Rugani en Fitz-Jim in Ajax-basis tegen Rigas FS, Baas vervangt Hato als linksback

door Jon van Dam 74

Rugani en Fitz-Jim in Ajax-basis tegen Rigas FS, Baas vervangt Hato als linksback

door Jon van Dam 74

Laatst geüpdatet

Francesco Farioli heeft donderdag een aantal wijzigingen doorgevoerd in de basisopstelling van Ajax voor het uitduel in de Europa League met Rigas FS. De Italiaan mist de geschorste Jorrel Hato en moet zodoende puzzelen in de verdediging. Daniele Rugani maakt in Letland zijn opwachting in de basiself van de Amsterdammers. Het duel in het Daugavas Stadion begint om 21.00 uur.

Vanzelfsprekend krijgt Remko Pasveer de voorkeur onder de lat voor dit belangrijke duel in Europa. De 41-jarige doelman houdt concurrenten Diant Ramaj en Jay Gorter op de bank en zal tekenen voor een soortgelijke prestatie als afgelopen zondag. Ajax won bij sc Heerenveen en Pasveer hield voor de twaalfde keer dit seizoen zijn doel schoon.

Ajax maakte donderdagmiddag de uitgaande transfer van Devyne Rensch naar AS Roma wereldkundig en daarom kiest Farioli wederom voor Anton Gaaei op de rechtsbackpositie. De Deen vervulde die rol ook in Friesland en gaf daar een assist. Aan de linkerkant staat Youri Baas opgesteld. De 21-jarige verdediger speelt dit seizoen in het centrum, maar wordt door Hato's schorsing nu aan de zijkant gebruikt. Het hart van de wedstrijd wordt gevormd door Josip Sutalo en Rugani.

Tekst gaat verder onder de foto.

kian fitz jim ajax heerenveen
Fitz-Jim krijgt net als in Heerenveen een basisplaats. 

Op het middenveld blijft Kian Fitz-Jim staan. De balvaardige middenvelder zal wederom ten koste van Steven Berghuis als nummer acht fungeren. Kenneth Taylor is de andere nummer acht van dienst, terwijl Jordan Henderson opnieuw als meest controlerende middenvelder komt te spelen.

Farioli houdt vast aan aanval met Brobbey

In Ajax' voorhoede vinden er geen mutaties plaats ten opzichte van het uitduel met sc Heerenveen. Bertrand Traoré en Mika Godts spelen respectievelijk als rechts- en linksbuiten. Verder krijgt Brian Brobbey wederom de voorkeur in de punt van de aanval. De sterke spits krijgt andermaal de voorkeur boven Wout Weghorst. Voor Brobbey is het zijn vierde basisplaats op rij.

Opstelling Ajax:

Pasveer; Gaaei, Sutalo, Rugani, Baas; Fitz-Jim, Henderson, Taylor; Traoré, Brobbey, Godts.

Wissels Ajax:

Gorter, Ramaj, Akpom, Kaplan, Mannsverk, Van den Boomen, Berghuis, Weghorst, Rasmussen, Mokio, Hlynsson, Alders.

Lees meer over:
Plaats reactie

Dolfie +392

Naast Henderson de 3 slechtste op het veld

24-01-2025 01:20

Krullen +8064

Laten we er maar 5/5 van maken dan he! Mooi weekje voor NL dan en hopelijk voor ons grote stap richting top 8. Zou een mooie opsteker zijn. Ook omdat al onze concurrentie dan nog in de tussenronde twee extra potten moet én nog in de beker zit. Dat is rust die ons nog wel eens goed uit zou kunnen komen.

23-01-2025 20:49

MennoJerry +4118

Het is niet des Ajax, en we hebben daar ook niet de spelers voor. Maar ik denk dat Brobbey het best tot zijn recht zou komen in een 2 spitsen systeem..

23-01-2025 20:45

Ajaxrecordmeist +243

Tsja brobbey.... de kans dat ik met alle 12 de modellen van de fhm kalender in bed lig, is groter dan dat brobs een goal scoort🤣

23-01-2025 20:30

Dolblij +45616

Forza Fitz

23-01-2025 20:22

wijzijndebeste123 +165642

Logisch om Rugani op te stellen. Zij hebben een boomlange spits las ik.

23-01-2025 20:19

Rolo +13828

Ik snap dat centrum wel. Is nou niet dar Kaplan zijn kansen heeft gepakt toen hij opgesteld werd.

23-01-2025 20:13

Rob1976 +9566

Farioli zet de laatste tijd elke keer de juiste opstelling neer in mijn ogen, mag ook wel eens gezegd worden.

23-01-2025 20:09

MichelBoerebach +29286

Ja, om het vervolgens in de 2e helft weer helemaal naar de kloten te wisselen.

23-01-2025 20:16

KMAR +119

Ja maar wat moet hij dan? Gelul in de ruimte dit.

23-01-2025 20:19

MichelBoerebach +29286

Wat moet hij dan?
1. Niet wisselen is een optie.
2. De juiste mensen wisselen
Wisselen om er beter van te worden, zeg maar. Niet om spelers te 'sparen' die niet gespaard hoeven worden.

23-01-2025 20:21

Tinus +10437

Eens, maar wel de punten

23-01-2025 20:23

KMAR +119

Ik snap je wel. Maar: Ajax is een van de weinige teams zonder echte blessures en 2: er is vrijwel geen wissel waar je beter van wordt. Dus om dan maar niet te wisselen is een lastige.

23-01-2025 21:35

Okocha078 +14094

Kaplan is wel klaar bij ons he?

23-01-2025 20:06

HendrikAjax +16900

Jammer genoeg lijkt het daar wel op

23-01-2025 20:07

MaxPower +2698

Maar ook niet zo onlogisch dat hij voor de ervaren Rugani kiest

23-01-2025 20:10

LOCAmpos +10509

Linkspoot op links zou net wat logischer zijn imo

23-01-2025 20:13

Tinus +10437

Volgend seizoen rugani weg en wellicht Hato. Dan weer volop kansen

23-01-2025 20:24

Aram +18199

Het experiment met Weghorst in de basis lijkt definitief voorbij.

23-01-2025 20:01

WZAWZDB33 +895

Gelukkig maar, of als pinchhitter of helemaal niet svp

23-01-2025 20:05

DankzijCruijff +48731

Hij kan er helaas ook vrijwel niets van.

23-01-2025 20:07

Robertini +39812

Hoop dat Baas geweldig speelt op links, en daar mag blijven staan.

23-01-2025 20:01

1337manen +132

En Hato weer terug centraal? Ik verwacht het niet

23-01-2025 20:09

Robertini +39812

Ik hoop het wel, vind Hato centraal beter.

23-01-2025 20:28

tijssenajax +14130

Mag hij wel wat feller en alerter worden.

23-01-2025 20:33

1337manen +132

Hato is sowieso op beide posities beter dan Baas maar of Baas net zo goed is als linksback als centraal in dit systeem vraag ik mij af.

23-01-2025 21:04

SpursAjax +6724

Heel benieuwd naar het duo Rugani en Sutalo! Misschien iets te weinig voetballend vermogen vanaf achteruit. Maar ik zag dit in het begin van het seizoen als het beste duo. Dus ben zeer benieuwd!!

23-01-2025 19:59

Robertini +39812

Ik zie liever een voetballer naast Sutalo.

23-01-2025 20:05

ElSandrini +18209

Ik een korfballers naast Sutalo

23-01-2025 20:08

Breuk +25405

Goede opstelling. Snel wat goals maken en dan wisselen

23-01-2025 19:58

steen +482

Knettergek is die met Brobbey in de spits. Slechts scorende spits van de eredivisie..

23-01-2025 19:57

Ajacied33 +36831

Knettergek idd, gewoon je beste spits die je hebt....

23-01-2025 20:02

NoPants +7528

Tot vorig jaar een van de best scorende spitsen van zijn leeftijd die we ooit gehad hebben. Maar hij heeft een dip dus afbranden die hap!

23-01-2025 20:03

Devid87 +3554

Een dip? Dat is een flinke dip dan. Eentje zo diep als de Marianetrog

23-01-2025 20:05

NoPants +7528

Halverwege het seizoen 10 g/a, in zijn slechtste seizoen ooit. Tot dit seizoen liep hij gelijk met jongens als van Basten en Kluivert op die leeftijd. Je hebt gelijk hoor, dit seizoen is de productie gewoon slecht, maar zoals men nu over hem praat komt echt mn neus uit. Zelfs met dit seizoen erbij heeft hij 80 g/a in ~7500 minuten totaal.

Maar ga vooral verder met afbranden. Daar wordt die beter van.

En dan straks schreeuwen ‘geen loyaliteit!’ Als die weer even goed speelt en direct vertrekt omdat die dat gezeik van fans zat is.

23-01-2025 20:22

HendrikAjax +16900

Hij is en blijft onze beste optie

23-01-2025 20:08

Bassey +8233

Zo jammer dat hij niet rouleert 🤪

23-01-2025 19:56

JariJari +15300

We zijn van het weekend vrij dus no need

23-01-2025 19:59

1Zlatan +5204

Logische opstelling. Denk wel dat het opbouwend lastig kan worden zonder Baas in het centrum. Wat dat betreft had je hem liever centraal staan en dan Mokio op links.

23-01-2025 19:55

JohnDylan +22745

Ik vind Baas sinds eind november opbouwend stukken minder dan daarvoor. Hij lijkt minder risico te nemen en dat was nou juist wat hem opbouwend een edge gaf. Natuurlijk is hij in die rol opbouwend wel nog steeds veel beter dan Rugani.

23-01-2025 19:57

Aram +18199

Blind verdeelde het spel ook als linksback al. Wie weet kan Baas ook wel wat aan die kant.

23-01-2025 20:09

precies +239

Kom op Ajax....ik zeg 1-4

23-01-2025 19:55

MichelBoerebach +29286

Dat mag ook wel. We spelen tegen een zaterdag derdeklasser.

23-01-2025 19:57

JariJari +15300

Anderlecht en Galatasaray wonnen niet van ze. Dat zou tegen een derdeklasser toch wel gelukt zijn?

23-01-2025 20:01

MichelBoerebach +29286

Dat komt omdat Anderlecht en Galatasaray er helemaal niks van kunnen. Al die Turkse ploegen worden schromelijk overschat. En die clubs uit Belgie bakken er al jaren niets van (Club Brugge af en toe uitgezonderd)

23-01-2025 20:14

ratje +3515

Zijn gewoon de nummers 3 en 5 van de EL tot aan deze speelronde.

23-01-2025 20:20

MichelBoerebach +29286

Neem nu maar van mij aan: Anderlecht en Galatasaray kunnen er niks van.

23-01-2025 20:22

nuff-said +1652

Brobbey krijgt wel echt het vertrouwen nu. Weet niet op basis van wat. Ik zou Akpom eens proberen. Die verdient et ook een keer

23-01-2025 19:54

MichelBoerebach +29286

Ik krijg sterk het vermoeden dat onze Italiaanse vriend Akpom geen goede centrumspits vindt.

23-01-2025 19:58

nuff-said +1652

Maar hij werkt hard en maakt vaaknwel gwn zijn kansen af. Met brobbey is et gwn teveel het zelfde soort voetbal. In de voeten aanspelen en worstelen met de verdediger en vallen. Ik Wil eens ander soort voetbal zien en als dat niet werkt Dan Gaan we maar terug naar de brobbey onzin

23-01-2025 20:04

HendrikAjax +16900

Ben je Akpom van vorig jaar in de spits vergeten. Die voegde voetballend helemaal niks toe.

23-01-2025 20:10

MichelBoerebach +29286

Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind Akpom ook geen geweldenaar, maar wel veel doelgerichter dan Brobbey. Farioli ziet het anders. Die zet hem liever op de linkerflank.

23-01-2025 20:10

FTS95 +16119

Er valt mij de afgelopen weken wel wat op, het rouleren lijkt voorbij. Goede zaak.

23-01-2025 19:52

BarryJanssen +14375

Alleen jammer dat we nu altijd met een spits spelen die nooit scoort..

23-01-2025 19:53

HendrikAjax +16900

Heel jammer dat we met onze beste spits spelen

23-01-2025 20:11

BarryJanssen +14375

Geen idee voor welke club jij bent, maar niet voor Ajax dus.

23-01-2025 20:12

FTS95 +16119

Brobbey is verreweg onze beste spits

23-01-2025 20:46

4Ever14 +6647

Leek mij ook meer een kwestie van conditionele achterstand in combinatie met blessure preventie. Het is niet zo dat hij het voor zijn plezier deed.

23-01-2025 19:54

wijzijndebeste123 +165642

We spelen dit weekend niet. Dus waarom zou hij rouleren?

23-01-2025 19:56

FTS95 +16119

Hij rouleert al een tijdje niet kerel

23-01-2025 20:46

afca1985 +21528

Nou Brobbz laat het maar zien waarom jij zo vaak hoort te spelen. Maak er maar een paar tegen de lamme en de blinde uit Letland.

23-01-2025 19:52

AFCA-Driebergen +22311

Ik snap echt niet waarom Kaplan totaal niet gebruikt wordt. Lekker met 2 rechtspoten centraal, logisch...

23-01-2025 19:51

jariP +799

Normaal zou ik het begrijpen maar kom op zeg, tegen riga zou je toch wel met rugani en sutalo als cv duo moeten kunnen spelen?😂

23-01-2025 19:55

AFCA-Driebergen +22311

Ja eens. Maar dan nog. Gewoon lekker Kaplan erin. Die jongen heeft zich vorig seizoen al beeezen.

23-01-2025 20:01

jariP +799

Ja vorig seizoen. De minuten die hij dit seizoen gemaakt heeft zijn niet om over naar turkije te schrijven om t maar zo te zeggen. Rugani gewoon een veel betere optie.
Is op dit moment op veel vlakken beter dan kaplan die alleen een streepje heeft achter zn naam omdat i linksbenig is.

23-01-2025 20:06

HendrikAjax +16900

Opbouwend is Kaplan sowieso een stuk beter dus dat zou juist in deze pot een goede reden zijn om hem er in te zetten

23-01-2025 20:12

JohnDylan +22745

Jammer ik hoopte tegen beter weten in op Alders als rechtsback en Mokio als LCV.

23-01-2025 19:51

WZAWZDB33 +895

Jammer voor Kaplan! Verder goeie opstelling

23-01-2025 19:49

Rockpotje +9625

Flink verschil wel in betrouwbaarheid tussen Kaplan en Rugani. Kaplan is linksbenig, maar dat is ook meteen de enige reden om hem op te stellen. Maar als je dat wilt zou ik Baas laten staan en Mokio linksback zetten.

23-01-2025 19:53

WZAWZDB33 +895

Aan de bal heb je helemaal niets aan Rugani, terwijl Kaplan (mits ingespeeld/ in vorm) juist een uitstekende inspeelpass heeft.

23-01-2025 20:04

profoff +8401

Dat durft frans niet.

23-01-2025 20:06

insectenverdelg +23559

ik had gewoon Mokio in de basis gezet.

23-01-2025 19:49

luns11 +468

Prima opstelling. Nou Brobbey, schiet er nou maar even een paar in tegen het op papier zwakke Rigas. Hopelijk minuten voor Alders en Mokio bij een comfortabele voorsprong. Ook benieuwd naar Mannsverk

23-01-2025 19:49
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.