[Update II] Van Oostveen kiest kant Ajax

door TomCopier 51

[Update II] Van Oostveen kiest kant Ajax

door TomCopier 51

Laatst geüpdatet

MAATREGEL - Heel Vak410 is zondag bij de kampioenswedstrijd van Ajax niet welkom bij Heracles Almelo. Dit naar aanleiding van de ongeregeldheden die plaatsvonden bij de bekerfinale tegen PEC Zwolle. Ook de seizoenskaarthouders uit Vak410 die zondag niet in de Kuip aanwezig waren, worden geweerd.

Ajax stuurt mails naar de betreffende seizoenskaarthouders met de mededeling. 'Willen je erop wijzen dat beslissing onherroepelijk is en dat contact opnemen met betrekking tot deze beslissing geen zin zal hebben', zo luidt de brief volgens het Twitter-account van Ajax Life. Ook het overnemen van de kaarten is niet mogelijk. Eerder was al bekend dat het moeilijk is om individuen te straffen, omdat de supporters in het vak hun gezichten bedekten.

De Supportersvereniging Ajax (SVA) heeft inmiddels gereageerd op de beslissing via Ajax Life. 'SVA is en blijft tegen collectief straffen. Zijn dingen aan het uitzoeken over weren Vak410. Gun ons tijd. Komen erop terug', zo luidt de tweet.

Update 14.04 uur
Het AD bericht inmiddels dat Vak410 een kort geding voorbereidt tegen Ajax. Dat vertelt Christian Visser, die als advocaat van de supporters optreedt. Er hebben zich al meerdere seizoenskaarthouders uit Vak410 gemeld en momenteel wordt er onderzocht of nog meer supporters zich kunnen melden. 'Nu straf je mensen die niet eens in de Kuip aanwezig waren. Dat kan niet. Het zou bij wijze van spreken logischer zijn om alle Ajax-fans te straffen die in Rotterdam aanwezig waren', zo stelt Visser.

Update 15.45 uur
Bert van Oostveen, directeur betaald voetbal van de KNVB, heeft zich tegenover het ANP ook uitgesproken over het besluit van Ajax. 'Ik sta daar helemaal achter. Het moet maar eens afgelopen zijn. We hebben toch niet met een beschermde diersoort te maken. We hebben het over mensen die graag horen bij een groep die zich al herhaaldelijk heeft misdragen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

kampioen0809 +1

de teringggg man! laat het toch is rusten man. 410 is de beste groep die er in NL rondloopt, dat veranderd niks door deze actie. wat mensen over dat vak willen zeggen moeten ze zelf weten, maar iedereen loopt nu al dagen lang te janken! en dat is gelijk het probleem met 70% in de arena, mag allemaal wel iets meer pit in komen, tjonge jonge zeg.

25-04-2014 09:53

de_ruziemaker +0

zal wel doodstil worden in het Ajax vak

25-04-2014 00:47

MaupCaransaNES +2

Één woord in de daderopsporing kennen ze dus nog niet: alibi.
Als Ajax zelf het minimale doet om te identificeren welke groep in de fout is gegaan, zullen ze ongetwijfeld alle 410 seizoenskaarthouders aanpakken. Is namelijk nog een forse wachtlijst. Die lui ze hopen te spreiden over andere delen, via dat je zomaar (ondanks alle alibi en het hebben van een toegangsbewijs) toegang kan worden geweigerd ten gevolge van wangedrag van personen waartussen jij nooit kunt hebben gestaan. Of verwacht men van Ajax dat VAK410 de veiligheidsbeelden zelf gaat analyseren? ¿Alsof zij geen doordeweekse baan hebben.
Lekker bezig, Ajax. Ik vind het ook veel te stil in de andere vakken.

De Telegraaf zal wel opdracht hebben gegeven aan de directie te stoken tussen supporters. Want de afzetcijfers lopen erg terug, haha. In die opzet zijn ze behoorlijk succesvol gebleken, dom dom volk bij ons.

NB Zeg ik deductief als geen lid van Ajax noch VAK410.

25-04-2014 00:29

ajaxmening +2

Vak410 zie dit als een kantelpunt, wat gebeurt is is duidelijk en kon niet, AJAX geeft een krachtig signaal wat het verplicht is voor zijn eigen imago Internationaal. Juist nu zal er hierdoor ruimte ontstaan om betere resultaten te verkrijgen Vak410 moet zich nu sterk maken en juist NU voor deze wedstrijd dit te begrijpen en hierdoor een sterk signaal af te geven vanuit de kern, dit zal het imago verbeteren en versterken zoals JC het meld elk nadeel heeft een voordeel.

24-04-2014 19:22

Mokumslag +15

Wat word ik moe van al die moraalridders op ajaxshowtime. Een heksenjacht door de media, waar iedereen hier en zelfs ajax aan mee doen. Iedereen die op vak410 staan worden neergezet als 'cokesnuivende randdebielen' die geen moer geven om ajax. Dit zijn juist de supporters die er altijd en overal zijn, hun club door dik en dun steunen in tegenstelling tot veel mooi-weer supporters die hierop reageren. Tuurlijk was het geen slimme actie, tuurlijk is het niet goed te praten. Maar mensen hou alsjeblieft op met generaliseren en denk eens na met je volle verstand. Iedereen op vak410 uitsluiten van het bijwonen van de kampioenswedstrijd is absurt. Zelfs mensen die niet aanwezig waren in de kuip worden uitgesloten van het bijwonen van deze wedstrijd. Dit is hetzelfde als hele groepen turken of marokkanen over één kam scheren.. Totaal onbegrijpelijk besluit, dat mogelijk wordt gemaakt door de fucking media en de publieke opinie oftewel allemaal schaapjes die de moraalridder willen uithangen en elkaar blindelings volgen, zucht..

24-04-2014 19:17

Gouda +2058

👍👍👍

24-04-2014 19:32

HeinJan +0

Jij begrijpt er echt niets van. Die actie, die jij betitelt als niet slim, is debiel. Complete waanzin wat die mensen deden. Cokesnuivende randdebielen, mensen die er altijd zijn. man, daar gaat het niet om! Iedereen gelooft dat het die-hard supporters zijn en iedereen weet dat het een (klein) deel vd groep was die vuurwerk op het veld gooide. Het probleem ligt bij 410 zelf. Er is geen controle, orde of iets wat daarop lijkt. Het is de zoveelste keer dit jaar dat 410 ervoor zorgt dat Ajax negatief in de publiciteit komt. Als datzelfde 410 dan op geen enkele wijze onderzoek doet naar degenen die dat vuurwerk op het veld hebben gegooid, straft Ajax geheel 410. En terecht, de daders kwamen immers uit dat vak. Als de daders bekend zouden zijn, zouden die gestraft zijn en had de rest van 410 lekker naar Almelo gekund. Waarom heeft 410 geen zoektocht gestart naar deze daders? Waarschijnlijk omdat een aantal van deze daders maar al te goede vrienden zijn met mensen die het eea te zeggen hebben binnen 410.

24-04-2014 20:42

Mokumslag +15

Heinjan begrijpt er kennelijk wel alles van. Hou toch op man vent, collectief straffen is nooit maar dan ook nooit een antwoord.

24-04-2014 20:53

HeinJan +0

Collectief straffen zou betekenen dat geen enkele Ajaxsupporter welkom is. Dat is niet het geval, enkel supporters die behoren tot de groepering Vak410 zijn niet welkom.

24-04-2014 21:01

RuffRhythim +24837

Verwar moraalridders niet met normaal denkende mensen...

24-04-2014 21:46

Obnoxious +1

Lijkt in eerste instantie een rare beslissing, maar zo wordt het wel duidelijk dat je écht aangepakt kunt worden als je je misdraagt. Op deze manier komt de straf extra hard aan en zullen de mensen binnen 410 elkaar misschien eerder corrigeren..

Ik heb er meer moeite mee dat er de komende drie jaar geen Ajax supporters mee mogen naar de kuip, dat zou hier toch los van moeten staan.

24-04-2014 18:48

Rujar +97

Laat de brave borsten zich melden die gegooid hebben dan denk ik dat iedereen tevreden is en dan denk ik zelf dat de rest welkom is.

Ajax krijgt ook vaak de boete wanneer supporters zich misdragen terwijl zij er niets aan kunnen doen.

Punt is vak410 is de boosdoener het is dan aan de 'club 410' om de schade te verhalen.

24-04-2014 18:21

AFCACBS1900 +2493

Ajax slaat enorm door en het erge is dat er nog zoveel sukkels er mee eens zijn ook.
Ik zit dan wel in VAK410 dus mijn mening zal dan wel een beetje gekleurd zijn. Ik sta echter niet in de kern en ken verder ook niemand van die vaste jongens. Ik ben in 410 gaan staan omdat ik mijn ploeg op andere plekken niet op een fanatiekere manier kon aanmoedigen. Niet omdat ik zozeer bij 410 wilde horen maar omdat dagjesmensen zoals op deze site vinden dat je moet gaan zitten tijdens een wedstrijd en dat laten blijken ook.

Ik praat niet goed wat er afgelopen zondag is gebeurd. Het is een domme actie die voor de wedstrijd plaats had moeten vinden. In dit geval was er nooit zoveel heisa ontstaan. Omdat de betreffende jongens van 410 spelers in gevaar brachten (tot 2 maal toe) en dit tijdens de wedstrijd deden vind ik het een stomme actie. Deze mensen horen gestraft te worden en wanneer deze mensen niet te achterhalen zijn, dan straf je maar lekker de eindverantwoordelijke.

Maar omdat ik dus al 6 jaar lang mijn ploeg op een fanatiekere manier aanmoedig dan de gemiddelde supporter wordt ik nu gestraft door Ajax. Honderden euro's per jaar en vele uren ben ik kwijt aan en voor Ajax en dit is wat je er voor terugkrijgt. Ziek ben ik er van. Ik snap dat Ajax een voorbeeld moet stellen, maar dit gaat veel en veels te ver. Geen uitsupporters bij de klassieker, terwijl Zwolle-Ajax niets maar dan ook niets met de klassieker te maken heeft, alle kaarten van de trouwste supporters geblokkeerd voor de kampioenswedstrijd en als zondag de boel escaleert, terwijl ik er niet eens bij ben, kan ik ook nog niet eens naar de mogelijke kampioenswedstrijd tegen NEC. Ik ben nog meer teleurgesteld in Ajax dan in de boosdoeners van VAK410.

De mensen die hierbij achter Ajax staan hebben gaan waarschijnlijk alleen naar Ajax bij het Amsterdam Tournament, want als zij Ajax fanatiek zouden volgen zouden ze het nooit met Ajax eens zijn. De jongens van VAK410 geen echte supporters? Je bent niet goed bij je hoofd als je dat beweert. Zonder VAK410 was het nog steeds die kale betonnen bak van 10 jaar geleden, hadden we waarschijnlijk nog steeds op 29 landskampioenen gestaan en zat het oude bestuur er waarschijnlijk nog. Die boetes die Ajax af en toe krijgt voor een paar incidenten is niks vergeleken met wat Ajax verdient aan deze supporters.

AJAX, JE NAAIT JE TROUWSTE SUPPORTERS KEIHARD. GA JE SCHAMEN!!!

24-04-2014 16:57

Supermook +0

VAK410 is VAK410, dat zijn jullie met ze allen. Ik ben een kroegsupporter en zit alle wedstrijden te kijken in de Jordaan. Noem me een nep-supporter omdat ik niet naar het stadion ga, prima. Ik geniet enorm van 410, vooral de spandoeken en sfeer. Maar dit kon gewoon echt niet, accepteer die straf met ze allen én bedenk een ludieke tegenactie. Het zielige gezeik van, "Ik was het niet, maar het was pietje", past zo niet bij AJAX.

24-04-2014 17:23

AFCACBS1900 +2493

Stel;

Je staat rustig Ajax te kijken in je kroegie in de Jordaan.
Vijf gasten die zich niet kunnen gedragen doen iets wat absoluut niet door de beugel kan.
Iedereen die in die kroeg stond krijgt later het bericht dat hij/zij niet meer welkom is omdat je toevallig bij het publiek hoorde wat op dat moment aanwezig was in die kroeg.

Ben je dan nog steeds er mee eens dat dat terecht is dat dan maar de hele groep gestraft wordt omdat ze niet weten welke vijf uit die kroeg het waren? Lijkt me niet. Je voelt je genaaid. En dat voel ik me ook. Zowel door de boosdoeners van afgelopen zondag als door ons aller Ajax.

24-04-2014 17:31

Supermook +0

Ja, ik zou me genaaid voelen. Maar A. het zal nooit gebeuren in mijn kroeg want de vaste gasten zouden gezamenlijk optreden, en B. als er wel iets zou gebeuren en ik zou die week daarop de zelfde gasten binnen zien komen zou ik ze aanspreken. Als dat niet zou lukken is het waarschijnlijk niet mijn kroeg.

Daarnaast vind ik ook in deze, accepteer nu ook gewoon eens een straf en maak er een grap over. het is zo kinderachtig om van alles maar een punt te maken.

24-04-2014 17:39

AFCACBS1900 +2493

Maak er grap over? Ik kan er niet om lachen hoor dat ik straks mogelijk de kampioenswedstrijd mis en dat er weer 3 jaar een dooie klassieker is omdat Ajax zo nodig politiek Nederland tevreden moet stellen.

24-04-2014 17:42

Supermook +0

Ik begrijp dat het kut is. Jullie betalen jullie scheel om alles te kunnen zien, reizen de hele wereld over om AJAX te volgen. Jullie hebben meer clubliefde in jullie kleine teen dan de gemiddelde voetballer in ze hele lijf.

Wat ik bedoel is dat je het nu beter kan accepteren en zorgen dat jullie op een andere punt winnen. Niet alleen de politiek wil hierop scoren, maar de hele publieke opinie is tegen wat er gebeurt is. Niet janken maar accepteren én laat zien dat AJAX groter is dan dit.

24-04-2014 17:48

MaupCaransaNES +2

Stel:
Jij hebt een vaste vriendengroep binnen een grote groep in het café in de Jordaan. Jullie dragen allemaal dezelfde kleding en vermomming, want je mag niet roken in het café van de eigenaar. Één dag kan de eigenaar niet. Initiatiefnemers van de groep regelen dat in een andere kroeg plek gereserveerd wordt.

Een deel van de verklede vriendengroep met de grote groep gaat op bezoek bij een café in de Watergraafsmeer. Jij niet, hebt andere verplichtingen. Daar haalt een deel ze ook het vermom-stuntje uit met het roken. Alleen deze keer loopt het zelfs uit op een omgegooid asbakje. Uit camerabeelden met supermoderne technologie gekoppeld aan de beeldbank valt te vinden door gezichtsherkenning wie wie is, behalve bij vermomden. Maar als je weet wie de rest is, weet je ook wie er op te sommen vallen als vermomden. De as uit het asbakje belandt op een soepbord van een gast. De gast wordt ziek van het eten van de soep. De eigenaar klaagt bij de initiatiefnemers van de Jordaanse groep, die een extra bedrag moeten dokken om voor de medicijnen en om overige schade te compenseren.

Meerkeuzevraag: Wie mag worden bestraft door de leiding nu niemand zich aangeeft als dader van het omstoten van het asbakje en het roken?
[A] De algehele vriendengroep uit de Jordaan (zoals nu rond 410)
[B] De algehele Jordaanse groep in de Watergraafsmeer
[C] Alle vermomde mensen in de Watergraafsmeer, door een gebrekkige bewijslast op een duidelijk verminderde wijze
[D] Alle verklede mensen in de Watergraafsmeer (zoals eerst rond 410)
[E] Niemand

Ik zou pleiten voor C, want zo ben je het slimst bezig met het met rust laten van onschuldige mensen.

24-04-2014 17:48

steveshit +0

Goed verhaal. Maar is dit met een aantal dagen te regelen? Vind zelf 2000 man een verbod opleggen terwijl er misschien 50 schuldig zijn nogal vreemd. Wie zegt dat er geen dagjes mensen tussenstonden? Of van de f-Side?

24-04-2014 18:17

MaupCaransaNES +2

Als het goed is wel. Je kunt rij voor rij afgaan op het moment dat ze hun gezicht bedekt hebben. Een naam bij elk gezicht zoeken via Ajax, onbekende gezichten via de politie laten bekijken, als het daar onbekenden van zijn oproepen via de politie. Want iedereen die bewijst dat die niet vermomd was, is onschuldig. Zo had je kunnen zorgen dat je uitkomt bij een kleine groep die verdacht is. En alleen maar om die verdachte mensen (waartegen je weet dat je nooit individueel een proces zult winnen) een collectieve milde middenweg te bieden, namelijk het missen van het slot van de competitie in ruil voor de anonieme gedeeltelijke schuldbekentenis waardoor de clubbelangen weer behartigd zijn, heb je in elk geval van je afgebeten.

24-04-2014 18:27

RuffRhythim +24837

Die trouwste supporters naaien Ajax, ga je schamen !!!

24-04-2014 18:52

Simon1 +2959

Ik ben het ook met Ajax eens, vak 410 is een collectief. Als niemand van hun naar voren stapt om de ander aan te geven, gaan ze met z'n alle de boot in.

echter...

...

Moet die vuile tering hond van een Van Oostveen z'n kutsmoel houden. Meneer zit godverdomme iedere keer met een kutsmoel op half 12 naar een wedstrijd van Ajax te kijken als die (mogelijk) weer de schaal aan Ajax moet uitreiken. Als die idioot daar een probleem mee heeft, moet hij maar lekker opstappen. Beter schuiven ze iemand met meer sympathie naar voren, want die kuttekwallekop van een Van Oostveen verneukt het Nederlandse Voetbal en heeft geen respect voor Ajax!

Opdonderen dus met dat kutkotertje genaamd Van Oostveen.

24-04-2014 16:38

dabbeljoe +0

Probleem is dus dat de heren die vuurwerk hebben gegooid niet herkenbaar zijn. Waarom niet invoeren dat je gezicht niet bedekt mag zijn op de tribune? mensen die niet kwaad willen hebben daar vast geen moeite mee.

24-04-2014 16:21

Stuyvesant +1453

En wat nou als het 5 graden vriest...... Dan trek ik toch echt wel mijn sjaal voor mijn mond.......

24-04-2014 16:24

ajaxmening +2

Ja maar geen mondkapje om te voorkomen dat je rook die je verwacht in te gaan ademen, dacht Zondag even dat er heel wat dokters aanwezig waren of assistenten.

24-04-2014 16:36

VDV23 +0

lekker makkelijk te handhaven ook..

24-04-2014 16:29

gusanito +5447

Het dragen van een bivakmuts op de tribune zou in mijn ogen gewoon verboden moeten zijn inderdaad. Op straat loop je ook niet met zo'n ding op, dus ook niet in een voetbalstadion. Dassen en zakdoeken voor je mond knopen is moeilijk te verbieden.

24-04-2014 16:33

mvdk +44258 moderator

We hebben de revolutie binnen de club al gehad, nu ook onder supporters?

Laat de rotte appels maar lekker weg blijven, ik weet zeker dat er nog vele tienduizenden hun plaats in zouden willen nemen. Het is algemeen bekend dat er een enorme wachtlijst is voor 410. Overigens is het overgrote deel van 410 prima, net als F-side. Het zijn gewoon een aantal rotte appels, die de boel voor de rest verpesten.

24-04-2014 16:10

BRAMHOUTEN +3813

Weet je wat pas stoer is als die gasten die het vuurwerk hebben gegooid zich gewoon melden, dan kunnen de vriendjes van VAK 410 gewoon naar die wedstrijd toe. Ik vraag me af of VAK 410 wel wat ze allemaal oprakelen. Ajax is mede door Vak 410 op dit moment het lachertje in voetballand. Volgens mij is dat ook niet de bedoeling van Vak 410

24-04-2014 15:47

l0l +4

Dat zeg ik ook al. Ze zouden allemaal wel geleerd zijn en een goed salaris hebben.

24-04-2014 15:53

MaupCaransaNES +2

Ik denk dat ze allemaal aan het werk zijn en zich niet zoveel aantrekken van Nederland dwingeland. Ajax moet compenseren wie er gecompenseerd moet worden, en dat doen ze met heel veel pijn in de handen, zodat voor de buitenwereld moet lijken dat iedereen bestraft wordt. Uiteindelijk blijkt dat iedereen volgend seizoen weer in VAK410 zit, omdat er niks bewezen kan worden en er ook genoeg reflectie is geweest om te voorkomen dat dit in de toekomst zich gaat herhalen.

Bert van Oostveen kan ook zijn spullen pakken. Wat een Wilders-retoriek, bah!

24-04-2014 16:00

l0l +4

27 april huldiging jongens. Laten we sfeer maken. Ipv zeiken.

24-04-2014 15:46

ajaxmening +2

Kansloos een kort geding, een advocaat die dat roept is publiciteit geil, veel media aandacht wat wederom op imago schade zal uitdraaien. Vak 410 moet nu juist laten horen dat ze deze beslissing niet leuk vinden maar wel kunnen begrijpen, daarmee kun je een beetje schade die is ontstaan mee terug verdienen, ook alle supporters die ALLEMAAL hard erom moesten juichen juist die moeten dit zeker begrijpen.Indien niet aanwezig geweest maar wel vak410 lid heel zuur maar uiteindelijk een resultaat ontstaan van diverse incidenten dit seizoen, helaas want de sfeer vakken zijn niet meer weg te denken MAAR niet GROTER dan de club.

24-04-2014 15:45

l0l +4

Liefde is, vuurwerk naar de spelers gooien.

24-04-2014 15:26

MaToVe +1

Een kort geding tegen Ajax zal het einde van Vak 410 betekenen. Dit is werkelijk het domste wat je kunt doen. Vak 410 is er voor Ajax, niet andersom en voor de club is het gewoon einde verhaal voor 410 als ze Ajax ook nog voor de rechter slepen.

24-04-2014 15:05

Wayout +2

Wat een losers in vak 410. Eerst je eigen keeper bestoken met vuurwerk, je eigen team uit de wedstrijd halen bij een 1-0 voorsprong en nu je eigen club dagvaarden. Hoezo supporters en sfeer vak 410??? Ja jullie hebben de sfeer voorgoed verknalt. Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten

24-04-2014 15:05

Stuyvesant +1453

Ja hoor, 1600 man moeten gestraft worden voor het gedrag van 50 man.....

24-04-2014 15:09

trodat4030 +97096

Als die 1600 gewoon die 50 man aangeven, kunnen de 1550 onschuldigen waarschijnlijk gewoon naar Almelo.. Solidair zijn ala, maar wees dan ook solidair als je gestraft wordt.. Niet alleen in goede tijden, maar ook in slechte tijden.. Das hetzelfde als blijven zingen en feesten als je kansloos verliest, dat zou 410ers toch moeten aanspreken?

24-04-2014 15:15

Stuyvesant +1453

En dus straf je ook mensen die er helemaal niet bij waren en geen flauw idee kunnen hebben wie het gedaan heeft...... logisch hoor.

24-04-2014 15:17

RuffRhythim +24837

Genoeg = Genoeg

Kindertjes die niet willen horen geef je ook geen snoepjes meer.
En dat is Ajax nu duidelijk menens.

Wil je niemand van je 410-matties verlinken over zondag? Prima...
Maar dan ook allemaal de gevolgen accepteren.

Net als in het echte leven hè?

24-04-2014 14:49

Stuyvesant +1453

Ga jij dan ook ff je F-side-matties verlinken over zondag? Want niet alles is veroorzaakt door jongens van VAK410.

(Dit is een retorische vraag!)

24-04-2014 15:08

milanafca +0

Ajax moet zich eens heel, ik herhaal, HEEL snel gaan beseffen dat zonder 410 en de fside er totaal niks aan sfeer en/of support is in de ArenA en bij uitwedstrijden. Willen ze nu echt dat de ArenA een soort Carré wordt???? Theaterpubliek?! Koop ze dan net zoals Vitesse bij Chelsea, huur maar supportertjes die lief op hun plek zitten en stil zijn, zwijgen... Amen!

24-04-2014 14:49

RuffRhythim +24837

Ziehier weer het bewijs het non-steekhoudende argument: "want het zijn de sfeermakers van de club. Zonder hun geen sfeer."

Ja...leuk....

Nogmaals maar eens gezegd: dat vergoed hun negatieve daden niet, beste vent !!!

24-04-2014 14:52

milanafca +0

Nee zeker vergoed dat het niet nee, maar doe dan je werk als Ajax,gemeente,politie en weet ik veel wie allemaal, beter en straf alleen degene die dit gedaan hebben, weet je niet wie? Ga dan geen heel vak straffen waar 375 man van de 400 waarschijnlijk niks gedaan hebben. Belachelijk dit! Ook de stewards enz hadden gewoon beter moeten fouilleren als ze zo graag willen dat er geen vuurwerk bij wedstrijden voorkomt, eigenlijk zou het zo moeten zijn dat als de veiligheidsdiensten falen, zij voor de kosten moeten opdraaien! Is toch hun verdomde taak, waar zijn ze er anders voor? In mijn ogen zijn hun de nietsnutten want met hun lakse fouillerwerk begint het hele verhaaltje! Schande is het

24-04-2014 14:58

Alamo +0

"Het zou bij wijze van spreken logischer zijn om alle Ajax-fans te straffen die in Rotterdam aanwezig waren", zo stelt Visser.

Allejezus, bedenkt een afgestudeerd advocaat dit? Dat is natuurlijk net zo onlogisch.

Het lijkt mij dat de beste oplossing is dat de rotte appels uit de groep worden gehaald. Maarja, hoe doe je zoiets? Dat kunnen ze zelf toch echt het best.

24-04-2014 14:47

Beretta +5

Yep, en dat kan je het best stimuleren door de hele groep nu onder druk te zetten... Anders leren die verwende kleuters het nooit.

24-04-2014 14:56

Stuyvesant +1453

Geldt dit dan ook niet voor Marokkanen? Daar zeg je dat het belachelijk is, maar bij voetbalsupporters is het normaal. In eindhoven is in de Marokkaanse gemeenschap de 3e dader van Deurne allang bekend. Moeten we daar dan ook niet de hele groep straffen?

Dubbele moraal en meten met twee maten. Volgens mij ben je in Nederland nog altijd onschuldig tot het tegendeel is bewezen.

24-04-2014 14:59

Beretta +5

Je moet het, zoals hier, per specifiek geval bekijken. Je kan onmogelijk een hele bevolkingsgroep straffen. Voor nationaliteit, etniciteit en religie bestaan nou eenmaal andere wetten. Uiteraard zijn die niet waterdicht.

Ik ben absoluut voor hardere straffen, in Nederland wordt alles sowieso te soft aangepakt. Sommige mensen moeten nou eenmaal goed terecht gewezen voordat ze het slappen.

Ik heb helemaal geen dubbele moraal maar de moslim-kwestie ligt gewoon een stuk gecompliceerder. Ook daar is trouwens een groot gebrek aan sociale controle. Maar, hoe wil je ze straffen?

De Vak 410 mensen die verantwoordelijk zijn voor het vuurwerk waren in de Kuip te gast. Bovendien zijn er ook allemaal dingen gesloopt (het vuurwerk vind ik eerlijk gezegd ook niet zo heel erg, behalve dan dat het op veld komt). Het is een relatief kleine groep en daarom dus makkelijk aan te pakken. Het is nu kut voor iedereen dat ze er een keer niet bij mogen zijn (en dat erken ik, ik zou het vervelend vinden als ik zou worden gestraft), maar het is wel de meest effectieve manier om aan te geven dat de grens is bereikt en om, hopelijk, wat strengere sociale controle te stimuleren binnen Vak 410. Uiteindelijk is dat voor iedereen beter want de Arena is leuker als ze er zijn en voor hun is het leuker om zonder beperkingen Ajax te kunnen volgen waar ze ook gaan. Er moet gewoon meer verantwoordelijkheidsbesef komen en daarvoor is nou eenmaal opvoeding nodig .Kennelijk is dat ergens tekort geschoten en moet Ajax het in dit geval doen. Niets mis mee lijkt me.

24-04-2014 15:09

Stuyvesant +1453

Waarom kan dat niet? De Marokkaanse gemeenschap weet wie de 3e dader is, dus in jouw redenatie steunen ze hem en dus moet de gemeenschap gestraft worden om de sociale controle te vergroten. Is precies hetzelfde als hetgeen er nu met VAK410 gebeurt.

24-04-2014 15:13

Beretta +5

Het is een ander soort geval. Je straft Vak 410 eenmalig door ze niet toe te laten bij een uitwedstrijd. Je beperkt ze niet serieus in een vrijheden.

Je kan moeilijk die hele wijk dichtgooien of ze niet meer bij winkels toe laten. Het ligt veel gecompliceerder maar het is ten eerste al belachelijk dat het zover komt.

In eerste instantie die overal op de juwelierszaak (afblijven van andermans spullen!) en het slopen van wc's, wasbakken etc. (afblijven van andermans spullen!) en in tweede instantie het beschermen iemand die de ver over de schreef is gegaan.

Loyaliteit is een bewonderenswaardig iets dat ik erg koester, ik zou niet iemand verlinken maar wel diegene erop wijzen dat hij een fout heeft gemaakt en zelf naar voren moet stappen, als dat niet gebeurd is de loyaliteit kennenlijk eenzijdig en sta je vrij om te doen wat je denkt dat het beste is...

24-04-2014 15:27

l0l +4

Hahah 410 tegen Ajax. Wie is nu hun liefde dan?

24-04-2014 14:44

AFCA-CBS +3

Hun liefde is de club Ajax. Niet de mensen van de club die met zulke maatregelen komen aanzetten.

24-04-2014 14:54

RuffRhythim +24837

Er lag dus blijkbaar een hele hoop "liefde" op het veld afgelopen zondag?

24-04-2014 14:58

Beretta +5

Het wordt gevaarlijk als je in naam der liefde kansloze agressie, vandalisme of zelfs geweld gaat goed praten. Ajax wordt dan een bijzaak en alleen als excuus gebruikt om ongepaste en onbsechofte neigingen tot uiting te brengen.

24-04-2014 14:59

Wayout +2

Liefde? Weet je wel wat dat woord betekent????

24-04-2014 15:11

MaupCaransaNES +2

In elk geval niet het populistische verketteren van de eigen vaste fanatieke aanhang die tig uren per week vrijwillig voor de ambiance in touw zijn. Nadat er een schandelijke actie is geweest, waarvoor zij zich schamen en fatsoenlijk excuseren. Slim terugpakken mag, maar dit..

Wanneer is dwingeland klaar met het bestrijden van iets dat voorbij is?

24-04-2014 15:18

pimp +493

"Het AD bericht inmiddels dat Vak410 een kort geding voorbereidt tegen Ajax."

Ik dacht dat een supporter altijd het clubbelang boven zijn eigen belang stelde.

Zet de supporters onder druk die gooide en zet ze ertoe om zichzelf aan te geven. Maak je eigen problemen niet de problemen voor Ajax.

24-04-2014 14:44

l0l +4

VAK410, jammer en kut dat die andere supporters mee worden genomen met dat idiote gedrag met dat vuurwerk. Jullie kennen elkaar toch door dik en dun. Wijs degene nou maar aan die dat hebben gedaan. Dan kunnen jullie gewoon naar Heracles uit hoor.

Misschien moet ik ook maar rechtszaak aanspannen, omdat ik ook naar de Kuip wil volgend jaar tegen 010. Nu kan het niet meer omdat kinderen vuurwerk op het veld hebben gegooid.

24-04-2014 14:40

gekkenhuis +0

Dan doe je dat toch lekker!

24-04-2014 14:43

MaupCaransaNES +2

Kun je doen. Want het is een Ajax operatie om de juiste mensen te verzamelen voor een uitwedstrijd. Eigenlijk is het schandalig dat mensen zonder betrokkenheid bij incidenten evenredig worden getroffen in de maatregelen.

24-04-2014 14:44

BRAMHOUTEN +3813

Wat ben je voor supporter als je je club gaat dagvaardigen. GEEN! dan ben je alleen maar met jezelf bezig en ben je er niet voor de club. VAK 410 brengt verschrikkelijk veel sfeer in de Arena. Maar een stel malloten hebben het goed verziekt voor ze. Het zou ze sieren als ze die gasten aanpakken ipv ajax

24-04-2014 14:37

Beretta +5

Niet zeiken. Je associeert je met een bepaalde prominente supportersgroep. Mensen die zich niet gedragen moeten binnen die groep terecht gewezen worden. Gebeurd dat niet of niet goed genoeg moet de hele groep gestraft worden, anders blijft dit gedrag doorgaan. Het had '410' gesierd als ze zelf hadden besloten om met zijn allen niet te gaan uit begrip en afkeur voor de ontstane situatie.

Een keer op het leidseplein kijken zal vast niet het einde van de wereld zijn...

24-04-2014 14:34

JCr14 +453

Dus als 1 moslim iets fout doet dan moet je maar alle moslims het land uitzetten?

En als 1 PvdA'er iets fout doet moet je ze maar allemaal straffen?

24-04-2014 14:39

Beretta +5

Op heel veel manieren niet te vergelijken beste JCr14. Je voorbeelden zijn ook veelzeggend.

24-04-2014 14:50

Stuyvesant +1453

Waarom niet? Is toch precies hetzelfde? Alleen bij voetbalsupporters is het logisch, want dan moet de groep de daders maar aangeven. Bij Marokkanen is hetzelfde trucje dan verwerpelijk?

Zie hier weer de dubbele moraal en het meten met twee maten!

24-04-2014 14:55

JCr14 +453

Het zijn zo maar voorbeelden. Omdat de hele aangifte procedure tegen Wilders loopt.
Wilders scheert alle moslims over 1 kam en krijgt de hele bevolking over zich heen.

En diezelfde bevolking scheert nu alle Ajacieden over 1 kam.

24-04-2014 15:08

Beretta +5

Wilders mag van mij alles zeggen wat hij wil. Ik zal nooit op hem stemmen maar het is belachelijk dat hij niet normaal over straat kan.

Over moslims in zijn geheel praten is net zo belachelijk als over Ajacieden in zijn geheel prate, mensen zijn ten eerste nog altijd individuen.

Over Vak 410 kan dat veel beter (maar is in essentie ook belachelijk, eens) omdat hun zichtbaarheid en geldingsdang overduidelijk vanuit dat collectief komt. De overeenkomst is dat iedereen zich veel te vaak een slachtoffertje waant en niet kritisch naar zichzelf kan kijken. Dat is hier ook het geval.

Nogmaals, het is oneerlijk en onredelijk maar Ajax moet nu een sterk statement maken. Er zullen in zo'n altijd mensen onder lijden die onschuldig zijn. Die moeten nu dan 1 stap terug doen om er later 2 vooruit te doen ;)

24-04-2014 15:19

JCr14 +453

Ik sta zelf niet op 410 maar een paar maten van mij wel. Die werken kei hard om elke uitwedstrijd en thuiswedstrijd aanwezig te zijn in binnen en buitenland.

Ze halen nooit geen rotzooi uit en konden door omstandigheden niet aanwezig zijn in de kuip. (Dus ze weten ook totaal niet wie get gedaan heeft)
Ze staan voor de sfeer in vak 410. En zijn nog nooit met justitie in aanraking geweest.

Dus krom om die te straffen.

Dan moet je ook maar Koningsdag verbieden. Daar is ook wat gebeurt door een individu.

24-04-2014 15:39

Beretta +5

Ik heb nooit beweerd dat het eerlijk of makkelijk is. In tegendeel.

Ik kan me prima inleven in je vrienden, ik zou het ook heel kut vinden en Ajax moet mensen die al een kaartje hebben wel tegemoet komen.

410 heeft de schijn onwijs tegen nu, het is aan de hoge piefen daar om te laten zien dat het onterecht is, en dat ga je niet doen door als een kleuter om je heen te slaan.

24-04-2014 15:47

trainerdv +2

Volgens mij is de theorie dat dus deze personen (de goedwillige 410-leden) de meer kwaadwillige leden nu gaan aanspreken, dan wel weren uit 410.

Een (voor nu) harde, maar hopelijk (op lange termijn) doeltreffende maatregel.

24-04-2014 16:10

JCr14 +453

Ik zeg er net bij dat ze er door omstandigheden niet bij waren.
Vaak zijn er juist bij dit soort massale wedstrijden een hoop anderen aanwezig.

24-04-2014 16:38

MaupCaransaNES +2

De jongens van 410 die niet zijn geweest, kun je nooit en te nimmer een straf opleggen. En daarover gaat het kort geding.

Het is geen kort geding van VAK410, het is een kort geding van individuen die de bekerfinale niet hebben bezocht en toch vanwege hun stadionplek bij competitiewedstrijden in de Arena niet naar binnen mogen tegen Heracles.

24-04-2014 14:40

l0l +4

Dit is misschien de nieuwe manier om een groep aan te pakken. Gewoon allemaal, ook al heeft degene niks gedaan. Misschien kunnen die fanatieke supporters die gassies bij Ajax neerzetten. En kan Ajax het verder met hun afrekenen. Ze weten donders goed wie het heeft gedaan.

24-04-2014 14:43

MaupCaransaNES +2

Als jij en anderen niet zo jullie oordeel al klaar hadden staan dat er mensen verketterd moeten worden, was het eerlijk uiten van een schuldbekentenis niet direct een zelfmoordactie geweest.

Ik heb mensen horen zeggen, die mensen die de fakkel hebben gegooid moeten alles van de 60K betalen. Dus die moeten voor anderen betalen die de toiletten hebben vernield, voor schade aan reclameborden die niet van hen afkomstig is, plus voor de salarisverhoging van Jordy Clasie.

24-04-2014 14:50

Beretta +5

Het is oneerlijk en onredelijk maar wel de meest effectieve manier, anders blijft dit aan de gang.

Als de sociale controle mist of niet sterk genoeg is moet je de hele groep straffen- Dat kan prima omdat de individuen zich doorgaans heel sterk uiten in naam van het collectief.

Een wedstrijdje op de blaren zitten overleven zelfs de meest kansloze mensen zonder leven buiten het voetbal om wel.

24-04-2014 14:54

MaupCaransaNES +2

Eerst waren het er 400, toen waren het er 150 en nu zijn het opeens weer 3000 die worden getroffen. Dat valt juridisch niet te doen. 150 is genoeg. Meer waren er ook niet met gezichtsbedekking.

Of willen ze bij Ajax dat 3 fakkels door het doelgebied het hele kampioensfeest gaan overschaduwen?

24-04-2014 14:59

HeinJan +0

Waarom zou het juridisch niet te doen zijn?
410 is vooral een groep en niet een willekeurig vak. Mensen kopen een seizoenskaart voor de groep 410, niet omdat het zo'n mooie plek in het stadion is. Op het moment dat er zich een incident voordoet en het is duidelijk dat de daders afkomstig zijn uit 410, dan is het logisch 410 te straffen op het moment dat deze daders zichzelf niet melden of worden gemeld door anderen uit 410. Ik begrijp ook wel dat je anderen niet gaat verraden, maar dan heb je wel de consequentie te accepteren. Als je tijdens de wedstrijd vuurwerk op het veld gooit, is er toch iets in de bovenkamer wat niet helemaal juist functioneert. Dan ben je er toch gewoon om onrust te stoken? Daarnaast was het niet één persoon, maar het waren er 50(!!!).Het was verdomme wereldnieuws in de sportrubrieken en het dient dan ook keihard bestraft te worden. Als je dan gaat klagen over het feit dat je maar één wedstrijdje niet aanwezig mag zijn vertoon je simpelweg calimerogedrag.

24-04-2014 15:20

Stuyvesant +1453

Iemand is onschuldig tot het tegendeel bewezen is? Om er maar een mensenrecht uit te gooien......

24-04-2014 15:21

HeinJan +0

Maar men wordt niet specifiek gestraft. Omdat het niet duidelijk is welke personen het gedaan, maar wel uit welke groep deze personen afkomstig zijn, is het logisch dat 410 gestraft wordt. Zoals ik al eerder aangaf: Als je bij een groep staat die iemand mishandelt, maar jij doet zelf helemaal niks en diep van binnen keur je het af, word je ook gestraft indien er geen specifieke dader kan worden aangewezen. Je hoort bij de groep en zodoende word je gezien als iemand die niet verhinderde dat er geweld werd gebruikt. In feite gebeurt hier hetzelfde: Daders zijn niet bekend, wel is bekend uit welke groep daders afkomstig zijn. Deze groep, 410, is niet genetisch samengesteld, mensen hebben ervoor gekozen om in 410 te zitten en niet vanwege de prachtige positie in het stadion. Er is bekend dat er binnen 410 duidelijkheid bestaat omtrent het gegeven wie de daders zijn. Als er niet wordt aangegeven wie de daders zijn en er dus niet bekend wordt wie de daders zijn, zal de groep gestraft worden.

24-04-2014 15:32

Stuyvesant +1453

Waarom? Als je geen kaartje hebt gekocht kan je aantonen dat jij het niet was. Ik heb mijn kaartje van de finale nog, dus ik kan gewoon aantonen dat ik niet in dat vak zat. Maar toch zou ik niet naar Heracles uit mogen. En jij denkt echt dat alle 1600 man op VAK410 weten wie het gedaan heeft........

24-04-2014 15:40

HeinJan +0

Nee, maar ik weet zeker dat er personen zijn die weten wie het gedaan heeft. Om te beginnen bij de 50 die het gedaan hebben. Jij sluit je aan bij een groep, dan moet je ook de gevolgen daarvan accepteren, ook al pakt dat in jouw nadeel uit en heb jij er niks aan kunnen doen. Jij voelt jezelf benadeeld en gekwetst, terwijl je kritisch moet zijn op 410. De daad wordt veroordeeld, niet jij. Jij hebt de consequenties te aanvaarden, omdat er jongens uit jouw groep vuurwerk op het veld hebben gegooid. Diezelfde jongens benadelen jou, omdat zij zich niet melden bij Ajax. Jij wordt niet gedupeerd door Ajax, maar door de jongens uit 410. Als de daders bekend zouden zijn geweest bij Ajax, hadden ze de daders gestraft. De daders zijn niet bekend, terwijl zij wel bekend zijn bij (genoeg) leden van 410, dus moet de groep de consequenties maar voelen en de rechter zal het hier mee eens zijn, omdat er een preventieve werking van deze maatregel uitgaat en deze niet disproportioneel is.

24-04-2014 15:45

Stuyvesant +1453

Dus als iemand bij jou in de straat een misdaad pleegt, dan moet de hele straat maar opgesloten worden, want er zal vast wel iemand in de straat zijn die weet wie het gedaan heeft. En de schuld ligt dan bij de crimineel in jouw straat. Lekkere politiestaat krijgen we dan..... en ja, de goeden moeten dan maar onder de kwaden lijden, zelfs als je aan kan tonen er niets mee te maken te hebben.

24-04-2014 15:49

HeinJan +0

Mooi hè? Jij wordt toch niet gestraft in de zin van een persoonlijke boete, taakstraf of detentie? Nee. Het is simpel: 410 wordt gestraft, niet jij. Dat jij toevallig deel uitmaakt van 410 is lullig.
Een groep is vatbaar voor bestraffing, een straat niet. Een straat kan lastig als groep aangeduid worden, of er moeten een aantal factoren zijn die er duidelijk op wijzen dat de straat als groep opereert. Je kan nagaan hoe lastig dit te bewijzen is. 410 geeft zich uit als groep, dus dat behoeft geen bewijs. Ik heb al eerder gezegd dat je bij 410 te rade moet gaan en niet bij Ajax. Jij denkt toch niet Ajax zin heeft om dit met allerlei veel te dure methoden te gaan onderzoeken? Zij hebben niet gevraagd om het vuurwerk op het veld noch om supporters die het überhaupt in hun hoofd halen vuurwerk op het veld te gooien. Het is hun goed recht een supportersgroep te weren, die van zichzelf gesloten is en niets doet om de werkelijke daders bij Ajax aan te geven. Echt ongekend. 410 is hier het probleem, niet Ajax.

24-04-2014 16:42

Stuyvesant +1453

Slap geklets. Praat maar recht wat krom is. In mijn voorbeeld word je ook niet persoonlijk gestraft, maar de straat. En dat jij toevallig in de straat woont.....is precies hetzelfde. En het is wel makkelijk hoor, straf de groep maar, dan ben je er maar vanaf. Daarnaast is de kaartverkoop heel simpel te checken. Is allemaal gekoppeld aan de seizoenkaart. Dus het is zo te checken of iemand geen kaartje voor de bekerfinale had en wel een kaartje voor Heracles.

24-04-2014 16:54

HeinJan +0

Zoals ik al stelde: een groep is vatbaar voor bestraffing. Een straat niet, tenzij een straat als groep gekwalificeerd kan worden. Dat is echter erg lastig en daarom zal het heel lastig zijn een straat te bestraffen. Ik praat niet recht wat krom is. Ik leg uit hoe de wet in elkaar zit. Misschien is het voor jou handig om je daarin te verdiepen voordat je pretendeert de waarheid in pacht te hebben en mij te beschuldigen van slap geklets.

24-04-2014 16:57

MaupCaransaNES +2

Niet diegenen die niet bij de bekerfinale zijn geweest. Of zouden zij een intern onderzoek moeten starten? Zoals ook elk familielid dan geweerd moet worden?

Oftewel: een ongecontroleerde sanctie van Ajax.

24-04-2014 15:40

MaupCaransaNES +2

Je kunt niet zomaar waardevaste toegangskaartjes waardeloos verklaren.

Wél als je gericht toegespitst de lui met hoofdbedekking treft, want dan is het een compromis dat je treft met slim de groep in kwestie. Dan heb je ze duidelijk aangepakt, is de kous af. Of pak je ze ook nog de wedstrijd tegen NEC af. Klaar.

We moeten niet doen alsof De Kuip veranderde in Bagdad door zware misdadigers. Het waren misplaatste (op grasmat terwijl er nog speeltijd was) tifo-missertjes (rakelings langs mensen) met ernstige gevolgen.

24-04-2014 15:31

HeinJan +0

Maar dat is niet de inzet van het kort geding. Inzet van het kort geding is dat de maatregel niet proportioneel is. Men ageert tegen de regel, niet tegen het verlies van geld doordat het kaartje niet meer geldig is. Dan zou het namelijk een kans van slagen hebben gehad, dit heeft dat sowieso niet. Die advocaat vindt het prachtig. Media-aandacht en geld verdienen aan een zaak waarvan hij van tevoren al weet dat het kansloos is.

24-04-2014 15:40

MaupCaransaNES +2

Bullshit. Er waren vele seizoenskaarthouders van 410 niet eens bij de bekerfinale. Gaan we ook alle familieleden van die gasten weren? Want die hebben net zoveel kans om het te onderzoeken als de vaste lieden van VAK410 tijdens de reguliere thuiswedstrijden van de Eredivisie.

24-04-2014 15:43

HeinJan +0

? Het is mij echt totaal niet duidelijk wat je bedoelt, net zoals in je andere reactie hieronder.
De actie komt vanuit 410 en het enige criterium waaruit kan worden afgeleid wie 410 precies is, zijn de seizoenskaarthouders die daar zitten. Wat heeft dat met hun familieleden te maken?

24-04-2014 15:47

MaupCaransaNES +2

Nee, er zijn heel specifiek VAK410 bussen gegaan. En er zijn heel specifiek een groep mensen van die VAK410 bussen geweest die gezichtsbedekking heeft gedaan. Zoek dat uit en dan weet je met wie je wat te schaften hebt. Gouden vrienden zijn het in normale staat.

Je gaat niet thuiszittende seizoenskaarthouders in VAK410 aanpakken en ook niet familieleden van de mensen in kwestie. Want daarvan kun je niet verwachten dat zij invloed op het moment zelve hadden. Waarom zou je dit als een olievlek willen laten uitbreiden?

24-04-2014 15:58

HeinJan +0

Zijn alle kaarten op naam gekocht? Was er bekend, idzv NAW-gegevens, wie er in de 410 bussen plaats zouden nemen? Zijn alle VAK410 bussen daadwerkelijk bevolkt geweest met de mensen die bestemd waren om in die bus plaats te nemen? Oftewel: wie waren de personen, die in naam van 410, het vuurwerk hebben gegooid? Ik denk dat mensen uit 410 daar een accurater antwoord op kunnen geven dan uit onderzoek zal blijken. Gezien het kort geding en de maatregel vanuit Ajax kan je concluderen dat 410 op geen enkele wijze heeft proberen aan te geven wie het wél hebben gedaan. Alleen het ontkennen is uiteraard niet genoeg op het moment dat je als groep de verantwoordelijk hebt om dit soort incidenten te voorkomen.
Het is allereerst de verantwoordelijkheid van 410 om dit te voorkomen, en als hen dit niet lukt, om bij Ajax aan te geven wie er voor hebben gezorgd dat het hen niet lukte.
Verder begrijp ik je familie-argument nog steeds niet. Wat heeft familie er precies mee te maken?

24-04-2014 16:54

MaupCaransaNES +2

VAK410 heeft niet het recht om kaarten af te nemen, om vervolgens anoniem te gaan onderverdelen. Het wordt persoonsgebonden vanaf Ajax verkocht. VAK410 is geen onafhankelijke arm van Ajax.

Familie heeft ermee te maken in dezelfde mate als thuisgebleven 410 seizoenskaarthouders, die waren overgeleverd aan het gezonde verstand van de meereizende supporters en konden de situatie niet omkeren. Waren er niet in verzuild. Toch worden thuisblijvende 410 scc-houders getroffen op basis van het argument dat ze zich hebben gerelateerd tot mensen die op een irrelevant moment hebben misdragen. Alsof zij dan kunnen gaan melden / moeten gaan zeuren dat wordt bekend gemaakt wie welk fakkeltje gegooid heeft.

In een chaos waarin iedereen legaal onherkenbaar is, kan ik me voorstellen dat de vermomde 410ers zelfs onderling niet weten wie welk fakkeltje heeft gegooid. Bewijs maar eens dat ze meer weten. En bewijs zo dan eens dat zij de aanpak tegen vuurwerk niet steunen. Het valt gewoon allemaal niet te bewijzen. En dat allemaal omdat ze gelijke gezichtsbedekking hebben, terwijl dat niet verboden is.

24-04-2014 17:30

MaupCaransaNES +2

Als Ajax niet wil verkopen aan compleet VAK410 zonder dat er bewijs ligt, dan moet Ajax ook restitutie van toegangsprijzen geven. Dan pas mag het. Niet als je zegt, het is opeens niet meer geldig.

24-04-2014 15:12

Beretta +5

Mensen die al kaartjes hebben moeten uiteraard vergoed worden. Als dat niet gebeurd is het idd belachelijk.

24-04-2014 15:21

Stuyvesant +1453

En dat gebeurt dus niet. Je bent je geld gewoon kwijt.

24-04-2014 15:27

Beretta +5

Dat is dus niet ok. Als dat niet mogelijk is moet Ajax ze op een andere manier tegemoet komen.

Sowieso zijn dit machtspelletjes en daarom per definite kansloos. Als iedereen zijn rol en verantwoordelijkheden gewoon kent is er niets aan de hand. Maar dat is helaas een stapje te ver in het gedachtenprocess van de meeste mensen.

24-04-2014 15:29

Ajaxblowtime +0

Men doet dit alleen maar zodat mensen elkaar zullen afvallen. Trap er niet in. Of wou je soms alleen naar Ajax gaan kijken? Is het dan nog zo leuk? Blijf wie en wat je bent en doe niet mee aan het spelletje dat men probeert te spelen.

En gooi geen vuurwerk meer op mensen ;)

24-04-2014 14:29

Wesleyyy +0

Wat hebben die gasten van groningen gekregen toen ze het stadion hebben af laten branden tegen ajax paar jaar geleden? Vind dat namelijk wel stuk erger dan dit, al denk ik dat deze straf een stuk harder is.....?

24-04-2014 14:26

afca patrick +1

Het is natuurlijk onwijs zuur voor de positieve fans in 410. Want die zijn er genoeg. Maar zo maak je wel duidelijk dat dit echt niet door de beugel kon.

24-04-2014 14:24

AFCAFLIP +0

BELACHELIJK DIT! WOEST BEN IK

24-04-2014 14:14

trodat4030 +97096

Was ik zondag ook!

24-04-2014 14:42

knd14 +0

Onterecht dit, omdat een paar idioten het voor ons verpest hebben mogen wij niet meer kijken naar ons cluppie?

Wat een onzin dit en hoop dat dit niet door zal draven!!

24-04-2014 14:10

HeinJan +0

Heb zelf een jaar op 410 gestaan en daar zowel leuke als minder leuke dingen meegemaakt. Het is in mijn ogen absurd dat je minder leuke dingen meemaakt bij het kijken van een voetbalwedstrijd. Als ze daar wel in staat zijn om mensen te slaan, omdat ze niet gaan zitten als dat gevraagd wordt, zijn ze ook wel in staat om ervoor te zorgen dat 50 debielen ervan worden weerhouden om vuurwerk op het veld te gooien. Dat hebben ze niet gedaan, dus is deze beslissing terecht.
De enige manier om niet heel 410 te straffen is door de vuurwerkgooiers zich te laten melden. Dat doen ze niet, dus is dit een terechte beslissing. Als er bij een vechtpartij niemand bekend, worden ze ook gewoon gestraft onder de noemer 'openbare geweldpleging', ongeacht of je het gedaan hebt of niet. Het feit dat je tot de groep behoort is genoeg om je te straffen, tenzij je duidelijk de personen kunt aanwijzen die het wel hebben gedaan. Dat gebeurt in deze zaak niet, en we zijn het erover eens dat er op een of andere wijze toch een straf uitgedeeld dient te worden aan de supporters die het gedaan hebben. Dit is de beste straf die men kon bedenken en toepassen, zodat de vuurwerkgooiers worden gepakt, maar dat vooral de mensen eromheen zich ervan bewust zijn dat op hen ook een taak rust om dit te voorkomen. Het niet gooien, maar er wel bij staan is lekker makkelijk. Als je vindt dat je dan onterecht gestraft wordt ben je zo hypocriet als wat. Als je het écht niet vindt kunnen moet je het proberen te beletten of je ervan distantiëren. Als je wel bij 410 wilt horen moet je deze straf accepteren.

24-04-2014 14:30

Ajaxblowtime +0

Je hebt de klok horen luiden, maar meer ook niet HeinJan.

24-04-2014 14:31

HeinJan +0

Vertel? Als je dat zo stelt, zal je op zijn minst argumenten moeten aandragen.
Ajax moet een straf uitdelen, anders maken zij zichzelf belachelijk. Als iedereen binnen 410 zo goed weet wie het gedaan hebben, geven zij die namen toch door? Dat doen ze niet, dus moeten ze maar accepteren dat ze de straf als geheel krijgen. Mensen willen graag bij 410 horen, dan heb je ook maar de consequenties te accepteren. Ik heb daar een jaar gestaan en besloten daar te vertrekken. Ik kon mij in weinig opzichten identificeren met het overgrote deel van de mensen die zich daar begaven. Dat neemt niet weg dat ik het mooi vind dat zij de hele wedstrijd supporten en dat er ook genoeg mensen in 410 zijn waar ik me wel mee kan identificeren. Op het moment dat je jezelf bij 410 voegt, behoor je tot een groep. Of je het nou wil of niet. Als er iets gebeurt uit of in naam van 410, zal het gevolg ook heel 410 betreffen. Dat is in deze kwestie zo en dus moeten de supporters die er niet bij waren niet zeuren. Het gaat tenslotte om één wedstrijd. Als het nou een heel seizoen was geweest had ik me kunnen vinden in een protest, maar dit kort geding raakt kant noch wal.

24-04-2014 14:55

Ismael Urzaiz +2165

Het is zo vermoeiend. Elke keer weer hetzelfde verhaal, "Ja maar ik was het niet. Dat gebeurde in vak huppeldepup, had ik niks mee te maken." Zo schieten we niks op. Je hoort er eenmaal bij of niet, daarmee draag je een collectieve verantwoordelijkheid. Al die 'Ich habe es nicht gewusst' postjes. Stop met cool doen, laten we godverdomme blij zijn dat we allemaal voor Ajax zijn en gewoon positief aanmoedigen.

24-04-2014 14:02

Wayout +2

Maar goed ook, " supporters", die vuurwerk gooien in het eigen strafschopgebied, waarbij ze hun eigen keeper in gevaar brengen, bij een bovendien 1-0 verkregen voorsprong en op deze wedstrijd hun team uit de wedstrijd halen, kan je geen supporters noemen. Ja een heel vak, want het is heel moeilijk om die 10 0f 20 misschien van mijn part 2 of 3 raddraaiers eruit te halen. Of 410 moet zelf de raddraaiers op het moment maar aanpakken en aangeven bij de politie. Juist voor je eigen team!!

24-04-2014 14:01

Ajaxblowtime +0

Dan moet 410 maar in stijl collectief zeggen "okee groetjes". Volgende keer beter.

24-04-2014 14:33

1Club1Stad +0

Ajax is zwaar aan het doorslaan nu, er moeten mensen gestraft worden, maar niet elke Ajacied. Er zitten ook gewoon gasten op vak410 die daar alleen zitten om te zingen en sfeer te maken. Gewoon doodnormale studenten bijvoorbeeld. Maar ja voor Ajax is elke Ajacied nu schuldig getuige het feit dat niemand meer naar feyenoord uit mag. Zelfs Feyenoord vond het een rare straf, 3 jaar geen uitsupporters.

24-04-2014 14:00

Stuyvesant +1453

We zitten niet, we staan......

24-04-2014 14:04

020Ajacied020 +0

Terecht maar is F-side er wel bij? of hebben we dan geen sfeermakers?

24-04-2014 13:47

MaupCaransaNES +2

Ja zij wel, terwijl die de plees in lichte laaie gezet hebben, waardoor we jaren niet naar Feyenoord-Ajax mogen.

En ook South Crew en North-Up zullen zich melden in Almelo.

24-04-2014 13:51

afcklaasf +0

nou gelukkig konden wij nog 5 kaartjes bemachtigen voor gemengd :D

24-04-2014 13:39

l0l +4

HEU HEU HEU HEU

24-04-2014 13:45

l0l +4

Verdiende straf. Misschien dat ze onderling dit maar uitregenen.

24-04-2014 13:26

afcajax033 +0

Vind dit dan wel weer een beetje overdreven.. Mensen die er niet eens bij waren kan je toch ook niet verantwoordelijk houden

24-04-2014 13:23

Sasz23 +0

Als deze jongens lef hadden, meldden ze zichzelf.. Maar logisch gevolg natuurlijk! Zo ging dat bij ons op de middelbare ook.. En dan maar hopen dat de groepsdruk hoog genoeg is, anders jammer

24-04-2014 13:12

leondd88 +0

hoeveel straffen zijn ze nog van plan te geven??... hou op hoor... 3 jaar klassieker en een boete is genoeg toch en is eigenlijk al te veel

24-04-2014 13:11

ajaxmening +2

Klassieker is niks nieuws, was alleen eventueel sprake van, daarnaast komt deze niet vanuit AJAX zelf.

24-04-2014 13:18

RoodWit +62

Ik lig hier niet wakker meer van, dit gebeurt al op de lage/middelbare school, als 't beste jongetje van de klas iets verkeerds doet.

Iedereen er overheen, we hebben alles en iedereen die er maar wat over kon zeggen aan het woord gehad, slaapverwekkend eerder.

Niet dat ik het gedrag goed keur, maar de hele circus er omheen, alsof zij erop geilen.

24-04-2014 13:28

stefan pluim +0

Waarom spelen we die wedstrijd uberhaupt nog zondag?
Sta je straks als kampioen voor een uitvak met 200 man!!
Wat een land, de pedo's lopen gvd vrij rond

24-04-2014 13:04

JCr14 +453

Waar in dit land massaal aangifte gedaan wordt tegen Wilders omdat hij alles over 1 kam scheert.
Daar worden wel massaal in dit land alle Ajacieden over 1 kam geschoren en bestraft.

Waar 1 individu het veld op sprint en een keeper aanvalt wordt heel Ajax gestraft.
Waar een paar mensen vuurwerk gooien wordt heel Ajax gestraft.


Ik snap maatregelen wel hoor. Maar voer nu eens eindelijk de voetbalwet in.

24-04-2014 13:02

Lewis Hamilton +1

Ik zat bij Ajax-ADO dichtbij Vak 410 en dit vak maakte een geweldige positieve sfeer, bannen moet je zeker niet doen. Wat wel nodig is dat Vak 410 zichzelf gaat beginnen te zuiveren van debielen die eigen spelers in gevaar brengen met vuurwerk.

24-04-2014 13:01

AFCACBS1900 +2493

Wat een achterlijke beslissing is dit zeg. Lekker bezig Ajax! Lekker je trouwste supporters naaien om een dom getimede en daardoor ietwat gevaarlijke vuurwerkshow. Het was al duidelijk hoor dat het niet door de beugel kon, Ajax! En wel weer mijn seizoenskaart duurder laten worden. De pleuris voor ze.

24-04-2014 12:58

rdhuijsmAFCA +0

Zuur! Ben benieuwd of de helden met bivakmutsjes trots zijn!

24-04-2014 12:57

Stuyvesant +1453

Het schijnt trouwens dat deze maatregel niet bij Ajax, maar bij Heracles vandaan komt. Zie berichtgeving op het AD.nl en de Telegraaf.nl. Maakt het trouwens nog steeds geen goede maatregel in mijn ogen.

24-04-2014 12:52

AFCA-CBS +3

Wat een belachelijke maatregel. Kijk, als je zondag aanwezig bent geweest in dit vak dan kan ik nog begrijpen dat je geweerd wordt.. Maar als je niet eens bij de bekerfinale aanwezig bent geweest, hoe kun je dan iets verkeerd hebben gedaan?

24-04-2014 12:51

Ajaxblowtime +0

Ik zie dat de NSB gedachte bij sommigen nog altijd hoog in het vaandel staat! Bij anderen dus niet. Dat is geen fatsoenskwestie maar een kwestie van hoe je de wereld, en met name autoriteiten ziet. Laten die autoriteiten zich maar bezig houden met hun eigen boeven. Oh nee, die houdt men het handje boven het hoofd.

Vak 410 heeft groot gelijk, er wordt niks verraden. Respect!

24-04-2014 12:48

TOOL +3

Daar ben ik het mee eens! Klikspaan, boterspaan......

24-04-2014 12:55

MaupCaransaNES +2

Voor de lol als counter: Zo dachten ze ook bij de Stasi er ook in die tijd over. Kreeg je gelijk een doodseskader op de koffie, hoogverraad.

Maar even serieus: het is inderdaad het beste als je solidair bent (wat ik in deze terecht vind, want de ophef is overtrokken en populistisch) en je krijgt een schikkingsvoorstel van één wedstrijd allemaal niet welkom in plaats van een vijfjarig stadionverbod voor 20 belangrijke figuren in de groep. Onderling zullen ze voortaan meer doordrongen zijn van de gevolgen en geleidelijk zullen ze met zijn allen wijzer worden.

24-04-2014 13:44

Einstijn +0

dat dit je standpunt is vind ik prima, maar dan moet je vervolgens niet zeiken als heel vak 410 geweerd wordt voor Heracles uit. Of als er in de toekomst meer sancties gaan volgen voor vak 410.

als we als supporters er niet samen voor zorgen dat we ons zo gedragen dat niemand er last van heeft blijft dit gevolgen hebben voor een grote groep. wil je niemand 'verraden', prima, maar dan moet je ook de gevolgen dragen. Zonder gezeur.

24-04-2014 13:15

insectenverdelg +23512

Wat een onzin zeg. Deze gasten verpesten het voor iedereen, dus ook voor 410 zometeen. door dit toe te staan als 410 zijnde, stem je dus indirect imo ermee in. Je kan het NSB noemen, maar ik zie de overeenkomst daartussen dus niet aangezien dit duidelijk raddraaiers zijn.

24-04-2014 13:27

MichelAngelo66 +22270

Dat zeiden ze ook van Nederlandse Ondergrondse

24-04-2014 13:47

MaupCaransaNES +2

Normaal ben ik een tegenstander van dit soort maatregelen. Ditmaal vind ik het juist een treffende oplossing. Een grasmat en de spelers zijn meer belangrijk voor de wedstrijd dan wie ook op de tribune.

Jezelf bewust gedragen als menselijk schild is prijzenswaardig, maar dan kies je ook voor een gelijkwaardige behandeling als onherkenbare overtreders. Natuurlijk is een incident een incident en willen ze niet dat sommigen publiekelijk aan de schandpaal genageld worden als er geen zware misdaad plaatsvindt en de hetze disproportioneel is.

24-04-2014 12:36

ajaxmening +2

Maup hierin ben ik het deze keer volkomen met je eens, had nog liever gehad als vanuit vak410 zelf dat signaal was gekomen, en ja die er niet bij waren is het zuur maar indien je nuchter nadenkt is dit een gevolg van een aantal dwazen, die door vele met veel gejuich werd ontvangen die daar ook waren, dus nu ook flink zijn en dit nemen zoals het is.

24-04-2014 13:09

driesterren*** +3

Als ik al die verhalen lees dat er maar 1 is die een heel vak gek krijgt om dit soort acties te gaan doen, denk ik wie is nu gek? Is dat wat ik lees alias Polletje of de rest die in het vak zit? Lijkt er op dat de rest zo gek is dat ze naar hem luisteren en doen wat die zegt, komt 410 voor Ajax of komen die omdat Polletje dat zegt? Sorry maar ik lees alleen zijn naam in de kranten en op sites dus vandaar mijn commentaar. Als dit zo is geef die man een levenslang stadion verbod! Of doet Ajax zelfde als de rechter eerst levenslang geven en dat later ook weer terug draaien naar 15 jaar en na 10 jaar weer vrij man was?

24-04-2014 12:29

MaupCaransaNES +2

Jij bent gek dat je de Telegraaf als betrouwbare pers ziet.

24-04-2014 12:38

Aan de kant! +0

Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Polletje staat geen eens op 410. Je leest dus wat, en trekt er je eigen, verkeerde conclusies uit.

24-04-2014 13:03

Aan de kant! +0

Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Polletje staat geen eens op 410. Je leest dus wat, en trekt er je eigen, verkeerde conclusies uit.

24-04-2014 13:05

vakp +1

Ik vind het doodzonde voor alle "topsupporters" van 410 maar die paar "zielige figuren" uit 410 hebben het zo verkloot zondag dat de goeie onder de kwade moeten lijden.
Het is wel hoog tijd dat de goeie gasten uit 410 er voor zorgen dat die zielige figuren ook uit 410 verdwijnen.

24-04-2014 12:29

Ajaxblowtime +0

Maak jij dat uit?

Allemaal roomser dan de paus. Ik weet wel beter.

24-04-2014 12:50
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.