Molenaar: 'Probeer oud-spelers terug te halen'

door Floris 26

Molenaar: 'Probeer oud-spelers terug te halen'

door Floris 26

Laatst geüpdatet

Keje Molenaar heeft niet meer de hoop dat Ajax aan het eind van dit seizoen met de schaal in handen staat. Dat vertelt de oud-speler van onder meer de Amsterdammers in gesprek met het Algemeen Dagblad. 'Als je elk jaar twee, drie bepalende spelers ziet vertrekken, gaat het toch een keer knellen', blijft de 56-jarige Volendammer realistisch.

'Toen ik de selectie deze zomer zag, dacht ik eerlijk gezegd al dat we er rekening mee moesten houden dat Ajax een keertje geen kampioen zou worden, ook gelet op de spelersgroep van PSV. Dat kan een keertje gebeuren, al had ik voor de winterstop nog hoop', vertelt hij. 'De conclusie is: alleen met jeugd ga je het niet redden. Je zult moeten investeren in routine. Tegen AZ was alleen Lasse Schöne nog over toen Niklas Moisander was weggestuurd. Dan is het niet zo verwonderlijk dat het inzakt. Dat is geen verwijt, sommige jongens zijn de status van A-junior amper ontgroeid. Die komen een stadion binnen en denken: wat gebeurt hier?'

'Als ik naar mezelf kijk: ik was achttien toen ik debuteerde bij Volendam. De puistjes nog in mijn snoet, maar ik had wel mannen als Dick de Boer en Dick Bond naast me op het veld', zo blikt Molenaar terug op 'zijn tijd'. 'Ajax heeft talent genoeg, ik zie zo'n Ricardo Kishna groeien, Daley Sinkgraven heeft iets moois, maar je kunt het niet alléén met deze jongens. Ze moeten bij de hand genomen worden.'

'Meer routine dus en dan niet in de breedte met Niki Zimling, maar proberen oud-spelers bereid te vinden, zoals Rafael van der Vaart, John Heitinga, Wesley Sneijder of Hedwiges Maduro. Daar zijn Marc Overmars en Frank de Boer ook van overtuigd', denkt Molenaar. 'Ik weet dat dat niet gemakkelijk is, maar je kunt de talenten in de huidige selectie niet laten zwemmen. De voordelen: iedereen bij Ajax kijkt dezelfde kant op, er is rust én geld.'

Lees meer over:
Plaats reactie

JPC40 +3

Nu er vanuit verschillende kanten geroepen wordt dat Ajax de roer moet omgooien ben ik heel benieuwd of Ajax ook daadwerkelijk hier iets mee gaat doen of dat men ook deze waarschuwing signalen ijskoud in de wind slaat .

07-02-2015 19:58

Conner +0

Dit seizoen is gewoon klaar, en moet het team alles geven om tweede te worden. Voor volgend seizoen moet er gewoon wat gebeuren en dat lijkt me ook helder. Het slechte spel wordt mede door de vier kampioenschappen behoorlijk verbloemd. Ervaring is benodigd en dat lijkt me duidelijk, dat ziet iedereen lijkt me, tenminste dat hoop ik. Ik zie hier veel namen voorbij komen, en ook goede namen en ik hoop dan ook dat onze marc druk bezig is achter de schermen.

Ik hoop vooral dat de lichting 2002/2003 wordt gepolst, deze jongens zijn gemiddeld 30 en is de laatste selectie die sprankelend voetbal liet zien, in mijn optiek dan. Ik zag de namen Van der vaart, Sneijder, Heitinga, Nigel de jong en Maduro al langs komen. Maar er zijn er nog veel meer die Ajax van ervaring kunnen voorzien en die men in mijn optiek moet polsen voor een terugkeer. Daaronder valt Maxwell, Urby en last but not least, en deze mis ik echt op het lijstje, Pienaar.

Het andere feit is, is dat men moet kijken naar de kwaliteiten van de talenten die er nu staan (in het eerste dan). Ik merk daarin op, en dat is puur mijn mening, dat alleen klaassen, Kishna, el Ghazi, en Riedewald aan specifieke kwaliteiten voldoen waarbij ik Klaassen het beste acht en vindt. Serero is voor mij geen talent meer maar heeft wel voldoende kwaliteit vind ik, in tegenstelling tot Schone die wonderbaarlijk elke keer speelt ondanks zijn dramatische spel en inzet maar dat is een andere discussie. Ik wil hiermee zeggen dat je ervaring wel kan combineren met talent, maar het talent moet wel van een dusdanig goed niveau zijn. Nu pak ik even de twee Denen eruit, Boilesen wordt in februari 23 jaar, Maxwel was, in de periode 2002, 21 á 22 jaar als ik het goed heb en ik zou zeggen vergelijk dat even. Andersen word omschreven als een groot talent, je kan hem met talloze spelers vergelijken; Van der Vaart, Sneijder of in een andere tijdsperiode Jesper Grønkjær. Andersen is 20 jaar en als ik dit vergelijk met dit drietal spelers op dezelfde leeftijd lach ik me kapot en houd ik me hart vast. Met dit verhaal wil ik zeggen dat een 20 jarige al wel op een dusdanig niveau moet zitten. In vergelijking met de talenten van vroeger die op dezelfde leeftijd waren als de talenten van nu zie ik toch wel wat verschillen. De bravoure, inzet, het overzicht, tweebenigheid en de mobiliteit mis ik bij sommige spelers die als groot talent worden omschreven.

Misschien ben ik wel veelste kritisch, maar ik mis de aanvallen, de snelle counters, de tempo versnellingen de steekpasses. Wat ook opmerkelijk is dat ik zelden nog maar een afstandsschot zie vanuit de tweede lijn. In het verleden waren middenvelders van Ajax zo belangrijk met vele assist en afstandsschoten die vanuit alle hoeken er in werden geschoten. Anderson rendement is voor een middenvelder gewoon veel en veelste laag, geen assist geen afstandschoten, geen actie met bravoure, het is nog maar een jongetje die een nodige draai om de oren verdiend. En laat duidelijk zijn er moeten meer spelers een draai om de oren hebben.

Ik lul teveel denk ik, maar ik wacht rustig af en hoop dat Ajax voor komend seizoen een paar oude spelers ophalen die voor Ajax ontzettend veel hebben betekend. Daarnaast hoop ik op het doorselecteren, ervaring met toptalent met de daarbij behorende inzet (vechtersmentaliteit) en bravoure is het codewoord wat nog ontbreekt.

07-02-2015 14:48

RuudRuud +0

Ajacieden: "Laat Molenaar eens verantwoordelijkheid nemen in plaats van schreeuwen langs de zijlijn."

07-02-2015 13:42

rayclarke +19

Keje is blij dat alle neuzen dezelfde kant op staan. En dat is juist het probleem. Door de gouden generatie aan het roer te zetten is een monocultuur ontstaan die ieder tegengeluid in de kiem smoort.

Tegengeluid zou juist actief georganiseerd moeten worden door vd Sar en consorten!

Daarnaast: die jongens weten zelf toch hoeveel beter ze op pakweg 27 waren tov hun 18de??????

07-02-2015 13:18

A Cohen +1

Je kan van Molenaar vinden wat je wil.
Ik lees al teksten : "gladde aal in een maatpak".
Laat de namen die hij noemt nou ffff voor wat ze zijn.
Probeer eens de essentie van zijn verhaal / betoog naar voren te halen.
Lees eens wat hij schrijft, toen hij als 18-jarige met de puistjes nog in zijn gezicht begon te voetballen.
Lees eens wat hij schrijft, dat Ajax niet ongestraft zijn sterkhouders maar kan blijven verkopen.

Eindconclusie: Ajax-1 mist leiding en ervaring binnen de welbekende witte lijnen, tijdens de voorstelling waar jij en ik naar toe komen.
De "zaak" is uitgehold en afgeroomd.
Zo ga je ook van volle melk naar magere melk.

Stop nou eens met het tegen het licht houden van: Heitinga, Sneijder, Maduro, de Jong, v.d. Vaart etc. etc.
Het invullen van leiding en ervaring binnen die witte lijnen, daar worden sommigen binnen het "voetbal" bedrijf Ajax vorstelijk voor betaald.

Als jij en ik ons werk niet goed doen, krijgen wij de zak, zo werkt het in het bedrijfsleven.

Is Ajax nu een voetbalclub of.........is het een bedrijf, als je begrijpt wat ik bedoel?

Wij als 43.000 seizoenkaarthouders moeten het hiermee doen.
Binnen het "bedrijf" Ajax, denkt men naar mijn idee echt te veel aan de te verdienen poen.
Dit seizoen krijgen de "heren" de deksel op hun neus.
Wij, de 43.000 seizoenkaarthouders worden opgezadeld met een aantal B-keus.
Ajax-1 na 4 jaar weer terug bij af.
Pisvee niet meer aan de Philips bedelstaf.

07-02-2015 12:59

gebruikersnaam +0

Huntelaar heeft net verlengt bij Schalke dus komt niet. Ook heeft hij bij Schalke aangeraden om Nigel de Jong te halen. Die zie ik dus ook eerder naar Schalke gaan dan naar ons.

Galatasaray vroeg deze winter nog 20 miljoen voor sneijder dus dat gaat ook niet gebeuren.

Heitinga zit bij Herta op de tribune/bank en dat ilijkt me het nivau bankzitter van Mainz (Zimling) Plus hij is deze winter al aangeboden bij Ajax en toen is men er niet op ingegaan. Zie ik dus ook niet gebeuren.

Maduro heeft al aangegeven graag terug te keren en is denk ik een prima optie. Hij is op zijn positie niet van het niveau Huntelaar, De Jong, Sneijder maar ik denk wel at hij wat kan toevoegen.

vd Vaart. Misschien in een Pirlo rol (Dat zou met 2 types klaassen nog kunnen) of als valse spits. Maar heeft al meerdere malen aangeven dat HSV zijn club is. Heeft ook al vaker aangegeven dat hij waarschijnlijk niet meer bij ons zal spelen. Daarnaast is hij erg vaak geblesseerd. Hij hoeft van mij in ieder geval niet te komen.

Maxwell is nu nog basisspeler bij PSG. Die gaat echt niet ineens van dat niveau terug naar de eredivisie.

Dus dan hebben we iedereen wel gehad volgens mij. Ik denk daarom dat hooguit Maduro zal worden aangetrokken maar eerlijk gezegd zie ik dat ook niet gebeuren.

07-02-2015 12:11

BigDaddy84 +0

Hij heeft gelijk, alleen dit gebeurt al lang. Dus ik snap niet dat ze dit moeten blijven onderstrepen. Het is algemeen bekend dat er contact is geweest met Huntelaar en Van der Vaart, en we moeten niet raar opkijken als ook andere spelers gevraagd zijn. Daarnaast hebben ze zelf aangegeven dat deze winter er eerst meerdere ervaren spelers zijn besproken voordat ze zijn overgegaan op het aantrekken van Sinkgraven. Het besef dat er ervaring bij moet is er dus wel, alleen moet die ervaring ook de juiste kwaliteiten hebben. Anders heeft het geen nut (zie Zimling, Boulahrouz, Schaars).

07-02-2015 11:42

Mokum_32 +1

Contact is iets anders dan in werkelijkheid halen

07-02-2015 11:57

BigDaddy84 +0

Ze zijn gepolst om terug te komen. Ze hebben dus de spelers gevraagd of ze open stonden om terug te keren bij Ajax. Als een speler niet wilt dan houdt het op hè? Of vind je dat Ajax dan maar gewoon moet zeggen: 'We verbeteren je salaris en leggen ook nog even 7 miljoen aan transferkosten voor je neer.' Sorry hoor, maar ik vind dit een beetje een domme opmerkingen van je.

07-02-2015 13:32

ST +23086

Hij heeft gelijk.

07-02-2015 11:11

ibrahendriks +1

Zoveel mensen uit de voetbalwereld hebben het over ervaring, of je ze mag of niet, dan mag er toch wel een uitzondering, indien nodig op transferplafond komen, maar ik heb de indruk dat het TH (of wie daar binnen dan ook) gokken op een buitenkansje, wat nooit komt. Eigen jongens geweldig, jonge aankopen ook prima, maar een ervaren speler is not done.
Ja, wijzen naar iedereen die te duur was en mislukte, dan is is dat natuurlijk te rechtvaardigen.

07-02-2015 11:08

SamAFCA10 +0

Nigel de Jong is de droomkandidaat, maar die komt niet. Nog te jong en kan elders veel meer geld verdienen. Ken zijn levenswijze niet, maar denk zomaar dat ie niet zuinig is. Elders zakken vullen ligt zeker voor hem erg voor de hand.

07-02-2015 11:01

Chachiboy +0

Schei aub ff uit met je Maduro, wtf.

Overigens zijn vdv, wes, nigel en ik denk zelfs Johnny meer dan welkom

07-02-2015 10:41

Chachiboy +0

Hmm Johnny misschien ook niet, haha

07-02-2015 10:41

omisom +1

Mee eens maar ik denk niet dat ze zulke spelers gaan halen ik heb het idee dat Frank daar niet mee kan omgaan perfecte trainer voor de jeugd maar ervaren spelers is heel iets anders.

07-02-2015 09:50

HarryHarHar +3018

Werkelijk iedereen die maar iets met voetbal heeft die roept dit (terecht) al weken, zo niet al maanden, de voorbeelden wat er van komt zijn en nu gezien de resultaten, de ranglijst en het zeer zwakke vertoonde spel, maar het kader wil er gewoon niet aan, word het nu eindelijk eens geen tijd dat de gedupeerde supporters een goed signaal afgeven naar Overmars en co door b.v. de eerstvolgende thuiswedstrijd b.v. de eerste helft massaal buiten te blijven en pas in de rust de ArenA binnen te gaan, zoiets want ze moeten wakker geschud worden en heel snel anders is dit seizoen helemaal verloren!..

07-02-2015 09:41

trodat4030 +97096

Je weet dat je daar vooral de spelers mee hebt?

07-02-2015 09:54

RuffRhythim +24837

Ja en als je er wel bent geven diezelfde spelers toch niet thuis, dus los van het feit dat ik het nergens op vind slaan dat je als supporter niet komt opdagen is dit net zo goed een drogreden.

07-02-2015 10:00

ajaxmening +2

Waar zit jij dan , blijf jij even buiten staan en roepen HET MOEST anders, dan ga je daarna weer naar binnen, respect voor de fans Donderdag die bleven zingen en zo hoort het , wat nu gebeurd zat er aan te komen, niet omdat de andere veel beter zijn immers PSV wint elke wedstrijd ook met dramatisch spel, en Feyenoord tegen Den Haag en Heerenveen gezien met al hun ervaring ect ect, incasseren worden we sterker van.

07-02-2015 09:59

FlyingDutchMan +17316

Haal ze allemaal Keije, jij moet vaker langs komen in de Arena! Ze willen toch niet allemaal, maar al maak je de selectie breder, zodat we niet gelijk met een middenveld van 19 komen aanzetten

07-02-2015 09:34

freshfield +0

Nee, nee, nee, 1 speler Nigel de Jong

07-02-2015 09:34

WinstonWeed +2

100000 % mee eens.
Alle andere namen zijn irrelevant en onzinnig.

07-02-2015 10:32

Damsco2008 +1

Nigel de Jong zou ideaal zijn!

07-02-2015 09:24

ajaxmening +2

Jezus weer die namen van Heitinga en Van der Altijd wat , man vriendjes van Sjakie leuk voor lucky Ajax.

07-02-2015 09:23

ajaxmening +2

Dick de Boer en Bondt ha dan zou ik hard in lachten uit barsten , konden helemaal niks, en stonken naar vis.

07-02-2015 09:22

verhaard +0

wij roepen dat ook al een tijdje.
meer ervaring op het veld

07-02-2015 09:19
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.