Sintenie over buitenlandse jeugdspelers Ajax: 'Is dat al die investeringen nog wel waard?'

door NielsOpdam 78

Bron Het Parool

Sintenie over buitenlandse jeugdspelers Ajax: 'Is dat al die investeringen nog wel waard?'

door NielsOpdam 78

Bron Het Parool

Laatst geüpdatet

Dick Sintenie constateert dat de buitenlandse jeugdspelers nog maar nauwelijks doorbreken bij Ajax. Dat schrijft de journalist in Het Parool. Dinsdag vertrok de 22-jarige Victor Jensen naar FC Utrecht en nam Ajax de zeventienjarige Belgische jeugdinternational Mika Godts over van KRC Genk.

'Ajax speurt wereldwijd volop naar talentvolle jeugdspelers, maar buitenlandse beloften breken nauwelijks door in Amsterdam. Is dat al die investeringen – in tijd en in geld – nog wel waard?', opent Sintenie zijn stuk. De Ajax-watcher vraagt zich af of de lat te hoog ligt. 'Is de stap van de jeugd naar Ajax 1, met Jong Ajax als tussenstation, te groot geworden? Niet als je kijkt naar de ontwikkeling die Jurriën Timber, Ryan Gravenberch en Kenneth Taylor hebben doorgemaakt, maar de talenten díe doorbreken, zijn Nederlanders.'

Sintenie schrijft dat er een periode was dat Ajax juist gebruikmaakte van talentvolle spelers uit België en Denemarken. Hij noemt de namen van onder meer Jan Vertonghen, Toby Alderweireld en Christian Eriksen. 'Er was destijds, in het eerste decennium van deze eeuw, ook beduidend minder concurrentie in de selectie. Ajax is in 2016 een ander beleid gaan voeren. Met hogere transfersommen en salarissen haalde de club gearriveerde spelers binnen om potten te kunnen breken in de Champions League.'

'Voor Jensen was de strijd met Tadic, Promes, Berghuis en Bergwijn een ongelijke'

'Voor Victor Jensen was de strijd met Dusan Tadic, Quincy Promes, Steven Berghuis en Steven Bergwijn – om maar een paar concurrenten te noemen – een ongelijke', concludeert de journalist. Sintenie schrijft dat Ajax in de afgelopen jaren meer dan twintig voetballers, van tussen de zestien en achttien jaar, uit het buitenland heeft gehaald.

De Amsterdammers hoopten dat deze spelers de laatste stappen in hun ontwikkeling bij Ajax konden maken. 'Daar ging niet zelden een heel traject aan vooraf, van scouting tot onderhandelingen met clubs en zaakwaarnemers, en er was soms veel geld mee gemoeid... Soms betaalde Ajax een onkostenvergoeding of een transfersom van een paar ton voor een jong talent uit het buitenland, maar geregeld liepen de kosten in de miljoenen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

BokkieBokstra +11331

Ontluisterend verhaal, misschien een goede reden om te stoppen met het halen van hele jonge spelers van ver en het te houden bij spelers uit de buurt. Als het om jeugd gaat.

Wat Ajax doet doen bijna alle clubs. Zoveel mogelijke talenten, waar dan ook, vandaan halen. Bang om de boot te missen maar ook als handelswaar.

Toch snap ik het niet, ik denk dat het voor talenten veel beter is om in de buurt te blijven waar ze vandaan komen en zich daar te ontwikkelen, in de eigen omgeving.

Dat er zo weinig spelers doorkomen is niet gek. Dat is hetzelfde als je jeugd hebt met spelers uit de buurt. Dat is altijd zo geweest. Het is weinige gegeven om uiteindelijk Ajax 1 te halen. Zeker met het beleid van de afgelopen jaren waarbij de aandacht meer naar kopen is gegaan.

02-02-2023 08:23

Ajax27 +19213

Eens, als je zoveel koopt om in de internationale subtop mee te kunnen doen, dan kun je jezelf afvragen waarom je dit soort talenten steeds moet blijven kopen.

Anderzijds... kijk naar een club als Bayern. Die blijven ook continu speuren naar jonge toptalenten. Die blijven ze ook relatief jong kopen voor weinig geld. Misschien groeit er 1 uit tot een basisspeler, maar ook daar vallen 9/10 jonge spelers af.

Het heeft denk ik alles met geld te maken. Een talent kopen voor een paar ton, paar jaar energie in steken en vervolgens verkopen voor 5-10 miljoen is lucratief, dat kan een relatief constante geldstroom zijn die interessant is.

02-02-2023 10:57

Tommyshelby +129565

Voor de verandering ben ik het met Sintenie eens.

Ik denk dat Ajax die centen eerder in de nationale scouting kan steken, of richting België moet trekken. Hele interessante markt waar Ajax ook een goed trackrecord heeft.

Kijk maar eens hoeveel Amsterdammers er bij AZ spelen bijvoorbeeld, ik noem een Boadu en Stengs, dat zijn geen toppers maar beter dan pakweg Dall en Rasmussen bijvoorbeeld.

01-02-2023 21:05

Ozymandias +159568

Inderdaad, een talent als Poku speelde begin 2019 nog als 15 jarig talent onder de neus van Ajax bij een Amsterdamse amateurclub. Zolang talenten van dat kaliber in Amsterdam worden gemist heeft de jeugdscouting van Ajax niets te zoeken in het buitenland.

Trouwens is het belachelijk hoe ze met Poku omgaan. Hij schiet de o18 competitie aan flarden omdat dat niveau veel te laag voor hem is maar ze laten hem weinig spelen met Jong AZ in de Eerste Divisie.

01-02-2023 21:17

Tommyshelby +129565

Ja ik zag hem opeens opduiken tegen Ajax o18, heel vreemd, hij heeft zelfs tegen Celtic gespeeld in de EL play-offs. Moet mentaal zwaar zijn, Rensch ging ook van Oranje naar Jong Ajax en had daar zichtbaar moeite mee.

Anderzijds komt Taylor bijvoorbeeld weer van Heiloo, dat ligt dichterbij Alkmaar, dus gelukkig houden ze nog enigszins hun ogen open. Maar het kan zeker beter.

01-02-2023 21:33

Ferd +38565

Boadu stond bij Ajax op de radar maar werd afgewezen als jong jochie (en terecht, die kan nog steeds weinig met de bal) en Stengs? Die is minder dan Rasmussen, terwijl ik niet heel veel vertrouwen in Rasmussen heb. Stengs is slappe hap, zomeravondvoetballertje

02-02-2023 04:27

Moooo +3975

D. Sintenie slaat vaker onzin uit, wat een dwaas.
Bij Branie altijd de grootste woord en er komt alleen maar onzin uit.

Bassey dit en Bassey dat.. Bassey is gewoon beter dan Ajax zelf. Zonder hem bakten ze ook niks van.
Over een seizoen of 2 wil ik graag deze kerel weer horen over Bassey.

Bassey leert nu (voetballen) de rest kan hij als de beste, een man afstoppen.
Over 2 seizoenen gaat hij Ajax 100 miljoen opleveren,

01-02-2023 19:53

Ferd +38565

kwam als 19-jarige direct voor Jong Ajax. Niet voor de jeugdopleiding

02-02-2023 04:29

DEELM +11891

Jong is toch jeugd of zie ik dat nou verkeerd?

02-02-2023 11:28

Ferd +38565

Jong is betaald voetbal. Spelen KKD. Het is een verlengstuk van de jeugd, niet echt jeugd, maar wel een opleidingstraject voor Ajax 1.

03-02-2023 04:03

trodat4030 +97067

De kans om te slagen is sws ontzettend klein, ook voor Nederlandse talenten. Het heeft imo weinig te maken met herkomst. Ik zou wel eens willen weten hoeveel procent Nederlandse talenten er doorbreken en hoeveel buitenlandse. En dan wel graag over onze bijna 123 jarige bestaan.. In absolute aantallen is het namelijk erg oneerlijk, want er spelen véél meer Nederlandse talenten dan buitenlandse en zodoende is het natuurlijk een ABC-tje dat er ook meer Nederlandse talenten doorbreken.

01-02-2023 19:04

Ozymandias +159568

Maar niet elk Nederlandse talent wordt als toptalent gezien. Veel van de talenten die Ajax aantrok stonden op doorbreken bij hun eigen club. Dan kan je niet vergelijken met een gemiddeld Nederlands talent in de jeugdopleiding. Als je wil vergelijken dan moet je de buitenlandse talenten vergelijken met de Nederlandse toptalenten.

Als in de afgelopen tien jaar de grootste successen van dit beleid Dolberg en Traoré zijn dan toch gewoon logisch om ermee op te houden en hun ergens op te richten waar ze wel goed in zijn?

01-02-2023 19:07

DrFootball +15145

Ze zou een blauwdruk moeten maken van talenten die slagen. Ik ben er van overtuigd dat er bepaalde criteria, buiten het voetbal, steeds terugkomen. Dat zou enorm helpen in je scouting.

01-02-2023 19:10

Ozymandias +159568

Dat doet Ajax, in ieder geval al sinds de Fluwelen Revolutie.

01-02-2023 19:17

DrFootball +15145

Weet jij welke?

01-02-2023 19:37

Ozymandias +159568

Nee, weet wel dat toen Haesaert het jeugdprofiel wat na de Fluwelen Revolutie was opgesteld heeft aangepast hij aspecten daarvan in het jeugdprofiel heeft opgenomen (waar Jonk erg tegen was). Ik weet niet welke.

01-02-2023 19:39

Rockanje23 +37099

Ajax schiet met hagel in de hoop dat er af en toe iemand geraakt wordt waar we later iets aan hebben. Met gericht scouten en opleiden heeft dit niets te maken.
Ajax doet niet veel anders als wat de Engelse clubs jarenlang massaal deden voor de Brexit.

01-02-2023 18:55

DrFootball +15145

Aankopen kan je wel doen. Je zal buiten de voetbalkwaliteiten moeten kijken naar de geestelijk, fysieke en sociale kwaliteiten. Je zou een soort blauwdruk kunnen maken van de jongens die hier wel zijn geslaagd. Daar toets je spelers op. Echter op de huidige manier heeft het geen zin.

01-02-2023 18:53

Ozymandias +159568

Er is een duidelijke corrolatie zichtbaar als je alle kenmerken van de buitenlandse talenten naast elkaar legt. Namelijk als ze Vlaams spreken hebben ze een VEEL grotere kans op slagen. Nu wil ik daar geen conclusies uit trekken maar het kan zijn dat dit komt omdat Vlaams een groep van dialecten van de Nederlandse taal is...

01-02-2023 18:57

DrFootball +15145

Probleem is wel zo dat we te weinig aankopen hebben gedaan om er statistisch iets over te kunnen zeggen. We hebben ook een paar Denen die zijn doorgebroken. Misschien zelfs wel meer dan het aantal Belgen. Een Tsjech die het had gehaald zonder zijn blessures. Echter 1 speler drukt enorm op de uitkomst van de som, dus het lijkt mij zeer lastig om daar statistisch wat over te zeggen.

01-02-2023 19:02

Ozymandias +159568

Maak een groep Vlaamssprekende talenten die deze eeuw door Ajax zijn gehaald en een groep van alle niet-Vlaamssprekende talenten en het verschil is enorm. Van de Vlaamssprekende talenten is de meerderheid geslaagd van de niet-Vlaamssprekende talenten is bijna niemand geslaagd.

01-02-2023 19:03

DrFootball +15145

We hebben bij mijn weten 1 Tsjech gehaald; Cerny zonder blessures had hij Ajax 1 met vlag en wimpel gehaald. Dat zou betekenen dat 100% van alle Tsjechen een grote kans heeft om te slagen. 1 speler weegt te zwaar in de kansberekening. Neemt niet weg dat we behoorlijk wat Vlamingen hebben die hier zijn geslaagd. Aantekening daarbij vind ik wel dat ze bijna allemaal tegelijkertijd hier zaten. Dat helpt wel qua eenzaamheid.

01-02-2023 19:08

Ozymandias +159568

Met zo'n nationale benadering heb je inderdaad te weinig om iets op te baseren maar als je het baseert op Nederlandssprekende talenten en niet-Nederlandssprekende talenten heb je twee grotere groepen.

01-02-2023 19:09

Ozymandias +159568

Uit mijn hoofd kan ik er nu acht bedenken.

01-02-2023 19:28

Ozymandias +159568

Ohh, daarbij telde ik Idumbo, Bounida en Godts nog niet op omdat ze nog in de jeugd spelen. Al is Idumbo het eerste buitenlandse talent sinds Dolberg waar ik een enorm vertrouwen in heb maar ook voor hem is de weg nog lang.

Vermaelen, Vertonghen, Alderweireld, De Mul, Leyder, Idumbo, Bounida en Godts zijn de Belgische talenten die Ajax deze eeuw heeft gehaald die ik me kon bedenken. Waarvan tot nu toe alleen Leyder (die twee keer zwaar geblesseerd raakte in zijn eerste drie seizoenen bij Ajax) is mislukt.

01-02-2023 19:33

DrFootball +15145

Mats Rits

01-02-2023 19:35

Ozymandias +159568

Ohh ja inderdaad, had ik moeten herinneren, die zag ik niet lang geleden nog invallen.

01-02-2023 19:36

DEELM +11891

Jelle van Damme niet vergeten.

01-02-2023 19:42

Ozymandias +159568

Zijn die allemaal nog van deze eeuw? Dacht dat al langer geleden was.

@DEELM
Die was toch al doorgebroken in België voordat hij kwam? En in welke groep gaat die? De groep van net niet als Cerny en Fischer?

01-02-2023 19:43

DrFootball +15145

Gideon de Graaf is een Nederlander.

01-02-2023 19:44

DrFootball +15145

Cerny is voor mij niet mislukt. Die heeft enorm veel pech gehad met blessures. Was van Nouri en Van de Beek de beste van de 3.

01-02-2023 19:59

Ozymandias +159568

Fair, ik ben altijd een fan van Cerny gebleven. Zou hem nog steeds graag zien terugkeren (wanneer hij transfervrij is) voor een rol als back-up speler.

01-02-2023 20:01

Juichtoon +32655

Ms is dit een aanbeveling dat de jeugdspelers Nederlands leren.

01-02-2023 20:28

Ozymandias +159568

Antonucci waren we nog vergeten.

01-02-2023 20:33

Spielmacher +10764

Tom de Mul ook mislukt

01-02-2023 20:56

Ferd +38565

ik heb je gisteren al een lijstje namen gegeven waaruit bleek dat het niet klopt. Ajax heeft heel veel Belgen in de opleiding gehad die het niet hebben gered.

Vlamingen die het wel gered hebben:
Vertonghen
Vermaelen

Twijfelgevallen:
Van Damme
De Mul

Mislukt:
Mats Rits
Nathan Leyder (al kan dat ook een Franssprekende Belg zijn geweest)
Dieter Reynaert
Bram Verbist
Yama Sharifi
Rachid Tiberkanine
Stanley Aborah

En dan zal ik nog wel wat spelers gemist hebben

02-02-2023 04:37

Ferd +38565

Antonucci is toch een waal?

02-02-2023 04:39

trodat4030 +97067

Ozy Sintenie!

;-)

01-02-2023 18:50

Ozymandias +159568

Don't push me... ik pak mijn lijst aan mislukte buitenlandse jeugd aankopen er weer bij hoor! ;-)

01-02-2023 18:54

Balgevoel +30940

Soms wel, soms niet, Dick. Maxwell, Chivu, Zlatan... Ik ben oud, merk ik. Maar ja, ook heel veel anderen die zich nu ergens in de marge van het (prof)voetbal begeven... Liever geen miljoenen meer aan spenderen, volgens mij is wel duidelijk dat de duurste jeugdaankopen ook de kleinste kans op slagen hebben.

01-02-2023 18:24

Ozymandias +159568

Ibrahimovic, Maxwell en Chivu waren allen in eigen land al doorgebroken. Dat is meer vergelijkbaar aan de transfers van Antony en Martínez. Neres is het beste recente voorbeeld van een buitenlands talent wat werd gekocht voordat hij doorbrak en een enorm succes werd maar dat Neres nog niet was doorgebroken kwam dan ook omdat hij zwaar geblesseerd was en net na zijn blessure het seizoen was afgelopen.

01-02-2023 18:48

Balgevoel +30940

Maxwell net aan, volgens mij krap een seisoen, Chivu volgens mij 2 seizoenen en inderdaad, Zlatan, al 40 potjes (dat had ik toevallig laatst opgezocht) en kon ook naar Arsenal, maar heel veel clubs twijfelden nog, op zich ergens begrijpelijk. Misschien andere definitie van doorbreken, jij doelt op: nog voor doorbraak eigenlijke club binnenhalen, dus meer de 'Eriksen/Vertonghen/Alderweireld-lijn'? Ik meer op: seizoen gemaakt bij eigen club, maar nog in de marge, geen international, et cetera. Mag van mij trouwens allebei... 😂

01-02-2023 19:07

Ozymandias +159568

Ik zie doorbreken als een vaste basisplaats veroveren. Dus iemand als Dolberg en Jeppe Jensen die wel wat wedstrijden in het eerste voor hun club hebben gespeeld zie ik niet als doorgebroken bij eigen club maar iemand als Maxwell die in de loop van het seizoen een basisplaats veroverde en toen aan het einde van het seizoen door Ajax werd gekocht wel als iemand die al was doorgebroken. Natuurlijk is er een punt waar de grens daarvan erg dun is.

01-02-2023 19:22

DeKenner +9363

Het is waar dat Ajax te veel koopt om dit soort spelers te laten doorbreken. Een ‘jeugdspeler’ begint vaak met 0-1 achter ten opzichte van een ‘echte’ aankoop. En als die aankoop vertrekt, dan volgt er vaak nog een nieuwe aankoop ook. Het is dan lastig doorbreken. Het beleid was ooit om te spelen met jeugd, en waar de jeugd er voorlopig nog niet klaar voor was een gerichte aankoop te doen. Dus geen breedteaankopen. Zou leuk zijn als iemand dat weer even duidelijk maakt binnen de club.

01-02-2023 18:08

Ajax1969 +4166

Dan moet je de illusie loslaten dat je aan kan sluiten bij de Europese top en daar is zowel het management als het meren deel van de supporters nog niet aan toe.

01-02-2023 18:45

wladimir +3059

Wat een onzin! In 2018 / 2019 hebben we de halve finale gehaald, omdat er een aantal zeldzame talenten zich snel konden ontwikkelen naast een aantal meer ervaren jongens. Het is een illusie dat we ieder jaar kunnen meedraaien in de Europese top. Als we de jeugdopleiding blijven koesteren komt er weer een jaar dat we heel ver kunnen komen.

01-02-2023 23:50

Ajax1969 +4166

Wij zijn het eens. Ik bedoel helemaal niet dat dit nooit meer mogelijk is. Ik zeg dat wij niet structureel, dus vrijwel elk jaar, de kwartfinale Champions League halen. De laatste jaren heb ik te vaak gehoord dat de jeugd niet kon worden ingepast omdat het niveauverschil tussen jong en het eerste te groot was geworden. Ik ben het helemaal met je eens dat we de jeugdopleiding moeten koesteren. Overigens mogen van mij ook spelers als Antony, Neres en Onana gekocht worden, maar al die breedte aankopen van afgelopen zomer is het begin van het einde.

02-02-2023 20:12

Steffenhagen +37930

Een aspect van de analyse kunnen we maken : de aangetrokken spelers waren geen van alle van hoog niveau . Dus primair gaat het in de scouting zelf niet goed , maar dat is wel vaker een probleem bij Ajax

01-02-2023 18:06

Ozymandias +159568

Ajax moet geheel ophouden met niet Nederlandssprekende spelers aan te trekken voordat ze in hun eigen land zijn doorgebroken. Van de meer dan 30 buitenlandse jeugdspelers die Ajax in de afgelopen tien jaar heeft aangetrokken hebben alleen Dolberg en Traoré enige waarde gehad. De stap van een kleine club naar een topclub was voor talenten als Fitz-Jim en Boerhout al groot. Stel je voor hoeveel groter die stap is voor kinderen die geen Nederlands spreken en zonder hun familie in Amsterdam komen te zitten. Het is oneerlijk voor die kinderen die echt denken dat een stap naar Ajax goed voor hun ontwikkeling is terwijl ze bij Ajax allemaal weten dat dit niet het geval is.

01-02-2023 17:54

marceldenb +2306

Onana?
Maar zeker gelijk

01-02-2023 18:14

Ozymandias +159568

Onana was al 19 toen hij naar Ajax kwam, geen jeugdspeler meer. Al zou ik zelfs dat soort aankopen liever niet meer zien (Onana pakte dan natuurlijk wel geweldig uit).

01-02-2023 18:16

Balgevoel +30940

Bij keepers wel een iets ander verhaal, toch? Onze eigen Edwin... 😉

01-02-2023 18:22

Ajaxadam1 +31670

Fitz-Jim is geboren en getogen in Amsterdam en kwam van AZ. Dus zo heftig zal die overstap niet geweest zijn. Ligt meer aan zn eigen karakter dan de enorme overstap.

01-02-2023 18:16

Ozymandias +159568

Veel jeugdspelers die van andere BVOs komen hebben gesproken over hoe de cultuur in de jeugdopleiding bij Ajax geheel anders is en dat je veel meer voor jezelf moet opkomen. Zelfs een jongen als Quinten hadden het daar over en die kwam van Feyenoord.

01-02-2023 18:19

Ajaxadam1 +31670

Als Amsterdammer moet dat geen verrassing zijn lijkt me.. Quinten was net als Kian van karakter een rustig kind. Bij Feyenoord en AZ is het wat warmer/gemoedelijker en minder hard dan bij Ajax. Bij hun ligt t aan hun eigen karakter. Ook als ze bij Ajax begonnen waren hadden ze t daar wellicht lastig mee gehad.

01-02-2023 19:09

Ozymandias +159568

Ik denk niet dat die cultuur er bij de jongste jeugd al is maar dat dit bij Ajax groeit en dat talenten daarin meegroeien als ze bij Ajax spelen (zoals Fitz-Jim en Boerhout zich bij Ajax daarin ook hebben ontwikkeld). Natuurlijk zullen sommige talenten zich er veel makkelijker aan aanpassen dan andere talenten.

01-02-2023 20:05

eenAjaxfan +20392

Ik snap je punt, Ozzy, maar als ze eenmaal zijn doorgebroken in eigen land zijn ze niet meer te betalen voor Ajax.
Dan staan de PL clubs in de rij en kan Ajax het vergeten.
Scouting zal altijd een soort van gok blijven.
Simpelweg omdat je niet alles van tevoren goed kan inschatten.
Hoe een jongen van bijv. 17 zich ontwikkeld als voetballer is haast niet te voorspellen. Laat staan als mens.
Het is een mooi streven je, maar ik denk niet dat het realistisch is.
Tenzij het door de Fifa aan banden gelegd wordt, maar zie jij dat gebeuren?
De nieuwe ijstijd komt eerder, ben ik bang.

01-02-2023 18:23

Ozymandias +159568

"Ik snap je punt, Ozzy, maar als ze eenmaal zijn doorgebroken in eigen land zijn ze niet meer te betalen voor Ajax."

Tadić, Blind, Tagliafico, Álvarez, Martínez, Antony, etc. veel van de beste aankopen van Overmars waren spelers die in eigen land al waren doorgebroken. Clubs als Benfica en FC Porto halen ook elk seizoen meerdere reeds doorgebroken spelers uit allerlei landen op.

"Scouting zal altijd een soort van gok blijven."

Dit is geen gok meer, het is een bijna zekerheid dat een niet-Nederlandssprekende buitenlandse jeugdspeler bij Ajax niet zal slagen. Was het maar een gok. In de afgelopen tien jaar zijn maar twee uit de iets meer dan dertig buitenlandse jeugdaankopen van Ajax geslaagd. Waren Dolberg en Traoré zo broodnodig dat het al die jeugdtransfers waard was? Ik vind van niet.

"Hoe een jongen van bijv. 17 zich ontwikkeld als voetballer is haast niet te voorspellen. Laat staan als mens."

Een goede reden om niet aan het handelen in kinderen te doen.

01-02-2023 18:25

eenAjaxfan +20392

De spelers die bij Ajax niet slagen hebben dan wel weer (een iets) grotere kans om ergens anders wel hun broodmet voetballen te verdienen...
En daarbij blijft het hun eigen keus om naar Ajax te gaan, he.
Wat is de minimum leeftijd dan? 18, 19 ,20?? Ook dat zijn nog broekies waarvan je de ontwikkeling niet kan voorspellen. Je noemt inderdaad een paar mooie voorbeelden hoewel Tadic, Martinez en Antony ook behoorlijk jong waren toen zij naar NL kwamen.
Blind hoort niet in dit rijtje aankopen, want is eigen jeugd.

01-02-2023 18:34

Ozymandias +159568

"De spelers die bij Ajax niet slagen hebben dan wel weer (een iets) grotere kans om ergens anders wel hun broodmet voetballen te verdienen..."

Nee, dat klopt niet als je kijkt naar waar die talenten vandaan kwamen en waar ze zijn terechtgekomen. De meeste talenten komen stil te staan in hun ontwikkeling en komen bij een club terecht onder het niveau van de club waar ze voor Ajax voor speelden. Vergeet niet dat het toptalenten waren in eigen land. Veel zaten al dicht tegen het eerste van hun club aan en sommige kregen zelfs al wat speeltijd in het eerste.

"En daarbij blijft het hun eigen keus om naar Ajax te gaan, he."

Zwak argument, we hebben het over kinderen die niet weten hoe slecht dat voor hun ontwikkeling is en Ajax die hun een fabeltje voorhoudt dat het goed voor hun ontwikkeling zal zijn. Met zaakwaarnemers die geld verdienen aan zo'n transfer en dus vaak niet objectief advies geven.

Een transfer naar Ajax pakt voor niet-Nederlandssprekende kinderen zelden goed uit. Ik vind dat wij daar als fans van Ajax wel eerlijk in kunnen zijn. Verder is namelijk bijna niemand er eerlijk over.

01-02-2023 18:35

eenAjaxfan +20392

Tja, ouders hebben niets te vertellen tegenwoordig...

01-02-2023 18:41

Ozymandias +159568

Okay, dus het argument is Ajax is niet de enige schuldige aan het (onbedoeld) misbruiken van die kinderen? In plaats van mee te doen zou Ajax juist dé club kunnen zijn die de FIFA en UEFA oproept tot ingrijpen en het verbieden van internationale jeugdtransfers. Dat is heel goed mogelijk onder de EU regels (op culturele gronden) zolang de FIFA en UEFA hun macht gebruiken om de EU te lobbyen om er geen issue van te maken.

01-02-2023 18:41

Mescal +118

Ik ben het met je eens. Want dit is niet alleen bij Ajax zo, ook bij andere clubs zie je dit, met name Engelse en Italiaanse. Hier gaan/gingen toch veel jeugdspelers heen die het niet gered hebben.

Hierdoor hou je dus de eigen talenten in NL, waardoor ze meer kans hebben om later (22-23) de stap te maken. Waarom hebben we al jaren geen goede NLse buitenspelers meer? (Zie het NL elftal, geen echte buitenspeler met krijt aan de schoenen)

Wellicht dat een home-grown regel voor bijvoorbeeld max 2-3 buitenlandse talenten (u19) onder contract alle landen goed zal doen.

01-02-2023 18:57

Ozymandias +159568

Het is een vorm van kinderhandel en en vorm van kinderspeculatie. Echt iets voor late stage Capitalism...

01-02-2023 18:58

eenAjaxfan +20392

Nogmaals, een mooi streven om die "kinderhandel" af te schaffen.
Maar ik denk dat het (voorlopig) niet haalbaar is
Als Ajax dit "op eigen houtje" gaat invoeren gaan ze niet lang overleven.
Dat zal echt een collectieve afspraak moeten worden. Wellicht kan Ajax een poging wagen de Europese (top-)clubs hierin mee te krijgen. Maar dat zal dan toch vooral eerst op bestuurlijk niveau moeten gebeuren in plaats van als praktisch voorbeeld, het beste.jongetje van de klas willen zijn.

01-02-2023 19:30

Ozymandias +159568

"Als Ajax dit "op eigen houtje" gaat invoeren gaan ze niet lang overleven."

Ajax het nu niet overleefd als Dolberg en Traoré niet waren gekocht? Dat waren de enige geslaagde buitenlandse jeugdaankopen die de afgelopen tien jaar zijn gedaan. Het is geen opoffering, het is een onsuccesvol beleid.

01-02-2023 19:31

eenAjaxfan +20392

Ozy, ik vind dat je een te zwart wit plaatje schetst om je punt te maken.
Ook spelers die niet zijn doorgebroken bij Ajax1 hebben Ajax geld opgeleverd.
Ajax staat er niet voor niets om bekend dat ze een goede jeugdopleiding hebben.

01-02-2023 19:58

Ozymandias +159568

"Ook spelers die niet zijn doorgebroken bij Ajax1 hebben Ajax geld opgeleverd."

Als je Dolberg en Traoré niet meerekent heeft Ajax geen winst gemaakt op buitenlandse jeugdtransfers in de afgelopen tien jaar.

"Ajax staat er niet voor niets om bekend dat ze een goede jeugdopleiding hebben."

En dit schaad het imago van de jeugdopleiding van Ajax in de landen waarvan de ontwikkeling van hun toptalenten die naar Ajax gaan stil komt te staan.

01-02-2023 19:59

eenAjaxfan +20392

Prima, Ozy, je hebt je punt gemaakt.
Al ben ik het totaal niet mee eens.
Maar dat was ook al duidelijk, geloof ik...

01-02-2023 20:01

Ozymandias +159568

Meer dan tien jaar geleden. Kwam in 2011 naar Ajax.

01-02-2023 18:26

Slang3 +46025

Ligt het probleem dan aan de scouting of de begeleiding en training. Daarnaast haalt Ajax ook geen wereldtop talenten binnen (welke club wel, de meeste spelers in de wereldtop worden niet op hun 16e gehaald maar breken bij een club door).

Beter zou zijn om geen spelers te halen van 16 uit het buitenland, maar juist meer gebruik maken van Jong Ajax. Zoals nu met Godts, dan worden ze meteen getest op prof niveau en zijn ze ouder/meer ervaren.

01-02-2023 17:50

losjes020 +240

Het scouten in landen zoals Frankrijk, Spanje en Engeland van jeugdspelers zou waarschijnlijk veel beter uitpakken. Hoop talent wat in met name Engeland geen kans krijgt om door te breken, maar hoogstwaarschijnlijk wel goed genoeg is om te groeien in Ajax 1. Denemarken en België ligt het niveau toch al een stuk lager dan in Nederland.

01-02-2023 17:49

Jari Jansen Janssen +510

Zou wel zinvol zijn als het journaille zou onderzoeken wat hier mogelijke oorzaken van zijn. Deze feitelijke constatering kan iedereen maken.

01-02-2023 17:43
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.