Ajax op gebied van transferuitgaven op niveau van Europese topcompetities

door Bart Veenstra 187

Bron Ajax Showtime

Ajax op gebied van transferuitgaven op niveau van Europese topcompetities

door Bart Veenstra 187

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax doet wat betreft zijn transferuitgaven deze zomer volop mee met de Europese top. De Amsterdamse club gaf voorlopig zelfs meer geld uit aan nieuwe spelers dan enkele grote Europese clubs, zoals Real Madrid en Paris Saint-Germain.

Foto: Copyright AFC AJAX

Met de komst van Steven Bergwijn, Owen Wijndal, Calvin Bassey, Francisco Conceição en Brian Brobbey gaf Ajax tot nu toe 85,6 miljoen euro uit. Middels variabelen kunnen deze uitgaven nog stijgen tot 92,1 miljoen euro. Daarmee is Ajax de club met de (veruit) hoogste uitgaven van de Eredivisie, terwijl de club ook op Europees niveau tot de top behoort qua uitgaven op de transfermarkt. In onderstaand overzicht vergelijken we de uitgaven van Ajax met de clubs uit de grootste vijf competities van Europa.

Engeland

Qua uitgaven kent Ajax deze zomer het patroon van een club uit de Premier League. De clubs uit de Engelse competitie gaan deze zomer 'ouderwets' los wat betreft het doen van aankopen op de transfermarkt. Op dit moment heeft Arsenal van alle clubs uit de Europese topcompetities het meeste geld uitgegeven. De Londenaren gaven aan de komst van Gabriel Jesus, Oleksandr Zinchenko, Fábio Vieira, Matt Turner en Marquinhos tot nu toe 132,06 miljoen euro uit.

Arsenal is echter lang niet de enige club uit de Premier League die de grens van 100 miljoen euro al gepasseerd is. Zo kocht Manchester City voor 108,75 miljoen euro Erling Haaland en Kalvin Phillips, terwijl Leeds United 105,64 miljoen euro besteedde aan Brenden Aaronson, Luis Sinisterra, Tyler Adams, Rasmus Kristensen, Marc Roca en Darko Gyabi. Ook Tottenham Hotspur gaf al meer dan 100 miljoen euro uit. Zij gaven geld uit aan Richarlison, Yves Bissouma en Djed Spence.

Ook andere clubs uit de Premier League hebben de portemonnee deze zomer al aardig leeggetrokken. Zo gaf Chelsea met 94,2 miljoen euro - de club haalde Raheem Sterling en Kalidou Koulibaly - ook meer uit dan Ajax, terwijl Liverpool met 85,8 miljoen euro - vooral door de komst van Darwin Nuñez - nét iets meer uit heeft gegeven dan de Amsterdammers.

In de Premier League zijn er ook enkele clubs die veel hebben uitgegeven, maar nog niet aan de uitgaven van Ajax zitten. Zo gaf het gepromoveerde Nottingham Forest tot nu toe 81,75 miljoen euro uit, terwijl het Manchester United van Erik ten Hag voorlopig 72,37 miljoen euro heeft uitgegeven. Het steenrijke Newcastle United gaf tot dusver 66 miljoen euro uit op de transfermarkt.

Spanje

In de Spaanse competitie gaf alleen FC Barcelona meer geld uit dan Ajax. Voor het binnenhalen van Raphinha en Robert Lewandowski spendeerde de Catalaanse club 103 miljoen euro. De overige Spaanse clubs gaven allemaal minder uit dan Ajax. Alleen Real Madrid komt nog enigszins in de buurt. De winnaar van de Champions League van het vorige seizoen besteedde 80 miljoen euro aan de komst van Aurélien Tchouameni. Antonio Rüdiger kon transfervrij overgenomen worden van Chelsea.

Frankrijk

In de Franse competitie gaf geen enkele club zoveel uit als Ajax. Paris Saint-Germain komt met 79,5 miljoen euro het meest in de buurt. De topclub uit Parijs betaalde dat geld voor de (definitieve) komst van Vitinha en Nuno Mendes. Hugo Ekitiké wordt voorlopig gehuurd van Stade Reims. Na het seizoen zou PSG het talent definitief kunnen overnemen. Daarnaast staat PSG op het punt om Nordi Mukiele over te nemen van RB Leipzig. In dat geval zou de Franse topclub Ajax weer voorbij kunnen gaan wat betreft transferuitgaven.

Duitsland

In Duitsland zijn er slechts twee clubs met hogere transferuitgaven dan Ajax. Bayern München versterkte zich deze zomer tot nu toe voor 117,5 miljoen euro met Matthijs de Ligt, Sadio Mané en Ryan Gravenberch. Noussair Mazraoui kwam, zoals bekend, transfervrij over van Ajax. Verder lijkt Bayern München zich snel te gaan versterken met de zeventienjarige Mathys Tel, die voor minimaal 20 miljoen euro moet overkomen van Stade Rennais.

Borussia Dortmund gaf tot nu toe 86 miljoen euro uit aan nieuwe spelers. Sébastien Haller, Karim Adeyemi, Nico Schlotterbeck en Salih Özcan zijn de nieuwste aanwinsten van de club. De andere clubs uit de Bundesliga komen niet in de buurt van de transferuitgaven van Ajax.

Italië

In Italië is er slechts één club die tot nu toe hogere transferuitgaven heeft dan Ajax. Die club heet Juventus. De Italiaanse topclub gaf tot nu toe 89,5 miljoen euro uit aan de komst van Bremer, Federico Chiesa (werd al gehuurd) en Andrea Cambiasso.

Meerdere clubs in Italië - waaronder Internazionale, Napoli, SS Lazio en Sassuolo - gaven rond de 35-40 miljoen euro uit. Atalanta Bergamo gaf na Juventus het meeste geld uit op de transfermarkt. De club uit Noord-Italië wist voor 63 miljoen euro tot nu toe Jérémie Boga, Éderson en Merih Demiral te strikken.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Gooseman +11860

Fitz-Jim < Rensch.....

26-07-2022 21:30

TD-Ajacied +3731

Als Ajax veel uitgeeft aan transfers is dat meestal een slecht teken. Dan zijn we meestal meer spelers kwijtgeraakt. Na succes periodes wordt vaak te snel gekocht. Ik hoop dat het nu meevalt

26-07-2022 13:37

tbomas +1348

Het is voor mij nu al duidelijk dat Bergwijn een absurde aankoop was. Dat is echt een onverantwoord risico, en alleen ingegeven door de misvatting dat bij Ajax NL-elftal-vedettes op het veld zouden moeten staan (waarom?)- de reden dat we eerder ook al Promes kochten. En we zien wat dat heeft opgeleverd. Je moet als clubteam gewoon de beste spelers kopen, nationaliteit is totaal onbelangrijk zolang ze in Amsterdam kunnen aarden en Engels kunnen spreken; dat eerste kan omdat we zo'n mooie stad hebben bijna iedereen, dat laatste kan ook de halve wereld en is anders prima snel bij te leren.

26-07-2022 15:08

Hebbendiekip +4754

Vind de beelden die ik tot nu toe van bergwijn heb gezien allerminst tegenvallen. Gaat samen met Tadic Antony en Brobbey aardig wat teams op een hoop schieten.

26-07-2022 17:13

tbomas +1348

Er kunnen er maar drie tegelijk spelen en ondertussen hebben we op RB LB en GK vraagtekens, en bovenal op het middenveld nog steeds overdadig veel jongens die gewoon niet goed genoeg zijn aan de bal. Dus speel je daar met Berghuis op 10 maar Alvarez is dan nodig voor de balans. Dan blijft de 8-positie over en daar moet je dan eigenlijk een type Schöne, FdJong hebben. Iemand die snel kan denken met veel creatief vermogen, maar desondanks ook aan verdedigen kan denken, vooral qua positionering. Klaassen en Blind missen snelheid en voorgenoemde mist ook positioneringsvermogen, rent altijd blind naar de zestien en is dan niet op de afspraak voor de counter of de inspeelbal vanaf de verdediging. Zonder een middenveld om de bal naar die drie voorin te brengen, kom je er niet.

De oplossing is Alvarez 6 - Kudus 8 - Tadic/Berghuis 10. Maar dat zal niet gebeuren want dan moet Kudus de voorkeur krijgen boven drie Nederlanders waarvan twee vedettes. Dat alles bezien had die 31 miljoen wel een stuk beter geïnvesteerd kunnen worden...

26-07-2022 21:23

Ajax27 +19110

Ik zie dat de meeste mensen er geen moeite mee hebben...
Ik zit denk ik meer aan de andere kant. Ik heb het idee dat we een beetje naast onze schoenen beginnen te lopen. We zijn erg aan het balanceren op een dun koordje. Waar je een paar jaar geleden echt nog gerichte aankopen zag met Ziyech, Blind en Tadic die weliswaar duur waren, maar ook al meerdere jaren hadden laten zien dat ze presteerden, tegenover talenten (Brobbey en Bassey) die nog bijna niets hebben laten zien maar waar we wel 16 en 23 miljoen aan uitgeven. 39 miljoen wat nog kan oplopen tot iets van 45 miljoen voor 2 spelers die nog alles moeten bewijzen.

Nee ik ben dan toch meer fan van de filosofie daarvoor. Jong kopen voor weinig geld, omringd worden door ervaren spelers die meer geld mogen kosten en voldoende ruimte voor jeugd. We zijn een top-20 club en zullen ook nooit een stabiele top-8 worden. Met hier en daar uitzonderingen wanneer we boven onszelf uitstijgen en alles de goeie kant opvalt zullen we kwartfinales, halve finales en wellicht ooit nog een finale halen. Maar in principe zullen we nooit in 1 adem worden genoemd met Real, City, Barca, Bayern... etc.

Dus nee, ik zou liever 5 spelers van 9 miljoen halen waar er 2 van slagen ipv 2 voor mogelijk 45 miljoen die allebei in principe moeten slagen.

26-07-2022 13:06

AlexIbarra +19238

Ik snap je gevoel maar het gebeurt (gelukkig) niet vaak dat je in 1 zomer je topscorer verkoopt, 2 Argentijns internationals, 2 jongens van het niveau Bayern München, en dan nog je voormalig topkeeper, trainer en 2e en 3e spits laat gaan.
Als het daarbij blijft.

In totaal zijn er nu 19 spelers vertrokken (incl. Jong) en ik hoop dat er nog een paar bijkomen. Dat is een massale uittocht, die je niet alleen met 'koopjes' op kunt vangen. De nu betaalde bedragen zijn wel erg hoog, dat ben ik met je eens.

Wat betreft jeugd: Brobbey is jeugd en verder zijn onze jonge aanvallers nog niet ver genoeg om op ze te rekenen als basisklant. Met alle respect voor Hansen, Rasmussen, Unuvar etc.
Voor de posities waar Taylor (Kudus, Schuurs), Regeer, Rensch en Gorter kunnen spelen, hebben we juist niets gehaald dus hebben zij meer kansen.

Dus voetballend vind ik dat we door moeten pakken na verkoop van de halve basis.
Financieel maak je gewoon winst deze periode en maak je ruimte in het salarishuis.
Qua perspectief voor veel spelers is het ook beter als er kwaliteit bij komt ipv kwantiteit.

30+ miljoen voor 1 speler vind ik eigenlijk altijd een te groot risico (ElHamdaoui, Nouri, Blind, Magallan, Neres, Promes, er kan veel misgaan) maar gezien de situatie op dit moment, snap ik in het algemeen wel dat we flink wat uitgeven.

26-07-2022 15:41

Ajax27 +19110

Zeker, op veel vlakken ben ik het echt wel met je eens hoor. Ik ben ook echt wel voor gerichte goede aankopen. Ik zal nooit iemand zijn die zegt... alles op de jeugd en alleen kopen als het echt moet.

Het enige wat ik zeg over de bedragen:
- gearriveerde spelers die zich hebben bewezen (zoals Bergwijn), daar mag je flink de portemonnee voor trekken.
- talenten die nog alles moeten bewijzen, die moeten (uitzonderingen daar gelaten) voor 5-12 miljoen te halen zijn.

Wij moeten niet denken dat we talenten van 18-22 jaar voor 15+ miljoen moeten gaan halen. Zo groot zijn we simpelweg niet. Ja... dat betekent dat we soms in andere vijvers moeten vissen. Maar ik denk dat het resultaat hetzelfde blijft. In NL veruit de grote baas en in Europa doe je aardig mee, zul je soms uitschieters hebben naar een kwartfinale of zelfs halve finale, maar realistischer zul je slechts 1 ronde verder komen of in een zware poule 3e worden en in de EL tot de halve finale of finale schitteren.

Financieel naar 1 jaar kijken en op basis daarvan kopen kopen kopen lijkt me erg gevaarlijk. Dan zeg je eigenlijk... als er volgend jaar niets sterk verkocht wordt en er bijv. maar 30 miljoen binnenkomt, maar er wel 2-3 spelers door de mand vallen en niet leveren, het toch niet geoorloofd is om de portemonnee flink te trekken. Dat zou ik geen gezond transferbeleid noemen. 1-2 jaar geen transfers (ff heel zwart/wit) en toch in staat zijn om 40-60 miljoen te investeren lijkt me veel gezonder.

26-07-2022 16:26

AlexIbarra +19238

In mijn ogen hebben we de 1-2 jaar met weinig transfers nu achter de rug.
Sinds Haller vooral gokjes en buitenkansjes met Daramy, Ihattaren, Brobbey huur, Idrissi, Berghuis, Pasveer, enz.

Nu leg je bij het vertrek van het halve team toch wat serieuze nieuwe spelers (idd geen bewezen topspelers) voor lange tijd vast. Dat is een investering die idd ook risico's met zich meebrengt. Maar als we voor 20-25 nog wat overbodige spelers kunnen verkopen en voor 10-15 mln een fatsoenlijke rechtsback halen, ben ik blij.

Dan hebben we 4 lastige kwesties afgerond (Onana, Brobbey, Maz, Gravenberch),
30-50 miljoen bijgeschreven deze zomer, en aardig bespaard op salarissen.
Wat routine in de selectie, wat groeibriljantjes, wat spelers ertussenin, en alles redelijk dubbel bezet. Volgend seizoen alleen een nieuwe keeper nodig.

En dan mogen de boys het lekker op het veld laten zien.

26-07-2022 18:25

MPAjax +8398

Lijstje met inkomsten is ook wel leuk AS, weet niet of dat kan?

26-07-2022 09:29

Joko +5063

wat een onzin, ajax koopt 5 spelers voor 80miljoen.
Barca koopt er 1 voor 60miljoen

26-07-2022 08:22

robertomalone +1185

Goed lezen. Al kopen ze 100 spelers voor 80 miljoen, op totale uitgave zitten ze in de top van Europa. Wat niet iets is om nou zo trots op te zijn.

26-07-2022 10:29

12eman +5882

Had vannacht gedroomd dat Ajax wijndal uitleende aan PSV. T wordt tijd dat het seizoen begint als ik dit soort onzin bedenk .

26-07-2022 08:15

mvdk +43830 moderator

Vlachodimos is de naam

26-07-2022 02:31

AlexLitmanen10 +14370

Goeie keeper met een uitstekende uitstraling. Net als Pasveer

Ze maakte beide in de dezelfde wedstrijd een paar foutjes. Oh en hij is niet haalbaar

26-07-2022 08:10

Craain +4953

Uitstraling? Het hoeft van mij niet want Jaap Stam bij Ajax was niks. Bij mij gaat het om kwaliteit.

26-07-2022 22:23

Ozymandias +159568

Dan heeft Ajax weer een doelman die zeer kwetsbaar is bij hoge ballen vanaf de flanken (en de buitenkant van de half-spaces). Wat onhandig is aangezien de meeste kansen die Ajax tegenkrijgt komen uit standaardsituaties lijkt me dat een goede reden om voor een ander te kiezen.

26-07-2022 11:32

SjakiedeWit +2636

Dan zijn er twee mogelijkheden. Ofwel je hebt hem niet goed bestudeerd ofwel je hebt er bijzonder weinig kijk op. Hij is juist sterk bij hoge ballen…

26-07-2022 11:58

In Bassey we trust +15361

Beste AS vrienden.. Wie is er woonachtig in de omgeving Groningen? en zou het geen probleem vinden als ik een keer mee mocht rijden naar een thuiswedstrijd van ons aller. Zelf woon ik daar in de buurt en ben (nog) niet in het bezit van een rijbewijs. Ben dus altijd gedwongen met het openbaar vervoer te gaan, wat echt drama is. Ga gemiddeld zo'n 10 keer per jaar, kaarten regel ik altijd via contacten met de grotere jongens binnen Ajax. Zou het erg fijn vinden als ik mee kon rijden met iemand die er dan toch is of langs moet. Ajax fans zitten nou eenmaal overal! WZAWZDB. Kunnen dan wel ff contact opnemen via een ander platform, of je moet hier ook onderling kunne chatten..

26-07-2022 01:01

Ferd +38433

een plekje in de kofferbak is geen probleem voor Antony39 als je onderweg vanuit Groningen niet naar z'n geleuter wil luisteren.

26-07-2022 03:17

Gooseman +11860

Misschien als je een lift naar de Arena eist dat je meer succes hebt.

26-07-2022 06:32

Libero +19108

Gewoon naar het CBR gaan en een rijbewijs eisen of je zet de harde kern aan het werk. De grote mannen binnen Ajax kunnen ook vast wel een Mercedes voor je regelen, zó cool om connecties te hebben!

26-07-2022 07:08

AFCACruijff14 +161156

Na alles wat Hamstra en Huntelaar jou hebben aangedaan vind ik dat zij je gewoon elke week op moeten halen en thuis moeten brengen. Schandelijk dat ze je niet meteen begin juni 9 topspelers hebben afgeleverd.

26-07-2022 13:07

Jeugd +24697

Zinloze statistiek. Deze moet je op 1 september plaatsen. Enige dat "opvalt" is wat we al wisten. Flutclubs uit grote competities zitten al op het uitgaven niveau van Ajax.

25-07-2022 23:27

Kingoffdatoilet +17138

Eigenlijk is dat alleen in Engeland zo

26-07-2022 00:16

Ferd +38433

En ook zinloos als je de inkomsten er niet naast zet.

26-07-2022 03:18

Gooseman +11860

Leeds 105 miljoen......waanzin.

25-07-2022 22:44

AlexLitmanen10 +14370

Leeds is best een grote club hoor.

In de tijd van die Australiërs een van de beste in Engeland (Harry Kewel oa)

26-07-2022 08:09

Skajhigh +2261

We big bwoyz now. Gonna win Champions League

25-07-2022 22:06

Goudhaantje89 +5425

En nog hebben we geen fatsoenlijke Keeper en RB en we willen ons meten met de grote jongens

25-07-2022 22:04

Ferd +38433

Pasveer is een meer dan fatsoenlijke keeper.

26-07-2022 03:18

Burgie +4032

Bergwijndalhuis

25-07-2022 20:12

VluggeJaapie +2044

Vergeet Bassey niet...

25-07-2022 22:32

Tom Buter +253

Ja maar daarvoor moet wel eerst het halve Team worden weggekocht.

25-07-2022 19:22

Pietsnot +15019

Het is jammer dat wij onze transferkomsten uit geven terwijl de rest van de genoemde clubs deze transfers doen met hun tv gelden

25-07-2022 18:07

RuffRhythim +24837

Ajax geeft dus zn eigen geld uit, die PL clubs geven geld uit wat ze toegestopt krijgen bedoel je dus eigenlijk te zeggen?

25-07-2022 18:26

Pietsnot +15019

Ja. Maar ook dat we een wedstrijd spelen die we nooit kunnen winnen helaas. Ajax zal echt met iets innovatievers moeten komen. Denk dat ze nog beter hun wedstrijden zelf kunnen verkopen. Ik weet niet wat 17 thuiswedstrijden oplevert als je die internationaal uitvent. Dikke kans dat de meeste eredivisieclubs er voor open staan ook hun thuiswedstrijden tegen Ajax te verkopen en de opbrengst met Ajax te delen.

Levert vast meer op dan wat er nu voor krijgen

25-07-2022 19:33

RuffRhythim +24837

Zolang Ajax te maken blijft hebben met de Eredivisie zal dat nooit gaan gebeuren helaas. Alles hier moet verdeeld worden en elke bvo heeft evenveel stemrecht dus dat ga je nooit winnen hoor

25-07-2022 19:50

Pietsnot +15019

Ik weet niet of dat zo is. In beginsel liggen die rechten bij de club. Zo lang die club meedoet met het collectieve tv contract kan de club idd niks. Maar als dat contract afloopt .... Ik weet het niet

25-07-2022 20:00

Ajax27 +19110

Wij krijgen toch ook genoeg geld toegestopt waar we niets voor hoeven te doen.... alleen deelnemen aan de CL levert ons al zoveel op waar menig Nederlandse club alleen maar van kan dromen. Niet te hypocriet doen.

26-07-2022 12:59

RuffRhythim +24837

Ajax27, daarvoor moet je toch eerst een prestatie leveren?
Die PL clubs krijgen standaard gewoon miljoenen toegestopt, gewoon omdat het kan.
De nummer laatst uit de PL die geen reet heeft gepresteerd krijgt meer poen dan het startbedrag wat Ajax krijgt voor CL deelname.
Dat dat nog uitgelegd moet worden.....?

26-07-2022 13:03

Pietsnot +15019

Tegelijkertijd levert deelname aan de CL ons minder op dan een club uit de grote landen, omdat ze bekokstoofd hebben dat het 'eerlijker' is om het geld van sponsoren uit grote landen te verdelen onder de clubs uit die landen. Als deze clubs worden uitgeschakeld en clubs als Ajax, Rode Ster en Redbull Salzburg spelen halve finales CL kijken er vl volgens hen niet genoeg mensen uit die grote landen en dan verliezen de sponsoren de viewers waar ze op gerekend hebben.

Ook om die reden mag een Engelse ploeg geen Engelse ploeg loten en een Spaanse ploeg geen Spaanse ploeg.

Dat dit leidt tot competitievervalsing voor de zwakkere landen, omdat ze zelf altijd tegen sterke landen loten maakt ze dan even niet uit

Het is echt te absurd dat niemand hier een stokje voor steekt

26-07-2022 13:55

Pietsnot +15019

De grote 5 betalen niks. De bedrijven in landen betalen het. Dat is nogal een verschil.

27-07-2022 21:10

Pietsnot +15019

En waarom zou een bedrijf uit de grote 5 landen en situatie mogen creëren die onsportief is? Ik ben voor een vrije loting, gewoon alle clubs in een zak en loten maar. Prima toch als er een poule uitrolt met toevallig Real Madrid, Barcelona en Atletico Madrid, laten we nu niet doen alsof dat een ramp is

27-07-2022 21:12

HallelujahAmsterdam +10641

Je hebt wel een punt. Als we diezelfde tv gelden hadden , los van de transferinkomsten.
Tsja , als. Ach , wie weet ziet een marketeer het nog in de eredivisie zitten ooit !

25-07-2022 21:11

AFCACruijff14 +161156

Ajax spendeert net als Bayern eigen geld, dan heb ik er geen moeite mee. Wel met clubs als Barca die geen cent hebben, alles lenen en dan lekker de grote jongen uit blijven hangen.

25-07-2022 17:52

GarciaDeLaTorre +22894

Ook qua voetbal en qua fans zijn we top niveau ❤️

25-07-2022 17:49

Hollister +12576

Met zoveel goede spelers is het zaak gewoon rond minuut 60 3 a 4 nieuwe spelers in te brengen en laatste 10 minuten of eerder (afhankelijk van de stand) de overige wissel... Maw gewoon veel rouleren zodat ook alle spelers volle bak kunnen gaan

25-07-2022 17:24

Pietsnot +15019

In principe als je met 2-0 voorstaat met rust direct 4 spelers wisselen

25-07-2022 18:08

Hollister +12576

dat is te optimistisch... doorgaans wort het er niet beter op en dan is 2-0 een te groot risico at de wedstrijd nog kan kantelen.... maar geloof mij maar.. dat worden weer heel was "bussen" en "dubbeldekkers" die wij komend seizoen helaas weer moeten gaan slechten

25-07-2022 18:27

Ferd +38433

Wort is de suikerrijke, waterige oplossing die een tussenproduct vormt in de bereiding van bier, whisky, jenever en andere alcoholische dranken op basis van granen

26-07-2022 03:20

Sampaoli +39169

En dat met geld wat we zelf verdiend hebben. Mogen we trots op zijn.

25-07-2022 17:22

Hollister +12576

daarbij wil ik nog opmerken dat geen van de 5 aankopen bij voorbaat twijfelachtig te noemen zijn... alle 5 ben ik blij mee.. zou alleen nog mooier zijn als Ihattaren ook snel weer aansluit...

25-07-2022 17:16

Hollister +12576

Kom dan tegelijk ook met de transferinkomsten... dit geeft een beetje een vertekend beeld

25-07-2022 17:15

DeMeervanweleer +7567

De cost gaet voor de baet uyt.....

25-07-2022 16:54

Nr.10 +111023

Dit is natuurlijk fantastisch, en een duidelijke expressie van het zeer succesvolle beleid van de laatste jaren. Je kan er wel bij aantekenen dat wij nu niet veel geld meer gaan uitgeven, en dat veel clubs uit de topcompetities met een of twee aankopen erbij alsnog boven ons uit gaan komen. Er gaat echt nog wel een hoop gebeuren op die markt, het is nog meer dan een maand.
Maar dan nog, ook als je kijkt naar onszelf: het meeste wat wij in één seizoen hadden uitgegeven zat rond de 60 miljoen, en daar zat volgens mij zelfs iets bij uit januari van dat jaar, dus niet eens alleen de zomer. Nu doen we 80-90, en gaan we in één zomer twee keer over het voormalige transferrecord heen.
Complimenten aan met name van der Sar en Overmars, die de basis hiervoor hebben neergelegd de laatste jaren, maar ook Geelen, en Ten Hag.
H2 stapt op een leuk moment in, maar heeft natuurlijk ook een mooie prestatie geleverd tot nu toe deze zomer.

25-07-2022 16:29

3sterren +20205

Wat mij betreft verdient ook Frank de Boer complimenteren en hoort hij in jouw lijstje thuis.
Met vier titels op rij heeft ook hij immers zijn steentje bijgedragen om de oorlogskas te spekken en dat zonder dat hij noemenswaardige investeringen mocht doen om zijn selectie te versterken.
Als ik mij goed herinner was 8 miljoen het maximaal te besteden bedrag, plus een betrekkelijk ’laag’ salarisplafond ...

25-07-2022 16:58

BakkalBijter +11628

Iedereen van de afgelopen 12 jaar heeft zijn steentje bijgedragen, ook Bosz, ook Keizer in de vorm van jeugd inbrengen etc.

25-07-2022 18:34

Nr.10 +111023

F de Boer, vooruit.

25-07-2022 19:50

Didulica87 +2304

Thx mannen! Nog even snel
2 kaartjes gekocht voor de JC schaal. Hoorde op de site dat er nog kaarten over waren. Weet iemand van jullie of er een mogelijkheid is om de trappen te vermijden in de Arena? Heb namelijk 3/4 weken terug een heup operatie gehad.

25-07-2022 16:20

Dubbelvla +8409

je kunt kijken of je een trauma-helikopter kunt inhuren om je naar je vak te laten droppen. sterkte met je herstel!

25-07-2022 16:40

Ferd +38433

met de helicopter het stadion in gebeurd alleen in Rotterdam Zuid.

Je kan de klantenservice even mailen, er zijn liften aanwezig en ze kunnen je op de 'lift-lijst' zetten

26-07-2022 03:22

Koekepeer +1453

Ik zou fancare even vragen of je met de lift kan.

25-07-2022 18:17

Rasmussen +25823

Lift regelen. Mijn ervaring op Zuid is dat je dan op 1 of 2 kunt uitstappen net waar je wil. Geen controle.

25-07-2022 18:20

Koekepeer +1453

Oh kijk, dat zijn tips. Even krukken kopen dus

30-07-2022 10:38

Robertini +39129

Grote uitgaves, maar wel giga inkomsten en de meeste spelers die we gehaald hebben zijn investeringen die over een paar jaar waarschijnlijk het veelvoudige waard zijn. Enkel bij Bergwijn heb ik twijfels of hij meer waard wordt (kan natuurlijk wel), maar de rest gaat over een paar jaar waarschijnlijk voor 50+ weg, zoals Martinez. Investeren is het, als meer dan de helft slaagt, verdien je het zo terug.

25-07-2022 16:19

Danish_dynamite +1581

Ja grote uitgave, maar wel aan allemaal spelers met een enorme restwaarde die ook allen een langdurig contract hebben getekend. Verwacht van allemaal wel dat ze redelijk tot zeer goed gaan presteren, maar zelfs bij redelijke prestaties voor 2/3 seizoenen zijn ze allemaal nog jong en zal hun transferwaarde niet ver gedaald zijn. Bij de speler(s) die wel uitstekend presteren zullen weer verkocht worden voor 50+ miljoen. Dus gewoon hele goede aankopen.

25-07-2022 16:04

Jeffsajax +1895

Timber incoming...
Welkom thuis, kun je wel het nonchalant van jezelf afgooien?

25-07-2022 16:01

AjaxHoorn +32989

Zou ik echt heel leuk vinden

25-07-2022 16:07

AFCA-1983 +17723

Timber is kandidaat rechtsback met een deal waarin spelers daarheen gaan.
Bron: hamstelaar twitter..

https://twitter.com/hamstelaar/status/1551495716350083072?s=21&t=7dpI0OrRDwysNjP1FlZCaQ

25-07-2022 15:52

Nr.10 +111023

Klaiber..?

25-07-2022 16:30

Ajacied1995 +10789

Ook niet goed genoeg voor cl niveau, kun je net zo goed gewoon rensch de kans geveb

25-07-2022 16:44

Robertini +39129

Hamstelaar is nou niet echt per se een betrouwbare bron.

Q Timber is veel beter als middenvelder, zou dit nogal dom vinden. Heeft vorig seizoen 1x als rechtsback gespeeld en in z'n carriere maar 12 keer, zelfs vaker als buitenspeler (20x) dan als back.

25-07-2022 16:47

Sampaoli +39169

Hamstelaar is wel degelijk een betrouwbare bron. Verder met je verhaal wel eens.

25-07-2022 17:25

Robertini +39129

Hij zit er vaak genoeg naast, zo had hij ook vernomen dat er een andere CV zou komen en dat Bassey niet zou komen, plus waren we overgeschakeld op een andere spits omdat Brobbey te duur was. Het kan natuurlijk dat we wel met die jongens bezig waren, maar het lijkt mij geen insider, gewoon een speculant.

25-07-2022 17:30

AFCA-1983 +17723

Eerste zijn is totaal niet waar.. zeer zeker wel betrouwbaar.

25-07-2022 17:49

InOvermarswetrust +3003

@Robertini: ik volg Hamstelaar al vrij lang en herken geen enkele zin uit jouw post. Hamstelaar is misschien wel de meest betrouwbare op dit moment. Hij was met álle aankopen de eerste die het bracht.

25-07-2022 23:26

Robertini +39129

Je kunt gewoon terugscrollen op zijn twitter en zien waar ik het over heb. Daar is verder ook niets mis mee, want hij beweert zelf ook niet per se dat hij een betrouwbare bron is.

26-07-2022 01:28

Ferd +38433

Hamstelaar is tot nu toe best betrouwbaar gebleken.

26-07-2022 03:24

Ferd +38433

Die andere CV stond wel op een lijstje bij Ajax, en Hamstelaar had het over interesse van Ajax, niet dat die jongen zeker zou komen. Huntelaar stond zelfs op de foto met z'n zaakwaarnemer, dus links waren er zeker.

26-07-2022 03:25

AlexLitmanen10 +14370

Hamstelaar kan best betrouwbaar zijn. Maakt niet uit, hij geeft hier toch gewoon zijn mening? ‘Ik vind….’

26-07-2022 08:07

Robertini +39129

Dat is hoe hij al z'n geruchten formuleert

26-07-2022 09:43

AlexLitmanen10 +14370

Er staat een fout in de titel:

Ajax (op gebied van transferuitgaven ❌ ) op niveau van Europese topcompetities

25-07-2022 15:23

Robertini +39129

gewoon een ook toevoegen.

Ajax is ook op gebied van transferuitgaven op niveau van Europese topcompetities.

25-07-2022 16:51

S_020 +4104

Niet bepaald het gebied waarop we structureel met de absolute top moeten willen concurreren.

25-07-2022 15:16

Eurysaces +29513

Zie inderdaad liever dat sommige spelers langer blijven. Ik ben bijvoorbeeld erg blij met Bassey als vervanger, maar had toch liever nog een jaar naar Martinez gekeken. Gravenberch en Haller voor Bergwijn, Conceicao en Brobbey, is dan weer een uitstkende deal.

25-07-2022 15:25

AjaxAdam1900 +3676

Off: er zijn kaarten vrijgekomen voor de Johan Cruyf Schaal. Dus als je nog wil gaan, moet je snel wezen

25-07-2022 14:51

Heldhaftig +11456

Tijd dus om Frimpong te halen

25-07-2022 14:41

Oxxer +163876 moderator

Heb jij enig idee wat Frimpong die nog een contract voor 3 jaar heeft moet kosten?

25-07-2022 14:42

Oxxer +163876 moderator

Maw jij weet het niet, ik hoef niet eens te kijken naar zo een YT film.

Frimpong kost minimaal €25M of meer onder voorbehoud dat Leverkusen hem wil verkopen.

25-07-2022 14:49

Delaney +14740

Als je dat maar weet, hij is in ieder geval wel een hele goede optie voor als rechtsback bij Ajax.
Mocht Ajax daadwerkelijk interesse gaan tonen dan zou ik dat zeker toejuichen.

25-07-2022 16:59

AlexIbarra +19238

Ik ken een aantal van de spelers niet moet ik toegeven maar zo te zien haalt Leeds behoorlijk wat middelmaat binnen voor die 106 miljoen..

25-07-2022 14:40

Altijdindestraat +39950

Gerucht: Ajax wil Q.Timber polsen voor rechtsback positie.

BERGWIJN_____TADIC_____ANTONY
______________KUDUS
_______TAYLOR_______BLIND
WIJNDAL___BASSEY___GEBROEDERS TIMBER
_____________PASVEER

25-07-2022 14:26

036AFCA97 +146646

Helemaal eens met deze opstelling. Genieten!

25-07-2022 14:32

Jensajax14 +329

Ik begrijp nooit waarom berghuis bij iedereen uit de opstelling verdwijnt, heeft t goed gedaan volgens mij

25-07-2022 14:42

Altijdindestraat +39950

Hij brengt niet wat ik ervan verwacht had. Twee wedstrijden heb ik het gezien en toen speelde hij perfect. Ik vind Kudus en Taylor nu beter, Blind gaat er niet snel uit.

25-07-2022 14:47

AlexLitmanen10 +14370

Ik ben het eigenlijk met beide eens.
Berghuis hoort in de basis, maar Kudus verdiend het ook gewoon. Dus laat die maar starten tegen Shaktor

Rete goeie opstelling trouwens, ik zou wel blind en Taylor omdraaien. (Blind = links, Taylor vooral rechts)!

25-07-2022 15:06

Flipper33 +6826

Apart en Q Timber is toen gegaan omdat die geen Rechtsback wou staan

25-07-2022 15:10

3sterren +20205

@Flipper33
Niet als tweede of derde keus ...

25-07-2022 17:26

KBouter +4122

Blind daar?

25-07-2022 17:01

Steffenhagen +37818

Het verschil met de andere big spenders in Europa is dat Ajax nog veel meer heeft verkocht . Er is geen tweede club die de inkomende transfers volledig financiert uit de uitgaande transfers .

25-07-2022 14:25

Snellejapie +11401

Mooi, de eerste overwintering is dus al binnen.

25-07-2022 14:08

036AFCA97 +146646

Off topic:

Ik ben bang dat we een heel zwak team gaan zien tegen Shakthar. Heb het gevoel dat de halve selectie corona heeft. Ineens is het stil rondom Ajax, geen interviews meer, geen trainingsvideos of story’s op Instagram meer.

Maar misschien heb ik het fout! Laten we het hopen.

25-07-2022 13:55

05AFCA +36

Ik begreep vanuit het Instagram account van van der Sar dat ze vandaag weer de voorbereiding gaan oppakken. Misschien dat we vanmiddag wel wat gaan zien op de Ajax social media accounts.

25-07-2022 14:05

036AFCA97 +146646

Ah top, ben benieuwd en hoop Conceicao te gaan zien!

25-07-2022 14:13

DankzijCruijff +48682

Waarom zou je daar bang voor zijn? Die wedstrijd gaat werkelijk nergens over.

25-07-2022 16:34

036AFCA97 +146646

Omdat ik gewoon lekker voetbal wil kijken en Ajax in de beste opstelling wil zien.

Bang is een groot woord. Zou het vooral zonde vinden. Het is een lekkere pot voor de basis 11 om in het ritme te komen.

25-07-2022 17:10

Odysseus +14251

Geen paniek!

25-07-2022 17:11

Ferd +38433

Je hoort een dag niets en je komt dan maar tot de conclusie dat de halve selectie ziek is. Je kijkt teveel films en series!

26-07-2022 03:29

Didulica87 +2304

Bizar! Aantal jaar geleden moesten we het doen met Kolbein S en Tobias Sana. Chapeau Ajax!

25-07-2022 13:49

Web +178830

Toen ben je al de goede weg in geslagen
Ook waardering voor Frank de Boer toen

25-07-2022 13:53

Eurysaces +29513

Begonnen met Johan natuurlijk, toen zijn noodzakelijke veranderingen doorgevoerd. Frank die in die onrust stabiel bleef en keer op keer kampioen van Nederland kon worden, heeft zeker bijgedragen bij het verhogen van het salarisplafond en hogere uitgaven.

25-07-2022 14:21

Web +178830

Hoeveel is er binnengekomen
Dat nemen ze maar even niet me

Neemt niet weg dat Ajax ook op moet letten, niet boven zijn stand leven

25-07-2022 13:43

Eurysaces +29513

Ik heb het idee dat we met Onana, Mazraoui, Martinez, Tagliafico, Gravenberch en Haller een flinke hap uit ons salarishuis genomen hebben. Ik denk dat we met Wijndal, Bassey, Conceicao en Brobbey flink hebben bespaard. Bergwijn kan er wel flink ingehakt hebben.
Volgens mij heeft Ajax met het salarishuis goede zaken gedaan.

25-07-2022 14:26

Goudhaantje89 +5425

Moet toch echt meer geld uitgegeven gaan worden

25-07-2022 13:31

TJHooker +3938

Er is niet heel veel meer….

25-07-2022 13:39

Oxxer +163876 moderator

Vind jij het als PSV fan gezellig op Ajax Showtime?

25-07-2022 13:55

036AFCA97 +146646

Hahahah echt he, alleen maar hoopvolle comments over een vertrek van Antony. Valt verder niet op.

25-07-2022 13:56

Goudhaantje89 +5425

Haha ik ben geen psv fan hoor 😅

25-07-2022 14:02

Oxxer +163876 moderator

Met constant onnozele vragen en opmerkingen over Antony laat jij een bepaalde indruk achter. Net een haperende TL Buis.

25-07-2022 14:11

Ferd +38433

nee hoor, jij bent geen psv fan. En water is niet nat.

26-07-2022 03:30

Mike1 +5342

Wat een paniek om niks; Ajax heeft minder uitgegeven dan wat ze aan inkomsten hebben binnen gekregen

25-07-2022 13:26

Starring +4675

Het geld rolt in Amsterdam zoals het hoort en Ajax toont serieuze ambitie. Ben er blij mee. Zolang het aantal miskopen laag gehouden wordt en eigen jeugd niet vergeten wordt, kunnen we lang mee blijven doen met de grote jongens in Europa.

25-07-2022 13:25

jerryisthename +31737

Kun je nagaan, dit zonder vele honderden miljoenen uit tv-rechten (+ het verkopen van een deel van die rechten voor honderden miljoenen euro's), overheidssteun (lees: Europese steun), vage constructies, enz.
Gewoon financieel gezond en dat allemaal dankzij...juist; jezelf! 👏🏼
Samen met Bayern clubs waar je wat dit betreft alleen maar respect voor kan opbrengen, naast natuurlijk de geroemde jeugdopleiding, vele prijzen en de rijke historie.

25-07-2022 13:21

OwenStevenDalberg +27486

En dan maar hopen dat Schreuder er een goed team van kan smeden. Want ik moet er niet aan denken wat de gevolgen zijn als we buiten de top 2 vallen (CL kwalificatie).

25-07-2022 13:20

AlexIbarra +19238

Een 2e plaats zou al dramatisch zijn.
Buiten de top-2 hoef je voorlopig volgens mij idd niet aan te denken.

25-07-2022 16:00

Dolblij +45019

Dan blijf het te hopen dat je elk jaar een mooie klapper maakt, zoals dit jaar met Martinez. Zonder zijn transfer waren de uitgaven dit jaar stukken lager geweest.

25-07-2022 13:11

mokum007 +6522

En kampioen worden, want dan spelen we champions league en dat is een vette pot wat binnen stroomt

25-07-2022 13:23

3sterren +20205

Maar ik had hem er liever bij gehouden, dan hadden we hem niet hoeven te vervangen ...
; )

25-07-2022 17:42

Oxxer +163876 moderator

Dat is hartstikke leuk maar net als pot 1 zegt dit niet alles, het streelt het ego van de fans. Ajax moet extreem goed presteren in de Champions League om dit vol te houden. Financieel kan Ajax niet mee met de grote competities en kan het ook mis gaan waardoor rode cijfers een optie is.

25-07-2022 13:07

noppenkoning +41173

Begroting is toch nog steeds ingericht op alleen plaatsing CL? of is dit verandert?

25-07-2022 13:17

Oxxer +163876 moderator

Met aankopen van > €30M in combi met hoge salarissen en slechte resultaten gaat het op termijn niet goed.

25-07-2022 13:23

TJHooker +3938

Allemaal wel heel erg kort door de bocht dit. Natuurlijk moet er geld binnenkomen en dat gebeurt veelal door verkoop. De investeringen die Ajax doet zijn gebaseerd op de verkoop van spelers. Liquide middelen zijn helemaal niet groot met een slordige 18mil op de bank. De uitgaven worden pas gedaan als er iemand verkocht wordt. Als je dan ook zorgt dat je salarisberekeningen meeneemt in een soort van reservering, kan het lang aan. Misschien kan je een keer een jaar minder uitgeven maar dat is niet het einde van de wereld. Jeugd zal hier ook een rol in blijven spelen.

25-07-2022 13:35

Oxxer +163876 moderator

''Allemaal wel heel erg kort door de bocht dit ''

Er zijn jaren dat spelers verkopen tegenvallen, geen kampioenschappen, geen Champions League, pandemie, slechte lichting jeugd etc etc. Ajax heeft niet de financiële middelen dit jaar in jaar uit vol te houden. Als jij dat anders ziet prima.

25-07-2022 13:47

Dennis129 +11877

Na volgend jaar is de kans levensgrootbdat zelfs de nummer twee CL speelt. De kans dat Ajax geen tweede wordt is bijna te verwaarlozen. Dus dat geen kampioen een jaartje hoeft geen probleem te zijn en geen CL is ook niet heel groot. Mocht het desondanks 1 keer gebeuren is dat op te vangen. Kijk eens naar de selectie van Ajax. Zoveel langlopende contracten. Zo ongelooflijk veel kapitaal op het veld staan. Deze huidige selectie gaat (hetbis idd leip) honderden miljoenen opleveren. Binnen een jaar alleen Antony en Timber waarschijnlijk al 100 miljoen.

25-07-2022 14:39

Oxxer +163876 moderator

Staat dat nu al vast? of is weer een seizoen zoals vorig jaar nodig?

25-07-2022 14:41

Libero +19108

Verkopen zijn nog steeds hoger dan aankopen deze zomer, er zijn naast erbij ook een paar flinke salarisposten komen te vervallen, dus het zal denk ik wel meevallen of het salarishuis omhoog zal gaan, even afwachten of er nog wat Magalláns e.d. vertrekken.

25-07-2022 20:52

036AFCA97 +146646

Dit is toch een beetje alsof je met allemaal rijke jongens omgaat terwijl je zelf niet zoveel geld hebt. Riskant hoor.

25-07-2022 13:06

Oxxer +163876 moderator

Juist, iets wat veel zweefmolens op AS niet willen zien.

25-07-2022 13:11

frenkiedejong53 +9792

Het is een moeilijke spagaat.
Willen en kunnen concureren aan de ene kant, financieel niet al te veel risico.

25-07-2022 13:12

Eurysaces +29513

Was het met de aankoop van Ziyech en Neres dat ook het salarisplafond omhoog is gegaan? Vanaf dat moment heeft Ajax meer dan 650 miljoen binnen gehaald uit transfers en daarvan iets meer dan de helft uitgegeven aan nieuwe spelers. Dat klinkt een stuk minder riskant dan een lening of een afhankelijkheid van een suikeroom.
Van die rijke kindertjes waar we mee om gaan, zijn we degene die werken.

Zo lang Ajax niet meer uitgeeft aan transfers dan het binnen krijgt, zit Ajax wel goed. Zeker met de verhoging van de inkomsten uit de CL in 2024 en het Tv-contract dat in 2025 eindelijk afloopt.

25-07-2022 13:48

3sterren +20205

@036AFCA97
”Dit is toch een beetje alsof je met allemaal rijke jongens omgaat terwijl je zelf niet zoveel geld hebt. Riskant hoor.”

Riskant ?
Mwah.
Als je maar naar huis gaat als the boys ’piccolootjes’ gaan bestellen in plaats van bier.
Bovendien heb je later wel een hoop mooie herinneringen om aan de kleinkinderen te vertellen bij een open kampvuur ...
; )

25-07-2022 17:49

OntlastendeMiddenvelder +1987

Het zegt allemaal niet zoveel, want de transfermarkt is nog een maand open. Op 1 september hebben tientallen clubs meer uitgegeven dan Ajax, dat gewoon vroeg was (knap gedaan).

25-07-2022 13:06

willem1958 +8747

Ajax zit op niveau van de topclubs maar het verschil is wel dat Ajax een begroting heeft die een stuk lager is dan de topclubs.
Eigenlijk is het dus belachelijk dat dit gebeurt maar als er zo aan Ajax spelers getrokken wordt en er in sommige gevallen goed betaald wordt moet je wel mee want er komt ook wat binnen.
Des te belangrijker dat H2 de jeugdcontracten goed op orde houdt en niet zoals Overmars in sommige gevallen toch iets te nonchalant heeft gehandeld of te lang bleef wachten.

25-07-2022 13:06

Dirigent +6860

En dan staan onze torenhoge salariskosten er niet eens bij.

Plus Arsenal en al die andere grote clubs krijgen elk seizoen 100 miljoen plus tv gelden.

Wat wij doen is leuk voor nu maar spelen met vuur... uitgaven zijn te hoog

25-07-2022 12:59
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.