Ajax-kassa rinkelt na derde CL-zege, premie voor achtste finale lonkt

door Bart Veenstra 35

Bron Ajax Showtime

Ajax-kassa rinkelt na derde CL-zege, premie voor achtste finale lonkt

door Bart Veenstra 35

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax is hard op weg om de achtste finales van de Champions League te bereiken en daarmee een financiële slag te slaan. In het afgelopen boekjaar (2020/2021) leed de Amsterdamse club een verlies van acht miljoen euro en dus zal de Ajax-directie een plek in de volgende ronde met luid gejuich ontvangen.

NB: Dit artikel is vlak na de eerdere 4-0 thuiszege op Borussia Dortmund geplaatst.

Met drie zeges uit drie wedstrijden heeft Ajax in de groepsfase van de Champions League voorlopig de maximale score bereikt. Een zege in de groepsfase levert 2,8 miljoen euro op, waardoor Ajax inmiddels 8,4 miljoen euro ophaalde vanwege de drie overwinningen. Een plek in de achtste finales lijkt nu nabij en dat is naast sportief ook financieel belangrijk. Overwintering in de Champions League levert namelijk 9,6 miljoen euro op.

Ajax heeft nog drie wedstrijden om zich definitief te plaatsen voor de volgende ronde en om nog meer premies te vergaren. Een gelijkspel in de groepsfase van de Champions League levert overigens 900.000 euro op.

Eerder viel op deze site al te lezen wat Ajax verdient door alleen al mee te doen aan de Champions League. Naast een startpremie van 15,64 miljoen euro ontvangt Ajax ook een coëfficiënten-premier ter waarde van 20,466 miljoen euro. Daarnaast ontvangt de club zo'n twee miljoen euro op basis van de marketpool (tv-gelden). Bij elkaar is dat zo'n 38 miljoen euro en daar komen de recettes nog bij. De verwachting is dat de drie thuisduels in de Champions League Ajax zo'n vier miljoen euro opleveren.

Champions League brengt ook kosten met zich mee

Het bovengenoemde bedrag is een omzet en dus geen winst. Deelname aan de Champions League kost Ajax namelijk ook enkele miljoenen euro's. Zo staat Ajax vanwege zijn deelname zo'n 2,5 miljoen euro af aan de Eredivisie voor de veranderagenda.

Bovendien dient Ajax premies te betalen aan zijn spelers en daarnaast zijn er ook kosten voor thuis- en uitwedstrijden. Zo gaat 25 procent van de ticketverkoop naar de Johan Cruijff ArenA. Daarnaast: de inkomsten uit de catering in het stadion zijn volledig voor het stadion, terwijl de parkeerinkomsten volledig voor de gemeente Amsterdam zijn.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

cantharel +3526

Ik heb deze vraag al meerdere keren gesteld. Wat gebeurt er met het geld wat Ajax geeft aan de zgn verandersgenda ? Ik dacht gras voor de armlastige eredivisie clubs maar daar zie je niks van.Waar blijft dat geld ? weet iemand dat

03-11-2021 13:32

Amp +37843

Pfff dus als je de groep doorkomt dan heb je al zo een slordige 50 miljoen euro binnen gespeeld... Vraag me af wat ze dan onder aan de streep overhouden (dus na alle kosten en belastingen). Dan valt t denk ik toch weer wat tegen. Terwijl alle media bijna een beeld schetsen dat ajax die "50" zo ff krijgt en ook alles 1 op 1 kan besteden. Zou t ook wel eens interessant vinden als ze eens onderzoeken wat t verschil is tussen jca huren etc vs jca in eigen bezit.

03-11-2021 13:04

henk_verhaegh +37

word tijd dat ze een eigen stadion hebben, dan hebbeb ze alles in eigen beheer

03-11-2021 12:53

Hollister +12621

Heel simpel, winst vanavond tegen Dortmund betekent een slordige 15 miljoen extra aan inkomsten.
Ga maar na .... winst is 2,8 miljoen, definitieve plaatsen 1/16 finale 9,5 miljoen, groepshoofd is 1,1 miljoen .. samen is dat al 12,4 miljoen, daarbij komt nog de recette van deze wedstrijd een kleine 2 miljoen. En definitief 1 x thuiswedstrijd vanwege de overwintering.
Mocht Ajax het idd schoppen tot de 1/2 finale dan kan het wel eens over de 100 miljoen heen gaan en daarmee een nieuw record vestigen wat Europese inkomsten betreft. De noodzaak om dat voor 50 miljoen aan spelers te verkopen zal dan ook veel minder zwaar wegen.

03-11-2021 12:19

RapidEye +0

Ik zou graag zien dat je naast een winstpremie en kwalificatiepremie ook premie gaat krijgen voor gescoorde doelpunten. Komt het aanvallende voetbal ten goede.

03-11-2021 10:23

Janneman16 +449

om meer in minsten te creëren kun je ook onder het toekomstige veld bij P2 en parkeergarage onder maken. misschien dat je dan meer inkomsten krijgt.
Al is het bedrag dat ze nu uit tv gelden krijgen wel erg laag tov vele andere clubs.

03-11-2021 10:11

ToekomstTalent +9550

Daarom roep ik al tig jaar: koop het stadion én koop de aandeelhouders uit en ga daarmee van die ellendige beurs af!!!

22-10-2021 02:08

Cello +52979 moderator

@ToekomstTalent

Heb het je idd al vaker horen roepen. Maar leg eens uit dan, wat is het voordeel om je stadion te kopen?. Wat is het voordeel om van de beurs af te gaan?. Buiten het feit dat het kort gezegd enorm veel geld kost, bijna een godsvermogen.

22-10-2021 02:54

ToekomstTalent +9550

Van de beurs af en stadion kopen betekent:
1. Baas in eigen huis en je hoeft je beste spelers niet meer zo gauw te verkopen.
2. Parkeren, catering en concerten inkomsten zijn voor de eigenaar.
3. Elke beslissing over welk evenement dan ook bepaal je zelf.

Kost zo'n 300 miljoen maar dat hoef je niet in één keer te betalen maar met rente zo'n 10 jaar. En dan ga je pas echt zelf bepalen waar je sportieve grens ligt.

22-10-2021 11:55

Cello +52979 moderator

@JanTa

Duidelijk....dat met het hebben van de JCA in eigen beheer er zeggenschap ontstaat, die tegenstrijdige belangen weg kan nemen. Maar....is het financieel verantwoord?. Ik bedoel....wegen de kosten die het verkrijgen van een meerderheidsbelang in de JCA met zich meebrengen op tegen de baten?. En dan bedoel ik vooral op de korte termijn en niet zo zeer over pak 'm beet 15-20 jaar.
Gaat zo'n investering zich niet wreken op de huidige situatie, nu dat de club succesvol is vooral op sportief vlak?. Dat bijv. de broekriem aangehaald moet worden wbt selectie, wbt aankopen?. Kortom....zouden we dit moeten willen als het ook 'stappen terug moeten zetten' zou betekenen voordat we ooit weer stappen vooruit kunnen maken?. Dat vraag ik me af.

22-10-2021 16:25

Cello +52979 moderator

@ToekomstTalent

Als de investering geen invloed heeft op de sportieve prestatie's dan zou ik het plan niet verkeerd vinden. Maar als het betekent dat je dan, jij noemt 10 jaar, sportief 10 jaar een flink aantal stappen terug zet.....dan ben ik niet zo zeker of het wel een goed idee is.
Als je 10 jaar lang sportief er op achteruit gaat dan kan het zomaar zijn dat je niet alleen internationaal, maar ook nationaal op achterstand kan komen. En dan misschien helemaal nooit meer op het huidig niveau terugkeren.

En ja...inkomsten uit evenementen zijn dan voor de eigenaar, maar ook de kosten voor bijv. onderhoud èn op termijn ook renovatie's. Wegen die kostenplaatjes wel op tegen elkaar?. Ook als je het vergelijkt met de huidige huur, van naar wat ik gehoord heb, iets van 6-9 mio euro p.j.?.

22-10-2021 16:36

wendoo9 +8125

Jij noemt nu alleen maar de voordelen op, maar geloof me het runnen van zo een Stadion kan je zelf niet.Je moet je uit handen geven. en de onderhoudskosten die eraan kleven. Al de mensen die daar werken en dat zijn er bijna duizend man die betaald moeten worden. Heb ook aandelen maar weet niet eens dat ik ze heb. En zo zijn er duizenden mensen meer. Als je ze beu bent kan je ook verkopen. Het enigste nadeel is bij beslissingen moet men rekening mee houden en verder niks .

03-11-2021 10:40

fc Barcelona_ke +19255

En moet je ook bedenken:
Wat dan als we financiere problemen hebben? Gemeente en rest helpen ons niet..

03-11-2021 11:24

Schip +23519

Heb dezelfde bedenkingen. Het huidige sportieve succes komt door het loslaten van het salarisplafond en het durven te investeren in duurdere spelers qua transfersommen.

Als je van de beurs gaat, ben je je eigen vermogen goeddeels kwijt veronderstel ik. Dan geef je je verworven positie dus volledig prijs, om daarna weer te kunnen bouwen.

Bovendien is het nadeel van een beursnotitie me niet helemaal duidelijk. Meer transparantie, meer controle ok. Maar is dat zo slecht? Dwingt dat ook niet tot een wat gematigde koers en geen onverantwoorde risico's? Of zet dat echt een rem op groei?

Denk dat het eigen vermogen zo hoog moet zijn, dan je van de beurs kan zonder dat het je vermogen om hoge salarissen en transfersommen te betalen vermindert. Bijvoorbeeld dat je twee keer zoveel eigen vermogen hebt als schuld bij de aandeelhouders.

En Corona heeft daar een flinke hap uit genomen, net als de uitblijvende inkomsten voor Onana, Brobbey, Mazraoui, Nico en mogelijk ook Neres. Dat scheelt zo 100mj...

Misschien iets voor over een paar jaar, als Ajax financieel blijft doorgroeien.

03-11-2021 11:24

FreeThulli +6029

@ToekomstTalent Je gaat hier zoals wel vaker lekker kort door de bocht. Leg eens uit wat voor een voordelen het heeft om van de beurs af te gaan (en kom niet met "baas in eigen huis" noem concreet de voordelen op)? En gaat dit opwegen tegen de mogelijke kosten?

Naar alle waarschijnlijkheid heeft Ajax er inderdaad baat bij om het stadion in eigen beheer te krijgen. Dat heeft de Ajax-directie zelf ook al bedacht. Echter gaat dat nogal lastig aangezien Ajax tot 2028 geen meerderheidsaandeel in Stadion Amsterdam N.V. kan krijgen. Dit is namelijk afgesproken met de gemeente en de overige aandeelhouders. Leg eerst maar eens uit hoe Ajax dat voor elkaar moet krijgen in plaats van lukraak dingen roeptoeteren.

03-11-2021 12:01

Dutch Schaefer +6141

Stadion kopen heeft zeker voordelen, maar men vergeet vaak dat er ook veel kosten aan verbonden zijn. Je zult daar echt een goede financiele analyse op los moeten laten.

03-11-2021 13:04

Cello +52979 moderator

@Dutch Schaefer

Daar heb je gelijk in. Ik zou ook wel eens zo'n serieuze financiele analyse willen zien.

03-11-2021 13:22

Dutch Schaefer +6141

Als ik de nodige info had en ook de tijd had ik hier wel serieus werk van willen maken. Blijft een interessante kwestie.

03-11-2021 19:02

Squadron11 +2435

Als de Amsterdam Arena winst maakt, is het duidelijk dat de Arena in eigen beheer een goede stap is. Bij verlies moet je kijken waar dat in zit en of je door overname wel goede cijfers kan draaien.

03-11-2021 23:21

Ajax4ever86 +3967

@ToekomstTalent
Denk ff na man. Voordat je dat terugverdiend hebt, praat je over minimaal 10 jaar. Want tuurlijk levert je dat op termijn meer op. Maar dat betekent dat je in de tussentijd, van jaren, niet zo makkelijk de beurs meer kan trekken voor transfers zoals we nu doen. Dat gaat hoe dan ook ten koste van het niveau van je selectie.
Nou, nee dank je !!’

22-10-2021 05:39

AFCACruijff14 +162166

Van de beurs af gaan is echt onzin. Alsof Ajax daar qua beleid last van heeft. We beslissen zelf of we verkopen of niet. Stadion kopen wel eens. Ajax verdient niks aan concerten, evenementen en eet en drinkverkoop plus de huur is geloof ik ook 10 miljoen per jaar als ik het eens goed heb gelezen. Als Ajax het kan dan eigen baas worden.

03-11-2021 10:29

Picard +3622

Kan me niet voortellen dat stadion kopen niet op papier staat als toekomstig doel, daar werd jaren geleden over gesproken. Daar verwacht ik de komende jaren niks van. Pas bij de nieuwe CL, als de CL-premies bijna worden verdubbeld, verwacht ik daar voortgang in.

03-11-2021 13:26

Ajax27 +19213

No shit sherlock... is omzet niet hetzelfde als winst? Weer wat geleerd -_-

21-10-2021 11:41

Sjaakvaak +26607

Haha echt hè, en dan ook vermelden dat '25% van de kaartverkoop naar het stadion gaat' terwijl er nergens daadwerkelijke inkomsten uit de recettes wordt vermeld

21-10-2021 22:56

FreeThulli +6029

"Het bovengenoemde bedrag is een omzet en dus geen winst"
Ik denk dat je hier op doelt. Dit is toch gewoon relevante informatie? Hele aparte opmerking van jou als je het mij vraagt @Ajax27

03-11-2021 11:50

Hollister +12621

Ajax presenteerde in okt relatief prima jaarcijfers... 8 miljoen verlies in een Corona jaar.. die 8 miljoen zijn eigenlijk al weer weggepoetst na de 3 groepswedstrijden sofar, 8,4 miljoen...
Verder werd heel duidelijk gezegd dat de transferbalans nog wel erg achter lag, omdat Ajax doorgaans voor 50 miljoen moet verkopen (bruto). Daarnaast geeft Ajax altijd aan dat men CL begroot (maar dat zal ongeveer max een bedrag zijn van de startpremie (30 a 35 miljoen euro bruto)
De teller staat inmiddels al weer op een kleine 50 miljoen en mocht de overwintering behaald worden dan gaan we al weer richting de 65 a 70 miljoen bruto (incl recettes).
Dus ook voor het komend jaar zijn zelfs zonder verkopen (en die gaan echt wel komen Neres, Nico, Onana, Nous, ?) zal Ajax ook weer voor het lopende boekjaar gewoon hele nette zwarte cijfers kunnen schrijven is mijn verwachting.
In ons topjaar 2018 - 2019 haalden we 99,5 miljoen op in de CL. Natuurlijk is dat allemaal nog bruto, maar dat jaar maakte Ajax gewoon meer dan 50 miljoen euro winst.
Een PSV bv zal toch eerst ook hun EV moeten aanvullen wat van 40 miljoen gezakt is naar 17 miljoen, dus ook zij kunnen echt niet alle extra inkomsten (transfers en 50 miljoen injectie) investeren in de spelersgroep. Een deel is zeker ook nog gereserveerd voor Herdgang en het Philips stadion. Daarbij heeft men in Eindhoven nu na die 50 miljoen injectie meer dan 100 miljoen uitstaan aan leningen en hypotheken. Toch ook niet kinderachtig op een begroting die bijna even groot is.

21-10-2021 10:31

SUPERJODEN1900 +613

nous moet lekker blijven. Verder eens

21-10-2021 18:44

Rikkie66 +22847

2 wedstrijden winnen in de Champions League en Berghuis is ook betaald 😊❌❌❌

20-10-2021 21:46

Ajaxaap1234 +1

Een zak geld heeft nog nooit gescoord, kapitaal moet op het veld staan niet op de rekening

20-10-2021 21:04

Libero +19191

Volgens mij was de recette voor een CL-pot al zo'n 2 mio en zijn de tickets aanzienlijk duurder geworden.

20-10-2021 20:54

Ajacied1981 +17412

Mensen zeggen: Koop de ArenA, ik zou nog even sparen en een nieuw stadion bouwen. Kijken wat er dan allemaal gaat gebeuren bij de Gemeente etc :)

20-10-2021 17:51

31xAjax +7960

Als Ajax er zo in zou zitten zou de gemeente wel staan te springen om de nodige vergunningen af te geven.....

20-10-2021 20:36

Ajax4glory +3266

Waar dan? Is er ergens ruimte om een stadion te bouwen noem eens een leuk stekkie

20-10-2021 21:46

Nr.10 +111341

Ten zuiden van de Rivierenbuurt langs de snelweg is een hoop ruimte.

20-10-2021 23:10

RuffRhythim +24837

En jij denkt dat die bouwvergunning wel even bij de aankoop van een pakje boter af wordt gegeven?

21-10-2021 07:59

Ajax27 +19213

Even sparen? Een gemiddeld stadion van deze grootte zal al snel 400-600 miljoen kosten. De Arena is pas 25 jaar oud en er worden nog continu verbeteringen aan doorgevoerd. Denk je nu werkelijk dat ze zomaar eventjes een nieuw stadion gaan bouwen?

De grootte van het stadion is goed, 55.000. Misschien zouden we nu makkelijk 10-20 duizend plekken extra kunnen vullen, maar dat heeft alles met de goeie resultaten van afgelopen jaren te maken. We hebben heel wat jaren gekend in de Arena waar er een heleboel stoeltjes niet bezet waren. CL is altijd uitverkocht, maar zie ook maar het stadion vol te krijgen met de gewone competitiewedstrijden.

Dus nee, nieuw stadion, echt niet. Het heeft 14 jaar geduurd voordat de Arena echt als een kolkende Arena voelde en na 2011 en de 3e ster zag je de sfeer beter en beter en beter worden tot wat het nu is. En in de loop van de jaren is het ook steeds meer en meer het Ajax stadion geworden. Daar waar het in het begin echt een lelijke betonnen bak was. Laten we dus vooral ervoor zorgen dat we de komende 50 jaar nog meer geschiedenis schrijven in onze prachtige Arena.

21-10-2021 11:52

AFCACruijff14 +162166

Een nieuw stadion? Komende 50 jaar ballen we gewoon nog in de ArenA en daar is niks mis mee. Maar als je zo blijft groeien dan word het wel tijd voor een derde ring. Ben benieuwd wat het kost om er 25.000 plekken bij te krijgen in de wetenschap dat mensen snakken naar tickets. Als leek zou ik zeggen dat dat rendabel moet zijn ook als je in de competitie tegen Rkc dan niet uitverkocht raakt. Maar Europees doe je dat wel elke pot en nationaal ook wel geregeld.

03-11-2021 10:33

Hetzijnmaar +5453

Snel de Arena kopen 25% van de inkomsten uit de kaartverkoop excl horeca is te schandalig voor woorden
Alles in eigen beheer krijgen dan kunnen de prijzen ook terug naar n normaal niveau

20-10-2021 16:43

Cruijffthebest +13424

Heet Johan Cruijff Arena, leer dat nou eens!

20-10-2021 18:26

El Pacino +3609

Hoezo is dat schandalig. De Arena moet ook ergens van bestaan. De Arena zal de hele horeca faciliteren. Niet meer dan terecht dat ze daar geld uithalen.

20-10-2021 19:59

Brooklyn +4148

Veel geld waarmee Ajax verder kan bouwen aan zijn prestigieuze merk en internationale status. Maar om blijvend aan te haken bij de Europese (sub)top is meer nodig. Grote internationale mediaconglomeraten bieden het voetbal wereldwijd betaald aan of verkopen het aan zenders of kabelmaatschappijen. Ze betalen grif geld aan de grotere nationale bonden (lees: clubs), vooral LaLiga en de Premier League op dit moment. De eredivisie lijkt de slag te gaan missen, ondanks de troef die Ajax heet (!). BeNeLiga wordt tegengewerkt door kleine clubs die niet verder kijken dan de neus lang is. Gevolg is dat wij de kans missen echt structureel (!) aan te haken bij de Europese (sub)top. Het is immers niet altijd hosanna zoals gisterenavond.

Een BeNe bekertoernooi zou een eerste aanzet kunnen zijn om dit scenario tijdig te voorkomen. Zo'n toernooi is met bijbehorende loting en knock-out competitie eenvoudig tussen België en Nederland te organiseren. Misschien nog geen echte opzet voor een serieuze competitie. Wel iets waar je op kan bouwen met het oog op de toekomst. Kan zo'n John de Mol niet iets forceren.

20-10-2021 15:48

NUL20 +335

Dus de winst op die schandalige bierprijzen gaan niet eens naar ons kluppie!!

(ben helaas alcoholist dus heb geen keuze, maar anders!)

20-10-2021 15:39

Dusbaba +15418

Stomme vraag misschien, maar wie is die Johan Cruijff Arena eigenlijk? Is dat een clubje beleggers of zo? Wat is het? Ja, een organisatie dus die de Arena in hun beheer heeft. Dat snap ik nog wel.

20-10-2021 15:29

Hollister +12621

Een foundersgroep die tot 2026 de zeggenschap hebben over alles wat met de JC Arena te maken heeft... die bestaan uit een aantal grote investeerders (8) die 20 miljoen inbrachten ,als de ABN Amro , Philips en Heineken, ed, verenigd in de Amsterdam Arena NV

20-10-2021 15:46

Schip +23519

Als Ajax de salarisdruk aan wil kunnen, moet er af en toe ook wel flink gecasht worden. En na corona en de sof met Brobbey, Onana en vermoedelijk ook Mazraoui is dit heel lekker, om niet te zeggen broodnodig.

20-10-2021 15:27

Hollister +12621

Beetje overtrokken hoor... vergeet niet dat bij presteren op Cl niveau ook de waarde van de spelers ophoog gaat.... een Timber staat bv voor 18 miljoen aan waarde bij transfermarkt... als die zo doorgaat zal die over de 40/50 miljoen pas de deur uit gaan minimaal... idem voor spelers als Antony, Martinez en Alvarez en Gravenberch

21-10-2021 10:58

Schip +23519

En dus zeg je gewoon hetzelfde.

21-10-2021 11:55

jerryisthename +31902

Stel dat Ajax alles wint in de groep, wat zomaar kan...dan hebben ze gewoon (van de UEFA) 6x2,8=16,8.+ 9,6 (overwintering) = 26,4 miljoen eurootjes! 👍🏼😀😃😄😁
Om het maar nog niet te hebben over de opbrengsten die in het artikel staan aan premies en recettes - ongeveer € 50 miljoen extra...! Tsje-tjinggg! 🤑💰
P.S. Gaan wel nog kosten af natuurlijk, maar da's logisch.
Al met al toch lekker! Maakt die hele klote-coronaperiode ruimschoots goed.

20-10-2021 15:14

Mirella Lust +102

precies, zo dacht ik er ook over toen de lotingen begon laten we de groepsfase halen en zoveel mogelijk inkomsten binnen krijgen, dat we die rot periode kunnen vergeten en alles in het positieve kunnen zetten!

20-10-2021 16:00

Amp +37843

Pfff gaat nogal wat geld weg richting gemeente en jca... Zal dat een verdeling voor altijd zijn of onderhandelen ze daar steeds over (bv die 25% van kaartverkoop). Die 2,5 miljoen voor de veranderagenda begint wel steeds meer te irriteren, helemaal door de houding van bepaalde clubs/bestuurders en coronaperikelen

20-10-2021 14:19

cantharel +3526

Waar gaat dat geld heen van die agenda vraag ik mij af of is het alleen subsidie voor de kleine clubs ?

20-10-2021 14:51

Amp +37843

Volgens mij inderdaad subsidie. Heb in ieder geval niks gelezen dat het ergens anders heen gaat

20-10-2021 14:52

Squadron11 +2435

Gewoon een hele dure agenda

20-10-2021 16:39

036AFCA97 +146682

Nous en Ryan verlengen, keeper halen, Timber opwaarderen.

Meer hoeft er niet te gebeuren.

20-10-2021 13:39

Newbee34 +6732

Nou Nous bijtekenen.

20-10-2021 13:26

3*stars*3 +23511

Hoop het maar hij is niet voor niets naar Mino overgestapt.
Die gaat hoe dan ook cashen en denk dat hij op zijn leeftijd nu wel de stap gaat maken.
Maar hopelijk verrassen Mino en Overmars ons, na een onderhandeling.
Betwijfel het alleen…

Wat was Nous gister trouwens weer lekker bezig, zo comfortabel aan de bal en zoveel energie.

20-10-2021 14:27

Simpelishetmoeilijkst +25335

Wat een onzin dat Ajax2.5 miljoen af staat asn de verander agenda van de KNVB, een anti-Ajax club bij uitstek. Laat alle clubs dat maar betalen, niet Ajax.

20-10-2021 13:14

TontoKarnaggel +42537

Laten Jurgen en Toontje het maar niet horen, die moeten acuut aan het zuurstof....

20-10-2021 13:01

Simpelishetmoeilijkst +25335

Prachtig, want met deze begint mijn dag uitstekend! Met dank.

20-10-2021 13:16

aschja +20588

Ik zie Toontje al met zn papieren zak op zn bureaustoel zitten. Half hyperventilerend.

20-10-2021 14:14

3*stars*3 +23511

Die ratten hopen nu natuurlijk op die 2e CL ticket.
Las gister dat Toon daar op hoopte, zodat ze ook weer CL kunnen begroten.

Hier ook weer zo’n Calimero verhaal.

https://www.vi.nl/nieuws/gerbrands-ajax-heeft-altijd-meer-geld-gehad-dan-wij

Wat een club…

20-10-2021 14:29

mgtow +22318

Maar de weg van psv is moeilijker hoor. 🤡 Aldus Toontje Gerbrands. 😂

20-10-2021 12:12

ajaxcied4life +26058

Echt tenenkrommend hoe die man zichzelf en die club op krampachtige wijze de underdogpositie in probeert te lullen.

20-10-2021 13:29

aschja +20588

Zuurstof boven het Philips stadion verkopen is ook knap lastig. Fucking Calimero's.

20-10-2021 14:19

martijnmartijnk +747

Zuurstof verkopen word zeker moeilijk. Ja, die moeten straks aan het zuurstof bedoel je?

20-10-2021 15:09

pietvanvliet +4430

Dus met drie winstpotjes kun je 8 miljoen verlies wegpoetsen?

Eigenlijk is het ook helemaal niet raar dat die transfer en salarisbedragen steeds getikter worden. Vooraf zou ik zeer tevreden zijn geweest met 10 punten, maar misschien toch maar voor 18 gaan. Kun je nog een contract verlengen.

20-10-2021 12:11

Ferd +38560

verschil tussen netto en bruto niet kennen?

20-10-2021 12:38

pietvanvliet +4430

Bruto tegen nul additionele kosten is netto. Anders nog, of gaan we de VPB ineens meetellen?

20-10-2021 12:41

Ferd +38560

maar er zijn geen nul additionele kosten. Winstpremies etc zijn additionele kosten.

20-10-2021 12:46

pietvanvliet +4430

Das fair, die had ik over het hoofd gezien.

20-10-2021 13:02

Altijdindestraat +40224

Ajax moet snel de Arena overnemen om die inkomsten volledig te innen

20-10-2021 12:07

Ferd +38560

en de volledige kosten betalen..

Overigens kan "snel" niet vanwege de contracten met de founders

20-10-2021 12:38

aschja +20588

Tot 2026 geloof ik. Waarom kan er in Engeland en fucking Rotterdam een nieuw stadion komen, maar in Amsterdam niet?

20-10-2021 14:20

Ferd +38560

in Rotterdam een nieuw stadion? Ze zijn al jaren aan het steggelen, en er is nog altijd geen besluit genomen.

21-10-2021 05:15

Jelephi +12306

Berghuis heeft zichzelf al 10 keer terugverdient dus :-)

20-10-2021 12:01

Altijdindestraat +40224

En ze denken in 010 dat ze Ajax een oor hebben aangenaaid door moeilijk te doen om die extra miljoen, haha. We hebben nu twee goeie nummers 10 voor de variatie en verrassing.

20-10-2021 12:07

Jojo.14 +3658

Drie zelfs, Kudus!

21-10-2021 15:32

Ajaxbrl +13857

Moneytrain gaat weer als een malle!

20-10-2021 11:37

Msc +14160

Laat Veltmate maar al vast een nieuw Braziliaans pareltje bekijken en potentieel aantrekken in de zomer

20-10-2021 11:31

aschja +20588

Giovanni en Danilo horen we anders vrij weinig positiefs over.

20-10-2021 14:23

Msc +14160

Doel ook op neres en Antony.. die andere twee zijn goedkope gokjes voor de jeugd

20-10-2021 15:24

noppenkoning +41427

Zijn die parkeerinkomsten bij die kantoren ook voor de Gemeente? Die prijzen zijn ook lekker verhoogd trouwens.

20-10-2021 11:26

Ferd +38560

als de grond van de gemeente is wel, is de grond van de projectontwikkelaars niet.

20-10-2021 12:39

insectenverdelg +23499

vergis je niet wat Ajax ook pakt per uitverkochte ArenA. Gisteren zal het gemiddelde kaartje toch al gauw 75 euro gekost hebben. Als je dat keer 50.000 man doet (deat is nog aan de lage kant) Is je omzet €3.750.000,- Tuurlijk zijn er ook kosten aan met Stewards etc. Mar dat kan nooit meer zijn dan een paar ton. Denk serieus dat Ajax aan alleen t stadion in de groepsfase tussen de 9 en 10 Miljoen overhoudt . Nu ook al 8,4 bij elkaar gevoetbald, en de 10 miljoen + nog een keer ruim 3 mlijoen Stadion inkomsten voor de 16 miljoen is ook al zo goed als een feit. Dan zit er in de groepsfase ook nog een variabele van nog is 8,4 miljoen wedstrijd premie voor de laatste 3 potte.n

BTW, winnen in Dortmund en overwinteren als Groepshoofd is ook al een feit in de praktijk. IN het vereleden is het 77 keer voor gekomen dat een ploeg 9 punten had na 3 wedstrijden, en het is ook 77 keer voorgekomen dat deze ploeg overwinterde.

20-10-2021 11:18

Champy95 +1516

Ajax houdt in de groepsfase iets van 6M over van de recettes.
Is al jaren zo.

20-10-2021 11:45

insectenverdelg +23499

AL die jaren werden er PPt's verkocht en die haalde ik vroeger voor nog geen 100 op korte zijde 2e ring. Nu pakken ze daar al snel 130 a 140 euro, in de losse verkoop. En dat geld voor alle vakken. Dit jaar is anders als alle andere jaren. Het is namelijk duurder. (40 besiktas, 50 Dortmund op die plekken, en ze zeggen dat Sproting er tussnein zou zitten mbt categorie club. Dus dan kom ik op 45 uit) DAt zou 135 euro zij.n Das 35 euro, direct in Ajax haar zak op dezelfde plek. Want jee hebt niet opeens veelm eer geld nodig om het stadion open te gooien (Op een paar cornacheck app controleurs na mss)h

20-10-2021 11:54

Ferd +38560

niet direct in de zak van Ajax. Zoals duidelijk in het artikel staat gaat er 25% naar de Arena.

20-10-2021 12:41

aschja +20588

Ook vreemd trouwens, tenzij er een gunstig huurtarief is.

20-10-2021 14:26

Champy95 +1516

Jaarcijfers van 19/20:
Ajax speelde in totaal 4 Europese thuiswedstrijden.
Recettes: 10,1 miljoen. Het komt dus neer op 2,5M aan inkomsten/wedstrijd.
Als de kaartjes echt duurder zijn geworden zoals je zei, dan zouden de recettes inderdaad wel eens kunnen stijgen met 10-20%.

20-10-2021 14:34

Henkjanklaas +20657

Aan statistieken kun je geen rechten ontlenen

20-10-2021 12:42

OviMivO +1761

En zoals een bekend oud voetballer van Ajax wel eens zei:

Elke keer dat je een wedstrijd wint, komt je het verlies dichterbij..

Maw. Staar je niet blind op die 77 goede aflopen, want nu 3x verliezen en je kan gewoon 3e staan..

20-10-2021 12:56

insectenverdelg +23499

Alles kan, alleen de kans met dit doelsaldo dat het verkeerd afloopt (omdat ook onderling resultaat wss in voordeel is met Sporting en Dortmund), die kans is klein. Heel klein. Laat ik het zo zeggen als jij gaat wedden nu dat Ajax de groepsfase overleeft bij een bettingkantoor, krijg je er precies niets voor terug. En dat heeft een reden.

20-10-2021 13:16

OviMivO +1761

Dat weet ik, dat snap ik. We zijn alleen wel vaker keihard onszelf tegen gekomen.

Zorg gewoon eerst voor nog minimaal 1 punt, dan kan iedereen feesten

20-10-2021 17:57

insectenverdelg +23499

gewoon Dortmund uit winnen zeg ik. ben je groepshoofd.

20-10-2021 18:08

036AFCA97 +146682

Zo voetbal je toch even een leuk nieuwe keeper bij elkaar ;)

20-10-2021 11:09

Rondo64 +3392

Zoveel krijgt pasveer toch niet als salaris? ;p

20-10-2021 11:30

noppenkoning +41427

Overwinningsroes van deze wedstrijd: ONBETAALBAAR

20-10-2021 11:09

FreeThulli +6029

Ajax moet ervoor zorgen dat het de Arena kan kopen of een nieuw stadion kan bouwen (al is het maar om de druk op de aandeelhouders op te voeren). Het is van de zotte dat Ajax de inkomsten uit catering e.d. niet zelf opstrijkt. We lopen echt 10/20 miljoen aan extra budgetruimte mis omdat we gegijzeld worden door een paar aandeelhouders in Stadion Amsterdam N.V Het zou mooi zijn als de het overgebleven CL geld hieraan besteed kan worden.

20-10-2021 11:08

Msc +14160

Ajax moet raiola inhuren om de onderhandelingen te doen namens de directie…

20-10-2021 11:32

Mikenick +2596

Alsjeblieft geen nieuw stadion. De ArenA ademt eindelijk écht Ajax, bij een nieuw stadion gaat dat ook weer 20 jaar duren. Het stadion overkopen mag na al die jaren wel een keer gebeuren inderdaad.

20-10-2021 11:46

Michael 1974 +22030

Ajax krijgt als aandeelhouder van het stadion wel een deel vd winst terug uiteraard.

20-10-2021 11:48

BakkalBijter +11686

Als je zo’n stadion als Atletico krijgt word de sfeer gegarandeerd beter. Moet je alleen wel 5 a 10 jaar op de knip zitten helaas

20-10-2021 13:09

aschja +20588

In Rotterdam zijn ze praktisch failliet. Hoe doen ze dat daar dan?

20-10-2021 14:29

kritikus +12

Als ajax na de winter ver wil komen is het van groot belang dat ajax eerste wordt. Als eerste ontloop je de sterkste tegenstanders zoals waarschijnlijk PSG, City en dergelijke.

20-10-2021 16:57
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.