'Ajax neemt minder risico met jonge jongens'

door Finn Dekker 50

'Ajax neemt minder risico met jonge jongens'

door Finn Dekker 50

Laatst geüpdatet

Dani de Wit is de eerste van veel jonge Ajacieden die in de toekomst vroegtijdig zullen vertrekken. Dat is wat Leo Driessen en Mark van Rijswijk denken. De commentatoren van FOX Sports zien bij de Amsterdammers een te groot verschil ontstaan tussen hetgeen talenten kunnen brengen en de gevraagde kwaliteit bij Ajax.

'Bij Ajax ga je dit steeds vaker zien. Jongens als Eiting en al die andere jonge jongens, die eraan zitten te komen, zien dat er vier spelers worden gehaald voor hun positie voor vijftien miljoen', vertelt Van Rijswijk bij Voetbalpraat. De Wit verkast naar verluidt voor twee miljoen naar AZ.

'Het is het grote nadeel van veel centjes hebben', haakt Driessen in. 'Je wilt op het niveau blijven waar je bent, maar dan ga je minder risico nemen met jonge jongens. Het is altijd een onderdeel van Ajax geweest. Maar de praktijk leert nu anders. Twee of drie jaar geleden was dat nog anders.' Erik ten Hag en consorten zouden het niet meer aandurven met veel eigen talenten vanaf de start. Ajax kiest volgens het duo steeds vaker voor aanwinsten.

Driessen snapt de keuze voor AZ van De Wit. 'Het is prima voor hem. Het is ook een goede prijs, zeker voor AZ. Het is een prima speler. Maar het is voor hem heel lastig om er een basisplaats uit te slepen bij Ajax. Als ze ook maar enigszins twijfelen, dan halen ze iemand anders. Bij AZ is hij veel beter af.'

Lees meer over:
Plaats reactie

VoorOnzePloeg +5132

Wat een onzin. Ajax groeit, dus de jeugdspelers groeien mee. Kunnen ze dat niet, is er geen plek voor ze. Zo simpel als wat.

30-08-2019 21:14

koenos1 +7947

Exact! De standaard is gewoon omhoog gegaan. Als volgend seizoen spelers als Tagliafico en Neres weggaan, staan er weer jeugdspelers klaar

30-08-2019 21:24

ram +7283

Ik ben het er deels mee eens.

Ik vind het zwaar overdreven als je het hebt over De Wit; die is gewoon niet goed genoeg voor ons ambitieniveau. Ik vind het ook niet iets om je zorgen over de maken. Als je goed genoeg bent, speel je echt wel.

Ik vind de situatie van Schuurs vs Veltman wél zorgelijk. Schuurs was in de voorbereiding de allerbeste. Veltman is vrij oud, al jaren niet bepaald een steunpilaar, wil weg, enzovoorts. Schuurs is beter en heeft veel meer potentie. Ik begrijp totaal niet waarom hij niet heeft gespeeld.

30-08-2019 13:15

JariHeijden +5606

Schuurs heeft zeker meer potentie. Maar in play off wedstrijden heb je niet zoveel aan enkel potentie. Veltman heeft ervaring, weet wat er gevraagd wordt in zulke duels. Dus geen risico met een aankomend talent als Schuurs. Veltman gaat dat nu doen. Ik kan me - zeker met Blind terug in de defensie - goed voorstellen dat in de competitie vaker met Schuurs zal worden gevoetbald. Dan heb je meer de tijd om hem te laten wennen aan het spelen in Ajax 1. In de voorbereiding is hij goed getest, hij heeft een positieve indruk achter gelaten, maar dat betekent niet dat hij geen fouten gaat maken die fataal kunnen worden in de voorronde CL. De CL MOEST gewoon gehaald worden. Het ontwikkelen van spelers komt dan even op de tweede plaats. Ik vind het logisch.

Schuurs' tijd komt nog wel. Ik heb vertrouwen in die jongen! (En sowieso in Ten Hag)

30-08-2019 13:24

Schwalbino +11

Schuurs moet spelen om er te komen. Zolang resultaat voorop staat zal Veltman de voorkeur krijgen.

Lang is 20. Die had al een seizoen lang moeten spelen.

Ajax verliest op die manier de reputatie die de laatste jaren is opgebouwd. Waarom zou een talent nog voor AJax kiezen? Waarom zou een getalenteerde Ajacied nog bij Ajax blijven?

30-08-2019 13:45

ram +7283

De supporters roepen ook al jaren om Lang. Ze willen hem zelfs "90 minuten"...

30-08-2019 14:10

Schwalbino +11

Liefst nog Langer.

Ajax moet niet de fout maken die Barca heeft gemaakt waardoor La Masia volledig is weggezonken. Als je verslaafd raakt aan succes gaat je jeugdopleiding de boot in. Als er minder spelers uit de jeugd doorbreken ebt ook de ambitie weg in de opleiding. De goede trainers vertrekken omdat de opleiding niet meer prioriteit 1 heeft, talentjes gaan sneller weg etc.

30-08-2019 16:08

ram +7283

Ik geloof daar niet zo in als je een beetje oppast.

Daarom vind ik het ook bizar dat Veltman er nog is terwijl Schuurs in de voorbereiding echt fabelachtig was. Die liet écht zien dat ie er klaar voor was.

30-08-2019 18:17

ram +7283

Nou, ik denk eigenlijk dat Alvarez daar gaat spelen en dat er dus helemaal geen plek voor Schuurs is.

Ik vind dat Ajax dit soort dingen vooraf duidelijker moet hebben. Je moet gewoon weten hoe je (ongeveer) gaat spelen. En nu Veltman blijft (Magallan ook nog..) is het misschien beter Schuurs te verhuren. Of je moet nu de keuze maken dat Alvarez vast op het middenveld komt te spelen (wat ik niet hoop).

30-08-2019 14:09

RuffRhythim +24837

Nee...de jonge jongens moeten nu van een hoger niveau zijn om zich in het eerste te kunnen spelen.
Daarnaast moet Ajax voorzichtiger zijn met het aankopen van spelers als die niet beter blijken te zijn dan jeugdspelers.

30-08-2019 09:55

Schwalbino +11

TH zei laatst zelf nog dat het voor jeugdspelers moeilijker wordt om een plek te veroveren. Dus daarover hoeven we geen discussie te voeren.

30-08-2019 09:51

trainerdv +2

Zoveel aankopen doet Ajax niet. Kijk op nu.nl het hele transferoverzicht en vergelijk het met de andere clubs. Het is nagenoeg gelijk en zelfs minder dan de meeste andere clubs. Ook als je naar de voorgaande jaren kijkt is het ongeveer hetzelfde. Onderbuikgevoelens van de heren en dus als je naar de data kijkt pertinent onwaar.

30-08-2019 09:47

Babangida83 +23933

Opzich had je voor Martinez ook een jeugdspeler kunnen neerzetten. Er stond genoeg ervaring omheen om een jonge jongen goed neer te zetten, zoals Veltman en Ziyech vaak met Dest deden.

Wat ik niet meer zie gebeuren op dit moment, is dat ze een jonge jongen prepareren voor t grote werk. Een jonkie zal er in moeten groeien. Bij t wisselen zul je minstens altijd - zeker in de competitie- jonkies in moeten brengen, zo dat ze ervaring op doen. Gebeurde vorig seizoen niet, en nu zeggen ze dat sommige jongens er nog niet klaar voor zijn. Op die manier kun je jonkies natuurlijk aan t niveau laten wennen. En velen zullen je nog verbazen ook.

In de Eredivisie kun je zelfs - nu de kwaliteit van onze selectie omhoog is - met 3 jeugdtalenten spelen. Dat niveau kun je gewoon makkelijk opvangen nu. Plus dat je dan jongens rust kunt geven. Maar het lijkt alsof ze excuses aan t zoeken zijn om t niet t doen. Een slecht teken, want dat is onze levensader. Zelf opleiden (bijna gratis inkopen) en voor veel verkopen en zo alleen krijg je veel geld binnen en ga je concurreren met t buitenland.

30-08-2019 09:27

BokkieBokstra +11331

Het is moeilijk, een elftal met eigen NL jeugd is toch het allerleukste maar als talenten, als ze eenmaal doorbreken, er ook binnen de kortste keren weer vertrekken dan heb je er ook verdomde weinig aan. Het is in ieder geval wel goed dat er clubs zijn waar NL talenten wel aan bod komen. Het kan wel eigen jeugd maar dan zul je je verwachtingen moeten bijstellen.

30-08-2019 09:02

wladimir +3059

De Ligt en de Jong hebben 150 miljoen opgeleverd. Dat is 1,5 de jaarlijkse begroting van Ajax. Aankomende zomer zal de kassa rinkelen voor Onana, Veltman, Tagliafico, van de Beek, Ziyech en Neres.

Scherpen, Dest, Pierie, Gravenberch, Lang en Kuhn staan al te trappelen.

30-08-2019 10:39

Babangida83 +23933

Maar dan moeten ze wel veel aan spelen toe komen dit jaar, want anders zijn ze er volgend jaar weer niet 'klaar voor.'

30-08-2019 11:02

BokkieBokstra +11331

Dat klinkt als een leegloop, hoop dat het niet zo erg is, maar dan ontkom je toch niet aan een jaar met bijgestelde verwachtingen. Zal dit jaar al zo zijn, de Jong is een hele grote aderlating, Ajax moet zichzelf nu ook weer uitvinden. Afgelopen woensdag zag het er op het middenveld al een stuk beter uit gelukkig.

30-08-2019 12:20

WouterBerg83 +1

Onzin, in de CL red je het niet met een elftal

30-08-2019 08:31

A'dam Oud-West +0

"Onzin, in de CL red je het niet met een elftal"

We kunnen er moeilijk 12 opstellen... dus doen we het er maar mee hè ;)

30-08-2019 09:25

mcjc +2

Belachelijk. Spelers als Labyad, Marin, Mallagan en Promes zijn gewoon niet beter dan de jeugd. Ze blokkeren alleen maar de doorstroom van talenten!

30-08-2019 07:33

blessure +2

Zeker wat Noa Lang betreft.

30-08-2019 08:25

vincent_DV +107

Beetje off topic maar iemand vroeg aan Mike Verweij of hij nog een aankoop verwacht en hij antwoordde met: Ja eentje.

Zal Ajax dan toch nog even op de proppen komen met een middenvelder?

30-08-2019 07:15

Schip +23515

Kan bijna niet anders. Door het vertrek van Schone en het terugplaatsen van Blind, is er een gapend gat op het middenveld van voetballend vermogen.

Beide maatregelen hadden ze niet voorzien, dus zullen ze iets moeten. Kennelijk vind men Ekkelenkamp en De Wit er niet klaar voor. Dan moet je gaan halen. Maar dan moet het ook echt goed zijn, want aankopen als Labyad en Marin voegen niets toe en zitten echt jeugd in de weg. Zou Labyad trouwens echt geen optie zijn op 6?

30-08-2019 08:10

Knalpot +3620

"Zou Labyad trouwens echt geen optie zijn op 6?"

De Schone-move

Maar laten we even afwachten, Martinez heeft net 1 wedstrijdje gespeeld op het middenveld.

30-08-2019 11:40

JariHeijden +5606

Als VdBeek op de plek komt van Schöne, Martinez links en Ziyech op tien, dan heb je toch aardig wat voetbal op het middenveld.

30-08-2019 13:27

Bocarra +14

Het uitblijven van Europese successen werd jarenlang geweten aan het te jeugdige team van Ajax. Nu er regelmatig spelers worden gekocht om het gemiddelde niveau op te krikken is dit weer een probleem. Feit is dat Ajax nog steeds een heel jeugdig team heeft en de spelers die worden gekocht nog heel erg jong zijn. Als er een de Ligt of de Jong in de selectie had gezeten had deze allang in de basis gestaan. Kijk naar Dest. Speelt zich gewoon in de basis. Je hebt niet elk jaar 2 exceptionele talenten die je kunt door laten stromen. De media en Driessen moeten zoals gewoonlijk wat te zeuren hebben om stemming te maken. Dat verkoopt immers goed. Het gaat niet om de waarheid maar om sales.

30-08-2019 06:19

Babangida83 +23933

Ja, Ajax slaat nu weer door naar kopen. Terwijl er echt goede jeugd aankomt. Het is een dunne lijn.

30-08-2019 09:30

Cello +52979 moderator

Ik vind het grotendeels geleuter van de heren commentatoren. Ik vind het sowiezo al belachelijk, dat dit soort heren een podium krijgt om hun meningen te ventileren, terwijl ze 'slechts' commentatoren zijn en niet soort van analisten die hun sporen in het voetbal hebben verdiend.

Maar dat ter zijde.

Jarenlang hebben Jan en alleman geroepen dat we niet meer meekonden Europees gezien, wat ook klopte, en nu doen we weer mee met een kwalitatief sterk team (vorig jaar, 2017 en wie weet dit jaar) en dan gaat men miepen over het feit dat er minder eigen talent wordt gebruikt met als voorbeeld nu De Wit.

Dat in het verleden sneller en eerder talenten werden ingepast was mooi om te zien, maar was tegelijkertijd ook noodzakelijk daar gewoonweg het kapitaal ontbrak om duurdere, veelal kwalitatief betere spelers te halen. Eerlijk is eerlijk, de toemalige talenten die doorbraken hadden niet het niveau dat je eigenlijk moet hebben om überhaupt mee te kunnen op bijv CL niveau. Dan heb je buitengewone talenten nodig. En die categorie liggen, zeker in NL, niet voor het oprapen!.
En het aandienen van zulke talenten gaat ook veelal gepaard met golfbewegingen.

Doordat het niveau van het eerste team flink omhoog is gegaan, zullen de talenten daaronder kwa niveau ook hoger moeten zijn/worden om bij Ajax-1 überhaupt aan te kunnen sluiten. Dit betekent per definitie, dat er minder talent dan voorheen capabel genoeg is om idd een debuut te kunnen gaan maken, laat staan dat ze vaste waarden worden in Ajax-1.

Daarmee is Ajax niet van haar filosofie afgestapt, totaal niet...maar het betekent wel dat er minder talent uiteindelijk geschikt genoeg geacht dient te worden. Zeker als je op het huidige niveau wil blijven meedoen.
Hadden we in het tijdperk De Boer al dit niveau gehaald dan hadden een flink aantal spelers die door de jaren heen Ajax-1 gehaald hebben nooit hun debuut zien maken in Ajax-1. Dan waren die al niet goed genoeg geweest.

De echt exeptionele talenten, zoals met Frenkie en Mathijs als directe voorbeelden, dat soort van talenten zullen altijd de kans blijven krijgen en zich uiteindelijk vast in Ajax-1 spelen. Goed zijn is niet goed genoeg meer, je dient een buitengewoon, exeptioneel talent te zijn.

30-08-2019 02:00

Cupmetgroteoren +5

Ja, en als Ajax een begroting had van 700 miljoen euro à la Real zou van de beek geen basis staan, zouden mazraoui en dest nog in het tweede spelen, zou veltman verkocht zijn geweest, zou blind reserve zijn en zou lang verhuurd zijn geweest. Zo werkt dat. Daarom stroomt er bij Barcelona steeds minder eigen jeugd door. Het probleem is een gebrek aan regelgeving vanuit de uefa. Regels als maximaal een x aantal spelers mogen halen per transferperiode, een elftal met niet meer dan 23 spelers mogen inschrijven voor de CL, een minimaal aantal jeugdspelers in het eerste en in de basis, et cetera. Zonder dat soort regels regeert het geld.

30-08-2019 01:48

fanforeffer +4

Volledig mee eens. En ook aankopen kunnen vaak niet aanklampen ! Om Promes en Marin nu gelijk af te schrijven vind ik onjuist, geef ze de tijd om op een hoger niveau te komen. Voor Mallagan en Labyad is het eerste te hoog maar kunnen wel goed weerstand bieden op de trainingen.

30-08-2019 08:40

roodwit007 +14212

he driessen lees eens de boeken van Johan , nu lul je uit je nek en alleen wat 70 % zeker door komt dat blijft de rest is over waarde en zit de rest in de weg daarbij maak de bank je kampioen , zo nu kan je weer verder met het afzeiken van onze club die club met die 4 badge.s op hun mouw

30-08-2019 01:39

AnsB +4

Schuurs en Dest worden wel degelijk regelmatig opgesteld. Vorig jaar Mazraoui.
Ik denk dat Lang en Traoré ook nog regelmatig speeltijd gaan krijgen - dat kan ook nu fase 1 is afgesloten.
Voor De Wit zat dat er gewoon niet in. Voor Ekkelenkamp weet ik (nog) niet. Ik heb nog te weinig van hem gezien, maar het viel me wel op dat het een slimme speler is met een goed gevoel voor positie.

Ik zou het zelfs dom vinden als spelers als Traoré en Lang geen speelminuten krijgen (tenzij ze zelf in een vormdip komen uiteraard), want volgend jaar gaan waarschijnlijk veel spelers vertrekken. Dan moet je enig zicht hebben op het presteren op een hoger niveau van hun mogelijke vervangers.

29-08-2019 23:59

Schwalbino +11

Als PSV AJax in de nek blijft hijgen wordt steeds voor de sterkste 11 gekozen en dat gaat ten koste van eigen jeugd.

30-08-2019 09:46

Babangida83 +23933

Je kunt in thuiswedstrijden tegen t rechter rijtje prima 2 of 3 jeugdspelers inpassen. Sterker, ik denk dat t team beter maakt. In iedere linie eentje. Als de vedetten om moeten schakelen van Chelsea naar VVV thuis, dan denk ik dat de jeugd daar juist wat elan aan kunnen geven omdat die wel energie in de wedstrijd leggen. Het is immers een kans in t eerste. En dat is ook al gebleken.

30-08-2019 11:08

AlexIbarra +19287

Gisteren stond er een jongen van 18 in de basis, zijn naam is Dest.
Hij deed het goed en wordt binnenkort voor het eerst opgeroepen als international.
Is bij Fox kennelijk niemand opgevallen.

We hebben weliswaar vier volwassen aankopen gedaan maar met De Jong, De Ligt, Schöne, Dolberg, Sinkgraven, Bakker, De Wit, Cerny, (Siem, Labyad?) komt er ook ruimte vrij.
Dest, Schuurs, Lang, Ekkelenkamp, etc schuiven daardoor weer een plekje op.

Ik ben helemaal voor het investeren van geld en speeltijd in de jeugd maar wie Dani de Wit gebruikt als voorbeeld dat de jeugd weinig kansen krijgt, snapt er echt weinig van.
Deed het geweldig als breker en heeft prachtige wedstrijden mee mogen maken (en eraan bijgedragen) op een niveau dat hij nooit van z'n leven meer zal bereiken.

Hopelijk redt hij het bij AZ, hij zal er in ieder geval vol voor gaan. :)

29-08-2019 23:47

MK77 +6101

Tja we hebben net een periode gehad waar heel veel jeugd werd ingepast: Kluivert jr, Riedewald, Tete, Bazoer, Denswil. Die hadden toen niet de behoefte om hier te blijven of een stapje extra te doen. Daarmee hadden we nooit een seizoen als vorig jaar gedraaid of zoals nu de kwalificatie over de streep getrokken (Ik heb nog steeds nachtmerries van Rostov en Red Bull)

29-08-2019 23:47

afcas +3791

Denswil past totaal niet in dat rijtje...

30-08-2019 03:22

Nozempie +671

Ajax had juist jaren teveel middelmaat rondlopen. Nu zullen alleen de grotere talenten echt door stromen.

29-08-2019 23:18

MosesD +14687

Nee, er liepen in Nederland sowieso weinig absolute toptalenten. Dat gaat bij een klein voetballand als in Nederland ook in golfbewegingen.

30-08-2019 01:00

Gecko +3

Talenten weg en Marin kopen
Dat is logica

29-08-2019 23:14

Ajaxhart +0

Wordt voor jeugdspelers inderdaad moeilijker om door te breken, of Ajax moet de lat voor jeugdspelers hoger leggen, en de opleiding verder intensiveren.
Is hier natuurlijk vloeken in de kerk, maar PSV lijkt wel te slagen op dit vlak (met o.m. Gakpo en Ihattaran)…

29-08-2019 23:03

MK77 +6101

Met dat verschil dat zij EL spelen en wij UCL

29-08-2019 23:30

Simpelishetmoeilijkst +25289

Maar straks zullen we weer moeten leren wat een geweldig seizoen devlsmpen in Europa hebben gedraaid, na een gelijkspelketje.

30-08-2019 02:48

ajaxxcied4life +2

Het heeft ook met timing en lichtingen te maken. Gakpo en Ihattaren zijn uitstekende spelers, maar spelen bij een ploeg die op de counter speelt en waarbij de druk minder is.

Bij ons komt in de aanvallende posities Noa Lang eraan en Serghiño Dest speelt vrij regelmatig. En hebben we n.b. dit jaar De Ligt voor 75 mln verkocht (eigen jeugd). Dus het is allemaal wat relatief en daarnaast komen Naci Ünüvar eraan en Sontje Hansen en Taylor, Gravenberch, Jensen, Llansana, die ik binnen Ajax een grote toekomst toedicht.

30-08-2019 05:22

BokkieBokstra +11331

Misschien ook noodgedwongen, maar het is een keus van PSV om te gaan kiezen voor de eigen jeugd. En ze hebben inderdaad een paar hele leuke talenten rondlopen, kan daar ook wel van genieten.

30-08-2019 09:04

RaynoFischer +18

Kom dan met goede voorbeelden, Dani De Wit komt gewoon tekort en Eiting is niet fit....
Een Dest krijgt gewoon nog meer speeltijd dan dat hijzelf al had verwacht, de toppers komen er echt wel hoor.. ;)

29-08-2019 23:01

Babangida83 +23933

Niet de toppers, maar de spelers waar Ten Hag gecharmeerd van is.

30-08-2019 19:55

chino +1172

Wat een onzin. Ze zijn bij Ajax juist per saldo aan het verkopen, ook in kwantiteit. De Jong ging weg en Marin kwam. Volgens mij zijn verder Schöne en nu De Wit weg. Dus meer ruimte voor jonge talenten. Achterin ging De Ligt en is Magallan afgetest. Daarvoor kwamen Martinez en onze Mexicaanse vriend. Per saldo dus 0.
Voorin ging Dolberg en kwam Promes. Pure onzin van die gasten dus.

29-08-2019 22:59

Bjorn +12563

Draait allemaal om kwaliteit. Goed genoeg en je speelt. Ja, dat is lastiger maar nog zeker niet onmogelijk.

Vijf jaar geleden was Dani geen basisspeler geweest en had hij ook geen twee miljoen opgeleverd.

29-08-2019 22:56
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.