Van Basten ziet Brobbey als beste spits van Nederland: 'Maar we overdrijven ook een beetje'

door Jesse ter Haar 83

Bron Ziggo Sport

Van Basten ziet Brobbey als beste spits van Nederland: 'Maar we overdrijven ook een beetje'

door Jesse ter Haar 83

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Marco van Basten is tegelijkertijd positief en negatief over de kwaliteiten van Brian Brobbey. De voormalig topspits ziet in de Ajacied de beste spits van Nederland, maar tegelijkertijd hoopt hij dat de jongeling de benodigde stappen zet om de absolute top te bereiken.

'Ik vind dat Brobbey het goed doet. Maar ik vind ook dat we een klein beetje aan het overdrijven zijn', aldus Van Basten in de uitzending van Rondo. 'Hij staat niet bovenaan de topscorerslijst. Hij doet het goed met Ajax, want Ajax is niet sterk en hij maakt wel het verschil. Hij krijgt ook wel behoorlijk veel kansen.'

'Hij heeft een goed gemiddelde qua het benutten van kansen, maar hij kan meer', weet de oud-trainer van onder meer Ajax en het Nederlands elftal zeker. 'Het is een jongen met genoeg kwaliteiten, maar ik vind dat hij technisch gezien beter had moeten zijn, omdat hij twaalf jaar lang in de opleiding van Ajax heeft gezeten.'

Khalid Boulahrouz zou Brobbey tijdens de interlandperiode in maart de kans geven bij het Nederlands elftal. Hoewel Van Basten tot op dat moment overwegend kritisch was, sluit hij zich erbij aan. 'Ik vind hem nu ook de beste spits van Nederland. Memphis is geen klassieke spits. Dat is een aanvaller die kan scoren. Brobbey is echt een centrumspits, een aanspeelpunt. Hij staat er voor de goals.'

Ajax - PSV

Tot slot blikt de oud-Ajacied vooruit op de topper tussen Ajax en PSV van komende zaterdag. Hij komt met teksten waar de Ajax-fans maar weinig hoop uit kunnen putten. 'Je zit echt naar Jong Ajax te kijken, een jeugdteam. Ik denk dat het een kansloze wedstrijd is voor Ajax. Als je Ajax dit seizoen ziet tegen goede tegenstanders, dan verliezen ze al die wedstrijden. Dat heeft puur te maken met het niveau van de spelers.'

Lees meer over:
Plaats reactie

PetrusKeizer +10739

Ik zie niet zo wat het negatieve in Marco's opmerkingen is. Hij is om te beginnen niet negatief over Brobbey zelf. Wat hij zegt over 12 jaar opleiding is niet bedoeld om te zeggen dat Brobbey zn huiswerk nooit deed. Het is bedoeld om te zeggen dat de opleiders naar zijn idee onvoldoende gewerkt hebben aan t schaven aan/verbeteren van zn techniek. Er is al genoeg gezegd over Brobbey's koptechniek. Misschien had Marco op dit punt wat specifieker kunnen zijn, dat is ook niet negatief bedoeld als ik dat zeg. Het kan zijn dat hij al ns eerder wel specifiek was, op dit punt.

03-02-2024 05:37

brullie +7031

Marco heeft vaak gelijk...

31-01-2024 06:48

JariHeijden +5590

Marco was zelf degene die hem met de grond gelijk maakte, vond ik. Dat vond ik ook sterk overdreven.

De kritiek op Brobbey was zwaar overtrokken in het begin van het seizoen. Ik vind hem nu de beste speler van Ajax, maar men schiet nu wel eens door.

Van Basten heeft overigens gelijk over zijn techniek. Maar ik denk dat dat gewoon zijn achilleshiel zal blijven. Lukaku heeft trouwens ook nooit een goede techniek gehad. En dat geldt voor wel meer spitsen. Maar dat had zeker verfijnder gekund.

Wat ik mooi vind is de wil van Brobbey om er in een wedstrijd alles uit te halen. Zijn drive is geweldig. Hij is echt reuze belangrijk voor Ajax geworden en in Oranje zou hij ook mijn diepe spits zijn.

01-02-2024 07:58

maxwellstyle10 +4654

Als Brobbey straks 25 goals heeft gemaakt, zal Marco nog een momentje hebben dat ie er 30 had moeten maken..

En hij blijft 3x zeuren over die 2e kans.. Tjonge Marco zeg gewoon dat je positief verrast bent en dat je FOUT zat!!! Geef je focking ongelijk toe..

Ik vond Marco 1 van de beste, zo niet de beste spits die er is geweest.. 3x ballon d'or, had er makkelijk nog 3 kunnen winnen.. Links, rechts, koppen, omhalen ga maar door .. Hij was echt goed..

Maar Brobbey, daar kost et ff wat meer tijd. Nou en!!! Geef gewoon toe dat je het mis hebt. Want voor de winterstop kon ie er niks van.. Nu scoort ie aan de lopende band, ok hij mist nog kansen, kan.. en dan is het weer niet goed..

Voor mensen als Marco is perfect niet perfect genoeg en eerlijk gezegd... kan ik daar niet tegen..

30-01-2024 19:51

Hersenspinsel +7993

Beter dan Memphis Depay die in de top van Spanje meedoet is toch ook een klein complimentje.🤷🏻‍♂️

30-01-2024 23:49

maxwellstyle10 +4654

Het gaat mij om het ongelijk van van Basten en zijn eeuwige het is nooit goed genoeg kritiek.. Hij geeft een compliment, maar hij zal niet zeggen.. ik was te fel, het was te veel wat ik zei..

31-01-2024 00:13

Hersenspinsel +7993

Brobbey is niet slechter gaan voetballen na de kritiek van Marco.
Integendeel, en dat zonder extra spitsentrainers.
Ik denk dat de meeste talenten kritiek van spelers als van Basten wel kunnen hebben, Brobbey zeker.

31-01-2024 09:25

PetrusKeizer +10739

precies. Brobbey is de domste niet, die luistert.

03-02-2024 05:40

Michiel Kapteijns +5372

Het probleem is dat Brobbey nog lang geen 25 goals gemaakt heeft en nu vooral uitblinkt tegen de kleintjes. Toen Van Basten Europees topscorer werd (met 37 goals in slechts 26 wedstrijden) vond hij zichzelf nog niet rijp voor de top omdat hij te weinig had laten zien in de topwedstrijden. Dát is het verschil.

31-01-2024 14:51

MichelAngelo66 +22151

Hij heeft het niet mis dus dat toegeven kan niet. Van Basten is de beste pure spits die we ooit gehad hebben. Hij had alles. Hij weet wel ongeveer wat een goeie spits moet hebben en legt de lat telkens wat hoger. Brobbey moet daar heel blij mee zijn en zijn voordeel mee doen. Supporters moeten niet zulke lange tenen hebben als een speler kritisch bekeken wordt met de juiste argumenten. Zeker niet door een Ajax legende.

31-01-2024 18:00

Michiel Kapteijns +5372

Ach ja, diezelfde supporters riepen nog geen 2 maanden geleden nog dat Akpom de kans moest krijgen, en Brobbey moest banken.

01-02-2024 10:19

maxwellstyle10 +4654

@michelangelo
Marco kan níet toegeven dat ie een fout maakt.. dat is een beetje zijn probleem. Want je zag Boula goeie argumenten geven en toch probeerde Marco daar tegenin te gaan ... dat vind ik gewoon een zwaktebod..

01-02-2024 17:51

PetrusKeizer +10739

spijker op de kop @ MichelA

03-02-2024 05:41

Babangida83 +23819

Het afgelopen jaar vond ik hem erg overdrijven uit frustratie, maar hier vind ik geen woord aan gelogen. En een mooie topsportbenadering.

30-01-2024 15:29

TweeBenig2 +16063

Ik heb het niet gezien, maar heeft Van Basten zijn mening over Martha al bijgesteld? Of is hij nog steeds fan van die jongen?

30-01-2024 12:16

komopajax777 +13144

De nuance is Van Basten volkomen vreemd...

30-01-2024 11:55

Lazell +16973

Het stuk is een en al nuance.

30-01-2024 13:47

7172AFCA7395 +10269

Toch denk ik dat dat centrale PSV duo achterin zich wel lichtelijk zorgen maken om zaterdag avond.

30-01-2024 09:15

Balgevoel +30817

Ik voel sterk de behoefte in te zetten op rood voor Ramalho. Die was tegen Fneurd al zo gefrustreerd...

30-01-2024 09:44

Bergkam +4653

San Marco is vergeten dat hij, voordat hij weggelokt werd naar Leipzig, al belangrijk was in grote duels. O.a. Lille uit, zijn kopbal tegen PSV, terwijl hij al geblesseerd rondliep op dat moment. Het is geen van Basten spits, maar wel één die ik mij niet kan herinneren bij Ajax. Hugo Borst trok een mooie vergelijking met "der Bomber"in zijn collumn, die er voor zorgde dat wij geen wereldkampioen werden in 1974. Die ramde ze er ook makkelijk in. Evenals KJ dat ook wel had, bedenk ik me nu.

30-01-2024 07:50

Lavie +2259

Laat Brian Brobbey maar een keertje een hattrick maken aankomende zaterdag. Dan kunnen we eens kijken naar een wedstrijd in Oranje.

30-01-2024 00:03

FrancescosRavioli +15099

Dat had die de vorige editie moeten doen.

Ik.vraag me nog steeds af waar we hadden gestaan als we die pot hadden gewonnen, want PSV had de eerste helft geen reet te vertellen. Dat had in ieder geval een geweldige opsteker kunnen zijn.

30-01-2024 07:19

maxwellstyle10 +4654

Had gewoon allang de eerste nederlaag voor psv moeten zijn.. pfoeh wat kan ik nog boos worden daarom..

30-01-2024 19:52

NipeB +15786

Ach ja de comedy capers Hato en Rensch geven er achterin 5 weg schat ik zo in. Totaal geen partij voor Luuk de Jong. Backs zijn ook waardeloos. Martha op Bakayoko😂 Brobbey gaat niet genoeg doelpunten maken om alle verdedigingsfouten goed te maken. We hebben 0 goede verdedigers helaas.

30-01-2024 09:58

Lavie +2259

Het schijnt dat Kaplan gisteren de pannen van het dak heeft gespeeld. Jong Ajax had maar twee tegendoelpunten. Onze Turkse hoop in donkere dagen.

30-01-2024 10:29

komopajax777 +13144

Nou wat ik in de samenvatting zag geeft nog veel ruimte voor verbetering.Hij is nu al in ieder geval al een versterking voor Ajax 1 ten opzichte van Martha.Hij lag er lang uit en is nog niet top en zal beter worden.

30-01-2024 11:58

komopajax777 +13144

Sutalo is in aanleg een hele goede verdediger en Hato is dat uiteraard ook.Medic verdedigt ook beter dan Rensch en Martha.Gooier kan mij nog niet imponeren.Te statische verkrampt en teveel met zijn rechterbeen spelend.

30-01-2024 12:00

NipeB +15786

Kaplan is ook niks bijzonders. We hebben geen goede verdedigers. Dat zie je al het hele seizoen.

30-01-2024 19:38

komopajax777 +13144

Brobbey ontwikkelt zich mega!

30-01-2024 11:56

babanightshift +8927

Dus eigenlijk staat Jong Ajax gewoon vijfde in de Eredivisie, best knap voor een KKD ploeg

29-01-2024 23:16

Chrismokum020 +16372

Ik zie ons zaterdag wel 3 goals maken tegen de lampen, maar het vervelende is dat je met dit Ajax niet weet of dat uberhaupt een punt gaat opleveren..

29-01-2024 23:03

Ajax27 +19086

3-2, ik teken ervoor!

29-01-2024 23:12

YRGI +32897

Ajax kennende min. 5 tegen. Dus we moeten er min. 6 maken...

30-01-2024 00:03

Simpelishetmoeilijkst +25096

Ja, Ajax is eigenlijk .jong Ajax, en misschien verliezen we de top-wedstrijden, maar dat heeft het meeste te maken met gebrek aan ervaring, niet met gebrek aan kwaliteit; vergeet Steijn wel even.

29-01-2024 22:53

komopajax777 +13144

Van Basten vergeet dat er sinds Steijn wel dingen verbeterd zijn zowel individueel als als team.Dat zie je aan de ranglijst.Je hebt helaas ook veel blessures.Een Van de Boomen had het verschil kunnen maken met zijn kwaliteiten en ervaring in bepaalde wedstrijden.En een Sutalo mis je ook wel degelijk zag je bij die tweede goal afgelopen zondag.Hij is meer mans dan Rensch.Je kunt niet alles op leeftijd schuiven.

30-01-2024 12:04

Simpelishetmoeilijkst +25096

Je hebt gelijk hierin.

30-01-2024 16:50

Skajhigh +2258

Hij denkt tegenwoordig ook wel twee keer na voordat ie wat zegt, nadat ie bijna gacancelled was om zn harde grap ove Kraaij's Duitse accent. Daardoor komt ie niet meer spontaan over, denk ik iig. Groot fan van Marco, al zou ie appelflappen staan te verkopen.

29-01-2024 22:45

Ferd +38310

Marco begint eerder een pannenkoekrestaurant dan een appelflappenstand

30-01-2024 01:26

komopajax777 +13144

Marco is te rechtlijnig en kent de nuance niet.Hij praat zoals hij soms speelde.Daardoor liep hij die blessure op tegen Den Bosch.

30-01-2024 12:07

maxwellstyle10 +4654

het was groningen, maar ok..

30-01-2024 20:01

w86 +9338

Ajax verliest dit seizoen al z'n topwedstrijden. Helaas waar, maar wel op 1 na allemaal onder mafkees Steijn. Nederlaag PSV was direct na zijn ontslag toen je al verbetering in het spel zag en we er helemaal niet met dubbele cijfers af gingen zoals men had verwacht.

Maar Ajax heeft nu 29 punten uit 11 wedstrijden onder Schip. Dat zijn haast vergelijkbare cijfers als wat PSV haalt. Maar waarom vinden we overwinningen van PSV op al doe zwakke broeders wel zo knap, maar als Ajax haast alles wint is het de zwakte van de tegenstander...

En toegegeven, ik vind het oprecht knap hoe goed de resultaten van PSV zijn, ongekend om bijna alles te winnen. Maar haal je de rode kaarten en penalty's eraf, dan blijven er weinig echt overtuigende zeges over.

29-01-2024 22:45

Andrea +174

Schip ha vinto tutte le partite (Volendam, Heerenveen, Vitesse, NEC, RKC*, Sparta, GAE, RKC, Heracles) eccetto Almere (28 punti in 10 partite), poiché 2-2 con PEC è avvenuto con Valkanis: quindi ha la stessa media punti di Bosz (28 punti nelle ultime 10 partite)

30-01-2024 00:15

BakkalBijter +11624

Vergelijkbaar met PSV alleen hebben zij AZ en Twente uit van de mat geveegd en hebben ze in de kuip gewonnen in dezelfde periode dat Go Ahead uit onze lastigste wedstrijd was. Dat is ook wel een verschilletje

30-01-2024 09:26

komopajax777 +13144

Dat heeft alles met de balans in de selectie te maken en dus met de chaos aan de top van de club.Gelukkig is dat nu stilaan aan het verdwijnen.Kroes is er over anderhalve maand en de TD hopelijk dan ook.

30-01-2024 12:09

Joodhannus73 +3579

Klopt wat hij zegt. Misschien soms wat meer opbouwende kritiek leveren aan die jonge gasten. Daar hebben ze meer aan.

29-01-2024 22:44

Ajacied1989 +350

Brobbey is enorm waardevol en gewoon een enorm goede spits voor dit Ajax, maar ik ben het met Van Basten eens. Een spits die zolang in de jeugdopleiding van Ajax heeft gespeeld zou qua techniek echt veel verder moeten zijn.

29-01-2024 22:37

RSM +3916

Welke spits heeft techniek?

30-01-2024 06:39

komopajax777 +13144

Het is maar net hoe je het bekijkt.Natuurlijk moet hij qua koppen en verfijning beter worden, maar hij is pas 21 en stelt daar heel veel andere kwaliteiten tegenover.Hij is tweebenig,Loeisnel,beresterk en heeft een heel hard en dus technisch schot!In bepaalde opzichten is hij dus beter dan Van Basten ooit was!Maar dat is genetisch bepaald.En beiden zijn hele goede spitsen.Marco zelfs wereldtop en dat kan Brobbey ook worden als moderne spits van deze tijd.Echt vergelijken kun je ze niet de sierlijke artiest en de krachtpatser.

30-01-2024 12:15

NoPants +7457

Ik ben fan van Brobbey maar laten we m niet vergelijken met van Basten. Een van de beste spitsen ter wereld aller tijden.

31-01-2024 08:37

Web +178830

Marco was zo ongelofelijk goed en vandaar dat hij niet direct enthousiast is
Ik kan veel van hem hebben

29-01-2024 22:30

RSM +3916

Whahaha. Vond hem ook goed maar ik kan niet veel van hem hebben.

30-01-2024 06:43

Robertini +38975

Wel snel geschakeld van z'n vorige mening, na nog een paar maanden gaat hij misschien nog positief zijn joh.

Ik vind dat Brobbey het de laatste tien wedstrijden enorm goed doet. Als hij zo blijft scoren, komt hij op 25-30 doelpunten en dat is meer dan prima. Het is de vraag of hij dat volhoudt, hij begon matig dit seizoen, maar lijkt het nu door te hebben, laten we het hopen.

Negen goals in de laatste zes wedstrijden is natuurlijk gewoon bizar goed. 51 Doelpunten als je het een heel seizoen doet. 13 uit 19 is wat minder, maar nog steeds ok voor zo'n jonge spits, komt uit op 23.

29-01-2024 22:28

RSM +3916

Idd. Ik denk dat VB in zijn hoofd een andere mening heeft maar dit niet durft te zeggen op tv en met Brobbey is de beste spits bedoelde hij eigenlijk we hebben er geen betere in Nederland. Boulah had dit ook al in de gaten maar op tv ben je voorzichtig en VB extra voorzichtig.

30-01-2024 06:46

MarcelvTol1971 +15285

Bij Marco's momentje laat ie een goal zien en is dan helemaal lyrisch.
De tweede goal van Brobbey vind ie ook wel aardig maar dan geeft ie als kritiek dat Brobbey ook een kans heeft gemist. Ja mag het.
Hij kan ook gewoon onomwonden zeggen dat die twee goals van Brobbey twee hele knappe goals waren.
En dan krijg je weer het is Heracles, maar weet zeker als Brian deze ballen zaterdag krijgt hangen ze ook.
Brobbey is gewoon goed in vorm, en dat mag van Basten ook best een keer nadrukkelijk zeggen.
Hij heeft zich sterk verbeterd.

29-01-2024 22:24

7172AFCA7395 +10269

Brobbey heeft zich inderdaad sterk verbeterd.

30-01-2024 09:09

komopajax777 +13144

Een De Jong,een Gimenez en een Pavlidis krijgen wel lof voor goals tegen laagvliegers en die zijn veel ouder dan Brian!

30-01-2024 12:17

WeirdAJAX +12088

Altijd een tikkie zuur die Marco. Inhoudelijk kan ik er toch niet veel tegen in brengen.

29-01-2024 22:18

Aurora +4543

Van Basten zegt meestal de waarheid. Ik vind het fijn om een kritische Ajax fan als analist te zien(mag ook andersom). Beter dan de mario Beens en die andere ESPN engerds. Die vinden alles wat Feijenoord eruit poept geweldig. Ik kan het ook hebben van een van de beste spelers die Ajax ooit heeft gehad.

29-01-2024 22:13

driehoekjes +3334

Je hebt spitsen die veel scoren en spitsen die een heel team beter laten spelen

29-01-2024 22:09

Nr.10 +110907

Laatste 6 wedstrijden Eredivisie heeft Brobbey 9 goals gemaakt. Als zo doorgaat wordt hij nog wel topscorer.

29-01-2024 22:08

7172AFCA7395 +10269

Heeft we gelijk denk ik.
Als je die verdedigers van Heracles zaterdag zag, echt beroerd.
Tegen PSV en die noren krijg je ze niet zo op een presenteerblad.

29-01-2024 22:04

Koningtoto +59946

Wedstrijd in dat dorp vergeten?

29-01-2024 22:07

emieltjuhh +17745

Marco kijkt naar marco niveau

29-01-2024 22:03

Puntertje +1583

Als Marco wat zegt moet je altijd luisteren.
Hij blijft mijn jeugdheld en 1 van de beste spitsen allertijden. Ik hoop dat hij nog eens wat bij Ajax gaat doen.

29-01-2024 21:58

Bjorn2321 +2062

Maar niet als (jeugd)trainer, scout, TD of...
Marco heeft (net als Jol) al eens Ajax naar de klote geholpen met idiote te dure aankopen en een ongelooflijke wanprestatie geleverd als trainer.

29-01-2024 22:14

Saudara +7061

Marco is in ieder geval consistent in zijn uitspraken over Brian.

29-01-2024 21:52

Tom.v36 +14

Van Basten is dat niet die man die 3 maanden geleden aangaf dat het aan van alles ontbreekt bij Brobbey?🤔

29-01-2024 21:51

koenos1 +7908

Wat een zeikerd is dit zeg. Aan de anti depressiva, Marco!

29-01-2024 21:50

Capocapo +12001

Afwijkende mening is verboden

29-01-2024 22:06

JariLitmanen87 +7934

Afwijkende mening is niet erg, alleen gedraagt hij zich inmiddels als een structurele dwarsligger.

29-01-2024 22:07

BokkieBokstra +11291

Ik herinner me nog niet zo kort geleden dat brobbey hier nog afgebrand werd. Als er eentje wat mag zeggen is van Basten. Daar wordt iedereen beter van. En er valt ook nog vaak te lacht om van Basten. Uitzending rondo vorige week met schip erbij was geweldig. Marco is een Ajax fan

30-01-2024 08:46

Spuit11 +1281

Dus omdat hij veel kansen krijgt is hij niet de beste spits?

Wat een flauwekul.

Van Basten was wereldklasse, voetbalde puur op intuïtie. En nou gaat ie een spits die dat ook doet, afzeiken.

Dankzij Brobbey staat Ajax nu waar we staan. Ik zie Bergwijn of Berghuis niet de ballen erin knallen hoe Brobbey dat nu doet. Enorme potentie laat Brobbey nu zien. Hopelijk blijft ie down to earth en strijden voor zijn spot.

29-01-2024 21:49

Orangesoul +5980

Brobbey is geen wereldklasse en absoluut niet vergelijkbaar met Marco...

29-01-2024 22:54

Jariiii +21814

Ik begin Van Basten de laatste tijd nogal knorrig en zuur worden. Ben het ook minder vaak met hem eens dan vroeger. Hopelijk is dat een momentopname.

29-01-2024 21:48

Dave +5833

Pannekoek

29-01-2024 21:46

JariLitmanen87 +7934

Zou van Basten die fles azijn wel eens een dag laten staan?

29-01-2024 21:45

AFCACruijff14 +160831

Ahja, van Basten. De man zonder emoties, vreugde of euforie. Het lijkt me heel vermoeiend Marco van Basten te zijn. Fantastische speler, Nederlands icoon maar ik vind hem als analist zo enorm niet leuk.

29-01-2024 21:43

Johan4ever +10914

Van Basten heeft gewoon gelijk !

“Voor een goede voetballer heeft hij een slechte techniek, voor een slechte voetballer heeft hij een goede techniek.”

29-01-2024 21:49

Spuit11 +1281

Dat was Cruijff over Zlatan.

29-01-2024 21:50

AFCACruijff14 +160831

Er is niks mis mee om een keer te zeggen dat Brobbey indrukwekkend bezig is en heel veel talent heeft, maar ook nog vast beter kan.

Van Basten is zo iemand die op een knalfeest klaagt dat het bier een graadje te koud is en er geen paprikachips is, terwijl de tafel vol hapjes staat. Ik vind het een vervelende houding.

29-01-2024 21:51

wijzijndebeste123 +163058

Niks lekkerders dan n extra cold biertje van de bevroren tap.

29-01-2024 22:30

eenAjaxfan +20265

AFCACruijff14, Van Basten stelt gewoon enorm hoge eisen aan (spelers van) Ajax.
Momenteel wat onrealistisch, vind ik...
Maar over Brobbey, die heeft toch ook geen verfijnde techniek (zoals Van Basten dat wel had)? Daar zegt hij op zich niks geks, alleen hij blijft er wel een beetje in hangen.

29-01-2024 22:36

Robertini +38975

Terug als trainer dan maar? ;)

29-01-2024 22:21
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.