Heitinga genomineerd voor Beste Trainer van de KKD

door Thijs Zwagerman 60

Heitinga genomineerd voor Beste Trainer van de KKD

door Thijs Zwagerman 60

Laatst geüpdatet

Jong Ajax-trainer John Heitinga kan zich mogelijk opmaken voor een fraaie individuele onderscheiding. De oefenmeester van de Ajax-beloften maakt namelijk kans om te worden uitgeroepen tot Beste Trainer van de Keuken Kampioen Divisie.

In die categorie neemt Heitinga het op tegen Dick Lukkien, die met FC Emmen kampioen werd en zo promotie naar de Eredivisie afdwong. Daarnaast behoren ook Maarten Martens (Jong AZ) en Rob Penders (FC Eindhoven) tot de mogelijke kanshebbers.

Heitinga is momenteel bezig aan zijn eerste seizoen als trainer van Jong Ajax. Voorheen was de oud-verdediger trainer van Ajax O18 en Ajax O19. Met Jong Ajax staat Heitinga een wedstrijd voor het einde van het seizoen op de zevende plek.

Max de Waal

Naast Heitinga kan ook Max de Waal rekenen op een eervolle nominatie. De spits, sinds de winterstop door Ajax verhuurd aan PEC Zwolle, wordt mogelijk uitgeroepen tot Beste Talent van de Keuken Kampioen Divisie. In twintig duels in die competitie scoorde De Waal dit seizoen negen keer. In de Eredivisie kwam de rechtspoot voor PEC Zwolle vooralsnog niet tot scoren in zes duels als invaller.

Lees meer over:
Plaats reactie

Noxin +15491

De Waal had nooit naar PEC moeten gaan. Jammer.

05-05-2022 20:54

debarbaar +8245

Zou Heitinga zoveel minder ervaring hebben dan Schreuder? Daarbij komt hij speelt goed voetbal, ligt goed in de groep en als PSV Van Nistelrooij met veel minder ervaring voor een greopp zet dan kan Heitinga het ook gewoon.

05-05-2022 14:13

Ozymandias +159568

Heitinga heeft nog geen enkele ervaring als trainer bij het eerste van een club of land, zelfs niet als assistent. Het lijkt mij onverstandig om hem zonder zelfs eerst maar een teen in het water te hebben gestoken om de temperatuur van het water te voelen hem in het diepe te gooien. Het probleem is dat hij nog zo weinig ervaring heeft dat hij waarschijnlijk nog niet eens weet wat hij nog niet weet (en dus nog moet leren). Van Nistelrooij heeft volgens mij meer ervaring dan Heitinga, hij heeft vijf jaar ervaring als assistent bij het nationale elftal van Oranje opgedaan, één seizoen als beloftentrainer van Jong PSV en drie seizoenen als trainer van de o18/o19.

05-05-2022 15:06

glenn_van_helden +555

Ik zou hem de kans geven als nieuwe hoofdtrainer

05-05-2022 08:03

MrPink +81743

Zou leuk zijn maar Lukkien mag hem van mij ook wel winnen.

05-05-2022 00:00

Betuwe85 +20553

Is een leuke gozer maar is zijn prestatie wel zo knap ? Emmen had toch het materiaal om te promoveren

05-05-2022 08:02

Telamon +9192

@Betuwe

Wellicht, maar dan zal je het met me eens zijn dat Ten Hag ook niet zoveel gepresteerd heeft, want had ook steeds het materiaal om kampioen te worden, met relatief nog veel meer kwaliteit dan Lukkien (ten opzichte van tegenstanders). Toch wordt er massaal gedaan alsof dat een ware prestatie is.

05-05-2022 12:11

Betuwe85 +20553

Klopt ten hag prestreerd dit seizoen ook erg matig

05-05-2022 19:56

Nr.10 +111036

Beetje curieus dat de Waal die nominatie heeft, terwijl hij maar een half seizoen in de kkd speelde…? En verder geen Ajacieden? Geen Unuvar bijvoorbeeld?

04-05-2022 23:05

Tommyshelby +128739

Max won een prijs in de eerste periode voor grootste talent

05-05-2022 02:07

Nr.10 +111036

Ah okay, dus de periodewinnaars maken dan vervolgens kans op de prijs voor het hele seizoen? Dat verklaart een hoop.

05-05-2022 09:33

Tommyshelby +128739

Precies zoals je het zegt.

05-05-2022 09:36

Oldstar +5270

Met zulk materiaal in de middenmoot. Niet zo bijzonder denk ik.

04-05-2022 23:04

Ozymandias +159568

Met een team van gemiddeld 19 jaar in de middenmoot eindigen lijkt mij behoorlijk bijzonder. Dat is nog geen enkele andere beloftentrainer in Nederland gelukt. Bijvoorbeeld, het Jong Ajax van Nouri, Vd Beek, De Jong, Cerny, etc. was gemiddeld (meer dan) een jaar ouder en het Jong Ajax dat kampioen werd was dat ook. Vorig seizoen werd Jong Ajax zestiende met ongeveer dezelfde spelersgroep en dit seizoen zullen ze rond plaats 8 eindigen met minstens 22 punten meer.

05-05-2022 09:54

Telamon +9192

Daarbij speelde Jong Ajax ook vrijwel iedere week in een andere samenstelling, dat is niet bepaald bevorderlijk voor het spel en dus resultaat.

Of dat ook goed is, vraag ik me af. Die lichting van Nouri en co., speelden vaak in een vaste samenstelling, en speelden ook vele malen beter voetbal, met veel meer balbezit vanuit heel sterk combinatiespel, en met veel tempo en spelplezier. Dat lijkt me beter, dat weer op een hoger niveau dat combinatiespel spelen en zo oefenen en alle technische aspecten die bij spelers zo weer getraind en uitgedaagd worden, dan steeds weer een beetje aftasten, zoeken, en tot wat moeizamer spel komen, omdat er steeds anders spelers staan. Al heeft dat ook met tactiek te maken. Jong Ajax onder Heitinga is aanvallend relatief onmachtig, en dat heeft ook met technische en tactische keuzes te maken, het is niet meer het pure combinatiespel. Zo'n Hlynsson is vaak weer totaal onzichtbaar en voegt weinig toe aanvallend. Dan stokt het daar achter/rond de 16 van de tegenstander. Zeker als je buitenspelers weinig gevaar stichten, moet je die creativiteit en klasse aan de bal op de 10 hebben, geen lopend type.

05-05-2022 12:19

Ozymandias +159568

Het probleem voor Ajax is de afschaffing van de o19 competitie waardoor spelers een jaar eerder moeten worden doorgeschoven. Iemand als Hlynsson is te goed voor de o18 maar de Eerste Divisie was nog net te veel voor hem. Ook moet de trainer van Jong Ajax daardoor meer rouleren dan als talenten als Hlynsson nog een seizoen bij een o19 konden spelen.

Ik zie Hlynsson zelf niet als het "lopende type" maar juist als iemand die kort moet combineren met de spelers om hem heen of met een pass iemand diep kan sturen. Zijn gebrek aan loopvermogen is nou ook juist een van de redenen waarom ik hem nog niet klaar vond voor de Eerste Divisie. Ik denk dat zijn kwaliteiten volgend seizoen een stuk beter tot hun recht zullen komen wanneer hij het tempo van de Eerste Divisie beter aankan.

"Jong Ajax onder Heitinga is aanvallend relatief onmachtig"

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Jong Ajax creerde enorm veel kansen dit seizoen maar verzuimde vaak om te scoren. Gemiddeld had Jong Ajax 6.1 schoten op doel per 90 minuten. Ter vergelijking, Manchester City schiet in de Premier League gemiddeld 6.7 keer per 90 minuten op doel. Met 19 keer paal/lat heeft Jong Ajax ook relatief veel "pech" gehad. Ondanks dat allemaal hebben ze toch een hoog gemiddelde van 2.2 doelpunten per wedstrijd behaald. Volgends Sofascore had Ajax gemiddeld 2.6 'big chances' per 90 minuten wat een stuk meer is dan bijvoorbeeld de 1.8 van FC Volendam.

Ik ben een fan van het weinige aantal voorzetten wat Jong Ajax onder Heitinga geeft. Gemiddeld maar 11 per 90 minuten wat een stuk minder is dan bijvoorbeeld de 23 per wedstrijd van Manchester City onder Guardiola (die een afkeer voor hoge voorzetten heeft en zijn teams opdraagt alleen hoge voorzetten te hanteren wanneer dat duidelijk de beste optie is) en de gemiddeld 19 voorzetten per 90 minuten van FC Volendam onder Jonk. Jong Ajax heeft dit seizoen dan ook maar vier kopdoelpunten gescoord van de in totaal 81 gescoorde doelpunten.

Jong Ajax heeft dit seizoen 15 penalties gekregen wat aantoont hoe vaak ze in de zestien in de kleine ruimte aan de bal waren. Bijvoorbeeld, FC Volendam heeft dit seizoen maar 6 penalties gekregen doordat ze veel minder vaak in de zestien acties en combinaties aangingen. De vraag is of Jong Ajax niet hun acties en combinaties in de zestien te ver doorzetten en vaker sneller op doel moeten schieten. In mijn ogen was het grote gebrek van Jong Ajax het scorende vermogen en zeker niet het vermogen om middels combinatievoetbal kansen te creëren.

05-05-2022 12:25

DonQ +6004

Wat een onzin, Jong Ajax is aanvallend juist enorm sterk. Ook het meeste gescoord van alle ploegen in de KKD inclusief je geliefde Volendam. De focus op het aanvallende spel zie je ook terug in de opstellingen en het spelbeeld. Er wordt continu voor voetbal gekozen.

05-05-2022 12:48

RichardWitschge8 +5197

De door velen bewierookte Jonk staat er niet tussen, maar dat is logisch.

04-05-2022 22:23

Telamon +9192

De Waal is talent van het jaar. Gaat dus allemaal nergens over.

Ten Hag wordt ook steevast trainer van het jaar, terwijl Slot en met name Jans het vele malen beter hebben gedaan.

Voordat Jonk kwam stond Volendam 14, daarna 16e. Onder Jonk meteen 3e, daarna 6e, en nu 2e en promoveren na een jaar of 20. Met overwegend het beste en meest aantrekkelijke spel over die drie jaar genomen. En ook het moeilijkst te spelen spel, zeker met dat materiaal.

05-05-2022 12:22

DonQ +6004

Je vergeet wel even te vermelden dat Jonk enorm heeft mogen investeren met Volendam. Hij was het aan zijn materiaal verplicht om hoog te eindigen in de KKD. Dat stokpaardje gebruik je vaak in je argumenten tegen Ten Hag, maar hier laat je toevallige achterwege.

05-05-2022 12:50

Telamon +9192

Enorm is nogal overdreven, een enkele versterking en dan nog is het materiaal niet beter dan die van de concurrenten.

En ik zeg nergens dat het zo'n prestatie is, maar bij Ten Hag is het zogenaamd wel een enorme prestatie dat ie de schaal pakt, met relatief veel meer kwaliteit dan de concurrenten dat Jonk had, en Jonks prestaties worden afgedaan als nietszeggend.

Daar ga ik tegenin, draai ik het gewoon om.

Het is wel knap dat hij ook zonder die aankopen en met veel jeugd en een totaal nieuwe visie, in zijn eerste jaar meteen 3e werd, daarna 6e, en nu weer 2e. Terwijl Volendam daarvoor 14 en 16e eindigde.

Overigens zijn de spelers die aangetrokken zijn ook veelal voltreffers, die ook passen bij zijn visie. Het is niet die paar aankoopjes die Volendam weer opwaarts heeft gekregen, maar een duidelijke en goede lange termijnvisie en beleid, vanuit een meerjarenplan.

Echt goede jeugd opleiden, is voor Volendam niet zo makkelijk, want niet veel aantrekkingskracht, en de vruchten van een aanpak kunnen pas 6-8 jaar later geplukt worden. Men wilde toch alvast de stap naar de eredivisie zetten om door te kunnen groeien, en hebben zo wat risico genomen door net dat beetje versterking om nu te kunnen promoveren.

05-05-2022 14:18

Indy073 +8967

Heintinga > schreuder

04-05-2022 20:27

In Bassey we trust +15361

Doet het erg goed.. Die moet doorgeschoven worden naar het eerste.

04-05-2022 20:00

RichardWitschge8 +5197

Wat maakt hem zo goed dan?

04-05-2022 22:24

In Bassey we trust +15361

Tactisch goed... Kan goed met spelers omgaan. Neem spelers even apart na een wissel waar nodig. Komt goed voor de camera over.

04-05-2022 22:29

JariJari +15206

Tactisch goed? Daar is de beste man toch niet intelligent genoeg voor?

Zie hem max als assistent

04-05-2022 23:17

In Bassey we trust +15361

Is gewoon hoofd coach ajax 1 materiaal.

04-05-2022 23:19

Nr.10 +111036

@jarijari, Het is geen wiskunde. Volgens mij is het vooral belangrijk hoe goed een trainer vrij eenvoudige tactische plannen kan communiceren aan spelers, en ervoor kan zorgen dat zij met goede oefeningen dingen onthouden en herkennen. Maar die tactiek zelf, nogmaals, is geen wiskunde, hoe ingewikkeld kan dat nou helemaal worden? Heitinga heeft zelf ook 15 jaar gevoetbald, onder allerlei verschillende trainers, dan pik je vanzelf een hoop op lijkt mij.

04-05-2022 23:53
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.