Van der Meijde mist creativiteit bij Ajax: 'Jammer dat Blind weg is'

door Jesse ter Haar 58

Bron Veronica Offside

Van der Meijde mist creativiteit bij Ajax: 'Jammer dat Blind weg is'

door Jesse ter Haar 58

Bron Veronica Offside

Laatst geüpdatet

Andy van der Meijde mist de opbouwende kwaliteiten van Daley Blind bij Ajax, zo laat hij blijken bij Veronica Offside. De centrale verdediger annex linksback liet zijn contract bij de club ontbinden en tekende niet veel later voor Bayern München. Ondertussen ziet de oud-international dat Ajax er op het gebied van creativiteit op achteruit is gegaan.

Ajax heeft moeite om de mindere vorm van zich af te schudden en won al vijf Eredivisieduels op rij niet. Van der Meijde ziet het gemis van Blind daarbij met lede ogen aan. 'Er is geen opbouw. Van achteruit komt er niks naar voren. Dan heb je ook nog een middenveld waarop Klaassen vaak diep gaat. Je hebt een speler nodig die creatief is. Ik vind het jammer dat Blind weg is. Dat heb ik ook tegen hem gezegd.'

Afgelopen weekend zag de oud-Ajacied de club nog aan het werk tegen FC Twente. De Amsterdammers pakten nog een punt, maar dat was niet aan het eigen goede spel te danken. 'Ze zijn het toch helemaal kwijt', merkt Van der Meijde op. 'Tegen FC Twente werden ze helemaal weggespeeld. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het is niet vaak gebeurd bij Ajax dat ze thuis worden weggespeeld en binnen 25 minuten met 0-3 achter hadden moeten staan.'

Collega Wesley Sneijder merkte het ogenschijnlijke gemak waarmee FC Twente door de Ajax-defensie heen sneed eveneens op. Volgens hem is het inherent aan de speelstijl van de regerend kampioen van Nederland. 'Dat is het gevaar van Ajax. Ze vallen met z’n allen aan en dan krijg je dit soort momenten. Je komt in zulk soort momenten, want je backs zijn weg. Dan kom je in een één-tegen-één situatie en als je er dan naast zit, moet je aan de handrem trekken', doelt hij op de situatie waarin Devyne Rensch de rode kaart kreeg.

Alles of niets voor Schreuder

Ondertussen is Alfred Schreuder als trainer het grootste mikpunt van kritiek. Hij zou een deel van de kleedkamer kwijt zijn en dat gelooft Sneijder ook. 'Dat zie je aan alles. Hij raakt langzaam spelers kwijt. Sfeer is heel bepalend voor succes, maar bij Ajax is er geen plezier. Althans, dat stralen ze niet uit. Nu krijg je Feyenoord en dat is een cruciaal moment. Alles of niets en dat zal Schreuder ook beseffen.'

Bestel diverse items in de Ajaxshop nu met 40% korting!

Lees meer over:
Plaats reactie

Koekie87 +21009

Blind speelde al een hele poos matig toch slecht en het schijnt ook dat hij onder ten Hag al moeilijk deed als hij werd gepasseerd. Blind is misschien een goede voetballer en heeft idd een heleboel betekend voor Ajax maar aan zijn gedrag mis je helemaal niks. Ik vind het ook niet geheel aan Schreuder te wijten dat Blind op een gegeven moment gepasseerd werd aangezien dat wel al veel eerder had gemogen en zeer zeker ook in het laatste half jaar dat ten Hag nog trainer van Ajax was. Figuren die zich boven de club stellen die ben je uiteindelijk liever kwijt dan rijk en zijn zeer slecht voor het groepsproces en ook als het om iemand gaat met de status van Blind. Alleen is dit alles gewoon zeer slecht gecommuniceerd vanuit Ajax en daar mag je aan de andere kant Schreuder maar ook zeer zeker v.d. Sar verantwoordelijk voor houden.

17-01-2023 20:18

AjaxPositivo +6958

Kudus en Berghuis zijn ook creatief.
Fitz-Jim ook en ik vind zelfs Rulli best creatief

17-01-2023 16:33

036AFCA97 +146682

Het enige dat ik mis aan Blind is z’n opbouwende vermogen. Voor de rest niks.

17-01-2023 16:08

Web +178830

Laat dit nu net het slechts van deze verdedigers zijn

Waarom was het zondag met 11 tegen 11 zo dramatisch?
Waarom kwam Ajax niet van de goal af?
Omdat ze niet fatsoenlijk op kunnen bouwen.

Bayern ziet in hem een tussen oplossing en hij is te slecht voor Ajax
Want wij hebben Bassey,

17-01-2023 18:35

Web +178830

Nee hoor Blind word niet gemist
Het is al onbegrijpelijk dat Blind niet CV stond ipv Bassey

17-01-2023 15:54

Dusbaba +15418

Iedereen kreeg er weer even plezier in toen Conceição er in stond. Links en rechts af en toe een technisch hoogstandje zorgt er voor dat iedereen wordt aangestoken en er vanzelf weer plezier in krijgt. Maar ja, dan moet je die spelers wel opstellen.

17-01-2023 15:25

Schip +23517

De kracht van het Ajax onder Ten Hag was een surplus aan voetballend vermogen.

In het team van 2018/2019 kon werkelijk iedereen voetballen: backs, centrum verdediging, 6. Dat gaf een vrijwel onbeperkt combinerend vermogen en aantal afspeelmogelijkheden. De vrije man werd altijd gevonden, zelfs tegen een ploeg als Juve.

Vorig seizoen eigenlijk ook. Enkel Alvarez niet en dat zag je vooral in de eredivisie, al toonde juist Alvarez daar wel vooruitgang in passing. Klaassen is op zich ook erg beperkt.

Maar nu heb je Sanchez (een back die niet kan voetballen, wow), Bassey, Alvarez, Klaassen.

Ajax moet juist proberen het team mudjevol creatief en technisch vermogen te zetten en dat in een sluitende tactische discipline te laten spelen. Blind werd niet op 6 gebruikt en is nu weg, maar je hebt ook Grillitsch nog. En Regeer zet sneller en simpeler voort dan Alvarez. Fitz Jim is zelfs nog meer voetballer dan Regeer.

Zo matig ingekocht en zo matig jeugd gebruikt.

17-01-2023 14:46

Balgevoel +30899

Inmiddels is onze Daley de enige speler ter wereld die nog creatief is en kan opbouwen. Pele, Cruijff, Maradona, Messi, Blind. Legend!

17-01-2023 14:43

AlexLitmanen10 +14422

Het zal al wel een hoop schelen als onze beste speler Berghuis weer kan spelen. Die hebben we wel echt gemist afgelopen 2 wedstrijden

Dat neemt niet weg dat het achterin niet goed staat verdedigend

17-01-2023 13:40

AINIESTA +45158

Je kan Beckenbauer achterin hebben staan maar als je klunzen als Alvarez en Klaassen voor je hebt staan en de hele wisselvallige Taylor dan houdt alles op. Stel eerst maar eens 1 of 2 spelmakers op, focus je op het positiespel dan hoeft Bassey alleen de bal in te leveren ipv een ingewikkelde pass omdat er werkelijk waar niemand vrij loopt.

Kudus-Fitz-Jim-Berghuis

17-01-2023 13:29

tijssenajax +13980

Precies, daar moet je beginnen, voetbal op het middenveld. Oh en ik kan die non voetballers Klaassen en Alvarez niet meer aanzien.

17-01-2023 14:02

Schip +23517

Sneijder is niet lekker. Het is helemaal niet inherent aan het spel van Ajax dat je door een subtopper volkomen weggespeeld wordt in eigen huis.

Zowel de druk op de bal als het positiespel klopt voor geen meter. Wanprestatie als coach dit. Het wordt met de week erger.

En Edje; vooral wachten met het ontslag van Schreuder tot na de klassieker hoor. Dat is net wat makkelijker voor je he? Het eten met al die korstjes erbij is maar wat moeilijk. Je wilt hapklare, zachte hapjes hebben.

17-01-2023 13:02

Miskopabal +2943

Kudus > Klaassen
Berghuis > Taylor
Fitz-Jim > Alvarez

Probleem opgelost. Misschien dat je Alvarez kan laten staan om Kudus en Berghuis te ontlasten verdedigend maar deze wijzigingen compenseren het gebrek aan creativiteit in de verdediging.

17-01-2023 12:31

Flaco +19583

Hoezo zien al die analisten niet dat het probleem op het middenveld ligt. Daar moeten de spelers staan die een bal durven vragen en het spel kunnen voortzetten. Hoe in hemelsnaam wil je da5 dan doen met Alvarez en Klaassen. Met Blind liep het ook niet en kreeg je ook tegengoals tegen.

17-01-2023 12:16

Babangida83 +23933

Ik vind niet dat Sneijder er heel veel kijk op heeft, als hij dit zegt. "Want de backs zijn weg". Ieder gevaar van Twente kwam uit een situatie dat er minimaal nog één back achter stond. En volgens mij zelfs allebei, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

17-01-2023 11:58

Eurysaces +29531

Schreuder beseft zelf ook wel dat hij de club naar de klote brengt, maar dat zal hem aan zijn reet roesten. De enige reden dat hij er nog zit, is om te wachten op zijn ontslagvergoeding.

17-01-2023 11:28

Oxxer +164594 moderator

Over een paar maanden wordt er gesproken alsof Daley Blind een kruising is tussen Zidane, Iniesta, Zico en Schweinsteiger.

17-01-2023 11:24

Eurysaces +29531

Grote kans, als je ziet wat er opbouwend over blijft zonder hem.

17-01-2023 11:30

Oxxer +164594 moderator

Blind is de enige voetballer op de planeet die kan opbouwen?

17-01-2023 11:35

Eurysaces +29531

Dat zie je toch?

17-01-2023 11:49

Oxxer +164594 moderator

Dit is serieus jouw antwoord op is Blind de enige voetballer op de planeet die kan opbouwen?

17-01-2023 11:53

Jww +2372

Dat was serieus een vraag?

17-01-2023 12:46

tijssenajax +13980

Ja, ziek he. Je moet als club toch niet afhankelijk zijn van een speler met opbouwende kwaliteiten. Dit moet door het hele elftal zitten. Is Ajax DNA.

17-01-2023 14:05

Oxxer +164594 moderator

Ik heb niks tegen Daley Blind alleen naar mijn mening wordt hij als voetballer ontrecht op een voetstuk geplaatst. Kritiek op Blind en of Bosz is verboden zo erg dat een vaste groep waakhonden er bovenop duikt. Doorselecteren was nodig, hij wild niet op de bank zitten dan maar doei.

17-01-2023 14:27

Odysseus +14327

Schweinsteiger…. Verrassend in dit rijtje.

17-01-2023 21:03

Oxxer +164594 moderator

1 van de beste Duitse middenvelders ooit.

17-01-2023 21:17

Odysseus +14327

Wellicht, maar detoneert wat mij betreft behoorlijk in de rest van je genoemde rijtje.

17-01-2023 22:21

tmvde +2891

Berghuis kan dat wel brengen, hopelijk speelt hij zondag.

17-01-2023 10:35

Altijdindestraat +40223

Vind het allemaal van een hoog hypocritisch gehalte, begrijp me niet verkeerd, Blind aan de bal is één van de betere voetballers op zijn positie in Europa, maar toen hij nog bij Ajax zat werd hij telkens na de zoveelste verdedigende fout door de analisten de grond in geschreven en nu is hij onmisbaar.

17-01-2023 09:58

jaripettersson +9521

Klopt. Niet alleen door analisten, maar ook door heel veel hypocrieten hier. Dom lullen is menselijk.

17-01-2023 10:21

Adam24 +39189

We missen Blind enorm. Naast dat het van de zotten is dat wij in de winterstop op zoek moeten naar 1 of 2 cv's terwijl er 2 cv's transfervrij de deur uit lopen, was Blind en Timber een prima duo geweest, zeker voor de ED. Nu moeten we goochelen met Rensch op die positie (niet geweldig uitgepakt, ook minder dan ik had gedacht) en speelt Bassey voor 23 miljoen als beperkte linksback (terwijl de andere linksback van 10 miljoen op de bank zit). Schreuder zal zich toch ook achter zijn oor krabben maar ik neem aan dat vooral de TD's (al begrijp ik steeds meer dat Van der Sar dat doet) met het schaamrood op de wangen zit.

17-01-2023 09:24

burwatti +14319

Andy zegt dit alleen maar omdat hij wilt dat Blind zijn verhaal komt doen bij hem in de auto.

Momenteel missen we niet een typen blind in mijn ogen.. of ze hadden hem
Op 6 moeten zetten.

17-01-2023 09:10

Ron403 +6492

Ah ja dat zal het zijn haha... Jij denkt niet dat we een opbouwer achterin missen?

17-01-2023 09:26

burwatti +14319

Tuurlijk missen we een opbouwer achterin, maar als je daar voor Alvarez, Taylor en Klaassen hebt staan kan je achterin opbouwen wat je wilt maar krijg je hem net zo hard weer terug..

17-01-2023 09:36

Ron403 +6492

Dat is weer een ander verhaal ja ;)

17-01-2023 10:55

tijssenajax +13980

Ben met je eens. Goede middenveldbezetting is urgenter dan het opbouwprobleem achterin.

17-01-2023 14:08

Jww +2372

Dan mis je Blind dus wel ,aar moet je daarvoor 3 andere spelers neerzetten.

17-01-2023 17:15

Gewoon Gijs +18422

#SchreuderOut

17-01-2023 09:05

SwissAjaxFan +3972

Niks tegen Daley, maar rennen, bewegen en verdedigen is ook een deel van voetbal, Andy.

17-01-2023 08:11

tijssenajax +13980

Ja, Blind is ook ouder geworden, kan ie niks aan doen. Maar hij is retetraag en soms sliep ie gewoon. En was ook vaak ongemotiveerd. De minnen slaan dan op een gegeven moment echt door tegen de plussen.

17-01-2023 14:10

Aspers Art +2772

Nou weet je...begin toch door te krijgen dat Blind door het lint gaat als hij een keer niet speelt. Dat kun je niet in je team hebben, waar meerdere spelers veel op de bank zitten.

17-01-2023 07:35

brullie +7046

Het is nu ook weer niet zo dat alle creativiteit bij Blind vandaan kwam, kom op zeg. Blind kon zich redelijk goed staande houden onder ten Hag met Martinez in zijn rug die de gaten dicht liep maar die gaten kunnen nu niet meer dicht gelopen en krijg je de grote fouten. Blind zal ook bij BM zijn fantastische momenten hebben, net als bij ons, maar ook net zo vaak in het mes lopen. Gun hem een hele mooie succesvolle periode bij BM! Echte Ajacied en zal dat altijd blijven!!

17-01-2023 07:08

Dave +5899

Schreuder 👽 Sar 🥴 OUT

17-01-2023 06:21

Bc te P +22130

Ik vind het erger dat Ziyech nog steeds niet gehaald is voor creativiteit op het middenveld

17-01-2023 02:05

1991 +7787

Daarom, logische opvolger van Tadic.. zeker na dit seizoen.

17-01-2023 03:04

Ajaxfan31183 +16391

Ja creati

17-01-2023 04:08

Ajaxfan31183 +16391

Als ze Ziyech gaan halen ( gaat niet gebeuren vw het prijskaartje) dan is dat voor de positie rechtsbuiten dus weet niet hoe je dat dan wil zien met creativiteit op het middenveld

17-01-2023 04:23

BillSplate +9710

Je bent vergeten dat Ziyech ook op 10 kan en daarom voor creativiteit vanuit het middenveld kan leveren?

17-01-2023 06:23

Ajaxfan31183 +16391

En jij denkt dat onder deze coach hij op nr 10 komt te staan terwijl we al zon creatieveling hebben rond lopen genaamd Kudus die ook daar nooit komt te spelen

17-01-2023 07:59

marceldenb +2306

Ajax wint sowieso.
Of je wint van feyenoord.
Of je matige trainer ligt buiten.

17-01-2023 00:04

AFCAjax +17839

de grootste winst zou dat laatste zijn.. al acht ik dat geen zekerheidje bij een verliespartij schreuder zal wel aanknopingspunten zien en sar zal ja knikken en nog wat verzachtende omstandigheden opsommen.

17-01-2023 01:59

BaasBaas +8393

VdM leuke gast, maar hersenen heeft hij niet. Blind kan niet eens rennen laat staan verdedigen. Was gewoon klaar met Blind bij Ajax simpel.

16-01-2023 23:51

FransHoek +8979

En jij wel? Wat is dat nou voor een belediging. Hij heeft op topniveau gespeeld bij Ajax, dus hij zal er meer verstand van hebben dan jij. Hij heeft het over opbouwen en creativiteit.. niet over rennen en verdedigen.

17-01-2023 08:41

BaasBaas +8393

@FransHoek eens matige reactie van mij. Ik vind Andy een toffe gast, maar hij is gewoon niet enorm intelligent. Laten we eerlijk zijn. Blind was gewoon klaar bij Ajax. Je kunt niet 2-3 man bezig laten zijn om zijn fouten op te vangen zodat hij lekker het spel kan verdelen.

17-01-2023 10:49

FransHoek +8979

Bassey en Wijndal zijn misschien sneller, maar voetballend en verdedigend is het erg matig. Bij het Nederlands elftal vond ik Blind erg sterk in een ander systeem. Verder heeft Schreuder op de LB en LCV positie geschoven met Rensch, Baas, Wijndal, Bassey en Blind. Dit helpt natuurlijk ook niet mee. Blind liet het expres lopen; was heel duidelijk te zien tegen Emmen.
Werkweigering zoals Blind deed is wel een reden om iemand te ontslaan, dus ik ben het met je eens dat hij klaar was bij Ajax, maar om een andere reden.

17-01-2023 11:35

Rolo +13756

Het was niet klaar met Blind bij Ajax. Je had hem slimmer moeten gebruiken.

Ik had het wel eens willen zien om Blind op het middenveld te zetten met de punt naar voren. Denk dat je opbouw dan 100x beter was geweest dan nu. En had hij een blok achter zich gehad.

17-01-2023 08:55

Erik20 +7390

Het "cruciale moment" voor Schreuder was al in november. Dat zag iedereen behalve Van der Sar. Leuk als je Schreuder straks na Feyenoord ontslaat, maar dat is veel te laat. Dan mag Edwin ook gelijk mee.

16-01-2023 23:46
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.