Ajax in zoektocht naar controleur: 'Van de Beek ga je daar niet opstellen'

door Jesse ter Haar 79

Bron Voetbal International

Ajax in zoektocht naar controleur: 'Van de Beek ga je daar niet opstellen'

door Jesse ter Haar 79

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Bas van den Hoven, journalist van Voetbal International, ziet in Pierre-Emile Højbjerg een goede versterking voor het Ajax-middenveld. De Amsterdammers zouden op zoek zijn naar een nieuwe controleur, omdat de huidige bezetting niet voldoet.

'Het liefst geef je Van den Boomen een bepaalde vrijheid om voortdurend vooruit te denken met zijn traptechniek', schetst de redacteur. 'Voor Taylor geldt ook dat hij geen controleur is, dat zie je aan zijn spel af. Ik vind hem ook zeker geen nummer tien, maar het is een verbindingsspeler.'

'Voor de zespositie hebben ze Mannsverk gehaald. Zijn debuut tegen FC Twente viel tegen, maar ik vond het ook ontzettend sneu voor hem omdat er desorganisatie was bij Ajax', gaat hij verder. 'In mijn ogen kon je dat op dat moment vooral Maurice Steijn verwijten. Als nummer zes betaal je daar als een van de eerste de prijs voor, want jij wordt geacht om voor organisatie te zorgen. Het is lastig om te zeggen of Ajax daarop kan bouwen.'

Van de Beek als controleur?

Als mogelijke optie voor op het middenveld wordt Donny van de Beek genoemd. Van den Hoven zou het een onlogische aankoop vinden. 'Het is gek als je een controleur zoekt. Van de Beek ga je daar niet opstellen, mag ik hopen. Matusiwa is wel een interessante optie, al lijkt hij me niet het type met leidinggevende kwaliteiten. Hij is bescheiden en rustig en zou in het begin zijn handen vol hebben aan zelf belangrijk zijn en zijn plek vinden.'

Met het wegstrepen van spelers als Van de Beek en Azor Matusiwa blijft er in het hoofd van de journalist één naam over. 'Dan zou ik voor Højbjerg gaan, die bij Tottenham aan het begin van het seizoen buiten de basis is beland. In de laatste wedstrijden speelde hij wel weer meer. Hij is al eerder in beeld geweest bij Ajax en hij is echt een leider en controleur. Een jongen die geniet van het verdedigende werk.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Mijnclub33x +10035

Er wordt al maanden, zo niet jaren geroepen dat vd Beek weggaat bij ManU. Die club, en die club en die club???? Maar het zal mij niet verbazen dat hij volgend jaar nog steeds bij ManU zit voor zijn riante salaris. Het is gewoon een slapjanus zonder enige ambitie die zijn vette salaris gewoon wil uitzingen bij Manchester.

12-12-2023 15:33

brullie +7054

Van de Beek zie ik graag terug maar onder voorwaarden waar nooit aan zal worden voldoen. Niet fit, te duur, groot salaris, brengt niet direct iets, klaar dus. Als dit er allemaal wel was dan heel graag, maar ja, hij heeft geroken aan het grote geld.

24-11-2023 07:10

Sies +4521

In iedere linie een ervaren speler

23-11-2023 21:43

Schip +23609

En dan Zerrouki laten lopen. Alvarez zette trouwens ook geen enorme stempel ondanks prima spel voor een echte controleur. Het hele team moet versterkt worden met een echte spelmaker en meer kwaliteit in de as.

23-11-2023 20:07

Mijnclub33x +10035

Vind Zerouki geen top. Leuke speler maar niet de echte top. Meer iets voor PSV.

12-12-2023 15:37

Torcida +5797

Ik zou bijna willen zeggen dat ze misschien beter Alvarez uit z'n contract hadden kunnen laten lopen.

23-11-2023 19:28

Ajaxafc1986 +1002

Alvarez?.....

23-11-2023 19:51

Craain +4975

Omdat vd Beek publiekslieveling is moet hij terugkomen. Onzin, het gaat om de kwaliteit en die heeft hij helaas niet. Hij kan alleen vrijlopen, als het zit dan doelpunt, geen uithoudingsvermogen en kan alleen in de zone "rustig" verdedigen zonder de duel aan te gaan. Vaak presteert hij aardig in een goed draaiende team. Verder is hij ook enorm afhankelijk van zijn binnenkant rechtervoet.

Hij mist heel veel onderdelen:
- Conditie en uithoudingsvermogen
- Onafhankelijk van anderen
- langer aan de bal bij zich te hebben
- Hoog druk zetten
- Dominant aanwezig
- Geen verfijnde schot en of voorgeven.

23-11-2023 17:31

Stamhoofd +11549

Een fitte Donny is beter dan de middenvelders die we nu hebben

23-11-2023 18:12

debetweter +10130

Je moet de lat hoger leggen. Donny zal ook niet tegen goedkoop zijn, en een grootverdiener zijn.

23-11-2023 18:57

Craain +4975

- Branco van den Boomen, zeker niet
- Manssverk, moet nog laten zien
- Tahirovic moet ook nog laten zien
- Hlynsson heeft de potentie!
- Kenneth Taylor is véél meer aanwezig dan Donny vd Beek.

Nee, Donny is niet beter dan de huidige middenvelders. De bovengenoemde spelers die ik heb genoemd voetballen wel in een minder goed draaiende elftal.

23-11-2023 23:42

Mijnclub33x +10035

Denk dat vd Boomen op ten duur beter is en meer ambitie heeft dan die slapjanus vd Beek.

12-12-2023 15:40

Jarivanheumen +5684

Hoe kan dit nou ? We hebben de top aankopen van mislintat toch ? Mannsverk en tahirovic.

23-11-2023 17:24

Musica Merlo +8216

Hojbjerg mag dan een mogelijke versterking zijn, maar zijn salaris bij Tottenham is 3 of misschien wel 4 keer zo hoog als de huidige aangepaste salarissen bij Ajax. Kansloos!

23-11-2023 16:54

NIO +3081

Ilic van torino begin 20 redelijk ervaren Servisch.
Eigenlijk is hij tegoed die kan hoger in Italië dam wordt het voor ajax best lastig om te concurreren.

23-11-2023 16:47

Bastiaan van der Hoeven +10

Jorginho van Arsenal misschien een optie.
Heeft een aflopend contract.
Leander Dendoncker van Aston Villa is ook een optie
Spreekt Nederlands. Maar wel een contract tot 2026

23-11-2023 16:06

Dolblij +45598

Als Bas het al zo ziet, dan hoeft Ajax niet meer te zoeken naar de speld in een hojbjerg. En v.d. Beek niet halen, dat is te onzeker.

23-11-2023 14:25

HJC +8078

Zou wel geweldig zijn als Donny terugkeert. Zo comfortabel aan de bal, alleen Frenkie was daarin nog beter. En wekelijks spelen zou voor hem ook lekker zijn

23-11-2023 13:08

MosesD +14713

Een 10 hebben we niet nodig. Van de Beek heeft feitelijk 3 jaar nauwelijks gevoetbald. Niet aan beginnen.

23-11-2023 13:24

MickS +6257

Zeker mee eens. Hoe sneu ook voor Donny, maar die gaat gewoon - ondanks al zijn Ajaxmethodekennis - geen toegevoegde waarde zijn nu.

23-11-2023 14:19

Rockpotje +9625

Hoe kan je nu zeggen dat we hem niet nodig hebben? We hebben alleen Hlynsson voor de rol die Van de Beek kan vervullen als verbindingsspeler tussen middenveld en verdediging. Dat vind je genoeg? Of wil je 6-0-4 blijven spelen?

23-11-2023 17:51

MosesD +14713

We hebben Hlysnson en Berghuis als 10. Ook een ander groot talent, Misehooy, is de 10 zijn positie. Genoeg opties dus. Van de Beek voetbalt al bijna 3 jaar niet of nauwelijks, is bovendien geen controlerende speler, dus daar moet je absoluut niet aan beginnen.

23-11-2023 22:30

trodat4030 +97194

Gekke gedachte, maar ik zat eens op de lijst met transfervrije spelers te kijken en zou een Jesse Lingard niet een versterking kunnen zijn voor ons? Is een ervaren speler die op 10 en flanken (rechtsbuiten?) kan, heeft wel forsere salarissen gehad bij ManU natuurlijk, maar zou die niet voor 2 jaar (wordt over een week of 3 31 jaar) een ervaren aanwinst zijn? Kost je geen transfersom, dus zou je met salaris misschien wat kunnen compenseren. Geen ManU salaris, maar een Brobbeyachtig bedrag? Ik ken hem niet qua persoonlijkheid, dus geen idee of hij een kartrekker en leider zou zijn (iets wat we ook node missen, vind ik zelfs een prioriteit voor aankomende transferperiode), maar qua profiel en posities lijkt het me het overwegen waard. Iemand die hem (veel) beter kent dan ik?

23-11-2023 13:02

4Ever14 +6647

Niet per se iemand die ik als een leider figuur zie, maar het is wel iemand die creatief is.
Hij zou dit Ajax verder kunnen helpen, maar ik heb hem na West Ham niet meer gevolgd dus kan er niet goed over oordelen.

23-11-2023 13:46

GNBL +90352 moderator

Vraagt teveel salaris.

https://www.sportbible.com/football/football-news/jesse-lingard-saudi-pro-league-west-ham-626365-20230926

23-11-2023 17:01

afca1985 +21528

Last Donny aub lkkr in Manchester zeg.

23-11-2023 12:50

guusvdajax +929

Ik denk dat we Donny niet moeten halen als 6, maar wel moeten halen mocht het bedrag goed zijn. Op dit moment is zijn waarde volgens transfermarkt 7 miljoen. Als wij hem voor die prijs kunnen ophalen bij United dan doen we het ontzettend goed. Hij is nog relatief jong (26) en heeft minimaal nog 5 jaar op topniveau in zich en gaat juist richting zijn piek + Heeft al lang bij de club gespeeld. Alles rond de 7 miljoen is gewoon een koopje voor het type speler met die leeftijd en ervaring.

23-11-2023 12:48

Dirk +7046

Veel zal afhangen wie je verkoopt in de winter. Donny is een nr 10 , en infiltreren speler ,kent het Ajax systeem, zou wel een nuttige speler kunnen zijn ,maar daar moet goed over na gedacht worden , want we kunnen geen miljoenen blijven weg werpen

23-11-2023 12:57

Jayq +3394

Ik denk dat de transferprijs het probleem niet zal zijn.

Maar denk je dat Van de Beek een 1,5 jaar Manchester-salaris wil inruilen voor een Ajax salaris?

Zijn huidige contract voor de komende 1,5 jaar levert hem net zoveel op als 4 a 5 jaar voor Ajax voetballen. En terugkeren naar Ajax kan over 1,5 jaar natuurlijk ook nog. Vanuit financieel oogpunt kan hij zich de komende 1,5 jaar beter later verhuren en dan in 2025 ergens transfervrij tekenen waar hij zijn carrière weer echt uit het slop gaat (proberen te) trekken.

23-11-2023 12:58

Slang3 +46149

vdb heeft er 3 jaar zonder moeite op de tribune gezeten voor zijn Man U salaris, dan zal hij ook weinig problemen hebben om de overige 1.5 jaar uit te moeten zitten inderdaad

23-11-2023 13:35

guusvdajax +929

Dat klopt maar prestatiegerichten bonussen zijn misschien dan een optie? Tuurlijk komen we dan nog niet bij het man U salaris maar wil hij mee naar het EK wat echt makkelijk moet kunnen dan moet hij wel spelen dus misschien is dat een motivatie. En hij begint wel echt de leeftijd aan te tikken waar je juist op je best bent dus dan hoop ik toch ook dat je heel graag wil spelen.

23-11-2023 15:49

Jake the Snake +17370

Van de Beek heeft wel een tijdje als 6 gespeeld. Weet even niet meer onder welke trainer en hoe succesvol dat was.

23-11-2023 12:18

trodat4030 +97194

Onder Bosz verving hij geregeld Schone en dat deed hij geregeld erg goed, maar dat is natuurlijk al heel lang geleden. Persoonlijk heb ik hem ontdekt als zijnde 1 van mn favo jeugdspelers als 6, in de B2, maar hij ging het seizoen erop al naast Appie als AM spelen. Ook heeft hij onder, volgens mij TH, nog als 8 gespeeld, maar dat was minder succesvol, hij was veel meer een 10 geworden in die tussentijd en hij heeft wel het loopvermogen, maar niet echt de snelheid om veel tegenstanders in de omschakeling bij te houden (daar kwam ook geregeld kritiek op). En hoe dat nu na zn blessure is is helemaal afwachten, dat zal vast niet verbeterd zijn..

23-11-2023 12:27

Ruwan.S +229

Onder Bosz toen Klaasen stond toen voor hem hij langs Lasse

23-11-2023 12:31

4xEC1 +7757

Opvallend dat er bijna niet meer over Sylvano Vos word gesproken hier, ik hoop dat dat geen opportunisme is, na zijn fout? Want aan opportunisme geen gebrek hier op AS..

23-11-2023 12:08

Ajax1812 +9178

Vos is een 8, en nog niet rijp voor de basis. Daarnaast zijn ze opzoek naar ervaring, en Vos heeft veel, behalve dat.

23-11-2023 12:09

4xEC1 +7757

Ik denk dat hij met zijn felheid zéker als verdedigende middenvelder kan spelen, en om basiswaardig te worden, moet je juist nu minuten maken toch? Maar er is idd. zéker ervaring nodig, zodat ook bijv. Vos zich daaraan kan optrekken.

23-11-2023 12:17

AFCA22 +2509

Hojbjerg zou wel top zijn!

23-11-2023 11:58

GNBL +90352 moderator

Kappen met Donny die gaat ons niet beter maken.

23-11-2023 11:55

JohanCruijf +3011

Welke 2-3 sterkhouders zou jij proberen te halen?

23-11-2023 11:57

GNBL +90352 moderator

Lastig. Højbjerg zou geweldig zijn, maar acht ik niet haalbaar. Verder is het afwachten hoeveel er daadwerkelijk te besteden is.

23-11-2023 12:07

trodat4030 +97194

Medic is een backup CV achter Sutalo. Das toch prima? Je kán m van de hand doen en Aertssen of Gooijer erachter zetten, maar Gooijer vind zichzelf meer een rechtsback (ben ik het niet helemaal mee eens overigens, vind hem alles hebben van een RCV) en Aertssen liet afgelopen voorbereiding zien er nog veel te ver vanaf te zitten om op terug te kunnen vallen. Daarnaast was Medic redelijk goedkoop (en ik vermoed ook geen grootverdiener), ik zie niet de noodzaak om die al te verkopen. Avila gaat je wat meer ruimte geven qua financien, al is het maar op het gebied van afschrijving.

23-11-2023 12:51

Steffenhagen +38079

Het zal toch een stuk creatiever en realistischer moeten : wat is er eigenlijk met de Ajax scouting gebeurd? Bestaan die nog ?

23-11-2023 11:50

Duggoutdennis +6417

Volgens mij is toch niemand van de scouting aan het woord in dit interview? Wie weet waar ze allemaal mee bezig zijn achter de schermen

23-11-2023 11:55

Vik86 +42397

Hwang in beom of santiago hezze zijn goedkope alternatieven..

23-11-2023 11:44

trodat4030 +97194

Zelfs VI is geen serieus voetbaljournalistiek bedrijf meer. Ook een meningenkotsblaadje geworden. Who cares wat een journalist allemaal denkt, zeker volstrekt onbekenden als Bas van den Hoven.. Ga journalistiek bedrijven, informeer aan de hand van feiten, dát is je werk, wat jij er allemaal van vind is niet interessant.

23-11-2023 11:40

Lazell +17005

We kijken massaal voetbalpraatprogramma's, dus meningen zijn wel degelijk interessant voor een grote groep. VI doet het allebei. Al jaren. En naar mijn mening beter dan alle concurrenten uit NL op beide vlakken.

23-11-2023 16:30

leeke +10411

Gewoon Mannsverk laten spelen , vertrouwen geven en klaar

23-11-2023 11:29

AFCAHoorn +22733

Hij kan niet spelen want hij is geblesseerd.

23-11-2023 11:29

Vik86 +42397

Hij komt deze week weer terug

23-11-2023 11:43

AFCAHoorn +22733

Is dat zo?

23-11-2023 12:05

trodat4030 +97194

De verwachting was dat hij na de interlandperiode weer zou aansluiten, maar dan ben je natuurlijk nog lang niet wedstrijdfit, daar gaat nog wel even wat tijd overheen.

23-11-2023 12:55

leeke +10411

Zou na psv uit weer de training hervatten,dus zou miss voor de winterstop al kunnen spelen. Als je een speler haalt , speelt hij ook pas na de winterstop...dus wat is het probleem

23-11-2023 13:18

Stamhoofd +11549

Op 10 kunnen we Donny ook goed gebruiken. Dus wat mij betreft is hij altijd welkom.

23-11-2023 11:27

Stamhoofd +11549

*mits het financieel haalbaar is natuurlijk.

23-11-2023 11:28

AjaxDeBesteClub +18786

Je moet Donny halen als vervanger van Berghuis, die waarschijnlijk aan het einde van het seizoen weg gaat. Het eerste half jaar kan hij dan een beetje wennen en als 8 spelen (wat ik zijn beste positie vind) en volgend seizoen moet hij er dan weer echt staan.

23-11-2023 11:29

TeringHenkie +28689

We moeten Donny helemaal niet halen. Laat hem eerst maar eens zien dat hij een jaar zonder blessures is en dit niveau aankan.

23-11-2023 11:47

AjaxDeBesteClub +18786

Hij is niet vaak geblesseerd en hij heeft al laten zien dat hij dit niveau makkelijk aan kan. Vandaar de stap omhoog voor 40 miljoen.

23-11-2023 12:02

Jayq +3394

@TeringHenkie

Waar moet Donny dat gaan doen?

En wat je denk dat er gebeurt als Donny een jaar lang ergens (zonder blessures) bewijst dat hij van minimaal Ajax-niveau is?

Dan kan Ajax hem niet meer terughalen. Dan gaat hij voor veel meer geld bij een Spaanse, Duitse of Italiaanse subtopper spelen.

23-11-2023 13:05

bremovic +2221

Mishouy op 10 proberen

23-11-2023 14:31

AjaxDeBesteClub +18786

We hebben met Tahirovic en Vos 2 talentvolle spelers. Het zou niet des Ajax zijn om nu nog een dure verdedigende middenvelder te halen. De grap is dat we tegen de meeste ploegen in de eredivisie niet eens een 6 nodig hebben. Je zou prima met Van de Boomen, Taylor en Berghuis kunnen spelen tegen het rechter rijtje.

23-11-2023 11:26

Mv9494 +16659

let op. Donny wordt gepolst

23-11-2023 11:24

Oxxer +165100 moderator

Donny verdiend £7.3M, geloof er weinig van dat hij zich wil schikken in het nieuwe salarishuis.

23-11-2023 11:26

Harrier Du Bois +39054

Ook tevens deels reden dat hij er zo lang zonder speeltijd blijft zitten, dat en dat vreselijke Nouri incident, die gozer is denk ik redelijk gebroken. Daarbij komt wel, als hij besluit veel in te leveren, siert dat hem wel, veel zelfs

23-11-2023 11:30

AjaxDeBesteClub +18786

Ik denk dat hij weinig andere opties meer heeft. Volgens mij is Donny echt een voetbal dier en het kan niet anders dan dat de afgelopen jaren heel erg vervelend zijn geweest voor hem. Ik denk dat hij voor 2-3 miljoen best wil tekenen. En ik denk ook dat hij dat waard is.

23-11-2023 11:32

Oxxer +165100 moderator

Jij verdient €8M en gaat ergens anders tekenen voor €2M? en waar haal jij vandaan dat hij geen anderen opties heeft?

23-11-2023 12:00

AjaxDeBesteClub +18786

Misschien 3. Anders gaat zijn, ooit zo veelbelovende, carrière als een nachtkaars uit.

23-11-2023 12:04

Oxxer +165100 moderator

''Misschien 3. Anders gaat zijn, ooit zo veelbelovende, carrière als een nachtkaars uit''

Jij denkt als een fans, die zitten niet in de situatie om zo een keuze maken over zoveel geld, heel makkelijk vanaf de zijlijn te zeggen, hij gaat €2-3€M accepteren. Jij doet net alsof Ajax de enige club is op deze planeet, hij heeft een zaakwaarnemer, die kan nu voor hem aan het werk.

23-11-2023 12:10

Oxxer +165100 moderator

Bas van de Hoven name-dropped Højbjerg, de Deen verdiend £5.3M omgerekend €6M bij de Spurs, wat een prut suggestie van VI. Højbjerg gaat nog eerder naar Brentford dan naar de Eredivisie, zitten in West London, hetzelfde salaris en veel Deense spelers.

23-11-2023 11:23

AFCAHoorn +22733

Hooibaal, of uh, Højbjerg bedoel ik..

Dat zou ik wel een goede aankoop vinden, mits hij een minder salaris zou accepteren.

23-11-2023 11:27

Oxxer +165100 moderator

Højbjerg heeft geen enkele moeite een club in de PL te vinden of andere top 5 competitie, bij een aantal slaat de fantasie weer op hol omdat VI met een gerucht uit de oude doos komt.

23-11-2023 12:05

AFCAHoorn +22733

Waarschijnlijk zou Tottenham toch weer moeilijk doen, mochten we een poging wagen. Schijtclub.

23-11-2023 12:07

Oxxer +165100 moderator

Ook dat, ik noemde net Brentford met onderbouwing, discussies over targets met dit profiel zijn kansloos, komen toch niet , spelers hebben sportief en financieel veel betere opties. Fans die denken spelers nemen genoegen met 60%-80% minder salaris leven in een droomwereld.

23-11-2023 12:14

Oxxer +165100 moderator

''dus proberen is de moeite waard''

Lenderink bevestigt in een ander topic de nieuwe salarisstructuur, wat hebben PL spelers van nog geen 30 jaar te maken met Ajax dat de broekriem moet aantrekken. 2 jaar geen CL voetbal en de helft van het XI tal werd verkocht, wees eens realistisch.

23-11-2023 12:29

Sampaoli +39345

VI komt niet verder dan Van de Beek (want oud-Ajacied), Matusiwa (want Nederlands) en Hojbjerg (want eerder aan Ajax gelinkt).

- VD Beek is een 10 en verdient 8 miljoen per jaar.
- Matusiwa is geen leider en speelt bij een verdedigend ingestelde ploeg uit de middenmoot. Daarnaast een pure breker, want heeft geen dribbel, geen creativiteit in zijn passing en scoort/assisteert nooit. Gaat overigens ook richting 20m kosten.
- Hojbjerg is al eens naar geïnformeerd door Europese topclubs deze zomer en moest 30+ miljoen kosten. Hij is door hoge transfersom, hoog salaris en zijn eigen sportieve doelen simpelweg onhaalbaar. Weer een steenharde onderhandeling starten met Levy is kansloos.

Persoonlijk zou ik geen #6 halen want Branco doet het daar uitstekend, Mannsverk verdient een eerlijke kans en Tahirovic is ook een degelijke optie tegen veel ploegen. Als we dan toch iemand moeten halen: Al Musrati (Braga), Rios (Palmeiras), Johnny (Internacional) of Villagra (Talleres).

23-11-2023 11:21

Harrier Du Bois +39054

Algeheel gezien denk ik er ook zo over op de aanwinsten die je later opnoemt na, ken ze niet goed of helemaal niet, maar zal me erin verdiepen. Goede post, duidelijk

23-11-2023 11:27
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.