Kieft ziet Brobbey worstelen en voorziet hem van advies: 'Speel wat afwisselender'

door Jesse ter Haar 37

Bron De Telegraaf

Kieft ziet Brobbey worstelen en voorziet hem van advies: 'Speel wat afwisselender'

door Jesse ter Haar 37

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Wim Kieft is van mening dat Brian Brobbey meer afwisseling moet aanbrengen in zijn offensieve acties. De columnist van De Telegraaf ziet in de Ajacied weldegelijk een aanvaller met kwaliteiten en ziet hem momenteel ten onder gaan aan de matige vorm van Ajax.

Het zelfvertrouwen van Brobbey werd er de afgelopen weken niet groter op en Kieft ziet dat het missen van elke kans aan hem knaagt. 'Hij zal wat afwisselender moeten spelen', geeft hij hem als advies. 'Te veel fungeert hij als aanspeelpunt. Dan gaat Brobbey tegen z’n tegenstanders aan hangen, terwijl hij met zijn snelheid juist vaker de diepte moet zoeken. Dat hij kwaliteit bezit als spits en afmaker hebben we eerder gezien, toen het wel draaide bij Ajax.'

'En laatst nog met zijn doelpunt bij FC Twente. Hij dook voor zijn tegenstander op bij de eerste paal en scoorde op een manier die je graag ziet van een Ajax-spits', vervolgt Kieft, zelf ooit spits van de club uit Amsterdam. 'Maar hoeveel fatsoenlijke ballen krijgt hij alles bij elkaar? En hoeveel steun van zijn medespelers? Brobbey zit in een moeilijke fase, maar dat heeft sterk te maken met het dramatische spel dat Ajax dit seizoen laat zien.'

Brobbey in het buitenland

Ondanks zijn pas 21-jarige leeftijd is Brobbey al bezig aan zijn tweede termijn bij Ajax. Eerder trok hij naar de Bundesliga en werd hij uiteindelijk niet het eerste talent uit de Eredivisie dat niet wist aan te haken in het buitenland. 'Hij redde het niet bij RB Leipzig en is terug bij Ajax waar een waardeloos elftal hem niet echt helpt als spits. Veel kansen krijgt hij niet en omdat het vertrouwen laag is, zie je dat iedere misser aan Brobbey knaagt.'

Lees meer over:
Plaats reactie

TPLily +373

En nog even leren koppen.

01-10-2023 10:14

Sense of.H +5432

Klaar met deze bloedzuiger, Mikautadze en Akpom geef bijde eens 90 minuten kans en ze zullen niet meer weg te denken zijn uit de basis, maar dan wel 4-2-2-2 systeem, want 4-3-3 bakken ze ook niks van.

30-09-2023 20:53

fanvooraltijd +6786

Brobbey ,de judas ,is lui en arrogant . Het ligt niet aan hem maar aan die anderen . Bederf voor Ajax !

30-09-2023 08:37

Saudara +7061

Lui?? Ik weet niet wat jij ziet, ik zie hem als 1 van de weinige spelers de laatste wedstrijden jagen en jagen. Steun die jongen gewoon man.

30-09-2023 11:40

Heisback +583

Lui is hij wel, als je door het terugsjokken van hem regelmatig buitenspel staat is een vorm van lui,

30-09-2023 16:25

Saudara +7061

Ik heb alle wedstrijden gezien die hij speelde. Daarin was hij verre van lui.

30-09-2023 18:08

fanvooraltijd +6786

Vreselijk lui ,sjokt een beetje over het veld ,komt altijd te laat ,presteerd niks !

30-09-2023 18:22

Saudara +7061

Je kijkt echt andere wedstrijden vriend.

30-09-2023 19:22

Kaatje +4791

Oneens. Dat hij niet of moeilijk scoort is een punt, maar daar heb je ook je team voor nodig. Het is voor hem ook shit hoe het nu allemaal loopt. Of eigenlijk niet loopt. Maar lui is hij zeker niet, integendeel.

30-09-2023 16:17

Heisback +583

Gruwelijk lui en sloom

30-09-2023 16:25

Qifesh +24917

'Maar hoeveel fatsoenlijke ballen krijgt hij alles bij elkaar? En hoeveel steun van zijn medespelers? Brobbey zit in een moeilijke fase, maar dat heeft sterk te maken met het dramatische spel dat Ajax dit seizoen laat zien.'

100%

30-09-2023 02:37

RSM +3916

Brobbey doet het goed deze slappe periode bij Ajax zal hem goed doen om meer uit zichzelf te halen en hopelijk lukt dat. Kieft kan dat begrijpen omdat hij zelf ook niet meer uitzichzelf kon halen.

30-09-2023 02:23

PH2BOT +39990

Pavlidis is een èchte spits omdat hij bijna altijd scoort vanuit kansrijke positie. Vorig seizoen, dit seizoen.

Brobbey is géén echte spits omdat hij juist doorgaans mist vanuit kansrijke positie.
En daar leggen wij dan zomaar even bijna 20M voor neer. Dan ben je dus niet goed wijs als club.

30-09-2023 01:40

Heisback +583

Luie ongemotiveerde voetballer, samen met Bergwijn wordt t nix

30-09-2023 16:27

Kryptonite +76738

Ik behoor misschien tot de kleine - bijna uitgestorven - groep die hem nog niet opgeeft. Hij heeft wel degelijk kwaliteiten en is in potentie een goede spits voor ons. Hij is fysiek sterk, hij kan een bal vasthouden, heeft een redelijke dribbel en is redelijk snel. Maar bovenal kan hij goed mee voetballen. In de jeugd was hij niet alleen goed omdat hij zijn lichaam erin kon beuken en fysiek superieur was. Hij was voetballend ook goed en had in- en overzicht.

Ik zie nu een jongen die worstelt met van alles. Voor dit seizoen zeiden alle trainers dat hij geen 90 minuten kan spelen. Daar heeft hij aan gewerkt en dat lukt nu. Hij werkt zich te pletter. Het gaat echter ten koste van zijn spel, omdat hij het nog niet kan doseren. Verder zie ik hem worstelen met zijn nieuwe rol als semi ervaren Ajax speler. Hij is samen met Bergwijn, die het nog vaker laat afweten, degene die de aanval moet leiden en hij is daar nog niet klaar voor. Daarenboven wordt hij verkeerd gebruikt; in de lucht heb je absoluut niets aan Brobbey.

Hij is nog altijd pas 21 jaar. Vorig jaar had hij een moyenne van ongeveer 1 op 2 in de competitie, assists meegerekend. Ik heb goede (of ijdele?) hoop dat het nog goed komt met hem. Maar niet onder Steijn.

30-09-2023 00:17

Hersenspinsel +7993

Ik hoop juist wel onder Steijn.
(Want dan zou er nu een enorme opleving van Ajax en het Ajax spel moeten plaatsvinden, iets waar mijn Ajax hart naar smacht.)

30-09-2023 18:16

Redrum +95927

Het terughalen van Bergwijn en Brobbey voor 50 miljoen is het grootste staaltje wanbeleid wat ik ooit heb meegemaakt. Ik kan het nog steeds niet geloven. Nu zit je nog aan ze vast ook, terwijl ze niet leveren.

30-09-2023 00:01

Kryptonite +76738

Dat is dat geforceerd Nederlandse spelers aantrekken, ook al zijn ze niet goed genoeg of in ieder geval de transfersom niet waard. En wedden dat ze dat domme beleid nu weer gaan voeren, nu de media ons wil laten geloven dat alles wat buitenlands is slecht is?

30-09-2023 00:47

PH2BOT +39990

Bij oostenwind kun je ze nog steeds horen schaterlachen vanuit Leipzig en bij westenwind komt er nog steeds een soortgelijk gelach vanuit de richting van Londen.

Laat ze maar lekker schuiven daar in het Comedy Capers Ajax management.

30-09-2023 01:43

ProperFootball +14456

En nu maar kijken of de 12 nieuwe aankopen het volgende, nog grotere staaltje wanbeleid blijken, of dat het meevalt. Het zijn zware tijden. :-)

30-09-2023 10:49

AjaxDeBesteClub +18786

De grootste problemen hebben we nog steeds onze achterste 6 spelers.
- Op de keepers heb ik geen zicht maar het zou mij niet verbazen als Ramaj of Pasveer beter is dan Gorter.
- Rensch en Tahirovic zullen verdedigend meer stabiliteit brengen, dat is ook voor Sutalo belangrijk
- Avilla minuten laten maken om te zien of hij het (verdedigend) beter doet dan Sosa.

En aanvallend moet je het gewoon lekker zo houden met Taylor, Berghuis, Bergwijn, Brobbey en Forbs. Laat spelers als Vos, Van de Boomen, Misehouy, Godts, Akpom en Mikaudatze invallen zodat we kunnen zien of ze het beter doen dan de basisspelers.

Je moet spelers vertrouwen geven, en dus niet zomaar wisselen van elftal. Alleen als je bijna zeker weet dat het een vooruitgang is, of als je je moet aanpassen op de tegenstander.

29-09-2023 23:32

Delaney +14672

''Op de keepers heb ik geen zicht maar het zou mij niet verbazen als Ramaj of Pasveer beter is dan Gorter.''

Pasveer is in ieder geval rustiger én meer betrouwbaar tussen de palen dan Gorter.
Gorter is redelijk prima in de 1 tegen 1 situaties, maar als lijnkeeper valt hij gewoon door de mand.
Simpele vangballen bokst hij vaak weg en bij afstandsschoten doet hij vaak maar half werk.
Want hij duikt vaak de goede hoek in, maar stompt de bal gewoon zo laconiek weg.
Met als gevolg dat de tegenstander hem vervolgens er alleen maar hoeft in te lopen als het ware.

29-09-2023 23:33

AjaxDeBesteClub +18786

Dat is zeker een pre als we zien wat voor chaos het is achterin. Hij schijnt coachend vrij goed te zijn.

29-09-2023 23:35

ProperFootball +14456

Pasveer duikt inmiddels ook in slow motion naar de hoek, althans dat viel me de laatste periode dat ie keepte wel op.

30-09-2023 10:50

Delaney +14672

''Hij redde het niet bij RB Leipzig en is terug bij Ajax waar een waardeloos elftal hem niet echt helpt als spits. Veel kansen krijgt hij niet en omdat het vertrouwen laag is, zie je dat iedere misser aan Brobbey knaagt.''

Ik weet niet om wat voor kansen ze het in deze zin hebben, maar hij krijgt kansen genoeg.
Hij krijgt namelijk al meerdere malen de voorkeur boven andere spelers en hij krijgt ook redelijk genoeg kansen om Ajax op voorsprong te schieten.
Maar elke bal word gewoon zonder nadenken keihard én zo wild mogelijk tegen de keeper aangetrapt in plaats van dat hij een goede hoek kiest of dat hij voor een lob gaat.
Hij denkt gewoon niet als een spits, Huntelaar bijvoorbeeld wist voordat hij de bal kreeg aangespeeld al precies hoe hij hem zou maken.

29-09-2023 23:32

Dusbaba +15322

Ik moest ook aan Huntelaar denken. Hoewel niet echt mijn favoriet, haalde hij wel altijd zijn niveau ongeacht het niveau van de rest van het elftal. Eigenlijk was hij een soort van individualist.

30-09-2023 06:00

Patrick78 +51628

Brobbey is gewoon een meer dan prima spits voor Vitesse of Zwolle. Net als onze trainer….

Steijn out!!!!

29-09-2023 23:26

mokum007 +6522

Precies D

29-09-2023 23:32

Delaney +14672

Ik heb nog een beter advies: speel gewoon niet en geef iemand anders de kans die wel de kansen weet te benutten.

29-09-2023 23:23

Chalana1984 +4393

Brobbey heeft best bepaalde kwaliteiten, maar hij kopt zelden goed. Is toch niet onbelangrijk om dat te kunnen als spits. Zoiets moet toch trainbaar zijn?

29-09-2023 23:16

AFCAHoorn +22598

Wat zijn zijn kwaliteiten dan? De bal vasthouden met de rug naar de goal?

Hij kan niet eens om de keeper heen dribbelen..

29-09-2023 23:18

Chalana1984 +4393

Inderdaad, de bal vasthouden met de rug baar de goal. Is eigenlijk ook het enige waar ik op kan komen.

29-09-2023 23:27

wijzijndebeste123 +163058

Brobbey:
1. Fysiek sterk
2, Gebrekkige techniek
3. Geen individuele actie
4. Slecht gevoel voor positie
5. Zwakke afmaker
6. Dramatische kopper
7. Neemt de helft van de wedstrijden n snipperdag.

Miktautadze hoort nu n serie wedstrijden de kans te krijgen. Morgen beunhaas Steijn hopelijk ontslagen. Dan kunnen we eindelijk met de sterkste opstelling en onder n capabele trainer gaan spelen.

29-09-2023 23:14

ProperFootball +14456

...en vervolgens van een paar belabberde wedstrijden in de 'sterkste opstelling' begint half AS te roeptoeteren dat de nieuwe trainer er ook niks van kan en dat het echt niet aan de spelers ligt, maar je moet gewoon zus of zo.... Been there, seen that. En zo modderen we voort van trainer naar tussenpaus naar trainer.

30-09-2023 10:43

AFCAHoorn +22598

Speel wat afwisselender?

Liever dat hij helemaal niet speelt en dat Mikautadze de kans krijgt om zich te bewijzen.

29-09-2023 23:13

ProperFootball +14456

Mikautadze, het nieuwe speeltje aka de Verlosser van AS. Voor zolang het duurt.

(Mag van mij best opgesteld worden hoor om weer eens te proberen.)

30-09-2023 10:45

nightgoat +30833

Brobbea$t schiet op vrijwel alle bepalende fronten zwaar tekort, laat staan "afwisselend spelen".

29-09-2023 23:11
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.