Huntelaar: 'Ajax heeft met vertrek Ten Hag en Overmars heel veel kennis en kunde verloren'

door Gino Haverkamp 243

Bron Het Parool

Huntelaar: 'Ajax heeft met vertrek Ten Hag en Overmars heel veel kennis en kunde verloren'

door Gino Haverkamp 243

Bron Het Parool

Laatst geüpdatet

Het hart is uit Ajax gerukt, zo stelt Klaas-Jan Huntelaar in gesprek met Het Parool. Daarmee zegt hij niet dat Ajax Ajax niet meer is. Volgens hem gaat het meer om het vertrek van een vaste kern mensen die jarenlang bepalend is geweest voor de club. Ajax moet zichzelf opnieuw zien uit te vinden.

Met het vertrek van Daley Blind, Antony, Lisandro Martínez, Nicolás Tagliafico, Noussair Mazraoui, Ryan Gravenberch en Sebastién Haller is Ajax spelers kwijtgeraakt die in meer of mindere mate bepalend zijn geweest voor de prestaties én het aanzien van de club de afgelopen jaren. Er heerst nu veel kritiek op Ajax over de matige prestaties en dat niet elke nieuwe aankoop goed genoeg presteert. Huntelaar countert dat deels. 'Wat mensen goed moeten beseffen is dat het hart uit de club is gerukt.'

Dat gaat verder dan de spelers. In 2022 vertrokken technisch directeur Marc Overmars en trainer Erik ten Hag ook en dat heeft wellicht nog meer impact gehad. 'Als iemand negen jaar directeur is bij Ajax en in die rol bijna vijf jaar heel nauw samenwerkt met de hoofdtrainer, dan is er iets opgebouwd. Dan zijn de lijnen kort en staan de structuren. Als die twee spilfiguren vertrekken, verlies je in één klap heel veel kennis en kunde.' Dat, samen met het vertrek van veel spelers, zorgt voor een bepaald effect.

Zo gaat overleg nu over meerders schijven. 'Waar Overmars en Ten Hag snel konden beslissen, kwamen wij in een situatie waarin we met meer mensen binnen Ajax moesten overleggen. Er waren meer partijen bij de besluitvorming over transfers betrokken en dan duurt het wat langer. Maar ik denk dat we het uiteindelijk goed hebben gedaan.'

Huntelaar erkent dat het onrustig is rondom Ajax

Huntelaar ziet dit alles als een proces. Eens in de zoveel jaar dient een club als Ajax eens een reset in meer of mindere mate door te gaan. 'Je moet het proces zien dat de club doormaakt. Je moet weten waar Ajax stáát op dit moment. In de Eredivisie begonnen we vrij goed, maar in de Champions League kregen we te veel goals tegen', ziet de oud-spits. 'We hadden spelers van hoog niveau verkocht, en we haalden daar spelers voor terug die nog onder dat niveau zitten. Er is stabiliteit weg. Jonge spelers hebben tijd nodig om te groeien.' Huntelaar heeft vertrouwen in de jonge spelers. 'Maar ze moeten ontbolsteren.'

'Het is onrustig rond de club, dan moet je terug naar de basis: taken uitvoeren en hard werken', vervolgt Huntelaar, die dit alles als een nieuw begin ziet. 'Als je zoveel spelers verliest, moet je bouwen aan een nieuw elftal. Dat gaat niet in één rechte lijn, en dus spelen emoties op. Fans willen zo snel mogelijk resultaat. En wij ook. Maar weet waar Ajax op dit moment staat. Tegen supporters zou ik willen zeggen: zet je frustraties opzij en blijf achter de ploeg staan.'

Weet Klaassen wederom te scoren in de thuiswedstrijd tegen FC Twente?!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

brullie +7033

Goed gesproken, en nu bellen of Marc terug wil komen. Antwerpen zal wel boos zijn maar nou en?

18-01-2023 07:05

Spielmacher +10715

Ik zou toch heel graag willen weten wiens idee het is geweest om Bassey aan te trekken.

17-01-2023 00:11

Freddy +11402

Klaas laat je nou aub niet gebruiken in zulke situaties. Ook jij moet leren maar dit kun je niet meer verkopen.

15-01-2023 23:00

Tufono +4195

Schreudertje doet maar wat, er is geen systeem en vastigheid in dit Ajax, spelers worden verkeerd gebruikt, dit is duidelijk een gebrek aan voetbalgogme!

14-01-2023 20:40

Cello +52937 moderator

Ik ben het grotendeels helemaal eens met Huntelaar. Succes, zoals we de afgelopen jaren hebben gehad dat went en wordt al snel als vanzelfsprekend geacht, maar is dat wel zo?.
Door goede lichtingen vanuit de jeugd en enkele voltreffers kwa aankopen de afgelopen jaren hebben ons gebracht daar waar we tot recent stonden. Het idee, dat we daar kunnen blijven waar we stonden bij het vertrek van de TD, de coach en afgelopen zomer 6(!) basisspelers, zo rond de 10de positie op de coefficientenranglijst is denk ik een illusie. Daarvoor spelen we in een te kleine competitie met daaraan een te kleine begroting gekoppeld. We laten tot op heden bijv. een flink aantal clubs achter ons met een flink veel grotere begroting dan die van ons.
Wil je blijven op die positie zal je dus, nog los van TD en coach, vergelijkbare spelers moeten kunnen halen, die er dan ook gelijk staan. En dat is en blijft altijd een gok, bij welke speler je ook gaat halen, ongeacht de potentie die een speler wordt toegedicht. Immers...al zijn de voortekenen bij een speler nog zo goed......het zal altijd nog maar moeten blijken of dàt er bij Ajax ook uit zou kunnen komen. Kortom je moet ook een beetje het geluk bij aankopen mee hebben. En soms gebeurt ook het tegenovergestelde, dat vooraf een speler totaal ongeschikt lijkt te zijn en uiteindelijk een voltreffer blijkt te zijn. Tijd krijgen is daarbij ook vaak een factor, tijd, die vooral de supporters maar moeilijk lijken te kunnen geven.
Velen lijken te vergeten (of hebben het nooit meegemaakt), dat de succesvolle periodes bij Ajax àltijd in golfbewegingen kwamen. Dat zal nu ook echt niet anders zijn òf we het nu leuk vinden of niet.
Door al de mutaties de afgelopen jaren, met als toppunt afgelopen zomer, zijn we gewoon weer teruggeworpen naar 2016 of zelfs langer geleden èn zal men binnen Ajax weer moeten gaan bouwen aan een nieuw team, een nieuwe selectie. Dat gaat nu eenmaal tijd kosten en zal echt er niet gelijk à la minute staan.
Uiteindelijk zal veel afhangen van wat er gaat doorstromen vanuit de jeugd èn of de technisch verantwoordelijken daarbij een gelukkige hand zullen hebben mbt aankopen. Maar zoals ik al zei, een vanzelfsprekendheid, vooral bij aankopen, is dat niet. Zelfs niet als de voorafgaande scoutingsrapporten nog zo lovend zijn.....

14-01-2023 19:38

Noam +4102

Niet slim van Huntelaar om dit naar buiten te brengen. Toont zwakte en laat andere clubs weten dat er weer wat te halen valt. To be successful one must present an image of success at all times

14-01-2023 19:18

Craain +4953

Huntelaar, waarom moet jij dit doen? En niet van der Sar die vele jaren al zit. Van der Sar is soort Rutte die lekker aan anderen laat doen.

Van der Sar voegt helemaal niets toe bij Ajax. Hij was blij met Overmars en Ten Hag die door Overmars is gehaald. Van der Sar???

14-01-2023 19:14

3sterren +20205

Dat het een periode minder zal gaan, daar heb ik vrede mee, want dat is begrijpelijk na het vertrek van zoveel belangrijke spelers.
Maar een goochelaar die lootjes uit zijn hoge hoed lijkt te trekken, om een basiselftal de wei in te sturen, daar trek ik de grens.
De jeugd staat te trappelen van ongeduld. Natuurlijk zijn ze nog niet voor 100% klaar in hun ontwikkeling, maar dat zullen ze ook nooit geraken bij deze oelewapper, die de weg naar De Toekomst maar nauwelijks weet te vinden.
Laat de echte talenten beetje bij beetje wennen aan het grote werk.
En niet alleen bij een overvolle ziekenboeg ...

14-01-2023 19:13

Mocrodammerr +23007

Ziyech bijna voor niks op te halen. .waar wachten we verdomme op

14-01-2023 18:48

info +21

Die verlangt een onbetaalbaar salaris van 10 miljoen per jaar…..

14-01-2023 18:49

marcel112 +819

Zelfs nu nog? Dus de liefhebber zit liever op de bank dan dat hij speelt.. en ook niet voor niks, bij Ajax. Ja dan niet proberen... Moeten alleen maar spelers aantrekken die heel graag willen(en kunnen voetballen uiteraard 😂)

14-01-2023 18:58

Oeroeboeroe +18355

"Jonge spelers hebben tijd nodig om te kunnen groeien". Allemaal leuk en aardig, maar ze moeten dan van de trainer ook de kans krijgen om te kunnen groeien. En die geeft hij ze niet, omdat het een angsthaas is.

14-01-2023 18:30

info +21

Dat is niet helemaal waar. Hato(16 jaar) en Aertsen en Fitz-Jim en ook Vergeer bijvoorbeeld worden klaargestoomd voor heteerste van de toekomst. Taylor is al een voorbeeld als doorgebroken speler. Kijk maar eens naar Jong Ajax en je ziet het talent. Eens dat Schreuder niet bij Ajax past maar je kunt hem niet alles in de schoenen schuiven. Ajax is namelijk het hart kwijtgeraakt zoals De Hunter zei. Dat zal in de toekomst telkens gebeuren . Dat is het lot van Ajax als opleidingsclub voor de grootmachten in het buitenland.

14-01-2023 18:47

Oeroeboeroe +18355

Ik snap jouw reeenatie wel hoor, maar daarom moet je dat hart er zo snel mogelijk weer inzetten en niet met Klaassen en Alvarez op het middenveld beginnen.

14-01-2023 20:24

Rentokill +4607

Het technisch hart is er vakkundig uitgesloopt. De RvC en het bestuur kan weer achteroverleunen want de door Cruijff veroorzaakte frisse wind is weer gaan liggen.

14-01-2023 18:12

Artemio +31961

Huntelaar merkt terecht op dat er veel kennis en kunde weg is, maar je kweekt goodwill wanneer je teruggrijpt naar de basis van Ajax en dat is de jeugd. Er zijn gewoon teveel aankopen geweest die niet bij Ajax passen of gewoon niet goed genoeg zijn. Een goed voorbeeld is/zijn de back posities. Die hadden prima met eigen jeugd opgelost kunnen worden.

Tuurlijk predikt Huntelaar realisme, maar het zou hem en de directie sieren om het zelf ook toe te passen.

14-01-2023 17:56

wijzijndebeste123 +163632

Bizar dat de topreactie is dat Huntelaar maar de nieuwe technisch verantwoordelijke moet worden. We zijn notabene nr10 van Europa obv clubcoefficient. En dan zouden we iemand aanstellen zonder enige ervaring die alles nog moet leren en allerlei beginnersfouten zal maken. Met alle gevolgen van dien. En dat louter omdat Huntelaar een sympathieke intelligente gast is met een winnaarsmentaliteit. We hebben nu n positie dat we niet een dergelijk grote gok kunnen nemen en gewoon iemand moeten aanstellen die zich bewezen heeft in deze functie. Dus iemand met een sterk trackrecord als TD.

14-01-2023 17:50

peterVKV +6447

Zoals Overmars toen hij begon als TD?

14-01-2023 17:54

wijzijndebeste123 +163632

Is een totaal onvergelijkbare situatie. Dat zie je zelf toch ook wel? Stonden we toen nr10 van Europa? Nee. We waren een Europese grijze muis die zelfs in Nederland al 7 jaar geen kampioen was geworden. We verloren van clubs als Molde, Rosenborg en Steau. Overmars had toen alle ruimte om het vak te leren door beginnersfouten te maken en dat deed hij ook. Dat kunnen we ons nu niet permitteren want dan raak je de positie die je nu hebt dus heel snel kwijt. Zou wanbeleid zijn.

14-01-2023 18:00

peterVKV +6447

Ik denk dat Cruyff hem zomaar zou aanstellen op basis van het feit dat hij een oud speler is met een hele mooie carrière die verstandig over voetbal praat en internationaal bekend is. tenzij er natuurlijk een oud Ajacied is met veel ervaring als TD.....

14-01-2023 18:06

wijzijndebeste123 +163632

Altijd sterk een autoriteitsargument (not). Cruijff zag het ook in Van der Sar zitten omdat het een oud-voetballer was. We zien allemaal dat louter een oud-voetballer zijn niet voldoende is. Volgens de criteria die jij noemt zouden we ook Dirk Kuyt kunnen aanstellen. Ajax dient nu een TD aan te stellen die bewezen heeft het vak id vingers te hebben. Dus die heeft laten zien een oog voor talent te hebben, spelers warm kan maken voor transfers/contractverlengingen maar ook verstand heeft van onderhandelingen, marktwaardes etc. Ik denk dan aan de TD van Genk, Nordsaelland, Red Bull Salzburg en wellicht Brugge. Dat soort clubs. En t zelfde geldt voor de nieuwe trainer. Een Heitinga of Reiziger aanstellen zou wederom een gok zijn aangezien zij nog nooit bewezen hebben een goede hoofdtrainer te zijn op het hoogste niveau. Dus dan denk ik aan Slot, Gallardo of Hjulmand.

14-01-2023 18:13

Siemjo +7885

Duidelijk dat er bij Ajax geen back up is. Als een trainer weggaat en een TD weg moet ontstaat er een leegte. Eventuele opvolging is niet geregeld en de knowhow wat in de afgelopen seizoenen is opgebouwd is verdwenen.

14-01-2023 17:30

Aldek +5085

Schreuder er DIRECT uitgooien … en dan opnieuw gaan bouwen.

Niet eerder aub.. eerst deze slechte trainer weg

Dan:

- bouwen met de Ajax filosofie - jeugd met zeer goede ervaren spelers. ( geen dure spelers die weinig tot niks toevoegen )
- geen lek meer naar de media.
- niet afhankelijk van zaakwaarnemer van Schreuder.
- Huntelaar samen met ervaren man het technische beleid laten uitstippelen en aanpakken.

Maar aub weg met deze verschrikkelijke slechte trainer..

14-01-2023 17:23

xMilkshake +206

Precies dit, en een ruggengraat als Directeur en niet dat slappe kaddetje

14-01-2023 18:12

Wobbo +11294

Je had beter Overmars met al zijn krediet wat hij had opgebouwd een 2e kans moeten gunnen. Dan maar wat sponsoren kwijt die bang zijn voor feministen.

14-01-2023 17:20

aschja +20588

Overmars was gewoon een vieze smeerlap. Met je feministen. Vind je Andrew Tate ook zo’n mooie gozer?

14-01-2023 17:50

peterVKV +6447

je gaat toch een gozer die dickpicks verstuurd naar personeel niet het beleid van de club laten bepalen? Dan is het toch duidelijk dat hij helemaal van het padje is en eerder rijp is voor het gesticht dan voor Ajax.

14-01-2023 17:58

Sportvolgert +40403

Tja met deze trainer zie ik het zeker niet goed komen. Geen enkel vertrouwen in. Sorry klaas

14-01-2023 17:04

Mocrodammerr +23007

Als je 20 wilt betalen voor Ocampos en je betaalt 26? Mil voor Bassey..dan ben je compleet gestoord.

14-01-2023 16:58

remco.p +1158

Bassey ga je je nog in vergissen!
Die heeft echt wel potentie
Is sterk snel die heeft nog geen jaar gehad om het ajax spel te leren

14-01-2023 17:03

AFCAjax +17839

wat jij omschrijft kan misschien voor 10 miljoen maar we hebben het over 26 miljoen voor een verdediger.

14-01-2023 17:04

Sportvolgert +40403

Kan toch totaal niet voetballen, dat zie je iedere keer als die de bal heeft. Toch niet onbelangrijk voor een verdediger van ajax. Prima verdediger maar duidelijk niet voor ons. En zeker niet voor die prijs.

14-01-2023 17:06

remco.p +1158

Eens ik had er ook liever 2 van dijks voor gewild.
Ik snap dat ze ze liever jong kopen. maar 2 top verdedigers voor 13 mil p/s is toch haalbaar.
En de totale verdediging staat niet.
Bassey naast martinez was heel anders dan naast wat er nu staat.

Lb en rb nieuw halen!
En een goede verdediginde middenvelder als je middenveld niets tegenhoud word je achterin overlopen en een cv om te rouleren scherp houden!

14-01-2023 17:32

hetje +2171

Het probleem is waar je als ajax ook was gaan shoppen, op het moment dat wereldkundig were gemaakt dat ajax meer dan 100miljoen binnen zou krijgen gaat bij elke club de prijskaartjes omhoog.

14-01-2023 18:00

Het_Olympisch_Stadion +5628

Doorpakken Ajax. Hunter TD maken, Lichtgewichten als Schreuder en Hamstra eruit keilen en samen met de Hunter 2 sterke boegbeelden die jaren lang alles geven, enorme Ajax-uitstraling hebben en dezelfde bevlogenheid laten zien

14-01-2023 16:47

aschja +20588

Sorry. Ik vind Klaas een prima gozer. Maar waarom is Hamstra een lichtgewicht en Huntelaar niet?

14-01-2023 17:53

pietvanvliet +4416

Dit vind ik wel positief. De eerste stap naar de oplossing, is erkennen dat je een probleem hebt. Das lastig genoeg.

14-01-2023 16:44

ddkoning +4501

Het probleem erkennen is soms nog lastiger. Oplossing is soms simpel

14-01-2023 17:51

GVR +3626

Duidelijk Klaas-Jan. Het vertrek van de tandem Overmars-Ten Hag met in hun kielzog veel topspelers, is teveel van het goede. Sowieso hadden we Overmars tot 2026 aan ons verbonden, dus zijn vertrek van de een op de andere dag is bepalend voor alles wat erna gekomen is. Wellicht was Ten Hag wel gebleven en waren er wat sterkhouders behouden. Eigenlijk is alleen Tadic nog over alles gezichtsbepalende speler.

Alfred Schreuder is ermee geconfronteerd en werd door velen hier geacht om vlekkeloos de plek van Ten Hag in te vullen, zonder dat er rugdekking was van bovenaf. Ajax had begin van het seizoen een sterke man kunnen aanstellen als Jordi Cruijff, maar dat had de club ook op z'n kop gezet. Met de keus K2 hebben ze voor nu willen doorbouwen op de weg Overmars-Ten Hag en dat is gezien het succes niet onbegrijpelijk.

Schreuder is een nogal nuchtere, tikje laconieke trainer die veel verantwoordelijkheid bij de spelers zelf legt. In het verleden liepen de spelers met hem weg. Ik denk dat hem met name te verwijten valt dat hij spelers teveel vrijheid en ruimte heeft gegeven om zelf de koers te bepalen. Dat had na Ten Hag best verfrissend kunnen werken, maar kan alleen met een ingespeeld team, toch zeker op de meeste posities. Nu moet hij meer dwingend managen, wat verder af staat van zijn persoonlijke managementstijl en visie. Als je alles op de rit hebt, kun je misschien weer meer verantwoordelijkheid leggen bij de spelers zelf, maar nu moet hij bewijzen dat hij de spelers heel taakbewust kan maken en aan het voetballen weet te krijgen. Dit zal een overgangsjaar zijn, daar sprak Overmars zelfs eerder al over, maar hierna moet de weg omhoog weer worden gevonden. Met de spelers in de selectie en een paar gerichte aankopen moet dat lukken.

14-01-2023 16:28

Danielson +50314

Hunter moet sowieso blijven. Een rasajacied.

14-01-2023 16:21

Dolblij +45045

Eerlijk verhaal van Huntelaar. Er zal naast vertrek van een aantal bepalende spelers ongetwijfeld een brain drain hebben plaatsgevonden. Dan is het de taak om de kennis weer toe te voegen en niet rond te modderen. Een vis begint te stinken bij de kop en ik denk toch echt dat Sar het gewoon niet heeft als directeur.

14-01-2023 16:18

Babangida83 +23893

Huntelaar staat op. Mooi om te zien. Goede uitspraken voor een nieuwe directeur Voetbal, die ik in hem zie.

14-01-2023 16:13

DeMagere +23140

Waar kunnen we Klaas-Jan op beoordelen?
Huntelaar verlengt de nodige jeugdcontracten. Weet jeugd te binden aan de club. Overtuigd jeugdspelers te blijven. Voorkomt dat ze uit hun contract lopen.
En last but not least geeft goede, verstandige, eerlijke en heldere interviews! Iets waar het nu flink aan ontbreekt bij onze Ajax. ik vind de beruchte persconferentie van Schreuder en het befaamde interview van Hamstra net zo historisch beschamend als de 6-1 nederlaag tegen Napoli.

14-01-2023 15:49

Aurelius1 +19722

Dan moet hij zich niet meer met transfers bemoeien, want ik zie hem op tribunes zitten om spelers te bekijken en te scouten. Hij heeft dus een grotere vinger in de pap qua aankopen dan jij beweert. Maar als hij slechts als hulpjongetje wordt ingezet om spelers warm te maken, contracten te verlengengen, spelers tevreden te houden, etc., dan moet hij een andere functie en taakverdeling krijgen. Dan is hij een soort human resource manager en niet verantwoordelijk voor het daadwerkelijke technische beleid.

14-01-2023 16:21

DeMagere +23140

Dit is al eerder gecommuniceerd door Ajax. Huntelaar gaat momenteel over de jeugdcontracten en Hamstra is verantwoordelijk voor de transfers. Huntelaar loopt mee met Hamstra om te leren. Mijn punt is dat Hamstra Huntelaar niets heeft te leren. En dat Huntelaar van mij meer verantwoordelijkheden mag krijgen. Zonder geketend te zijn aan een Hamstra die het allemaal niet aankan en Schreuder met zijn “adviserende” zaakwaarnemers.

14-01-2023 16:35

DeMagere +23140

Bovendien spelen Hamstra en van der Sar beiden lange tijd verstoppertje! Nu Huntelaar eindelijk vrijuit interviews mag geven, nadert misschien ook een promotie?! Laten we het hopen!

14-01-2023 16:38

Aurelius1 +19722

Huntelaar heeft in de praktijk meer gedaan dan alleen jeugdcontracten, en dat weet jij ook. Ik ben het met je eens dat Hamstra er weinig van bakt. Een promotie voor Huntelaar gaat echter te ver. Hij heeft zich nog nergens bewezen en heeft grote rookiefouten gemaakt door samen met Hamstra de oorlogskas die Overmars heeft opgebouwd om te kieperen en maar liefst 130 miljoen uit te geven aan matige spelers.

Jij wilt hem op basis van een interview, wat voor mensen puur als PR dient, promoveren. Sentimenteel beleid. Laat hij zich eerst maar een jaar of twee bewijzen onder de vleugels van een Arnesen of een andere doorgewinterde TD.

14-01-2023 16:57

DeMagere +23140

Ik heb hier elders op deze pagina al op je gereageerd. Daar heb ik keurig en duidelijk uitgelegd waarom hij niet verantwoordelijk is voor de transfers. Maar wel voor het verlengen van de jeugdcontracten en het binnenhalen van Chico.

Verder heb ik er ook geen probleem mee om hem nog één of twee jaar onder de vleugels van een ervaren en doorgewinterde technisch directeur ervaring op te laten doen. Prima idee! Heb je ook suggesties aangaande de TD vacature?

14-01-2023 17:13

Aurelius1 +19722

Ja. Arnesen. Prima track record, ervaren, is schijnbaar weer gezond. Er zijn maar een paar TD's goed genoeg in Nederland. Brands, Arnesen, Overmars en Van Leeuwen. De rest is subtop en dus niet goed genoeg voor een club als Ajax. Of je moet in het buitenland kijken, maar daar heb ik geen zicht op.

14-01-2023 20:28

DeMagere +23140

Brands en van Leeuwen zijn goede suggesties. Brands staat op eenzame hoogte. Heeft veel ervaring in Nederland maar ook in het buitenland. Hij heeft een groot netwerk. Iemand die goed kan communiceren met uitstraling.

14-01-2023 20:50

Aurelius1 +19722

Ja, maar Brands zit bij PSV, dus die valt af. Arnesen is de enige die beschikbaar is. Hij heeft in twee jaar een elftal samengesteld dat de finale van de Conference League bereikte op basis van een zeer beperkt budget. Er zullen vast wel bij mindere Nederlandse clubs talentjes als TD zijn, maar Ajax kan zich het niet permitteren talentjes als TD aan te stellen. Nog één keer zo'n slechte aankoopronde als in de zomer, en Ajax zit in dezelfde financiële problemen als PSV.

Van Leeuwen is een goede TD, maar ook een moeilijke man die graag van de ene naar de andere club hopt.

14-01-2023 21:00

DeMagere +23140

Toen Brands beschikbaar was hadden ze bij Ajax snel moeten schakelen. Zonde!

14-01-2023 21:58

DeHeerVanDeMeer +25181

Je moet als club gewoon niet meer dan 3 basis spelers per jaar verkopen, dat kan je niet opvangen. Dure les.

14-01-2023 15:48

Babangida83 +23893

Dat kun je alleen doen door het te voorkomen. En velen zei dat Overmars zo goed werk deed. Dat was misschien ook een tijd zo, maar hij heeft echt heel belabberd achtergelaten.

14-01-2023 16:17

DeHeerVanDeMeer +25181

Dan nog nooit 6 basis spelers laten gaan, domste wat je kan doen.
Beleid moet beter, niet verkopen om het verkopen en idem kopen.
Overmars deed prima werk maar was niet zo geweldig als iedereen zegt inderdaad, veel jeugd gratis weg laten gaan.

14-01-2023 17:36

Kijker +3384

Zout in de wond: wat een stijgende lijn bij MU met Ten Hag.

14-01-2023 15:33

Babangida83 +23893

Dat is toch alleen maar mooi voor Ten Hag, Ajax en het NL voetbal?

14-01-2023 16:18

DeMagere +23140

#freehuntelaarfromhamstra

#h1

14-01-2023 15:08

Aurelius1 +19722

Nee, je hebt het niet goed gedaan Huntelaar. Je hebt 130 miljoen uitgegeven, het hoogste bedrag ooit, en één van de hoogste bedragen in Europa, en hebt daarmee matige spelers aangetrokken, staat op plek 2 in de eredivisie en bent roemloos uit de CL geknikkerd. Dan heb je het gewoon niet goed gedaan.

14-01-2023 15:04

DeMagere +23140

Hij legt toch uit dat het niet goed gegaan is? En die transfers moet je vooral Hamstra, Schreuder en zijn zaakwaarnemer verwijten. Huntelaar was vooral druk bezig met het verlengen van jeugdcontracten.

14-01-2023 15:09

Aurelius1 +19722

"Maar ik denk dat we het uiteindelijk goed hebben gedaan."

We moeten stoppen met Huntelaar de hand boven het hoofd te houden omdat het een jongen van de club is. Hij was bij alle transfers betrokken, stapte in het vliegtuig om Ocampos op te halen, etc. Je kunt niet zeggen 'hij draagt geen verantwoordelijkheid', terwijl hij in de praktijk verantwoordelijk is geweest voor aankopen.

Huntelaar moet samen met Hamstra afgerekend worden op zijn aankopen. Het gaat om de kwaliteit van spelers, de trainer is niet zo belangrijk, die kan van Bassey geen voetballende speler maken. Van water kun je geen vuur maken. Het hart van de club = de TD, en dat is nou net het allerslechtst gegaan.

14-01-2023 15:14

DeMagere +23140

Huntelaar is werknemer van Ajax met van der Sar, Hamstra en nog een paar Pipo's boven hem. Hij kan moeilijk alle belanghebbenden en leidinggevenden hier afkraken. Huntelaar kan ik daarom alleen maar beoordelen op basis van het verlengen van jeugdcontracten en zijn interviews zoals bovenstaande. En dat doet hij geweldig!

14-01-2023 15:24

Talentje020 +19889

Wellicht een idee om een eerder interview hier op AS terug te lezen waarin wordt uitgelegd wat de rolverdedling is tussen Hamstra en Huntelaar als TD duo

Hamstra onderhandelt met de clubs en zaakwaarnemers, en Huntelaar focust zich vooral op het contact met de speler en maakt ze warm,

Natuurlijk zal hij ook op de hoogte zijn wat er besproken wordt, elkre transfer wordt besproken, maar qua uitgegeven bedragen verwijt ik eerder Hamstra en Lenderink dan Klaas Jan, die onderhandelingen voeren hun voornamelijk.

https://www.google.com/amp/s/www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en-geruchten/huntelaar-beweegt-iets-meer-richting-spelers-en-ik-meer-naar-club-en-zaakwaarnemers/amp

14-01-2023 16:16

Aurelius1 +19722

Ja, het verlengen van jeugdcontracten... Leuk en aardig om Huntelaar kleiner te maken dan dat ie is en minder verantwoordelijk te maken dan hij werkelijk is. Ik heb hem gewoon in het vliegtuig naar Spanje zien stappen om Ocampos op te halen, hij heeft Bassey gehaald, hij zit op de tribunes in Zuid Amerika om spelers te bekijken, etc.

Hij heeft bovendien in een half jaar geen interview gegeven. Hij is overal voor weggedoken. Dit is zijn eerste interview. Ik vind hem communicatief niet sterk en hij mompelt de zinnen aan elkaar. Hij moet harder werken en moet afgerekend worden op behaalde resultaten, niet op sentiment. Daar kunnen we geen brood van eten.

14-01-2023 16:16

DeMagere +23140

Dat is precies het werk van een assisterende medewerker. Hamstra haalt samen met Schreuder en zijn zaakwaarnemer Ocampos. Huntelaar helpt Ocampos te aarden bij Ajax.
Huntelaar gaat met scouts mee om te leren ter voorbereiding van zijn toekomstige rol. Diepere kennismaking met de scouts van Ajax is een goede investering van de Hunt! Daarom zie je hem op de tribunes. Niets vreemds aan.
In beide gevallen is hij niet verantwoordelijk voor de beslissingen. Die worden van hogerhand genomen.

Zo werkt het niet, beste vriend, hij heeft toestemming nodig om een interview te mogen geven. Zijn interview lezend heeft hij niets om voor weg te duiken. Hij is inhoudelijk eerlijk en helder. Vrij van emoties. Onverstoorbaar zoals we hem ook al spits kennen.
Hamstra mompelde misschien minder maar was inhoudelijk tenenkrommend en super passief-aggressief. Dan heb ik liever een beginnend iemand die een beetje mompelt maar verder alles emotioneel onder controle heeft, onverstoorbaar is en inhoudelijk zinnige dingen zegt. Bovendien mompelde Overmars er vaak ook op los. Maar was hij wel altijd eerlijk en duidelijk als het om de inhoud gaat.

Als we Huntelaar kunnen verlossen van de koppeling met Hamstra en er ook weer voor zorgen dat Schreuder zijn plek als passant kent, dan pas kunnen we Huntelaar beoordelen op behaalde resultaten. Dan kunnen we met z’n allen het brood eerlijk delen.

14-01-2023 17:07

Koekie87 +20979

Toch vraag ik me af of spelers zoals Bassey, Sanchez maar ook Wijndal ook al op de scoutingslijstjes van Overmars stonden. Overmars heeft namelijk een heleboel goede spelers gehaald maar zaten ook een aantal misperen tussen zoals Bande, Pierie, Magallan, Orejuela, Cassiera, Marin etc. Daarnaast lijkt het me ook totaal geen eenvoudige taak om zo van de ene op de andere dag het takenpakket van je voorganger over te nemen omdat die zonodig dickpiks moest sturen naar vrouwelijke medewerkers. Daarnaast zijn Huntelaar en Hamstra ook pas net begonnen en daarom hebben ze bij mij nog steeds de voordeel van de twijfel en hebben ondanks matige aankopen ook goede dingen gedaan zoals Antony en Martinez voor een heleboel geld verkopen aan Manchester United en ook het verhuren van Pierie en het contract ontbinden van Magallan.

14-01-2023 14:56

Gewoon Gijs +18377

Huntelaar heeft mijn sympathie, maar hij zegt: positie Schreuder heeft nooit ter discussie gestaan. Want hij hoort bij lange termijn plannen. Dat lijkt me niet juist. Hij dient zich eerst te bewijzen. En is, zeker in eerste instantie, een passant.

14-01-2023 14:51

eenAjaxfan +20320

Hij zegt hele zinvolle dingen.
Dat Schreuder bij de lange termijn plannen hoort is ook logisch. Gelukkig kijken ze binnen Ajax dus vooral naar de lange termijn.
En niet zoals alle paniekzaaiers hier naar de korte.
Rustig blijven is aan Klaas en Edwin wel toevertrouwd, gelukkig.

14-01-2023 15:19

Bijlmerboy93 +2521

Wat een huilebalk joh.

14-01-2023 14:35

nightgoat +30952

Met kapitein Edje aan het roer is het pompen én verzuipen.

14-01-2023 14:29

Babangida83 +23893

Lees dat nog eens 2x na ;-)

14-01-2023 16:41

nightgoat +30952

Niet nodig, het is helder als glas;)

14-01-2023 16:45

AFCA-1983 +17723

Wat is die nieuwe grafitiewand vet geworden zeg! 🔥

14-01-2023 14:22

DeMagere +23140

Kijk zo kan het ook Hamstra. Vriendelijk, helder en onverstoorbaar uitleg geven. Sinds de passief agressieve emotionele interviews wil ik zo spoedig mogelijk afscheid nemen van Hamstra en Schreuder.
Wat mij betreft mag nuchtere en intelligente Huntelaar solo en dus vrij van de ketenen van een paniek uitstralende Hamstra als TD aan de slag.

14-01-2023 14:17

eenAjaxfan +20320

En deze kritiek op Hamstra is op basis van één slecht live interview... En nu dit stukje in het Parool...?
Het zal allemaal wel.

14-01-2023 15:21

DeMagere +23140

Ik beoordeel Hamstra inderdaad op basis van zijn transfers, het de vrije hand geven aan zaakwerknemers en ‘last but not least’ een onprofessioneel emotioneel interview dat inhoudelijk verschrikkelijk was en ongelooflijk passief-agressief zoals ik nog nooit heb gezien. Met dat interview liet hij zien dat hij niet bij Ajax past. Ajax is geen sociaal werkplaats!

14-01-2023 15:28

eenAjaxfan +20320

Ik vind het allemaal wat overdreven.
De transfers pakken misschien nog niet helemaal uit zoals gehoopt.
Maar kom op, ook Martinez was niet meteen de Martinez die weg ging.
En nee, het was geen goed interview, maar iedereen heeft wel eens een mindere dag... Ik vind het nogal kort door de bocht om die man dan gelijk af te zeiken.
De vrije hand geven is iets anders dan hulp aannemen...
Ik ben het met je eens dat dat op zin minst een twijfelachtige actie was... Maar om dan de conclusie trekken dat hij niet bij Ajax past...?
Ik vind het allemaal erg voorbarig.

14-01-2023 16:16

DeMagere +23140

Dat spreekt voor je. Dat meen ik oprecht. In het dagelijkse leven ben ik een nuchtere, begripvolle en vooral vergevingsgezinde persoon maar als het om Ajax gaat ben ik helaas wat strenger en directer. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden binnen een professionele organisatie als Ajax is mijn vrees. Ik respecteer je geduld, begrip en algehele benadering ten volle maar ben desalniettemin een andere mening toegedaan in deze.

14-01-2023 16:26

eenAjaxfan +20320

Mooie reactie, DeMagere.
We hoeven het ook niet eens te worden.
Ik kan ook behoorlijk balen van Ajax, maar mis vaak de nuances hier.
Soms reageer ik er op, maar ik voel me vaak een roepende in de woestijn.
Blijf vooral die persoon en misschien moet je eens op een andere manier naar de situatie bij Ajax kijken...😅😉

14-01-2023 16:55

DeMagere +23140

Ga ik proberen. 😅👍

14-01-2023 17:15

Matzet +5359

Ik kan me nog herinneren (ik geloof 1997, we wonnen met 4-0) toen Arie Haan trainer van Feyenoord was, dat het Ajax-publiek scandeerde ‘Arie Haan wie kent hem niet, Arie Haan is een echte Ajacied’.

Dat lijkt me het meest vreselijke, de aartsrivaal die de trainer van de tegenpartij toezingt. Ik sluit niet uit dat het dit keer andersom zou kunnen worden.

14-01-2023 14:14

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25366

Maar wat rijmt er op (normaal schrijf ik dat woord nooit) Feyenoord

14-01-2023 14:19

Rockanje23 +37037

Schreuder overboord...

14-01-2023 14:22

Gewoon Gijs +18377

Schreuder Schreuder, hou hem binnenboord

14-01-2023 14:40

PH2BOT +40269

Klaas is nog zo'n beetje de enige binnen het bestuur die we serieus kunnen nemen en waar je nog enige hoop uit kunt putten op een kentering. Maar die ziekmakers Scheurbuik, Edje en Leendert moeten er echt ' met gezwinde spoed' en wel per direct uit bij onze club.

14-01-2023 14:11

PH2BOT +40269

...en AD Edje 'slappe hap' Kadetje zwijgt want die zal zo langzamerhand toch ook wel eens gaan beseffen dat hij als AD een complete nul op weg naar nergens is....maar nee hoor...Edjanus heeft laten weten de functie van TD te ambieren...lijkt hem wel een uitdaging (!!) . Nou ..eh..vinger in de hoed die er mee doet zeg. Huntelaar zou als AD zelfs nu al meer ruggegraat tonen dan waar slaapkop Edje na al die jaren aankloten nooit aan toe zal komen. En dat ook nog tot 2025....pffffff.

14-01-2023 13:53

Babangida83 +23893

Edje is geen TD

14-01-2023 16:43

Brooklyn +4142

Was de titel maar: Van der Sar onderkent... etc.

14-01-2023 13:48

BillSplate +9695

Nou Sar. Neem hier een voorbeeld aan. Dit hadden wij al een hele lange tijd geleden willen horen. Of we het er helemaal mee eens zijn, doet er niet toe. Als directeur ben je niet alleen verantwoordelijk voor wat er binnen de club gebeurd, maar ook daarbuiten. Contact met de supporters en pers houden, is ontzettend belangrijk om zo transparantie en begrip te creëren. Communicatie is key.

14-01-2023 13:44

Biss +10068

Passanten als Ten Hag en Overmars hadden nooit het hart van de club mogen worden. Echt dom dit.

14-01-2023 13:43

PH2BOT +40269

Met de 1-manszaak Overmars is de gehele bestuurlijke organisatie van onze club volkomen uitgehold ..dit mede door slappe hap AD Edje Kadetje die zich een ware trekpop toonde en als AD een 100% schijnvertoning opvoerde. Ondertussen mondelinge afspraken met spelers waar niemand de details van kende, spelerscontracten laten versloffen en last but not least op voorspraak van mister Dickpic himself Scheurbuik als ' gedroomde opvolger' van Haggemans aanstellen. Allemaal lijken rollend uit de Overmars kast....

14-01-2023 14:01

Rockanje23 +37037

Overmars was natuurlijk geen passant. Eerder een anker. Is toch bijna 10 jaar TD geweest

14-01-2023 14:02

Biss +10068

Ik bedoel natuurlijk dat een TD nooit zoveel invloed zou mogen hebben. Want ook een TD vertrekt ooit weer en dan zit de club met een probleem.
Ajax moet een duidelijke visie hebben, een rode draad vanaf de jongste jeugd tot het 1e elftal. Een TD kan dat dan als maatstaf nemen voor het aantrekken van nieuwe talenten en spelers.
Nu bepaalde blijkbaar TH en Overmars alles. Dat is (op lange termijn) heel gevaarlijk voor een club als Ajax.

14-01-2023 15:13

Rockanje23 +37037

Dan nog hangt het van de uitvoerders af, hoe er mee om te gaan. Iedere AD/TD/Trainer zal dat anders invullen dan zijn voorganger of opvolger. Ajax heeft wel degelijk een rode lijn, maar daar kan links en rechts van afgeweken worden. Afhankelijk van doorbrekend talent, beschikbare financiën etc.

14-01-2023 16:05

Babangida83 +23893

Dat is precies het punt, dat het van de uitvoerders afhangt. Dat zou niet moeten. Dat gaat namelijk een keer fout.

14-01-2023 16:45

LOCAmpos +10489

Overmars is toch geen passant? Clubman die er zonder de fototjes gewoon nog gezeten had lijkt me. Ik mis hem in ieder geval met zijn bekertje koffie voor de camera alle kritiek teniet doen

14-01-2023 14:29

Ajaxfan31183 +16391

In het begin van het seizoen was er nog chemie tussen spelers en trainer, analisten gaven dikke complimenten, het was totaal voetbal 2.0 zeiden ze na de thuis wedstrijd tegen rangers , toen werd er ook een aantal Wedstrijden goed gevoetbald, daarna is de klad erin gekomen, de trainer ging vragen aan de spelers hoe en nu verder in de rust tegen Napoli waardoor blind had gezegd van wie is hier de trainer , wij of jij. En sindsdien is het alleen maar bergafwaarts gegaan en het toppunt was Emmen uit dat de spelers er gewoon helemaal klaar mee waren met onze trainer, kijk naar de reacties achteraf . Daarna was het wk . De spelers zijn weggegaan zonder dat er überhaupt gepraat was omdat meneer edwin het belangrijker vond om naar Mexico te gaan dan zn spelers te praten en ze tevreden te houden . De spelers zijn terug gekomen en gepraat is er nog steeds niet en de een na de andere meld zich ziek . En de spelers waar Huntelaar het over heeft waren allemaal al weg op Antony na

14-01-2023 13:42

LOCAmpos +10489

Huntelaar is de enige waar de achterban nog respect voor heeft. Stel hem officieel aan en desnoods met een ervaren vent er bij op de achtergrond. Hamstra werd dacht ik binnen gehaald om klusjes van Overmars weg te nemen toch? Dat kan hij weer gaan doen

14-01-2023 13:40

DeMagere +23140

Nee joh, per direct afscheid nemen van Hamstra!

14-01-2023 15:15

Ajax The Best +16513

Huntelaar ziet het wel goed en verwoord het sterk.
Alleen is het wel beleid om zo veel spelers te verkopen terwijl er al genoeg onrust is door vertrek van Overmars en ten Hag.
Dat beleid veroorzaakt het probleem en als er mensen zijn aangenomen die niet blijken te voldoen moet je conclusies trekken en ingrijpen. Toch Sar?

14-01-2023 13:37

PH2BOT +40269

Leendert's werk. Edje heeft als trekpop geen ene flikker in te brengen. Precies de reden waarom hij door de AVA onlangs ook weer als AD werd herbenoemd voor een nieuwe termijn van 3 jaar.

14-01-2023 14:05

Rikkie66 +22812

Geen speld tussen te krijgen....helaas

14-01-2023 13:26

jaripettersson +9510

Toch zou ik bij zo'n 'reset' niet een passant 10 spelers voor de breedte laten halen, sorry.

14-01-2023 13:22

Het_Olympisch_Stadion +5628

Tijd dat Ajax de nieuwe generatie aan zich bindt ipv indut als een bejaarde. Boukhari is goud waard bij Sparta, Schone mag komen in welke functie dan ook, Vink hoor ik alleen maar zinnige dingen zeggen, Tadic mag per direct stoppen en zich met alles bemoeien wat hij wil. Maduro, waarom zit in godsnaam niet bij ons? Sneijder vd Vaart waren wereldtoppers, misschien niet perfect, maar wel bekend met de echte top. Op deze voet doorgaan met middelmaat in alle gelederen heeft geen enkele zin.

14-01-2023 13:22

IRBaboon +6852

Goede ideeën. Ik stel Andy v/d Meijde voor als TD. Sneijder als trainer. V/d Vaart kantinebaas.

14-01-2023 13:48

Matzet +5359

Dan haalt de kantine gegarandeerd een recordomzet.

14-01-2023 14:00

Sjaakvaak +26583

V/d Vaart zie ik als Analist veel zinnige dingen zeggen, Maduro idem. Maar Sneijder, mijn god. Wat een afgeragde zak patat is dat zeg. Komt geen zinnig woord uit. Alles moet draaien om "wat maakt Wesley beter", kijk alleen al naar het Ihattaren verhaal.

14-01-2023 14:43

DeMagere +23140

Eens, op Sneijder na, die past beter ergens in Utrecht. Of van de Vaart van hard werken is heb ik ook mijn twijfels over. 😅

14-01-2023 15:17

ach ja +5799

Waar je een keer vd Sar verwacht, is het nu weer Huntelaar die de kastanjes uit het vuur moet halen, waar blijft de eindbaas nou eens!

14-01-2023 13:19

PH2BOT +40269

Edje snort lekker door in het vooronder van zinkend schip Ajax Amsterdam.

14-01-2023 14:06

Amp +37643

Huntelaar maakt hier een ketser van jewelste. Supporters staan namelijk ook achter de ploeg. Ze staan echter níét achter de trainer die er na maanden nog steeds geen ploeg van heeft gemaakt.

14-01-2023 13:18

trodat4030 +96589

Dat is niet alleen de ketser van Klaas, dat zit door de hele club verweven. Ze blijven maar massaal wijzen naar de spelersgroep, de vertrokken spelers met name, maar buiten de rechtsback positie ligt daar het hele probleem niet. Zelfs het massale 'Schreuder rot op' horen ze blijkbaar niet de laatste wedstrijden van de tribunes rollen.

14-01-2023 13:22

Wieno +9248

Van de tribune kolken??? Shit, dan moet ik mijn oren eens laten nakijken...

14-01-2023 13:33

trodat4030 +96589

Ik denk het ook.

14-01-2023 13:35

FrancescosRavioli +15201

Huntelaar zegt hier in 1 interview meer dan wat onze AD in de afgelopen 6 jaar heeft verkondigd.

Bizar dat dat kan.

14-01-2023 13:13
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.