Ajax spekkoper op de transfermarkt: record aan uitgaven, nog veel hogere inkomsten

door Bart Veenstra 235

Bron Ajax Showtime

Ajax spekkoper op de transfermarkt: record aan uitgaven, nog veel hogere inkomsten

door Bart Veenstra 235

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax lijkt voorlopig de grote winnaar op de transfermarkt. De Amsterdamse club gaf van alle Nederlandse clubs het meeste geld uit, maar heeft daarnaast ook de meeste inkomsten van alle clubs uit de Eredivisie.

Foto: Copyright AFC AJAX

Met Steven Bergwijn, Owen Wijndal, Calvin Bassey, Francisco Conceição en Brian Brobbey werden tot nu toe vijf nieuwe spelers gecontracteerd. Totale kosten voor deze vijf spelers? Minimaal 85,6 miljoen euro. Inclusief bonussen kunnen deze uitgaven nog oplopen tot 92,1 miljoen euro. Voor Ajax zijn het de hoogste transferuitgaven ooit.

Uitgaven Ajax op de transfermarkt

Bergwijn was de eerste inkomende transfer van Ajax deze zomer. De aanvaller kwam over van Tottenham Hotspur en kost Ajax een vaste transfersom van 31,25 miljoen euro. Wijndal was de volgende aanwinst van Ajax. Hij kwam voor 10 miljoen euro over van AZ. De linksback had bij de Alkmaarse club een gelimiteerde transfersom in zijn contract laten zetten.

Bassey is de duurste verdediger die Ajax ooit heeft gekocht. De Engelse Nigeriaan kwam voor 23 miljoen euro over van Rangers FC. Deze transfersom kan middels bonussen nog oplopen tot 26,5 miljoen euro. Voor Conceição hoefde Ajax niet diep in de buidel te tasten. De Portugees had bij FC Porto een gelimiteerde transfersom van 5 miljoen euro in zijn contract staan.

Voor Brobbey betaalt Ajax meer miljoenen euro's. De vaste transfersom bedraagt 16,35 miljoen euro en middels bonussen kan die transfersom oplopen tot 19,35 miljoen euro. Rondom de transfer hangt veel sentiment bij de supporters. Zodoende legde technisch manager Gerry Hamstra eerder deze week tegenover onder meer Voetbal International uit waarom Ajax toch voor Brobbey is gegaan.

'Ik snap alle emotie en sentiment, maar het is onze taak en rol om daar feitelijk en analytisch naar te kijken', zei Hamstra. 'Kijk je naar een gelijkwaardige spits in Europa, dan ben je waarschijnlijk hetzelfde geld kwijt. Alleen zit bij ons het verhaal dat hij bij ons uit de wei komt, hier zijn opleiding genoot en op een bepaalde manier weggegaan is. Dat knaagt natuurlijk. Maar als je dat weglaat, wat lastig is, en je gaat naar Europa kijken, ben je dit soort bedragen kwijt.'

Aanwinsten Ajax Transfersom
Steven Bergwijn 31,25 miljoen euro
Owen Wijndal 10 miljoen euro
Calvin Bassey 23 miljoen euro (26,5)
Francisco Conceição 5 miljoen euro
Brian Brobbey 16,35 miljoen euro (19,35)
Totaal 85,6 miljoen euro (92,1)

Inkomsten Ajax op de transfermarkt

In de afgelopen periode vertrokken er ook meerdere spelers bij Ajax. Helaas voor de Amsterdamse club hield het geen transfersommen over aan de transfers van André Onana (Internazionale), Przemyslaw Tyton (FC Twente), Noussair Mazraoui (Bayern München), Nordin Musampa (FC Groningen), Calvin Raatsie (FC Utrecht), Gibson Yah (FC Utrecht), Steven van der Sloot (Schalke 04), Rio Hillen (De Graafschap), Danilo Pereira (Feyenoord) en Zakaria Labyad (onbekend). Deze spelers beschikten allen over een aflopend contract.

Ajax hield wel transfersommen over aan de transfers van Ryan Gravenberch, Dominik Kotarski, Liam van Gelderen, Sébastien Haller, Lisandro Martínez en Nicolás Tagliafico. Voor Gravenberch, die naar Bayern München vertrok, ontvangt Ajax minimaal 18,5 miljoen euro. Deze transfersom kan middels simpel te halen bonussen nog oplopen tot 24 miljoen euro. Voor Kotarski, die naar HNK Gorica vertrok, ontvangt Ajax 1 miljoen euro. De keeper maakte daarna een transfer naar PAOK Saloniki. Van Gelderen vertrok voor 450.000 euro naar FC Groningen.

Borussia Dortmund wist Haller over te nemen van Ajax en dat deed de Duitse club voor een bedrag van minimaal 31 miljoen euro. Middels bonussen kan dit bedrag nog oplopen tot 34,5 miljoen euro. Met het vertrek van Martínez maakte Ajax de grootste klapper op de uitgaande transfermarkt. De Argentijn verkast voor minimaal 57,37 miljoen euro naar Manchester United. Deze transfersom kan middels bonussen nog oplopen tot 67,37 miljoen euro. Voor Tagliafico, die naar Olympique Lyon vertrekt, ontvangt Ajax 4 miljoen euro.

NB: De afkoopsommen voor de transfers van Enric Llansana (Go Ahead Eagles) en Terrence Douglas (Roda JC) zijn nog niet bekend.

Vertrokken spelers Ajax Transfersom
Ryan Gravenberch 18,5 miljoen euro (24)
Dominik Kotarski 1 miljoen euro
Liam van Gelderen 450.000 euro
Sébastien Haller 31 miljoen euro (34,5)
Lisandro Martínez 57,37 miljoen euro (67,37)
Nicolás Tagliafico 4 miljoen euro
Totaal 112,32 miljoen euro (131,32)

Ajax boekt financiële winst op transfermarkt

Waar Ajax tot nu toe minimaal 85,6 miljoen euro en maximaal 92,1 miljoen euro heeft uitgegeven aan transfers, ontvangt de club minimaal 112,32 miljoen euro. De inkomsten kunnen bovendien - middels de bonussen - nog oplopen tot 131,32 miljoen euro.

Afgaande op de vaste transfersommen heeft Ajax tot nu toe een financiële winst geboekt van 26,72 miljoen euro. Worden alle bonussen behaald gaat het om een financiële winst van 39,22 miljoen euro. Zodoende heeft Ajax - ondanks zijn hoge uitgaven deze zomer op de transfermarkt - voorlopig een enorme financiële winst geboekt op de transfermarkt.

Hoe doen concurrenten PSV en Feyenoord het tot dusver?

PSV wist op de transfermarkt tot dusver al zeven versterkingen te halen voor het eerste elftal. Doelmannen Walter Benítez en Boy Waterman kwamen transfervrij over van respectievelijk OGC Nice en OFI Kreta. Middenvelder Xavi Simons kwam op zijn beurt transfervrij over van Paris Saint-Germain. Aanwinsten Ki-Jana Hoever (Wolverhampton Wanderers), Savio (Troyes), Jarrad Branthwaite (Everton) worden gehuurd.

Zodoende betaalde PSV alleen voor Guus Til en Luuk de Jong een transfersom. Beide spelers kwamen voor 3 miljoen euro over van respectievelijk Spartak Moskou en FC Barcelona. Tot nu toe gaf PSV dus 6 miljoen euro uit op de transfermarkt.

Qua inkomsten vergaarde PSV dankzij de transfers van Ritsu Doan (SC Freiburg), Mario Götze (Eintracht Frankfurt) en Michal Sadilek (FC Twente) tot nu toe 14 miljoen euro. PSV maakte tot dusver dus 8 miljoen euro winst op de transfermarkt. De Eindhovenaren zagen verder Eran Zahavi en Vincent Müller transfervrij vertrekken, terwijl Bruma wordt verhuurd aan Fenerbahçe.

Feyenoord gaf tot nu toe geld uit aan Javairo Dilrosun (4 miljoen euro) en Mats Wieffer (575.000 euro). Bij elkaar spendeerde de Rotterdamse club tot nu toe 4,58 miljoen euro op de transfermarkt. Tot nu toe werd er wel voor 41,3 miljoen euro verkocht. Luis Sinisterra vertrok voor minimaal 25 miljoen euro (kan oplopen tot 30 miljoen euro) naar Leeds United, terwijl Tyrell Malacia voor 15 miljoen euro (exclusief bonussen) transfereerde naar Manchester United. Bryan Linssen vertrok voor 1,5 miljoen euro naar het Japanse Urawa Red Diamonds. Zodoende maakte Feyenoord tot nu toe 36,72 miljoen euro winst op de transfermarkt.

De Rotterdammers raakten tot nu toe wel vijf/zes basisspelers kwijt en zullen zich nog moeten roeren op de transfermarkt. Naast Malacia, Linssen en Sinisterra zijn ook Til, Reiss Nelson en Cyriel Dessers vertrokken. Zij werden in het afgelopen seizoen gehuurd.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.

Lees meer over:
Plaats reactie

Wamberto +2968

In de praktijk is PSV wel een stuk duurder uit met al die transfervrije spelers. Zeker Simons en Bénitez zullen een aanzienlijke tekenbonus hebben ontvangen.

23-07-2022 19:15

Henkjanklaas +20686

Zit even psv te kijken. Nog veel zwakke plekken. Madueke leuke voetballer maar niet erg effectief. De jong matige voetballer die al dotten van kansen mist. Sangare kampioen bal verspelen en centraal achterin niet te best. Veerman speelt goed, mooie pases. Backs matig.

23-07-2022 18:45

Mike1 +5392

Volgens mij zijn de transferinkomsten hoger als je de inkomsten uit de doorverkooppercentages meetelt van Botman en de Ligt

23-07-2022 15:37

stopperspil +11264

Schreuder bij de NOS over Ihattaren na intensief contact: “ik weet ook niet wat er precies aan de hand is”.. Raar, dit gaat wel even duren.

23-07-2022 07:38

Andersen de man +2004

Zeg dan niks erover zou Alfred dan adviseren. Hij zou het wél moeten weten immers

24-07-2022 18:27

VakM +2201

Zoals iemand anders hier al schreef : het is wel kicken dat wij kunnen shoppen in de subtop van Europa. Tottenham, Glasgow, Leipzig, Porto. We zijn weer terug in Europa! En nu vasthouden die positie

23-07-2022 07:34

TheRiviera +5514

Ajax moet wel serieus oppassen wat betreft het spenderen. De club heeft bijna 100 miljoen uitgegeven aan 5 nieuwe spelers en dan laat ik salarissen nog buiten beschouwing. Als je met zoveel miljoenen aan kwaliteitsinjectie niet minimaal kampioen word kan je gerust spreken over een serieuze schande.

23-07-2022 04:54

Willem410 +3135

Ik vind dat je er wel 1 kleine kanttekening bij mag maken.
Het zijn wel 5 spelers die hun waarde mocht er niks geks gebeuren vast blijven houden de aankomende jaren.
Categorie Blind, Tadic, Klaassen, Berghuis zijn de laatste jaren ook miljoen aan uitgegeven maar dat geld zie je nooit meer terug.
En aan Daramy en Klaiber is samen ook 20 miljoen uitgegeven, net niet spelers die Ajax alles behalve naar een hoger niveau tillen en waarschijnlijk ook nooit meer het geïnvesteerde bedrag opleveren.
En kampioen worden is leuk en vooral voor ons supporters belangrijk maar CL spelen telt alleen voor de financiële huishouding van Ajax.
Dit kan de aankomende jaren als nummer 2 ook rechtstreeks.
In Eindhoven zitten ze ook niet stil dus dat word in de zwakke eredivisie gewoon weer heel spannend tussen hun en ons en dan kan het ook een jaar verkeerd vallen.

23-07-2022 08:32

NuchtereAjacied +2044

Vergelijk pruimen met pruimen. En komkommers met komkommers.
Dit niet diepgravend opiniestuk gaat over vergelijkbare gegevens: wat komt binnen en wat gaat eruit binnen een transfer window op basis van transfersommen. Is geen vergelijking van boekhoudkundige juridische verantwoorde en door accountants gecontroleerde kassastromen. Gewoon simpel. Niets meer, niets minder.

AJAX heeft de verplichting van openheid/publicatie van jaarcijfers. Die andere 2 niet. Dus op basis van feitelijke cijfers (incl. makelaars commissie) kun je nooit een vergelijk maken met de andere clubs. Natuurlijk zijn makelaars commissies zeer relevant maar als deze van anderen niet bekend zijn, moet je dan maar een beetje gokken voor de andere 2?? Niet dus.

Mijn conclusie is de volgende en ik vind het eigenlijk bizar dat ik dit nergens lees van de 'experts'. Want psv staat volgens mij aan de absolute afgrond.
AJAX presteert fantastisch op alle vlakken en MOET minimaal kampioen worden... en....en ...dat gaat ook gebeuren.

Feyenoord bouwt aan een redelijk succes, doen geen rare dingen, zijn niet afhankelijk van schimmige constructies (zoals psv) maar proberen in ieder geval op eigen kracht te bouwen aan een toekomst. Kansloos of niet: dit heet beleid. Op langere termijn.

psv wil koste wat het kost volgend jaar Champions League spelen en dus tweede worden. Want dan komen ze in de hemel. De hele gratis komende (maar wel dikke salarissen) enclave van Schmidt is weg. Transfer resultaat is belachelijk laag. Ze gaan over op huurconstructies van hele goede spelers (???). Volgens mij worden hele goede spelers of gehouden of verkocht. Verhuurd worden toch voornamelijk de twijfelgevallen? Het transfer resultaat blijft weer niks en eventuele deelname brengt dus helemaal niks extra's. Dit heet paniekvoetbal.

En dan vind ik de cijfers in dit stuk wel interessant: kijk wat feyenoord verdient binnen deze window en wat psv verdient. Met gehuurde spelers wordt dat echt niet beter. En natuurlijk zal feyenoord nog investeren dus vallen de cijfers anders uit.

Ik gun clubs beide niks, maar gezien het beleid wat gevoerd wordt, wens ik feyenoord een stabiele 2e plaats. Op afstand.

Hup AJAX. Heb vertrouwen. In onszelf.

23-07-2022 01:48

Squadron11 +2495

2e plek is voorronde CL he. PSV wil 1e worden.

23-07-2022 06:51

NuchtereAjacied +2044

ALS we aan het eind van dit seizoen 6e staan, plaatsen zich 2 clubs direct. Toch?

23-07-2022 11:51

Squadron11 +2495

Ja maar pas voor seizoen 2024/25

25-07-2022 00:16

HeldenVanAFCA +904

Totaal onverwacht!! Dat ajax het meeste geld uit zou geven van alle Nederlandse clubs....

23-07-2022 01:09

Mokum085 +0

Ik ben zelf blij met hoe H2 het oppakt deze zomer, het beleid van Ajax is dat het kapitaal op het veld moet staan. En met Bergwijn, Wijndal, Bassey en Conceicao heeft Ajax wel spelers binnengehaald die in de toekomst (normaalgesproken) nog wel geld gaan opleveren.

Wat mij betreft mogen er wel nog een jonge talentvolle keeper en een goede RB erbij. Dat zijn de enige posities waarbij de bezetting nu nog niet voldoende is.

23-07-2022 01:04

ST +23098

Ajax budgetteert een positieve balans uit transfers van minimaal 50 a 60M. Daar zit je nu lang niet op, ook niet met inkomsten uit opleidingsvergoedingen voor De Ligt, Botman etc. Als er nog wat komt tegen een transfersom zal er dan ook eerst verkocht worden. Zal op dit moment dus om huur of transfervrij moeten gaan. Maar Schreuder heeft zelf gezegd met de huidige keepers en backs het seizoen in te willen gaan maar nog wel graag een breekijzer voorin te willen hebben. Misschien Cavani of Benteke. Braithwate lees je ook veel maar dat is geen breekijzer.

23-07-2022 00:39

Squadron11 +2495

Zo werkt dat niet. Ligt er helemaal aan wie er verkocht wordt. Als Gravenberch verkocht wordt hou je netto alles over. Voor Haller staat er echter nog een afschrijving in de boeken. Je kan niet alles bij elkaar optellen en dan zeggen dat je 50miljoen moet overhouden.

23-07-2022 06:53

Aldinho_nl +1061

Dat gaat volgens mij niet op als ze het goed doen in de CL. Vorig seizoen was dat 70 miljoen. Dat maakt alles goed. Daarnaast ontvangt ajax ook nog transferinkomsten van voorgaande seizoenen. Clubs betalen allemaal in termijnen.

25-07-2022 21:05

The "O" +786

En volgend seizoen gaat er weer 100 miljoen (en de rest) binnenkomen.

22-07-2022 23:24

Prutser +2933

Qua financiën wordt er de afgelopen dagen zo simpel en kortzichtig geschreven. Hierdoor schetsen ze een compleet verkeerd beeld.
Oké hier hebben ze nog een beetje gelijk als je niet naar boekjaar en e.d. Kijkt. Helaas kijken ze alleen naar bruto bedragen. Ajax betaald van de verkochte spelers nog tussen de 10-20 procent aan commissies en premies. Hier heeft behalve de betrokkenen verder niemand zicht op.

Dit stuk kijkt verder ook totaal niet naar kasstromen of de jaarrekening. Beetje jammer dus.

22-07-2022 21:21

Ajaxxx2021 +362

Hier staan ook niet de extra inkomsten in zoals bij de transfers van De ligt.

22-07-2022 23:11

1991 +7787

ManUn verhoogt het transfer budget tot 190 miljoen POND voor Erik :')

22-07-2022 21:12

MankeNeliss +9814

Klopt geen ruk van, temeer omdat de meeste transfers over 3 a 4 termijnen worden verdeeld. Je kan niet alles optellen en klaar. Belastingdienst klopt ook aan etc.

22-07-2022 18:23

JanBiesbos +29458

Dat is over de winst en die belasting gaat volgend jaar omhoog voor alle bedrijven dus verstandig om dit allemaal nu te doen

22-07-2022 21:46

MarcoB1971 +4790

Ik mis ook de sommen van doorverkochte spelers zoals Botman en de Ligt. Levert Ajax ook best wel een bedrag op

22-07-2022 18:10

gi0vanni +7381

Plus dat er redelijk veel spelers vertrokken zijn waardoor er ruimte kwam in het salarisbuget. En transfers worden vaak zelfs in 5 jaar betaalt. Dus Ajax moet nog meer geld uit transfers krijgen. Daarin tegen moeten ze natuurlijk dus ook nog geld betalen en het tekengeld en bonussen zijn meestal niet bekend en dat kost ook miljoenen en laten we onze vrienden van de belasting ook niet vergeten.

22-07-2022 18:44

TheRiviera +5514

Ik had gisteren ochtend al Offtopic dit de bedragen geplaats via VI.nl. Destijds waren de inkomsten van Tagliafico en Botman al erbij gerekend. Wat betreft De Ligt word er nergens gesproken van een doorverkoop percentage zover ik kan vinden. Er is mogelijk wel een opleidingsvergoeding.

23-07-2022 04:45

Squadron11 +2495

Opleidingsvergoeding voor De Ligt komt in de buurt van de 3miljoen. Doorverkooppercentage moet je niet op rekenen. Dat gaat meestal over winst op een transfer.

23-07-2022 06:55

JanBiesbos +29458

Komt nog 4 milj bij van tagliafico
https://www.transfermarkt.nl/ajax-amsterdam/alletransfers/verein/610

22-07-2022 17:48

fc Barcelona_ke +19260

Schreuder heeft net interniew: niemand gaat vertrekken! en Ajax nog niet uitgewinkeld!

22-07-2022 17:08

Pietsnot +15019

Hij wilde nog een aanvaller. Ajax gaat voor het best haalbare. Dan toch Depay???

22-07-2022 20:18

pookie020 +3906

Dit is toch hilarisch. Ik hoor al die kakkies en boeren maar zeuren en klagen dat Ajax zoveel uitgeeft bladiebla, nou guess what?! ER KOMT NOG VEEL MEER BINNEN!!! WZAWZDB
Op naar een nieuw geweldig seizoen 💪🏻💪🏻

22-07-2022 16:30

michaellaudrup +4672

Die boeren hebben alles gekregen van de gemeenschap en Ajax heeft het eigenhandig verdient. En de kakkies…. Hahahaha wordt weer helemaal niets , helemaal niets 🤣.

22-07-2022 16:50

Drukwerk1968 +7127

Wat een kleuters zeg. Bah

22-07-2022 16:57

Redrum +96371

Als je een hoger niveau zoekt moet je misschien naar het discussieforum van Groenlinks gaan.

22-07-2022 17:08

Pietsnot +15019

Onzin, op Ajaxshowtime zit gemiddeld gezien meer hoog opgeleid publiek dan er bij Groen Links rondloopt

22-07-2022 20:20

robtjeajax +652

dit overzicht kan ok wel worden uitgebreid met de inkomsten(solidariteit) van de ligt botman enz. en de doorgegeven kosten als bonus doorverkoop% en solidariteitskosten

22-07-2022 17:36

TheRiviera +5514

Het probleem is wel dat die boeren keer op keer zware concurrentie kunnen bieden. Als we nou de beste zijn zoals iedereen dat roept dan moeten we eens kampioen worden door volledig te domineren in de Eredivisie tegenover elke club. Dan kunnen we tenminste stellen dat bijna 100 miljoen uitgeven het waard was.

23-07-2022 04:47

Flipper33 +6826

Hoop wel dat ze nog een Rechtsback halen

22-07-2022 16:21

michaellaudrup +4672

Rensch is het tot dus ver nog niet. Dan zou ik Baas het vertrouwen geven.

22-07-2022 16:51

afca1985 +21619

Baas is stijf links en gewoon een linksback, heeft helemaal niks met elkaar te maken

22-07-2022 16:55

fc Barcelona_ke +19260

mee eens. hij krijgt binnen 2 a 3 weken kans, zo niet dan gaat Ajax de back halen!

22-07-2022 17:09

Pietsnot +15019

Clinton Mata van Club Brugge!!

22-07-2022 20:21

fmol11 +1247

Grote kans dat deze transferperiode een paar spelers uit het rijtje Frenkie de Jong, Justin Kluivert, Dest, Ziyech, Dolberg en Noa Lang ook nog een transfer maken. Dat levert ook nog miljoenen op voor Ajax. Sowieso voor opleidingsvergoedingen, maar misschien ook nog wel voor doorverkooppercentages.

De vergoedingen voor De Ligt, Botman en Kristensen zijn al binnen.

22-07-2022 16:19

Dit is mijn club +10478

Hoeveel houdt Ajax over aan de transfer van De Ligt?

22-07-2022 16:20

Velibor30370 +4160

Ca. 2,6mio

22-07-2022 16:51

Mentir +2524

bijna helft van het PSV budget :O , gaat goed met zaken zo.

22-07-2022 17:19

Nr.10 +111831

@redactie. Er staat in deze tekst nu dat Feyenoord een ‘concurrent’ is van Ajax, dat lijkt me een vergissing.

22-07-2022 16:11

Redrum +96371

Hahaha jezus wat een blunder van de redactie

22-07-2022 16:15

Andronixos.c +8232

Misschien qua sfeer in het station, maar qua selectie kan het zo 7-0 worden in de Johan Cruijff ArenA

22-07-2022 16:42

Redrum +96371

Als de selecties blijven zoals ze zijn dan heeft Feyenoord een heel groot probleem in de Arena ja.

22-07-2022 17:10

Ajax4ever86 +3967

Niet eens qua sfeer. Meeste geluid, geschreeuw en geblaat komt van een stel iq-loze doorgesnoven dokwerkertjes. Heeft niks met sfeer te maken. Is gewoon kabaal

22-07-2022 19:46

Pietsnot +15019

De Arena en de Kuip doen niet veel voor elkaar onder wie sfeer. Toen de Arena nieuw was was het een betonbak, maar tegenwoordig is het gewoontopsfeer in de Arena

22-07-2022 20:24

Roels +1505

Ach ja, hoe moet je de nummer 3 anders noemen.

23-07-2022 01:07

Sprinter +2427

Het is weer bijna zaterdag! Ik ben benieuwd welke spelers er nu weer door onze Hamstelaar worden vastgelegd.

22-07-2022 16:04

Goudhaantje89 +5458

Als Antony verkocht wordt dan komt er vast een vervanger voor terug

22-07-2022 15:42

pookie020 +3906

Gaat niet weg, blijft gewoon.

22-07-2022 16:31

Altijdindestraat +40431

Man Utd blijft achter Antony aanzitten zal het dan toch nog?

22-07-2022 15:33

fc Barcelona_ke +19260

Als ze maar minimaal 90 miljoen euro willen neerleggen plus Laird prima! maar volgens mij heeft ie geen geld meer!

22-07-2022 15:35

Allesreiniger +3361

Gewoon Nee. Met de hoofdletter er gratis bij

23-07-2022 00:17

rich67 +6696

Het kan verkeren. Heel kort geleden nog veelal paniek bij aanvang transferperiode en kijk nu eens :-)

22-07-2022 15:32

godlike +3810

Precies dit. Paniek om niks.

22-07-2022 15:45

Odin2710 +2143

Die paniek is standaard hier...

22-07-2022 16:45

31xAjax +8022

Ajax wordt meer en meer een koopclub. 5 aankopen al dat worden er wellicht 6 of 7. Er wordt met geld gesmeten of het niets is. Gelukkig komt er ook veel binnen al moeten we niet te veel rekenen op de bonussen want die zijn echt moelijk te realiseren. Die van Haller zou wellicht kunnen als hij voorspoedig hersteld, maar die van Gravenberch en Martinez is een ander verhaal.....

22-07-2022 15:25

Saban +531

Ohja? Kan jij me ff vertellen wat de bonusvoorwaarden precies zijn? Daar ben ik wel benieuwd naar.

22-07-2022 15:30

Altijdindestraat +40431

Ja kopen van eigen jeugdspelers...

22-07-2022 15:33

ajaxcied4life +26118

Vertel. Wat voor bonussen zijn het precies. Ben erg benieuwd en ook waar jij deze informatie vandaan hebt?

22-07-2022 15:39

Flipper33 +6826

En Ajax verkoopt zeker niemand

22-07-2022 16:19

Tom Buter +253

Een top lichting als met de ligt frenkie de jong komt maar eens in jaren voor en nu wil Ajax aanblijven haken bij de Subtop van Europa dan zal je wel moeten.

22-07-2022 21:13

31xAjax +8022

Ik geef toch aan "ALS hij voorspoedig hersteld"

23-07-2022 08:15

Allesreiniger +3361

Ik gok juist voor haller dat het heel lastig wordt. Als die kerel aan de chemo moet, dan is het seizoen al voorbij voordat ie eraan begonnen is. Fingers crossed dat het anders gaat lopen.

23-07-2022 00:21

Allesreiniger +3361

Ik gok juist voor haller dat het heel lastig wordt. Als die kerel aan de chemo moet, dan is het seizoen al voorbij voordat ie eraan begonnen is. Fingers crossed dat het anders gaat lopen.

23-07-2022 00:21

HJC +8194

Winnaar op de transfermarkt ? Dat moet nog blijken
H2 hebben het heel goed gedaan
Maar je bent wel Mazzraoui, Martinez, Tagliofico, Gravenberch en Haller kwijt
Aanvallend lijkt er meer kwaliteit te zijn
Maar verdedigend is de balans duidelijk negatief

22-07-2022 15:24

goajaxgo +14193

Noem me een pessimist maar ik geloof geen seconde dat Antony gaat blijven dit jaar.

22-07-2022 15:18

MrPink +82148

Pessimist.

22-07-2022 15:20

goajaxgo +14193

Misschien volg ik teveel Britse social media.

22-07-2022 17:03

AlexLitmanen10 +14486

Is dat nog erger dan de tabloids?

22-07-2022 21:27

Ajax35 +4292

Prima transferperiode, maar blijf erbij dat ik met name de transfers van Bergwijn en Brobbey echt belachelijk hoog vindt. Dit valt H2 niet aan te rekenen, maar eerder het werk van Overmars inzake Brobbey. Wat betreft Bergwijn had Overmars ook al eerder kunnen toeslaan voor Ajax en dan was het een lager bedrag geweest volgens mij ( afgelopen winter liet ajax het nog op enkele miljoenen lopen, dacht ik).

22-07-2022 15:17

Drukwerk1968 +7127

Brobbey werd door zaakwaarnemers gek gemaakt en wilde zelf weg. Bergwijn ging niet door door de rvc. Je kunt niet Overmars dat in de schoenen schuiven.

22-07-2022 15:20

tmvde +2903

Zo is het en niet anders. Plus nog geld uit doorverkooppercentages en opleidingsvergoedingen van bijvoorbeeld Botman en De Ligt.

22-07-2022 15:14

Ajaciedbrad +8941

Haha psv 7 aanwinsten waarvan 2 gekocht

22-07-2022 15:12

Ajax27 +19263

Haha? 3 zijn er transfervrij gekomen... 1 groot talent, een keeper die de afgelopen jaren bij een Franse subtopper alles keepte en 1 ervaren doelman. Wat is daar lachen aan?

Dat Ajax 23 miljoen betaald voor een talentvolle verdediger die een half jaar goed heeft gepresteerd en een zelfopgeleide speler een jaar later voor 16 miljoen moet terugkopen, daar zullen ze in Eindhoven veel harder om lachen.

Vergis je niet, ik ben blij met de aankopen zelf... maar persoonlijk vind ik dat Ajax op dit moment veel te gemakkelijk met ontzettend hoge bedragen aan het smijten is.

We hebben al 91 miljoen! uitgegeven en er moet eigenlijk nog een rechtsback en een keeper bij. Als die 2 samen ook nog eens 20-30 miljoen kosten heb je 110-120 miljoen uitgegeven.... dat is gewoon erg veel.

Dus we kunnen PSV erg gemakkelijk uitlachen, maar met 6 miljoen uitgeven worden ze sowieso 2e en hebben ze een aardige selectie om Europa mee in te gaan. Of het de CL wordt of de EL, dat zullen de komende weken uitwijzen. Als ze de CL halen en daarmee de helft van de startinkomsten van Ajax 'afpakken' zullen ze nog harder lachen in Eindhoven.

Dus een beetje respect is denk ik op z'n plaats. Met 6 miljoen hebben ze hun selectie kwalitatief gezien echt wel verbeterd. Wij ook zeker weten, maar wel met 90 miljoen, het 15-voudige.

22-07-2022 15:22

fmol11 +1247

Het halen van huurspelers (Savio, Hoever en Branthwaite) en spelers met weinig restwaarde (De Jong) betekent dat PSV weinig kapitaal op het veld heeft. Ajax heeft erg veel spelers die in de toekomst waarschijnlijk met grote winst verkocht gaan worden. PSV heeft er maar een paar. Het verschil gaat de komende jaren alleen maar groter worden op deze manier. Zeker als PSV zich weer niet voor de CL weet te plaatsen.

22-07-2022 16:15

Dit is mijn club +10478

De helft van de startinkomsten "afpakken"? Je begrijpt toch wel dat dit gaat over de inkomsten uit de tv poule en die bedragen in totaal niet meer dan 5 of 6 miljoen (die Ajax dan zal moeten delen met Eindhoven). Zou ik niet wakker van liggen.

22-07-2022 16:25

Dit is mijn club +10478

Het feit dat Ajax een hele rits basisspelers is "kwijt geraakt" lees ik nergens terug in je betoog. Ook niet dat deze dus al 112 (en mogelijk 131) miljoen hebben opgeleverd. Wilde je deze soms vervangen met jeugdspelers?
En als je al 4 jaar op rij achter Ajax eindigt op de ranglijst en al 3 jaar op rij geen CL hebt gespeeld, dan zou ik niet weten wat er daar te lachen valt.

22-07-2022 16:34

Ajax27 +19263

Ik ben helemaal niet tegen transfers, dat hoor je mij nergens zeggen. Ik zeg alleen dat ik vind dat we te snel teveel uitgeven.

Ik vind dat je voor gearriveerde spelers die al een heleboel hebben gepresteerd best de portemonnee mag trekken. Tadic, Blind, Haller, Bergwijn... dat soort transfers snap ik.

Maar 16-19 miljoen betalen voor een spits die nog niets heeft laten zien en transfervrij vorig jaar wegliep, of 23-26 miljoen uitgeven aan een CV die een half jaar goed heeft gespeeld in Schotland, daar waar die club nog nooit meer dan 14 miljoen voor een speler heeft ontvangen, dat vind ik raar.

Ajax staat erom bekend om dat soort spelers jong, talentvol voor 'weinig' geld te strikken. Als wij 8 miljoen uitgeven aan 3 verschillende spelers die op 2-3 posities uit de voeten kunnen en er slaagt er eentje van... Dan heb je het goed gedaan. Als 1 speler van 24 miljoen een miskoop blijkt, dan is dat een dure grap. Een paar jaar geleden waren we prima in staat om spelers als Martinez, Sanchez en bijv. Milik voor weinig geld te strikken en sterk te verkopen. Ajax is geen top-10 club dje gemakkelijk met dit soort bedragen kan gooien. Wij zijn een top-20 club die erg afhankelijk is van de inkomsten van transfers. Dan moet je realistisch zijn en net in iets andere vijvers vissen als het gaat om talenten, al hoeveel er vanuit eigen transfers binnenkomt.

23-07-2022 01:26

Ajax27 +19263

Psv heeft al vaker huurcontracten weten om te zetten naar koopcontracten in het verleden. Een 20 jarige Hoever zie ik best na 1 of 2 jaar huur voor een 3e jaar een contract tekenen bij PSV ok vervolgens voor een hoop geld te vertrekken.

Als ze door een speler die altijd garant staat voor een deel goals met de Jong verder komen in Europa, is dat ook weer goed voor andere spelers eromheen.

Gakpo, Madueke, Veerman, Til, Sangare, Xavi, Teze, Boscagli, Vertessen... meer dan genoeg spelers daar die waarde vertegenwoordigen en potentieel veel kunnen opbrengen.

Ik denk dat het allemaal wel meevalt hoe groot dat verschil zal zijn. Alles valt of staat straks met het wel/niet behalen van CL. Als PSV erin slaagt om de komende jaren groepsfase CL te halen zul je dit ook snel terugzien in de waarde van de spelers.

23-07-2022 01:42

Dapperestrijders81 +2111

Hallo, doorverkoop Botman en opleidongsvergoeding de Ligt?

22-07-2022 15:07

vandenhaas4 +15156

Die komen er nog bovenop inderdaad.

22-07-2022 15:08

Ajaxfan31183 +16391

En dan zal braithwait nog wel komen aangezien Schreuder die graag wil hebben en nog hopelijk een goede rechtsback. Of ze moeten nog een goede CV erbij halen zodat timber Rb kan staan. Want met rensch en klaiber ja daar heb je niet veel aan. Toen rensch net kwam kijken bij het eerste heeft hij het echt geweldig gedaan maar afgelopen seizoen was het echt drama met hem .

22-07-2022 15:05

MosesD +14730

Weet bijna zeker dat Antony ook nog vertrekt (bij juiste bod uiteraard). Ihataren en Conceicao mogen het uitvechten. Zou dan wel een hele goede rechtsbback kopen.

22-07-2022 15:04

Ajax27 +19263

ALS er een goed bod komt wel ja. Maar een tijdje was alleen United heel concreet. Zij wonnen echter hun eerste oefenduels overtuigend dus de directie daar zitten zich nu hardop af te vragen of een dergelijke dure transfer wel nodig is. Want je praat dan over een bedrag van 65-75 miljoen. Ook voor United zijn dat gewoon toptransfers.

22-07-2022 15:29

MosesD +14730

Ten Hag wil hem blijkbaar heel graag halen. Ze hebben het geld.

22-07-2022 15:35

Pietsnot +15019

Nu nog Depay en Wijnaldum binnenharken for the win!

22-07-2022 15:01

Drukwerk1968 +7127

Die hebben we echt niet nodig. Daarnaast is het salaris van wijnaldum veel te hoog.

22-07-2022 15:22

Hziyech15 +2197

Haha alsjeblieft niet wijnaldum

22-07-2022 15:35

Pietsnot +15019

Het salaris dat hij nu krijgt zeker. Maar dan ga je er van uit dat hij dat nog steeds wel hebben

22-07-2022 16:17

Pietsnot +15019

Onzin natuurlijk, is gewoon een Oranjespeler die de CL gewonnen heeft die is echt niet te slecht om bij Ajax in de basis te spelen

22-07-2022 16:18

Drukwerk1968 +7127

En voor wie in de plaats?

22-07-2022 16:40

frenkiedejong53 +9792

Wijnaldum raakt sinds 1,5 jaar geen knikker meer en is nog slechts een karikatuur van zichzelf.
Die komt bij Ajax ook niet aan het spelen toe.

22-07-2022 16:40

HallelujahAmsterdam +10649

Wat een heerlijke week voor een ajacied hé.
Zalig.
Niet alleen de top transfers , maar ook (aanstaande) verlengingen van Unuvar , Taylor en Timber.
Dat is lekker op het strand zitten hoor boys.
Nou nog kijken wat de trainer ermee kan.

22-07-2022 14:49

EricAjax1 +7608

Taylor en Unuvar hebben al verlengd toch? Timber op zeer korte termijn ook definitief

22-07-2022 14:55

HallelujahAmsterdam +10649

Ja , alleen Timber nog. Die andere 2 eerder al. We hebben er even op moeten wachten , maar dan toch. Heerlijk

22-07-2022 15:19

Eurysaces +29583

Ajax zou aan deze transferzomer dus ongeveer 39 milioen over kunnen houden, dat is gewoon extreem goed gedaan tot nu toe.

Alle spelers die we hebben aangetrokken, zijn in principe ook spelers die met (flinke) winst doorverkocht kunnen worden. Daar zitten geen Klaibers of Labyads tussen, waarvan je weet dat ze nooit beter zullen worden. Hoogstens is het winstpercentage op Bergwijn wat lager..

22-07-2022 14:44

Ajax27 +19263

Hoe kun je dat nou vooraf zeggen?
Wie zegt dat Bassey echt zo goed is en binnen ons systeem past? Wie zegt wat de aankopen doen met de verhoudingen binnen het team? Waar gaat Tadic een plek krijgen? In de spits? Op 10? Of vaker op de bank? Blind, Klaassen en Berghuis? Als 1 of 2 of zelfs alle 3 de spelers op de bank belanden... blijft de sfeer dan zo relaxt als de afgelopen seizoenen. Blijft Brobbey fysiek in orde? Hij heeft de afgelopen 3 seizoenen 9 blessures gehad en daarmee 36 wedstrijden gemist, dat is een volledig seizoen. Wie zegt dat ie hier even 40-50 wedstrijden gaat spelen en daarin 30-40 goals over alle competitie gaat maken? Want dat verwachten de mensen wel als je zo'n bedrag voor een jong talent betaald. Wijndal... jaren is er twijfel over geweest of ie wel goed genoeg was voor de top in NL, of ie wel goed genoeg was voor het NL elftal. Hij is gegroeid, dat zeker, maar wel weer een speler van AZ. Hoeveel spelers die het bij AZ goed deden hebben het daarna nog beter bij ons gedaan? De druk bij Ajax is anders, het moeten presteren is echt iets anders.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt blij met Bergwijn, Brobbey, Wijndal, Bassey en Conceicao. Maar we moeten onszelf niet al rijk rekenen terwijl er nog geen wedstrijd is gespeeld. Er zijn ontzettend veel factoren waardoor onze aankopen ook kunnen falen.

Dus ja... wij geven 90 miljoen uit, PSV 6 miljoen... heel benieuwd of we dat 15-voudige verschil ook terug gaan zien op het veld. Ik hoop het van harte, maar we weten nu nog niets.

22-07-2022 15:38

7172AFCA7395 +10418

@27 Ben het wel eens met jouw kritische houding.
040 heeft mogelijk een betrouwbare keeper nu en daar
hebben ze vorig seizoen het kampioenschap verloren.
Maar elke andere kampioen dan Ajax zou toch wel
een aanfluiting zijn.Die JCS partij mag dan van mij
ook best wel spannend worden.

22-07-2022 16:02

Ajax27 +19263

Eens, met een betere keeper waren zij 'gewoon' kampioen geworden.
Feit is dat er buiten Ajax en PSV weinig tegenstand is. Alleen door foutjes, zoals Ajax ook een paar wedstrijden per jaar gelijk speelt of zelfs verliest terwijl de selectie 100 x beter is dan de tegenstander, verlies je punten.

Dus ondanks dat we 15 x zoveel dit jaar uitgeven, als we 1 foutje teveel maken wordt PSV kampioen en kun je fijn voorrondes CL gaan spelen. aan het begin van het seizoen, waar we net zoals nu op het laatste moment onze selectie bij elkaar hebben en we nog niet op elkaar ingespeeld zijn.

22-07-2022 16:07

7172AFCA7395 +10418

Laat PSV maar die groepsfase CL halen.
Zal ik ook niet om malen. Max weerstand doordeweeks.

22-07-2022 16:21

Berghuis +14473

Conclusie als je na de volledige winst kijkt hoeft Ajax volgend seizoen geen dragende speler te verkopen om aan die 50 miljoen te komen.. Daar ben je nu al bijna. Ajax geeft veel uit, maar haalt nog véél meer binnen.

22-07-2022 14:41

Jeffsajax +1895

Kunnen we het woord ''spekkoper'' vervangen door; Ajax zet een stabiel beleid neer en genereert positieve inkomsten in de huidige transfer window.

We zitten niet in een casino

22-07-2022 14:31

Moooo +4010

Mooi stuk, duidelijk beeld van een Ajax, PSV en Feyenoord.

Ben benieuwd wat de clubs nog gaan halen/verkopen.

22-07-2022 14:16

KingOfTheMatch +7088

Lijkt erop dat zo'n functie door 2 man nog beter uitgevoerd wordt. Uiteraard spelen veel meer factoren mee, maar met alleenheerser Marc hebben we veel goeie dingen gezien maar misschien ook wel veel potentie misgelopen wat we nooit te weten zullen komen.
Kortom H2 pakt goed door, chapeau!

22-07-2022 14:11

Jarisuarez +1538

Spekkoper? Eerst moeten deze zakken geld op het veld presteren...

22-07-2022 14:11

Tecmessa +1805

Haha, lijkt mij ook niet de juiste term hier nee. Maar we zijn tot nu toe wel de winnaars qua saldo.

22-07-2022 14:33

fc Barcelona_ke +19260

selectie zou beter geweest als we Klaiber, Schuurs, Magallan, Pierie en Bande proberen verkopen, nieuwe back en verdediger halen. Sepp vd Berg huren met optie tot koop als stand in voor Timber, goede back die jullie graag willen met laird!

22-07-2022 14:10

Ferd +38681

Als jij 10 miljoen wint in de Staatsloterij dan klaag je nog dat het geen 12 miljoen was he?

22-07-2022 14:27

OwenStevenDalberg +27727

Hoezo is dit nou klagen? Als je van het geld wat ze opbrengen betere vervangers kunt halen, dan is dat een win-win situatie toch? Ajax wordt er sterker van en deze jongens maken elders meer kans op speeltijd.

22-07-2022 14:38

Ferd +38681

Altijd meer willen en nooit tevreden zijn is een mentale ziekte

23-07-2022 09:41

nuff-said +1653

Deze spelers zijn gwn niet te verkopen. Ze hebben zich zelf en ajax zo'n slechte dienst bewezen dat ze niet verkoopbaar zijn. Tuurlijk zijn er clubs die ze willen maar deze clubs kunnen niet aan de salarissen voldoen die ze nu verdienen. En dat is het probleem van grote clubs. Je kan het gwn niet veroorloven om slechte aankopen te doen want dan zit je gwn vast aan ze tot dat hun contract verloopt. Dat heeft ten Hag nu goed door. Hij wilt echt alleen maar juiste aankopen doen, daarom wacht ie zo lang om Frenkie te halen. Meeste trainers zouden al zijn doorgehakt naar een andere speler alhoewel ik hoor dat sangare van psv in beeld is daar. Als dat waar is dan weet ik niet waar ie in gods naam mee bezig is. Maar met de huidige beleid van ajax heb ik wel het gevoel dat alles wat we nu gehaald hebben een hit en geen mis is.

22-07-2022 14:41

Drukwerk1968 +7127

Moeten er a clubs zijn en b vervangers komen

22-07-2022 15:23

FlyingDutchMan +17318

Geld moet rollen!

22-07-2022 14:09

AjaxMiddelburg +2956

Al die wisselingen, even dubbel checken of iedereen is ingeschreven 😅 in ieder geval top zomertje. Spelers die direct inzetbaar zijn en voor de toekomst. Dit is beleid voeren.

22-07-2022 14:08

Benleiden +7280

Belangrijkste is:
Allemaal spelers die een meerwaarde hebben en die nog jong zijn en dus nog veel groeipotentie hebben. Maw er staat veel kapitaal op het veld. Niet normaal veel zelfs!

22-07-2022 14:02

7172AFCA7395 +10418

Een zak geld heeft idd nog nooit een doelpunt gemaakt,
maar in NL mag je met deze selectie eigenlijk niemand in
jouw buurt dulden.

22-07-2022 14:09

De Stift +7110

Prima. Nu nog een paar miljoen erbij optellen voor de transfers van Botman, De Ligt en De Jong. En de verkoop van Schuurs, Magalan, Pierie en Bande.

22-07-2022 13:59

een-tweetje +1324

Als schuurs word verkocht zullen we juist ook weer in de buidel moeten tasten.

22-07-2022 14:07

fc Barcelona_ke +19260

vd Berg van Liverpool huren met optie tot koop. als hij komende seizoen goed doet, hebben we al vervanger binnen voor nieuwe seizoen van Timber

22-07-2022 14:12

een-tweetje +1324

Heeft die het het afgelopen seizoen goed gedaan bij Preston North End dan?
Het verschil tussen Timber en Schuurs was voor vele supporters al een doorn in het oog.

22-07-2022 15:03

Leo8604 +2073

Ik schreef het gisteren al onder een ander topic maar ik kan me zo'n super transferwindow niet herinneren. De klasse van de selectie druipt ervan af, is prima in balans (misschien nog een rb). Er is weer een prima kampioenselftal samengesteld. Complimenten aan H2.

22-07-2022 13:54

Jake the Snake +17397

De laatste echte superwindows waren 2018 (Tadic en Blind die echt een succes zijn geworden) en daarvoor moet je terug naar de tijden van Van Basten die Sulejmani, Aissati, Oleguer etc. haalde (maar die helaas niet presteerden).

22-07-2022 14:31

Eurysaces +29583

We hebben natuurlijk ook een zomer gehad met Blind en Tadic, daar was ik ook erg blij mee. Daar stonden alleen wel Magallan, Bandé en Labyad tegenover, waarvan Bandé gewoon pech is, de rest hopeloos gescout.

22-07-2022 14:37

Ajax1114 +19393

Zou best goed zijn om wat meer liquide middelen te hebben. Gewoon zorgen dat je altijd een buffer hebt van 50 M. Je gaat ook niet elk jaar CL halen.

22-07-2022 13:52

7172AFCA7395 +10418

De kans dat Ajax vanaf nu elk jaar CL
speelt wordt met de dag groter.

22-07-2022 13:58
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.