Forse nadelen voor Jong Ajax

door Sjoerd Valkering 43

Forse nadelen voor Jong Ajax

door Sjoerd Valkering 43

Laatst geüpdatet

MOET AJAX DIT WEL WILLEN? - De KNVB zal regels invoeren om te voorkomen dat de Jupiler League volgend seizoen last krijgt van competitievervalsing. Dat betekent voor Ajax dat de club keer op keer moet gaan berekenen wie er wel en niet opgesteld mag worden. Zo zullen spelers die meer dan 15 wedstrijden hebben gespeeld niet meer speelgerechtigd zijn bij Jong Ajax. Alleen de keeper kan op dispensatie rekenen. Voor Ajax is dit een zware dobber, want de Amsterdammers gebruiken Jong Ajax altijd voor gerevalideerde spelers om weer wedstrijdritme op te doen.

'Daarnaast mogen beloftenteams slechts drie spelers en een keeper van 23 jaar of ouder opstellen', zegt Jelle Beuker van de KNVB uit in De Telegraaf. 'En het is spelers niet toegestaan om in 1 speelronde voor zowel het eerste team als de beloftenploeg in actie te komen.' (foto: Black Bath Towel Photographers)

Lees meer over:
Plaats reactie

Alexander40 +6114

@de kenner, je maakt je naam waar. Goede analyse. Het is wel duidelijk dat ajax dit moet doen. Mensen lachen er om als ik het zeg maar jong ajax speelt in de Eredivisie ook gewoon minimaal linkerrijtje.

30-05-2013 00:00

DeKenner +9354

Ik denk dat het wel meevalt met de nadelen. Het afgelopen seizoen waren er precies 15 spelers die minimaal 15 wedstrijden voor Ajax 1 meespeelden en die dus niet meer bij Jong Ajax zouden mogen spelen. Een aantal van hen heeft de grens van 15 wedstrijden pas heel laat in het seizoen bereikt. De rest van deze spelers is sowieso al te ver in hun ontwikkeling om bij Jong Ajax mee te spelen. Zie onderstaande lijst.

De Jong 34
Blind 34
Eriksen 33
Alderweireld33
Schone 32
Moisander 31
Van Rhijn 31
Vermeer 30
Boerrigter 30
Poulsen 25
Fischer 23
Hoessen 18
Babel 16
Lukoki 16
Sigthorsson15

Zolang spelers nog niet aan de 15 wedstrijden zitten mogen ze nog in Jong Ajax meedoen. Vrij vertaald mogen dus alle hierboven genoemde spelers bijna tot de winterstop voor Jong Ajax uitkomen.

Ook het opdoen van wedstrijdritme voor geblesseerde spelers is niet zo´n probleem. Als de speler maar kort geblesseerd is, mist hij niet veel wedstrijden en zal het met het ritmeverlies ook wel meevallen. Zo´n speler kun je dus rustig inbrengen in Ajax 1 tijdens wedstrijden waarin de tussenstand het toelaat. Normaal gesproken zijn dat er nogal wat…

Wanneer een speler langdurig geblesseerd is geweest, zal hij natuurlijk wel profijt hebben van een rustige opbouw in Jong Ajax. Maar als iemand lang geblesseerd is geweest kan hij in dat seizoen ook bijna nooit 15 wedstrijden voor Ajax 1 gespeeld hebben…

Ik zie dus niet zoveel problemen. We praten hier over 15 spelers… Alle andere spelers uit onze selectie hebben minder wedstrijden gespeeld in Ajax 1 en zouden gedurende het hele seizoen nog voor Jong Ajax mogen uitkomen. Zie onderstaande lijst…

Sana 13
Serrero 9
Veltman 7
Dijks 6
Cillessen 5
Sulejmani 5
Denswill 4
Cuenca 3
Klaassen 2
Sporkslede2
Andersen 1
Boccara 1
Ligeon 1
De Sa 1
Van der Hart0
Boilessen 0

Dit zou dus de kern van Jong Ajax kunnen zijn. Aangevuld met een hoop andere talenten die nog niet in Ajax 1 hebben gespeeld. Deze spelers kunnen zich nu ontwikkelen in een aantrekkelijkere competitie. Er zijn vollere stadions, betere tegenstanders en er is meer televisieaandacht. Dit zal iets motiverender werken dan de maandagavond potjes die ze nu afwerken. Ze zullen aan de bak moeten tegen clubs als Sparta, Volendam en VVV. Clubs die maar wat graag winnen van het grote Ajax. Ook al is het dan maar Jong Ajax.. En hoeveel spelers uit dit lijstje zijn nou ouder dan 23…?

Bovendien lees ik nergens dat er andersom ook een max aan zit. Het lijkt me geen competitievervalsing als een speler 20 duels in Jong Ajax heeft gespeeld en dan met Ajax 1 mee mag…

Ook vergeten we dat er nog andere competities zijn waarin Ajax actief is. Europees gelden deze regels sowieso al niet.

Hoe langer ik erover nadenk hoe meer voordelen ik zie. Ik kan nog een uur doorgaan met voordelen noemen maar dan wordt dit stuk wel heel lang. Mijn punt zal duidelijk zijn. Ajax wordt hier alleen maar sterker van!

29-05-2013 19:59

Centario +0

Gaat die 15 regel niet op voor alle seizoenen bij elkaar opgeteld? Geldt het per seizoen dan zou dit inderdaad een veel kleiner probleem zijn, ook bij blessures.

30-05-2013 09:32

TUFACADEMY +0

Is per seizoen joh.

30-05-2013 11:39

Melvin01 +1

Veel mensen zijn negatief hierover. Ik heb ook zo mijn twijfels...
Maar al die nadelen zullen vd sar en overmars toch ook overwogen hebben... Anders gaan ze dit niet doen, daar heb ik vertrouwen in! Zij zullen meer positieve dingen zien alle nadelen en dus ook een oplossing zien in de nadelige argumenten..

29-05-2013 19:47

daslogisch +1

Vind t wel logisch dat de beperking wat betreft spelen voor Ajax1 en Jong Ajax niet geldt richting Ajax 1, zoals bijna iedereen vermoedde, maar juist richting Jong Ajax. De leeftijdsbeperking is in mijn ogen ook een logische maatregel. De basis van Jong Ajax hoort nu eenmaal ook niet voor meer dan 30% uit oudere spelers te bestaan.

Het zou wel fijn zijn als de regels van "15 wedstrijden voor Ajax 1 en 1 team per speelronde" bij grote uitzondering kunnen worden overschreden. Stel dat er een blessure is bij Ajax 1, bijv van vRhijn die op een zondagmorgen een ongelukje krijgt, dan hoort imo een Ligeon toch nog wel voor Ajax 1 te mogen spelen, ondanks dat hij die zaterdag ervoor voor Jong Ajax heeft gespeeld. Maar speelt Ajax 1 eerder dan Jong Ajax, dan vind ik weer wel dat je de regel hard mag inzetten, zodat de rechtsback van A1 een basisplaats in Jong Ajax krijgt. En raakt Sigthorsson na een half jaar Ajax 1 (15+ wedstrijden) geblesseerd, dan hoort hij wel speeltijd te kunnen maken voor Jong Ajax..

29-05-2013 17:56

gusanito +5447

Ik vind dit echt een steeds slechter idee, hoop dat het niet door gaat.

29-05-2013 17:41

Cello +52979 moderator

Ik heb het al eerder geroepen, dat er naast de ontegenzeggelijke voordelen ook flink wat nadelen er aan meedoen in de Jupiler hangen. En idd, moet je dat alles wel willen?.

Voor eerste elftalspelers, die doorgaans na revalidatie, ritme, etc, etc gaan opdoen bij de Beloften.....daar ben ik niet bang voor. Dat zou nu ook nog kunnen in de nieuwe opzet, al moet je weer uitkijken met de dispensatie voor slechts 3 spelers boven de 23. Immers, ik denk dat geen één speler, die terugkeert van een blessure, meer dan 15 wedstrijden nodig heeft om ritme op te doen en wedstrijdfit te geraken.

Anderzijds, wanneer je aan de Jupiler gaat meedoen is het een beetje raar dat de regel van 'slechts 3 spelers boven de 23' nog geldt, daar waar het voor de andere Jupiler-clubs niet geldt.

Volgend jaar doen 20 clubs mee in de JL. Dat betekent 38 wedstrijden. Dat is duidelijk, maar tegelijk is het wel degelijk oppassen geblazen mbt de 15-wedstrijden regel. Want, heb je 15 wedstrijden JL erop zitten dan kan je dus via de regels in dat seizoen niet meer spelen voor Ajax-1. Dat betekent dus, dat je vooral gaande de tweede helft van het seizoen kwa spelers voor Ajax-1 in de problemen kan komen. Immers blessures en vooral schorsingen zullen dan vaker voorkomen gezien het lange en zware seizoen. Houdt je dan nog wel genoeg spelers over???.

Ik denk, dat je met deze opzet, wil je niet in de problemen komen (in vooral dus de tweede helft van de competitie) dus meer spelers moet hebben/aantrekken. Iets wat we juist de afgelopen jaren hebben geprobeerd om te verminderen vanwege de kosten, etc, etc.

Verder lijkt het me logisch, dat spelers niet in dezelfde ronde in zowel JL als Eredivisie spelen. Echter was het tot dusver wel zo, dat de bankspelers en invallers bij Ajax-1 vaak op maandag bij de Beloften mochten opdraven. Dat kan nu ook niet echt meer òf iig veel minder dan dat wat het eerst was.

Ga dan maar eens iedereen tevreden houden, vooral die bij Ajax-1 er tegenaan hangen, maar nog net niet genoeg zijn òf gewoonweg een sterke concurrent voor zich hebben in de basis. Als die eensmaal op 14 duels voor de Beloften staan, maar tegelijk te belangrijk zijn voor De Boer als backup voor de basisspelers....dan spelen die eigenlijk niet of nauwelijks meer ene competitiewedstrijd richting einde seizoen. Eén wedstrijdje meer in het Belofteteam betekent dan voor Frank, dat hij ze niet meer mag opstellen.....
Voor de Beloften wordt dan het probleem, dat zij enkele spelers die op 14 wedstrijden staat niet meer van Frank krijgt en dat zij dan richting het eind van de competitie vooral moet gaan leunen op A1 spelers.

Er zal dus wel degelijk met het oog op het Beloftenelftal en de regels daaromheen, wat extra spelers bij moeten komen. Groenendijk kan namelijk toch ook niet de A1 van Trustful gaan leegplukken en daarmee gelijk de kansen op succes voor de A1 om zeep helpen?.

29-05-2013 16:04

superman0313 +18

@Cello, volgens mij moet je eerst maar eens goed lezen voordat je een heel betoog schrijft. Er staat namelijk dat als een speler 15 wedstrijden heeft gespeeld in Ajax 1, hij niet meer speelgerechtigd is voor Jong Ajax. Dit scheelt nogal met wat jij beweerd.

29-05-2013 16:20

Cello +52979 moderator

Ja je hebt gelijk, daar las ik overheen. Komt ook deels doordat wat ik schreef eerst werd gezegd, dat zou gelden. Maar goed... dan lijkt het dus iets voordeliger te zijn, wat niet wegneemt dat het 'down the line' toch problemen kan gaan opleveren.....

29-05-2013 16:46

Aias433 +0

verhelderend dit verhaal. dank daarvoor

over je laatste alinea: mocht dat gebeuren heeft dat invloed op de gehele organisatie: want Trustful haalt B1 spelers er bij, de B1 krijgt weer spelers van de C1 etc. etc. dus bij wijze van spreke: de F1 voelt dat Jong Ajax spelers nodig heeft. Om dit te voorkomen is kan in mijn ogen die regel van 15 wedstrijden verhoogd worden, bijvoorbeeld al naar 20.

En kan er overigens gewisseld worden in de winterstop?

29-05-2013 16:27

Cello +52979 moderator

Heb je gelijk in. Als Groenendijk gaat 'shoppen' bij de A1 zal Trustful op zijn beurt niets anders kunnen dan 'shoppen' bij de B1 en de B1 op haar beurt bij de C1, etc, etc.

Dat is ook precies wat Cruijff eerder dit jaar al eens zei, dat gebeurtenissen aan de top van de club (Ajax-1 dus) zijn weerslag kan hebben tot de onderste elftallen. Dan is dit een goed voorbeeld idd.

Het lijkt mij, dat er altijd gewisseld kan worden, dus ook in de winterstop, maar dat van die wedstrijden (15) dat zal blijven staan. Ik vermoed ook, dat mocht men er deze periode nog niet op inspelen, dat men in de winterstop, gezien dan de eventuele ontwikkelingen wbt spelers en het aantal wedstrijden in JL, men extra spelers zal moeten aantrekken om niet al teveel in de problemen te komen in het restant van het seizoen.

Maar goed, dat zullen we dan in januari wel weer zien....

29-05-2013 16:33

TikkieTerugJaap +2

Jeugdspelers zullen sneller door stromen daardoor en tegen betere voetballers spelen. Is toch alleen maar goed voor de individuele ontwikkeling? Ik ben groot voorstander van Jong Ajax in de Jupiler League en alles doorschuiven + nog een paar extra gerichte aankopen (jeugdspelers).

30-05-2013 12:45

Aias433 +0

Dat zeker, maar het probleem is, dat één team bijna zonder spelers zal komen te zitten... iets kleins misschien, maar toch wel iets om over na te denken. En begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander, want 2x Ajax in het weekend maakt het weekend nog twee keer zo goed.
Over gerichte aankopen gesproken, zijn ze voorbij Maher gegaan? ik hoor er niets meer over..

30-05-2013 15:14

bestside +8

Vraagje!.. En als ze nou kampioen worden in de jupiterlique promoferen ze dan naar de eredivisie ! ..dat zou toch raar zijn ajax 1 en de belofte in de eredivisie zou iemand mij dat kunnen uitleggen vriendelijk bedankt .

29-05-2013 14:56

Philipms96 +0

Nee dat mag niet. Als Jong ajax kampioen wordt moeten ze in de Jupiler League blijven, om competitie vervalsing in de eredivisie tegen te gaan.

En als Ajax degradeert moet Jong Ajax uit de Jupiler League.

29-05-2013 15:04

Lewis Hamilton +1

Tuurlijk zitten er nadelen aan, maar dat weegt niet op tegen de waarde volle ervaring die jeugdspelers gaan opdoen in deze JL. Ik zou het toch doorzetten.

29-05-2013 14:41

IamLegend +2

Welke waardevolle ervaringen zijn dat dan?

29-05-2013 16:00

TikkieTerugJaap +2

Lijkt me prima voor de aantrekkingskracht voor jeugdspelers, zeker doen. 2x Ajax per weekend is ook heerlijk.

Wie word de assistent van Alfons Groenendijk eigenlijk? Zou leuk zijn met Perez/Ronald.

29-05-2013 12:57

RobinhoV410 +568

Iedereen roept wel dat Jong Ajax en Twente op basis van de huidige ranglijst van de Beloftencompetitie mee mogen gaan doen aan de Jupiler League, maar wij zijn vierde geëindigd en Twente achtste. Kan iemand uitleggen waarom er dan toch voor Ajax en Twente wordt gekozen?

29-05-2013 11:53

RuffRhythim +24837

De rest boven/onder Ajax/Twente heeft zich niet aangemeld.

29-05-2013 12:00

markajax +0

ja, alleen ajax, twente en psv hebben zich hiervoor aangemeld

29-05-2013 12:00

Alexander40 +6114

Vind dat je over meerdere jaren moet kijken en dus bijv de standen van de afgelopen jaren erbij moet pakken. Ook zou je naar de prestaties van het eerste moeten kijken en aantrekkingskracht op het publiek. Duidelijk is dat Twente er niet bijhoort. Psv hoort er bij te staan, kunnen we ze mooi in 2 competities verslaan. Feyenoord zou nog beter zijn maar die hebben zich niet aangemeld.

30-05-2013 00:04

TikkieTerugJaap +2

Komt omdat er geen Jong Feyenoord is. Dat heet Feyenoord/Excelsior dus ze mogen niet meedoen. En heb liever dat Twente Jupiler League speelt ipv PSV. Gun dat clubje helemaal niks.

30-05-2013 13:00

AFCAjax +17839

Word dat allemaal in de winterstop gereset? vanwege transferperiode?

29-05-2013 11:45

RuffRhythim +24837

Nou zo fors vind ik die nadelen nou ook weer niet.
Ze wegen in ieder geval zeker niet op tegen de voordelen.

En voor de rest moet Ajax maar eens bij Barcelona B gaan kijken hoe ze dat daar al jarenlang doen, de contacten liggen er, dus....

Uiteindelijk wordt Ajax er in de breedte gewoon sterker van.

29-05-2013 11:21

Sterretje73 +5260

Ik twijfel wel nog hoor. Ik denk wel dat de fors zwaardere tegenstand in de JL een gigantische boost aan je opleiding kan geven maar die 15 wedstrijden zitten me dwars. Al met al is die upgrade naar zwaardere tegenstanders natuurlijk wel heeeeeel erg fijn en zullen de jonkies veel sterker aan de start in het eerste verschijnen.

29-05-2013 12:28

Ajax Druten +0

Snap het probleem hier niet zo van?

Ajax kan toch zo nu en dan oefenwedstrijden organiseren midweeks tegen bijv Almere City.

Zodat terugkerende spelers in deze wedstrijden ritme op kunnen doen?

29-05-2013 10:04

LegendBergkamp +0

alsof almere city daar tijd voor heeft

29-05-2013 10:57

Justin4195 +273

De A1,2 en B1,2 .

29-05-2013 10:02

AllesKomtGoed +0

Je moet het niet erger maken dan het is. Het aantal dispenstatiespelers gaat terug van 4 naar 3. Valt wel mee. De ervaring die de spelers opdoen in de eerste divisie levert mijns inziens meer op dan de ervaring die spelers missen, omdat ze niet in beide elftallen mogen meedoen in dezelfde speelronde.

Het enige echte nadeel is dat van die 15 wedstrijden. Spelers als Cillessen, Lukoki, Sana, Serero en Hoesen zitten dadelijk 'vast' in Ajax 1.

Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

29-05-2013 10:01

Centario +0

Geldt niet voor de keepers

29-05-2013 10:03

Centario +0

Tja, wordt wel een wekelijks gepuzzel zo. Vooral als Jong Ajax vóór Ajax 1 speelt. Ik neem aan dat Ajax 1 altijd voorrang heeft op de selectiekeuze. Dus gaat Hoesen de ene week wel en de andere week niet voor Jong Ajax spelen. Ook belemmert dit de doorstroming naar Ajax 1. Nu krijgt Hoesen vaak 10-15 minuten speeltijd in het eerste en speelt daarna ook in Jong Ajax. Dat kan straks niet meer, dus zal hij minder vaak invallen lijkt me. Dit geldt voor meerdere spelers, dus lijkt me een vorm van competitie vervalsing. Ajax zal wellicht ook de selectie van Jong Ajax wat moeten uitbreiden. Misschien is men daarom met VDH, Duarte etc bezig waardoor Veltman of Denswill vaker met Jong Ajax mee kunnen doen. Ook het spelen in Almere lijkt me niets, maar wellicht is dat iets tijdelijks, zodat Ajax De Toekomst Jupiler League proof kan maken. Ben overigens wel erg benieuwd naar hoe Jong Ajax het doet tegen dit soort ploegen en voor de meeste spelers is dit wel beter voor hun ontwikkeling dan de beloften competitie. Spannend experiment, ga in ieder geval de wel de JL volgen.

29-05-2013 09:48

De Stift +7092

Kan Ajax niet gewoon een extra team in het leven roepen? Die gaat spelen in de competitie waar Jong Ajax nu in acteert? Of is het of of?

Want het is wel goed als die jongens ervaring opdoen in de eerste divisie, maar we hebben ook een ploeg nodig waar ze kunnen revalideren.

29-05-2013 09:34

RH1900 +2

Zou heel goed klinken, maar dan krijg je een dubbel jong Ajax, wat leidt tot veel meer jeugdspelers. Er zullen rond die leeftijd een heleboel jongens van buitenaf moeten worden aangetrokken, omdat de jeugdopleiding per opleidingsjaar ook niet een groot genoeg aantal spelers opleidt die allemaal in jong Ajax kunnen spelen.

Ook als gevolg hiervan kun je veel jeugdspelers demotiveren en afschrikken, doordat er te veel jeugdspelers zijn en er dus in percentage waarschijnlijk minder kunnen doorbreken.

Edit: Ben ik het salaris en andere kosten nog vergeten te melden wat een extra team zal kosten.

29-05-2013 09:48

Centario +0

Inderdaad een ander groot nadeel. Zou in mijn ogen (voor Ajax) beter zijn dat ook de lengte van de revalidatie een bepalende factor is. Bijv een speler heeft minimaal 8 wedstrijden gemist door een blessure, dan zou hij, ondanks dat hij meer dan 15x in het 1e gespeeld heeft, toch met Jong Ajax mee mogen doen totdat hij een hele wedstrijd in Jong Ajax heeft gespeeld (en dus weer fit is).
Zie Sigi de afgelopen seizoenen, die moet toch ergens rustig wedstrijdritme op kunnen doen?

29-05-2013 09:55

Godenzoon24 +15342

Dat zou kunnen door zonder a2 te voetballen. Gewoon de a1 jong Ajax maken en de a2 a1 maken. Dat zou mijn inziens ideaal maken.

Verder vind ik het niet zoveel nadelen hebben en vind ik het voor talenten een prima leerschool.

29-05-2013 11:24

RobertoStrife +2

Tja, misschien toch maar niet doen dan, want deze regels zijn zacht gezegd onpraktisch.

29-05-2013 09:28

l0l +4

Dit was al bekend, maar dit wordt echt puzzelen. Hoe gaat dat met Boilesen, die moet wedstrijd ritme op doen bij Jong normaal gesproken. Dit wordt echt puzzelen en bepalen wie er wel of niet in Jong blijft.

29-05-2013 08:55

sv +633 admin

ok.weet je ook wanneer het gemeld is? ik kan het nergens vinden

29-05-2013 09:07

Ardoe +578

Voila (23-05):
http://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/item/definitief-twee-beloftenteams-jupiler-league

29-05-2013 09:52

champion +0

Dit scheelt al een hoop vergeleken met het andere verhaal. Nu m

29-05-2013 08:44
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.