werkelijk alles wat Van Marwijk zegt is ingegeven door rancune of een verborgen agenda.

30-08-2022 21:58

Miskopabal +2898

Die is nie goe..

30-08-2022 21:24

Cruijffiaans +88

A u I p l Ty nip

31-08-2022 02:16

SoNick +333

Daarom was oranje onder van Marwijk niet om aan te gluren. Overal degelijkheid en soberheid inbouwen. Met wat standaardsituaties en opvliegingen van sterspelers toch tot de halve finale wk geschopt, maar niet met dominant voetbal.

30-08-2022 21:24

Michiel Kapteijns +5372

Persoonlijk heb ik meer van die 2 wedstrijden tegen Italië en Frankrijk op het EK 2008 genoten dan van het hele WK in 2010.

30-08-2022 21:51

MaximilianRosse +9197

Bert is denk in slaap gevallen tijdens de voorronde CL wedstrijden van PSV.

30-08-2022 21:17

Ajax34 +4015

Bert van Marwijk, dat is toch die Bert van Sesamstraat of niet soms; eheheheheh

30-08-2022 21:15

Cruijffiaans +88

Ernie neukt Bert

31-08-2022 02:17

barry1988 +24011

Daarom zijn alleen Southampton en Leeds geïnteresseerd in Gakpo en willen maar max €40 miljoen betalen. Dat terwijl United €100 miljoen betaald en ook de geruchten ging dat Madrid na het WK wou kijken om Antony te halen.
Zullen hun het dan allemaal fout zien en meneertje van Marwijk niet? 🤔
De trainer die bij clubs na Feyenoord niks gepresenteerd heeft. En bij Oranje misschien wel over een van de beste selecties sinds '88 tot zijn beschikking had maar toch niks won.
Zeer overschatte trainer die van Marwijk.

30-08-2022 19:48

meerschehelden +2313

Selectie midden - eind jaren negentig was nog wel een stukkie beter hoor.

31-08-2022 10:16

barry1988 +24011

Klopt daarom zeg ik ook een van de beste. Maar met beide selecties had wat gewonnen moeten worden. In '98, 2000 & 2010

31-08-2022 13:27

WillyBrokamp +11117

Aldus de schoonvader van Bark van Mommel...

30-08-2022 19:39

Cruijffiaans +88

Mommel is een hommel

31-08-2022 02:17

pat_socialmedia +412

Dan lult v Marwijk uit zijn nek.
De waarde van Antony (in geld) is namelijk 3 a 4x meer dan Gakpo

30-08-2022 19:24

Turg +1163

Ach ja, zure oude man Van Marwijk. Sinds hij met het beste Oranje spelers materiaal ooit in de finale stond, is het wel opgehouden met hem. Altijd misplaatste coach gevonden.

30-08-2022 18:37

XXXFCA +2680

Die heeft een jumbo paasei op zijn nek.

30-08-2022 17:57

DeHeerVanDeMeer +25181

Bert slaat sinds de vuurpijlen om zijn oren vlogen alleen maar wartaal uit..
Wel top deze poll👍
Zo zie je meteen hoeveel % hier PSV trollen zijn!

30-08-2022 17:52

Bonno1978 +6461

Ik neuk ook liever een lekker wijf dan het saaie, lelijke buurmeisje die wellicht beter voor me is. Echter wil het oog ook wat…

30-08-2022 17:45

debarbaar +8245

Weer een analist/trainer die naar de verkeerde statistieken kijkt. De Eredivisie is niet interessant. Wel de 14 doelpunten in de CL waarbij Antony direct betrokken was. En hoe zat dat met Gakpo? Oh wacht die miste de kans van zijn leven om PSV naar de CL te schieten.

30-08-2022 17:16

BillSplate +9695

Heb je Bert alles van Feyenoord is geweldig en van PSV is hartstikke goed van Marwijk weer.

30-08-2022 16:09

3sterren +20205

Die zit nog steeds scheel van jaloezie, hoofdschuddend, naar het bedrag te turen, waarvoor Antony is vertrokken ...

30-08-2022 18:06

BillSplate +9695

Eens. Alleen maar rancune.

30-08-2022 19:01

Picard +3605

Bange Bert kijkt dus geen wedstrijden van Ajax? Antony werkt hard zat.
Tevens een selectief geheugen, want Gakpo lijkt me fysiek helemaal niet beter in elkaar te zitten. Regelmatig pijntjes, en meldt zichzelf de helft van de tijd af voor het Nederlands Elftal omdat hij moet herstellen.

30-08-2022 15:06

Ans B +19823

Gakpo is tevens een grotere egoïst. Het enige dat hij nu nog beter doet is de voorzet - als hij 'm geeft. Ik zie overigens weinig ontwikkeling bij Gakpo en denk dat hij nog tekort komt voor een grote club waar de concurrentie fiks is. Hij is nu het mannetje bij PSV, maar moet nog veel leren om dat ook elders te worden.
Antony heeft weliswaar minder rendement maar is qua ontwikkeling verder op topniveau

30-08-2022 16:37

3sterren +20205

Aan mannetjes heb je niet veel als er mannen tegenover je staan.
Daar is PSV inmiddels wel achter.
Tegenover mannen heb je kerels nodig, zoals die wel bij Ajax spelen ...
; )

30-08-2022 18:09

Dennisthebeast +3556

Dat die zuurpruim ooit de cup gewonnen heeft met 010.

30-08-2022 14:52

BillSplate +9695

En zo ver is gekomen met oranje. Kan hem echt zelden betrappen op iets zinnigs.

30-08-2022 16:10

3sterren +20205

Dat was niet dankzij Bert Kroket, maar ondanks Bertje ...

30-08-2022 18:10

Dennisthebeast +3556

Denk dat Frank de Boer grotendeels verantwoordelijk was voor het succes in Afrika🥳🥳

30-08-2022 18:23

Dennisthebeast +3556

Da benne nogal veel Bertjes😂😂

30-08-2022 18:24

Steffenhagen +37822

Bertje hoopt het bod van - oh ja van wie ook alweer?- Gakpo omhoog te praten.

30-08-2022 14:31

Psychevore +21186

Antony verdedigt al vanaf zijn eerste pot mee alsof ie een routinier van 30 is, maar volgens Bertje werkt hij niet hard.

Wtf. Zeg dan gewoon dat je geen wedstrijd gekeken hebt.

30-08-2022 14:23

frigel50 +174

Mooi gesproken Bert van Marwijk. Maar ik ga wel speciaal naar het stadion voor Antony en niet voor Gakpo!

30-08-2022 13:43

Maikel +6862

Zo sprak de schoonvader van Mr. PSV Mark v. B.
Dat moet hij natuurlijk zeggen.
Misschien is het goed zo dat we onder hem niet Wereldkampioen geworden zijn. Het voetbal was niet om aan te zien.
Van Persie heb ik niet op ook maar 1 goede actie kunnen betrappen.
Het deed pijn aan de ogen met als dieptepunt de schoppartij tegen Spanje.

30-08-2022 13:11

Simpelishetmoeilijkst +25195

Gakpo redt het niet tegen betere ploegen, en dan heb ik het maar over Rangers en Monaco. Heeft Bertje meegekeken?

30-08-2022 13:06

EersteAanname +2182

Blijkbaar niet Bert

30-08-2022 12:40

AjaxAmsterdamnn +4198

Noemt hij Antony nou lui? Als ik een speler zou kunnen opnoemen die altijd volle sprint meerent tijdens een counter dan is het Antony wel.

30-08-2022 12:33

Rock69 +8411

Van Marwijk zijn ogen worden hard minder. Ik vind Gakpo een egoïstisch ingestelde voetballer. Gaat altijd voor eigen gewin. Als je kijkt qua schoten op doel, gaan de meeste schoten naast, over of worden geblokt. Te vaak ziet hij geen medespeler staan die er beter voor staat. Antony zijn cijfers en statistieken zijn totaal anders. Maar of ze het beiden gaan redden in Engeland? Ik vraag het me af

30-08-2022 11:54

MrMartinez +2990

Wat vindt Willem van Hanegem? Of Ruud Gullit? Of Dick Advocaat? Of Mario Been? Of Huub Stevens? Of Jose Mourinho? Of Roger Schmidt?
En boeit me dat?

30-08-2022 11:38

Martje +2928

Gakpo zn rendement is hoog want speelt in een counterteam waarin ze uiteindelijk 3v3 er uitkomen. Antony speelt tegen een laag blok met 3 mensen die hem dekken. Antony is van grotere waarde dan zijn rendement doet laten lijken door tegenstanders bezig te houden.

30-08-2022 11:35

Ajax27 +19130

Van Marwijk heeft gewoon een bepaalde status en probeert daarmee Nederlandse voetballers omhoog te praten in een interview. Of in ieder geval... dat denkt hij haha.

Van Basten hoorde ik wekelijks bij Rondo praten dat ie Antony absoluut geen topspeler vond. Te weinig rendement voor een buitenspeler waar zoveel voor betaald zou moeten worden.

We gaan het in de komende maanden zien of van Basten gelijk heeft, of dat Antony juist enorm geprikkeld wordt door het niveau en nog 10 x zo goed wordt als hij al is.

30-08-2022 11:25

Rinban +2090

Mooi, de volgende op mijn ignore lijst

30-08-2022 11:24

Jariiii +21953

Vergeet niet de meerwaarde van een speler die de halve verdediging van de tegenstander bezighoudt en ontregelt, en het zelfvertrouwen dat hij een team geeft door zijn spel.
Gakpo is in potentie zeker een goede speler, maar waar was zijn meerwaarde in de topwedstrijden die er voor PSV echt toe deden, twee keer tegen Monaco en twee keer tegen Rangers? Die was er niet. Gakpo was totaal onzichtbaar, terwijl Antony er juist in de topwedstrijden staat. Zo'n speler is goud waard voor de ploeg en voor de club.

30-08-2022 11:19

Web +178830

Daarom heb ik van Marwijk nog nooit serieus genomen
Dat hij niet ziet dat Gapko het voorlopig alleen maar bij PSV doet
Nooit in grote wedstrijden en Oranje ( ik zeg niet dat dit niet kan komen )

Antony heeft zoveel meer voetbal vermogen in huis, en technisch vaardiger

Bizar dat hij dit zegt

30-08-2022 11:13

supporter sinds +7891

Hahaha die Bert , Weer wat roepen om het roepen. Helemaal nergens op gebaseerd (sterker de feiten spreken hem ook tegen) Oh wacht ... Gakpo is PSV en Antony is Ajax .. gewoon een wit voetje halen bij de PSV fans..... Snap niet dat hij door de media altijd op handen is gedragen deze slapjanus.
Ongelooflijk om te bedenken dat als Robben die bal erin had geschoten in de finale wij met Bert als coach wereldkampioen waren geworden.

30-08-2022 11:06

AlexIbarra +19244

Antony is misschien wel onze enige buitenspeler die ik net zo hard achteruit als vooruit heb zien sprinten. Los van Gakpo (ben ik misschien niet objectief over) vind ik echt dat Antony beter meeverdedigt dan bijv. Neres. Dus niet eens met dat hij 'voor het team' niet goed zou zijn.

Verder heeft Antony nou eenmaal exceptionele kwaliteiten in de zeer kleine ruimte, die hij bij Ajax ook kan tonen. Gakpo vind ik op zijn best als hij ergens 40 meter van de goal de bal krijgt en dan langs een of twee man versnelt om bij de 'rond de 16' zone te komen.
In die laatste zone vind ik hem dan weer niet zo bijzonder.
Gakpo is imo goed in het gebruiken van ruimte die er ligt, Antony is goed in het creëren van ruimte die er niet ligt. En dat is volgens mij meer waard.

Die hele 'dat krijg je er nooit meer voor' onzin mag nu ook wel een keer ophouden, dat riepen mensen 2 weken terug ook over 80 mln inc. bonussen.
In NL denkt men graag in morele termen van 'niet één voetballer is XX miljoen waard' maar in de praktijk is dat dus wel zo.
Ajax heeft idd de hoofdprijs voor Antony gehad omdat er simpelweg geen excuses waren.

We hebben geld, zeiden dat niemand meer weg mocht, te laat om een gelijkwaardige vervanger te halen, hij heeft voldoende contractduur, basisplaats, populaire speler zonder concurrentie.
Heeft flair, marketingwaarde en vrij universele individuele kwaliteiten (itt een teamspeler als Donny) waardoor je hem als het goed is niet een jaar lang hoeft in te passen in je ploeg.
Ik ben heel benieuwd naar de argumenten van United om hem voor minder te verkopen.

Laten we vooral leren van hoe we de transfers van Martinez en Antony hebben aangepakt, en niet in stomme verbazing blijven hangen over 'dat is een hoop geld, enz.'
Dat een Mazraoui gratis naar Bayern gaat, dát is belachelijk.
Dat een vd rijkste clubs van Europa dik betaalt om sterspelers van een vd mooiste clubs van Europa over te mogen nemen, dat is normaal, nuchter, realistisch.

Als je elke zomer 40-50 miljoen winst wilt maken in de transferwindow, is het fijn als je dat met het verkopen van 1 basisspeler kunt doen, niet een half elftal.

30-08-2022 10:52

3sterren +20205

Hear, hear !
Applaus.
Lekker vurig betoog van een echte Ajacied ...
; )

30-08-2022 18:15

Eppo.R +1123

Daarom is hij ook nergens geslaagt als coach

30-08-2022 10:43

supporter sinds +7891

Ik vindt die Bert ook niks ... maar wel finale met Nederlands elftal halen en de laatste Nederlandse coach die een Europese Beker heeft gewonnen met een Nederlandse ploeg ..... en dat ook nog eens met onze Rotterdamse "vrienden"

30-08-2022 11:07

Eppo.R +1123

Dat dan weer wel

30-08-2022 12:28

louis60 +11472

Lampies hebben El Gazi binnen. Zij oud-Ajaxied en wij een oud-lampie. Grappig. Over twee dagen(Engeland sluit eind donderdag 00:00 uur)weten we of Gakpo weg is en wij nog iets binnen halen. Ik schat in dat Gakpo blijft en dat wij morgen nog aankoop melden.

30-08-2022 10:35

ZaadDeMos +1239

Haha, Bertje. Zo geforceerd weer de verstandige trainer acterend. Die Gakpo speelt toch niks klaar in de PL. 'Maar hij werkt zo hard', zegt Bert. Maguire werkt ook hard, vriend. De geraniums beginnen te lonken naar Bert. De tijden van 4-5-1 zijn voorbij, Bertje!

30-08-2022 10:35

AjaxPassion +3899

Van Marwijk snapt er geen klote van. Het gaat er niet om wat je in de ED laat zien, het gaat erom dat je laat zien dat je de potentie hebt om je aan te passen aan een hoger niveau. En dat heeft Antony I.t.t. Gakpo ruimschoots laten zien. Gakpo heeft nog nooit een fatsoenlijke wedstrijd gespeeld in Europa.

30-08-2022 10:20

PeterLarsson +13285

Cody Gakpo fysiek tot meer in staat... Cody die zich niet laat zien op EC niveau , de man van de blessures, de man die steeds gewisseld of gespaard moet worden om hem op de been te houden, de man die zich moet afmelden bij Oranje etc etc.
Ja die Cody is fysiek tot heel veel in staat.

30-08-2022 10:20

Schip +23416

De titel is gewoon een onjuist citaat. Als het journalistiek zou zijn een doodzonde, gelukkig gaat het maar om AS, he AS? Hij zegt dat je het je af kunt vragen en presenteert het als een vraag. De conclusie trekt hij niet, maar laat hij aan de toehoorder zelf over.

Wat hij zegt over werklust en (enkel) focus op acties klopt trouwens wel, met dat verschil dat Antony in de CL al een heel hoog niveau heeft behaald en Gakpo op EL niveau vaak genoeg niet zichtbaar is.

30-08-2022 10:15

AjaxPassion +3899

Classic AS, alles voor de kliks. Zeker Bart Veenstra heeft er al jaren een handje van, heel kwalijk. De journalistiek is echt een grap geworden. Thanks voor de verduidelijking.

30-08-2022 10:22

Schip +23416

Eens, ik erger me er wezenloos aan.

30-08-2022 10:33
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.