NB: '5-3-2 is hiervoor bedoeld, maar Nederland heeft bijna niets gecreëerd'

door BadembaBarrie 160

NB: '5-3-2 is hiervoor bedoeld, maar Nederland heeft bijna niets gecreëerd'

door BadembaBarrie 160

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, kijkt Ajax Showtime normaal gesproken met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Met de aftrap van het Wereld Kampioenschap valt die eer ook (tijdelijk) te beurt aan Oranje. Vandaag: Nederland ziet historische comeback eindigen met verloren penaltyreeks tegen Argentinië. Ditmaal met redacteur Justin Fokkens. Lees hier zijn blik op de wedstrijd en praat mee!

Stelling: Nederland vocht zich terug, maar verdiende op basis van het spel niet meer dan het kreeg.

‘Ik vond eigenlijk dat beide teams gedurende de 120 minuten bijna geen kansen creëerden. Er was één geniale ingeving van Messi, waarbij Blind nog wat korter had kunnen zitten en nu aan de buitenkant uitkwam. Dat leverde de 1-0 op. De penalty was een ongelukkig moment. Hoe je je dan terugknokt is uitermate knap, uitgerekend via Weghorst, waarvan je je eigenlijk afvroeg waarom hij eigenlijk mee is. Dit is dus de reden en dan had Van Gaal toch weer het gelijk aan zijn zijde. Ik denk dat overall een gelijkspel verdiend was en in de verlenging zag je ook dat beide ploegen niet echt meer risico durfden te nemen om op zoek te gaan naar de winnende goal, omdat ze bang waren hem tegen te krijgen.’

Wie vond jij de beste Ajacied aan Oranje-zijde?

‘Ik vond Timber best goed spelen. Hij had op een gegeven moment ook een actie, waarbij hij mooi wegdraaide en twee tegenstanders het bos instuurde. Hij liep wel tegen een gele kaart aan en daarna had hij een aantal momenten, waarop je dacht dat het misschien toch beter was om hem te wisselen voor De Ligt, omdat hij gevoelsmatig tegen een tweede gele kaart aan schuurde. Met deze scheidsrechter had ik dat zeker niet uitgesloten.’

Louis van Gaal koos ervoor om Steven Bergwijn weer in de basis te zetten. Ditmaal ten koste van Davy Klaassen. Wat vond je van dat besluit?

‘Ik begreep dat eigenlijk wel. Ik moet wel zeggen dat ik de kritiek die over het algemeen op Klaassen wordt geleverd niet terecht vind. Ik ben het er wel mee eens dat Klaassen aan de bal weinig doet waarvan je onder de indruk raakt. Hij geeft geen beslissende keypass, maar hij is wel iemand die er altijd is, altijd in dienst van het team werkt en zich dan ook helemaal rot rent. Hij is dus zeker waardevol, ook omdat hij bijna altijd betrokken is bij goals, hetzij middels een goal, hetzij middels een assist.

‘Toch is het koppel Memphis – Bergwijn in het verleden vaak succesvol geweest, dus snapte ik in dat opzicht wel dat Van Gaal daar weer mee startte, ondanks dat Bergwijn niet in vorm is. Met Gakpo erbij heb je dan toch drie jongens met een individuele actie en snelheid. Zeker als je dan met vijf achterin speelt en De Roon nog daarvoor, moet je voorin wel met drie creatieve jongens spelen, die vanuit een ingeving iets kunnen doen. Dat is Klaassen natuurlijk minder dan Bergwijn.’

Steven Berghuis mocht weer eens invallen. Hoe vond je hem spelen?

‘Ik vond hem best aardig invallen. Lang niet alles lukte, het is niet alsof er heel veel kansen zijn gecreëerd. Hij was echter wel degene die vanaf de rechterkant naar binnen kwam en het spel zo vorm gaf. Hij kwam ook veel in de as terecht en verstuurde een aantal mooie passjes. Ook hij werkte keihard, ook in de verlenging. Ik vond hem in dat opzicht dus best aardig invallen. Hij was niet extreem opvallend en creëerde niet super veel kansen, maar als Nederland gevaarlijk werd, was hij wel vaak betrokken.

Van Gaal bracht op een geven moment Luuk de Jong voor Daley Blind. Wat vond je van die keuze?

‘Ik vond dat best een goede keuze. Of hij specifiek voor Blind had moeten kiezen, weet ik niet, maar ik vind het best logisch dat één van de twee wingbacks eraf werd gehaald. Zo ging Van Gaal terug naar 4-3-3, want er moest een doelpunt geforceerd worden en je weet dat je met Luuk de Jong kopkracht en een aanspeelpunt hebt. Je kunt opportunistischer gaan spelen, door snel de lange bal van achteruit te spelen. En dan heb je in De Jong wel een goede. Nu vond ik hem niet eens fantastisch spelen, maar Weghorst leverde wel heel veel energie, nog buiten zijn twee goals om.’

Kan je op basis van het toernooi stellen dat het 5-3-2-systeem van Oranje heeft gefaald?

‘Dat vind ik lastig om te zeggen. Je moet denk ik vooral kijken naar de manier waarop dat werd ingevuld. Dat was in de groepsfase niet echt goed. Daarbij is het veel gegaan over de wingbacks, Blind en Dumfries. Die stonden er vaak al, waardoor ze als een soort links- en rechtsbuiten speelden. Van Blind weten we dat hij aan de bal een mooie pass kan geven, maar hij en Dumfries zijn geen spelers als Gakpo of Lang die met snelheid en een actie iets kunnen creëren. Dus zeker tegen iets zwakkere tegenstanders, zoals Oranje die in de groepsfase heeft gehad, heb je daar weinig aan. Je kunt er dan misschien beter voor kiezen om iemand als Gakpo of Lang op één van de wingbackposities neer te zetten. Dan heb je daar tenminste nog een creatief type staan.

‘Wat Van Gaal waarschijnlijk heeft gedaan is langzaam toewerken naar zijn favoriete formatie tegen toptegenstanders, zoals Argentinië vandaag. In dat opzicht kun je er begrip voor opbrengen dat hij 5-3-2 heeft gehanteerd en is blijven hanteren. Alleen is het succes daarvan nog wel afhankelijk van de spelers die je uiteindelijk opstelt. Het 5-3-2-systeem is voor dit soort tegenstanders bedoeld, maar Nederland heeft eigenlijk bijna niets gecreëerd, pas toen ze heel opportunistisch gingen spelen. In dat opzicht is het systeem er niet zo uitgekomen als de bondscoach had gewild, gok ik zo.’

Hoe kijk je uiteindelijk terug op het toernooi van Oranje?

‘Ik vind het uiteindelijk toch best een teleurstelling. In de groepsfase was het zeker niet groots. Je wint in de slotfase pas van Senegal, tegen Ecuador speel je gelijk en tegen Qatar was het spel ook niet om over naar huis te schrijven. Dat heeft denk ik vooral te maken met het feit dat je gewoon heel weinig creatieve spelers op het veld hebt staan. Van Gaal kiest ervoor om die 5-3-2 te hanteren en in de groepsfase op de koop toe te nemen dat het spel wat minder is, omdat hij denkt in de grote wedstrijden, zoals tegen Argentinië, succes te hebben met die formatie. Hij kiest er dan voor om drie centrale verdedigers op te stellen en De Roon daarvoor te zetten, maar er is tegen Argentinië niets uitgekomen. Je creëert niets vanuit die 5-3-2.

‘Qua verdedigende organisatie zal het best wel zijn meerwaarde hebben gehad, want op een geniale ingeving van Messi na heb je eigenlijk niets weggegeven. Aan de bal is het echter veel te weinig. Als je met vijf verdedigers speelt en De Roon ervoor, houd je maximaal vier creatieve spelers over. Dat is te weinig en dan verwacht je wel dat daar in aanvallend opzicht wat meer uitkomt dan nu, ook als je countervoetbal wil spelen. Je wordt nu uitgeschakeld door de eerste tegenstander van formaat.’

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: B.Barrie@Ajaxshowtime.com)

Meer WK-Nabeschouwingen:

#senned: 'De Jong en Berghuis zijn in potentie een duo van wereldklasse'
#nedecu: 'Oranje moet zo snel mogelijk switchen naar een 4-3-3-systeem'
#nedqat: 'Als je jongens als Taylor nu niet meer minuten geeft, wanneer dan wel?'
#nedvs: 'Nederland is niet makkelijk te verslaan, maar er is voldoende aan te merken in balbezit'

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajaxfan31183 +16391

Als je de reacties heb gelezen van de buitenlandse pers die echt lovend waren over het spel van Nederland en de Nederlandse pers die alles afkraken waar lig het dan aan. Van Gaal heeft alles er gewoon uitgehaald wat er uit te halen viel. Hij heeft 1 fout alleen gemaakt en dat is met de verlenging tegen Argentinië terug naar het verdedigend systeem terwijl Argentinië al voor het oprapen lag . Als we zo door hadden gegaan als 15 minuten daarvoor dan hadden we gewonnen

12-12-2022 05:06

Babangida83 +23933

Argentinië liet ons even zien hoe je wél een 5-3-2 speelt. Ook al spelen zij normaal een ander (counter) systeem, ligt dit dichter bij hun roots dan bij de onze. Alleen al dat treiteren, tijdrekken, dat tackelen met je hele ziel en zaligheid. Dat krijgen ze daar al in de jeugd mee. Dat is bovendien cultuur en voorin hebben ze er altijd een paar lopen die een wedstrijd kunnen beslissen. Met andere woorden, ik vind niet dat wij spelers hebben die bij een 5-3-2 passen. En gelukkig maar ook. Kun je nagaan als dat onze keeper zou zijn, die mafkees. Maar welke idioot denk met een paar wedstrijdjes zo'n systeem (dat zo ver van je cultuur af staat) je eigen te kunnen maken en dan een WK er mee te winnen. Die Argentijnen waren echt niet beter, maar wel in dit systeem. Dat kon je nu goed zien.

11-12-2022 17:12

PetrusKeizer +10739

Mensen, nog ns goed naar halve finale 74 tegen Brazilië kijken. Daar zit alles in, want we zaten niet vast in 1 systeem. De 2-0 is n prachtige counter, bal achterin en met 2 of 3 passes komt de voorzet van Krol op Johan. Imho is het grote onzin om in 1 systeem te spelen, je moet in de wedstrijd zelf voortdurend omschakelen. Daar hadden we in 74 de spelers voor, in 2022 niet. Ook bepaalden de spelers toen veel meer zelf in t veld, wat ook het beste is.

11-12-2022 09:27

Tov +1787

Daar stond dan ook een coach in het team die ook nog ‘aardig’ kon voetballen. En zoals het nu laat aanzien gaat het nog ff duren, zo’n 2000 jaar, voordat er weer een J.C. verschijnt.

11-12-2022 11:40

PetrusKeizer +10739

Ja. Johan en Willem samen bepaalden, van Hanegem was daar ook belangrijk in. Nu hebben we al tijden geen bepalende spelers meer

11-12-2022 12:21

Henkjanklaas +20657

Dit hele toernooi doet mij ernstig verlangen naar het oude voetbal van ajax met vleugelaanvallers als finidi, overmars, en een Litmanen, Davids, Kluivert. Laten we ook van Basten en Bergkamp niet vergeten, wouters, en de generatie jaren 70.
Fantasierijk aanvallend voetbal en zeker vanaf de jaren 90 met ook nog eens het afjagen van de tegenstanders. Waar is al dat mooie voetbal gebleven ? Vanavond ook weer Frankrijk tegen Engeland zwaar teleurstellend. Spanning vergoedde veel maar toch..

11-12-2022 02:26

Ajax27 +19213

Teleurstelling...ach als je kijkt wat voor matig selectie Oranje had is het erg goed dat we het maximale eruit hebben geperst.

11-12-2022 02:13

PetrusKeizer +10739

ja, helemaal mee eens

11-12-2022 09:29

Simpelishetmoeilijkst +25337

Hoe kan je nou teleurgesteld zijn, als je even kijkt naar de aanvalsspelers van Nederland. Daarmee heb je niets te zoeken in de top-acht van de wereld. Waar zijn de nieuwe Arjen Robbens en Robin Van Persies?
Ik zie ze niet.

11-12-2022 00:30

PetrusKeizer +10739

Nee, die zijn er niet. Imho had v Gaal wel Danjuma moeten selecteren. Ipv op Depay gokken.

11-12-2022 09:34

twynestar +28524

Nogmaals: het team onder de bewierookte van Gaal heeft op een half uur na niet beter gespeeld dan onder De Boer 2 jaar geleden en is amper verder gekomen. Het leek meer een team dat meer voor elkaar vocht. Dat is leuk voor de buhne.

Het enige positieve aan de opvolger Koeman is dat hij nog dominanter is dan Van Gaal (die dat tegenwoordig naar spelers niet meer is, alleen nog naar de pers) en Memphis niet meer alles bepaalt. Misschien kan hij De Jong zelfs nog in een nuttige rol manouvreren. Verder moeten we hopen dat er nog fysiek sterke, snelle, fitte middenvelders door komen zoals Wijnaldum in zijn hoogtijdagen, want daar drijft het moderne voetbal op. MIsschien Gravenberch ooit als hij ergens aan kan haken. Je moet er toch niet aan denken dat het Nederlands elftal straks in het midden gevuld wordt door vanilla soesjes als Klaassen, vd Beek, Koopmeiners, pruillip Veerman en Taylor?

10-12-2022 22:10

Aurelius1 +19736

Van Gaal is een Frank de Boer met charisma.

Maar ook van Koeman kun je niks verwachten. Controle, controle, controle. Daar staan Nederlandse trainers om bekend.

11-12-2022 04:05

Telamon +9192

En het lullige is, het wordt de komende jaren alleen nog maar erger, met copycat en tactisch onbenul Koeman ;), die waarschijnlijk ook wederom weer dat kansloze 5-3-2 gaat spelen, maar dan nog erger, als dat kan.

10-12-2022 19:57

Aurelius1 +19736

Laten we nou eerlijk zijn: ook van dijk, de jong en Dumfries zijn geen toppers. Er breekt maar geen toptalent door. Tijd om de knvb aansprakelijk te houden?

10-12-2022 19:42

twynestar +28524

Moet de KNVB nu toptalenten op gaan leiden? Dat is toch altijd prima gegaan zonder bemoeienis van de bond, waarom zouden die nu wel kunnen helpen net als destijds met dat geflopte masterplan van Van Gaal?

Nationale bemoeienis met de jeugdopleiding vind ik een zwaktebod, dat doen B landen en dan helpt het ook zoals Marokko, de clubs moeten intrinsiek die motivatie hebben en je moet er wat geluk bij hebben, that's it.

De KNVB moet zorgen dat de juiste coaches de beste spelers voor de verschillende elftallen selecteert, c'est ca.

10-12-2022 22:05

Aurelius1 +19736

De knvb kan prikkels vergroten om clubs meer in jeugdopleidingen te laten investeren, kan meer amateurvoetballers aantrekken, faciliteiten verbeteren, ervoor zorgen dat trainingsmanieren veranderen door nadruk te leggen op meer techniek, etc. Knvb kan heel veel doen.

10-12-2022 22:08

twynestar +28524

Ik vind dat de KNVB inhoudelijk alleen mag faciliteren, clubs bepalen zelf waarop ze nadruk leggen het laatste dat je wil is eenheidsworst.

Dat is dan ook het eerste en enige wat ze WEL moeten doen; in de trainersopleiding de positiespel/balbezit-verheerlijking laten varen. Meer ruimte voor fysiek en techniek maar vooral: meer vrijheid voor trainers. Kijk wat Ten Hag heeft opgestoken in Munchen en wat het Duitse voetbal heeft opgestoken van laptop-trainers en een decennium eerder van meekijken in de Nederlandse en Spaanse keukens. Dat moeten wij nu doen in Frankrijk en Engeland, daar wordt het moderne voetbal gespeeld. Dus geef die vrijheid, probeer niet te sturen behalve sturen op experimenteren.

10-12-2022 22:14

Schip +23520

Lachwekkend slechte WK editie. Inspiratieloos afbraakvoetbal gespeeld en niets gepresteerd.

Slechte pers gegenereerde afbreuk gedaan aan de hollandse school. Vooraf al aangegeven. Dit komt 100% op het conto van de coach die van de daken schreeuwde kampioen te kunnen worden. Van Gaal is diep en hard van een voetstuk gevallen bij mij.

10-12-2022 18:46

ST +23084

EK basiselftal:

——- Danjuma - Brobbey - Gakpo ———-
————————- Simons —————————
——- Gravenbergh - F. De Jong ———-
Malacia - Aké - Van Dijk - Dumfries
———————— Noppert —————————

10-12-2022 18:16

ÁlvaroRecoba +13695

Flekken; Aké, Van Dijk, De Ligt, Frimpong; Frenkie, Timber; Gravenberch; Gakpo, Memphis, Berghuis. (En dat kan dan, indien nodig, naar 3-5-2 kantelen.)

Ik heb ook niets met Memphis en hij was térgend slecht, maar als hij weer in vorm is... wie weet. Bijlow mag ook, of Noppert als hij de lijn doortrekt; afwachten (hoop dat Ajax Flekken koopt). Gravenberch moet wel gaan spelen -- en dat is nog maar de vraag, helaas, bij Bayern, toch een vreemde keuze. Simons zou dan ook prima kunnen, als-ie doorzet.

10-12-2022 18:45

twynestar +28524

Dit vind ik een heel volwassen keuze. Uiteraard mits deze spelers de komende jaren serieus presteren; dus basisspeler in een grote competitie of de grote meneer in Nederland.

Er is altijd ruimte voor Memphis als niet alles om hem draait en hij dit begrijpt. Dat komt vanzelf goed als de concurrentie verdomd goed is en de coach dominant, en dat is dan iets wat ik Koeman weer wel toevertrouw.

10-12-2022 22:17

Manov +8581

Ze gingen pas beter spelen bij 4-3-3 gek he?

10-12-2022 17:47

mokum007 +6523

Maar dat ligt ook aan het tegenstander, kijk tegen USA wel kansen gecreëerd

10-12-2022 17:41

RickyAFCA +1897

Met zo een voorhoede ga je toch niet aanvallend spelen... Ome Louis kunnen we niks kwalijk nemen

10-12-2022 16:52

Daanafcak +3045

Die nummer 8 van Marokko speelt zoals Frenkie zou moeten spelen

10-12-2022 16:19

Zuiderling +2225

Waar is de tijd gebleven dat de vedette van dit toernooi, Modric , op de grond lag en wanhopig naar boven keek om te zien dat hij zojuist helemaal was uitgespeeld door Frenkie ? Trouwens, waar is die Frenkie gebleven ?

10-12-2022 18:35

El Pacino +3609

Die is rond 17.00 op Schiphol geland. Hij zit nu waarschijnlijk nu op de Zuidas in zijn appartement.

10-12-2022 19:09

Stamhoofd +11548

Ik hoop wel dat Koeman gewoon weer 4-3-3 gaat spelen. Want nog 4 jaar van dit voetbal ga ik echt niet trekken..

10-12-2022 16:09

El Pacino +3609

Het team in 2026:

Bijlow
Frimpong-De Ligt-Van de Ven-Malacia
J.Timber(Gravenberch)-Simons-Frenkie
Lang-Brobbey-Danjuma

10-12-2022 15:21

Stamhoofd +11548

Middenveld met Frenkie, Gravenberch en Xavi zou top zijn. Aanval Gakpo en Brobbey. En hopelijk staat er nog ergens een rechtsbuiten op komende jaren.

10-12-2022 16:11

El Pacino +3609

Ik zie Timber ook wel in een Davids rol op het middenveld. Timber is voor de verdediging eigenlijk te klein.

10-12-2022 17:04

PetrusKeizer +10739

Ik vond Timber niet slecht tegen Argentinië.

11-12-2022 09:39

Telamon +9192

Tegen die tijd is Fitz-Jim dubbel en dwars doorgebroken, en ongetwijfeld het beste middenveldtalent dat we hebben, samen met Simons. Gravenberch vind ik toch beperkt, en Frenkie, daar komt het ook maar niet uit, misschien toch niet zo goed als gedacht.

Ik vermoed dat je straks meer hebt aan het duo Taylor en Fitz-Jim, dan Frenkie en Gravenberch. Zit meer passing en spelmaken in.

Vos is tegen die tijd hopelijk ook ver, heeft enorm veel potentie op 6.

10-12-2022 20:04

El Pacino +3609

Dan moeten ze Fritz Jim wel een keer de kans geven.

10-12-2022 20:34

Sambavleugels +18734

Oneens over Frenkie. Die heeft genoeg laten zien om te weten dat het er in zit. Uiteraard wel eens over Fitz-Jim

11-12-2022 02:10

ÁlvaroRecoba +13695

Het voelt ver weg, maar Frankrijk-uit gaan we gelukkig experimenteren met twee nieuwe backs (mag ik hopen): Dumfries geschorst, dus Frimpong, en ik mag aannemen dat dit het interlandeinde van Blind is -- het gaat per maand minder, dus ik kan me niet voorstellen dat hij over anderhalf jaar aan het EK zou meedoen, dan kun je beter maar doorselecteren. Maar wie dan... Malacia is een soort omgekeerde Blind, qua kwaliteiten -- ook niet ideaal.

10-12-2022 15:07

rafael32 +982

Wanneer heeft Louis nog een team wel goed laten voetballen? 2014 was ook niet om aan te zien, behalve die tweede helft tegen Spanje, en moesten we zelfs tegen Australië en Mexico terugvallen op 4-3-3 omdat we achterstonden en weggespeeld werden. Bij Man United 2 jaar een grote kwelling die nog erger was dan het voetbal van Frank Beton. Bij Bayern ontslagen in het tweede jaar omdat hij 6de stond en spel niet om aan te zien was. Waar komt het idee vandaan dat hij nu nog topcoach is?

Dit was het WK van Louis, en zijn gelijk bewijzen. Hij heeft simpelweg niet het vermogen om zijn ongelijk te herkennen, en daardoor hebben we deze verschrikkelijke zaadzooi voorgeschoteld gekregen. Het leek nergens op. Verdedigend stond het niet goed, in balbezit leek het positiespel nergens op, de instelling om iedere durf en fantasie uit het elftal te verbannen en zijn spelerskeuze deed de rest. Door een wonderbaarlijke effectiviteit zijn we tot in de kwart gekomen. Niet door goed spel of door kundig verdedigen. Qatar, Ecuador en Senegal hadden te samen 12 doelpogingen meer dan Nederland en een hogere expexted goals. Was dus al opmerkelijk dat we door de poule kwamen. Alleen tegen Qatar waren we iets beter dan de tegenstander. En dat voor een land dat makkelijk meerdere elftallen kan opstellen met spelers die of in de Europese top of subtop spelen.

10-12-2022 15:01

SjakiedeWit +2636

Doewie Loewie….

10-12-2022 13:42

SjakiedeWit +2636

Ik vind die Noppert een heel gemiddeld keepertje..

10-12-2022 13:42

WZAWZDB32 +4160

Kom Ajax, gauw werk maken van de toren van Joure!

10-12-2022 13:31

Alexander40 +6114

532 is nu toch wel failliet voor Oranje mag ik hopen. Maar ja we krijgen Koeman en die is daar ook niet vies van. Gelukkig blijven wij gewoon 433 spelen en zo hoort het en kan het!

10-12-2022 13:24

Web +178830

Vanmiddag en vanavond toch weer lekker kijken
Als Portugal doorzet waar ze deze week mee begonnen zijn kun je echt genieten
Marokko ook een leuk team met fantastische middenvelders

En Engeland en Frankrijk zijn ook twee landen die maar zo de WK kunnen winnen
Benieuwd wie er overblijft, ik denk toch Frankrijk

10-12-2022 13:22

SjakiedeWit +2636

Mijn hemel, wat ben ik klaar met dit Oranje en Van Gaal. Heel veel poppenkast en zwak zaadloos voetbal. Wel gelul over zoenen op de mond van Van Gaal en gemompel op de persconferentie van blamurmelmwablablazitlekkerinmevelbergwijn, maar geen fatsoenlijke aanval gezien…

10-12-2022 13:19

Web +178830

Gelukkig kun jij genieten met deze spelers in een ander systeem
Ja toch?

10-12-2022 13:23

SjakiedeWit +2636

Ik geniet al heel lang niet van Bergwijn, Blind, Klaassen etc
Welke Jan Klaassen neemt dan ook zoveel spelers mee van een club die al maanden niet presteert? Blij dat EgoGaal ophoepelt

10-12-2022 13:27

Web +178830

Van wie geniet je dan wel onder de Nederlandse spelers?

10-12-2022 13:29

SjakiedeWit +2636

Lang, Simons, Malacia, Timber, Ake, Van Dijk zijn goede voetballers en Weghorst bijvoorbeeld, die heeft de juiste overmijnlijk mentaliteit

10-12-2022 13:37

Web +178830

Timber, Ake en van Dijk hebben zich bewezen
Maar de anderen zijn lang niet van het niveau
Robben, van Persie, vd Vaart en Sneijder
Nederland komt te kort
Dat is de grootste oorzaak

10-12-2022 13:52

MichelBoerebach +29216

Zeer zeker. Dit was het maximaal haalbare met deze selectie.

10-12-2022 14:24

Bensco +7174

Het is zijn wel echt mietjes geworden. Geen gaat bedoelt naar christenen maar toen ik Gakpo, Depay en Ake begonnen over hun christelijke kruistocht dacht ik wel even; oooookeee ?!? Wat is gebeurt met “we gaan ze opvreten”?

10-12-2022 14:10

Sjonnie +18814

Zo, de NOS kan weer terugschakelen naar het gewoon verslag doen van een WK zonder "Elfstedentocht franje".

En wat ik gisteren ook al zei, we hebben ons toch maar weten te scharen in een rijtje met illustere wereldtoppers:
Brazilie, Duitsland, Spanje en Belgie.

10-12-2022 13:12

NeeI +107909

Gakpo, Depay, Berghuis
Frenkie, Simons, Timber
Malacia, Ake, Van Dijk, Frimpong
Keepertje

Denkt men nu echt dat we met dit elftal (en speelwijze) minder hadden gepresteerd en minder leuk voetbal op de mat hadden gelegd, dan we dit WK gedaan hebben? Of zijn we inmiddels daadwerkelijk zo ernstig geïndoctrineerd door Van Gaal en alle nietszeggende analistjes?

Koekoek.

10-12-2022 13:10

Web +178830

Dit team houd ook niet over hoor
De beste creatieve speler zet je rechtsbuiten
Dan zou ik al nooit doen
Berghuis’ en Gravenberch horen beide op het middenveld in mijn ogen
Gapko is groter gemaakt door zijn goals, helemaal geen echte buiten speler die zijn man op zoekt en passeert
Malacia word ook veel te groot gemaakt
Als ik mocht kiezen uit Malacia, Wijndal en
Smal koos ik voor Smal

10-12-2022 13:28

AINIESTA +45174

Pffff echt een prima opstelling ipv dat gare 5-3-2 met knuppels als De Roon, Klaassen, Dumfries. Timber op 6 had idd makkelijk gekund. Gravenberch voor Simons misschien en iemand anders voor Depay(wat was die verschrikkelijk).

Louis van Gaal, voor altijd een Ajax legende maar pff wat een zooitje heeft hij er van gemaakt zeg.

10-12-2022 13:58

Juan62 +46333

Klopt het lijkt erop dat Louis het heilige vuur miste

10-12-2022 14:21

Web +178830

Het allergrootste probleem is dat wij gewoon in Nederland geen toppers meer hebben, vooral geen fatsoenlijke aanvallers. En een top middenvelder die onder de bal goed is Frenkie Berghuis is de enige die het spel naar zich toe kan trekken, maar lang geen Sneijder en vd Vaart in de goede jaren

Te makkelijke om te denken dat dit alleen door de opleiding komt
Ik denk dat het probleem veel groter is
Beleving en alles te willen doen om de beste te willen worden. Dat zie je veel te weinig
Ook te snel voor het grote geld kiezen zoals Gravenberch. Bij Ajax miljonair worden is niet voldoende

Ze moesten iets weg hebben van Weghorst, die kan weer niet goed voetballen, maar barst van de energie, en wil ten koste van alles winnen

Bergwijn, Depay en Gapko doen een best, maar dat is lang niet genoeg
Je moet bezeten zijn en alles er uit willen halen

10-12-2022 13:01

Juan62 +46333

Je hebt volkomen gelijk Web
Bergwijn en Depay denken dat ze er al zijn.
Enorme zelfoverschatting, dus verkeerd zelfbeeld
Ik hoopte dat Louis dat eruit zou krijgen, maar die was meer bezig om zichzelf onsterfelijk te maken.

Terwijl hij dit allang in Amsterdam Rotterdam Eindhoven Europa en de rest vd wereld was:)

10-12-2022 14:39

RijkdeGooier +2875

Oranje heeft naar vermogen gepresenteerd en ik vind het erg jammer voor van Gaal eigenlijk, want hem had ik meer gegund.

10-12-2022 13:01

AINIESTA +45174

Jezelf verloochent om er tegen de eerste fatsoenlijke tegenstander er gelijk uit te vliegen. 1 kans gecreëerd in de hele fucking wedstrijd. Het was zwaar verdiend dat we eruit vlogen. Karma voor dat hele kut systeem.

10-12-2022 13:01

Web +178830

Heb jij echt het idee dat het alleen met de tactiek, spelopvatting te maken heeft?
Er zijn gewoon geen exceptionele spelers in Nederland. En dat komt niet alleen door de opleiding

De basis leg je jong op de pleintjes en veldjes, daar staan nog geen trainers die je iets afleren, je kan pingelen wat je wil
Nu komen ze bij de club binnen en hebben door dat er zoveel buiten voetbal is heel veel gemist

10-12-2022 13:07

AINIESTA +45174

We hebben 1 kans bij elkaar gevoetbald in 120 minuten voetbal. Ja het ligt aan het laffe systeem.

10-12-2022 13:49

Web +178830

Ook met 4-3-3 had je niets klaargespeeld
De voorhoede is zo matig tot slecht

Er lopen een stel spelers die heel erg het idee hebben dat ze heel erg goed zijn

10-12-2022 13:54

AINIESTA +45174

Met 4-3-3 zonder laffe instelling kom je tenminste in de buurt van de goal. Gakpo had echt wel wat kunnen doen tegen die back als ie niet telkens op 40 meter van de goal stond. Waarschijnlijk waren we met 4-3-3 ook geen wereldkampioen geworden. Maar we schoten onszelf al in de voet met dat gare systeem.

10-12-2022 14:02

MichelBoerebach +29216

Precies, web. Behalve goede verdedigers, hebben we niet veel.

10-12-2022 14:28

Ozymandias +159568

Tot het einde van de vorige eeuw waren Nederlandse trainers tactisch vooruitstrevend. Tegenwoordig zijn ze het tegenovergestelde daarvan.

10-12-2022 12:58

Web +178830

Ook de spelers zijn stukken minder in Nederland
En de kleine ploegen straffen door dat ze fitter zijn veel meer af
Tactisch goed staan met 8 man achter de bal, kun je niet open spelen met gewone spelers

Voor de jaren 70 stelde Nederland ook niets voor, toen kwamen . Cruijff, van Hanegem, Neeskens, Rensenbrink, Ruud Krol en Wim Jansen
Die zette Nederland op de kaart
Vooral Cruijff natuurlijk
Dit heb ik zelf meegemaakt en gezien

Later van Basten, Rijkaard, Gullit, Koeman

Daarna een generatie
Bergkamp, Kluivert, Seedorf, Davids,

Robben, van Persie, vd Vaart, Sneijder

Nu zijn er alleen topverdedigers en Frenkie

10-12-2022 13:15

stopperspil +11203

Weer een penalty trauma erbij, weer uitschakelijng via strafschoppen: scoort Nederland 100% hierin? Strafschoppen (blijkbaar niet te leren of had Argentinië voorkennis?) afschaffen en de verlenging 8 tegen 8 ofzo maar dat is wel heel erg innovatief

10-12-2022 12:49

Juan62 +46333

Argentinié had gewoon een keeper staan die goed strafschopen kan stoppen
Dat was voor de wedstrijd al bekend
Misschien hadden we daarom door moeten gaan met aanvallen.
nu werd het in de verlenging weer het wk breien

10-12-2022 14:25

Ajax34 +4055

Oranje terecht uitgeschakeld. Na 80 minuten eindelijk een beetje gevaarlijk worden door wat oppertunistischer te gaan spelen en je maakt daardoor ook nog gelijk. Ipv zo doorgaan doodleuk weer voor eigen goal gaan hangen. Dan roep je het onheil over je af.

10-12-2022 12:47

Harrier Du Bois +38948

Nog erger, 2 boomstammen erin en dan wel proberen te combineren, maar niet om mee te beginnen, dan doen we een lange bal. En idd, ze hadden gewoon moeten doorgaan met oppertunisme, 2 lange koppers, pompen tegen de kleine Argentijnen

10-12-2022 12:52

stopperspil +11203

Soms is hoog voor de pot pompen gewoon effectiever maar blijkbaar vinden Nederlandse coaches dat te simpel

10-12-2022 12:47

Hans Verhagen +14137

Het was best wel realistisch hoe Van Gaal speelde. Als de penaltyreeks was gewonnen dan was iedereen ook eens met dit realistische beeld. Snap alleen niet dat van Gaal op alle details heeft gelet en hij uitgerekend Messi voor de wedstrijd omschreven heeft als een man minder. Gewoon terecht verloren en teveel spelers die niet genoeg hebben gebracht.

10-12-2022 12:41

PH2BOT +40468

Dit Oranje heeft simpelweg geen wereldtopspelers in huis. En dat zie je.meteen terug in een wedstrijd tegen een tegenstander die wèl oorlog durft te maken om te winnen èn wèl over een wereldtopspeler beschikt ondanks het feit dat die speler verder niks meer is dan een verwende autist die zich qua sportman nooit zal kunnen meten met de echt groten in de sport. Een verwende apekop die heel goed kan voetballen....maar van het slag Neymar. Geen sportman dus.

10-12-2022 12:28

AINIESTA +45174

De pijn zit diep haha. Messi een verwende autist noemen😂😂

10-12-2022 13:02

NeeI +107909

Je wil niet weten wat voor teksten er voorbij komen. Messi de vernieling intrappen, de ergste ziektes toewensen. Nico en Martinez zijn geen Ajacieden meer. En veel erger nog.

10-12-2022 13:15

AINIESTA +45174

En dat alles voor een Oranje wat antivoetbal speelt en bij elkaar 1 kans bij elkaar heeft gevoetbald in 120 minuten voetbal🥲

10-12-2022 13:46

MichelBoerebach +29216

Nico en Martinez zijn ook geen Ajacieden meer. Ze spelen voor Lyon en Man United, respectievelijk. Martinez geeft geen reet om Ajax. Nico wat meer.

10-12-2022 14:34

Wobbo +11461

We hebben spelers zat om 433 te spelen. En dat gezeik over een pure rechtsbuiten flikker toch op.

Centrumspitsen: Depay, Brobbey, L de Jong
Vleugelspitsen: Gakpo, Bergwijn, Berghuis, Danjuma, Dilrosun, Lang
Middenvelders: Gravenberch, Taylor, F de Jong, Simons, Veerman, Q Timber, Koopmeiners
Centrale verdedigers: van Dijk, de Ligt, Ake, de Vrij, Timber, Botman, Struyck
Vleugelverdedigers: Malacia, Dumfries, Bakker, Wijndal, Frimpong
Keepers: Bijlow, Cillissen, Noppert, Flekken

Als je gewoon 433 speelt dan zullen er altijd wel minstens 2 van de vleugelspitsen in vorm zijn en 1 centrumspits. Fucking gedoe dit WK.

10-12-2022 12:22

Ajax95Duivendrecht +24162

Geen heel lekker gevoel nu. Want ik heb nu de wetenschap dat Oranje bagger slecht voetbalde, maar dat we over minder dan een maandje weer als Ajacieden mogen kijken naar spel dat amper beter te noemen is o.l.v. Schreuder en zijn meute...

Van die gedachte word je ook niet echt vrolijk. Zonder een wisseling van de wacht qua spelers of trainer, wordt de 2e seizoenshelft van Ajax ook weer een martelgang om naar te kijken.

10-12-2022 12:20

RuffRhythim +24837

Willen we nou ook voor eens en voor altijd kappen met dat domme geblaf om voor werkelijk elk eindtoernooi waar NL aan meedoet te zeggen dat we kampioen kunnen worden?

10-12-2022 12:11

Wobbo +11461

Waarom?Zoveel scheelde het niet en we hadden in de halve finale gestaan tegen Kroatië. Niet dat dat een makkie is maar je kan ervan winnen en dan sta je in de finale.

10-12-2022 12:24

Juan62 +46333

"Zoveel scheelde het niet'

Nou toen de Argentijnen op de paal knalde dacht ik voor het eerst we gaan winnen.
Tegen een land als bv Frankrijk of Portugal waren we , op zijn zachts gezegd ,
niet favoriet

10-12-2022 14:30

mickey2602 +4788

Ieder land/team kán kampioen worden . En daarbuiten,als je vooraf zou zeggen,we doen wel mee maar kampioen worden we toch niet,dát is lekker motiverend.

10-12-2022 12:46

RuffRhythim +24837

Je moet helemaal niks zeggen en gewoon gaan voetballen en dan zien we het wel, heel simpel.
Je moet helemaal niet je scheur opentrekken als je nooit wereldkampioen bent geweest dat je dat wel kan worden. Het is gewoon dom, misplaatst, arrogant gelul wat nergens, helemaal nergens op is gebaseerd.

10-12-2022 12:54

MichelBoerebach +29216

Inderdaad. Als het de bevolking niet is, js het de coach zélf wel. Denk je dat ze dit ook iedere keer roepen in Zwitserland of Denemarken?

10-12-2022 14:36

Keizer +30218

Dit systeem werkt ook alleen als je een wereldklasse aanval hebt. Dan zou je met 5 redelijke verdedigers weg kunnen komen, zoals in 2014.

Nu heb je een wereldklasse verdediging maar kun je door de matige aanval niks uitrichten. Dan lijkt het mij logischer om met een extra aanvaller te spelen ipv 5 man achterin. Maar wie ben ik.

10-12-2022 12:07

NeeI +107909

Dankzij onze super realistische speelstijl hebben we immers wel Senegal en Qatar verslagen. Anders waren we roemloos ten onder gegaan in de poulefase. Het afgrijselijke anti-voetbal neem ik maar voor lief, want resultaat is heilig.

10-12-2022 12:04

Juan62 +46333

Wat een geblah, laten we aub terug gaan naar de Hollandse school

Dan win je niet elk toernooi, maar zie je wel een fijne pot voetbal.
Laat je de voetbalwereld weer genieten.
Komen tegenstanders met poep in de broek.

Maar het belangrijkste; weer genieten van avontuurlijk voetbal!

En geen geblah dat we geen goede spelers daarvoor hebben, of dat het systeem niet meer kan.
Door heel Europa spelen onze jongens op alle posities geschikt voor 3-4-3 of 4-3-3

10-12-2022 12:02

Cruijffiaann +2958

Van Gaal is Frank de Boer maar dan met een hoop bombarie en wangedrag richting journalisten.

Interessante trainer in de jaren 90, daarna niet meer.
Hou hem weg bij de ArenA.

10-12-2022 12:01

PH2BOT +40468

NL heeft geen echte topspelers meer...daar ligt het echte probleem. Argentinië heeft Messi maar is verder ook niks bijzonders en dat compenseren zij met beukvoetbal icm een lachwekkende narcist als scheids die voor alles fluit waar hij juist niet voor moet fluiten en niet fluit voor overduidelijke overtredingen en smerig spel. Oranje was slap en veel te afwachtend en verdiende niet in de halve finale van dit WK te staan. En deze 'aanvoerder' die de belangrijke 1e penalty meteen al mist is exemplarisch voor de wedstrijdmentaliteit van dit Oranje: 70%...en dat is bij lange na niet genoeg om van vechtlanden als Argentinië, Portugal of Kroatië te kunnen winnen. Dit Oranje is gewoon slappe hap wanneer.het er echt op aan komt. Geen leider en te weinig kwaliteit. Een beetje zoals Ajax nu onder Scheurbuik dus eigenlijk. En die nachtmerrie gaat vanaf januari gewoon nog 5 maanden door.

10-12-2022 12:44

JanBiesbos +29224

Er is niemand die keypass geeft wat een gelul Klaassen 1 goal 2 assists dikke bergwijn helemaal niks noppes nada..

10-12-2022 12:00

Biss +10347

Zo.. Louis staat ook weer met beide benen op de grond.

10-12-2022 11:52

nightgoat +31181

Ik sluit mij geheel aan bij Kees Kwakman.

10-12-2022 11:48

AgeM +939

Dat kan ook niet anders als de Jong op het middenveld z’n gang kan gaan met z’n risicoloos geschuif .Onbegrijpelijk dat hij dat 4 wedstrijden lang heeft kunnen doen zonder dat er ingegrepen werd . Hij heeft werkelijk geen enkele wedstrijd toegevoegde waarde gehad en iedere poging tot doortastendheid dood laten bloeden . Een korte invalbeurt van Koopmeiners tegen Argentinië deed gelijk de wedstrijd kantelen .
De mooiste aanval met een goed doelpunt tegen V.S liep dan ook niet via hem maar via Klaassen .Maar iedereen kraait hier maar Frenkie dit en Frenkie dat ..
Geen enkele creatieve ingeving . Zolang hij in oranje speelt en in de media rondwaart vergeet het dan maar. Wat Maguire is voor z’n verdedigers is de Jong voor de middenvelders .

10-12-2022 11:45

JanBiesbos +29224

Zo azijn op in Alkmaar?

10-12-2022 12:01

AgeM +939

@JanBiesbos ,
Alkmaar ?

10-12-2022 12:44

Cruijffiaann +2958

Grappig, ik zou eens bekijken bij wie en hoe die aanval tegen de VS begon.

En inderdaad, hij had geen toegevoegde waarde met z'n voorzet op Gakpo tegen Senegal.
En ook niet met z'n goal tegen Qatar.
En ook niet met z'n actie voorafgaande aan de overtreding op Weghorst en vrije trap gisteren.
En hij speelde ook niet uitstekend (samen met Timber) met name voor de rust.

Jij bent niet voor reden vatbaar wanneer het over Frenkie gaat, al jaren niet.

10-12-2022 12:15

AlexIbarra +19291

Vreemde obsessie met Frenkie heeft ons Age idd, was mij ook al eens opgevallen.

10-12-2022 12:22

AgeM +939

@Cruijffiaan
Klopt, wat waren dat geduchte tegenstanders zeg , en zelfs daar zijn z’n acties op de vingers van 1 hand te tellen maar wees nou eerlijk , zijn we nou echt opgeschoten met de Jong in het Nederlandse voetbal dit Wk ?
In de VI staat interview met Jordi Cruijff , die wringt zich ook al in allerlei bochten om iets positiefs over de Jong te zeggen bij Barca . Nee hij hoeft niet weg nee , maar bij een goed bod staat hij op de stoep . , das ook niet voor niks …..

10-12-2022 12:33

AgeM +939

@Alexibarra ,
Geen obsessie , maar er zullen toch wel andere talentvollere jongens zijn om over te schrijven ? ,komen die ook eens aan bod .
Echt , Hij is een enorm omhooggeschreven voetballer die alleen presteert op sociale media . Veel te veel voor betaald en veel te hoog salaris waardoor hij onverkoopbaar is . Ook voor z’n fans iedere keer weer teleurstellend .
Dat vind ik dan wel weer verdrietig . Dat hij voor deze lieden niet levert .

10-12-2022 12:39

Qifesh +24917

Simons, Lang, Malacia, Danjuma en Frimpong.. zogenaamd onervaren. De gaten spelen al jaren op het hoogste niveau.

Het draait om gunfactor en dan gaan juist die gunspelers automatisch minder spelen want ze weten dat ze het niet eens echt verdienen. (Depay, Bergwijn maar ook in het verleden van Persie enz..) statuur geeft teveel de doorslag. Zo ook bij ons met Klaassen, blind en Tadic. Wisselbeleid begint met een goede basis en een verrassingspakket. Dat is er niet met deze gasten.. allemaal op strijd en plichtmatige collegialiteit. Lv Gaal zal ik eeuwig dankbaar blijven maar dit was echt laf voetbal. Louis is zo conservatief dat ie cattenaccio verkocht als resultaat voetbal.. dat voetbal is niet om aan te zien en inspireert niet.

10-12-2022 11:29

Omar +17186

De vraag die je kunt stellen is of je het met 4-3-3 niet even slecht had gedaan. Met alle respect, tegen de eerste serieuze tegenstander lig je eruit zonder een kans te creëren.

10-12-2022 10:47

Michael 1974 +22030

Dat lag meer aan de lafheid waarmee het werd uitgevoerd dan het systeem. Frenkie speelt bijna alleen maar terug of opzij en je ziet spelers continu terugwijzen om hem veilig terug te spelen ipv vooruit. Bij elk systeem zou dat een dramatische wedstrijd opleveren.

10-12-2022 11:09

Biss +10347

Ja en dan is dus de vraag, wat heb je liever?
Er uit gaan we, dan maar (proberen) met mooi voetbal toch?

10-12-2022 11:55

El Pistolero +4932

"Kan je op basis van het toernooi stellen dat het 5-3-2-systeem van Oranje heeft gefaald?".

Het systeem heeft niet gefaald, het zijn de spelers die dat hebben gedaan. De Ajax spelers hebben ook in een 4-3-3 systeem laten zien hopeloos uit vorm te zijn en de veronderstelling dat het in een ander systeem beter zou zijn gegaan, is dan ook nergens op gebaseerd. Ik ben zelf ook een voorstander van 4-3-3 omdat je daarmee veel meer mogelijkheden hebt, in het systeem dat Oranje hanteerde is het bijv. nauwelijks mogelijk om collectief druk te zetten, terwijl dat vaak bijzonder effectief is. Ook in het 4-3-3 systeem kan je verdedigende zekerheden in bouwen bijv. door met een 10 en 2 controleurs te spelen, compact te verdedigen en de linies dicht op elkaar te houden. Ik heb begrip voor de beweegredenen van Van Gaal om voor dit systeem te kiezen omdat hij veel centrale verdedigers van topklasse tot zijn beschikking heeft en ook kan beschikken over spelers die prima als wingback uit de voeten kunnen. Van zijn uitspraak dat het 4-3-3 systeem achterhaald zou zijn en je daarmee geen prijzen meer zou kunnen winnen begrijp ik echter helemaal niets.

10-12-2022 10:46
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.