Ajax wil 'ervaren manager' aanstellen: 'Met drie gelijkwaardige assistenten'

door Jesse ter Haar 721

Bron Ajax Life

Ajax wil 'ervaren manager' aanstellen: 'Met drie gelijkwaardige assistenten'

door Jesse ter Haar 721

Bron Ajax Life

Laatst geüpdatet

Ajax wil een 'ervaren manager' aanstellen als opvolger van John van 't Schip, zo vertelt Marijn Beuker tegenover Ajax Life. De directeur voetbal van de Amsterdamse club weet dat er ook binnen de spelersselectie de nodige werkzaamheden van belang zijn, maar ziet de inrichting van de technische staf zo mogelijk als nog belangrijker.

'De belangrijkste transfer van dit seizoen wordt de nieuwe technische staf. Dat is nog niet rond, anders hadden we dat naar buiten gebracht. Er zijn al goede gesprekken gevoerd', geeft hij wel aan. 'We willen een ervaren manager die samenwerkt met drie min of meer gelijkwaardige assistenten, complementair aan elkaar. Ieder met een eigen specialiteit: tactiek, winnaarsmentaliteit en individuele spelontwikkeling. Daar komt nog een keeperstrainer bij.'

In veel gevallen heeft een hoofdtrainer een vertrouweling die hij graag bij elke klus meeneemt. Als het aan Beuker ligt, is dat geen probleem. 'In de huidige situatie kan de nieuwe trainer een eigen assistent meenemen, mits deze past bij onze visie. Dat betekent dus dat we vanuit Ajax zelf de andere twee assistenten aanstellen. Een daarvan moet wat ons betreft iemand zijn die vanuit Ajax weet wat het winnen van de Champions League inhoudt.'

Daarnaast heeft Ajax werk te verzetten op de transfermarkt. Het feit dat er volgend seizoen geen Champions League-voetbal wordt gespeeld in Amsterdam maakt het er niet makkelijker op, maar: 'Dit is nog steeds de grootste club van Nederland. Je kunt hier geen selectie samenstellen en neerzetten die pas over drie of vier jaar top is. Kijk je naar de samenstelling, dan wil je dus basisspelers, rotatiespelers en zogenaamde "high potentials". Dat zijn jongens die nu meetrainen en twee jaar later sleutelspelers kunnen zijn.'

Schorsing Kroes

De directie, die de werkzaamheden van Alex Kroes tot de BAVA in mei overneemt, heeft werk te verzetten. Haastige spoed is zelden goed, maar toch is er enige snelheid geboden. 'Toen duidelijk werd dat Alex werd geschorst, zijn we doorgegaan met de ingezette lijn. Maar het eerste wat ik deed, was contact zoeken met de mensen met wie we in gesprek zijn. Als je vanaf de buitenkant kijkt, ben je afhankelijk van de berichtgeving in de media. Dat creëert onrust. Dat moeten we wegnemen. Alex kon voor 15 maart niet veel doen, maar ik al vier maanden wel. Wat dat betreft zijn we positief gestemd.'

Scoor nu jouw items in de final sale in de Ajax Shop!

Lees meer over:
Plaats reactie

RijkdeGooier +2875

Ik zou toch proberen om Wim Jonk te halen als hoofdcoach. Hij is iemand die oog voor talent heeft en de club weer kan opbouwen vanwaar het al jaren in verval is geraakt: de eigen jeugdopleiding!

22-04-2024 10:42

Johanist +3499

Op X hint Klerry dat er deze week “versnellingen” komen.

22-04-2024 10:33

brullie +7031

Ten Hag, Bogarde, Witsche aanhouden, hij wil ook al weg....

22-04-2024 07:05

Amp +37343

"Dat betekent dus dat we vanuit Ajax zelf de andere twee assistenten aanstellen. Een daarvan moet wat ons betreft iemand zijn die vanuit Ajax weet wat het winnen van de Champions League inhoudt.'"

Benieuwd wie ze dan voor zich zien. Zijn er niet erg veel van die ook actief zijn in het trainersvak.

Ook wel benieuwd wat ze verstaan onder "ervaren manager". Steijn was ook ervaren, Schip ook...

21-04-2024 12:43

VoorOnzePloeg +5132

Dus geen Xavi dan? Leek me eigenlijk ook al wel onrealistisch

21-04-2024 09:40

Amsterdammert1987 +288

AD: Alex Kroes
CD: Menno Geelen
FD: Jeroen Slop
TD: Jordi Cruijff
HJO: Wim Jonk
Manager: Frenk Rijkaard
Assistent tactiek: Pepijn Lijnders
Assistent winnaarsmentaliteit: Frank de Boer
Assistent ontwikkeling: Dave Vos
Keeperstrainer: Fred Grim

RvC: Hiddink, Blind, Bergkamp, Davids, Molenaar, Tseu La Ling.

20-04-2024 19:43

Nr.10 +110893

Gaat dan Bergkamp of Davids de financiële afdeling controleren?

20-04-2024 20:09

Kryptonite +76738

Nee, te weinig Ajax DNA. Menno Geelen vervangen door Andy van der Meijde. Pepijn Lijnders vervangen door Jeroen Verhoeven.

20-04-2024 22:14

wijzijndebeste123 +162983

Sjaak Swart in een transfercommissie die elke transfer moet goedkeuren.

Sonny Silooy als voorzitter.

Jaap de Groot als persvoorlichter.

Peter Beense als hoofd buffetzaken.

Dino Soerel als hoofd beveiliging.

20-04-2024 22:54

Kryptonite +76738

Ahhahahahaha hoofd buffetzaken 👌🏼

20-04-2024 23:46

AFCAjaxMidNineties +12620

Weetje wat trouwens vrij bizar is.... Frank de Boer werd met 72 punten kampioen met Ajax. In 1 van die schijtseizoenen. Vrij aannemelijk dat wij de overige 4 duels nog winnen. Dan komen we op 60 punten. Dat zijn er dus masr 12 minder
.. wat een schijtkampioenschappen waren dat. Psv waardig.

20-04-2024 16:31

Bergkampinho32 +560

11/12 stonden we halverwege Februari nog 6de. Uiteindelijk nog kampioen, omdat psv meerdere misperen had. Is een combinatie van factoren denk ik. De eredivisie wordt ook met het jaar slechter, vergelijk de subtop, middenmoot van 10 jaar geleden maar eens met nu.

Zie ook psv dit seizoen, prima ploeg en volledig terecht kampioen, maar in Europa waardeloos en met veel geluk uit de groepsfase gekomen. In Nederland soeverein kampioen.

20-04-2024 17:57

AFCAjaxMidNineties +12620

Eens hoor! Die titels onder de Boer kwamen vooral door bizar falen van de concurentie!

20-04-2024 18:48

Pietsnot +15019

Doe eens normaal. Dat waren geweldige kampioenschappen. Paar memorabele comebacks met series van met dan 14 overwinningen op rij. Massale huldigingen. Dus geen gelul

20-04-2024 19:23

AFCAjaxMidNineties +12620

Een kinderhand is snel gevuld. Armoede was het. Die serie was leuk maar helaas broodnodig. Zegt zat.

21-04-2024 00:26

Nr.10 +110893

71 zelfs.

20-04-2024 20:09

AFCAjaxMidNineties +12620

Wtf. Armoede troef!

21-04-2024 00:25

Nr.10 +110893

Word je meestal 3e of maximaal 2e mee.

21-04-2024 08:19

Ajaxsoul +3349

Tot nu toe heb ik het persoonlijk steeds zo goed als uitgesloten dat het Van Gaal zou worden, vanwege zijn leeftijd en broze gezondheid. Vanwege voortschrijdend inzicht sluit ik dat echter niet langer uit. Dat komt door uitspraken die hier worden gedaan en die in een eerder stadium zijn gedaan mbt een tweede commissaris technische zaken. In dit artikel heeft Beukers het niet over een coach of trainer maar over een ervaren manager. En dan heeft hij het ook nog eens over 3 gelijkwaardige assistenten. Die uitspraak deed mij onmiddellijk denken aan de manier waarop de oude Alex Ferguson werkte bij ManU, die liet de veldtrainingen bijna volledig over aan zijn assistenten, wat hij deed was observeren en op de wedstrijddag nam hij op de bank plaats als coach. Die werkwijze zou ook perfect bij Louis van Gaal passen in de staat waarin hij nu verkeert. Het bericht dat Ajax een tweede commissaris technische zaken zou willen benoemen, waarvoor de T. met de naam van Dennis Bergkamp op de proppen kwam, maakt een terugkeer van Van Gaal bij Ajax nog iets aannemelijker omdat algemeen bekend is dat Danny Blind de favoriete assistent is van Van Gaal en de mogelijke komst van een tweede commissaris technische zaken er op zou kunnen duiden dat Blind zijn commissariaat weer (tijdelijk) zal gaan neerleggen om assistent te worden van Van Gaal. Het is algemeen bekend dat Ajax weer terug wil naar het tijdperk Van Gaal uit de jaren 90 waarin de selecties van Ajax voornamelijk bestonden uit uit talenten uit de opleiding aangevuld met spelers die voor een relatief laag bedrag van buitenaf waren aangetrokken. Wie zou een dergelijke renaissance nu beter gestalte kunnen geven dan de meester zelf, Van Gaal is bij uitstek geschikt om jonge spelers beter te maken en hen tegelijkertijd bij te brengen wat het vak van profvoetballer inhoudt. Hij zou tegelijkertijd als leermeester kunnen fungeren voor Dave Vos, Maduro, etc. zodat een van hen het als zijn werk erop zit met een gerust hart kan overnemen.

https://www.voetbalnieuws.nl/nieuws/36990/de-telegraaf-naam-van-bergkamp-valt-als-mogelijke-kandidaat-voor-commissaris-rol.html

20-04-2024 13:41

fluwelenlinker +11598

Zo denk ik er ook over. Blind zou kunnen maar ik denk dat het beter is voor Ajax dat hij in de RvC blijft zitten.
Misschien dat De Boer adjunct wordt van Van Gaal? Vos die de veldtrainingen mee verzorgt en dan hoeft Van Gaal niet eens zoveel te doen. Misschien dat hij het dan toch nog een keer wil doen voor 1 of 2 seizoenen. Ook omdat een paar mensen die Van Gaal heel goed kennen, waaronder Jonker, zijn naam hebben gedropt, doet mij geloven dat hij er voor openstaat. Jonker zou dat nooit doen als Van Gaal het niet meer kan of wil.

20-04-2024 14:12

Pietsnot +15019

De sneuvelbereidheid van Louis is blijkbaar laag. Dit kan zijn laatste kunststukje worden. En ja hij is broos en heeft kanker gehad. En ja, zijn vrouw is een zeurpiet die hem probeert aan huis te kluisteren. Maar hij moet gewoon tot zijn dood doorgaan met datgene dat hij niet alleen het allerleukste vindt, maar ook waar hij 1 van de beste van de wereld in is: hoofdtrainer zijn

Louis, stop met janken, geef je wijf een paar rotschoppen, verkoop die villa in dat luie pauperland waar je alleen maar huidkanker oploopt en doe wat je het beste kan: wereld elftallen smeden!

20-04-2024 19:26

GdlT +1004

Ajaxsoul, vooropgesteld dat ik hoop dat het heel goed gaat met de gezondheid van Louis v Gaal en dat hij met zijn vrouw lekker geniet in Portugal.

Ik volg jouw redenering en het meeste wat je schrijft komt logisch op mij over. Nu ben ik een fan van Louis v Gaal uit de jaren 90. De LvG van daarna ben ik geen fan van. Maar dat is niet belangrijk.

Heb ik het goed begrepen dat in jouw ogen LvG bijna niet meer op het trainingsveld zou staan en dat zijn assistenten de veldtrainingen geven? Hoe gaat LvG dan de jongere spelers beter maken? In jouw schrijven staat dat LvG bij uitstek daar geschikt voor is en een pluspunt zou zijn om hem aan te stellen.
Waarschijnlijk begrijp ik jou verkeerd.
In elk geval kom je enthousiast over als het gaat om LvG de volgende trainer (manager) van onze mooie club te maken. Ik ben minder enthousiast (dat is gebaseerd op hoe hij zijn elftallen in zijn nadagen als trainer, liet spelen)

20-04-2024 20:23

Ajaxsoul +3349

"Heb ik het goed begrepen dat in jouw ogen LvG bijna niet meer op het trainingsveld zou staan en dat zijn assistenten de veldtrainingen geven? Hoe gaat LvG dan de jongere spelers beter maken? "

Het is schier onmogelijk om een groep spelers te trainen zonder daarbij fysieke arbeid te leveren. Het is de vraag in hoeverre Van Gaal daar gezien zijn gevorderde leeftijd en broze gezondheid nog toe in staat is. Om die reden had ik zijn komst naar Ajax aanvankelijk dan ook zo goed als uitgesloten. Maar toen in het artikel las dat Ajax niet op zoek was naar een coach maar een ervaren manager, moest ik meteen aan Sir Alex Ferguson denken en dat deed me beseffen dat Van Gaal het op de Ferguson manier wellicht wel aan zou kunnen. Ferguson liet de veldtrainingen vrijwel altijd aan zijn assistenten over, dat wil echter niet zeggen dat hij nooit op het trainingsveld aanwezig was, maar dat hij zich als hij daar was beperkte tot het observeren van wat er gebeurde en het voeren van gesprekken met zijn staf en individuele spelers. En op wedstrijddagen zat hij gewoon op de bank als coach en bepaalde wat er diende te gebeuren. Wat het beter maken van (jonge) spelers betreft is het wellicht een romantische gedachte dat Van Gaal dat alleen al zou kunnen door zijn aanwezigheid. Persoonlijk vind ik dat een onrealistische gedachte en ik geloof daar dan ook niet in. Spelers beter maken doe je met een bepaalde manier van werken, een bepaalde aanpak en methodiek.

En daarbij hoeft Van Gaal in mijn optiek niet perse zelf de trainingen te leiden, dat zou hij ook onder zijn supervisie door goede veldtrainers kunnen laten doen. Ik heb mijn twijfels over Frank de Boer en Danny Blind als hoofdcoach, maar alle spelers die onder die twee getraind hebben zijn zonder uitzondering bijzonder lovend over hun kwaliteiten als veldtrainer. Dus als Van Gaal hoofdcoach zou worden en bijv. Blind, De Boer en Dave Vos als veldtrainer zou krijgen zou het prima kunnen werken en heeft Van Gaal een uitstekende staf om mee te werken en aan wie hij met een gerust hart de veldtrainingen kan overlaten. Dan kan hij zich net als Ferguson beperken tot het observeren van wat er op de trainingen gebeurt en het voeren van gesprekken met zijn staf en individuele spelers. Een dergelijke werkwijze zou nieuw zijn voor Ajax maar ik ben er van overtuigd geraakt dat het zou kunnen werken met de juiste mensen op de juiste plaats. Van Gaal is bovendien van uitzonderlijk hoog niveau als het gaat om teambuilding en het smeden van een collectief. En iemand die de druk en aandacht bij zijn spelers weet weg te halen door hen uit de wind te zetten, hetgeen hun gebrekkige zelfvertrouwen ten goede zou kunnen komen. Ik denk dat Van Gaal in ieder geval de rust rondom het team zou kunnen herstellen en van een verzameling individuen weer een team zou moeten kunnen maken. Er zijn meer coaches die dat kunnen maar van alle coaches die beschikbaar zijn of komen weet ik er geen een die dat aan zou moeten kunnen.

21-04-2024 10:18

Maus1978 +218

Zullen we de trainer gewoon “trainer” blijven noemen? Onze organisatiestructuur is al ingewikkeld genoeg as it is.

20-04-2024 13:13

vandenhaas4 +15028

"Directeur Betaald Voetbal"

21-04-2024 14:40

Sven Heida +1384

Zou het dan toch Herr; Roger Schmidt worden ? We gaan het zien .

20-04-2024 12:23

023Haarlem +3191

Het duurt maar, en het duurt maar.

20-04-2024 12:07

Indy2 +15254

Eén man lijkt het machtsvacuüm bij Ajax, dat is ontstaan door Van Praag's roekeloze acties, op te vullen: Marijn Beuker. De 'Director of Football' is de afgelopen maanden bezig geweest stappen te zetten in de herorganisatie van de club op alle niveaus; van jeugdopleiding en scouting tot technische staf van het eerste elftal. Dit alles naar eigen inzicht en in sommige opzichten revolutionair.
Maar nu merk je dat Marijn het daarbij op zich neemt om de rust in de club terug te brengen. Zo was hij het die Van 't Schip informeerde over de schorsing van Kroes, en vervolgens de spelers persoonlijk op de hoogte stelde.

Beuker: "Maar het eerste wat ik deed, was contact zoeken met de mensen met wie we in gesprek zijn. Als je vanaf de buitenkant kijkt, ben je afhankelijk van de berichtgeving in de media. Dat creëert onrust. Dat moeten we wegnemen. Alex kon voor 15 maart niet veel doen, maar ik al vier maanden wel. Wat dat betreft zijn we positief gestemd."

Marijn houdt de boel bij elkaar, voorkomt paniek en bouwt door.

Dit interview, dat Beuker geeft aan Ajax Life, is bedoelt voor onze gemoedsrust. Hij wil ons, supporters, laten weten dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Ook wij moeten rustig blijven, vindt Beuker. Hij heeft gelijk ... en het werkt.

"Van een impasse is volgens hem allerminst sprake. Er wordt keihard gewerkt aan het geraamte voor het nieuwe seizoen."

Go Marijn Beuker! Go Ajax!

20-04-2024 10:34

ProfessorX +19827

Hij doet samen met Kelvin de Lang en Alex kroes voor nu op de achtergrond.
Deze drie zijn competitief aan elkaar

20-04-2024 13:49

Paul van Dorst +1571

Complementair?

20-04-2024 14:56

ProfessorX +19827

Mag ook, maar moet ik nog overleggen met me i phone

21-04-2024 09:04

AjaxJC14 +240

Sterke analyse!

21-04-2024 00:25

Multi +33129

Toch zou het me niet verbazen wanneer het een Knutsen wordt. Iets uit het niets opbouwen past echt goed in zijn straatje. Heeft hij met Bodo ook gedaan. Daarnaast sluit zijn visie en zijn werkwijze ook perfect aan bij wat Kroes en Beuker aangeven hoe zij met Ajax willen werken en het spel dat zij willen laten zien.

Zou het niet gek vinden als ze gaan voor bijvoorbeeld:
Hoofdcoach: Kjetil Knutsen
Assistent (winnaarsmentaliteit): Ørjan Nygård - dat is zijn huidige assistent; militaire gast die voor de fitheid zorgt.
Assistent (tactiek): Dave Vos - heeft laten zien tactische goede dingen te kunnen, heeft regelmatig bij jong door een omzetting het spel positief verbeterd. Ondanks een constant wisselende en enorm jonge selectie.
Assistent (individuele spelontwikkeling): Frank de Boer - als hoofdtrainer gaat het hem niet worden, hoop ik. Maar werken met jonge jongens vond hij wel altijd leuk. Is wel iemand die de jonge generatie op zijn flikker kan geven.

20-04-2024 09:40

Johanist +3499

Knutsen heeft net zijn contract verlengd

20-04-2024 10:08

Multi +33129

Ik hoop en verwacht eigenlijk dat er een clausule in zit.

20-04-2024 12:58

Web +178830

De manier waar op Knutsen zijn team laat spelen, ben ik niet kapot van hoor

20-04-2024 11:17

Multi +33129

Tja het is een team met een begroting van 7 miljoen. En toch maken ze het veel ploegen moeilijk, heel moeilijk. Om je even een vergelijking te geven. Alle Eredivisie ploegen hebben een grotere begroting dan dat. RKC en Excelsior hebben de laagste begroting met 9 en 8,5 miljoen.

Hij speelt gewoon prima spel na de mogelijkheden die hij heeft. En hij verliest ook jaarlijks zijn sterkhouders.

20-04-2024 12:57

Yeshyeshyall +10920

Goed dat er blijkbaar al eea gaande is. Dat mag ook wel. Coach iemand mee laten nemen en paar aanstellen die er al zitten vond ik onder Schip niet echt een succes. Schip leek dan toch vooral Valkanis serieus te nemen en die twee die er al zaten zal wel. Dat risico loop je natuurlijk wel als je het zo gaat indelen. Ik vind het niet per se slim maar goed wie weet is het allemaal in goed overleg. Zeer in mijn nopjes dat er vooruitgang is. Als de Boer de ervaren coach blijkt denk ik wel dat een aantal hier een zware tijd krijgen. Van mij hoeft het ook niet overigens.
Davids is wel goed met van Gaal dacht ik

20-04-2024 09:27

AjaxHoorn +32989

Knutsen, Potter vallen in dat profiel en willen aanvallend spelen. Yes please.

Ik ben benieuwd of Ajax een buitenlandse TD en trainer wil combineren. Eerder was dat not done.

20-04-2024 08:43

slowmow +1028

Iedere ervaren manager zal garanties eisen. Over de selectie. En alles wat er om heen hangt. Maar wie heeft nu de macht om die garanties te geven?

20-04-2024 08:41

Wieno +9234

Al die namen hieronder. Vergeet niet dat Louis en Michael aan de touwtjes trekken. Dan zal het iets zijn van: de Boer, Trustful, Davids, Vos of de Boer, Trustful, Maduro, Vos....

Maargoed ik hoop met iedereen mee dat we eindelijk eens een andere weg inslaan en er binnen nu en twee weken een vracht positief nieuws wordt uitgeladen.

20-04-2024 08:10

Nr.10 +110893

Patje Kluivert TD, coach Frank de Boer, Frans Hoek keeperstrainer, Gerard van der Lem assistent, Co Adriaanse hoofd jeugdopleiding…

20-04-2024 20:13

luisternaarmij +614

Hansi hansi Flick

20-04-2024 08:01

Noam +4075

Prima, haal eerst Kroes dan terug want de amateuristische bende die er nu zit gaat dat niet voor elkaar krijgen.

20-04-2024 07:13

twynestar +28171

dat zijn dezelfde mensen

20-04-2024 07:28

sapp +642

Jürgen Klopp met ernaast Bergkamp, Reiziger en nog iemand :)

20-04-2024 07:07

Sense of.H +5432

Ervaren trainer 🤔, dan denk ik aan een haalbare



Dick advocaat
Guus Hiddink
Co Adriaanse
Van Gaal
Henk Ten Cate / Rijkaard
Aad de Mos 😉
Gert jan Verbeek
Etc

Ik denk dat het beste is voor Ajax om in zee te gaan met een Buitenlandse Ervaren op de donder gevende coach ala Terim Fatih the Godfather

20-04-2024 06:55

Nr.10 +110893

Goed idee, Sneijdertje assistent.

20-04-2024 20:14

Ajaxfan31183 +16391

Wat ik begreep zijn de eerste contacten al gelegd tussen Ajax en Xavi , maar is Xavi wel een ervaren trainer aangezien in mijn ogen een ervaren trainer minimaal een jaar of 10 in het vak zit en meerdere prijzen heeft gewonnen a la klopp ,Guardiola, Ancelotti en noem maar op

20-04-2024 04:17

Tadic020 +1881

En een kwaliteitselectie

20-04-2024 04:10

Arnold.L +2609

Arsène Wenger

20-04-2024 03:13

DTX +519

Frank de Boer was een paar dagen geleden te gast bij de podcast van Siem en Daley. Aan het einde van de podcast was er duidelijk een stuk uitgeknipt. Daarna een grap van Siem dat ze vergeten waren te vragen of Frank nog wat bij Ajax gaat doen. Lijkt mij vrij duidelijk.

20-04-2024 02:06

PuntNaarAchterSVP +5240

Precies dat klonk toen al als een hele sterke hint. Met dit bericht is dit in principe bevestigd

20-04-2024 09:55

Allegriadopovo +1119

Ik vind het een beetje nietszeggend allemaal, een ervaren trainer - dat kan van alles zijn. En dan nog opleggen met wie hij moet werken, een echte ervaren trainer haakt dan af, die wil zelf de vrijheid hebben om te bepalen met wie en hoe hij werkt

20-04-2024 00:02

Bobje99 +7031

Terechte vraag. Wat is ervaren? Steijn en Schreuder waren ook ervaren. Lopen al jaren mee in de voetballerij. Of het de juiste en relevante ervaring is, is de vraag. Ik zou iemand zoeken die ervaring heeft met politieke partij Ajax.

20-04-2024 00:13

Intec2.0 +12395

Ervaren managers zijn er een hoop beschikbaar of daar wat bij zit voor Ajax geen idee.

Jorge Sampaoli, Jesse Marsch, Maurezio Sarri, Niko Kovac, Hansi Flick, Graham Potter, Julen Lopetegui, Lucien Favre, Quigue Setien, Rudi Garcia, Antonio Conte, Andre Villas Boas

19-04-2024 23:24

NIO +2981

Claudio Ranieri vind ik een echte eindbaas maar die gaat zijn geliefde Cagliari Calcio niet verlaten voor ons.

20-04-2024 00:17

Lars93 +899

Villas Boas wordt president bij Porto ofzoiets toch?

20-04-2024 00:34

Ajaxlee +5558

Persoonlijk vind ik Xavi en Potter wel echt mooie namen. Ik denk dat dat soort trainers een goede kijk hebben op voetbal en spelers kunnen meenemen of aantrekken uit Engeland of Spanje, waar wij normaal gesproken niet aan toekomen. Een van deze 2 aangevuld met talentvolle Nederlandse trainers als Lijndens, Vos en Maduro. Misschien nog een ervaren rot erbij als ten Cate lijkt mij een hele goede formule. Feit blijft wel dat het invullen van deze functies van levensbelang is. We stellen al een hele tijd trainers aan van het niveau ADO of Sparta. Kijk wat een verschil met Slot of Bosz. Hoe groot de impact is van een trainer op een selectie. Feyenoord is onder Slot met een beperkt budget en een matige selectie gewoon kampioen geworden. Een goede staf is op dit moment prio nummer 1

19-04-2024 23:20

BaasBaas +8301

Ik zal je alvast uit de droom helpen. Een Xavi gaat in geen 100 jaar bij ons tekenen. Kan naar elke andere club en 6x meer verdienen. Wellicht na de halve finale CL dat je zulke namen kon halen, maar als je ECL speelt komt er geen grote naam.

19-04-2024 23:55

NoPants +7446

Ik denk niet dat dat het belangrijkst is voor Xavi. Hij gaat zelf weg bij barca, terwijl hij nooit bij een club van vergelijkbare statuur kan gaan werken. Dat niveau coach is hij nog niet, maar hij is natuurlijk een god in barcelona.

Als hij weggaat omdat hij de druk van zo’n club niet wilt, maar wel bij een club wilt werken die in lijn ligt met zijn visie dan zou die zomaar open kunnen staan voor ajax.

Maar het is inderdaad een kleine kans, net als potter.

20-04-2024 00:22

BaasBaas +8301

Niet een kleine kans, maar gewoon 0 kans. Potter zou nog kunnen, maar lijkt er totaal niet op.

20-04-2024 13:25

chriseverhard +3547

Ik denk niet dat xavi engels kan praten

20-04-2024 07:40

MichelBoerebach +29064

Dan leert iedereen toch gewoon Spaans? Rulli na de trainingen om de tafel met de selectie

20-04-2024 13:34

Tommyshelby +128380

Volgens Hansie Hansie staat Maduro niet in de belangstelling van Almere City.

19-04-2024 23:10

BaasBaas +8301

Nou wat erg zeg. Heeft ons veel gebracht. Oh wacht geen moer.

19-04-2024 23:56

Mv9494 +16610

tactisch meesterbrein van Almere :P

20-04-2024 01:49

BaasBaas +8301

Tactisch meesterbrein achter deze idiote 5 mans verdediging vast

20-04-2024 13:24

Hziyech15 +2197

Ervaren manager. Hmmm. Straks komen ze aan met Dick Advocaat haha.
Zonder gekheid. Er zijn een paar managers zonder club waar je misschien een lijntje naar uit kan gooien. Lopetegui vind ik een interessante optie. Heeft bewezen een goede coach te zijn, maar bij zijn laatste paar clubs is het er niet helemaal uitgekomen.

Dan heb je nog Graham Potter. Lijkt me ook een interessante optie, maar die zal ook niet komen.

Als ik naar Nederland kijk is er maar 1 haalbare optie. Dat is Joseph Oosting. Qua ervaring vergelijkbaar met Ten Hag toen die binnenkwam. Als je hier een paar goede assistenten naast zet en als de selectie stabieler wordt met een paar aankopen, dan kan dit een hele interessante optie zijn. Helemaal omdat de verwachtingen toch al niet bijster hoog zijn zonder bestuur en na zo’n seizoen. Sportief kan het eigenlijk alleen maar beter gaan. Als we de wind een beetje in de zeilen krijgen dan moeten we volgend seizoen minstens 3e worden. Als PSV of Feyenoord een minder seizoen heeft is 2e uiteraard ook mogelijk. 1e zie ik ons komend jaar niet worden, maar ik laat me graag verrassen.

Alsjeblieft geen Pascal Janssen. Geen toelichting nodig lijkt me.

19-04-2024 23:08

TontoKarnaggel +42370

Ben ik nou de enige die in 0osting nou echt geen Ajax trainer zie? Dik 50 jaar en nu voor het eerst een seizoen die opvalt, 8 maanden geleden wist ik niet eens van het bestaan van deze gast af.Wie zegt me dat dit niet zo'n "one year wonder" is? En trouwens, hoe fantastisch doet twente het nou helemaal gezien het vooral andere eredivisieclubs zijn die er geen zak van bakken. ( Ajax, az, en wat als utrecht een normaal begin van het seizoen had, dan kon twente nu doodleuk 7e staan)

19-04-2024 23:16

Oxxer +163796 moderator

Natuurlijk ben jij niet de enige die in Oosting geen Ajax trainer ziet.

19-04-2024 23:22

Hziyech15 +2197

Ik zeg niet dat het de beste keus is, maar wel de beste haalbare optie als Nederlander voor het geval het perse een nederlander moet zijn.
Welke haalbare opties zien jullie dan rondlopen?

19-04-2024 23:23

TontoKarnaggel +42370

@oxxer: Mooi, ik blijf die naam namelijk maar tegenkomen terwijl hij bij mij op plek 27 ofzo staat, gewoon een 13 in een dozijn trainertje die bv over 3 jaar kan degraderen met heracles. Ik hoop zelfs dat feyenoord hem neemt als slot eindelijk opbokt

19-04-2024 23:27

TontoKarnaggel +42370

@hziyech15: Ik ben persoonlijk wel klaar met dat "het moet een nederlander zijn dus dan doen we in hemelsnaam die maar" geneuzel. Dit amateurisme heeft ons achtervolgens schreuder, heitinga, steijn en vh schip opgeleverd. Alsof real madrid dan maar de weinig succesvolle trainer van Murcia voor de groep zet omdat de goede spaanse trainers al vastliggen....

19-04-2024 23:34

Oxxer +163796 moderator

@Tonto

Als Feyenoord slim is gaan zij door in de lijn Slot en kiesen uit het rijtje ex spelers en toptrainers , Dirk Kuyt, Alfred Schreuder en Mike Snoei.

20-04-2024 00:49

Arjuna +3732

Mike snoei lol

20-04-2024 02:50

dAddA +245

Of Kuijt... pannekoek

20-04-2024 08:38

Nr.10 +110893

@tonto. In hoofdlijnen eens, maar wel fair om te zeggen dat Oosting het voor dit seizoen bij Twente ook de twee jaar daarvoor bij RKC heel goed heeft gedaan (10e en 9e plek, met een van de laagste begrotingen).

20-04-2024 20:21

Professor +11110

Eén trainer voor de winnaarsmentaliteit neem aan dat alle trainers die winnaarsmentaliteit moeten hebben.
En de spelers moeten dat sowieso zelf ook al hebben dus zal het ook maar in de Ajax opleiding implementeren.

19-04-2024 22:57

profoff +8339

Hans de Koning

19-04-2024 22:49

GVR +3626

Jürgen Klopp
Pepijn Lijnders
Frank de Boer
Dave Vos

Het zal er niet inzitten, maar dromen mag toch... Eigenlijk moet je echt met een grote naam komen als coach, met dan goede assistenten erbij. Conte en Mourinho passen qua voetbal niet bij Ajax, maar zo'n naam zou de club echt een boost geven.

Graham Potter dan toch?
Julen Lopetegui?
Laurent Blanc?
Of een echte utopie: Frank Rijkaard

Kjetil Knutsen?
Jesse March, minder grote naam, maar misschien wel iets?

Seedorf aan het Team Transferzaken toevoegen. Samen met Kelvin de Lang de transfers laten doen, voor de aantrekkingskracht.

Dan nog wat parttime specialistentrainers erbij halen die allemaal 2 dagen per maand doen ofzo, zoals Stam/Bogarde/Davids/Bergkamp/Litmanen/Kluivert. Betrek die iconen erbij.

19-04-2024 22:30

Oeroeboeroe +18277

En Tahamata terug!

19-04-2024 23:14

GNBL +89834 moderator

Brendan Rodgers wat vinden we daar van?

19-04-2024 22:27

Jarikoning +7201

Niks mis mee ouwe reus. Heeft ook wat prijzen gewonnen. Niet onbelangrijk.

19-04-2024 22:31

Kryptonite +76738

Goede trainer. Meer realistisch zoals Ten Hag dan dromerig zoals Bosz, dus mogelijk minder spectaculair voetbal. Maar helemaal prima in deze fase.

19-04-2024 22:37

wijzijndebeste123 +162983

Hoe zou je Rodgers tegen Potter afzetten?

19-04-2024 22:50

Kryptonite +76738

Redelijk vergelijkbare trainers imo, Rodgers heeft wat meer ervaring. Beiden tactisch sterk. Rodgers is degelijker dan Potter, maar Potter is er ook niet vies van om realistisch te spelen als dat nodig is. Potter speelt wel meer Ajax voetbal; hij verbiedt het z'n ploegen bijna om hoge ballen te spelen. Alles moet over de grond. Ik denk dat ze redelijk vergelijkbaar zijn en beiden goede trainers voor ons zouden kunnen zijn, maar Potter heeft bij mij een klein streepje voor omdat zijn speelstijl op sommige punten meer bij ons past.

19-04-2024 23:09

Hziyech15 +2197

En wat vinden we van Steve Mclaren? Is nu assistent bij Ten Hag, maar hij is bekend met de eredivisie en heeft goede prestaties gehad hier.

19-04-2024 23:12

wijzijndebeste123 +162983

Dat vind ik n hele belabberde suggestie. Wordt door niemand serieus genomen. The “gaffer” moet respect afdwingen.

19-04-2024 23:14

Rodsje +14638

Goeie trainer voor subtop club. Geen trainer voor de top, hopeloos gefaald bij Liverpool behalve 1 fluke seizoen

20-04-2024 05:00

Jarikoning +7201

Nieuwe trainer wordt dus verplicht om met legende Vos te werken? Nieuwe trainer moet dat helemaal zelf bepalen. Liefst geen vriendjes. Bezem erdoor

19-04-2024 22:03

Indy2 +15254

“Door de schorsing van Alex Kroes speelt Marijn Beuker als directeur voetbal een actievere rol in de transferperiode. Van een impasse is volgens hem allerminst sprake. Er wordt keihard gewerkt aan het geraamte voor het nieuwe seizoen.”

Heerlijk om te lezen. Ik was bang dat de boel was lamgelegd.

Beuker: “De belangrijkste transfer van dit seizoen wordt de nieuwe technische staf.”

Juist. Volledig mee eens.

“Alex kon voor 15 maart niet veel doen, maar ik al vier maanden wel. Wat dat betreft zijn we positief gestemd.”

Ik heb het al eerder gezegd: Beuker moet het nu gaan doen. En in deze verschrikkelijke crisis lijkt hij nu inderdaad op te staan. Er is hoop!

19-04-2024 22:03

wijzijndebeste123 +162983

“ Toen duidelijk werd dat Alex werd geschorst, zijn we doorgegaan met de ingezette lijn. Maar het eerste wat ik deed, was contact zoeken met de mensen met wie we in gesprek zijn.”

Ik vind dit ook zeer hoopgevend. De gesprekken zijn dus niet totaal on hold komen te staan.

19-04-2024 22:26

Indy2 +15254

'In de huidige situatie kan de nieuwe trainer een eigen assistent meenemen, mits deze past bij onze visie. Dat betekent dus dat we vanuit Ajax zelf de andere twee assistenten aanstellen. Een daarvan moet wat ons betreft iemand zijn die vanuit Ajax weet wat het winnen van de Champions League inhoudt."

Bovenstaande zet me aan het nadenken. Er komen 3 assistenten (tactiek, winnaarsmentaliteit en individuele spelontwikkeling). Als de nieuwe trainer een assistent meeneemt, dan wil Ajax zelf 2 assistenten aanstellen, zegt Beuker. We weten al dat Dave Vos is daar 1 van, dat kwam laatst in het nieuws. Dave Vos is voor de taktiek (neem ik aan).
En die ander moet dus iemand zijn die, zoals Beuker zegt, weet wat het is om, vanuit Ajax, de CL te winnen. Dat moet dus een oud-Ajaxspeler zijn; iemand voor 'winnaarsmentaliteit'.
Dat betekent dat de nieuwe trainer alleen nog een assistent mag meenemen voor "individuele spelontwikkeling", Want dat is de enige assistenten-vacature die overblijft.
Maar dan moet je toch eigenlijk al weten wie de nieuwe trainer wordt en welke assistent hij mee wil nemen?

19-04-2024 23:04

wijzijndebeste123 +162983

Eens met je beredenering. Maar zou Vos niet ook voor individuele spel ontwikkeling kunnen zijn? En dat de nieuwe trainer iemand voor tactiek meeneemt?

De keuze voor n assistent-trainer die met Ajax de CL gewonnen heeft en voor winnaarsmentaliteit moet zorgen is zeer beperkt. De Boer, Davids, Bogarde denk ik dan aan. Gok dat t De Boer wordt. Echter viel t me op dat hij bij NL elftal die gedrevenheid en energie eigenlijk niet meer had.

19-04-2024 23:12

Indy2 +15254

Ik had toen ik het schreef al twijfel over de rol van Vos. En het lijkt mij, bij nader inzien, ook raar dat er een trainer met zijn assistent komt, maar dat geen van beiden over de taktiek zouden gaan.
En idd, welke oud-ajacied zou Beuker op het oog hebben?

19-04-2024 23:18

wijzijndebeste123 +162983

Vos bij Jong doet nu ook vooral individuele spelontwikkeling. Aan tactiek werken gaat lastiger bij Jong door de wisselende selectie.

Ik denk dat de oud-Ajacied De Boer is. Die gaf laatst ook aan niet per se hoofdtrainer te willen zijn bij Ajax maar n andere rol ook prima te vinden. Bogarde zie ik niet terug komen vanwege eerdere akkefietje met grensoverschrijdend gedrag in privétijd. Davids wordt nooit genoemd en is n beetje n rare snuiter. Toch hoop ik op Davids. Wat blijft er verder over van oud CL winnaars met echte winnaarsmentaliteit?

19-04-2024 23:24

Indy2 +15254

Litmanen :)

19-04-2024 23:30

wijzijndebeste123 +162983

Haha. Die zie ik er niet bovenop zitten en de spelers winnaarsmentaliteit bijbrengen. Is een einzelgänger.

19-04-2024 23:33

Indy2 +15254

Denk dat je gelijk hebt.
De keuze is idd beperkt. Reiziger, Seedorf, Kluivert ...

19-04-2024 23:37

NipeB +15786

Ze zijn toch ook al vergevorderde gesprekken met een trainer? Alleen is het nog niet rond. We weten het snel genoeg.

20-04-2024 08:41

chriseverhard +3547

Ik hoop dat ajax binnen 2 weken bekend maakt wie de nieuwe trainer word inclusief nieuw staf

19-04-2024 21:57

Rockanje23 +36927

Ja, 1 mei is wel de uiterste datum waarop je je technische staf rond moet hebben. Er zit dus nu al druk op. 7 weken later begint de voorbereiding. Dan moet alles geregeld zijn. Taakverdeling binnen de staf, trainingsschema en trainingskampen, oefenwedstrijden etc. En uiteraard de samenstelling van de selectie. Ik neem aan dat we niet weer tot de laatste week van augustus gaan wachten om de selectie compleet te maken.

19-04-2024 22:39

daslogisch1 +10028

Als Dave Vos als veldtrainer wordt genoemd, dan moet hij (Dave) dus al weten wie de trainer gaat worden aangezien de trainer wel met Dave Vos moet gaan werken. Dus het kan zijn dat ze niet ver van een overeenkomst zijn met deze of gene trainer(en mogelijke aanhang). Deze redenering hoorde ik dinsdag in de Pantelic Podcast.

19-04-2024 21:54

DJPostma +3981

Winnaarsmentaliteit --> Bogarde

19-04-2024 21:49

Yeshyeshyall +10920

Is Xavi een goede trainer? Ik dacht te lezen van niet?

19-04-2024 21:48

Johanist +3499

Frank de Boer is ervaren maar geen goede hoofdtrainer. Als assistent voor die winnaarsmentaliteit lijkt het me een uitstekende keuze. Zal nooit die tirade in Nijmegen vergeten.

19-04-2024 21:40

Wouter.H +11156

Beuker komt wel goed op me over

19-04-2024 21:38

CoachDusanTadic +731

"Dave Vos oprotten, Dave Vos oprotten!"

19-04-2024 21:28

Kingoffdatoilet +17091

Ik denk dat jij even pauze moet nemen

19-04-2024 21:58

Sies +4467

Off: Vandaag geen Kale en Kokkie podcast?

19-04-2024 20:53

YugoVik +33005

Als je van populistisch gezwets houd

19-04-2024 20:54

Sies +4467

Ja vind het af en toe best leuk... zelfde als jou inbreng af en toe best goed maar ook regelmatig zeer negatief en deprimerend 😉

19-04-2024 20:57

MichelAngelo66 +22144

Past het niet in je straatje?

19-04-2024 21:18

YugoVik +33005

Jawel, ieder zijn mening..

19-04-2024 21:28

Koekie87 +20962

Hun grote vriend zit op dit moment nou niet echt in de positie om wat te mogen komen vertellen.

19-04-2024 21:21

Zuid2 +2523

Nee, ze moesten naar de kapper.

19-04-2024 22:53

El Grande Ghacied +1316

Zoals ik t lees: Van Gaal, De Boer, Vos en nog eentje vrij in te vullen 😉

19-04-2024 20:48

Jarikoning +7201

Kleurtje erbij. Davids en Bogarde

19-04-2024 21:43

Oeroeboeroe +18277

En nog een vrouw: Spitse!

19-04-2024 23:21

Jarikoning +7201

En nog een trans. Kelly!

19-04-2024 23:22

Suavimani +11844

In mijn optiek zou een van de drie assistenten de protegé moeten zijn die je op het oog hebt om op termijn het hoofdcoachschap over te nemen. Dan krijg je een passing of the torch systematiek waarin je jouw eigen hoofdcoaches opleidt. Onder dien verstande dat een hoofdcoach minimaal een termijn van 4 jaar vol maakt, anders werkt het niet.

In een dergelijk systeem had Reiziger ETH opgevolgd en had Heitinga de vrijgevallen plek als assistent ingenomen. Vos had dan weer achter Heitinga kunnen aansluiten. Ik denk niet dat we er slechter voor hadden gestaan dan nu, als je voor die geleidelijke weg had gekozen.

Er zal vast genoeg aan te merken zijn geweest op Reiziger en Heitinga. Maar dan had je niet opgescheept gezeten met een Schreuder en Steijn, die de club nauwelijks kennen en compleet niet snappen waar Ajax voor staat. Bovendien had Heitinga dan ook meer tijd gehad om zich te ontwikkelen, aangezien het nu duidelijk te vroeg voor hem kwam, met een beschadigde 'ekte' als eindresultaat.

De weg van de geleidelijkheid is vaak de beste. Je kiest dan bewust voor een staf, die gedurende vier jaar mag gaan bouwen. Het kan bovendien geen kwaad om wat zuiniger te zijn op onze club mensen. Daarmee zeg ik niet dat Ajax DNA leidend moet zijn, want die term vind ik zum kotsen. Maar het tempo waarin we de mannen uit ons eigen midden beschadigd de tent uit jagen, mag wel een paar tikkeltjes minder.

19-04-2024 20:42

Hziyech15 +2197

Aan de andere kant maar goed dat Reiziger en Heitinga niet (helemaal) zijn doorgeschoven naar hoofdtrainer. We hebben in de interim periode van Heitinga gezien hoe snel de supporters je zat zijn. Onder de huidige omstandigheden hadden Reiziger en Heitinga het ook niet lang volgehouden, dus voor hun clubstatus is het goed geweest. Ik heb dan liever dat 2 buitenstaanders door de achterdeur eruit getrapt worden, dan dat 2 clublegendes er zo uit moeten.

19-04-2024 23:16

Suavimani +11844

Maar dan ga je er vanuit dat alles op exact dezelfde manier verlopen zou zijn. Was je voor Reiziger gegaan ipv Schreuder, dan was er in mijn optiek veel leed bespaard. Had je in ieder geval Ajax voetbal gezien. En ben er toch wel van overtuigd dat Reiziger meer uit 2022/2023 gehaald had.

20-04-2024 10:00

BlikOpAjax +610

De compositie van de medische staf is misschien wel net zo belangrijk. Deze ploeg is allesbehalve fit. Super veel blessures en conditioneel goed tot de rust...

19-04-2024 20:38

Jojo.14 +3658

Wellicht dat onderbelasting ook een grote rol speelt in onze blessures én de medische staf vooral een negatieve rol heeft bij de vele terugslagen.

20-04-2024 01:09

TontoKarnaggel +42370

AD: Kroes
TD: Vivell
Hoofdcoach: Potter
Assistent 1: Vos
Assistent 2: Grim
Hoofd zijspoor: Van Praag

19-04-2024 20:29

JohanDW +656

Paar jaartjes Brighton is al ‘ervaren’? Denk het niet. Bovendien kan hij naar United. Lijkt me kansloos voor Ajax.

19-04-2024 20:36

wijzijndebeste123 +162983

Potter is al ruim 15 jaar trainer. Onder andere bij Chelsea Brighton Swansea Ostersunds.

19-04-2024 21:00

TontoKarnaggel +42370

Kijk naar wat hij bij ostersunds presteerde, van de 4e klasse naar de europa legeau...

19-04-2024 21:05

NIO +2981

Knetil Knutsen achtige prestaties..

19-04-2024 21:29

Lazell +16973

Het cv van Potter opzoeken duurt minder lang dan zo'n post typen en toch is het te veel moeite...

19-04-2024 21:38

AjaxHoorn +32989

Ik kan er soms niet bij hoeveel poep er gepraat wordt door menig mens zonder even te controleren of je gelijk hebt. Hij is idd al lang trainer.

20-04-2024 08:42

twynestar +28171

wat weet je precies van die Vivell, dat je hem zo graag wil?

20-04-2024 13:52

Suavimani +11844

"Een daarvan moet wat ons betreft iemand zijn die vanuit Ajax weet wat het winnen van de Champions League inhoudt".

Frank de Boer, Winston Bogarde, Clarence Seedorf, Edgar Davids, Jari Litmanen, Finidi George, Nwanko Kanu of Patrick Kluivert als assistent?

Van der Sar, Reiziger, R. de Boer en Overmars buiten beschouwing gelaten om obvious reasons.

19-04-2024 20:27

BillSplate +9677

Je hebt ook nog Van den Brom, Scholten, Grim, Musampa en Van Vossen.

19-04-2024 22:09

Hziyech15 +2197

Rijkaard. Niet dat die assistent wil worden, maar die behoort ook tot bovenstaand lijstje :)

Edit:
Danny Blind ook niet te vergeten.

19-04-2024 23:18

Suavimani +11844

Maar het criterium was: weten wat er voor nodig is om de CL te winnen. De namen die jij noemt waren wissels en hebben daar dus een zeer beperkte bijdrage in gehad.

20-04-2024 09:55

Suavimani +11844

@Hziyech: True, die hadden nog in het lijstje 'buiten beschouwing' erbij gekund idd.

20-04-2024 09:56

BillSplate +9677

Dan doe je de rol van de wissels echt te kort. Als die, hoe goed of slecht ze als speler waren, gaan muiten dan kan je eerste 11 (of eerste 16) nog zo goed zijn maar dan word je echt geen kampioen. Oranje 1990 en 2012 waren ook daar ook een voorbeeld van. De reserves liepen te muiten en dan is je teamgevoel weg. In 1990 speelde ook nog eens mee dat Cruijff niet de bondscoach werd.

Dus de wissels weten ook wat het is om de CL te winnen, echter hebben zij niet wedstrijd in wedstrijd uit meegemaakt hoe de intensief op het veld is om 90 min lang op je toppen te spelen. Daar hebben de door mij genoemde namen te weinig minuten voor gemaakt.

20-04-2024 14:01

Knakworst +546

Sjaak Swart

19-04-2024 22:48
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.