Been ziet in Brobbey de beste spits voor Oranje: 'Hij is oersterk, moeilijk te verdedigen'

door Jon van Dam 55

Been ziet in Brobbey de beste spits voor Oranje: 'Hij is oersterk, moeilijk te verdedigen'

door Jon van Dam 55

Laatst geüpdatet

Mario Been is ontzettend onder de indruk van Brian Brobbey. De spits van Ajax is bezig aan een sterke opmars en scoorde tegen Heracles Almelo alweer zijn twaalfde en dertiende doelpunt in de Eredivisie dit seizoen. Been ziet in Brobbey de ideale spits van Oranje.

'Ik denk dat hij ontzettend veel heeft', begint Been bij Goedemorgen Eredivisie. Ik heb ook naar het gesprek van Marco van Basten omtrent Brobbey geluisterd. Marco en Dennis Bergkamp waren stilisten, Brobbey is een ander type spits. Hij is met zijn 21 jaar oersterk en heel moeilijk te verdedigen.'

Tafelgenoot Hans Kraay jr. probeert de verwachtingen rondom Brobbey te temperen. De analist is van mening dat men te hard van stapel loopt. 'Hij heeft in het begin van het seizoen heel veel kritiek gehad in verschillende programma's. Dat hij er bijna niks van kon. En dan zeggen mensen nu dat hij de beste van Europa wordt. Ik denk dat het allebei niet klopt. Hij wordt niet de beste van Europa. Het zit er allemaal een beetje tussenin. Hij is gewoon een hele goede spits, daar hoeven we toch geen etiket op te plakken?'

Als het aan Kraay jr. ligt, speelt Ajax voortaan in een 3-4-3-systeem. 'Het was altijd vloeken in de kerk als je geen 4-3-3 speelde bij Ajax. Kurt Linder (voormalig trainer van Ajax, red.) is er met pek en veren uitgejaagd. Tomislav Ivic heeft ook een keer met vijf verdedigers gespeeld. Toen stonden ze in zijn huiskamer en ontvoerden ze zijn vrouw', grapt de criticus.

'Maar Erik ten Hag heeft in de laatste wedstrijden de 4-3-3 ook omver gegooid en is 4-4-2 gaan spelen met Haller en Tadic als diepe spitsen. Waarom zou je niet met drie centrale verdedigers kunnen spelen? Dat klinkt ook nog aanvallender, 3-4-3. Šutalo gaat zich comfortabeler voelen met dekking aan beide kanten, Rensch kan naar de buitenkant en Hato kan dat ook. Sosa kan niet verdedigen maar wel aanvallen. Gaaei kan niet verdedigen maar wel aanvallen. Ik denk dat iedereen net tien procent beter is.'

3-4-3-opstelling Ajax volgens Kraay jr.:

Ramaj; Rensch, Šutalo, Hato; Gaaei, Henderson, Taylor, Sosa; Berghuis, Brobbey Bergwijn.

Lees meer over:
Plaats reactie

Betuwe85 +20517

Probleem van brobey is dat we in nl spitsen als van Basten etc op een voetstuk plaatsenaar bikkelaars als brobey niet

29-01-2024 11:50

Ajacied1981 +17412

Wat een onzin, dirk kut, van nistelrooij maar ook suarez zijn alom bewierookt. niet de meest fijn besnaarde spitsen.
Ja suarez wordt bij lampies slechts herinnert door 1 voorval, ik weet het

29-01-2024 12:07

Nr.10 +110947

Met die opstelling van Kraaij heb je dus effectief Hlynsson vervangen door Gaaei. Goed idee man!

28-01-2024 20:44

JTajax +10717

Als je kijkt naar de selectie van het Nederlands elftal de komende jaren, is 5-2-3 eigenlijk de meest logische optie. En daar kan je ook leuk voetbal mee spelen, afhankelijk van hoe je het uitvoert.
N.B. Sommige spelers moeten zich nog wat verder ontwikkelen en je weet natuurlijk niet wat er nog meer aan komt, maar dit is de inschatting van nu. Jongens als Vos, Rijkhoff en anderen zijn nog te veel 'jeugd' om al mee te tellen

Je hebt namelijk een overschot aan echt goede jonge cv's. Ook goede jonge backs die zeer aanvallend kunnen spelen. De middenvelders kunnen een soort voetballende box to box zijn, terwijl de wingers uitzakken en naar binnen komen (zoals bijvoorbeeld Berghuis rechtsbuiten speelt. Dan zijn dit je opties, waarbij ik wellicht nog mensen vergeet:

RB: Frimpong, Dumfries
LB: Maatsen, Hartman, Malacia, Smal
CB: De Ligt, Timber, Hato, Ake, Botman, Van Hecke, Geertruida, Van der Ven, Huijsen
CM: De Jong, Reijnders, Gravenberch, Koopmeiners, Taylor, Veerman, Schouten
Buitenspelers: Gakpo, Simons, Lang, Malen, Bergwijn, Danjuma
Spits: Brobbey

28-01-2024 19:48

JTajax +10717

Ik vind het vooral ook mooi om te zien hoe hard die gozer werkt. Het lichaam van een buffel, maar hij buffelt ook echt. Dat maakt het helemáál moeilijk om tegen hem te spelen.

28-01-2024 19:39

Eurysaces +29499

Er waren een paar analisten die het niet zagen zitten in Brobbey, dat waren ook geen analisten die eerder wel op goede observaties betrapt konden worden. Brobbey was ook in het belabberde Ajax van Steijn de enige die zich positief kon onderscheiden, maar dat zagen alleen de analisten die wat verder dan de teletekst keken.
Brobbey, Zirkzee en de Jong zijn de 3 beste spitsen van Nederland, ik verwacht dat ze alle 3 mee gaan naar het EK en alle 3 zullen spelen met hun verschillende kwaliteiten.

Niemand met verstand van voetbal zegt dat Brobbey de beste spits van Europa wordt, maar hij kan zich met deze manier van ontwikkelen zeker bij de besten van Europa voegen over een jaar of wat.

28-01-2024 19:06

Laudrup10 +17048

Moet er niet aan denken om met die houten Klaas de Jong te spelen. Leuk voor in de eredivisie maar daar ga je echt geen potten mee breken op het hoogste niveau. Is ook overal mislukt in het buitenland. Wel een goeie stormram want koppen kan die als de beste.

28-01-2024 20:23

Manov +8581

Als hij zo door blijft gaan draai ik bij om Brobbey, ik hoop dat hij veel hulp krijgt van Bosman.

28-01-2024 19:05

Jibberjabstep +1888

Ik teken ervoor. Mede omdat we dan die lelijke hond Weghorst niet mee hoeven te nemen. Nederlands Elftal onwaardig zo'n mafkees.

28-01-2024 18:20

Bruno04 +15733

Ik zou met brobbey spelen en Simons die er steeds onder komt of eventueel Gakpo.

28-01-2024 18:14

BokkieBokstra +11291

Brobbey in oranje en Frimpong ook. Kan prima rechtsbuiten

28-01-2024 17:45

Aurelius1 +19698

Ik vind het nog te vroeg om conclusies trekken. Hij doet het de laatste tijd goed, in de eredivisie, en pas sinds korte tijd. Ik moet het nog zien in de topwedstrijden en in Oranje. Er wordt te makkelijk bij een goede reeks gezegd: hij is er al. En wil je het in het buitenland maken, dan moet je de eredivisie aan gort schieten. Als ie een jaar heeft gehad waarin ie 30 doelpunten maakt, dan wordt het anders.

28-01-2024 17:24

Orangesoul +5980

Hij heeft gisteren 2 mooie doelpunten gescoord maar er waten ook momenten dat hij onzichtbaar was. Meevoetballen is niet zn sterkste punt. De bal ophalen en het spel verleggen zie ik ook nog niet. Hij moet inderdaad de eredivisie aan gort schieten en presteren in de CL op t hoogste niveau.. Dan pas krijg je wereldwijd aandacht.

28-01-2024 17:58

Ajacied1981 +17412

Zeg kakkie Mario nu iets positiefs over Ajax????
Knijp me...

28-01-2024 16:39

afca1985 +21188

Nee alleen bij het 8e wereldwonder uit Mexico mogen we dat zeggen he Hansie ouwe Rotterdammert

28-01-2024 16:37

Myriad +7031

Brobbey heeft teveel kritiek gehad. In potentie altijd een goede spits geweest. Speelde al CL op zijn 18e onder Ten Hag.

28-01-2024 16:25

BokkieBokstra +11291

En hij was al belangrijk voor een titel

28-01-2024 18:01

Artemio +31750

Het zegt genoeg dat PL verdedigers oa van (Brighton) het knap lastig hadden fysiek gezien met Brobbey. De Eredivisie is fysiek gezien een kinderspel.

28-01-2024 15:58

Orangesoul +5980

Dat zag je gisteren hoe hij verdedigd werd tijdens zn doelpunt. Mocht hij in t buitenland spelen dan krijg je fysiek sterke verdedigers tegenover je dan is t hele andere koek. Hij moet internationaal opvallen en doorbreken dan staan de grote clubs voor hem in de rij.

28-01-2024 16:51

Myriad +7031

Ajax staat onder van ‘t Schip al 3-4-3 in balbezit.

Het gaat om de posities bij balverlies. Dan heeft Ajax te weinig verdedigende kwaliteit. Misschien dat met Kaplan dat een beetje beter wordt, maar dat is volgens mij geen back.

28-01-2024 15:52

Dolblij +44902

Laat Brobs lekker zijn gang gaan, hij wordt steeds beter en sterker.

28-01-2024 15:46

SundayOliseh +2054

Mario Been, slechtste trainer ooit. Maar dat terzijde.

28-01-2024 15:33

FlyingDutchMan +17310

Ene Maurice kon er ook wel wat van hoor

28-01-2024 22:55

Eurysaces +29499

Hans is een clown met zijn 5-2-3.

28-01-2024 15:00

j0rnnn +5096

Precies! We hebben meer kwaliteit nodig op het middenveld. En niet meer verdedigers

28-01-2024 15:03

Knalpot +3606

Hans is geen clown want hij heeft het over 3-5-2

28-01-2024 15:51

Eurysaces +29499

If it walks like a duck, acts like a duck and quaks like a duck..

Je kan de opstelling van Hansie ook 3-2-5 noemen of 1-6-3, het blijft met die jongens een 5-2-3

28-01-2024 16:35

Knalpot +3606

Met Gaaie wordt het sowieso al moeilijk om het een 5 mans verdediging te noemen en je zou het ook met Taylor en Berghuis in kunnen vullen dan wordt het meer een 4-2-4, Feit is wel dat met deze selectie een 3-5-2 beter in te vullen is dan 4-3-3 omdat meer spelers in hun kracht kunnen spelen en daar doelt die duck denk op.

28-01-2024 21:11

Pingelaar +13229

Stats Brobbey vorig seizoen:
Betrokken bij 16 doelpunten in 32 wedstrijden. 13 goals 3 assists.

Huidig seizoen:
Betrokken bij 17 doelpunten in 18 wedstrijden. 13 goals 4 assists.

Wat een ontwikkeling maakt hij dit jaar door. Evenaart zijn aantal doelpunten van vorig jaar in 14 wedstrijden minder.

28-01-2024 14:57

Dolberg25 +8857

Lang - Brobbey - Simons
Maatsen - De Jong - Reijnders - Frimpong
Aké - Van Dijk / De Ligt - Timber
Verbruggen (?)

Is gewoon potentiële wereldtop.

28-01-2024 14:46

Orangesoul +5980

Hiermee ben je in de 1e ronde al uitgeschakeld.

28-01-2024 18:00

3*stars*3 +23365

Hopelijk blijft hij fit en dan lijkt het toch echt erop dat Koeman, niet om hem heen kan en hij de nr1 spits gaat worden op het EK.
Met nadruk op lijkt want je weet het nooit met keuzes van Koeman.

28-01-2024 14:40

Juichtoon +32338

433 bij balverlies en 343 bij balbezit. Echt niet zo moeilijk. Als je al in deze ternen wil denken.

En het is best dat Kraaij zijn vader een beetje wil rehabiliteren. Dat is ouwe Kraaij zeker gegund ..beste vent .

28-01-2024 14:12

Koningtoto +59993

Dat diit überhaupt nog discussie oplevert. Brobbey is de beste spits die Nederland in jaren heeft voortgebracht.

28-01-2024 13:27

AFCAHoorn +22617

Nee gek, die titel gaat naar Weghorst.

28-01-2024 13:37

FysioPat020 +25603

Wat hij in Oranje nog moet bewijzen.

28-01-2024 13:45

Ans B +19809

Sorry, maar dat vind ik zo'n dooddoener. Je kunt het zeggen van Koopmeiners b.v. die nog nooit een goede wedstrijd in Oranje heeft gespeeld in al die minuten dat hij de kans kreeg. Dat hebben spelers soms - denk aan Seedorf, het beste voorbeeld van een speler die in Oranje vrijwel nooit het niveau haalde dat hij bij zijn club liet zien.

Maar van een speler die nog maar nauwelijks minuten heeft gemaakt (in Oranje) - wat heeft dat voor zin, zo'n opmerking?
Ik vind b.v. dat FJ een grote potentie én voortreffelijk profiel heeft om op 6 te spelen (in Ajax). Dan zeggen sommigen ook: 'Maar hij heeft nog alles te bewijzen". Dat is toch geen reden om een speler GEEN speelminuten te geven. Hoe kun je dat dan bewijzen?
Ik stoor me echt aan dit soort opmerkingen - niets persoonlijks verder.

28-01-2024 14:15

Sander31 +7690

Grappig hoe snel het sentiment draait. Drie maanden geleden niet goed genoeg voor Ajax 1, nu de spits van oranje . En terecht. Brobbey is on fire

28-01-2024 13:24

3*stars*3 +23365

Hij had toen altijd al de juiste loopacties en kwam in de positie.
Het belangrijkste vergat hij dan en dat was afmaken.
Dat het kwartje is gevallen, is duidelijk.
Hopelijk gaat z’n maatje Kenneth erin mee.

28-01-2024 14:42

linksbinnen +8084

Precies. En je kon hem altijd inspelen voor de kaats.

28-01-2024 16:45

Bruno04 +15733

Het is niet enkel sentiment het is ook gewoon ontwikkeling wat hij laat zijn. Hij word echt dodelijker. En dat hij verder alle kwaliteiten heeft om een hele goede spits te worden dat werd hem door iedereen toe gezegd.

28-01-2024 18:38

EdwinvanderSar +4355

Brobbey creëert in de Eredivisie veel kansen doordat hij zijn tegenstander fysiek de baas is. Daarnaast mist hij nog best veel open kansen zoals kopballen en intikkertjes, iets waar bijvoorbeeld een Haller in uitblonk.

Als Brobbey in de Premier League zou gaan spelen zou zijn fysieke voordeel grotendeels wegvallen (de verdedigers daar laten zich niet zo makkelijk opzij zetten) en komt zijn gebrek aan rendement uit open kansen nog meer aan het licht (hij krijgt daar minder kansen).

Voor Ajax is Brobbey een fantastische spits, maar het is zeker geen wereldtopper, zoals ze in Duitsland ook al vrij snel door hadden. Als hij slim is blijft hij nog een paar jaar bij Ajax zodat hij hier kan uitblinken en aan zijn mindere punten kan werken.

28-01-2024 13:21

FTS95 +15967

Brobbey is daar nog steeds veruit de sterkste en wordt veel minder vaak afgefloten.

28-01-2024 13:35

Arjuna +3732

Dat gebrek aan rendement is in rap tempo oud nieuws aan t worden. Hopelijk kunnen we volgend seizoen nog van hem genieten.

28-01-2024 14:42

Kryptonite +76738

Niet alleen sterk. Brobbey kan zijn sterke lichaam geweldig gebruiken maar hij is geen domme kracht. Snelheid, overzicht, goed schot, goede pass, goede techniek, mentaal ijzersterk. Brobbey is vrij compleet. En dat was hij aan het begin van het seizoen ook, maar toen ongelukkig in de afronding. Nu schiet hij ze uit alle hoeken erin. Eindelijk weer een topspits uit de eigen jeugd sinds Kluivert sr.

PS. Zoals velen nu roepen dat bijvoorbeeld een Tahirovic of Forbs er niks van kan, zo riepen velen aan het begin van het seizoen dat Brobbey geen killerinstict heeft en nooit een veel scorende spits zal kunnen worden. Nu begint Brobbey steeds meer het ongelijk van die onderbuik lui te bewijzen. Zullen we met de rest van de jonge jongens ook geduld houden? Ongeacht of ze zijn aangekocht of op De Toekomst zijn verwekt graag.

28-01-2024 12:57

FysioPat020 +25603

Dit gaat veel te ver.
Hij heeft weinig overzicht, is technisch heel beperkt en mist teveel kansen. Er is wel een positieve ontwikkeling zichtbaar.

28-01-2024 13:01

Kryptonite +76738

Haha wat? Brobbey geen overzicht en technisch beperkt?

Ik heb goed nieuws voor jou, Specsavers heeft 40% korting op alle glazen en bij elk montuur vanaf €89: https://www.specsavers.nl/aanbiedingen/sale Doe er vooral je voordeel mee zou ik zeggen.

28-01-2024 13:04

twynestar +28209

Oh leuk, we geven elkaar kooptips. Nou hier dan: https://www.bol.com/nl/nl/p/psychologie-en-ps-1-narcisme-te-lijf/9200000025473141/

28-01-2024 13:20

Kryptonite +76738

@twynestar

Ervaring mee, pseudo-intellectueel en psycholoog van de koude grond? Speciaal omdat deze emoji voor jou als snowflake zo triggerend is: 🤡🤡🤡🤡

28-01-2024 13:25

AFCAHoorn +22617

Bedankt Kryptonite, kan ik eerdaags wel weer goed gebruiken.

28-01-2024 13:38

WantAmsterdam +115996

Overzicht is wel in orde, technisch blijft Brobbey niet geweldig. Zijn afrondtechniek daar heeft hij hele grote stappen gemaakt, zijn aanname is niet steeds alles behalve top.
Daarbij blijft hij een zeer matige kopper. Echt compleet zou ik Brobbey niet noemen.

28-01-2024 13:44

RickyAFCA +1894

Jongens , aub zeg.. als Brobbey al die punten had die hier worden opgenoemd dan had ie topscorer van de Premier League geweest.

28-01-2024 18:08

Aram +17844

Helemaal mee eens.
Ik vond Brobbey al onze beste speler toen hij, tijdelijk, niet scoorde.
Langzaam gaan nu ook meer mensen Tahirovic waarderen, en daarna komt Forbs, dat verwacht ik ook. Sutalo en Sosa zijn de volgende, ik verwacht dat eind februari.

28-01-2024 14:33

RickyAFCA +1894

Tahirovic en Sutalo worden toppers.

28-01-2024 18:09

DannyAdam2 +3386

De potentie is zeker aanwezig! Hij heeft laten zien dat hij niet alleen fysiek, maar ook mentaal sterk is. De moeilijkheid om wereldklasse te worden zit in deze gedrevenheid om beter te worden een hele carriere vasthouden. Zoals een Arjen Robben dat kon, maar een Wesley Sneijder niet.

Toch grote klasse wat Brobbey laat zien!

28-01-2024 12:55
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.