Van den Brom adviseert Ajax: 'Inzakken tegen Bodø'

door Robin Ridder 83

Bron NOS

Van den Brom adviseert Ajax: 'Inzakken tegen Bodø'

door Robin Ridder 83

Bron NOS

Laatst geüpdatet

John van den Brom heeft bij Studio Voetbal Ajax geadviseerd in te gaan zakken tegen Bodø/Glimt. Volgens de trainer gaat het voornamelijk mis bij het verdedigen. Het compact houden zou daarom verstandig zijn volgens Van den Brom.

Aan tafel bij Studio Voetbal gaat het over het 2-2 gelijkspel tegen NEC. Volgens de analisten is het een gatenkaas bij Ajax. Van den Brom geeft aan dat Ajax misschien een keer een andere tactiek moet hanteren. 'Ajax moet inzakken tegen Bodø, ondanks dat dat niet des Ajax is. Je weet dat je dan kansen gaat krijgen in de omschakeling, zeker met een spits als Brobbey. Als je Bodø de bal geeft en afwacht, is het ook geen topploeg.'

De oud-Ajacied geeft vervolgens aan dat Ajax maar wat minder op de aanval moet gaan spelen. 'Ajax moet verdedigend zoveel beter spelen. Je moet meer behoudend gaan voetballen. Ik denk dat je nu meer vastigheden in je elftal moet bouwen.' Van den Brom kent Bodø/Glimt. Vorig jaar won de trainer met Lech Poznan namelijk van de Noren.

Een ander systeem lijkt lastig

Tot slot gaat het nog over het veranderen van het systeem. Rafael van der Vaart krijgt de vraag of Ajax misschien in een 4-4-2 systeem moet spelen. 'Ik vind het moeilijk om naar te kijken, want de kwaliteit is niet daar,' zegt Van der Vaart. 'Ajax wil aanvallen, dat kan dan niet, dan moet je iets anders verzinnen. Maar ik weet niet of je weleens in de ArenA gespeeld hebt. Als je gaat wachten op de middenlijn, daar wordt niemand vrolijk van.'

Lees meer over:
Plaats reactie

willem1958 +8803

Van den Brom heeft gelijk, momenteel moet je andere ploegen het spel laten maken.
Zondag moet je tegen AZ de punten pakken en als je dan ongeorganiseerd gaat aanvallen en verdedigen dan speelt AZ er vlotjes doorheen.
Met Branco gewoon de lange bal hanteren op Brobbey en voor de rest het veld klein houden.

20-02-2024 10:35

brullie +7046

Iedere tegenstander heeft inmiddels gezien dat wanneer je het speelveld groot maakt tegen Ajax, er heel veel ruimtes ontstaan. Er wordt niet als collectief verdedigd en dus zijn er altijd 3 - 4 aanspeelpunten voor de tegenstanders. Het ooit binnen 8 seconden de bal als collectief heroveren is allang geschiedenis...

20-02-2024 07:08

Tadic020 +1899

Ik hoop dat van het schip nu eens ingrijpt

20-02-2024 06:41

PH2BOT +40446

Ik heb nog een beter advies: niet gaan!

19-02-2024 20:09

QueSera +1706

Compact houden is precies waar deze selectie op een of andere vreemde manier de ene keer wel aan kan voldoen en de andere keer niet.

19-02-2024 18:29

HillbillyCat +334

Het kan.....

Ramaj
5 achterop met Rensch Sutalo Kaplan Hato en Sosa
2 ervoor met Henderson en Branco
1 daarvoor met bijvoorbeeld Hlynson of Taylor
2 voorop met Brobbey en Akpom

Dan mag ik toch aannemen dat we het achterin een stuk dichter houden. En met het scorende vermogen voorin maken vast wel wat goals..... Zo heel ingewikkeld is het nu toch niet?

19-02-2024 16:53

JanBiesbos +29222

Bullshit enige wat wij nu willen is winnen en die derde plek hoe ? Boeit me niet ook al gaan we met 11 man in de goal staan resultaat is enige wat telt lekker op de counter met forbs en brobbey die jongens zijn lekker snel , omschakelen is het devies gebruik je wapens een keer ipv vasthouden aan iets wat je niet kan op dit moment

19-02-2024 16:29

PeterLarsson +13316

Toch wel een soort van 3 lessen die onze technische staf maar niet wil oppakken.

1. Als je elftal als los zand aan elkaar hangt moet je uiteindelijk defensief meer zekerheid inbouwen. Op basis van minder tegendoelpunten weer gaan uitbouwen naar een aanvallender spelconcept.

2. Als je de spelers niet hebt, of tijdelijk niet, pas dan je systeem aan en ga daar niet spelers zetten die niet gewend zijn op die positie te spelen of het niveau niet hebben ( buitenspelers doel ik op).

3. Geef sommige spelers iets meer tijd ipv steeds om de wedstrijd te wisselen (Sosa) terwijl anderen (Taylor) mogen blijven onderpresteren.

19-02-2024 14:16

tijssenajax +13980

Van het Schip wil perse zogenaamd Ajax voetbal spelen in 4-3-3. Nou ik denk dat Cruijff ook gewoon zou uitgaan van de spelers die er zijn en daar de spelwijze op zou aanpassen. Normaal is het natuurlijk om gericht spelers te kopen bij het spelletje wat je wilt spelen, maar bij ons is het wat anders gelopen.

21-02-2024 22:04

Babangida83 +23933

Dan zou ik je systeem niet wijzigen, maar gewoon inzakken. Het is al een onsamenhangend geheel en dan ga jij de formatie nog even aanpassen... Eigenlijk zoals je tegen PSV speelde, dan komt het echt wel goed. Dan is Bodo ook geen wonderploeg inderdaad. Daar houden zij niet van.

19-02-2024 12:56

tijssenajax +13980

Ja, dat kan ook. Dat Berghuis ook inzakt en Brobbey Forbs/Akpom/Rijkhoff als diepe spitsen blijven. Geef het je wel te doen om Berghuis/Taylor/Hlynsson zover te krijgen dat ze hun positie houden.

21-02-2024 22:10

Saudara +7062

Branco heeft dezelfde motoriek als Van den Brom vroeger btw.

19-02-2024 12:27

nightgoat +31168

Ajax is allang ingezakt, al jaren.

19-02-2024 09:16

arnold076 +1246

Van der Vaart blijft altijd negatief, zijn opmerking over ik weet niet of jezelf in de Arena heb gespeeld tegen Van den Brom is vreemd, hij heeft bij Ajax gespeeld. Van den Brom komt met een mogelijkheid wat ik bij de zogenaamde analisten weinig hoor in de positieve zin. Hij komt niet terug op de aankopen, wat Van der Vaart iedere keer doet. Hij is realistisch en het moet gebeuren met wat er nu staat.

Er moet degelijk iets gebeuren, waarom Kaplan niet naast Hato ipv van Rensch. Henderson van den Boomen en Mannvserk op het middenveld en Godts ook gebruiken die heeft wel een drive naar voren.

19-02-2024 09:12

7172AFCA7395 +10320

Ook dit is geen tactisch wonder, maar ben het wel met hem eens.
Je moet daar overleven en hoe boeit me niet donderdag.

19-02-2024 09:00

GekkeGerrit +1725

Pfff nog zo nietszeggende trainer… pffff

19-02-2024 08:52

Schip +23517

RBS zette juist druk. Dus John kan me wat.

19-02-2024 08:49

emieltjuhh +18018

Bergwijn & berghuis fit?

19-02-2024 08:36

Cosey2 +7081

Voor alle haters, je ziet nu wat er overblijft als je die twee weghaalt voorin.

19-02-2024 09:00

Duggoutdennis +6376

Ja het is NOG minder dan het al was, niets met haters te maken maar realisten... Ook die 2 brengen niet genoeg maar wat er achter zit is nog minder... Of wil jij beweren dat genoemde heren wel brengen wat jij wil zien?

19-02-2024 09:22

Cosey2 +7081

De voorhoede is met drie internationals niet onze grootste zorg, leveren iedere wedstrijd hun goals en assists, het probleem ligt daarachter.

19-02-2024 18:39

Duggoutdennis +6376

Het grootste probleem is daarachter maar dat is nog geen antwoord op mijn vraag... Vind jij niet dat Bergwijn en Berghuis meer zouden moeten brengen?

20-02-2024 08:07

Marcw1972 +16671

Bergwijn sowieso niet.

19-02-2024 16:22

emieltjuhh +18018

5 achterop het is even niet anderss.

19-02-2024 08:35

Betuwe85 +20841

Zit niet in het dna dus dat gaat schip niet doen

19-02-2024 08:21

Nr.10 +111333

Ramaj
Gooijer Rensch Sutalo Medic Kaplan Hato Sosa
Henderson vd Boomen
Brobbey

Dubbele bus parkeren en alle ballen op Brobbey, die het in z’n eentje kan uitzoeken tegen vijf verdedigers.
Vol voor de 0-0 gaan en gokken op de penalties.

19-02-2024 08:20

Hans Verhagen +14137

Dat ziet iedereen van de Brom, maar hoe harder je dat roept hoe meer Schip wil bewijzen dat het niet bij Ajax past om in te zakken. Alleen vergeet hij dat dit Ajax niet meer is. Stop met dat forceren om jeugd te brengen als het niks toevoegt. We moeten gewoon concluderen dat deze lichting veel te licht is. Dat komt wel weer goed, maar duurt wel paar jaar. Vreemde is dat ik bij Rijkhoff een jongen zie die ineens veel meer energie meebrengt. Maar Schippie ´hoe aardig´ de man ook is, zal donderdag ook weer gewoon hetzelfde doen. Hij geeft liever de schuld aan Sosa dan dat hij ook maar iets verkeerd zegt over zijn jonkies.

19-02-2024 08:19

Breuk +25290

En dus gewoon Taylor weer opstellen.

19-02-2024 09:00

Aram +18117

Ik stel deze opstelling voor:

Ramaj
Gaaei Sutalo Henderson Kaplan Sosa
Boom Fitz Tahirovic
Akpom Brobbey

Alle spelers met een slechte mentaliteit heb ik eruit gelaten. Hato is echt te moe dus die krijgt rust. Schip krijgt ook rust en wkrdt vervangen door Maduro en Vos.

19-02-2024 08:19

Hans Verhagen +14137

Hij mag van mij ipv Akpom ook Forbs opstellen. Forbs is niet altijd handig aan de bal, maar kan met ruimte achter de verdediging van de tegenstander wel iets teweeg brengen.

19-02-2024 08:21

Aram +18117

Eens, dat is een goeie variant!

19-02-2024 08:23

Gewoon Gijs +18422

Als John vd Brom er tactisch meer van snapt dan de complete staf van Ajax, dan zijn we echt diep gezonken

19-02-2024 08:10

Sies +4519

Bogarde terug halen

19-02-2024 07:30

Nr.10 +111333

Is Bogarde inmiddels nog niet aangesteld bij Real Madrid ofzo? Of is er in elk geval niet een middenmoter in de Bundesliga die met deze supertrainer aan de haal is gegaan?

19-02-2024 08:22

Sies +4519

Nee zit thuis zijn geld te tellen

19-02-2024 08:23

Cosey2 +7081

En vliegt iedere middag terug om een nieuwe vracht op te halen.

19-02-2024 08:57

Ajaxfan16 +27446

John van den Brom, echt zo'n trainer die we volgend seizoen gaan halen.

19-02-2024 07:12

Gewoon Gijs +18422

zou al een vooruitgang zijn

19-02-2024 08:11

godlike +3810

Advies: focus op competitie.

19-02-2024 07:04

AjaxNoo1 +2120

Met deze selectie heb je maar 1 optie door het gebrek aan goede buitenspelers, Fullbacks en een echte goede 6 en dat is 3-4-2-1 / 3-2-4-1 / 3-2-2-2-1 hoe je het ook wilt noemen.

Spits 1. Brobbey/2. Akpom /3. Rijkhoff
Linker Centrale AM Bergwijn/Akpom - Rechter Centrale AM Akpom/Berghuis/Hlynsson
Linker Wingback/Middenvelder 1. Sosa 2. Forbs? - Rechter Wingback/Middenvelder Gaai/Fitz-Jim
Linker VM iets meer aanvallend Henderson/ Mannskerk/Tahirovic/Fitz-Jim Rechter VM meer behoudend V/d Boomen/Rensch/Vos.
Linker CV Hato Centrale CV Kaplan/Sutalo Rechter CV Sutalo/ Rensch
Ramaj

Je maakt het makklijker voor Sutalo & Hato met nog een derde CV erbij en je hebt dan een sterk blok centraal van 5 (3+2 VM's). Met altijd minimaal 3 man achter de bal voor de balans.
Plus 2 Wingbacks/ Middenvelders waarbij je Sosa en Gaai op hun kwaliteiten benut en hun zwakheden meer compenseert!!

Een Rechter AM als Berghuis kan dan tijdelijk uitzakken naar de flank waarbij de Rechterwingback bv. Fitz-Jim in de Maz rol juist naar binnen komt op het middenveld en bv de Rechter VM weer diepgaat richting de 16..

Je kan de Linker AM Akpom/Bergwijn naast Brobbey laten spelen en zo kort naar 532/352 omschakelen om de tegenstander uit positie te trekken of Brobbey laten uitzakken om de bal vast te houden waarbij een Akpom/Bergwijn bv er overheen komt richting de spits.

In de opbouw heb je meer opties met 3 CV’s met 4 er kort voor en je kan zelfs in nood de lange bal op Brobbey spelen waarbij je 2 AM’s direct voor de afvallende bal hebt klaarstaan. Of 1 AM voor de afvallende bal hebt en 1 om direct diep te gaan met 2 opkomende wingbacks die erachter direct op de vleugels op komen stomen zonder dat er achter gaten ontstaan.

Plus je kan altijd makkelijk gewoon naar 433 terugschakelen door 1 vd Backs terug te laten zakken of als Rensch de rechter VM is hem te laten terugzakken. Er zijn zoveel opties vanuit een 3-4-2-1 opstelling aangezien je makkelijk naar elke haast mogelijk opstelling met maar 1 wijziging kan omschakelen als je zo begint.
Plus je hebt overal driehoekjes op het veld. Meer driehoeken dan in 433 zelfs volgens mij.

Je hoeft geen nutteloze jeugdspelers erin te zetten om geforceerd 433 te kunnen spelen als ze duidelijk niet voldoen.
We kunnen gewoon totaalvoetbal spelen met bezette vleugels, druk naar voren en verdedigende zekerheid etc etc.
Het is echt niet zo moeilijk als je weet wat tactiek is en weet dat (totaal)voetbal uit meer dan enkel 433 of 343 in een ruit bestaat!!

19-02-2024 06:35

Clubliefde34 +6178

Als je het spel probeert te maken gebeurd er geen ene reet! En geef je bodo de mogelijkheden om er weer gevaarlijk uit te komen in de ruimtes. Het kan inderdaad geen kwaad om reactie voetbal te spelen daarzo.. aleen het resultaat doet er toe in deze vorm waarin we weer verkeren de laaste weken, laat Bodo maar komen want in kleine ruimtes bakken hun er ook niks van. En dan met vlagen hoge druk zetten en met reactie voetbal toeslaan. Dan heb je denk ik een grotere kans om te winnen dan dat je persè het spel wilt maken, want dat kunnen we momenteel gewoon niet.

19-02-2024 06:01

P.Russo +6366

Normaal zou ik niet opteren voor een systeemwissel omdat je dan de situatie kan krijgen dat spelers niet weten wat ze moeten doen. Helaas is dat ook het geval bij 4-3-3 want hoe is het ook mogelijk dat die Fernandez in de 95ste minuut vogeltje vrij in de 5 meter staat tegenover Ramaj met geen enkele Ajacied in zijn buurt. 5-3-2 zou kunnen met Sosa en Rensch op de backposities en Hato, Sutalo en Kaplan in het centrum. Henderson, Vd Boomen en Hlynsson ervoor en in de voorhoede Brobbey met Akpom (of Forbs met zijn snelheid). We moeten er in ieder geval voor zorgen dat Bodø niet weer naar hartelust kan tikken tussen onze linies en kan snijden met counters zoals de 0-1 in de ArenA viel in de heenwedstrijd

19-02-2024 04:47

hetje +2173

Het is een terugkerend probleem,dat er constant is en waardoor je nooit rustig op je stoel kan zitten bij een wedstrijd van onze club.

19-02-2024 04:55

95 +2172

Ik vind dit logisch, Louis en Ten Hag zouden dit ook doen. Slechter kan het niet meer.

19-02-2024 22:31

PH2BOT +40446

Op de poolcirkel bij Bodo een wedstrijd spelen is flink koud en ook nog op een plastc veld. Das niks voor onze natte PamperBoys..

19-02-2024 02:15

FlyingDutchMan +17316

Ooohhh Johnny!

19-02-2024 01:44

Spielmacher +10763

Scheer je weg, Engerd.

19-02-2024 01:37

Indy2 +15254

Waarom leek het tegen PSV ergens op? We werden teruggedrongen.

Bosz: "We speelden tegen een veel compacter en beter georganiseerd Ajax dan aan het begin van het seizoen."
Van 't Schip: "Doordat we door een voetballend team wat meer werden teruggedrongen, kwamen we wat compacter te staan."

Vreemd dat er na de wedstrijd tegen PSV zo weinig is gedaan met deze les. Vreemd dat John van den Brom nu moet uitleggen dat het verstandig is om wat compacter te staan.

19-02-2024 01:30

PH2BOT +40446

Zet Kaplan er bij en probeer daar in elk geval goed in de communicatie op te trainen.....en ga niet pseudo lopen verdedigen a la circus Rensch want dat staat gelijk aan goals weggeven.

19-02-2024 02:18

Nr.10 +111333

@indy goed punt.

19-02-2024 08:23

AjaxHato +4612

Ajax gaat straks vast voor de derde John in een jaar.

19-02-2024 01:22

FlyingDutchMan +17316

John Williams, mijn trainer bij ajax is een klusser met bouwen aan een logische opstelling en speelwijze..

19-02-2024 01:42

Dolblij +45405

Er is de laatste 2 jaar al veel ingezakt. Het plan van John de Zoveelste moet lukken.

19-02-2024 00:54

Kryptonite +76949

Oh God.. deze man is ook beschikbaar. Dat wordt van de zomer keuze uit Pascal Jansen of John van den Brom. Wij hebben een soort abo op waardeloze Nederlandse trainers. Xenofobie van de bovenste plank.

19-02-2024 00:30

95 +2172

Vergeet F. de Boer niet

19-02-2024 22:33

Breuk +25290

John wat een goed idee.. Daar heeft vast niemand aan gedacht . OPEN DEUREN . NL

19-02-2024 00:16

FlyingDutchMan +17316

Ze weten wel bij de nos wat ze daar neerzetten! Zou Johnny op zoek zijn naar een nieuwe club? Vitesse is beschikbaar toch?

19-02-2024 01:45

P.Russo +6366

Haha hij wilde wel erg graag aan de slag bij Vitesse. Hij zei zelfs dat hij er altijd voor open stond, ook in de KKD.

19-02-2024 04:39

Tommyshelby +129527

Onze toekomstige trainer heeft helemaal gelijk, gewoon inzakken.

19-02-2024 00:05

Patrick78 +52514

Brom is een oud Ajacied en natuurlijk een man van Guido Albers.

Dus ja, hij kan de nieuwe trainer van Ajax worden….

19-02-2024 00:12

Tommyshelby +129527

We gaan alleen nog maar Johns aanstellen de komende jaren.

19-02-2024 00:17

KingOfTheMatch +7055

Zolang het maar maar geen John Steijn is

19-02-2024 00:34

Arjuna +3732

Het is tijd voor een Sjaak

19-02-2024 00:59

FlyingDutchMan +17316

John Zwart

19-02-2024 01:46

Patrick78 +52514

5-3-2 is de enige oplossing

Maar Schip kennende gaat 4-3-3 spelen met Martha als vleugelaanvaller en Taylor in de basis….

19-02-2024 00:05

Breuk +25290

En Banel als rechtsback

19-02-2024 00:19

Heldhaftig +11459

Ben het 1000% met hem eens. Beetje meer compact, beetje meer terughoudend. Dan Forbs op de flank voor de mogelijke counters en Van den Boomen op het middenveld. Sosa kan denk ik prima ook op linksback als we wat minder hoog op het veld verdedigen. Het past dit team wellicht gewoon wat beter.

18-02-2024 23:56

twynestar +28524

Zou Berghuis hier ook de coach via nauwelijks verhulde werkweigering en via de media onder druk zetten om met meer druk vooruit te voetballen, wanneer Schip toch zou kiezen om op z'n Advocaats in te zakken?

18-02-2024 23:56

Ricoteb +53174

Het blijft ook heel vreemd. Elke ploeg in crisis, begint altijd op dezelfde manier met opnieuw bouwen: een betrouwbare fundering. Linies kort op elkaar. In balbezit vaker diepte zoeken. Dat soort dingen. Wij doen niks van dat alles. Wij gaan gewoon op dezelfde voet verder als normaal. Alleen aanvallend is het wat beter geworden sinds Steijn. Ga je middenveld volbouwen. Gok aanvallend gezien op bevliegingen van Brobbey, Bergwijn en Berghuis (met de huidige blessures zal het dan de bevlieging van iemand als Forbs moeten zijn). Als je geen winnende ploeg kan smeden, zorg dan dat je een ploeg hebt die heel lastig te verslaan is.

18-02-2024 23:49

Breuk +25290

Wij is Schip

19-02-2024 00:17

SCHREUDERNOPARTY +2498

Precies hier gaat het vaak mis we hebben geen team om druk te zetten met goeie buitenspel een 6 en backs dus ga iets anders proberen waar de spelers wel in hun kracht komen... Sosa is een hele goeie wingback Bergwijn en Brobbey samen in de spits kan echt een wapen worden tegen heel veel tegenstanders met in de als de passing van Branco en Henderson.. sutalo mandekking laten doen en Hato en Rensch de opbouw

18-02-2024 23:43

Standby +10065

Van den Brom onze volgende coach? Guido Albers is ook zijn zaakwaarnemer.

18-02-2024 23:31

Harrier Du Bois +38948

Ik hoop het niet, wat heeft John nou gepresteerd?

18-02-2024 23:45

Ajaxfan31183 +16391

Met ajax de Champions League gewonnen in 95 als bankzitter

18-02-2024 23:50

Harrier Du Bois +38948

Contract voor het leven.

18-02-2024 23:50

Amp +37843

De huidige John presteerde nog minder. In het ajax van tegenwoordig zijn prestaties ook niet zo belangrijk

19-02-2024 00:13

FlyingDutchMan +17316

Dat deed hij wel uitmuntend

19-02-2024 01:48

Ajax1812 +9137

Ik ben wel een beetje klaar met de John's bij ons.

18-02-2024 23:46

Breuk +25290

John Williams

19-02-2024 00:21

robbertvd +2415

John Veldman

19-02-2024 15:42
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.