De Boer: 'Willen dominanter zijn'

door Ajax Showtime 88

De Boer: 'Willen dominanter zijn'

door Ajax Showtime 88

Laatst geüpdatet

VEEL AMBITIE - Hoofdtrainer Frank de Boer van Ajax heeft goede hoop voor het huidige seizoen. Op de clubwebsite gaat de trainer in op zijn verwachtingen voor het seizoen. Ook gaat hij in op de aankomende talenten en de grootste concurrenten. 'Stilstand is achteruitgang. Zo simpel is het', vertelt De Boer wanneer hem gevraagd wordt naar zijn ambities met het huidige Ajax. 'Twee keer landskampioen worden is leuk, maar er valt nog veel te winnen. Het ligt in mijn aard om nooit tevreden te zijn. Daarom zou het bijvoorbeeld mooi zijn als we dit jaar een paar rondes voor het einde kampioen worden. Want dat betekent dat we een goed seizoen hebben gehad. In 2010 stelden we het kampioenschap op de allerlaatste speeldag veilig in die onvergetelijke wedstrijd tegen FC Twente. Vorig seizoen werden we een speelronde voor het einde kampioen. Het zou mooi zijn als we dat ieder jaar iets verder kunnen opschuiven.'

Dan wordt er naar de aankomende talenten gevraagd. Onder anderen Viktor Fischer, Mitchell Dijks en Stefano Denswil maakten indruk tijdens de voorbereiding. 'We moeten voorzichtig zijn met die jonge jongens. Het is belangrijk dat we ze rustig brengen, want ze krijgen in deze fase nog weleens met een dipje te maken', legt De Boer helder uit. 'Dat is inherent aan de snelle ontwikkeling die ze doormaken. Voor hen geldt dat het vooral een kwestie is van ervaring opdoen. De handelingssnelheid moet omhoog zodat ze ook op het hoogste niveau meekunnen. Zoiets kost tijd. Viktor Fischer is bijvoorbeeld nog een A-junior, maar hij paste zich tijdens de eerste weken van de voorbereiding snel aan. Dat is het kenmerk van een goede speler. Hij maakt snelle stappen.'

Dan komt de speelstijl van Ajax ter sprake. Waar kan het nog beter? Hoe gaat de voornaamste concurrent (PSV) bestreden worden? 'We moeten onze speelstijl nog meer perfectioneren', reageert De Boer. 'En dan bedoel ik vooral: nog dominanter zijn. Dat kan allemaal nog veel beter. Het spel dat we afgelopen seizoen in de laatste veertien wedstrijden hebben laten zien, wil je natuurlijk al veel eerder zien. Tijdens de eerste seizoenshelft waren we bij vlagen ook wel dominant, maar de dreiging voor het doel ontbrak uiteindelijk. Dat was het grote verschil met die laatste veertien wedstrijden waarin we dominant speelden, kansen creëerden én telkens wonnen. Dat heeft ons uiteindelijk het kampioenschap gebracht. Dat wil ik dit seizoen direct vanaf de eerste wedstrijden terugzien.' (Foto: VI-Images)

Lees meer over:
Plaats reactie

tonny +0

ja dominant op de financiele markt maar op het voetbalveld krijg je door de verkopen nooit die dominantie

16-08-2012 15:02

gerard +317

Om dominanter te kunnen spelen heb je wel de spelers voor nodig die dat kunnen!!!!

15-08-2012 13:38

omisom +1

"'Stilstand is achteruitgang. Zo simpel is het', vertelt De Boer" en blijf je doormodderen met dezelfde spelers en laat je de ervaring de deur uitlopen. Dominant dat waren we vroeger nu zijn er tegenstanders die van 3 punten uitgaan als Ajax komt.

15-08-2012 11:17

Heroisch +0

Het grootste verschil met de laatste 14 wedstrijden vorig seizoen was dat Siem van het middenveld is gehaald Frank......
Hoe kan je in godsnaam Blind blijven opstellen en Vermeer... Vermeer heeft vorig seizoen meer punten gekost dan ie heeft gepakt. Een keeper van Ajax hoort punten te pakken, doet ie dat niet iemand anders proberen. De 1e 2 wedstrijden gaat ie tegen psv 2x op zijn gat en tegen az 1x..kost je nu al de JC schaal en 2 punten tegen Az

15-08-2012 09:44

tif0si +0

Nu nog wat dominanter op de transfermarkt

15-08-2012 09:12

Tinseltown +0

FdB heeft het over 3 grote talenten, Victor, Dijks en Denswill.

Viktor is een groot talent maar moet zich nog ontwikkelingen voor het grote werk, je ziet dat het een toppertje is, maar in de A1 voetballen is natuurlijk heel anders dan bij de grote jongens in het 1e van Ajax

Pot ( lees van Gaal ) heeft Dijks zien voetballen tegen Pisvee om de fruitschaal en heeft hem geselecteerd voor Jong Oranje…..3x raden waar hij vanavond speelt?………..op 4 als centrale verdediger……

Denswill moet toegevoegd worden aan de A selectie, net als Dijks een grote sterke kerel die leiderschap uitstraalt, begrijp niet waarom hij nu weer bij Jong Ajax zit

Van Rhijn, Alderwereld, Denswill, Dijks

15-08-2012 07:30

TUFACADEMY +0

frankie, het spel wat je de laatste 14 wedstrijden speelde heb je kwaliteit voor nodig, je bent janssen, vertonghen en anita kwijt, de 3 belangrijkste daarin, wordt eens wakker.

15-08-2012 00:48

Starring +4697

Beste Frank, na 1 september praten we verder en maken we de balans op.

14-08-2012 23:43

vakMforever +294

Wat vinden jullie trouwens van een ruil Mickey tov Carroll (Liverpool).
Carroll moet weg en Liverpool wil naast Suarez nog een creatieve buitenspeler. Zal ik Marc bellen of doen jullie dat?

14-08-2012 23:41

eenstad31 +0

Wauw, jij bent echt realistisch

15-08-2012 00:13

vakMforever +294

Ik mag toch dromen....Ajax heeft altijd kopsterke spitsen gehad zoals Geels, Ray Clarke, johnny Bosman, Willem Kieft, zelfs Kluivert kon een aardige bal koppen. Weet je wel hoeveel goals die Carroll zou maken voor Ajax...?? Met Boerrigter op links en Sana of Lukoki op rechts en een voorkomende vd Wiel..pleur ballen maar in de 16

15-08-2012 00:19

Cello +52979 moderator

En dan klagen sommige over kapitaalvernietiging?. Hoe onwaarschijnlijk een komst van Carroll ook is, maar zelfs al zou je hem kunnen halen....dan moet Siggy op de bank.

Maar goed..... dromen mag en moet kunnen.

15-08-2012 00:30

vakMforever +294

Dubbele bezetting! FdB is nog steeds op zoek naar een koesterde spits c.q aanspeelpunt. Is geen kapitaalvernietiging want ging Carroll voor 40.000.000 van Newcastle naar Liverpool. Ik zou zeggen doen...Mickey is nog niet aan de kerstman mee te geven en zo'n mafketel voorin maakt het wel leuk. Ik zie de eerste 10,000 shirts met zijn naam en nr al over de toonbank gaan. Ja, ik ben een fan van hem. Maar dat je wellicht al begrepen :)

15-08-2012 00:38

eenstad31 +0

Als hij Ajax' slarisplafond hoor denkt die dat dat het plafond per maand is

15-08-2012 02:18

DeKlassieker +0

De Boer heeft het heel erg vaak over ''dominant zijn''. Dat gebruikt hij eigenlijk altijd in interviews om het spel van Ajax te analyseren. Helaas wordt dit door veel mensen (vooral supporters van andere clubs) voornamelijk belachelijk gemaakt, want ook in verloren partijen horen we de Boer vaak over ''dominant zijn'' praten. Eigenlijk wil hij hiermee alleen het balbezit uitbeelden. Op dat vlak ben ik het volkomen eens dat Ajax dominant hoort te zijn. Met name tegen alle Eredivisie teams, want met het positiespel van Ajax hoor je gewoon te allen tijde meer balbezit te hebben, ongeacht de gemiddelde leeftijd van de selectie. Dat zit gewoon in het bloed van Ajax en dat maakt het ook gemakkelijker om jeugd te laten doorstromen, want die hebben dat allemaal al (tot vervelens toe) geleerd.

Hij geeft echter wel zeer terecht aan dat dominant spelen opgevolgt moet worden met het creëren van kansen en het scoren van doelpunten (omschreven als winnen, maar daarmee wordt natuurlijk het verschil in doelpunten uitgebeeld). Je hoort nu vaak bij wedstrijden van Ajax dat ze veel balbezit hebben, maar dat er weinig kansen zijn en dat ze weinig scoren. De laatste wedstrijd dat Ajax niet wist te scoren was de thuiswedstrijd tegen Manchester United en de laatste Eredivisie wedstrijd was thuis tegen Utrecht. In mijn ogen is er helemaal niets mis met het ''dominant zijn''. Ik vind het dan echter wel een beetje (hoe zeg je dat netjes?) apart dat Ajax tegen AZ en PSV al vijf tegendoelpunten heeft tegen gekregen.

Ik heb nu meerdere malen het nieuwe beleid verdedigend en ik weet dondersgoed dat het nog wel even gaat duren alvorens de winst en het eigen vermogen verder omhoog gaan, aangezien de transfers en salarissen van de laatste jaren nog gezellig meegerekend moeten worden. Ik sta ook volkomen achter het besluit van de technische staf om tranferswaardes en salarissen zelf te bepalen. Hierdoor zijn er een aantal transfers afgeketst of dreigen dat te worden. Dat zal me weinig interesseren, want als bijvoorbeeld de salariseisen van Assaidi kloppen, dan wens ik hem veel succes bij Heereveen.

Nu zat ik echter weer eens op Ajax.nl te gluren en naar de 26koppige selectie (Sana staat er nog niet bij). Volgens mij staan er trouwens nieuwe foto's op of ik heb gewoon al tijden niet meer naar de selectie gekeken via de officiële website. Nu ben ik niet zo paniekerig als de meeste mensen, maar als je ze één voor één doorneemt dan ga ik me toch een beetje zorgen maken. Ik denk namelijk dat Janssen nog gaat vertrekken en anders zal hij dit gaan doen tijdens de winterstop. Datzelfde verwacht ik eigenlijk ook van van der Wiel. Dan kijk ik verder en dat zie ik Anita staan die van mij voor de volle 100% mag vertrekken voor 8 - 10 miljoen euro. Dan staat er ook nog de 1.8 miljoen aan salaris kostende Sulejmani, waaraan we qua transfergeld geen donder meer aan gaan verdienen en die ons dan een kleine 25 miljoen euro heeft gekost. Maar als die gasten allemaal gaan vertrekken, dan blijft er echter een zeer magere selectie over.

Dan heb ik het niet eens zozeer over het gebrek aan kwaliteit. De keepers zijn prima en daar kunnen we op dit moment gewoon niet veel meer aan doen ook al ligt Vermeer sneller op de grond dan de gemiddelde duikelaar. In verdedigend opzicht zitten we (voor Eredivisie begrippen) wel goed met van der Wiel, van Rhijn, Alderweireld en Boilesen. Tel daarbij op de zeer verrassende Dijks, Denswil en de nuttige Koppers en Ligeon (in geval van nood). Dat van Blind dat weten we inmiddels wel.

Op het middenveld zit het wel goed zolang er niemand weg gaat. Daar heb je fijne koppeltjes als Anita - Enoh, De Jong - Klaassen en Eriksen - Schöne en voor het gemak ook nog Janssen en Serero. Voor in de spits is Sigthórsson de absolute nummer één. Daarvoor heb je igenlijk niemand anders nodig, aangezien we de Jong en Klaassen daar ook nog wel kunnen neerzetten, maar dat neemt niet weg dat een multifuncionele 2de / 3de spits wel lekker zou zijn, want anders moeten we ze weer van het middenveld vandaan plukken. Op de flanken heb je dan Boerrigter, Ebecilio, Lukoki, Sana, Sulejmani en Fischer. Dat moet in principe wel genoeg zijn.

Het is echter wel een selectie waarin sommige zeer gevoelig zijn voor blessures en een selectie die waarschijnlijk nog gaat inkrimpen, want er moeten er een aantal weg. De transfer van Anita kun je niet weigeren, van der Wiel kan nog wat stuivers opleveren net zoals Sulejmani en Janssen wordt nu een beetje overbodig.

Er komt heus nog wel wat bij deze tranferperiode daar ben ik heilig van overtuigd, Het liefst een verdediger (linksbenig) en een aanvaller (multifunctioneel), maar ik maak me dan iets meer zorgen over de volgende transferperiode. Dan zullen de eerder genoemde vier spelers toch echt wel verdwijjnen bij Ajax. Van der Wiel en Janssen zijn dan nog wel op te vangen en misschien staat Bocarra wel klaar om Anita op te volgen, maar als Sulejmani weg gaat, dan zou ik 1-2-3 niet weten wie daarvoor in de plaats moeten komen. In mijn ogen zullen we dan dit seizoen op drie tranfers gaan komen, namelijk een verdediger en twee aanvallers, waarvan één meer flank en de ander meer spits is.

Ik heb door alle tranfersgeruchten nu echter geen idee wie die drie moeten gaan worden. Assaidi had ik graag erbij gehad, maar niet voor 1.6 miljoen aan salaris en die Armenteros had ik er ook wel bij willen hebben, maar niet voor 1.5 miljoen tranfersgeld (1jarig contract). Moisander, Viergever en Nuythinck zijn in mijn ogen allemaal overbodig bij Ajax, want die gaan Denswil en Boilesen in de weg zitten, maar Denswil moet je nog even de tijd geven en Boilesen moet echt heel snel fit gaan worden. Nu ben ik persoonlijk al zeer tevreden met de laatste twee kampioenschappen en het drie keer op rij spelen van de Champions League zal de club financieel gezien een oppepper geven.

De reden dat ik mijn nutteloze gedachtengang even op papier zet is namelijk het volgende: Kan Ajax niet gewoon beter zeggen dat ze geen directe versterkingen meer gaan halen, maar dat ze nog een paar leuke jeugdspelers erbij gaan halen? Ik denk dat de A1 nog wel te versterken valt om de doorgang van de jeugd naar het eerste te vergroten. Dat is voor Nederlandse begrippen al zeer hoog en ik weet dat ze al een aantal jongens gekocht hebben en jongens die er al zaten een contract hebben gegeven. Maar zolang Ajax nog problemen ondervind om directe versterkingen aan te trekken (te hoge tranfers, te hoge salarissen) en ik er vreden mee kan hebben dat dit gezien kan worden als het jaar dat voor het eerst bijna alle grootverdieners en miskopen de club hebben verlaten, misschien is het dan verstandiger om de kwaliteit op de Toekomst nog van een impuls te voorzien. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet helemaal thuis ben in de A1, dus ik weet niet wie daar nu echt met kop en schouders bovenuit springen (kan iemand mij wat namen geven om beter te volgens svp), maar in mijn ogen kunnen er nooit genoeg talentjes tegen het eerste aanzitten.

Maarja weer te veel zitten ouwehoeren en we zullen wel zien, maar het begint me toch wel een beetje te knagen hoe we het in de winterstop moeten gaan aanpakken en daarna.

14-08-2012 22:39

eenstad31 +0

Mulder HAHA de vrij is zwaar overschat, al is het een prima verdediger voor 010. Daar waar 3 verdedigers bij 75% van alle momenten dat ze moeten verdedigen de bal de 2e ring inschieten. De vrij doet dit dan iets minder vaak, zo'n 50 %
In het land der blinden is eenoog koning

14-08-2012 22:32

RoodWit +62

In het land der buffellaars is enoh koning.

14-08-2012 22:34

Boei +0

Tja ik ben groot fan van de Boer hoor, maar wat ie zegt over speelstijl perfectioneren is natuurlijk heel moeilijk. Die laatste 14 wedstrijden waren zo goed omdat Anita rust bracht op het middenveld en die is dus weer weg. En net als hij zijn we een stuk of 12 spelers kwijt. En daar kan de Boer niet zo veel aan doen, maar we kunnen wel weer opnieuw beginnen. Hopelijk worden er nog spelers gehaald, maar met de huidige selectie (zonder Janssen) gaat het heel moeilijk worden ben ik bang.

14-08-2012 22:30

Sualex +2

Juist een speler als Janssen kun je niet meer kneden.
De jeugd kun je kneden en zijn het systeem gewend.

14-08-2012 22:37

AnitAjax +0

Ik vind alderweireld beter dan de vrij ja. En ik denk dat Mathijssen je nog tegen gaat vallen, denk dat van rijn/ boilesen allebei beter zijn. Sulejmani is wel beter dan Schaken, dat is echt een matige voetballer, en Lukoki heeft veel meer potentie.

14-08-2012 22:27

RoodWit +62

Alderweireld is inderdaad beter, is in ieder geval wel verder.

Mathijssen weten wij nog niet, Blind speelt 1 wedstrijd op de LCV, als Boilesen daar speelt heeft hij veel meer potentie dan Mathijssen ooit in zijn hele carrière.

Linksback staat Dijks, prima linksback volgens mij.

Middenveld in totaliteit van ons is beter dan die van Feyenooit.

Idemdito betreft de aanval, Feyenooit heeft geen eens een bruikbare spits, onze vleugel aanvallers zijn over het algemeen beter.

Dat mede-Ajacieden dit nog moeten uitleggen, Ajax haar selectie is sterker dan die van Feyenooit.

Echter heeft PSV/Twente een selectie dat gelouterd/ervaren is , iets wat wij dus niet hebben.

14-08-2012 22:31

eenstad31 +0

Over het algemeen? Ik heb bij Utrecht-010 plaatsvervangende schaamte gehad voor die schaken en cisse. Het is dat ze uit een buitenspelsituatie scoren, anders hadden die 2 nooit een goal gemaakt

14-08-2012 22:34

RoodWit +62

Heb je het over vorig jaar? Volgens mij waren wij kampioen geworden...maar dat kan ook aan mij liggen, en ja..daar zitten ook slechte wedstrijden tussen.

14-08-2012 23:13

eenstad31 +0

vorig jaar scoorden we +90 keer zie jij Feyenoord 90 keer scoren? nee? ik ook niet.

15-08-2012 00:15

RoodWit +62

Ik zie Feyenooit alleen maar scoren in eigen doel.

15-08-2012 00:50

Cello +52979 moderator

Hmmm dat is toch Bouma zijn specialiteit bij PSV?.

15-08-2012 00:55

jarenfan +5

dominanter..met dit veredelde schoolelftal.........
waar alle ervaring uit weg loopt + gaat weg lopen)
frank wees reeel

14-08-2012 21:41

vakMforever +294

Frank, be real...jij bent in potentie de beoogde opvolger van Guardiola. Die pannekoek die er nu zit gaat er nog voor de winterstop uit. In december dit jaar zal er voorzichtig, via Cruijff natuurlijk, door Barcelona worden verzocht de afkoopsom door te geven van FdB. Let op mijn woorden. Jij wil Ajax dominanter laten spelen??? Dat kan helemaal niet als je geen moordenaars achterin hebt. En dat weet je Frank dus is deze uitlating van geen enkele waarde. Je wil het wel maar kan het gewoonweg niet. En dat weet je Frank....dat kan alleen als je een selectie van het kaliber Barcelona hebt. Indien je een echte topcoach bent ga je nu inventariseren en moet je misschien ietwat behoudender gaan spelen om dezelfde resultaten te behalen als in de afgelopen twee jaar. Dus geen Cruijffiaanse teksten maar nuchtere Noord Hollandse verstand gebruiken. Als je meest ervaren spelers lees Toby en Heinz kroket Vermeer iedere keer als een schoothondje acteren kan je niet dominant zijn. En dat weet je Frank.....

14-08-2012 21:33

RoodWit +62

Internationaal gezien ja, nationaal gezien neen.

Nationaal gezien kun je als Ajaxzijnde tegen elke tegenstander in de Eredivisie dominant spelen.

14-08-2012 21:42

vakMforever +294

FC Twente - PSV - Feyenoord - AZ zijn op dit moment verder dan Ajax. Hoe kut dat ook is...m.i. is FC Twente titelkandidaat no.1 en heeft PSV een geweldig sterk team (niet mijn voorkeur maar is het wel een team met kerels) AZ en Feyenoord moeten niets en zijn in mijn ogen een levensgevaarlijke outsider...en Ajax tsja...Frank wil nog dominanter spelen. Waarom in godsnaam? Voor wie moeten wij risicovol spelen....thuiswedstrijden prima maar als PSV thuis tegen Ajax zelfs met 8 man achter de bal gaat spelen....kom op nou! Niet zo naïef !

14-08-2012 21:57

RoodWit +62

Dat PiSV dit spel hanteert is al een tijd bekend, wij zijn Ajax, wij staan voor aanvallend (dominant), frivool,fris en mooi voetbal.

Dit is altijd zo geweest, en zal ook niet veranderen, ik denk dat Fank bedoeld om meer de puntjes op de i te krijgen, maar daarvoor zal dus wel het een en ander moeten gebeuren, maar dit is ook een proces.

Het seizoen is net begonnen, en jij hebt het over dat bepaalde clubs verder zijn, vind ik knap dat je nu al je conclusies kunt trekken.

Er is niets mis met onze selectie, het enige wat serieus ontbeert is een CV.

14-08-2012 22:02

eenstad31 +0

Pff Ajax is veel beter dan Feyenoord. Of vind jij immers beter dan eriksen,, cisse (haha) beter dan boerrigter, janmiddelmaat beter dan van rhijn en Fernandez, het ex probleemkind van Excelsior, beter dan Sigthorsson??

14-08-2012 22:02

Sualex +2

Wat heeft dominanter spelen met risicovol te maken. Als deze jonge groep er bij balverlies kort op zit maak je het elke tegenstander moeilijk om de bal in de ploeg te houden.
Dat PSV er makkelijk doorheen liep had met te weinig dominantie, dom instappen, snelheid en rugdekking te maken.
Als dit Ajax dominant speelt kunnen ze ver komen.
Zeker als ze werken voor elkaar en beweeglijk zijn.

14-08-2012 22:05

vakMforever +294

Dominantie in het voetbal betekent balbezit, tegenstander wil opleggen. Ik begrijp je wel en ondersteun het ook maar is het met dit Ajax onmogelijk....hoe graag wij het ook willen. Willen en kunnen....misschien ooit eens als wij weer een Litmanen in onze selectie krijgen :)

14-08-2012 22:43

Sualex +2

Als je bij balverlies er kort op zit en daardoor de bal verovert dan heb je toch veel balbezit. En de creatieve speler doet volgende keer weer mee in de naam van Eriksen.

14-08-2012 22:49

vakMforever +294

Gabber..wie moeten de ballen veroveren!?? Anita pleite, Enoh heeft al een blessure als hij zit te yahtzee'en. Tell me...? Wij hebben géén types like Nigel de Jong. Daarom heb ik al eerder aangegeven haal de Zeeuw terug of een ander uitstekend alternatief is Wouter Brama. Je kan alleen dominant zijn als je de bal hebt...en daar heb je slopers voor nodig. Wel lekker om met jou te wauwelen.

14-08-2012 23:06

Sualex +2

Met Enoh, Boccara, Sporkslede heb je potentie genoeg.
Brams past niet bij Ajax. Vind ik

14-08-2012 23:14

RoodWit +62

Mee eens, Brama zie ik niet in ons goddelijke shirt.

14-08-2012 23:19

vakMforever +294

Misschien ben ik een ouwe lul ...maar dat zeiden ze ook over Dick Schoenaker toen hij van De Graafschap naar Ajax ging. Past niet bij Ajax! Brama past uitstekend...onopvallend en altijd druk op de bal...let maar eens op die gaat met Louis mee naar de Copacabana..

14-08-2012 23:36

RoodWit +62

Het begint volgens mij al laat te worden.

14-08-2012 23:43

vakMforever +294

Haha..je hebt gelijk! Ik lig met mijn roestige spijker tegen dat pak vla aan te schurken

14-08-2012 23:46

vakMforever +294

Misschien ben ik een ouwe lul ...maar dat zeiden ze ook over Dick Schoenaker toen hij van De Graafschap naar Ajax ging. Past niet bij Ajax! Brama past uitstekend...onopvallend en altijd druk op de bal...let maar eens op die gaat met Louis mee naar de Copacabana..

14-08-2012 23:48

DeKlassieker +0

Voor het gemak vergeet je even dat alle Nederlandse Eredivisie ploegen in hun broek schijten als Ajax ze even als collectief opjaagd. Je kunt tegenstanders ook dwingen om fouten te maken of denk je werkelijk dat alle balveroveringen van Ajax alleen van Anita afkomstig zijn. Meestal raken de ploegen juist de bal kwijt als ze onder druk hun aanvallers moeten proberen te bereiken en dan staat de gehele achterhoede van Ajax klaar om de bal in bezit te nemen. Was ook bij AZ het geval. Veel buitenspel en veel balverlies van het middenveld. Ik vond ze alleen verdedigend redelijk opbouwend, maar dat kwam meer door Ajax want Serero stond op Maher dus die kon nooit doordrukken.

14-08-2012 23:15

Sualex +2

Onzin. Dominant voetbal begint al voorin.
Bij balverlies moet iedereen er kort op zitten behalve de keeper die kan daar niet in mee doen. Als er 3 verzaken kan dit al niet.
Als als ze hun man laten lopen op het middenveld wordt het al moeilijk voor de verdediging. En als de verdediging hun man laat lopen en rare terugspeelballen geeft en dan zelf niet aanspeelbaar is wordt de keeper al onzeker en wordt het moeilijk. Hij moet wel mee kunnen voetballen maar zal nooit een Messi zijn.
Natuurlijk maakte Vermeer een onzekere indruk en had hij niet te snel naar de grond moeten gaan. Maar hij is ook wel afhankelijk.

14-08-2012 21:50

vakMforever +294

Ajax - Real en Real - Ajax vorig jaar Remember ??

2 / 3 keer balkontakt en van Casillas tot Ronaldino en pats van....keep on dreaming my friend

14-08-2012 22:01

RoodWit +62

Ja, nu heb je het ook over een tegenstander van formaat.

Hebben wij dit soort clubs in onze Mickey Mouse competitie? Ik denk het niet.

14-08-2012 22:08

Sualex +2

En jij denkt dat je tegen dat team dat dominant speelt met de beste spelers ter wereld dat niet gebeurt met een Narsingh enz. Een paar van die overbetaalde spelers.

Liever uitgespeeld worden met jeugd die er een goede les uit leert en er ervaring mee op doet dan een overbetaald team dat al met de stap naar het grote geld bezig is.

14-08-2012 22:09

Intec +0

Me deze selectie haha

14-08-2012 21:18

Cello +52979 moderator

Alles begint en eindigt ook met het geloof in eigen kunnen. Zelfverzekerd zijn. Geen arrogantie. dat is wat anders, zoals we zo goed zouden moeten weten, omdat we als supporters het maar al te vaak naar ons hoofd geslingerd krijgen en het eigenlijk niets meer en niets minder is dan een groot zelfvertrouwen.

Gelukkig hebben we Frank, die iig in zijn mannen het vertrouwen heeft en ook gewoon uitspreekt. of het reëel is, ach...dat weet je altijd pas achteraf. Maar één ding weet je wel..... zonder de overtuiging dat je het kunt zal je nooit slagen om je doelen te bereiken. Dus in het geval van ons aller Ajax, zal je zonder de overtuiging van en geloof in een goede afloop, nooit kampioen worden!.

14-08-2012 21:18

10Sneijder10 +3042

En dat wil je zijn met deze selectie? Veel succes!

14-08-2012 21:17

robert R. +2

Frank haal Demy terug!

Lees net dat hij weg mag en anders gaat Az hem proberen terug te halen.

14-08-2012 21:02

brullie +7046

Goed zo Frank! Koppie koel houden...vorig seizoen was je toonaangevend..klasse!

14-08-2012 21:00

Maniche +0

Dominanter ? Gebruik de transfers dan voor goede spelers.
Anders ontkom je niet aan gezichtsverlies in CL; het mes snijdt aan 2 kanten Frank.

14-08-2012 19:47

JonesRZ +0

Ajax moet met deze selectie nog hopen dat ze 5e worden. Niks kampioen worden, weken voordat de competitie is afgelopen. Voor Ajax is Psv wel de grootste concurrent. Maar Psv's grootste concurrent is toch echt FC Twente.

14-08-2012 19:24

jollie18 +9911

Off topic van Rhijn gaat morgen zijn debuut maken voor oranje!!

14-08-2012 19:14

eros +4813

Als ajax mee wil doen moet er nog wel een centrale verdediger komen sowieso!

14-08-2012 19:09

eenstad31 +0

Wat een onzinreacties zeg hier. Ajax is een van de drie titelkandiaten, net als vorig jaar en volgend jaar. Iedereen doet alsof we zo veel kwaliteit hebben verloren. Ja, vertonghen is weg, dat is normaal gesproken een aderlating. Maar het is altijd zo dat als er een weg gaat er een ander opstaat. Verder is Anita zo goed als zeker weg, maar we moeten nou niet doen alsof Anita de draaiende motor van Ajax is. Boccarra is een prima vervanger. Dus laten we nou niet doen alsof Twente en PSV het gaat uitmaken. Ajax heeft een betere verdediging dan PSV en speelt beter voetbal. Ook Twente heeft een zwakke verdediging en zal zeker punten gaan laten liggen. Ik zeg OP NAAR 32!!

14-08-2012 19:08

RoodWit +62

Natuurlijk is het koffiedik kijken, maar wij hebben Boccarra helemaal niet in het eerste gezien, dus kunnen wij daar ook niet over oordelen, pas na een aantal wedstrijden kan je een serieuze oordeel geven.

Anita speelde overigens wel een hele belangrijke rol in het 2e kampioenschap onder Frank de Boer, idem betreft Jan Vertonghen.

Dat er anderen opstaan heb je wel gelijk in, maar zet dan wel de juiste spelers er neer, en bijvoorbeeld geen Blind als LCV, vond het trouwens ook vreemd dat Blind de voorkeur kreeg boven Dijks.

14-08-2012 19:16

eenstad31 +0

Ik heb een beetje het idee dat Anita goed speelde door Jan. Het is natuurlijk een goede en belangrijke speler, maar zijn vertrek kan wel worden opgevangen. Ik heb boccarra gister gezien en hij was echt goed hoor.

Ik snapte ook niet waarom Blind erin stond, frank zei dat blind meer kon brengen in aanvallend opzicht.

14-08-2012 19:24

Cello +52979 moderator

In de voorbeschouwing werd hem gevraagd, waarom ie Blind back zette en niet Dijks, die er in de voorbereiding speelde.

Het antwoord van Frank kwam er op neer, dat ie vond dat Dijks het meer dan voortreffelijk had gedaan, maar dat ie vond dat Blind kwa ervaring verder is.
Kreeg ook het idee, dat Frank op die jongen geen roofbouw wil plegen. Hij is voorzichtig en zal Dijks nog volop laten spelen. Maar nog even met 'de rem' erop.
Kan er wel iets bij begrijpen eerlijk gezegd, ja zelfs als Dijks misschien nu al beter is dan bijv. Daley Blind.

14-08-2012 19:34

RoodWit +62

Begrijpelijk, maar aan de andere kant.

Als trainer zou je ook gesprekken aan moeten gaan met Dijks (als dat niet al gebeurd). Dijks oogt fris en gretig, kwaliteit zou je moeten opstellen, ongeacht leeftijd.

14-08-2012 19:40

maruda +0

"stilstand is achteruitgang" schitterend gewoon, wat een mooie uitspraak ! van wanneer is dit intervieuw ? zal niet al te recent zijn.

gelukkig is stilstand dit jaar op onze selectie niet van toepassing :-)

14-08-2012 18:57

hyun jun suk +0

De Boer "Willen dominanter zijn op de transfermarkt"

14-08-2012 18:42

Sualex +2

Als er een goede CV komt dan worden we gewoon kampioen dit jaar.
Als het gaat draaien komt het helemaal goed.

14-08-2012 18:26

RoodWit +62

Mee eens, een CV zou echt perfect zijn.

De vraag is, wie kan je voor die positie halen?

Blind is overduidelijke te licht, Denswill kan er spelen maar moet zich nog bewijzen.

Ik had ergens gehoord dat Heitinga wel open stond voor een terugkeer? Echter is Heitinga wel rechtsbenig, Viergever krijgt mijn voorkeur.

Viergever heeft al nationale en internationale ervaring, en wordt hoogstwaarschijnlijk ook International.

Echter zal AZ wel de hoofdprijs vragen.

14-08-2012 18:40

Sualex +2

Als je Heitinga kunt halen moet je dat doen.
Het maakt geen zak uit dat hij rechts is. Kwaliteit telt.

14-08-2012 18:46

RoodWit +62

Een beetje kort door de bocht, de vraag is, kan Heitinga wel LCV spelen?

Voelt Heitinga zich wel prettig als LCV? Als rechtsbenige sta je toch anders op de LCV, draai je anders, net die paar seconde minder snel, van die kleine dingetjes die het verschil maken in een topwedstrijd. Ik heb dat zelf ook meegemaakt.

Maar dat zijn vragen die je aan Heitinga moet stellen voordat je hem haalt.

14-08-2012 18:49

Sualex +2

Onzin. Hij kan ook als een soort laatste man spelen. Of wat verder naar voren ala Rijkaard.

14-08-2012 18:54

RoodWit +62

Een linkspoot op de LCV, speelt anders dan de gemiddelde rechtspoot op de LCV.

Een rechtspoot op de RCV positie zal zich 9 van de 10 keer prettiger voelen.

Natuurlijk kan je doorschuiven, maar je hebt wel over basisprincipes, een LCV staat over het algemeen meer aan de linker kant.

14-08-2012 18:59

Sualex +2

Heitinga kan als laatste man! Die bewaakt of de andere 3 hun taak uitvoeren en de man die vrij komt aanpakt. Toby dan gewoon als voorstopper.
En het maakt helemaal niets uit of er een rechtsbenige speler staat. Je moet toch als LCV de binnenkant bewaken. Buitenom wordt de goal kleiner om in te schieten.
En het gaat om kwaliteit.

14-08-2012 21:18

RoodWit +62

Heb je zelf wel eens gevoetbald op niveau?

Zelfs Frank de Boer opperde voor een Linksbenige voor op de LCV positie, dat had zijn voorkeur, precies om de reden dat ik aangaf, wat helemaal geen verkeerde denkwijze is.

Om kwaliteit gaat het altijd, dat is een intikkertje.

14-08-2012 21:28

Sualex +2

Jupiler league niveau. Is dat genoeg. En hoezo? Jij hebt het over LCV en ik over een laatste man. Ik ben van aanvallend attractief voetbal. Ik ben zelf nu coach. En als ik tegen 2 spitsen voetbal zet ik er maar 3 verdedigers neer. Als je middenvelders druk zetten en meeverdedigen is dat zeker genoeg. 2 op de man 1 erachter. Bij 3 aanvallers. 1 man kort op de spits en 1 erachter voor als 1 van de 3 een fout maakt.
Ajax voetbalt soms wel tegen 1 spits met 4 verdedigers. Gelukkig zijn de backs meestal aanvallend.

14-08-2012 21:43

RoodWit +62

Dat zou in principe genoeg moeten zijn om in te zien dat hetgeen wat ik zeg, geen onzin is.

Frank de Boer heeft in het verleden (na het vertrek van Jan Vertonghen) immers precies hetzelfde gezegd.

Nou wil ik niet zeggen dat wat Frank de Boer zegt altijd de waarheid is, maar ik ben het wel met hem eens, ik heb zelf ook op die positie gespeeld zowel rechts als links in het centrum, en als linksbenige als centraal rechts is en blijft anders voetballen.

Je hebt een voorstopper en een laatste man klopt, en je zult je soms moeten aanpassen aan de tegenstander klopt, maar als puntje bij paaltje komt en je wilt normaal opbouwen, schuif je toch automatisch een voetballer met zijn chocoladebeen naar links, of hij moet kwalitatief zo goed zijn, dat hij tweebenig is, maar dat zie je zelden.

Met rechts een pass geven naar/over links kan, maar die is altijd uitdraaiend als je begrijpt wat ik bedoel.

14-08-2012 21:51

Sualex +2

Wij hadden het over Heitinga. Die kan ook met links een pass geven. En ik vind het schandalig dat spelers op dat niveau niet tweebenig zijn. Minimaal redelijk. Maar bijv. Sulejmani kan niets met zijn verkeerde been dat vind ik onbegrijpelijk als je iedere dag op het veld staat. Daar hamer ik al op bij de amateurs.

14-08-2012 21:58

RoodWit +62

Ik heb zelf in de jeugd van Vitesse en AGOVV gespeeld, ben tweebenig, toch is mijn linker beter dan mijn rechter, maar dat zal je denk ik altijd wel houden.

Dat Heitinga een pass met links kan geven is waar, dit heeft hij immers bewezen toen hij naast Stam stond, dat liep prima.

Ben het ook mee eens dat het schandalig is dat spelers op prof niveau niet tweebenig zijn. Het is ook een stukje investering in jezelf, na bijna elke training ging ik persoonlijk nog even door om mijn rechterbeen te verbeteren, ook deed ik dit thuis, zo moeilijk is het niet.

Wesley Sneijder oefende ook veel om tweebenig te worden, en moet je nu zien, fenomenaal.

Investeren in jezelf, en dat kan dus net dat beetje extra geven wat je naar de top brengt.

14-08-2012 22:06

Sualex +2

Precies daar wil ik naartoe. Het is ook een kwestie van wilskracht.
Ik ben afgevallen op Mentaliteit. Ik dacht voetballend zit het goed dus ik kom er toch wel. En die jongens zoals Sulejmani beseffen eigenlijk nog helemaal niet hoe bevoorrecht hij is. En wat hij kan betekenen en bereiken met voetbal.

14-08-2012 22:13

RoodWit +62

Ja, het mentale aspect is ook een kwaliteit.

Voor ons was het anders, tenminste ik nam aan dat je nog behoorlijk jong was.

Sulejmani is nu een kerel, maar investeren ho maar, die vindt het allemaal wel in orde volgens mij.

Elk jaar weer iets te mollig, een teken aan de wand.

14-08-2012 22:18

Sualex +2

Ik was jong dat klopt maar achteraf denk je toch. Als ik dit of dat.

14-08-2012 22:34

DDDD +0

Als we meer goals maken dan de tegenpartij dan worden we alsnog kampioen. Dus gewoon lekker investeren in de aanval :)

14-08-2012 18:17

Robinjo1988 +1

Respect Frank! Nooit tevreden zijn en de lat steeds hoger leggen. Daarbij nooit de spelers laten vallen en ze altijd vertrouwen geven. Lang geleden dat wij zo'n geweldige coach hebben gehad.

14-08-2012 18:12

Mats +41

Niet alleen stilstand is achteruitgang, achteruitgang is ook acheruitgang en ik ben bang dat we dit seizoen er toch echt op achteruitgaan als nu ook nog eens Anita en Theo vertrekken. Ik zou het toch wel echt toejuichen als we die twee gewoon lekker in Amsterdam houden en een goede LCV aantrekken. Op Assaidi zit ik eerlijk gezegd niet zo te wachten, hele goeie voetballer maar lijkt me een onsympathieke jongen en we hebben eerder iemand nodig voor op rechts. Ik weet niet of hij dat in kan vullen aangezien hij daar nooit speelt.

14-08-2012 18:11

bazza25 +1

gaat niet lukken met deze selectie... er moet echt iets bij komen

14-08-2012 17:59

Maniche +0

Ik word niet goed als ik dit lees. Blijkbaar heeft hij niet door dat Ajax wat extra kracht nodig heeft.
Transfer Assaidi was op een haar na rond zei hij via ajax tv, waar hij 2 maanden terug nog Assaidi niet nodig achte...
Nu komt hij dus niet...

Pfff
Ga dan eerst informeren wat wilt verdienen bij Heerenveen alvorens je er met heerenveen uitkomt..

Trouwens respect voor Heerenveen hoor; Sulejamni Dost Narsingh Assaidi Alves e.d.

14-08-2012 17:59

bazza25 +1

denk je nou echt dat de Boer dit niet door heeft? maar hij kan moeilijk zeggen naja onze selectie is niet goed genoeg en dat ligt niet in zijn aard, de Boer is mega fanatiek..
Tuurlijk weet hij dat dit elftal kwaliteit en ervaring ontbeerd maar dat kan je niet naar buiten uitdragen

14-08-2012 18:03

Wu44TyAJAX +51

Heeft hij het nu over de A1?

14-08-2012 17:57

ajax1989 +0

Mooi frank! Maar da gaat niet lukken met deze selectie! Er zal zeker wat bij moeten!

14-08-2012 17:51

KevinR34 +0

Dat is een goede doelstelling Frank, maar je moet wel realistisch zijn. Er moeten nog aankopen gedaan worden. En als er niemand meer bij komt dan mag je heel blij zijn als je uberhaupt tot het einde van het kampioenschap mee doet voor de titel.

14-08-2012 17:49

Goalbeinn_Sigi9 +0

Dan moet er niet om de week iemand als een wijf staan te verdedigen.. er hoeft geen verdediger bij als iedereen goed speelt.

vd Wiel - Alderweireld - v Rhijn - Dijks

14-08-2012 17:45
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.