Bergkamp wil terugkeren in voetbalwereld: 'Brugfunctie bij Ajax vond ik geweldig'

door Jesse ter Haar 250

Bron De Telegraaf

Bergkamp wil terugkeren in voetbalwereld: 'Brugfunctie bij Ajax vond ik geweldig'

door Jesse ter Haar 250

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Dennis Bergkamp wil graag terugkeren in de voetbalwereld, zo laat hij De Telegraaf weten. De oud-Ajacied wil niet als hoofdcoach aan de slag, maar opnieuw als brug tussen de jeugdopleiding en een eerste elftal. Een dergelijke rol vervulde hij voor zijn vertrek bij Ajax en dat beviel hem bijzonder goed. 'Het kriebelt weer', vertelt hij.

Na zijn carrière als profvoetballer kwam Bergkamp in 2008 terug naar Nederland, waar hij de versnelde trainerscursus doorliep en ervaring opdeed in de technische staf van Jong Oranje. 'Dat alleen al was een heel interessante tijd. Daarna kwam de periode bij Ajax met de revolutie. Uiteindelijk is dat in 2017 gestopt en toen kreeg ik voor het eerst meer vrije tijd. Ik was voor het eerst uit het ritme van voetbal. Kon doen wat ik wilde. Want achteraf was de periode van de revolutie bij Ajax toch ook heel intensief.'

Uiteindelijk merkt Bergkamp op dat een rol als hoofdtrainer hem niet past. 'Welke trainer ik ook spreek, ze zijn thuis al weer beelden van tegenstanders, spelers of wedstrijden aan het bekijken. Ik merk bij mijzelf dat ik dat niet kan', zegt hij erover. 'Ik denk ook dat ik niet goed genoeg ben als hoofdcoach, omdat ik daar niet de volle aandacht voor heb om alles te willen managen. Ik heb liever een andere rol, tussen de jeugd en het eerste elftal.'

Als assistent-trainer van Ajax maakte Bergkamp in de persoon van Frank de Boer een hoofdtrainer mee die wél dag en nacht aan stond. 'Ik vond het echt bijzonder om hem zo te zien functioneren. Dat heeft ook met het karakterverschil te maken. Het eerste seizoen zat hij er bovenop, was hij nog heel erg bezig met het opbouwen en aanvallende gedeelte. Gaandeweg schoof hij meer onderdelen naar anderen. Ik weet niet of dat ervaring is of dat je meer dingen kunt loslaten.'

Bergkamp als talentontwikkelaar

De voormalig topspeler zelf past het bijdragen aan talentontwikkeling het best, zo voelt hijzelf. 'De brugfunctie bij Ajax van de jeugd in de opleiding naar het eerste elftal paste daarom het beste. Ik vond dat bij Ajax een geweldige functie. Ik zag de talenten komen, had overleg met de trainers in de jeugd, met het hoofd opleiding en ik had ook een stem richting de hoofdtrainer. Want dat wil je, dat je respect afdwingt en dat men luistert als je zegt dat er een speler aankomt uit de jeugd en dat ze niet zomaar doorgaan met een andere, oudere speler.'

Ajax telt met de Ajax Cadeaukalender af tot kerstavond 2023!

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax23071973 +510

Weet je wat ongelooflijk is.. de manier waarop er met dit icoon omgegaan wordt.

08-12-2023 08:56

FrancescosRavioli +15080

Vind het veel gestoorder dat zo'n icoon zich zo heeft misdragen.

08-12-2023 09:53

Ajax23071973 +510

Verklaar je nader.

08-12-2023 13:32

FrancescosRavioli +15080

Heeft tegen iedereen lopen muiten en ruzien bij Ajax als HJO. Als kers op de taart de ruzie met Jonk. Dan ben je niet goed bij je paasei als je het mij vraagt.

08-12-2023 14:35

31xAjax +7861

Als zo'n functie past binnen het (financiële) plaatje moet Ajax het meteen doen. Al was het alleen maar om Sekte Jonk buiten de deur te houden....

08-12-2023 07:25

Adt +1650

Meteen terug halen als individuele trainer en adviseur van de trainers met betrekking tot het beter maken van talenten. Je wilt niet alleen jaknikkers in een organisatie en deze man heeft een zeer goede kijk op voetbal als het gaat om de ontwikkeling van het individu. Hij zou een grote toegevoegde waarde hebben binnen de jeugd opleiding

08-12-2023 07:21

Ferd +38295

open sollicitatie dit. Overmars weg, Sar weg en dan dit interview

08-12-2023 06:10

Ajax4proud +10780

Zodra Bosz ooit de intentie heeft om terug te komen dan staat hij als eerste bij de uitgang. Andersom dan weet je zeer waarschijnlijk dat Bosz niet meer gaat terug komen.

Bergkamp zelf is een moeilijke persoon. Als ik al hoor hoe minachtend hij al die tijd was naar Bosz. Was natuurlijk als speler geweldig maar in een andere functie dat betwijfel ik.

John van 't Schip doet het geweldig in het eerste. Als een Bergkamp terugkomt gaat hij voor het eerste daar kan je de klok op gelijk zetten.

07-12-2023 22:27

ArnoAjax +1663

Allemaal aannames , geen enkel feit

10-12-2023 08:56

Ajax4proud +10780

Wel grappig, Bosz heeft dat hoe kleinerend Bergkamp was naar hem wel degelijk aangegeven. Niet allemaal aannames maar wel degelijk een feit.

10-12-2023 14:59

pietvanvliet +4413

Laten we maar diplomatiek blijven en opmerken dat het een bijzonder interview was. Op zich stond er weinig in dat geen hout sneed, volgens mij had Bergkamp uitstekend door waar zijn talenten liggen en waar hij totaal ongeschikt voor is. De timing van dit interview was alleen, hoe zal ik het zeggen, opmerkelijk. Dat het in de Telegraaf stond, verbaasde mij dan weer niet.

Op zich ben ik niet tegen het terughalen van Bergkamp voor de functie die hij schetst. Dat kan best wel eens heilzaam zijn voor een hoop talenten.

Het zou waarschijnlijk wel verstandig zijn om hem dan ook uitsluitend als vak-expert in te zetten. Vorige keer eindigde het in tranen, maar goed, toen zat iedereen ook op de stoel van iedereen. Dan wordt het uiteindelijk een beetje een zooitje.

07-12-2023 22:03

AJAX020ADAM +6913

Samen met Jonk, die heeft op dit moment ook een uitkering.

07-12-2023 21:23

MichelAngelo66 +22144

Kom maar door. All day.
Laat, de zichzelf een onterecht gegeven, nr.10 maar lullen. Die heeft eigenlijk niks met Ajax. Ssst.

07-12-2023 21:19

ajax4ever001 +18357

Kom maar terug Dennis en neem Bogarde mee

07-12-2023 20:53

mvdk +43621 moderator

Hij is wel eerlijk. Nou, kom onze spitsen maar trainen! Van het eerste elftal en de jeugd.

07-12-2023 20:17

Sense of.H +5432

Bergkamp was David en Jonk was Goliath bij Ajax, jammer dat het niks werd.

07-12-2023 19:54

William.V +210

Altijd welkom

07-12-2023 19:32

cabenb +1599

Gewoon terughalen. Frisse start! Kan heel veel bijdragen aan de ontwikkeling van jonge spelers.

⭐️⭐️⭐️

07-12-2023 19:23

Robbie en de Kock +11118

In een duidelijk functie met een afgebakende taak omschrijving en niks met het eerste te maken hebbend mag hij van mij terug komen.

07-12-2023 19:13

PuntNaarAchterSVP +5240

Ajacieden die Bergkamp niet bij Ajax willen zien... Ik voel me een beetje raar.

07-12-2023 17:40

AjaxAdvocaat +12677

Zijn ook geen Ajacieden

07-12-2023 18:19

WeirdAJAX +12062

Niet in die rol. Zeker wel in een andere! Lijkt dat hij voor bepaalde functies het samenwerkingsvermogen mist.

07-12-2023 19:12

KKoossiiee +3060

Waarom niet?
Goed om te zien dat hij genoeg zelfreflectie heeft en weet waar zijn zwakke plekken liggen en weet waar hij wel/geen energie van krijgt.
Deze kennis betekent hij anders naar dingen kijkt vergeleken met enkele jaren terug.
Helemaal prima .........

07-12-2023 17:02

JanTa +15822

Altijd welkom.

07-12-2023 16:53

roodwit007 +14200

Ik merk dat velen niet weten hoe de vork in de steel zat , en men mag wel met meer respect over een oud Ajacied spreken.
Wat dat betreft kunnen velen nog wat leren !!

07-12-2023 16:27

WeirdAJAX +12062

Die laatste zin doet geen goeds vermoeden over hoe Dennis ernaar kijkt. ("Respect, afdwingen, niet zomaar doorgaan")

Weet iemand hoe het proces van jeugdspeler naar Jong en/of naar senioren bij AJAX er nu uitziet? Hoe is het beleid?
Is zo'n functie wel nodig? Wie heeft doorstroming vanuit jeugd naar senioren in z'n functieomschrijving staan?

07-12-2023 16:27

Ajax23071973 +510

Bergkamp zou je toch gisteren moeten aanstellen voor een nieuwe functie geheel naar eigen gevoel in te vullen? Onbegrijpelijk dat ze bij Ajax op deze manier met dit icoon omgaan.

07-12-2023 16:24

Tommyshelby +128380

Doe maar niet. Enkel als individueel coach ergens bij de o17/18. Bergkamp is een van de hoofdredenen dat Bosz is vertrokken.

07-12-2023 15:50

roodwit007 +14200

En niet voor niks of is nu Bosz opeens heilig ???

07-12-2023 16:25

noppenkoning +41096

Met de spitsen aan de gang van onder 14 tot 19, maar voor de rest geen verantwoordelijkheid geven want dat levert gezeik op.

07-12-2023 15:26

YugoVik +33006

Laat hem lekker terug komen, ik denk dat hij er wel van geleerd heeft met jonk, overmars en van der sar..

07-12-2023 15:21

VoorAltijdNummer14 +25321

I beg to differ!

Deze rancuneuze, eigenaardige vent zal eerder een 'zie je nou wel' gevoel aan de implosie van Ajax hebben overgehouden dan dat hij er lering uit heeft getrokken.

Hij ambieert nu weer een dergelijke rol als eerst, maar dat is - zoals Cavinsky al terecht zei - niets meer dan 'je overal mee mogen bemoeien, zonder ergens verantwoordelijkheid voor te dragen'.

Dit icoon zou moeten inzien dat hij een verrijking kan zijn als uitvoerend techniek/spitsentrainer. Op organisatorisch vlak is hij een stoorzender gebleken.

07-12-2023 15:41

Johan4ever +10914

@VoorAltijdNummer14

Als ik moet luisteren naar cavinski of Bergkamp weet ik het wel.
Altijd Bergkamp...❌❌❌ 👊 !

´Deze rancuneuze, eigenaardige vent´

Jij kent hem alleen van buitenaf en niet persoonlijk dus kun jij daar niet goed over oordelen...🤔 En veel voetballers waarmee hij heeft gespeeld zijn lovend over hem...

07-12-2023 17:10

VoorAltijdNummer14 +25321

Haha nou dan mag je me even vertellen in welk opzicht je dit bedoelt.

In een voetbalinhoudelijk 1 op 1 gesprek is het een makkelijke keuze natuurlijk, al zou je het uit Dennis echt moeten trekken. Als ik zou moeten kiezen wie ik liever onafhankelijk hoor praten in een voetbalpodcast... Naja je raadt het al.

Dat gezegd hebbende, doet die vraag natuurlijk niks af aan de inhoud van mijn comment toch? ;)

07-12-2023 17:17

Johan4ever +10914

Niemand is onafhankelijk, elk mens heeft zijn voorkeur...😉

07-12-2023 17:44

Spuit11 +1281

Moet ie wel in een vliegtuig durven te stappen.

07-12-2023 14:58

Juan62 +46067

Hij woont in Amsterdam , kan gewoon op de fiets komen

07-12-2023 15:35

Spuit11 +1281

Haha ja dat klopt. Normaal kan die met de fiets maar als Ajax internationaal speelt, ga ik wel vanuit volgend seizoen, en Bergkamp heeft nog steeds last van vliegangst. Hoe moet ik dat dan zien? Gaat hij met de auto overal heen?

07-12-2023 17:59

Juan62 +46067

Hij wordt toch geen trainer vh eerste
Hoeft niet te vliegen

07-12-2023 20:00

Schip +23345

Uitstekende spitsen- en techniektrainer. Zoals Bergkamp ballen kan aannemen in stilstand en beweging is een ongeëvenaarde kwaliteit. Maar soms is het talent bij kinderen zo groot, dat ze kunnen kopiëren zonder dat je dat voor mogelijk acht. Moet je echter wel iets te kopiëren hebben. En Bergkamp die af en toe intern clinics geeft....Wat wil je nog meer. Daar komen ook nog eens talenten van buiten op af.

Daarnaast een prima spitsentrainer, gaf Dolberg ook nog aan. En Brobbey zou er geweldig veel van op kunnen steken. Vroeg nota bene om een spitsentrainer.

En kennelijk waren sommigen hier op vakantie, maar het was Bergkamp die toen diezelfde vakantiegangers nog op hun duimpjes liepen te sabbelen, als enige grote oud speler en jeugdtrainer zich uitsprak over het verwaterde niveau van de opleiding. En zei dat er een zesjes cultuur bestond.

Waarop de meeste fans meewarig hun schouders optrokken. Wisten weinig van hoe goed of slecht de opleiding was. De opleiding was de opleiding en die zou altijd wel talenten voortbrengen. Nou, nee dus. Niet van de buitencategorie en vooral veel middelmaat.

Daarna kwam Jonk erbij die daar intern mee bezig was en had verzocht om individuele techniektrainingen. Vond het toenmalige HO niet nodig.

Daarna hebben deze twee de FR ingezet met een plan om de opleiding weer op een hoger niveau te brengen. En pas jaren daarna kregen ze bijval van mainstream Ajax fans. Want de opleiding was verwaterd en niet niet meer top, geen spitsen van niveau, matige basistechniek, niemand kwam meer een man voorbij etc etc klaag klaag.

Dit soort mensen zijn communicatief niet top, maar qua inzicht zien ze vrij snel al wat voor kwaliteit er in de opleiding zit. Maar dan heb je de huidige generatie Ajax internet hoolies die ze wel even op de plaats zet.

Tja, baas boven baas Dennis. Nr. 10 vind je een loser.

07-12-2023 14:49

C14 +22310

En Bergkamp die dan eigenlijk zijn enige echte medestander qua visie, Jonk, laat vallen vanwege alleen wat onenigheid over de rol van de performance afdeling, terwijl die rest van de 95% aan opleiding ongetwijfeld Bergkamp flink beviel, zoals Cruijff er ook helemaal achter stond.

En De Boer en Overmars en co., die Plan Cruijff vanaf dag één verloochenden dulden en bijstaan, en Jonk en Cruijff laten vallen. Pas nadat De Boer weg was lafjes diezelfde kritiek die Jonk en Cruijff eerder uitten, ook ineens uiten. Toen waren Jonk en Cruijff alweer weg.

Hij kwam altijd op mij over als een fijne, intelligente man met inzicht. Maar dat beeld is nu wat anders. Maar geen rancune, mag van mij zo weer spitsentrainer worden, en ook weer tussen Ajax 1 en de opleiding pendelen, want hoe meer gehamerd wordt op jeugd niet over het hoofd zien, hoe beter.

07-12-2023 16:28

AlexIbarra +19213

@topreactie:
Bergkamp is toch bij uitstek degene die je graag als techniektrainer oid bij je hogere jeugdelftallen wilt hebben? Heeft de opleiding doorlopen en daarna een prachtige carriere in de top gehad door zijn superieure techniek. Veel spelers die aangaven hoe fijn ze het vonden om met hem te trainen, etc.

Natuurlijk is hij toen vertrokken omdat er op persoonlijk vlak iets niet goed zat, alleen hetzelfde geldt inmiddels voor Jonk, Bosz, Overmars en Sar. Het is voor mij geen reden om te denken dat Bergkamp een persoon is waar totaal niet mee te werken valt voor de mensen die 6 jaar later zijn nieuwe collega's worden.

En dat hij na zijn voetbalcarrière 'helemaal niets' heeft gepresteerd, is wel relevant voor een functie als AD, TD of hoofdtrainer maar imo niet voor een techniektrainer. Natuurlijk gaat het voetbal vooruit maar ook weer niet zo hard dat een Banel niets kan leren van een Bergkamp.

Ik zeg niet dat hij per se moet komen en hij moet ook zeker niet een soort Johan 2.0 gaan spelen of zich anderszins met van alles gaan bemoeien. Maar ik zou een gretige Bergkamp altijd overwegen als we weer eens op zoek zijn (zoals meestal) naar mensen die de wat oudere jeugd de fijne kneepjes vh topvoetbal kunnen bijbrengen.

Ik weet niet eens uit m'n hoofd wie we op dit moment precies in de bovenbouw en Jong hebben rondlopen qua staf. Mocht de helft van die mensen nou echt een schurfthekel aan Bergkamp hebben dan kies je lekker voor iemand anders.

07-12-2023 14:19

Juan62 +46067

Het gaat er toch niet om of iemand wel of niet aardig is.
Het gaat om kwaliteiten die iemand heeft in en rond het voetbal.

Binnen Ajax was er een groep die Cruijff niet aardig vonden, dat kan
Volgens hun omdat hij altijd liep '' te zeiken''
( Rijkaard riep dat als speler al, maar was tot op het eind close met Cruijff)

Je moet ermee werken , niet samenwonen.

07-12-2023 14:32

profoff +8339

Je moet ook samen kunnen werken.

07-12-2023 14:45

AlexIbarra +19213

Behalve kunnen voetballen moet je je kennis ook nog een beetje kunnen overdragen. Als je zo'n zure lul bent dat mensen liever niet bij je in de buurt zijn en de kern van je boodschap niet overkomt, is dat contraproductief.
Maar zo erg lijkt Bergkamp me nou ook weer niet.

07-12-2023 19:40

AlexIbarra +19213

@topreactie:
Bergkamp is toch bij uitstek degene die je graag als techniektrainer oid bij je hogere jeugdelftallen wilt hebben? Heeft de opleiding doorlopen en daarna een prachtige carriere in de top gehad door zijn superieure techniek. Veel spelers die aangaven hoe fijn ze het vonden om met hem te trainen, etc.

Natuurlijk is hij toen vertrokken omdat er op persoonlijk vlak iets niet goed zat, alleen hetzelfde geldt inmiddels voor Jonk, Bosz, Overmars en Sar. Het is voor mij geen reden om te denken dat Bergkamp een persoon is waar totaal niet mee te werken valt voor de mensen die 6 jaar later zijn nieuwe collega's worden.

En dat hij na zijn voetbalcarrière 'helemaal niets' heeft gepresteerd, is wel relevant voor een functie als AD, TD of hoofdtrainer maar imo niet voor een techniektrainer. Natuurlijk gaat het voetbal vooruit maar ook weer niet zo hard dat een Banel niets kan leren van een Bergkamp.

Ik zeg niet dat hij per se moet komen en hij moet ook zeker niet een soort Johan 2.0 gaan spelen of zich anderszins met van alles gaan bemoeien. Maar ik zou een gretige Bergkamp altijd overwegen als we weer eens op zoek zijn (zoals meestal) naar mensen die de wat oudere jeugd de fijne kneepjes vh topvoetbal kunnen bijbrengen.

Ik weet niet eens uit m'n hoofd wie we op dit moment precies in de bovenbouw en Jong hebben rondlopen qua staf. Mocht de helft van die mensen nou echt een schurfthekel aan Bergkamp hebben dan kies je lekker voor iemand anders.

07-12-2023 14:19

Wobbo +11145

Bergkamp heeft ook wel wat voor behoorlijk wat gezeik gezorgd bij Ajax. Dus ja het is zonde maar daar moet je ook niet meer aan beginnen. De enige die ik nog graag zie terugkomen zijn (best een hoop) Jonk, Bogarde, Overmars, Vanenburg. Misschien moet Kluivert ook wat gaan doen. Die heeft toch ook wel het een en ander meegemaakt ondertussen. Misschien wil hij wil Jong Ajax gaan doen en kijken of hij evt ook na verloop van tijd het 1e kan gaan doen. Weet ik veel.

En Jonk was ook veel gezeik mee maar ik sta wel helemaal achter zijn redenen om zo koppig te zijn waarom hij problemen veroorzaakte.

07-12-2023 14:18

YugoVik +33006

Jij wilt overmars terug en Bergkamp niet.. Overmars heeft voor notabene voor het meeste gezeik gezorgd..

07-12-2023 15:21

Juan62 +46067

Wat denk je van jonk? overal waar die komt is gezeik cq achterklap
Bergkamp zie ik graag komen, echte Ajacied

07-12-2023 15:26

YugoVik +33006

Jaa die hoeft van mij niet terug, blijkt wel weer met volendam

07-12-2023 15:27

AjaxAddicted +2988

Hij is in 2011 begonnen en onder Frank 4 jaar lang kampioen geworden. Heeft zich daarna ingezet voor de jeugd. Pas in 2016, toen Overmars en Sar binnen kwamen, begon het gezeik. Hij was het niet eens met het beleid. Toen hebben ze Bosz gehaald en een paar jaar succes behaald. Maar de resultaten verbloemden een hoop want met Marc en Edwin was het ook een broeinest....Dus Bergkamp de schuld geven van gezeik vind ik zo knullig. Hij vond dat opleiding op een stond. Daar was niet iedereen het mee eens. En nu gillen we allemaal dat we terug naar de basis moeten. Dat is wel aan Dennis besteedt toch? (voor degene die toen nog niet in de luiers zaten maar hem echt gekend hebben als voetballer)

07-12-2023 15:33

Craain +4952

Nou ja, vertel maar eens welke spelers bij Ajax Bergkamp beter heeft gemaakt? Ik zie geen enkele.

Ik vind wel dat hij niet mee moet bemoeien met het eerste elftal als hij in de jeugd wil trainen, dat brengt onrust. Wel kan hij doorgeven aan hoofdopleiding dat hij gecharmeerd is van deze spelers. Dan praat de hoofdopleiding wel met trainers in het technisch hart. Meer dan dat moet Bergkamp niet doen, anders kan Bergkamp wel vergeten.

07-12-2023 14:14

Ajax27 +19075

De brug tussen jeugd en het eerste. En wat is er kort na hem allemaal echt doorgebroken? Dat is de lichting Frenkie, Donny... dat soort gasten. Luister iemand die zo goed was als Bergkamp en overal waar ie kwam (grote) prijzen won, daar neem je als jongen van 16-19 die op hey punt staat z'n doorbraak te maken echt wel dingen van aan.

07-12-2023 14:53

Craain +4952

Louis van Gaal, Co Adriaanse, Arne Slot, Peter Bosz waren nooit een topvoetballer. Bij hen zie ik veel spelers steeds beter te worden. Bij ex topvoetballer vrijwel niemand. Leuke woordje doen maar dat is het.

Dennis Bergkamp heeft jaren bij Ajax gewerkt, ik zie echt geen enkele spelers onder hem beter worden, echt niet.

07-12-2023 17:00

Babangida83 +23814

Ik vind Bergkamp en Jonk nog steeds een gouden combinatie. In de functies die zij vervulden, vind ik hen absoluut de top van Europa. Als ze samen willen werken, moeten ze wel elkaars gebieden accepteren, iets wat in het veld veel makkelijker was dan buiten het veld. Dan is het veel vager, tenzij ze misschien onder een sterke directeur samenwerken, die de lijnen voor ze uitzet. En dat was Overmars zeker niet voor hen.

In ieder geval erg jammer dat mensen binnen Ajax hun meerwaarde niet zien of niet over hun schaduw heen stappen. Wat een erfgoed hebben we. Daar moeten we van profiteren. (En ik weet dat het niet makkelijk is)

07-12-2023 14:08

Juan62 +46067

@Babba

Bergkamp en wie zijn een gouden combinatie?

07-12-2023 14:11

Babangida83 +23814

haha, vergeet ik de naam Jonk erbij te zetten. Heb het er gelijk even bij gezet.

07-12-2023 20:22

Arjuna +3732

kans op dickpics: 0%

07-12-2023 14:04

FelixGassenlicht +8934

nou was geen groot succes (een eufemisme). Ook geen weinig zelfreflectie itt Van Basten en zo flexibel als een looien deur.

07-12-2023 13:59

afcsjonnie426 +3952

Bergkamp bergkamp bergkamp bbbeeerrrggggkkkaaammmppp.


Altijd welkom wat mij betreft.❌️❌️❌️

07-12-2023 13:58

Craain +4952

Waarom? Vertel eens? Welke spelers heeft hij nou beter gemaakt?

07-12-2023 14:15

Tony Emmanuel +524

Ik vind het wel weer een mooi uithangbord. Die hebben we nu niet echt. Althans, we hebben er niet heel veel van. Dit soort kaliber iconen trekken altijd net die talenten aan die van super kwaliteit zijn.

07-12-2023 13:54

Babangida83 +23814

Of ken de Dolberg onder Bergkamp en de Dolberg ná Bergkamp. Die haalde zoveel profijt van het kunnen sparren met Bergkamp...

07-12-2023 14:09

Maxwell_5 +6977

Een moderne sollicitatiebrief.

07-12-2023 13:46

niquedegraaff +5289

Ik zie deze legende graag weer terug bij Ajax.

07-12-2023 13:20

3sterren +20205

Dennis Bergkamp heeft zich nog niet expliciet uitgesproken over welke club hij in gedachte heeft.
Wel maakt hij duidelijk niet veel te geven met welk systeem er zal moet worden gespeeld, dus hoofdtrainer zal hij nooit worden.

Hij ziet zichzelf wel als de assistent die de talenten in detail gaat uitleggen, hoe ze moeten spelen op 6 of op 10 om het beste te functioneren op die posities.
En ja, wie kan dat beter uitleggen dan Dennis ?

Blijven hangen in het verleden is niet de manier om resultaat te boeken in het heden en/of in de toekomst.
Leren van de gemaakte fouten in het verleden kan natuurlijk nooit kwaad.
Teveel kapiteins op een schip, bovendien ook nog eens behept met enorme ego’s, vraagt om frictie.

Dus schenk een kop warme coco met een flinke scheut rum er in en ga dan een constructief gesprek aan met deze geweldenaar …

07-12-2023 13:06

Simpelishetmoeilijkst +25091

Lijkt me prima als Ajax met hem gaat praten, want de man weet enorm veel vsn wereldklasse aanvallend voetbal. Dan zien we wel of een terugkeer bij Ajax gewaarborgd is.

07-12-2023 12:42

Craain +4952

Op basis van wat? Bergkamp heeft al bewezen niemand beter te kunnen maken.

07-12-2023 14:35

eenAjaxfan +20250

Van mij mag Ajax een gesprek met hem aangaan.
Wat er in het verleden mis is gegaan weet niemand hier precies. Wie dat wel denkt te weten baseert zijn mening alleen maar op berichten uit de media.
De direct betrokkenen hebben nooit echt duidelijk gemaakt wat er mis ging.
Hoeft wat mij betreft ook niet.
Ga nu gewoon het gesprek aan en als het voor beide partijen goed voelt dan kan hij wat mij betreft gewoon terug komen.

07-12-2023 12:35

Babangida83 +23814

twee ruzie, twee schuld. En niemand weet altijd precies hoe de ruzie is begonnen. Dat kan hem in kleine dingen zitten. Heeft ook geen zin om daar nog langer bij stil te staan...

07-12-2023 14:12

Cojones16 +663

Dat komt mooi uit, er is deze week een mooie vacature in Volendam beschikbaar gekomen!

07-12-2023 12:34

kampioenenjood +5043

Het blijft verbazingwekkend om te zien dat er mensen zijn die legendes zoals Bergkamp liever niet bij de club betrokken zien. Er zijn toch hartstikke veel functies binnen Ajax waar het geweldig zou zijn als Bergkamp die op zou willen pikken? Spitsentrainer schiet me direct te binnen, maar als hij jeugd goed zou kunnen begeleiden is dat ook prima. Aan de ene kant roepen om "Ajax DNA" en aan de andere kant Bergkamp weigeren, dat kan echt niet samen.

07-12-2023 12:29

VakM +2166

Is idd onbegrijpelijk. Maar valt ons toch wel vaker op dat er zoveel negatievelingen hier het hoogste woord hebben. Alles afkraken en nooit met oplossingen komen , die hebben ze namelijk nooit. Alleen maar schreeuwen wie er uit moet en wie er niet mag komen. Pas tevreden als we ieder jaar kampioen worden en halve finale CL. Bergkamp wil helpen. Graag. Van Basten wil helpen. Graag.

07-12-2023 12:50

3sterren +20205

Zelfs dan zijn er reaguurders die nog niet voor de volle 100% tevreden zullen reageren, want Ajax kon alleen maar kampioen worden omdat de tegenstanders te zwak waren, of het spel afzichtelijk en Ajaxonwaardig, of speelden de aanvallers niet met gepoetste schoenen etc. etc. ...

07-12-2023 13:11

Juan62 +46067

Denk ook dat er veel normale reacties hier zijn.
'' Topreacties'' geloof ik helemaal niet meer omdat mensen zichzelf zitten te liken

Het zijn vaak dezelfde die negatief commentaar hebben, en gelijk een shitload aan likes hebben binnen een paar minuten

07-12-2023 13:32

TeringHenkie +28208

Je kunt jezelf helemaal niet liken.

07-12-2023 13:38

TeringHenkie +28208

Ik zie wel eens een post, en gaat nergens om, en die heeft dan ineens 40 likes.

Dat is wel raar.

07-12-2023 13:39

Amsterdamnoord +6003

Denk dat Brobbey wel wat kan leren van Dennis!

07-12-2023 13:24

stopperspil +11147

Net als Frank de Boer is hij niet een peoplesmanager qua communicatie.. maar een spitsentrainer die ze technisch leert afwerken is nodig (een keeperstrainer die gaat oefenen op hoge voorzetten is trouwens ook nodig)

07-12-2023 12:23

Jarisuarez +1535

Leuk, nu eerst leren communiceren en je professioneel opstellen, daarna kijken we verder....

07-12-2023 12:22

Juan62 +46067

Als er één een superprof is, is het Bergkamp wel

07-12-2023 12:39

twynestar +28171

Professioneel wel (ook geen trainingsbeest a la Kahn hoor). Geliefd onder collega's niet bepaald. NIet iedereen hoeft populair te zijn, maar iemand die in een voetbalorganisatie iets wil bijdragen moet dat wel zijn.

07-12-2023 12:49

Jarisuarez +1535

Volgens verwar je een sportprof (persoonlijk/egoïstisch)houding en professionele houding in het bedrijfsleven die ook je collega's hun belang dient....

07-12-2023 14:36

ajax4ever001 +18357

Prima om voor de jeugdopleiding iets te gaan doen of als spitsentrainer zou nog mooier zijn.

07-12-2023 12:15

gi0vanni +7110

En dan zeker in de zelfde rol? Assistent met meer zeggenschap als de trainer.

07-12-2023 12:02

3sterren +20205

Nee, dat nooit meer ! Dat was een gedrocht van een constructie.
Je kunt niet directeur zijn van een trainer en tegelijkertijd assistent zijn van diezelfde trainer ...

07-12-2023 13:17

gi0vanni +7110

Haha, het technisch hart was een grote grap. Jonk werd alleen maar tegen gestemd dus die had geen zeggenschap. Beter gaat Bergkamp alle spitsen trainen. Brobbey, Bergwijn maar eventueel cm Taylor mogen best wat extra training op afwerken krijgen.

07-12-2023 17:16

Noahdepoah2021 +4843

Cultuurbewaker, dat was Dennis en deed hij goed. Respect. Kan gewoon terugkomen bij onze club. Graag zelfs.

07-12-2023 11:39

De Stift +7040

Bergkamp is en blijft mijn all time favorite als het gaat om NL-spelers. Ik vond het dan ook geweldig dat hij Cruijff steunde bij zijn revolutie. Echter heb ik nooit begrepen wat nu precies tot de latere breuk leidde. Waarover kregen hij en Jonk ruzie? En was nu VD Sar de reden dat Bosz wegging? Of Bergkamp?

Het siert Bergkamp in elk geval dat hij daarna geen modder is gaan gooien. En ik zou hem zeker graag weer zien in een rol bij Ajax. Onzichtbaar, ergens op de achtergrond, rustig beschouwend en met oog voor verfijnde talentenuit de jeugd. Als ik Kroes was zou ik zeker met Bergkamp een kop koffie drinken.

07-12-2023 11:39

Polifinario +2095

Ben ik met je eens. Ik vraag me alleen af of hij dat kan, op de achtergrond blijven. Als ik de laatste regels lees in het artikel wil hij nog steeds zeggenschap hebben.

07-12-2023 11:48

Juan62 +46067

Dennis wil geen roepende in de woestijn zijn.
Wat hij zegt is logisch, anders leid je op voor de buitenwereld

@de stift

De reden dat Bosz wegging is $$ zoals zovelen voor hem vertrokken om dezelfde reden,

07-12-2023 12:16

Dusbaba +15321

Helemaal niemand hier weet waarom Bosz weg ging.

07-12-2023 13:06

freak31 +5676

Telegraf streekjes, proberen ze wat te forceren om hem weer naar binnen te halen bij Ajax. Aardige gozer hoor en een geweldige speler maar wel iemand met een verhaal.

07-12-2023 11:33

Juan62 +46067

En dat heb je uit diezelfde krant.
Van Dennis nooit iets negatiefs over Ajax gehoord na zijn vertrek.

Appart hoe selectief we zijn met nieuws van die fabeltjes krant.
Als het sommige beter uit komt wordt hij rustig gequoot en zo niet is een k.tkrant.
( Die laatste benaming vind ik het meest passen)

07-12-2023 12:10

wim_wenderson +1412

Bergkamp, Berghuis, Bergwijn...... 🎶 Moet dwalen, moet dwalen over bergen en over dahalen! 🎶

07-12-2023 11:29

Rymesyt +7845

In dat geval mooi dat er ook een Dall rondloopt in de jeugd.

07-12-2023 11:53

trodat4030 +96403

Die is al bijna anderhalf jaar weg, loopt nu ergens op het 2e niveau van Denemarken rond.

07-12-2023 12:01

Kryptonite +76738

Ik begin die Scandinaviërs een beetje beu te worden. We halen keer op keer zogenaamd de absolute toptalenten daar en het blijkt bijna altijd slappe hap te zijn.

07-12-2023 12:14

Rymesyt +7845

Oh dat wist ik nog geeneens, my bad!

07-12-2023 12:18

Juan62 +46067

Er loopt er één bij City rond die wel een tussenstop bij ons had mogen maken

07-12-2023 12:19

Chadd +7759

Samengespannen met Van der Sar en Overmars tegen Cruijff en Jonk.

Weergaloze speler, lul van een vent.

07-12-2023 11:29

Web +178830

Tegen Cruijff
Helemaal niet waar
Dat word zo gebracht hier
Hij was tegen te veel performance trainers
En denk je dat Jonk en Jongkind dit van Cruijff hadden?
Echt niet

07-12-2023 11:31

Freddy +11364

Bergkamp is van de oude stempel. Opleiden zoals hij ook opgeleid is. Vandaar dat hij tegen al die performance trainers was.

07-12-2023 11:35

Web +178830

Wat is oude stempel?
De basis is techniek ( gaat goed hè tegenwoordig)
Zie jij in Nederland nog grote aanvallers

07-12-2023 11:39

Freddy +11364

Ik zeg ook niet dat hij het verkeerd zag. Probleem tegenwoordig is ook vaak techniek. Door een goede tot perfecte techniek heb je meer tijd en daardoor meer overzicht. Alleen is het fysieke aspect ook een groter belang gaan krijgen. Een Brobbey loopt veel meer meters dan een Bergkamp vroeger deed.

07-12-2023 11:43

Polifinario +2095

Grote aanvallers worden geboren en niet opgeleid.

07-12-2023 11:49

3sterren +20205

@Freddy
De allerbeste voetballer die ooit de voetbalvelden heeft opgesierd met oogstrelende acties, was van mening dat je beter de bal het werk kon laten doen, want geen mens loopt sneller dan een goed geschoten bal ...

07-12-2023 13:23

3sterren +20205

@Polifinario
Maar oefening baart nog steeds kunst. Het aangeboren talent kan wel worden bijgeschaafd ...

07-12-2023 13:25

Babangida83 +23814

Ja, dat hadden Jonk en Jongkind van Cruijff. Tenminste, Jongkind was erbij gehaald door Cruijff, juist om zijn principes/theoriën op dit gebied.

07-12-2023 20:26

Juan62 +46067

@Chadd

Had jij gisteren niet info uit de ''eerste hand'' (wat je hier schreef) dat VH Schip Avila gelijk zou wisselen?

07-12-2023 11:36

ajax4ever001 +18357

Was jij erbij dat je het zo goed weet?

07-12-2023 12:14
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.