'Aanvallen bij Lazio minder strikt dan bij Ajax'

door BvdPloeg 78

'Aanvallen bij Lazio minder strikt dan bij Ajax'

door BvdPloeg 78

Laatst geüpdatet

Ricardo Kishna is blij dat hij af is van de beknellende situatie bij Ajax. De aanvaller wil op het veld aanvallen, maar naar eigen zeggen kwam hij daar bij Ajax amper aan toe. In een openhartig interview met Voetbal International zegt hij uit te kijken naar de vrijheid bij Lazio.

'Weet je waar ik me echt op verheug? De manier waarop de aanvallers bij Lazio mogen spelen. Het is minder strikt dan bij Ajax, minder positie-gebonden', stelt Kishna. 'De aanvallers moeten samen de ruimtes voorin bespelen, met veel vrijheid om dat met elkaar in te vullen. Veel dynamischer dan wat ik de laatste tijd gewend was. De trainer ziet een rol voor mij op alle aanvallende posities bij Lazio. Inclusief de nummer 10. Daar heb ik in de jeugd vaak gespeeld, met veel plezier. Later ben ik me gaan focussen op de linksbuiten-positie. En ik kan ook vanaf rechts of in de spits spelen.'

In Italië kreeg Kishna bij de gesprekken de garantie dat hij mag doen wat hij wil en dat klinkt hem als muziek in de oren. 'Ik speelde bij Ajax op een gegeven moment in dienst van de opkomende linksback, zodat die voorin in balbezit kon komen. Dat soort voetbal is niet des Ajax. Ik kwam niet meer aan mijn acties toe. Was vooral bezig met druk zetten en verdedigen. Dat hoort er allemaal bij, maar voor spelers met een actie in huis moet dat niet de hoofdtaak zijn. Bij Lazio zei de trainer dat ik na balverlies meteen druk moet zetten en dat is het.'

'Hij drukte me vooral op het hart acties te maken, creatief te zijn, mijn vrijheid in aanvallend opzicht te benutten', vervolgt hij. 'Dat is toch iets anders dan tot de tweede ring bovenin het stadion achter je back aanrennen. En bij Lazio is het gebruikelijk dat de trainer in de dagen na elke wedstrijd een kwartier een-op-een met iedere speler gaat zitten. Vooraf krijg je te horen wat de bedoeling is, achteraf krijg je te horen wat er goed en fout is gegaan. Hij is voorstander van veel interactie met zijn spelers. Dat had ik bij Ajax gemist. Niet in de jeugd, wel bij het eerste elftal.'

Lees meer over:
Plaats reactie

MankeNeliss +9814

Alle ballen op Kishna en zoek het maar uit, tuurlijk. Garantie om niet mee te verdedigen hij denkt dat hij Messi heet hahahaa wat een gelul zeg. Snotneus!

29-07-2015 19:15

Godenzoon24 +15394

Ik gun je het beste Ricardo. Jij was nou een speler die ik graag onder een andere trainer had gezien. Alle lof aan Frank dat hij dit grote talent heeft weten weg te jagen. En we hebben er weer een 3e rangs aankoop voor terug Bravo!!!!

29-07-2015 17:34

Gouda +2058

Luie en ongemotiveerde indruk. Desalniettemin kan ik me er alles bij voorstellen dat een typische buitenspeler die t van zn actie moet hebben, het spelplezier volledig kwijt raakt op deze manier van spelen. Heb zelf ook wel eens in zo'n systeem gespeeld, maar al de energie gaat op aan verdedigende taak (druk zetten etc). Balbezit is heilig, dus bang om de bal te verliezen en zo min mogelijk risico nemen. Weg acties, weg frivoliteit weg Ajax spelletje.

29-07-2015 13:53

3*stars*3 +23593

Helemaal eens met je laatste zin maar Frank bewees vorig seizoen al dat hij geen echte Ajax trainer is maar puur een resultaat trainer.
Spelen om niet te verliezen is zijn motto en ik blijf roepen dat Frank (als 1e NL trainer) kan gaan slagen in serie A want daar is resultaat heilig.

Kan mij vorig seizoen wedstrijd herinneren in arena tegen fey en hij liet El Ghazi 94min op de bank.
In Arnhem liet hij Kishna ook 94min op de bank (Hij bracht Zimling erin en zei dat Zimling kon zorgen voor een ''verdwaald schot''....) en tegen AZ was het beurt aan Milik die hele wedstrijd kon banken.

Wat hield Ajax aan die 3 wedstrijden over? 1 puntje...

29-07-2015 14:04

Gouda +2058

True! Resultaat trainer, maar de resultaten worden alsmaar minder...
Dat dit een reden is dat er zelfs spelers weggaan, lijkt me niet de bedoeling.

29-07-2015 14:56

JPC40 +3

is het al niet veel eerder gezegd dat Frank zijn spelers in een dwangbuis duwt, in plaats hun de vrijheid te geven.

Wat Frank zo graag wil is het Barca systeem, maar ik denk dat je dit ook kunt bereiken door de spelers een zekere vrijheid te geven, in hun handdelen.

29-07-2015 15:23

Piejotter +9

Kishna gelooft alles wat die Italianen hem wijsmaken. Hij zal moeten meeverdedigen en zijn directe tegenstander niet zomaar laten gaan. Het Italiaanse voetbal is al vele jaren een stuk meer op geen risico nemen ingesteld dan in Nederland. Bergkamp en Jonk weten daar alles van.

29-07-2015 13:50

paulurs +0

Ik heb toch wat gemist, Kishna die druk zette en verdedigde? Heb daarnaast de Boer meermaals horen zeggen dat Kishna acties moest maken en dat hij daar van genoot..

Nee hoor, het zijn mooie praatjes, maar hier trappen ik in ieder geval niet in. Bovendien, hij gelooft toch niet echt zelf dat hij als broekie zonder iets gepresteerd te hebben zomaar bij Lazio mag doen wat hij wilt?! Dit laatste is duidelijk zijn probleem en zijn ondergang.

29-07-2015 13:35

MichelAngelo66 +22294

We zullen zien of hij het waar kan maken. Of z'n acties daar wel regelmatig uit de verf komen. Of hij daar wat minder lamlendig over het veld loopt.
Ik denk wel dat het waar is dat de spelers bij Ajax veel teveel in een keurslijf lopen bij de hoofdmacht. Slechte zaak.

29-07-2015 13:09

Piejotter +9

Wat dacht je van de Italiaanse competitie? Vrije rol? Vergeet het maar.

29-07-2015 13:53

..::Rootje::.. +676 moderator

Hey waarom is mijn reactie verwijderd?

Ik geef Ricardo verder gelijk. Bij Ajax onder Frenk is het altijd al geweest dat spelers in een systeem moeten spelen.
Ze zijn vastgebonden aan tactieken en opdrachten, dat werd ook pijnlijk duidelijk tegen Panathinaikos, waar een schreeuwende Frenk (bijna) iedereen liep te commanderen. Sinkgraven mocht niet rechts passen bv. of mocht geen actie maken, Bazoer moest achteruit lopen. En zo zijn er nog een paar.
Frenk draaft door in zijn positiespel, en moet niet blijven hameren op specifieke taken, want zo haal je het angel uit het spel en is de creativiteit weg. En dat is ook terug te zien bij de spelers, die bang zijn om iets verkeerds te doen.
Kijk naar Pec ofzo. Die spelen gewoon vrijuit en beheersen het voetballende aspect beter dan Ajax.
Dat komt omdat de spelers niet volgebombadeerd worden met taken en gewoon waar nodig ze gewoon vrijuit kunnen spelen.

29-07-2015 13:00

mcjc +2

Kisnha denkt te makkelijk. Ik geloof wel wat hij over de Boer verteld, want ajax speelt echt lelijk voetbal en er zijn weinig spelers beter geworden onder de Boer. Maar in Italie is het nog moeilijker om door te breken voor een jonge speler. Dan had hij beter bij ajax kunnen blijven of voor een andere nederlandse club kunnen spelen.

29-07-2015 12:56

DonAdam +2360

Laat me niet lachen. Wanneer Kishna in Italië zijn man één keer laat lopen zoals hij bij Ajax altijd deed, dan speelt hij nooit meer.

29-07-2015 12:51

paulurs +0

Neejoh, de coach heeft hem verteld dat hij mocht doen wat hij wilde!

Als Kishna dus niet wilt verdedigen, hoeft kishna niet te verdedigen..

29-07-2015 13:38

3*stars*3 +23593

Hij zegt helemaal niets verkeerd en bevestigd wat de meesten al dachten.
Frank kijkt naar wat een speler niet kan, ipv kijken naar wat hij wel kan en daar het optimale uit kan halen.

Let trouwens een keer op Lasse bij balverlies en El Ghazi is meeverdedigend ook niet wereldtop...

29-07-2015 12:46

Ajax27 +19242

Eerlijke reactie van Kishna, dat waardeer ik wel. Ik hoop voor 'm dat ie genoeg kansen krijgt... maar ik zie het helaas somber voor 'm in.

29-07-2015 12:36

Rayno95 +0

Anderzijds vind ik 't wel zwak dat hij dat nu pas doet en eerst Raiola laat stoken en Frank zwart probeert te maken.

29-07-2015 12:39

gebruikersnaam +0

Hier ligt ook meteen de kern van het waardeloze spel van Ajax onder de Boer.
Alles wordt vanuit verdedigend oogpunt gezien en aanvallende intentie is uit den boze.
Angst regeert ipv bluf en branie.

Aanvallers laten meeverdedigen (kortom verdedigen als team) is logisch maar doe dit dan vooral door druk te zetten zodat de aanvallers bij het veroveren van de bal meteen in stelling kunnen worden gebracht. Druk vooruit, dat is aanvallend denken.

Met zijn allen inzakken bij balverlies en alleen maar achter verdedigers aan laten rennen ipv opjagen is denken uit angst, verdedigend denken, Mourinho voetbal

29-07-2015 12:28

V12 +867

Domme jongen. Hij krijgt het nog zo zwaar. In Italië mag hij doen waar hij zin in heeft. Zolang hij er twee per wedstrijd inschiet wel anders is dat heel snel afgelopen. Hij snapt werkelijk waar nog maar heel weinig van voetbal.
Zijn contract is nog niet eens helemaal rond maar via Raiola proberen ze zo de laatste details er door te drukken?

29-07-2015 12:21

TOOL +3

Laat het maar zien! We gaan je de komende jaren nauwlettend in de gaten houden en we gaan het allemaal zien.

29-07-2015 12:08

drazic +0

Bedankt voor de feedback en hopelijk doet Frank hier wat mee. Na iedere wedstrijd een kwartier met elke speler zitten klinkt op zich wel goed. Ik heb ook iedere week werkoverleg, 1 op 1.

29-07-2015 12:02

Milan93 +3

Tja, Bij ajax speel je als team. Als er balverlies is moet iedereen mee verdedigen... Als jij niet wil mee verdedigen dan veel plezier bij Lazio, want je hebt blijkbaar allleen genoeg energie om druk te zetten. Ben benieuwd hoeveel acties je daar wel kunt maken.. hier was het namelijk 1 schaar en gelijk balverlies ;)

29-07-2015 12:00

Rayno95 +0

En als ze in 1 land veel waarde hechten aan verdedigen is dat wel in Italië ;)

29-07-2015 12:02

Bjarkos +13

Ajax speelde afgelopen seizoen juist totaal NIET als een team.

29-07-2015 12:15

Milan93 +3

Klopt. Omdat Kishna niet mee wou verdedigen. Als er druk werd gezet deed maar 1 iemand op het veld dat, maar de spelers kwamen wel mee naar achter als de tegenpartij de bal had, maar goed laten we volgend seizoen maar snel vergeten.

29-07-2015 12:17

Bjarkos +13

Nouja, wat dacht je van de achterhoede die niet wou aansluiten en bij balverlies meteen terug naar de 16 rende? Daar word je als aanvaller natuurlijk niet vrolijk van. Aanvallers kunnen natuurlijk veel beter renderen bij een team dat hoog druk zet..

29-07-2015 12:31

Eriksen10 +4805

Dit snijdt wel hout...

29-07-2015 11:48

Mokum_32 +1

Iedereen kan hier wel uit rancune boos op kishna worden maar ondanks dat dit niet erg netjes is. Snijdt hij wel een paar punten aan die wij al een paar jaar zien. Ook komt de communicatie binnen ajax elke keer terug dat kan geen toeval zijn. Het is allemaal te voorspelbaar geworden dit seizoen is het wat betreft al iets beter geworden. Maar als je kijkt naar hoe de a1 van afgelopen seizoen speelde staat dat schuin tegenover elkaar. Dat frustreert jonk ook. De boer communiceert dus schijnbaar niet alleen slecht met zijn collega´s maar ook met zijn eigen spelers.

29-07-2015 11:31

kaashaas +4

alkeen de sterke overwinnen en deze jongen is nog niet volwassen... onder van gaal was hij jankend weg gelopen...
daar gaat hij het alleen maar moeilijker krijfen.. komt die rioolrat gebruikr hem gewoon om zijn centen te pakken..

29-07-2015 11:45

mvh +0

Hij krijgt bij Lazio alle vrijheid zonder zijn back tot in de tweede ring te moeten volgen maar als hij er bij Lazio 3 wedstrijden achter elkaar er niet staat krijgt hij de vrije stoelkeuze op die tweede ring, helemaal zonder die back.

29-07-2015 11:49

bojansuarez +324

Naja vindt t al netjes dat ie tekst en uitleg geeft, hij had ook niks kunnen zeggen. Maar over zijn uitleg, de man heeft totaal geen zelfkritiek, wat wil je ook met zo\'n zaakwaarnemer die inpraat op hem alsof ie Messi is. Het is gewoon doodzonde, dat ie niet al wat volwassener is en zich kan realiseren wat je hier allemaal kan bereiken. Hij gaat bij Lazio meer dan een miljoen per jaar verdienen plus heeft ie de status uit de Raiola stal, denk dat ie daarom wel kansen gaat krijgen. Maja helaas pindakaas, voor jouw 10 andere, adios Kishna!

29-07-2015 11:11

mvh +0

Is die bankgarantie nou al rond? Zou heel genant worden als de deal niet doorgaat en hij FdB weer tegenkomt op de training... Dus of het netjes is dat hij tekst en uitleg geeft weet ik niet.

29-07-2015 11:52

..::Rootje::.. +676 moderator

Koop de VI en lees het hele interview. Of lees het andere artikel over Kishna. Want hij is zeker wel zelfkritisch.

29-07-2015 12:10

MosesD +14713

Pijnlijk, pijnlijk, hoe waar dit allemaal is. Kijk het voetbal van Ajax van de laatste jaren en je kan Kishna alleen maar gelijk geven.

29-07-2015 10:46

Cruyffie +2403

Er zit zeker wat in. En het is ook niet des Cruyffs: Cruyff wil dat 9 van de 11 spelers in dienst spelen, en (ongeveer) 2 spelers in vrijheid kunnen doen wat ze willen (zoals messi bij barca onder guardiola).

De Boer maakt er meer een algehele machine van. Saaaaaai en simpelweg kwalitatief niet goed (weinig beweging middenveld, en dus te weinig vrijheid voor creatieve aanvallers).

29-07-2015 10:52

robertomalone +1185

Pijnlijk, pijnlijk dat je dit allemaal voor waar aanneemt. Daarnaast lees eens tussen de regels door: Het is het systeem, het is de trainer, etc, etc. Kishna; als jij het afdwingt door briljant te voetballen, durft je directe tegenstander niet mee op te komen en kan de trainer je ook alle vrijheid geven die je wil. Daarnaast, Ricardo zet je roze bril af. Je bent nog niet begonnen in Rome, je weet niet of je gelijk speelt en je hebt geen flauw benul van hoe het groepsproces daar werkt. Heb het al eerder gezegd; het is gewoon erg onverstandig om hem meteen een interview te laten geven en geeft aan dat zijn probleem focus op zijn eigen prestaties is.

29-07-2015 10:54

RuffRhythim +24837

Maar de vraag die zich aandient is: MAG je bij Ajax "briljant voetballen" en hoeveel ruimte krijg je daarvoor?

Ben het met je eens dat het behoorlijk dom is om nu al te gaan lopen natrappen.

29-07-2015 10:56

robertomalone +1185

Ja, ben het met je eens dat Frank in manier waarin hij met deze groep omgaat tekort schiet. Hij communiceert zoals een trainer van Bayern kan doen. "We moeten dit, ik verwacht dat, het is enorm belangrijk, ik hoop dat we er klaar voor zijn, we mogen niet dezelfde fouten maken als tegen Red Bull etc, etc". De LEIDER Frank moet vertrouwen uitstralen. "Wij gaan laten zien waar het AJAX voetbal voor staat en hebben het vertrouwen dat we daarmee niet alleen winnen maar ook mooi voetbal laten zien aan de kijkers"

29-07-2015 11:03

robertomalone +1185

In aanvulling op mijn antwoord: erger me ook aan de opmerking van Ronald, "moeten niet naïef voetballen" Dit is zo voorbode van compact, afwachtend, risicoloos voetbal, door een team wat stijf van de stress staat. Wat elkaar in de problemen brengt. Van een achterhoede die de bal niet meer kwijt kan en met de grond gelijk wordt gemaakt. Een spits die niet in de wedstrijd komt en......je raadt het al, met de grond gelijk wordt gemaakt.

29-07-2015 11:07

RuffRhythim +24837

In dat onderdeel moet je hem wel gelijk geven ja.
Zie met lede ogen aan hoe Ajax voetbalt en daar word je gewoon niet vrolijk van.

29-07-2015 10:55

ABBA +0

In vijf jaar de boer is er nog nooit een voorhoedespeler beter geworden

En wat hij zegt over in dienst spelen van de linksback is ook waar

Wat heb ik genoten van de rushes van boilesen
En de voorzetten van vrhijn verleden jaar

Kishna heeft gewoon een punt over de boer maar hij moet het wel nog gaan laten zien

29-07-2015 10:37

Bjarkos +13

Zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Als Ajax nou eens behoorlijk druk gaat zetten kunnen de buitenspelers meer tot hun recht komen.

29-07-2015 10:33

TikkieTerugJaap +2

Kishna is nog een kindje hahaha. Aan dit grote interview zie je gewoon dat het helemaal niks word met die jongen, wat ga ik ervan genieten als ie vol op ze bek gaat bij Lazio. Kan ie lekker op de tribune huilen.

29-07-2015 10:31

rodnet +10346

En zo zal ik er van genieten als hij het bij Lazio maakt, wat gezien zijn talent en de spelstijl van Lazio bepaald niet uit te sluiten is. En wij maar lekker doormodderen met Schone op de vleugel.

29-07-2015 10:41

godenzonensuper +0

Mijn vermoedens over de Boer worden bevestigd . Toch wel triest dat een linksbuiten zegt amper vrijheid te krijgen.

29-07-2015 10:31

Arim_ +0

Gek genoeg zal Fischer dat dan weer nooit zeggen.
Kishna heeft al het vertrouwen gekregen van De Boer, kreeg nummer 11 na amper 3 maanden bij het eerste aangesloten te zijn.

29-07-2015 10:35

zwollie +8

Tegenwoordig de mentaliteit, schuld ligt altijd bij een ander, nooit de schuld bij jezelf zoeken

29-07-2015 10:27

Arim_ +0

Overigens heeft De Boer zich meermalen ook lovend uitgelaten in de media over Kishna, maakte complimenten een hem en Ghazi wanneer aanvallende acties er met rendement uitkwamen, heeft hij herhaaldelijk gezegd dat ie wil zien dat Kishna zijn acties maakt en dat hij houd van spelers zoals hem, dus dat gemakkelijke eenzijdige geleuter dat De Boer alleen maar kritisch is geweest over kidhna in de media is gewoon ronduit gelul.

29-07-2015 10:22

ajax.championsl +0

Maar als Kishna drie acties achter elkaar verprutste of een keer niet achter zijn back aan liep werd hij gewisseld. Voor mijn gevoel deed deze jongen altijd wel wat fout bij Frank. Onbegrijpelijk vind ik, want ik vond hem altijd het meeste talent van heel de selectie hebben. Zo een jongen hoor je een aai over de bol te geven, in bescherming nemen, vertroetelen en vooral heel veel vertrouwen geven. Dan denk ik dat hij elke back in Europa de baas was.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal geen tegenstander van Frank de Boer, maar ben wel realistisch genoeg om te zien dat hij nog een hoop moet leren. Zowel tactisch als in de omgang met spelers.

29-07-2015 10:42

Nymphetic +0

Wat denk jij nou? Wie is de baas bij Ajax 1? De trainer, of een of ander over de paard getild kutventje. Iedereen die hier de Boer de schuld geeft vind dus dat een kutjong van een jaar of 18-21 de baas mag zijn en een aparte behandeling mag eisen! Je moet je werk doen, en als je kritiek krijgt dan heb je dat gewoon te accepteren.

29-07-2015 11:05

Arim_ +0

Kishna is nog niet de schoenveter waard van Depay.
Slechts een jaar jonger en nog geen peuleschil van het rendement van Depay. Kun je bolletje aaien wat je wil.
Kishna heeft genoeg vertrouwen gekregen met nummer 11 na amper drie maanden aangesloten zitten bij het eerste.

29-07-2015 12:36

leppe +224

Iedereen zeikt hem af, maar ondertussen zie ik hem enkele rake punten maken. Jammer dat hij weg is, juist dit seizoen had hij veel minuten kunnen maken in een (naar mijn idee, op basis van de voorbereiding) iets vrijer systeem.

29-07-2015 10:12

Michael25 +822

Ik hoor vooral een naïeve tiener die de oorzaak van problemen buiten zichzelf zoekt. Hij zal het nog zeer zwaar krijgen. Hij wil gewoon lekker ballen, daar is op zich niets op tegen. In een eerste elftal heb je echter met andere verantwoordelijkheden te maken dan in de jeugd. Je kunt niet meer frivool en vrijuit voetballen, je zult ook je andere taken in het veld moeten uitvoeren. Hij is niet snel genoeg volwassen geworden, iets dat voor een groot deel aan zijn zaakwaarnemer te wijten valt. Raiola versterkte Kishna in zijn overtuiging dat het bij Ajax mis zat, en gaf in het openbaar af op De Boer, daar waar Kishna dit niet zonder represailles kon doen. Waar Dijks bijvoorbeeld bij Heerenveen en Willem II heeft geleerd wat voor instelling er bij profvoetbal komt kijken, heeft Kishna altijd volgehouden het zelf bij het juiste eind te hebben. Extra jammer is dat deze jongen zo goed kan voetballen. Hij had wellicht meer baat er bij gehad als hij een jaartje was verhuurd, maar daar ging Raiola natuurlijk nooit mee akkoord. Ik durf zelfs zover te gaan om te stellen dat de problemen tussen Kishna en De Boer van een klein akkefietje door Raiola zijn uitgebouwd tot een niet op te lossen ruzie. Zo is dat met Zlatan destijds ook gegaan. Hij had het naar zijn zin bij Ajax, maar is door een gefingeerde ruzie alsnog op de laatste transferdag vertrokken destijds. Niemand hoeft te raden wie Zlatans zaakwaarnemer is, lijkt me.

29-07-2015 10:12

Arim_ +0

Het was duidelijk, al vrij snel, dat Raiola op ramkoers ging en een vertrek leek te forceren.

29-07-2015 10:31

Arim_ +0

Ajax is zonder 10 gaan spelen zodat de buitens meer vrijheid konden krijgen.
Ik heb Kishna nog nooit verder achter zijn back aan zien zitten dan tot aan de middenlijn, dus wat een simplistisch weeklaag is dit weer.

29-07-2015 10:10

Suarez16_ +9368

Frank probeerde hem te prikkelen. Hij denkt dat de hele wereld dan wat tegen hem heeft. Gaat huilend Raiola brengen. Die zegt dan ik breng je wel naar een andere club met een vet contract. Achteraf zo praten is een beetje sneu, maar hij moet niet de allures krijgen van een speler zoals Messi terwijl Messi zelf die allures niet eens heeft. Ik wens hem veel succes, maar ik ben bang dat Malen en hij een Bouy 2.0, een Barazite 2.0 en noem ze maar allemaal op word. Overigens zou wel grappig zijn als we de transfer laten afketsen door dat ze geen bankgarantie geven. Heeft Kishna dit gezegd in het voetbalblad van nederland. Dan word het banken in de Jupiler League bij Jong Ajax.

29-07-2015 09:57

AFCA. +3283

Hij wil dus lekker over t veld huppelen en wanneer hij toevallig een bal krijgt proberen een panna te maken (dat is immers wel t belangrijkste in t voetbal) en als je de bal verliest, ach, dan knappen de andere 10 het maar voor mij op. Dat zal je nergens mogen kishna.....

29-07-2015 09:56

kjkepel +0

We doen nu net of dat f. de boer een soort betonvoetbal prefereert, maar het ligt toch ook gewoon aan de uitvoering? Alsof Overmars en Finidi in 95 op hun dooie akkertje over het veld mochten sloffen wachtend tot ze hun actie konden maken. Misschien wil de boer wel iets van deze selectie wat er gewoon niet inzit. Je kan je wel proberen te spiegelen aan het spel van barca, maar dan moeten je spelers wel het niveau hebben om het uit te kunnen voeren.

29-07-2015 09:47

masterrr +1

Zit wel wat in wat Kishna zegt, maar heb het idee dat dit aan het veranderen is. Ik geloof heel erg in golfbewegingen, zie je in heel veel dingen terug. Toen De Boer kwam, zakte Ajax 7 jaar lang op de beslissende momenten door het ijs in de strijd om de titel. De winnaarsmentaliteit was er niet, en er was geen echt team. Toen De Boer kwam, heeft hij dit er in no-time in gekregen door a la Van Gaal duidelijkheid te creëren: zonder topsportmentaliteit sta je er niet in. De rotte appels die veel talent hadden, maar dat niet in zagen, werden eruit gezet (El Ham). De focus kwam weer op de jeugd te liggen, waar De Boer bekend mee was, wat resulteerde in de doorbraak van veel talenten. Ajax heeft daar goed aan verdiend, net als de 4 CL-jaren onder De Boer.

Wat je ziet, is dat De Boer op het moment dat het goed ging (3e/4e jaar) niet heeft overgeschakeld naar een nieuw plan. Juist op het moment dat er successen worden geboekt, moet je al bezig zijn met veranderingen. Dat is - wat de fans al een tijd zagen - meer ruimte voor attractief voetbal, met een nr. 10 en meer vrijheid/inspiratie voor de aanvallers. De vraag is of De Boer dat kan brengen, maar ik gun hem met Trustfull erbij zeker het voordeel van de twijfel.

Kishna kijkt alleen terug en heeft niet echt vooruitgekeken. Hij had dit seizoen veel minuten kunnen maken, als hij er voor was gegaan. En acties worden altijd gewaardeerd, maar in het topvoetbal gaat het wel om rendement en dat is bij hem nog erg laag. Hij lijkt niet te beseffen dat je heel hard moet werken, voordat je met "lekker voetbal" (zoals bij Barcelona) in de top mee kunt draaien. Zoiets gaat niet vanzelf en dat heeft De Boer dan wel weer goed begrepen.

-einde beschouwing-

29-07-2015 09:46

FRijkaard +0

Ik ben het zeker met je eens, op de opmerking - wat de fans al een tijd zagen - na. Zoals jij het nu uit schrijft, ben ik het met je eens en heb je blijkbaar nagedacht over jouw visie, van hoe je het eerste van Ajax zou runnen. Ik hoop dat het attractieve voetbal er komt en dat Trustfull het idd naar een hoger plan kan tillen.

Wat betreft die ene opmerking - de gemiddelde fan hier breekt een transfer af op basis van een youtube filmpje en roept al vrij vlot dat het TH moet oprotten. Daarom hoop ik dat de jongens van het huidige TH een nieuwe impuls krijgen en zichzelf zien te verbeteren. Dat kan al gebeuren doordat het (wellicht met wat geluk) een aantal weken achter elkaar successen boekt.

29-07-2015 10:01

masterrr +1

De fans is inderdaad een groot begrip, misschien kan ik beter voor mezelf spreken. Maar ben het helemaal met je eens dat het TH wel erg snel wordt afgevlamd. Gelukkig zijn fans dan ook geen directeuren, je ziet bij Twente waar dat toe kan leiden....

29-07-2015 10:05

Arim_ +0

Wat dat in dienst spelen van de linksback betreft heeft hij wel een punt, hij werd daartoe ook gedwongen door die blinde stoomtrein Boilesen. Toch is daar wel in zekere mate verandering in gekomen, want na de uitschakeling in de EL kreeg Boilesen de opdracht vaker achterin te blijven. Maar goed, die wedstrijden in de EL, daar zag je wel dat Boilesen het Kishna het voetballen ontzettend moeilijk maakte. Boilesen is ook geen back die de buiten voor hem lanceert of de diepte in stuurt, zijn spel is er op gericht zelf voorin aan de bal te komen en dat dat vreet aan een buiten kan ik me voorstellen.
Aan de andere kant heeft De Boer vaak genoeg hardop gezegd dat hij van Kishna acties verwacht, dreiging verwacht. Wat dat betreft wijkt wat de trainer van Lazio zegt niet veel af (acties maken, druk zetten bij balverlies). Daarnaast zal Kishna er zelf wel achter komen dat ze het in Italie nog tien keer minder op hebben met mondige spelers, zelfs Gullit en Van Basten hadden het daar moeilijk mee en die dwongen nog wat af middels boven gemiddelde prestaties geleverd voordat ze bij Milan binnen stapte.

Bij Lazio zal Kishna niet achter de back aan hoeven te lopen omdat ze daar simpelweg niet met drie spitsen spelen.

29-07-2015 09:29

N-ajax +0

dat moest hij misschien, maar meeverdedigen deed hij nooit

29-07-2015 09:31

plumber +0

Hij heeft wel een punt,want het Ajax van de Boer is dodelijk voor een aanvaller.
Eerst je verdedigende taken,dan pas aanvallend denken.
Daarom kijken we al 3 seizoenen tegen dodelijk saai sch..t voetbal.

29-07-2015 09:28

SamViezeRik +0

3 seizoenen, geen 4?

29-07-2015 09:38

FRijkaard +0

Nee want 15 mei 2011 maakte een heel seizoen goed :)
https://www.youtube.com/watch?v=g-eN3kpb2A0

29-07-2015 10:05

OdjePils +6322

Na balverlies gelijk druk zetten ja! Dat deed je bij ons ook al niet luie lul.

Je shirt kon na iedere wedstrijd zo weer schoon de kast in!

29-07-2015 09:14

ck69 +13140

Bij Lazio dit, bij Lazio dat. Ricardo, denk je daar echt aan spelen toe te komen?

29-07-2015 09:11

Rujar +97

Toch geloof ik Kishna hier wel in. Er is bijna geen ruimte voor aanvallend voetbal. Als je ziet hoe slecht we zijn in aanvallend opzicht. Dat is wel falen, maar goed laten we dit seizoen afwachten om te zien of het uitbetaald wat Frank allemaal doet.

29-07-2015 09:03

WesleySonck +1496

Er is geen ruimte voor aanvallend voetbal omdat de tegenstander zich ingraaft, niet omdat de buitenspelers geen individuele acties mogen doen

29-07-2015 09:14

Sasz25 +22

Precies dit dus..

29-07-2015 09:18

ajacied354 +0

ik geloof hem in deze ook. je ziet zelden positie wisselingen bij ajax en de verdedigers van welke club dan ook zijn zelde de weg kwijt door deze structuur van spelen. ik weet het het is barca, maar neem de voorste 3 als voorbeeld. suarez, neymar en messi staan op papier als rechtervleugel, spits en linkervleugel. echter spelen ze als 3 spitsen die met samenwerken ieder een kant op vliegen. voor een verdediging verdomd lastig om te voorspellen wat ze nu gaan doen. dus zijn ze altijd een stapje voor. bij ajax speelt kishna de hele wedstrijd.linksbuiten. het enigste wat de back van te voren moet doen is wat beelden bekijken van kishna en het verdedigen word een makkie.
de verdediging weet wat er gaat gebeuren, en dus zijn zij diegene die een stapje voor zijn.

29-07-2015 09:17

Rayno95 +0

Italianen en niet verdedigen, geloof je het zelf Ricardo?

29-07-2015 08:54

FWAjacied +3899

Ik vind dit stuk pijnlijker voor De Boer dan het eerste stuk. Dat je aanvaller verwijt dat hij niet meer tot zijn ding kan komen. Nu vond ik Kishna vaak ook wel wat passief in de wedstrijd, maar ik denk dat het inderdaad ook meespeelt vanwege de speelstijl. Als je ziet hoe moeilijk de aanval het heeft om gevaar te stichten. Dat ligt echt niet alleen aan de aanvallers, maar ook aan de manier hoe de veldverdeling en spelvisie is.

29-07-2015 08:52

WesleySonck +1496

Pijnlijk voor de Boer? Dit toont aan dat Kishna geen professionele instelling heeft, maar 'alleen maar leuk wil voetballen, zijn ding doen, je weet toch'. Daar hebben we Cruyff courts voor.

Bovendien, heeft ie Lazio wel eens zien voetballen? Als je ergens als buitenspeler hard moet rennen over het hele veld is het daar wel (ok, bij Juve nog meer)

29-07-2015 09:13

FWAjacied +3899

Actie maken, dreigen, mannetje voorbij, voorzet geven. Zijn toch niet echt dingen die alleen handig zijn op de Cruijff Courts. Kishna zegt dat hij begrijpt dat verdedigen en druk zetten bij de rol van aanvaller hoort, maar dat hij amper nog in staat was om de dingen te doen waar hij echt goed in is: actie maken, dreigen, mannetje voorbij, voorzet geven. Lijkt mij een zorgelijke zaak als aanvallers dat zo ervaren.

29-07-2015 09:20

rodnet +10346

Onzinreactie. Je verdraait de valide punten die Kishna hier maakt tot een karikatuur. Hij heeft gewoon gelijk: het spel van Ajax onder de Boer is al minstens twee seizoenen niet meer in eerste instantie aanvallend maar controlerend en Kishna\'s opmerkingen sluiten hier naadloos bij aan. Overigens heb ik Lazio afgelopen jaar vaak zien spelen en die spelen aanzienlijk aavallender en attractiever voetbal dan onze eigen club.

29-07-2015 10:27

WesleySonck +1496

Ik bedoelde dat juist met Lazio, ik ben groot fan van het nieuwe Italiaanse voetbal, met veel beweging en snelheid aan de buitenkanten. Maar een candreva zie ik meer meters maken dan Kishna. Prima als ie zegt dat ie naar Italie wil, vanwege de sfeer, cultuur en speelstijl. Maar dan moet ie niet zeggen dat hij door de Boer niet zijn acties kon maken omdat ie achter de back aan moest rennen en verdedigende taken moest doen, en dat hij dat bij Lazio niet hoeft te doen en daar dus zijn acties kan maken. Als hij dat idee heeft komt ie van een hele koude Kermis thuis. Als hij het kan opbrengen om de hele linkerflank te bestrijken (kwestie van conditie), zal hij bij Lazio inderdaad beter tot zijn recht komen dan bij Ajax.

29-07-2015 11:02

RusselWestbrook +21

Ja Ricardo! Verdedigen vinden ze niet zo belangrijk in Italie.


hahahaha. Oh wat ga jij het deksel op de neus krijgen daar.

29-07-2015 08:52
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.