Ajax en de scenario's in de Europa League: alleen twee zeges geven zekerheid voor top-acht

door Bart Veenstra 121

Bron Ajax Showtime

Ajax en de scenario's in de Europa League: alleen twee zeges geven zekerheid voor top-acht

door Bart Veenstra 121

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax maakt nog altijd volop kans om zich direct te plaatsen voor de achtste finales van de Europa League. Voor de Amsterdammers - die al zoveel wedstrijden speelden dit seizoen - is er veel aan gelegen om de tussenronde van het Europese toernooi te kunnen overslaan. Daarvoor moet het wel in de top-acht zien te eindigen.

Op dit moment staat Ajax op de elfde plaats in de competitiefase van de Europa League. Dankzij zeges op Besiktas, Qarabag FK en Maccabi Tel Aviv en een gelijkspel bij Slavia Praag staat Ajax op tien punten. Het team van trainer Francesco Farioli verloor de laatste twee wedstrijden tegen respectievelijk Real Sociedad en SS Lazio.

Eerder stond Ajax er écht uitstekend voor en stond het in de top van de competitiefase van de Europa League. Maar na de twee nederlagen is het nog maar de vraag of de Amsterdammers zich rechtstreeks gaan plaatsen voor de achtste finales. Op dit moment - met die elfde plaats - zou Ajax uitkomen in de tussenronde.

Tekst gaat verder onder de foto.

ajax lazio 24 25
De thuisnederlaag tegen Lazio maakt het voor Ajax niet makkelijker om in de top-acht te eindigen.

De wedstrijden in die tussenronde worden gespeeld op donderdag 13 en donderdag 20 februari. Het zou ervoor zorgen dat Ajax ook in februari weer een volle agenda heeft. Het zou Ajax dan ook goed uitkomen om bij de eerste acht te eindigen om zodoende die tussenronde te kunnen overslaan.

De scenario's voor Ajax

Hoe staat Ajax er nu eigenlijk echt voor met het oog op die top-acht? Laten we aan de hand van het Opta-model beginnen met het goede nieuws: met de 10 punten die de club nu heeft, is het zo goed als zeker - 99 procent - van een plek bij de bovenste 24 en dus in ieder geval de tussenronde.

Ajax wil echter meer nu de top-acht binnen handbereik is. Met 10 punten gaat dat echter niet lukken. Immers, de huidige nummer acht op de ranglijst - Rangers FC - heeft al 11 punten. Dat geldt overigens ook voor de nummers negen en tien op de ranglijst: Tottenham Hotspur en FCSB.

Aankomende donderdag speelt Ajax op bezoek bij Rigas FS, de nummer 34 op de ranglijst. Bij een zege komt Ajax op dertien punten, het huidige puntenaantal van de nummers vier en vijf in de competitiefase (Olympique Lyon en Eintracht Frankfurt). Je zou zeggen: dan klimt Ajax naar de top-acht, dan moet het misschien wel genoeg zijn? Nee, luidt het antwoord op basis van het Opta-model. Met dertien punten heb je slechts een hele kleine kans om bij de bovenste acht ploegen te eindigen.

Tekst gaat verder onder onderstaand Opta-model.

Ajax en de scenario's in de Europa League: hoe kan de club nog bij de bovenste acht eindigen?
Opta berekende hoeveel procent kans je hebt op een plek bij de beste 24 en bij de beste 8 op basis van het aantal verzamelde punten.

Ajax moet dan ook minimaal vier punten pakken uit de wedstrijden tegen Rigas FS en Galatasaray om kans te blijven behouden op een plek bij de laatste acht. Als het vier punten pakt, dan eindigt het op 14 punten. Met 14 punten heb je op basis van bovenstaand Opta-model een kans van 36 procent op een plek bij de bovenste acht. Zeker is wel dat als Ajax wint van Rigas FS, het aan een gelijkspel tegen Galatasaray genoeg heeft (vanwege het betere doelsaldo) om in ieder geval boven de Turken te eindigen.

Voor Ajax is het niet meer mogelijk om op 15 punten te eindigen en dus schakelen we door naar het scenario dat de club zijn laatste twee duels wint en dus nog zes punten pakt. In dat geval eindigt het elftal van Farioli op 16 punten en dat zou uitstekend nieuws betekenen. Immers, volgens het Opta-model ben je met 16 punten voor 99 procent zeker van een plek in de achtste finales.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Europa League STAND
# Club G W G V P
10
Anderlecht
8 4 2 2 14
11
FCSB
8 4 2 2 14
12
Ajax
8 4 1 3 13
13
Real Sociedad
8 4 1 3 13
14
Galatasaray
8 3 4 1 13
Bekijk alle
Lees meer over:
Plaats reactie

vanreenen +10370

Interesseert mij 0,0. Misschien kan Kroes Mo Ihatarren ophalen bij RKC. Dat is tenminste een echte voetballer.de

24-01-2025 00:00

MokumsParadijs +2392

We kunnen ook gewoon met 1-0 verliezen natuurlijk

23-01-2025 23:38

MPAjax +8483

Leuk zo een topcomment helemaal hip dit nieuwe concept maar is gewoon de aanloop naar een super league

23-01-2025 18:22

Copa077 +2761

EL is toch een gedrocht alleen CL telt dus laat maar zitten. Je ziet het aan psv en fey wat de CL doet met een ploeg en zeker een overwinning boost.

23-01-2025 05:00

Hersenspinsel +8381

Dat gaan we zondag zien.

P.s.
De Champions League is vooral spannend omdat een club als Manchester City nog niet geplaatst is. Hoewel als PSV verliest gaat Manchester City bij winst PSV voorbij.
Dat maakt deze opzet interresant.

23-01-2025 06:49

AFCAKampen +142

Volgende week zondag bedoel je? Aankomend weekend zijn we namelijk vrij.

23-01-2025 16:08

OpDeCounter +901

Hij spreekt over wat de CL doet. PSV speelt gewoon dit weekend

23-01-2025 20:20

ouweman +5126

Ja ik wil die EL ook niet winnen. Wat heb je aan een Europese prijs joh.

En nu normaal : ik ruil elk kampioenschap in voor een Europese prijs. Zelfs een ConfLeague win ik liever dan een kampioenschap. En een CL ga je never nooit meer winnen, dat kan je vergeten anno 2025.


Ik heb tussen 87 en 97 ( ik was toen 17-27 jaar) bijna 10 Europese finales meegemaakt, om vervolgens godtering 20 jaar te moeten wachten op de volgende. Daarna nog een dramatische halve finale, en toen was de koek weer op.

Als ik nu weer 20 jaar moet wachten ben ik 75. Gun mij voor die tijd in ieder geval nog een echte prijs, Grote Voetbalgod.
Nadeel is dat je nu niet meer van de EL naar de ConfL hobbelt. Als je een ConfLeague wil winnen, je 5e moet worden in de competitie. Da`s nou ook niet alles.

23-01-2025 07:55

Zwaan1975 +3640

Ja helemaal eens gap! Ik ben iets jonger maar wenen en Rome waren echt top tripjes. Vond Stockholm ook te gek, dus ja kampioen is leuk maar Europees
Succes is het kersje op de taart

23-01-2025 16:24

MokumsParadijs +2392

Torino in Olympisch was ook gekkenhuis

23-01-2025 23:39

BemBem +10

Eerst maar eens winnen van die Letten, dan zien we wel weer.

22-01-2025 22:04

Dapperestrijders81 +2111

Ja idd. Eventueel laatste wedstrijd akkoordje gooien met die Turken voor gelijk spel

22-01-2025 23:13

arufred +9873

Dat zeiden we toch in september al dat je 15 of 16 punten moest halen om bij de 1ste 8 te eindigen.

22-01-2025 20:17

ProperFootball +14774

Ja zo moeilijk is dat ook niet, dat komt er elke keer uit.

22-01-2025 22:00

Tadic020 +1928

Competitie is belangrijker cl halen

22-01-2025 18:00

AlexIbarra +19354

Als je 2 wedstrijden mag overslaan, kan deze focus mooi op de competitie.

23-01-2025 13:45

Dolblij +45842

2 keer winnen. Tegen Riga een soort van verplichting, tegen Galatasaray gewoon vlammen en vertrouwen in eigen kunnen hebben, gesteund door een volle JCA.

22-01-2025 17:03

ProperFootball +14774

Tegen Gala moet je ook gewoon winnen. B-competitie.
Of, als je eredivisie een B-competitie vindt, dan is Super Lig een C-competitie.

22-01-2025 20:52

Rafaelajacied +117

2 keer winnen zal nodig zijn om een grote kans te maken en dus bij de eerste 8 te zitten.
Het is iig al lekker dat Galatasaray gisteren punten gemorst heeft!

22-01-2025 16:30

mvdk +44641 moderator

Zelf winnen

22-01-2025 13:52

Thaschja55 +1751

4 Nederlandse clubs moeten vrezen nu FC Twente miljoenen gaat ontvangen van Ajax https://www.voetbalzone.nl/nieuws/4-nederlandse-clubs-moeten-vrezen-nu-fc-twente-miljoenen-gaat-ontvangen-van-ajax/blt30035d7bbcc42d95

22-01-2025 13:27

GAjax31 +16451

Logisch van Twente.. maar eigenlijk hoop ik dat Ajax ook kijkt naar spelers als Hatenboer en Meerveld.. anders kun je die weer over paar jaar weer proberen te halen van Twente voor veel meer geld..

Eagles heb ik te weinig van gezien, maar zou die Breum geen goedkope optie voor Ajax zijn achter Godts?

Ik vind dat er in dit seizoen echt wel leuke talenten spelen, die je best kunt halen voor weinig geld ipv alles te steken in een speler als Moro.

22-01-2025 13:39

Thaschja55 +1751

Vind het gewoon niet goed dat we Twente sterker maken met het geld van Ajax. ik had Regeer never genomen

22-01-2025 13:43

GAjax31 +16451

Ik zou zelf Regeer ook niet hebben gehaald, maar ik hoop vooral dat Ajax meer gaat kijken naar talentvolle spelers uit de competitie ipv steeds maar oude bekende.

22-01-2025 13:45

Thaschja55 +1751

Ben het met jou eens

22-01-2025 13:46

Thaschja55 +1751

Jij hebt gelijk zo denk ik ook , je staat nu 2 mannsverk kan ook wel back spelen 100 procent

22-01-2025 13:47

dod +657

Breum moet je gewoon halen, kan op 10 en beide flanken, groot talent. Snap ajax ook niet. Tenzij Bounida verlengt, dan kan ik het enigzins volgen.

22-01-2025 13:59

Thaschja55 +1751

Dat zeg ik al weken met Breum , maar ja dan zeggen ze jij met je Breum 😅Breum kan achter de spits en ook linksbuiten

22-01-2025 14:07

GAjax31 +16451

Ja, zo sta ik er ook in. Je hebt weinig te besteden, dus dan zou ik je budget niet aan 1 speler uitgeven maar meerdere talentvolle jonge spelers halen die bovendien al gewend zijn in de Eredivisie.

22-01-2025 14:08

Picasso +6851

Als ik moest kiezen tussen Breum, Hatenboer en Meerveld of Regeer, dan zou ik als Ajax zijnde altijd voor de eerste 3 gaan

22-01-2025 23:06

Harrier Du Bois +39203

Ik denk dat we van Gala kunnen winnen. Geen bijzondere ploeg.

22-01-2025 13:20

Mattie +952

Ik weet niet of de ploeg als geheel bijzonder is, maar qua namen staat er toch wel wat om rekening mee te houden. Met Osimhen en Icardi voorop. Ik ben benieuwd en ik zou het natuurlijk prachtig vinden als Ajax van deze ploeg kan winnen. Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe de oud Ajacieden Sanchez en Ziyech het doen.

22-01-2025 13:42

Harrier Du Bois +39203

Ze zijn wat beter dan Besiktas, zeker, maargoed, daar wonnen we van, met gemak. We zullen zien, ik hoop op winst.

22-01-2025 14:06

willem1958 +8939

Dat ligt er aan, als de nrs 8 t/m 10 nu 2 wedstrijden verliezen heeft Ajax genoeg aan 1 keer winnen of 2 x gelijk.
Maar ik ga er van uit dat Ajax in Riga wint en thuis tegen Galatasaray maken ze ook kans op 3 punten.

22-01-2025 13:17

JoltTrommels +888

Want de teams onder ons kunnen niet winnen en ons inhalen?

23-01-2025 06:44

JohnDylan +23244

Hey AS, waarom krijgen berichten van Christian Willaert (dat alleen Kroes interesse in Regeer heeft en de rest van Ajax hem niet wil hebben) hier hun eigen artikel terwijl het al lang en breed is aangetoond dat Willaert geen betrouwbare bron is (volgens hem kwamen spelers niet opdagen voor de training terwijl ze op videos en foto’s van de training te zien waren) maar wordt een bericht van een journalist van La Repubblica wat ook in La Gazzetta heeft gestaan alleen in het geruchten molen verwerkt? Het gerucht dat Roma interesse heeft in Farioli lijkt me belangrijk genoeg voor een eigen artikel. Zeker als het in twee van de grootste Italiaanse kranten staat.

22-01-2025 13:13

chriseverhard +3646

Ajax word sowieso 9e 10e of 11e dan speel je tegen relatief kleinere clubs enige nadeel is dat je 2 wedstrijden extra moet spelen

22-01-2025 12:44

ouweman +5126

Zul je zien dat je dat kut AZ krijgt. Of Porto. Daar heb ik volgens mij nog nooit live van gewonnen.

22-01-2025 13:01

Tommyshelby +130590

Met 14 punten word je ook geen 8e vrees ik. Schema’s voor de teams boven ons zijn gunstig. Het moeten echt 2 overwinningen zijn. Dan red je het normaal gesproken net.

22-01-2025 12:04

Moooo +4010

Stel: Ajax word 9de ipv 8ste.
Ajax speelt dan tegen de nummer 24 Elfsborg tot zover.
Best leuk toch even een middelmatige club tussendoor, volgens mij krijg je ook meer coeffentiepunten en geld binnen door kaartverkoop en uiteindelijke plaatsing.
Wel zijn deze wedstrijden in een druk schema vervelend, maar dat gaat een Feyenoord en Psv ook moeten doen en die komen wel tegen de betere clubs te spelen.

Heel erg zal het niet zijn om tegen de turken te verliezen, ook het schema is niet verkeerd. Zouden wisselsspelers ook kunnen spelen en/of jong talent.

22-01-2025 11:49

Paulios +723

Zou je sowieso geen bonus coeffentiepunten krijgen als je in de top 8 eindigt?

22-01-2025 11:53

Rafaelajacied +117

Inderdaad dat is een goeie , je zal zeggen waarom niet?

22-01-2025 16:28

OpaHooligan +4325

Is het met de recette erbij misschien niet zelfs gunstiger? Vroeger had je ook met de UEFA Cup en EC1 en EC2 een verschil. UEFA-cup speelde je 1 ronde meer.

Maar of je nu in ronde 3 van EC1 werd uitgeschakeld of in ronde 3 van de UEFA cup, qua totaal aantal wedstrijden maakte dat niet uit. Behalve als je dan tot de finale kwam. Dus ik snap echt niet waar dat 'meer belasting' vandaan komt.

Ik zou een B-team opstellen de laatste twee wedstrijden, dan heb je eerder minder belasting. Geplaatst ben je voor 98% zeker nu al.

22-01-2025 12:05

AFCAHOOLIGAN +1005

Is het zeker dat de loting werkt? Dus als Ajax 9de wordt dat je dan speelt tegen de nr 24? Die word Ajax zeg maar 10 ste dat het dan speelt tegen de nr 25?

22-01-2025 13:45

Moooo +4010

De eerste 24, de rest valt af en speelt geen Europees voetbal meer.
De andere 8/24 speelt tegen elkaar.

22-01-2025 16:32

godenzonen56 +507

Giminez akkoord met af Milan,

Brobbey misschien naar Marseille..?

22-01-2025 11:37

burwatti +14419

30 mil voor brobbey ben je gelijk van je spitsen probleem af.
Akpom eerst spits, Wout pinchhitter.

Tresor huren met optie tot koop.

22-01-2025 12:19

Craain +5013

Akpom idd voorlopig 5 wedstrijden achter elkaar in de spits. Wie weet doet hij goed? Dan is zijn transfer waarde veel hoger omdat hij Engelsman is.

22-01-2025 12:23

JohnDylan +23244

Met Akpom en Weghorst heb je volgens mij juist een groot spitsen probleem. Ajax heeft nog nauwelijks een half uur goed voetbal gespeeld met een van die twee in de spits. Ik zou Brobbey verkopen maar daarmee is het probleem in de spits verre van opgelost.

22-01-2025 12:34

Craain +5013

Altijd goed... Ben ik lekker van respectievelijk schwalbe koning en rugby koning af.

22-01-2025 12:21

Red Devil +3604

Ajax moet gewoon 2x winnen en dan ben je nog afhankelijk van de uitslagen om je heen.
Met onze mazzel zal het wel die tussenronde worden dus maar hopen op een gunstige loting dan.

22-01-2025 11:19

ouweman +5126

Tussenrondes zijn al wel bekend qua ranking, maar zul je zien dat je als nummer 9 of 10 tegen Porto moet. Of weer tegen AZ....

22-01-2025 11:54

AFCACruijff14 +163329

Volgende week heb je een geweldig affiche, thuisvoordeel, vol stadion en hopelijk het feit dat winst dan sowieso de tussenronde skippen is.

Morgen is het koud, klein, niet aansprekend, ver weg. Win eerst die maar eens, zal nog genoeg uitdaging worden.

Wel fijn dat het nu echt ergens om gaat. 2 potjes skippen zou heel fijn zijn, dan kan de focus in februari vol op de Eredivisie.

22-01-2025 11:02

FelixGassenlicht +9039

Ik zeg: dus alles op alles zetten en van nu af aan alles winnen

22-01-2025 10:26

debetweter +10153

Top plan. Was dat maar 2.5 jaar geleden ingezet..

22-01-2025 10:45

ouweman +5126

Ik zie dat Anderlecht, Tottenham, Steau B en Lyon al om 18.45 spelen. Later ManU-Rangers. Mocht dat hele zooitje punten laten liggen dan gaan we de goeie kant op.
Sowieso moet je 2 x winnen om rechtstreeks door te gaan, daar niet van, maar plek 3 tm plek 10 moeten wel nog wat punten verspelen wil je rechtstreeks door gaan.

22-01-2025 10:25

MAD020 +1052

Manu speelt tegen Rangers en Steaua. Daar zullen dus sowieso punten worden verspeeld.

22-01-2025 10:34

ZlatanIbra11 +45

Nee hoor, met 6 punten ga je vrijwel zeker de top 8 halen. Waarschijnlijk sta je bij winst morgen al nipt in de top 8. Er zijn eigenlijk drie scenario's:
- 6 punten pakken en je haalt de top 8
- 4 punten pakken en het ligt aan de resultaten op de andere velden
- 3 punten of minder pakken en je moet de tussenronde in

22-01-2025 10:35

MAD020 +1052

Op basis van welke scenario's zeg je dat? Want de clubs die boven je staan zullen toch een punten moeten verspelen om ze in te kunnen halen.

Dat de kans groot is bij 6 punten lijkt me duidelijk, maar je bent nog steeds afhankelijk en dus lijkt het me logisch dat ouweman de andere wedstrijden in de gaten houdt.

22-01-2025 11:06

ouweman +5126

Nou @Zlatanibra, met 6 punten ben je er nog niet hoor. Als er 4 ploegen boven je (vanaf Anderlecht t/m FCSB,dat zijn 8 ploegen ) de laatste twee wedstrijden winnen, wordt je 9e. Zou toch kut zijn.
Ik zie dat Anderlecht over die twee laatste wedstrijden aan een gelijkspelletje genoeg heeft om ons voor te blijven.

22-01-2025 11:43

ajax1981 +3138

scorebordjournalistiek

22-01-2025 10:17

Thaschja55 +1751

Fc Twente gaat met het geld van Ajax shoppen bij Go-Ahead 😉

22-01-2025 10:01

mido1988 +4320

offtopic: wat was het idee van de aankoop van Weghorst? Kijk als hij een rol als sup. alla boelykin accepteert is er niks aan de hand. Alleen hij komt om basis te spelen en daar hadden we al 2 spitsen.

22-01-2025 09:52

Laudrup10 +17211

Ook dan is er wat aan de hand. Die gast verdiend 2,5 miljoen en een supersub hadden we al met Akpom. Brobbey s waarde is gekelderd sinds de komst van Weghorst en ook Akpom is nog maar een fractie waar ten opzichte van vorig jaar.

22-01-2025 10:24

Laudrup10 +17211

Dat ga je nooit zeker weten maar Brobbey was vorig jaar onze beste speler 18 goals 10 assists. Weghors kreeg een staande ovatie voordat hij maar een minuut gespeeld had (zat toen op de tribune toen hij net gehaald werd). Media die Weghorst al in de basis praatte. Iedereen had het erover dat Weghorst niet voor de bank komt. Vervolgens mist Brobbey twee penals tegen Panathinaikos en begint de kritiek (en haat) te groeien. Tuurlijk voelt zon jongen dat en doet dat wat met zijn zelfvertrouwen. Daarnaast werd hij continue gewisseld in de 50/60 e minuut omdat Weghorst moest spelen of hij zat op de bank. Weghorst zelf die nog even olie op het vuur gooide door te zeggen dag hij zich in de basis gaat spelen. Aan Weghorst heb je dan ook een hele vervelende concurrent die er alles aan doet om je dat laatste zetje ri de afgrond te geven.

22-01-2025 10:41

Laudrup10 +17211

Het is ook niet de slimste en mentaal wellicht niet geschikt voor de top. Maar als hij de lijn van vorig jaar wel door had kunnen trekken was het voor ons een topspits en konden we er in de zomer 40 miljoen voor krijgen. Het is niet om over naar huis te schrijven maar Weghorst is nog vele malen minder. Met Weghorst zijn we niet eens in staat fatsoenlijk te voetballen en dat lukt met Brobbey nog wel ook al scoort hij niet. Akpom zou wellicht kunnen maar denk dat we ook met het oog op de waarde van Brobbey we het beste met Brobbey door kunnen. In de zomer kan je hem hopelijk nog verkopen voor een miljoen of 25 en dan de markt op voor een spits die wel bij Ajax past.

22-01-2025 11:44

Cornervlag +182

Volgens mij spelen een aantal ploegen die boven Ajax staan ook nog tegen elkaar. Dit artikel legt daar weinig over uit.

Verder vind ik deze opzet wel tof: iedereen, ook de ploegen uit pot 1, speelt een aantal “echt zware” wedstrijden; tot op het laatst heeft bijna iedereen iets om voor te spelen; en je bent af van die troostfinaleroute dat je opeens in een andere Europa cup speelt.

22-01-2025 09:45

MAD020 +1052

Waarom alleen kijken naar computermodellen die iets over punten zeggen wat gelijk is voor alle clubs.

Laten we gewoon naar Ajax kijken.

United en Steaua moeten nog tegen elkaar en United en Rangers ook. Daar laat dus minimaal 1 club punten liggen. Als United niet 2x verliest, dat minimaal 2 clubs. Als je dus 2x wint ben je er 1, 2 of 3 van hun voorbij. Minimaal 1 (United als ze biede verliezen).
Als je 2x wint ben je ook Galatasaray voorbij.

Bij 2x winst sta je dus in elk scenario minimaal op plek 9 (er vanuit gaande dat Sociedad ons niet inhaalt op doelsaldo). Er zou dan dus nog één club zijn die je inhaalt, waarbij je naast eerder genoemde clubs vooral moet kijken naar Eintracht, Spurs en Lyon.

22-01-2025 09:44

JoltTrommels +888

Lol. “Laten we alleen naar Ajax kijken” en dan een verhaal over 8 andere clubs afsteken.

Ajax moet gewoon 2x winnen voor de beste positie, of het nou hoog in die tussenfase is of meteen geplaatst. Dat maken Eintracht, Steaua, Sociedad en consorten allemaal niet anders.

23-01-2025 06:58

OpaHooligan +4325

Ik zal wel in de minderheid zijn, maar ik hou me totaal niet bezig met deze wedstrijd, voor de tussenronde kwalificeer je je waarschijnlijk wel. Of je je direct plaatst of via de tussenronde, dat maakt alleen wat uit voor de premie. Belasting? Alleen als je de finale zou halen, zou je over het hele seizoen minder wedstrijden spelen. Ik kijk misschien niet eens.

22-01-2025 09:42

AFCACruijff14 +163329

Die 2 potjes skippen is toch vrij fijn als dat lukt met oog op de titelstrijd.

En je gaat dan ook een lastige tegenstander treffen.

22-01-2025 11:04

OpaHooligan +4325

Potjes skippen maakt dus volgens mij alleen uit als je alles zou spelen tot de finale. Anders is het een keer uitgeschakeld worden in de KO fase, en dan misschien een ronde eerder.

22-01-2025 11:54

JanBiesbos +29458

Wat valt er nog aan pegels te verdienen?

22-01-2025 09:40

OpaHooligan +4325

Plaatsing geeft pegels volgens mij. Dus eerste acht heb je dat geld direct. Via tussenronde, misschien niet, misschien later.

22-01-2025 09:44

VluggeJaapie +2046

Pasveer
Gaaij Sutalo Kaplan Baas
Henderson Taylor
Fitz-jim
Berghuis Brobbey Godts

22-01-2025 09:29

@j@x-@d@m +460

Gewoon 2x winnen is het beste scenario

22-01-2025 09:22

Concrete +3256

Hoezo voor Ajax niet mogelijk om op 16 pnt te eindigen... foutje AS

22-01-2025 09:20

Chrismokum020 +16522

Ik zie 15 punten staan en dat klopt

22-01-2025 09:21

Concrete +3256

Hoeveel is 10 plus 6 dan ?

22-01-2025 10:04

Concrete +3256

haha, dan klopt het

22-01-2025 11:56

Hersenspinsel +8381

Geen enkele berekening geeft 100%
We moeten dus gewoon niet naar de OPTA kijken maar onze wedstrijden winnen.

22-01-2025 09:06

Rentokill +4616

Volgens mij zijn we weer uit de dip en staat het er best ok voor. Wie had dat gedacht na vorig jaar. Meedoen om de prijzen in eredivisie en europaleague.

22-01-2025 08:40

j0rnnn +5111

Ik zou de reserves laten spelen aangevuld met Jong Ajax talenten zoals Bounida.
Het risico op blessures is te groot in de strijd om het kampioenschap.

22-01-2025 08:36

tripleA +3961

Ik snap de gedachte maar dit zijn ook wedstrijden waar het collectief beter van wordt, je moet dit dus niet zien als een tussendoortje. Dat gezegd hebbende heeft 2 februari natuurlijk topprioriteit en komt die thuiswedstrijd tegen Galatasaray heel slecht uit.

22-01-2025 09:15

j0rnnn +5111

Ik snap wat je zegt, maar hoe desastreus is het als Godts nu een hamstring scheurt? Dan blijft er zo weinig over dat ik ons de 2e plek wel zie mislopen. Ajax heeft echt het geld nodig om volgend jaar met een acceptabel team aan het seizoen te beginnen.

22-01-2025 10:27

j0rnnn +5111

Hadden we het maar wel gedaan.

23-01-2025 23:02

Nr.10 +111834

Zonde dat we van Lazio hebben verloren, die waren helemaal niet goed. Laatste twee wedstrijden gewoon winnen dus.

22-01-2025 08:31

Baco123 +7078

Nieuwe away day
Ben onderweg super veel zin in❌❌❌

22-01-2025 08:30

TweeBenig2 +16443

Veel plezier aldaar.

22-01-2025 08:59

Baco123 +7078

Thnx gozer

22-01-2025 09:49

Kingoffdatoilet +17303

Het is heel simpel. We moeten 2 keer winnen.

22-01-2025 08:16

Baco123 +7078

Daar gaan we vol voor
Hup Ajax!

22-01-2025 09:56

Dude125 +1277

Twee keer winnen. Paar andere clubs die punten verspelen zou ook helpen. Artikel geheel overbodig.

22-01-2025 08:08

nightgoat +31460

Ajax kan op twee fronten serieus meedoen als het de hoognodige geslepenheid en creativiteit weet aan te trekken.

22-01-2025 08:03

JanMolby +1754

Leuke competitie opzet. Je kan dus door een of andere kneusclub die met mazzel door die tussenronde komt, er in de KO fase gewoon nog uitgeknikkerd worden in die 8e finales. Maar dat gaat niet gebeuren! We beginnen vanavond , sorry morgen, met een zakelijke 0-2 uitoverwinning ... 😉

22-01-2025 08:00

Duggoutdennis +6484

En morgen als Ajax 1 speelt?

22-01-2025 08:12

Broodjeaap020 +6543

Morgen zal je bedoelen?

22-01-2025 08:21

chriseverhard +3646

Als ajax 9e of 10e word dan spelen ze tegen nr 23 of 24 dus dat moet te doen zijn maar beter bij de 1e 8 natuurlijk

22-01-2025 08:46

Robertini +40149

Tussenronde overslaan zou echt heel fijn zijn.

22-01-2025 07:58

OpaHooligan +4325

Waarom precies? Juist vanwege de tussenronde, maakt deze wedstrijd mij geen bal uit. Je plaatst je toch wel. En je kan zeggen minder wedstrijden, maar dat maakt op hele seizoen alleen uit als je de finale haalt.

Het enige wat ik dan als verschil zie is de plaatsings premie die je al binnen haalt.

22-01-2025 09:40

KarimB +12013

Er is geen open loting. Maar je speelt op basis van je ranking. 9/24 speelt tegen de nummer 1 in de achtste. En zo kan je t helemaal door rekenen.

Je eind ranking maakt dus wel degelijk uit voor de zwaarte van je volgende tegenstander

22-01-2025 10:51

Robertini +40149

Meer rust, meer punten voor de coefficienten, makkelijkere loting in volgende ronde.

Hoezo maakt minder wedstrijden alleen uit als je de finale haalt? Onze trainer geeft na bijna elke Europese wedstrijd de halve selectie rust, dat 2x minder lijkt me fijn.

22-01-2025 11:27

OpaHooligan +4325

Als je rust wil kun je ook deze laatste twee groepsfase wedstrijden met een B-team spelen.

En alleen als je de finale speelt, heb je uiteindleijk twee wedstrijden minder gespeeld. Anders wordt je een keer in de KO fase uitgeschakeld. Alleen in de tussenronde wat weken eerder.

22-01-2025 11:56

OpaHooligan +4325

Preciezer: Als je niet de halve finale haalt vlieg je er een keer uit. Of dat nu na 2, 4 of zes potjes is, het aantal wedstrijden dat je speelt is hetzelfde. Alleen als je alles zou spelen, speel je meer wedstrijden.

22-01-2025 12:01

Robertini +40149

Dat is echt niet logisch, als je in de kwartfinale uitgeschakeld wordt, heb je 2 wedstrijden gespeeld zonder tussenronde, of 4 met tussenronde. Als je in de tussenronde uitgeschakeld wordt, 2 wedstrijden tegen 0 wedstrijden.

Wel waar dat je inderdaad een b-team kunt inzetten voor hetzelfde effect, maar dat gaat dan ten koste van je Europese ranking, en zoals gezegd heb je dan een moeilijkere loting in die kwartfinale, als je daar al komt.

22-01-2025 12:27

DJPostma +4016

Galatasaray heeft gisteren gelijkgespeeld, dat is goed nieuws. Bij winst op RFS en gelijkspel thuis tegen Gala, laat je concurrent Gala in ieder geval achter je op doelsaldo.

22-01-2025 07:45

RFHK +12903

Met ons doelsaldo zijn 2 overwinningen sowieso genoeg voor top 8. Dan zou je een tussenronde overslaan, wat betreft vermoeidheid wel echt een enorme boost zou zijn.

Verwacht alleen niet dat ze zomaar even winnen van Galatasaray, dat wordt echt een kraker.

22-01-2025 07:17

Koningtoto +60956

Die zijn nog ongeslagen dit seizoen volgens mij, al gaan ze de laatste weken niet goed met veel gelijke spelen.

Nu al zin in die wedstrijd. Ik ga ook alvast indrinken, dan ben ik goed op temperatuur volgende week :p

22-01-2025 07:23

OpaHooligan +4325

Ik snap dat argument niet hoor. Misschien vermoeidheid op dit moment, maar die tussenronde wel of niet, qua aantal wedstrijden maakt dat echt alleen uit als je uiteindelijk de finale haalt, alles speelt. Dan zou je twee wedstrijden meer gespeeld hebben. Anders wordt je uitgeschakeld na een aantal wedstrijden en of dat nu in de tussenronde gebeurd, of een fase later, dat blijft hetzelfde.

22-01-2025 09:49

KarimB +12013

Ongeacht welke ronde je uit geschakeld word speel je altijd 2 wedstrijden meer?

Tenzij je in die tussen ronde er uit vliegt

22-01-2025 10:53

OpaHooligan +4325

Dat bedoel ik, je vliegt er een keer uit. Of je nu eruit vliegt in de tussenronde, of de ronde daarna, twee wedstrijden. Zelfde geldt voor de rondes daarna, tenzij je de finale haalt. Dan heb je uiteindelijk twee wedstrijden meer gespeeld.

22-01-2025 11:58

Koscar +5420

Ik vind de nieuwe opzet maar een kutsysteem. Het is rekenen door computermodellen, je weet nooit wanneer het echt spannend wordt en het is moeilijk inschatten wie écht je concurrenten zijn omdat het niet makkelijk inzichtelijk is tegen wie zij al gespeeld hebben en/of tegen wie zij nog moeten.

22-01-2025 07:13

Moooo +4010

Je kan er zelf ook wat voor doen hè.

22-01-2025 07:39

ouweman +5126

Ik vind het wel geinig zo. Tot het laatste moment spannend, en het heeft natuurlijk niks te maken met computermodellen. Het is gewoon een competitie, uitrekenen heeft amper nut. Winnen, thats it. De laatste dag hebben er nog misschien 20 ploegen kans om de volgende ronde te halen, lachen toch. Vechten voor je plek, niet achterover leunen.

Het oude systeem was toch ook kut : 4 ploegen waarvan er 2 bij de start al zo goed als zeker doorgingen, en voor de laatste potjes stuurden ze een B elftal voor de arme stakkers zoals wij zodat je blij mocht zijn met de derde plek.
Al jaren een aanfluiting.

22-01-2025 07:46

Dude125 +1277

Nu heb je toch ook de zekerheid dat je met een punt of 12-14 in ieder geval ergens naar toe door bent?

22-01-2025 08:10

Duggoutdennis +6484

Ja maar iedereen wil het liefst die tussenronde ontlopen dus met 12-14 punten ben je zeker nog niet bij de beste 8

22-01-2025 08:14

mtrules +620

Er zijn in dit systeem op de laatste speeldag ook heus wel ploegen zeker van de eerste 8 en van uitschakeling, maar wat het leuker maakt is dat een hogere klassering ook beter is.

22-01-2025 08:48

ouweman +5126

@Dude en om hoeveel ploegen gaat dat? Na zes wedstrijden zit er een gat van slechts 6 punten tussen plek 3 en plek 21. Dus in principe zou de nummer 21 nog bij de bovenste 8 kunnen komen, en de nummer 3 op plek 13 bij wijze van.
Leuk toch. Zekerheid nul. Die tussenronde is uiteraard een stuk makkelijker te halen, maar iedereen wil uiteraard zekerheid om te door te gaan.

Het doelpuntgemiddelde wordt de laatste dag heel belangrijk, het laatste half uur gaat een gekkenhuis worden qua stand. Je MOET veel goals maken, dus das geinig.

22-01-2025 09:29

Robertini +40149

Ik vond het van tevoren niks, maar moet zeggen dat ik wel om ben, veel leuker om meer verschillende tegenstanders te hebben ook

22-01-2025 13:48

Jariiii +22491

Ik vind het erg leuk. Weer eens wat anders.

22-01-2025 08:27
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.