Swart vindt transfer Antony onbespreekbaar: 'Geen Engelse nummers meer beantwoorden'

door Bart Veenstra 93

Bron De Telegraaf

Swart vindt transfer Antony onbespreekbaar: 'Geen Engelse nummers meer beantwoorden'

door Bart Veenstra 93

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Sjaak Swart vindt dat Ajax Antony deze zomer niet meer mag laten gaan. De clubicoon ziet dat de Braziliaan enorm belangrijk is voor de Amsterdamse club en alleen een extreem hoge transfersom zou Ajax aan het denken mogen zetten, zo legt Swart uit in De Telegraaf.

Voor nu vindt Swart dat een transfer van Antony onbespreekbaar moet zijn. 'Omdat Alfred Schreuder hem graag wil behouden. Marc Overmars gooide zijn telefoon ooit in een laatje en dat moeten Gerry Hamstra en Klaas-Jan Huntelaar misschien ook maar doen. Of in elk geval Engelse telefoonnummers niet meer beantwoorden', zegt Swart, die er wel een 'maar' aan toevoegt. 'Als het aan mij ligt, zou ik hem voor tachtig miljoen of meer wél laten vertrekken. Wat een geld…'

Na het WK in Qatar - dat gehouden wordt in november en december - vindt Swart dat het mogelijk wel een goed moment is om Antony te verkopen. 'Zulke transfersommen zijn niet te weigeren. Bovendien heeft Ajax met Steven Berghuis en Mo Ihattaren al twee heel goede vervangers in huis', aldus Swart, die benadrukt dat hij hoopt dat alles goed komt rondom Ihattaren. 'Ik hoop dat Ihattaren snel weer kan trainen, want hij is een prachtige speler. Nu moet hij laten zien hoe goed hij is en beseffen dat hij een voetballer is. Hij moet alle randzaken loslaten en zich honderd procent focussen op datgene waar hij zo goed in is: voetballen.'

'Echte uitblinker vond ik Steven Bergwijn'

Na afgelopen zondag - toen Ajax met 6-1 en zeer overtuigend spel won van FC Groningen - heeft Swart er zin in dit seizoen. 'Van Ajax-FC Groningen heb ik echt genoten. Antony was goed, maar de echte uitblinker vond ik Steven Bergwijn. En wat was Brian Brobbey sterk, hè? Door zijn fysieke kracht is hij niet door twee man van de bal af te krijgen en creëert hij ruimte voor anderen. Ik vond het jammer dat hij niet scoorde, want dat had Brian echt verdiend.'

Bestel het nieuwe Ajax-uittenue nu in de Ajaxshop!

Lees meer over:
Plaats reactie

Mijnclub33x +9798

Pako heeft gelijk

17-08-2022 22:44

PH2BOT +40112

De loting CL poulefase zal weer veel gaan bepalen. We kunnen niet ieder jaar een redelijk gunstige loting hebben tenslotte. De Lampjes loten natuurlijk de poule met EF...dat staat al bijna wel vast ha ha

16-08-2022 23:46

PH2BOT +40112

'Paco' heeft gelijk. Volgend seizoen tikt hij af door in de Ajax etalage CL te hebben gespeeld zeker de 100 miljoen aan. Dan mag hij de financiële zon gaan opzoeken. Nu eerst shinen bij en met Ajax

16-08-2022 20:28

Cello +52905 moderator

Wanneer Antony een geweldig seizoen met Ajax speelt (vooral dan op CL niveau) èn een schitterend WK met Brazilie.....sjah, dan gaat deze jongen voor Nederlandse begrippen (en daarmee Ajaxbegrippen) de transferrecords verpulveren. Dan kan ie wel eens vertrekken voor een bedrag, dat we nog niet lang geleden misschien voor schier onmogelijk hielden, dat een speler uit de ED zou kunnen gaan opleveren. Het zou me dan niet verbazen dat ie voor ruim boven de 100 mio naar een club als ManC, PSG zal vertrekken. Zo'n sheik gaat dan misschien heel erg ver om weer een nieuwe diamant binnen te halen. We gaan het zien.
Hopelijk eerst nog bij ons een jaar lang vlammen..... en goed om je heen kijken, wie uiteindelijk deze speler straks moet gaan vervangen. Je hebt dan als opvolger namelijk 'grote schoenen' te vullen....

16-08-2022 16:14

BakkalBijter +11624

Lijkt me niet realistisch. Toptalenten gaan niet voor bedragen ver boven de 100 miljoen, op Mbappe en Joao Felix na, maar dan moeten we minimaal kwartfinale CL halen en moet Antony het team dragen dit jaar. Persoonlijk denk ik dat Bergwijn ook onze beste speler is nu.

16-08-2022 16:30

wendoo9 +8108

Denk dat Ajax met Antony een goede kans zal maken om dit seizoen ver te komen in Europa komen. Je hebt nu twee leiders(Tadic en Blind ) in het elftal en een hele goede selectie er om heen. Ik zie het straks bijna niet meer gebeuren zonder deze ervaring van deze twee. Deze jongens maken het verschil of wel of niet zal overwinteren over het algemeen. Wat ik lastig vind dat Ajax de deur op een kier laat, waar straks toch een Sjeik Omar deze speeltje wil hebben voor 120 milj

16-08-2022 16:01

HStorm +3140

Ik heb niet de indruk dat Antony überhaupt wil vertrekken.

16-08-2022 15:56

SjakiedeWit +2636

Gewoon bij ons houden, koste wat kost…

16-08-2022 14:19

Psychevore +21186

Onbespreekbaar en dan voor 80 al weg doen? Het is 2022 Sjaak. Voor een aantal clubs is 80 miljoen nog net geen wisselgeld, maar die betalen dat lachend voor zo'n fantastische speler.

Als je een grote kans wilt hebben hem te behouden dan zul je toch bedragen van 125 miljoen of meer moeten gaan vragen

16-08-2022 13:31

RijkdeGooier +2875

Verkoop onbespreekbaar, maar vanaf € 80 mlj. Toch gaan twijfelen? Onbespreekbaar blijft onbespreekbaar... voorlopig dan😂

16-08-2022 13:07

Bc te P +22130

"Voor nu vindt Swart dat een transfer van Antony onbespreekbaar moet zijn."

'Als het aan mij ligt, zou ik hem voor tachtig miljoen of meer wél laten vertrekken. Wat een geld…'

Lekker tegenstrijdig ouwe ;)

16-08-2022 12:56

DeHeerVanDeMeer +25169

Volgend jaar zomer mag hij voor 100 Miljoen weg + doorverkoop%,
nu alleen nog bespreekbaar voor minstens het dubbele..
Antony gaat je gewoon veel miljoenen en aanzien schelen in de CL.

16-08-2022 12:39

xerr +2506

Wat moet je met een doorverkoop % als hij voor 100M weg is gegaan? Verwacht je dat hij daarna voor 150M weg gaat ofzo?

16-08-2022 12:39

DeHeerVanDeMeer +25169

Als je nog 10% van de rechten bezit krijg je 10% over de verkoopsom, zo'n constructie natuurlijk.
Net als Antony's vorige club ook nog ik dacht ongeveer 20% rechten over hem heeft
en dus 20% van de verkoop door Ajax krijgt, is een slimme constructie.

16-08-2022 12:43

xerr +2506

Dacht al vaker is gezegd, de doorverkoop percentages is alleen op het deel dat boven de transferwaarde komt. Dus, gaat hij voor 100M weg, is hij straks voor 110M verkocht door die club, krijgen wij x% over die 10M en niet over de 110M.
Voor deze bedragen kan je beter zeggen 110M en geen doorverkoop %.

16-08-2022 12:46

DeHeerVanDeMeer +25169

Volgens mij gaat het over het hele bedrag anders is het inderdaad ook vrij nutteloos. Ze reppen hier ook over een percentage van de transfersom:
https://sport.infonu.nl/voetbal/171760-doorverkooppercentage-en-opleidingsvergoeding-bij-transfers.html

Je kan sowieso zelf een constructie maken dat je nog 10% van de rechten van een speler bezit en 10% van de toekomstige transfers krijgt, alles is mogelijk.

Doorverkooppercentage bij transfer
Naast de genoemde bonussen is het in de voetbalwereld gebruikelijk om in het contract een doorverkooppercentage op te nemen. Dit houdt in dat de club die een speler verkoopt een percentage van de transfersom ontvangt wanneer de club die de speler koopt deze later weer verkoopt.

Zijn zaakwaarnemer rept ook dat São Paulo bij doorverkoop ook nog recht op twintig procent van de transfersom, dus de transfersom niet het deel boven transferwaarde: https://www.vi.nl/nieuws/zaakwaarnemer-onthult-details-in-ajax-contract-antony

16-08-2022 12:53

Steffenhagen +37811

Als je goed kijkt dan denk ik dat Liverpool zeer veel interesse heeft in Antony . Daarbij de erfenis van Mane nog niet goed ingevuld . En Liverpool tikt dit soort bedragen ook af als ze willen

16-08-2022 12:17

Ajacied1995 +10789

Diaz, salah, firminio, nunez. Die hebben geen aanvaller meer nodig joh

16-08-2022 12:34

Rodsje +14695

Je vergeet Jota

16-08-2022 13:22

wijzijndebeste123 +163323

salah speelt op rechts. mane speelde op links. dus als ze antony halen dan zou hij salah voor zich hebben. ik denk dat eerder chelsea dan liverpool zich nog zou kunnen melden. chelsea wilde raphinha erg graag hebben maar die verkoos barcelona. dus je zou zeggen dat chelsea nog steeds een rechtsbuiten zoekt.

16-08-2022 12:46

Amsterdamsetrots +4531

Denk eerlijkgezegd dat Chelsea op zoek moet naar een spits. In een 5-3-2 heb je niet zoveel aan Antony denk ik.

16-08-2022 13:00

wijzijndebeste123 +163323

eens. daarom vond ik het al vreemd dat ze zo dichtbij het aantrekken van raphinha waren deze zomer. ze hebben btw in de voorbereiding een 4-mans defensie geprobeerd en dat ging helemaal mis (zie oefenwedstrijd tegen arsenal in de vs). tuchel is daar nu weer vanaf gestapt en speelt weer 5-3-2. dus dan zou idd antony mogelijk geen optie meer zijn.

16-08-2022 13:01

Rodsje +14695

Als je goed kijkt en verdiept in Liverpool weet je dat ze geen aanvallers meer nodig hebben.

16-08-2022 13:21

Pizzapunt20 +9983

Los van het feit dat hij lekker bij Ajax moet blijven, alles aan Antony schreeuwt toch Real Madrid? In La Liga kan hij voetballend zijn acties maken en onderscheidend zijn. Samen met Vinicius op de vleugels.

16-08-2022 12:15

AFCAjaxMidNineties +12682

Onbespreekbaar .. mooie krachtterm.. Maar voor 80 miljoen of meer zou Sjakie hem wel weg doen.. ouwe centenpakker haha. Dat zou dan 20 miljoen voor Antony zijn vorige club zijn gezien hun afgedongen doorverkooppercentage en dan de rest nog. Alsof Ajax daar 50 mln netto aan over zou houden. 100 miljoen lijkt mij wat meer in de richting denken van het kapotbreken van het woord "onbespreekbaar"..

16-08-2022 12:14

insectenverdelg +23393

jij hoeft niet mijn boekhouder te worden iig.

16-08-2022 12:27

AFCAjaxMidNineties +12682

Kosten tussenpersonen, kosten vergoeding jeugdclubs Brazilië, 20% doorverkooppercentage, (evt kosten halen vervanger). Kosten afboekingen salarisoverschrijvingen. Ga jij maar verder dromen. 80 miljoen verkopen is ongeveer 45 netto voor Ajax. En dan heb ik de winstbelastingen van de fiscus die voor betaald voetbalclubs 5 jaar terug zijn verhoogd nog niet eens benoemd...

16-08-2022 13:43

insectenverdelg +23393

20% op de windt is het als eerste en winstbelasting ligt eraan wat je er van uiotgeeft. Je gooit een hoop dingen op een hoop en rekent met miljoenen alsof het wisselgeld is. Daarom droom ik niet verder, maar hoef jij niet mijn boekhouder te worden.

16-08-2022 13:57

insectenverdelg +23393

Om zo maar een kleine nuance te leggen. Jij hebthet over 20M aan dverkoop aan de oude club. Maar de doorverkoop is 20%. Dat is O goed als altijdop de wint van de transfer. Ik ga er vanuit dat alle bonussen gehaald zijn dis dan heeft Antony 21.75M gekost. Koetom je moet 20% van de 59.25 doen ( als hij 80 opbrengt) . Dat is ipv de 20M waar jij het over hebt dus 11.85M. Nog alxeen verschilletje....

16-08-2022 14:36

AFCAjaxMidNineties +12682

Nou...en jij hoeft niet mijn boekhouder en ook al zeker niet mijn schoolmeester te worden..

16-08-2022 16:00

Web +178830

Ten Hag heeft een grote fout gemaakt met Eriksen, hoe je het ook wil zien, die heeft ingeleverd
En dat is ook helemaal niet zo gek. Even geen zuurstof haalt het fijne er af

Martinez is ook veel geschikter voor Spanje of Italië. Dat gaat straks ook voor Timber gelden
Die grote kerels bestrijden gaat vaak niet lukken

En dan geef je 16 miljoen uit voor een bankzitten Malacia. Waarom?

Hij had de poot stijf moeten houden
Toppers of ik lever mijn contract in

Ten Hag word nu geconfronteerd met de wetten van de top
En had beter naar van Gaal moeten luisteren
Ik hoop niet dat hij straks de tegenvallende trainer van Nistelrooij PSV gaat opvolgen
Want daar zal ik niet van opkijken

16-08-2022 12:00

Ozymandias +159568

Eriksen was tegen Brighton by far de beste speler van United. Misschien als Ten Hag hem niet om het halve uur op een totaal andere positie zet (inclusief als '9', '8' en '6' tijdens dezelfde wedstrijd) zou Eriksen het nog beter kunnen doen.

16-08-2022 12:06

gi0vanni +7124

Heel United had last van de druk en ze kwamen afspraken niet na. In zo'n geval kun je een elftal niet redden ongeacht wie je bent. KDB kon België ook niet in zijn eentje redden. Eriksen gaat nog wel goede wedstrijden spelen.

16-08-2022 12:14

Web +178830

Hij zal zeker goede wedstrijden spelen, daar twijfel ik ook niet aan
Maar Eriksen vond ik bij Tottenham goed maar niet bijzonder

16-08-2022 12:27

gi0vanni +7124

Dat moet je nog maar eens goed terug kijken. Eriksen werd als de beste speler gezien boven de gewillde Kane. Hij was een spelermaker die kon opbouwen, overal steekballen kon geven en belangrijke goals maken en assist geven.

16-08-2022 13:37

Ajax27 +19086

Ik denk dat het te vroeg is om te zeggen of ie wel/niet faalt. 1 ding is zeker, Ronaldo moet daar weg. Voordat Ronaldo kwam ging het helemaal niet zo heel erg slecht met United.

Ze werden in het seizoen 2020-2021 nog 2e boven Liverpool. Het seizoen ervoor in 2019-2020 werden ze gedeeld 3e, weliswaar op verre afstand van City & Liverpool, maar wel gewoon netjes 3e.

De verhoudingen zijn gewoon scheef... wellicht als Ronaldo weer vertrekt dat de dynamiek binnen het team weer heel anders wordt. Fernandes bijv, grote uitblinker aan United's zijde was vorig seizoen geen schim van zichzelf met Ronaldo erbij. Dan blijft wel het punt dat er een sterke spits komt, want die hebben ze gewoon niet wat schandalig is voor een club als United.

Maar ik denk dat zodra de kogel door de kerk is dat Ronaldo weggaat, het leven er bij United heel anders uitziet en Ten Hag rustig kan gaan bouwen. Wat Gullit gisteren bij Rondo zei was ik het wel mee eens. Hij had direct een statement moeten maken richting Ronaldo... dan had ie het vertrouwen van de groep direct gewonnen. "Jij wil niet vechten voor dit team? Ok, dan is daar de deur, succes."

Maar goed... das makkelijker gezegd dan gedaan als je als Tukker de kans van je leven krijgt bij een club als United en dan te maken krijgt met 1 van de grootste voetballers die de voetballerij ooit heeft gekend.

16-08-2022 12:42

Maikel +6862

Met wel of geen O2 heeft "het fijne" helemaal niks te maken.

16-08-2022 13:15

wijzijndebeste123 +163323

naar man utd gaan zou enorm dom zijn. louter qua reputatie is t nog een grote club. echter hebben ze 6-7 nieuwe spelers nodig om überhaupt weer mee te kunnen doen om de bovenste plaatsen. met de huidige selectie zullen ze zelfs geen cl halen. naast liverpool en city zijn ook chelsea, arsenal en spurs beduidend beter. waarom zou antony naar een club gaan die meerdere seizoenen nodig heeft om de selectie competitief te krijgen? dan gooi je jaren van je carrière weg.

16-08-2022 11:51

Mike1 +5342

Tuurlijk wel opnemen en dan zeggen "please leave a message after the beep, but only if you are willing to pay 100 million". Veel effectiever dan niet opnemen want dan bellen ze nog eens :)

16-08-2022 11:50

Altijdindestraat +39877

En geen Duitse, Italiaanse, Franse, Spaanse nummers

16-08-2022 11:45

Eurysaces +29505

Zelfs voor 80 miljoen (vergeet de 20% niet) zou ik gewoon uitgaan van het feit dat we een voetbalclub zijn en geen geldpakhuis.

Ajax heeft veel spelers verloren die erg belangrijk waren, vooral achterin, en er is geen financiële noodzaak meer om te verkopen. Focus moet nu echt op het voetbal.

Antony in het shirt van Ajax heeft een enorme sportieve waarde, maar vergeet ook niet wat het betekend voor aanstormend talent. Als talent ziet dat het zich bij Ajax, op de vleugels van Brazilië in de basis kan spelen, is dat goud waard.

Daarnaast, je kan niet bij elk groot talent de Neres angst voor terugval meenemen. Je moet er vanuit gaan dat spelers zich bij Ajax blijven ontwikkelen.

16-08-2022 11:38

De Stift +7043

Voor alle partijen beter als Antony nog een jaar blijft. In de eredivisie kan hij zijn hele trucendoos doorontwikkelen, zijn schot verbeteren en fysiek versterken. De aanval Antony, Brobbey en Bergwijn kan ook in de CL voor een hoop gevaar zorgen. Na een goed WK en een gewonnen CL kan Antony voor 150M volgend seizoen naar de echte Europese top. Een tussenstap als United heeft hij dan niet nodig ;)

16-08-2022 11:10

Altijdindestraat +39877

Echte Europese top?! Ajax is top toevallig!

16-08-2022 11:30

Steffenhagen +37811

Ik denk niet dat Ten Hag de aankoop van Antony er bij united doorkrijgt . De kritiek op martinez en eriksen zullen hen huiverig hebben gemaakt . Als die 80 miljoen gaan investeren dan zullen ze eerder voor types met een bewezen reputatie gaan uit een topcompetitie . Bijvoorbeeld Sane van Bayern

16-08-2022 10:40

Koekie87 +20967

Zal Antony ook zelf niet huiverig zijn voor een club als Manchester United die al jarenlang belabberd voetbal spelen en waar totaal geen eer te behalen valt. Ik heb zelf namelijk helemaal niet de indruk dat Antony zit te wachten op Manchester United. Dat word door de pers zo gebracht maar ik vraag het me echt af in Antony zijn geval. Ik kan me goed voorstellen dat hij straks liever naar clubs gaat waar echt eer te behalen valt. Heb het dan over Bayern München, Real Madrid, Manchester City, Liverpool en noem het allemaal maar op. Daarnaast is de kans zeer groot aanwezig dat als ten Hag nog een aantal wedstrijden verliest gewoon vroegtijdig word ontslagen.

16-08-2022 10:46

louis60 +11472

Wat hou ik toch van Sjaak Swart. Mr. Ajax is ons orakel uit de Meer. Hij is de 'force' uit de Arena en hij heeft alle grote successen van Ajax mee mogen maken. Sjaak wordt minstens 100 jaar aub.

16-08-2022 10:38

HarryHarHar +3018

Als Antony dan toch verkocht word, zou Ziyech misschien een optie zijn voor rechter spits

16-08-2022 10:25

SambaNeres +2291

Zelfde geldt voor jou, kappen met die 'h'. En Ziyech gaat nu (nog) niet terugkomen.

16-08-2022 10:36

Koekie87 +20967

Tja ik snap echt niet wat Anthony bij een club als Manchester United zou moeten. Dat word helemaal niks daar aangezien dat hele team brandhout is. Ik zou lekker bij Ajax blijven als ik Anthony was. Uitblinken in de NLse competitie en straks in de CL en hopelijk een goed WK spelen en dan kan hij volgend jaar wel naar clubs die veel beter zijn als Manchester United.

16-08-2022 10:17

SambaNeres +2291

Stop toch eens met die 'h' joh. Hoe kom je erbij?

16-08-2022 10:35

Koekie87 +20967

Gaat automatisch.

16-08-2022 10:39

Maikel +6862

Gaat automathies?😁😅

16-08-2022 13:16

Ozymandias +159568

Gezien het feit dat United altijd te veel betaald voor spelers zou ik als technisch directeur altijd opnemmen als ze bellen.

16-08-2022 10:13

Kingoffdatoilet +17131

80 miljoen, veel te weinig.

16-08-2022 10:11

appiehappie +3024

Sjaak, helemaal eens.

16-08-2022 10:08

OntlastendeMiddenvelder +1987

Zonder grappen: tachtig miljoen is echt te weinig voor zo'n zeldzaam type. Zeker met nog twee weken op de klok voor de transfermarkt sluit én een WK in de winter. Je zal gek zijn om hem nu te verkopen. Honderd miljoen moet ook kunnen als hij niet tegenvalt in de Champions League.

16-08-2022 10:03

Moooo +3962

Antony heeft een aantal clausules in zijn contract staan. De Transfersom kan oplopen tot €21,75 miljoen, bij: 100 wedstrijden voor Ajax, topscorer van de Eredivisie, winst Champions/Europa League.

São Paulo ontvangt 20% van de winst bij verkoop

Ik hoop alleen dat Ihattaren snel zijn plek over kan nemen, mocht een top club interesse hebben.
Verder heeft Ajax Conceição, Kudus en Berghuis op deze positie.
ManUtd gaat het sowieso niet worden, Antony is niet zo goed in het verdedigen..
Ik verwacht ook niet dat de beste 4 a 8 ploegen dit gaan neerleggen voor een Antony. (Bayern, Liverpool, ManCity, PSG, Real) alleen een Barcelona zie ik gekke dingen doen als Dembele niet komt opdagen tijdens de training en zijn grootste rivaal 1 slechte pot speelt dan moet Antony komen van de clubleiding..

16-08-2022 10:01

OntlastendeMiddenvelder +1987

Oei, in dat geval moeten we slim zijn. Vanaf 99 wedstrijden op de tribune zetten en bij de return van de halve finale CL niet op komen dagen.

16-08-2022 10:06

Newbee34 +6716

Tip: twitteracount van Antony. Heerlijk de smeekbeden van de United fans.

16-08-2022 09:26

RayJordaan +6830

Wat een trieste fanbase heeft die club zeg

16-08-2022 09:46

SjakiedeWit +2636

Als Antony vertrekt, vertrek jij dan ook, Antony39?

16-08-2022 09:20

OntlastendeMiddenvelder +1987

Persoonlijk ga ik ook altijd weg als Ajax zonder ontlastende middenvelder speelt.

16-08-2022 10:01

In Bassey we trust +15361

Sjaak is een beetje traag van begrip. Heeft niet door dat ik hem al maanden negeer. Als je zijn reacties terugleest wat kan via zijn profiel, zie je dat hij zowat alleen met mij bezig is. In het begin nog wel eens aangegeven dat hij niet op mij moet reageren, maar het dringt maar niet door.

16-08-2022 12:12

Ajax27 +19086

Haha de waan van de dag... heerlijk!! Vorige week las ik nog vele reacties hier van AS'ers die Neres beter vonden dan Antony. We hadden Neres noooooittt moeten laten gaan. Nu lees ik weer dat we Antony noooooiittt moeten laten gaan... zeker niet bij bedragen van 80 miljoen. Minimaal dit... minimaal dat.... hou toch op man kleuters.

Iedereen is vervangbaar, ook Antony. Als er 80+ miljoen komt, gaat er een dikke strik omheen en weg. En als ie weg gaat staat de volgende weer op. Conceicao... Berghuis... van Axel Dongen... wie dan ook.

Wat velen eventjes vergeten is dat onze meeste aankopen dit jaar na 1 juli kwamen. Waarom? Omdat Ajax anders rode cijfers zou schrijven. Wij balanceren op een dun koordje wat betreft de financien. We nemen enorm veel risico en nemen de groepsfase van de CL standaard op in de begroting. We hebben een hoog salarishuis en dus zijn we in tegenstelling tot veel andere clubs enorm afhankelijk van transfers.

Wij kunnen niet het risico lopen dat Antony die nu (wellicht) in trek is voor 80 miljoen, misschien door omstandigheden volgend seizoen 'maar' 40 miljoen waard is. Als er daadwerkelijk een bod van 80 miljoen komt is dat een bedrag wat je in de winter en volgende zomer weer kunt investeren. Dat gaat Ajax nooit weigeren, en terecht.

16-08-2022 08:51

wladimir +3059

Met Berghuis, Ihatarren en Conceicao zijn reeds drie opvolgers voor Antony in huis gehaald. Tadic kan ook op rechts spelen en in Jong heeft Sontje Hansen misschien nog het potentieel.

Antony is volgens mij voor minder dan 20 miljoen naar Ajax gekomen. Er is dus al twee jaar afgeschreven op zijn transfersom. Zijn oude club zal wel een flink doorverkooppercentage ontvangen. Desalniettemin zal Ajax zo´n 60 miljoen overhouden. Dat is kwalificatie Champions League + overwinteren.

Ajax wordt sowieso 2e en het ziet ernaar uit dat de top twee van de Eredivisie Champions League speelt vanaf volgend jaar. De nummer drie mag kwalificeren. FC Twente gaat dus ook weer een grote club worden.

16-08-2022 09:18

Freddy +11375

Berghuis en Ihattaren zijn spelers die zo'n positie heel anders invullen. Ik denk juist dat Ajax een type Antony / Conceicao nodig heeft omdat je daarmee de verdediging makkelijker uit elkaar speelt.

16-08-2022 09:23

wladimir +3059

Met Brobbey in de spits kun je denk ik wel met Berghuis, Tadic of Ihatarren op rechtsbuiten spelen. Vorig seizoen met Haller was dit wel een probleem. Ook Taylor is een verbetering t.o.v. Gravenberch. Berghuis, Klaassen en Kudus op de bank gaat tot onrust leiden.

Antony is onze beste speler, maar tegen bedragen rond de 80 miljoen kan Ajax simpelweg geen nee zeggen.

16-08-2022 09:33

Henkjanklaas +20607

Het gaat er toch vooral om dat je Antony in een Ajax shirt wil zien en van hem wekelijks wil genieten en straks in de CL. Al dat geld is leuk maar het weegt niet op tegen het enorme plezier dat we aan hem beleven

16-08-2022 09:37

wladimir +3059

Vorig seizoen heeft Ajax ternauwernood een verlies weten te voorkomen. Een financiële buffer zorgt voor rust en stabiliteit. Ajax heeft al drie opvolgers voor Antony in huis gehaald. De bedoeling is sowieso om hem voor een goede prijs te verkopen. Daarnaast zou er zo maar eens wat onrust kunnen ontstaan met Berghuis, Klaassen en Kudus op de bank. Ook Ünüvar loopt nog rond in Amsterdam en verdient weleens een kans. Daarachter komen ook alweer grote talenten aan. Ajax is een verkoopclub. Die inkomsten brengen ons richting Europese top op lange termijn.

16-08-2022 09:40

Ajax27 +19086

Zeker waar. Ziyech vulde de positie ook heel anders in dan Antony, maar was ook weergaloos. Iedere speler zal anders zijn, uniek zijn en als buitenspeler zijn eigen unieke kenmerken brengen. Het is juist fijn dat je naast Conceicao iemand als Berghuis hebt. Dat geeft je dus de mogelijkheid om die positie heel anders in te vullen als daarom wordt gevraagd.

16-08-2022 11:28

Ajax27 +19086

Natuurlijk, helemaal waar. Ik had ook het liefst dat jongens als Sneijder, vd Vaart, Suarez, Ibrahimovic, Frenkie, de Ligt, Eriksen, Ziyech en noem ze maar op hun hele carriere hier hadden gevoetbald. Dan hadden we wellicht wel een paar keer de CL kunnen winnen de afgelopen 20 jaar.

Maar de realiteit is dat we een tussenstation zijn voor toptalenten. Die komen en gaan wanneer zij denken dat ze klaar zijn voor een volgende stap in een grotere en betere competitie.

Zolang ze er zijn... omarmen en puur genieten. Voor lief nemen dat dit soort spelers wat vaker dan de gemiddelde speler een foutje maakt maar we wel "oehhhh" en "aaaahhh" en "bohhhh" kunnen roepen in het stadion na weer een geweldige actie.

Maar als het geld komt, dan komt het. En dan moet Ajax helaas zakelijk zijn....

16-08-2022 11:32

vandenhaas4 +15053

Ajax heeft al twee keer eerder geen genoegen genomen met 80m (De Ligt en De Jong). Als Ajax vindt dat Antony meer dan 80m waard is zullen ze dat gewoon weer vragen.

16-08-2022 10:16

Koekie87 +20967

Voor hetzelfde geld speelt Antony een geweldig WK, NLse competitie en CL campagne en dan is hij volgend jaar nog meer waard en hebben zelfs clubs als Manchester City, Bayern München en Real Madrid intresse in hem. Risico's heb je altijd in het leven maar zou oliedom zijn van Ajax om zo kort voor het sluiten van de transfermarkt nog een van je belangrijkste spelers te verkopen. Daarnaast vraag ik me af of Antony ook daadwerkelijk intresse heeft in een club als Manchester United wat eigenlijk een beetje vergane glorie is en wat een team heeft wat echt brandhout is. Daarnaast hoeft ten Hag nog maar 2x flink te verliezen met United en dan word hij gewoon de laan uitgestuurd. Als ik Antony was zou ik nog even geduld hebben totdat de echt grote clubs komen die ook echt om de prijzen meedoen.

16-08-2022 10:38

thajax +7423

In de Eredivisie zouden we zonder Antony kunnen omdat we enkele goede vervangers hebben. Maar in Europa hebben we elke sterspeler nodig. Dus ook zeker Antony. Maar bijv ook Kudus. Ook bij twee blessures en een schorsing moeten we een topelftal op de been kunnen brengen.

16-08-2022 08:47

wendoo9 +8108

Ook in de Eredivisie zal je Antony dit seizoen hard nodig hebben. Ga er niet te licht over denken. Ga uit bij Twente spelen zonder Antony op het moment als voorbeeld te noemen. Aankomend seizoen kan elke misstap fatal zijn.

16-08-2022 09:02

Henkjanklaas +20607

De aanval is nu subliem maar links achterin zit de zwakke plek en dat kan ons zo maar opbreken in de CL campagne.

16-08-2022 09:38

thajax +7423

Met Wijndal, Blind en Bassey? "
Is toch gelijkwaardig aan vorig jaar Nico en Blind lijkt me zo.
Ik denk dat de zwakke plek toch in het doel ligt. En met Rensch/Sanchez moeten we het ook nog zien.

16-08-2022 10:24

Dolblij +44984

En als er dan een engels nummer belt voor Klaiber?

16-08-2022 08:44

rsvh88 +5468

Eerder 040

16-08-2022 09:20

AFCA-Driebergen +22138

80 miljoen? Dat was het een paar weken geleden. Bij nu beginnen we noet eerder dan 150 te praten. En ook dan wat mij betreft niet laten gaan. Die jongen wilt graag naar het WK en is alleen al daarom tot op het bot gemotiveerd. Een betere speler ga je ook nu niet meer terugkrijgen in die tijd. Ihattaren kan nog een leuke vervanger zijn als hij mag blijven en verder gaat waar hij in de voorbereiding mee bezig was. Maar wat mij betreft verkopen we Antony niet meer.

16-08-2022 08:32

Ajaxbrl +13690

Gewoon behouden die 80M krijg je over een jaar ook wel of zelfs meer

16-08-2022 08:27

oudzuid2 +7292

Berghuis en... Ihattaren als vervangers van Antony?

16-08-2022 08:16

Ajax27 +19086

Ihattaren zie ik niet zo snel gebeuren. Wel Conceicao en Berghuis. Berghuis op de flank met Tadic aan de andere kant werkte niet, te statisch en te weinig diepte. Maar nu met Bergwijn aan de andere kant kan het zomaar zo zijn dat hij daar veel beter uitkomt.

We moeten niet vergeten dat ie ongeveer z'n hele professionele carriere als rechtsbuiten heeft gestaan en hij het daar prima deed bij AZ en Feyenoord.

16-08-2022 08:54

ajax4perez +9526

Iedereen is vervangbaar, ook Antony. Nee ik wil hem echt niet kwijt maar de selectie is zo breed dat er veel opties zijn voor de rechtsbuiten.

Een voorhoede met Bergwijn, Brobbey en Tadic/ Kudus is niet erg. Daarbij heb je als het even mee zit ook nog de beschikking over ihattaren en Berghuis als het echt moet.

16-08-2022 08:16

HaberBosch +184

Eens. Het liefste blijft hij het hele seizoen, maar na een goed WK kan ik mij voorstellen dat je de knaken pakt om dat voor volgend seizoen te kunnen investeren. Dit jaar zijn er goede vervangers en hopelijk onteikkelt de jeugd zich ook goed door.

16-08-2022 08:20

Sunny +9547

Off over een andere uitblinker!
In de rubriek Da’s Logisch analyseert Het Parool elke week ‘het spel achter het spel’. Met deze keer aandacht voor de opmerkelijke ontwikkeling van Edson Álvarez.

Dat Edson Álvarez in defensief opzicht van levensbelang is voor Ajax, moet inmiddels zelfs zijn grootste criticaster kunnen toegeven. De cijfers zijn overduidelijk: zonder Álvarez op het veld is Ajax in de eredivisie sinds 2019 een redelijk presterende ploeg, mét de Mexicaan heeft het (ruim) de beste defensie op de Nederlandse voetbalvelden.

Maar in de spectaculaire overwinning op FC Groningen (6-1) is goed te zien dat Álvarez inmiddels meer is dan een defensieve breker van de buitencategorie. Als passer is de controleur zichtbaar gegroeid.

Op drie fronten heeft Álvarez zich zichtbaar ontwikkeld als passer.

Speloverzicht door verbeterde balaanname
In de openingsfase zien we Álvarez, voorheen toch zeker niet berucht om zijn lange passes, een aantal keer het spel vlug verleggen naar de flank, met een uitgemeten diagonale pass.

In de eerste helft vindt Álvarez drie keer op die manier de ruimte op rechts bij Antony, die voor rust de nieuwe Groningse linksback Isak Määttä volledig dol speelt.

Dat Álvarez meermaals het spel naar de flank kan verplaatsen via een pass met een hogere moeilijkheidsgraad, is vooral te danken aan wat hij vóór deze passes doet. De aannames van de Mexicaan zijn namelijk aanzienlijk verbeterd ten opzichte van zijn beginperiode in Amsterdamse dienst. Doordat Álvarez nu aanzienlijk soepeler is geworden in zichzelf opendraaien vanuit de balaanname, verschaft hij zichzelf meer ruimte en tijd om moeilijker ballen te geven.

De kwaliteitssprong op dit vlak tekent de arbeidslust van Álvarez. Dat een 24-jarige speler nog dit soort grote stappen in zijn ontwikkeling maakt, is alleen mogelijk met flinke extra investeringen op het trainingsveld.

Verticaal vertrouwen
Het toegenomen zelfvertrouwen als passer is niet alleen bij lange ballen te zien. Ook qua keuzes in de passing speelt Álvarez zichtbaar met meer durf.

Meermaals kiest Álvarez voor de risicovollere, verticale pass op Dusan Tadic in de as van het veld, terwijl er een simpeler alternatief is in de vorm van een breedtepass op rechtsback Devyne Rensch. Waar Álvarez in zijn beginperiode in Amsterdam (te) regelmatig voor de veilige optie zou gaan uit angst voor balverlies, voegt de controleur nu veel vaker een voorwaartse bijdrage toe met zijn passes door het midden.

Dat Álvarez meer zelfvertrouwen heeft gekregen als voorwaartse passer, komt de nieuwe samenstelling in de voorhoede van Ajax goed uit. In de opstellingsvariant tegen Groningen, waarin de Amsterdammers nu met aanvaller Tadic achter de spits spelen in plaats van een traditionelere invulling met Davy Klaassen (als loper) of Steven Berghuis (als passer), zal de ‘nummer 10’ minder vaak te vinden zijn als extra helper in de spelopbouw.

Sluwe opbouwer
Maar waar de verbetering in aannames, lange ballen en passkeuzes makkelijk te spotten zijn, heeft Álvarez ook op een wat subtieler vlak een flinke sprong voorwaarts gemaakt. De Mexicaan is aanzienlijk handiger geworden in het vrijkomen uit de ‘dekkingschaduw’ van de aanvallers van de tegenstander. Als eerste aanspeeloptie op het middenveld moet je aanvoelen wanneer er ruimtes in de rug van afjagende tegenstanders vallen. Een kwaliteit die Álvarez tegen Groningen veelvuldig toont.

16-08-2022 08:03

Oeroeboeroe +18316

Absoluut mee eens, je ziet Alvsrez met de week groeien.

16-08-2022 08:28

Eurysaces +29505

Zonder twijfel behoor ik tot zijn grootste criticasters, maar ook ik was te spreken over zijn optreden tegen Groningen.

De ontwikkelingen die je beschrijft zag, ook ik, duidelijk terug afgelopen zondag. Ik had niet verwacht dat hij op deze leeftijd nog zulke grote stappen kon maken, vooral zijn ontwikkeling in bewegelijkheid aan de bal is opvallend.

Zomer is het nog niet, want er wordt veel gevraagd van een 6 aan de bal bij Ajax, zeker zonder Mazraoui en Martinez, maar deze zwaluw die ik gezien heb is zeer bemoedigend.

16-08-2022 11:13

trodat4030 +96403

Parool=Spaan=diepindeholvanallespelersvanfulcovankooperen

Niets nieuws onder de horizon.

16-08-2022 11:20

MarcoB1971 +4776

Dit heb ik afgelopen zondag ook nog gezegd in een topic. Iedereen die Alvarez afvalt heeft nog steeds de Alvarez van 2019 in zijn hoofd. Op de een of andere manier kunnen de mensen hun mening niet meer bijstellen. Wat niet in het bovenstaande stuk staat, is dat hij ook coachend heel erg vooruit is gegaan.

16-08-2022 11:42

MarcoB1971 +4776

Ik denk dat hij ook blijft. Hij is aan het genieten en heeft een connectie met Bergwijn. daarnaast komt het wk eraan, die jongen neemt echt geen risico.

16-08-2022 08:02

Mike1 +5342

Je kunt ook zeggen "onze vraagprijs is nu 100 miljoen en iedere week dat we dichter bij de transfer-deadline komen doen we daar 10 miljoen bovenop."

16-08-2022 07:48

Harold +10572

Antony blijft gewoon nog bij Ajax dit seizoen.

16-08-2022 07:47
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.