Deze vijf talenten bonken op de deur van Ajax 1

door Finn Dekker 14

Deze vijf talenten bonken op de deur van Ajax 1

door Finn Dekker 14

Laatst geüpdatet

In de rubriek 'Blik op Jong Ajax' (BoJA) zoomt Ajax Showtime regelmatig in op Jong Ajax, het beloftenelftal van Ajax dat uitkomt in de Keuken Kampioen Divisie.

De afgelopen seizoenen veroverde er telkens vrij plots een speler van Jong Ajax een basisplaats in de voorbereiding op het nieuwe seizoen. In de zomer van 2018 was dat Noussair Mazraoui, terwijl Sergiño Dest zich in 2019 ontpopte tot revelatie. Hoewel beiden destijds bij de beloften wel indruk maakten, hadden weinig mensen een dergelijke ontwikkeling voorzien. Het doet de vraag rijzen: wie wordt de volgende? Een kijkje in de keuken bij het huidige Jong Ajax levert voor volgend seizoen vijf potentiële, ruwe diamanten op.

In totaal gebruikte trainer Mitchell van der Gaag 48 spelers. Met hen deed Jong Ajax lang mee bovenaan de ranglijst van de Keuken Kampioen Divisie. Na de 22ste speelronde stond men zelfs eerste. Maar van een tweede titel in drie jaar kwam het niet. Al gauw na het claimen van de koppositie bleek dat de beloften toch hun meerdere moesten erkennen in de concurrentie. Na 29 speelronden was het gat met koploper SC Cambuur alweer twaalf punten. Het coronavirus beroofde Jong Ajax vervolgens van de kans om deze achterstand in te halen en dus eindigden de Amsterdamse talenten met 54 punten op de vierde plaats.

Maar nog belangrijker dan de sportieve, collectieve prestatie is de doorstroom van talenten naar de hoofdmacht. Vier spelers maakten dit seizoen hun debuut: Sontje Hansen, Naci Ünüvar, Danilo Pereira en Jurriën Timber. Voor jongens als Jurgen Ekkelenkamp en Noa Lang kwam de definitieve stap naar een basisplaats in Ajax 1 nog te vroeg, als het er überhaupt nog van komt. Carel Eiting, Ryan Gravenberch en Lassina Traoré kwamen dichterbij, middels enkele basisplaatsen dan wel regelmatige invalbeurten. Gedurende het seizoen werd er verder niemand overgeheveld naar de A-selectie. Wellicht komen de volgende vijf daar aanstaande zomer wel voor in aanmerking.

Jurriën Timber

Het is eigenlijk flauw om Jurriën Timber te noemen als aanstormend talent. De verdediger maakte zoals gezegd reeds zijn debuut tegen sc Heerenveen, in de laatste wedstrijd van het seizoen. Dit deed de rechtspoot met verve. Wie dit seizoen meermaals langs de lijn heeft gestaan bij Jong Ajax zal dit niet verbaasd hebben. Timber was daar namelijk van meet af aan een uitblinker, als hij al niet de beste was bij de beloften. Hij speelde dit seizoen 24 keer negentig minuten in de Keuken Kampioen Divisie. Timber ontbrak slechts twee keer, toen er een beroep op hem werd gedaan door Erik ten Hag.

Na Mazraoui en Dest kan Timber de derde worden die zijn plekje verovert op rechtsback. Het is de plek waar de achttienjarige verdediger het seizoen begon. Na enkele duels verschoof Van der Gaag zijn pupil echter snel naar het centrum. Hoewel Timber niet de langste is, valt dat nauwelijks op in zijn verdedigende werk. Met zijn snelheid en goede gevoel voor positie kiezen is de rechtspoot moeilijk te kloppen, ook niet met veel ruimte in zijn rug. De opbouw verzorgen is tot slot ook geen probleem voor hem. Kort spel, lange ballen en indribbelen: Timber heeft het allemaal.

Kenneth Taylor

Mede door de aanwezigheid van Gravenberch en Eiting in de eerste seizoenshelft stond Kenneth Taylor dit seizoen 'slechts' tien keer in de basis bij Jong Ajax. Een andere reden voor het gebrek aan écht veel speeltijd was het uitstapje naar Brazilië voor het WK Onder 17 jaar met Oranje. Bovenop dat alles kwam er ook nog een blindedarmontsteking om de hoek kijken, waardoor Taylor een kleine maand aan de kant stond. Maar andere redenen waren er niet aan te dragen om hem te passeren. In de minuten die de linkspoot wel maakte, maakte Taylor namelijk een onuitwisbare indruk. En dat op zeventienjarige leeftijd. Deze maand wordt de middenvelder pas achttien.

Van der Gaag gebruikte de linkspoot vooral als controleur, waar de linkspoot als spelverdeler misschien wel het beste tot zijn recht komt. In de transitie van de verdediging naar de aanval speelde Taylor dit seizoen een prominente rol. Vrij achteloos - in de goede zin van het woord - strooit hij met passjes en versnelt of vertraagt hij het spel. De zeventienjarige weet wat nodig is op welk moment. Maar ook achter de spitsen kan Taylor uit de voeten. De middenvelder moet dan wel werken aan zijn spel in de laatste fase. Zelf scoren en spelers voor de keepers zetten, daar kan hij nog in verbeteren. In twintig optredens kwam Taylor dan ook tot enkel drie assists.

Quinten Timber

Naast zijn tweelingbroer mag ook Quinten Timber niet in dit rijtje ontbreken. De achttienjarige mocht al even ruiken aan het hoogst haalbare toen Timber mee mocht naar het trainingskamp in Qatar. In tegenstelling tot Jurriën moet Quinten nog wel geduld hebben als het gaat om zijn eerste officiële minuten. Toch lijkt het meer een kwestie van wanneer dan óf het gaat gebeuren. Wel is het de vraag op welke positie dit zal zijn, want Quinten is op meerdere plekken inzetbaar. Bij Jong Ajax speelde de rechtspoot achterin, op het middenveld en in de voorhoede. Het een net iets beter dan het andere, dat wel.

De kans is wel aannemelijk dat Quinten hoger op het veld eindigt dan Jurriën. Met zijn duelkracht, dribbel en oog voor de combinatie lijkt zijn toekomst vooral op het middenveld te liggen. De trainers lopen sinds zijn komst van Feyenoord, waar de gebroeders Timber in 2014 vandaan werden geplukt, met hem weg. De middenvelder zakt maar weinig door de ondergrens en is dan ook vrijwel altijd goed voor een dikke voldoende. De rechtspoot speelde dan ook een belangrijke rol in de succesvolle campagne van de Onder 19 in de Youth League, waarvoor de middenvelder een aantal keer terugkeerde om de ploeg van John Heitinga te helpen.

Naci Ünüvar

Net als Jurriën Timber debuteerde ook Naci Ünüvar al in Ajax 1. Er zaten slechts veertig dagen, waaronder een winterstop, tussen zijn debuut in Jong Ajax en zijn eerste minuten in de hoofdmacht. Weliswaar tegen SV Spakenburg, maar desalniettemin dubbel en dwars verdiend. Ten Hag deelt wat dat betreft geen cadeautjes uit, ook niet aan het meest geloofde talent sinds Abdelhak Nouri. Van een grote druk op zijn schouders is op zijn zachtst wel sprake. In Leeuwarden schoof iedereen in december naar het puntje van zijn of haar stoel tijdens zijn debuut voor Jong Ajax, hetgeen vijftigduizend man vervolgens in januari in de ArenA net zo deed.

Zoals een debutant bij Ajax betaamt scoorde Ünüvar in zijn eerste wedstrijd. In Jong Ajax was het na zijn tweede invalbeurt raak. Uiteindelijk kwam de kleine balkunstenaar tien keer in actie onder Van der Gaag, waarvan zeven keer als basisspeler. Moeiteloos paste Ünüvar zich aan in het seniorenvoetbal, waar de verdedigers in de tweede seizoenshelft moeilijk grip op hem kregen. Dit seizoen nog alleen als linksbuiten, maar vanaf volgend seizoen hopelijk ook af en toe vanaf het middenveld, waar de rechtspoot nog meer gevaar kan stichten. Als hij zijn frivole spel in het betaalde voetbal kan koppelen aan rendement, de vuile meters maakt en conditioneel en fysiek stappen maakt, kan een debuut in de Eredivisie niet uitblijven volgend seizoen.

Brian Brobbey

De laatste tip voor volgend seizoen heet Brian Brobbey. Van de vijf was de spits de enige die niet mee mocht naar Qatar in de winterstop. Desondanks is het ook een mooi jaar voor hem geweest. Het was zijn eerste 'volledige' seizoen in het betaalde voetbal. Maar net als bij Taylor ging dat niet zonder slag of stoot. Eerst was het een pittige enkelblessure, opgelopen in het benefietduel met de jeugd van Ajax tegen FC Barcelona, die een streep zette door een groot deel van de eerste seizoenshelft. Daarna werd Brobbeast geveld door een hamstringblessure. Maar tussen die blessures door was de aanvaller bijzonder effectief. Zo was Brobbey in zijn laatste zeven duels goed voor zes goals en een assist.

Waar Hansen al debuteerde onder Ten Hag, daar heeft Brobbey misschien wel nog meer potentie. Er worden vaak vraagtekens gezet bij zijn fysiek. De potige spits zou er te veel op leunen. Hoewel dat in de jeugd misschien een groot voordeel is geweest, kom je in de Keuken Kampioen Divisie niet meer weg met alleen een brede borstkas. Voetballende kwaliteiten heeft Brobbey dan ook wel degelijk, maar zijn instinct voor de goal blijft zijn grootste pluspunt. In veel lijkt hij dan ook op zijn voorganger bij Jong Ajax, Lassina Traoré. Dat hij veel met de Burkinees gemeen heeft is tevens zijn pech, want Ajax zal voor de lange termijn waarschijnlijk met slechts één van de twee door willen.

Finn Dekker (Twitter: @FinnDekker | e-mail: f.dekker@ajaxshowtime.com)

Lees meer edities van Blik op Jong Ajax:

#1 - Zo gaat Jong Ajax het nieuwe seizoen in
#2 - Profiel Van der Gaag: Ajax-talent krijgt de kans
#3 - Is Castillo de toekomst van Ajax op links?
#4 - De doorbraak van Gravenberch is aanstaande
#5 - Jensen, de tweebenige Deense hoop van Ajax
#6 - Zo stoomde Cape Town Traoré klaar voor Ajax
#7 - Verdiende kansen moeten nu geboden worden
#8 - Jong Ajax aast met nieuwe gezichten op koppositie
#9 - Dit maakt Méndez een dodelijke tien in de dop
#10 - Deze Jong Ajax-spelers lopen uit hun contract

Denk jij dat Dortmund en Schalke 04 in de Kohlenpott-derby gelijkspelen? Zet in en krijg 4,30 keer je inzet terug!

Lees meer over:
Plaats reactie

AJAIXIXIXI +1

Ik hoop dat Ünüvar- Brobbey - Hansen de vaste voorhoede gaat worden van Jong Ajax volgend seizoen, en van Ajax 1 het seizoen erna.

15-05-2020 16:05

Schwalbino +11

Ik lees hier dat de aanwezige scouts het niet met elkaar eens zijn.

14-05-2020 18:19

Ozymandias +159568

Inderdaad, het lijkt hier net een fansite van een voetbalclub...

14-05-2020 19:17

Web +178830

Leuk toch?
Laten wij hopen dat ze allemaal enorme stappen maken, en ons allemaal verassen

14-05-2020 19:34

Schwalbino +11

Gaat ook gebeuren. Ze barsten open zoals Frenkie of ze ontvouwen zich gestaag zoals Matthijs of ze doen het met groeistuipen zoals Donny.

Wij zijn Ajax.

14-05-2020 23:38

trodat4030 +97063

Matthijs gestaag?

Nee.

15-05-2020 01:34

Schwalbino +11

Vond hem elk seizoen completer worden.

15-05-2020 18:59

Web +178830

Mochten er nog wat spelers vertrekken?
Zou ik heel voorzichtig zijn met aankopen
Deze spelers hebben allen heel veel potentie ( Hansen ) ook
Taylor zie ik het eerst een basis plaatst pakken, echt een geweldige functionele techniek

14-05-2020 14:53

DrFootball +15145

Taylor en Brobbey vinden elkaar zo makkelijk. Hoop dat beiden (veel) speelminuten krijgen in het 1e komend seizoen. Ik vind ze heel bepalend in Jong. En natuurlijk gaat dat met ups and downs, maar daar zijn het talenten voor. Hoop echt dat alle jonkies gaan (langdurig) bijtekenen, want ik verwacht dat ze kansen gaan krijgen het komend seizoen. En inderdaad onze talenten spelen vaak een aankoop uit de basis.

14-05-2020 20:42

willieovertoom +570

Fan van dit soort stukjes, normaal gesproken, maar het slaat natuurlijk nergens op dat Sontje Hansen hier niet tussen staat.

14-05-2020 14:40

ajaxinho +13

Taylor heeft een fijnere techniek dan Gravenberch.

Als Gravenberch niet wil bijtekenen worden we er niet zwakker op.

14-05-2020 11:37

trodat4030 +97063

Haha, schromelijk overdrijven om een punt te maken, ook al is het een vette leugen. Beetje wat ook met Kluivert gebeurde, zodra hij niet wilde bijtekenen en vertrok, kon hij er volgens velen 'opeens' geen hol meer van, pure kift, niets anders dan dat.

14-05-2020 11:47

ajaxinho +13

Gravenberch is op dit moment van Eredivisie-niveau.
Als hij hier niet wil doorgroeien naar Europees niveau, mag hij weg.

Kluivert, zelfde verhaal inderdaad.
Pikt een paar wedstrijden en doelpunten mee in de Eredivisie
en denkt al klaar te zijn voor de volgende stap.

14-05-2020 12:50

trodat4030 +97063

Dat zou zomaar kunnen, maar die bewering over verfijnde techniek is gewoon onzin.

14-05-2020 13:22

ajaxinho +13

De techniek van Taylor vind ik geweldig.
Dat is geen onzin.

Als de basis goed staat in het eerste,
kan Taylor gemakkelijk ingepast worden.
Het is een Ajax-talent.

Daarmee geef ik meteen een compliment aan Gravenberch.
Hij deed het zeker niet slecht toen het team kwakkelde.
Ook een typische Ajax-talent.

Maar als hij allen voor centen wil spelen, mag hij die elders zoeken.

14-05-2020 14:36

trodat4030 +97063

Ik zeg ook niet dat Taylor geen goede techniek heeft, ik zeg, LETTERLIJK, hij heeft géén fijnere techniek dan Gravenberch.. Net zoals Donny geen fijnere techniek had dan Appie of nu dan Ziyech, wat níet zegt dat ze technisch niet goed zijn.

Is het verschil echt zó vreselijk moeilijk te bevatten? Ik schrijf duidelijk Nederlands dacht ik zo..

14-05-2020 16:23

ajaxinho +13

Taylor heeft een fijnere techniek dan Gravenberch.

Dat zeg ik: LETTERLIJK.
En dat is geen onzin.
Dat is hoe IK het zie!

15-05-2020 04:18

trodat4030 +97063

Dan zie je het verkeerd.

15-05-2020 13:08

Web +178830

Fijnere niet dat zijn de speles die alles op techniek doen. Unuvar en in het verleden Nouri en daarvoor Vanenburg
Om er maar zo eens een paar te noemen

15-05-2020 14:06

Web +178830

Functionele techniek daar gaat het om
Balanames, open staan, en zich vrij spelen is hij heel goed in
Een goede strakke trap en fysiek sterk

14-05-2020 15:05

trodat4030 +97063

Ja, maar dat zegt hij niet, hij zegt FIJNERE techniek dan Gravenberch en dat is gewoon niet waar.

Lijkt wel of niemand meer het vermogen heeft om 1 zin goed te lezen en te begrijpen wat er daadwerkelijk stáát.

14-05-2020 16:19

Ozymandias +159568

De pass- en traptechniek van Taylor is misschien (net iets) beter dan die van Gravenberch maar verder heeft Gravenberch een groter voetballend vermogen. Wanneer hij met zijn leeftijdsgenoten (en spelers van een paar jaar ouder) speelt is Gravenberch nauwelijks van de bal te krijgen door zijn combinatie van voetballend en atletisch vermogen. Gravenberch moet leren het maximale uit zichzelf te halen (wat hij toe nu toe niet heeft hoeven te doen omdat hij hij beter was dan de rest van de spelers op het veld) maar als dat hem lukt kan hij een fenomenale speler worden. Hij is verder in zijn ontwikkeling dan Nouri, Vd Beek en De Jong op 17 jarige leeftijd waren.

14-05-2020 12:32

willieovertoom +570

Fan van Ryan maar hij is helemaal niet verder dan die drie spelers waren. De Boer weigerde hun gewoon fatsoenlijke kansen te geven terwijl iedereen kon zien dat een Appie of Donny veel meer zouden toevoegen dan ‘n Gudelj of Bazoer.

14-05-2020 14:43

Web +178830

Bosz zul je bedoelen
Toen waren ze alweer een jaar verder
Want die heeft Frenkie nooit een echte kans gegeven, en Bosz zij ook dat Neres nog niet klaar was, onzin

14-05-2020 15:00

willieovertoom +570

Nee ik bedoel De Boer.

14-05-2020 15:17

Web +178830

Donny heeft best vaak gespeeld bij Frank, maar had het zelfde type als Klaassen voor hem staan
Bosz heeft nooit tot weinig gebruik gemaakt van Frenkie
En die was toen ook al super goed, wekelijks uitblinker in de KKD
Bazoer was in het begin best goed, later kwamen de fratsen en deed hij niet meer waar hij goed in was

14-05-2020 15:27

Ozymandias +159568

Toen De Jong 17 jaar was speelde hij nog bij Willem II.

14-05-2020 16:10

Pheadrus +2

En toch is het argument dat hij het op halve kracht ook wel aan kan een diskwalificatie van Gravenberch op basis van mentaliteit. En mentaliteit is ook een talent. Ihatarren is van dezelfde lichting en is veel volwassener, veel meer aanwezig, dwingt meer af.

14-05-2020 15:48

Ozymandias +159568

Talenten die er in de jeugdopleiding zowel qua voetballend vermogen als qua atletisch vermogen er bovenuit staken zijn vaak nog wat laks maar dat zegt niets over hun mentaliteit. Gravenberch kon zelfs als hij niet het maximale uit zijn voetballende kwaliteiten haalde leunen op zijn atletische superieuriteit. Gravenberch heeft nog niet geleerd om het maximale uit zichzelf te halen omdat dit nooit nodig was. Dat betekent dat niet dat hij dat niet alsnog zal leren nu het wel nodig is. Iemand als Ihatarren moest wel het maximale uit zijn voetballende kwaliteiten halen omdat hij anders fysiek in de problemen kwam. Hetzelfde gold voor Nouri die qua voetballend vermogen er bovenuit stak maar in de problemen kwam zodra hij dat vermogen niet optimaal kon benutten.

14-05-2020 15:59

Web +178830

Gravenberg doet alles op een tempo, als hij dit niet kan veranderen?
Heeft hij echt een probleem
Hij is pas 17 jaar, dus nog een lange weg te gaan, maar ik zie er nog geen verbetering in
Lange spelers lijken vaak trager dan ze zijn, maar bij hem moet de handelingssnelheid nog veel verbeteren

14-05-2020 14:57

Pheadrus +2

Ik weet niet of je het handelingssnelheid moet noemen maar ik begrijp je punt. Voor mij heeft het te maken met "intensiteit". Beeld je in de spelwijze van bijvoorbeeld Suarez. Die heeft momenten dat elke vezel van zijn lichaam in de hoogste versnelling gaat en dan stijgt hij boven zichzelf en anderen uit. Dan krijgt hij iets onoverwinnelijks over zich. Unuvar heeft dat ook en dat is belangrijke voor een voetballer. Dat "pieken" mis ik bij Gravenberg. Rijkaard is een voorbeeld van een top voetballer die dat ook niet echt had en toch het niet onaardig heeft gedaan.

Gravenberch vind ik geweldig maar hij moet wel in de juiste rol worden gebuikt. Rechter CV?

14-05-2020 15:36

waayop +882

Nou je doet Rijkaard wel tekort hoor.

15-05-2020 18:43

Ozymandias +159568

De handelingssnelheid van Gravenberch is prima. Daarom kan hij makkelijk mee in het combinatievoetbal in de kleine ruimte. Zoals Pheadrus zegt is het vooral de intensiteit van Gravenberch die omhoog moet. Hopelijk kan hij dat van Tadic afkijken.

14-05-2020 15:54

Web +178830

Als ik hem aan de bal zie. En hij moet snel handelen, Vind ik wel dat zijn handelingssnelheid niet voldoende is
Wil niet zeggen dat hij dit nog kan verbeteren

14-05-2020 19:12

DrFootball +15145

Je vergeet Raatsie. Dat is in mijn ogen een groter keeperstalent dan Reiziger.

14-05-2020 20:43

eros +4813

We hebben de afgelopen jaren heel veel keepers talent gehad,... maar ik vond geen van alle echt 100% selectie waardig.
Vermeer, vdHart, Padt,... etc etc.

Ik hoop dat er weer eentje echt gaat doorbreken.

17-05-2020 16:23

insectenverdelg +23499

En Hansen dan?

14-05-2020 11:36

ajaxinho +13

Hoort hier ook tussen.

Bonkt ook hard op de deur.
Heeft (volgens geruchten) al serieuze interesse vanuit het buitenland.

14-05-2020 11:39

Ozymandias +159568

Ik hoop niet dat Ajax weer de fout maakt om een verdediger die ongeschikt is om op de flanken te spelen als rechtsback neerzetten omdat hij aan de kleine kant is voor een centrale verdediger. Jurriën mist veel te veel aspecten die een moderne back nodig heeft maar heeft bijna alles wat een moderne centrale verdediger moet hebben. Ik denk dat het verstandiger zou zijn om zijn broer Quinten als rechtsback te gebruiken. Die zal positioneel gezien die positie nog moeten aanleren maar heeft volgens mij de voetballende kwaliteiten en de felheid die een back nodig heeft.

14-05-2020 10:35

ajaxinho +13

Wat is nou eigenlijk zijn favoriete positie?

Die gast kan overal spelen.

14-05-2020 11:36

insectenverdelg +23499

ik denk dat hij heel goed is als back is en met Dumfries al concurrent os op die positie zelfs Oranje snel in zicht.

14-05-2020 11:48

insectenverdelg +23499

Ben jet vaak met je eens, maar in dit geval niet. Zie in timber juist de meest complete back in potentie. Is verdedigend beter dan Dest en Mazraoui. Is aan de bal minimaal zo goed als Nous en beter dan Dest en heeft daarnaast ook de intelligentie. Enige is dat hij Minder drive naar voren heeft dan Dest. Maar ik pleit dan ook weer om met de punt naar achter te gaan spelen, waarbij dat minder nodig zal zijn.

14-05-2020 11:45

Ozymandias +159568

Volgens mij mist hij de drive en het loopvermogen om als wingback de gehele flank te bespelen en het voetballende vermogen om als inverted back het middenveld te versterken. Jurriën heeft een goede inspeelpass maar verder heeft Mazraoui volgens mij een veel groter voetballend vermogen.

Ik zie niet in waarom de rechtsback in een speelstijl met een '6' niet de gehele flank moet bespelen. Volgens mij is het juist met een '6' nog belangrijker dat beide backs de gehele flank bespelen aangezien een '6' zich regelmatig tussen de centrale verdedigers laat inzakken om in de opbouw het spel zo veel mogelijk voor zich te hebben. Als de backs niet zowel als wingback als inverted back kunnen spelen wordt de opbouw al snel te voorspelbaar. Dat was het grootste probleem van Ajax onder Bosz.

14-05-2020 12:22

trodat4030 +97063

Idd, beetje wat Riedewald op linksback ook mistte, de drang om op te stomen. Dat ging vrij geforceerd en was echt een opdracht, daar werd over nagedacht ipv dat het automatisch ging. Daardoor kom je soms net een (halve) stap te laat. Riedewald was echt een LCV, J. Timber is een RCV.

14-05-2020 13:31

insectenverdelg +23499

5imber is voetballend sterker dan Riedewald. Veel meef handelingssnelhheid en voetbalinzicht. Meer met Blind te vergelijken imo .

14-05-2020 13:34

Ozymandias +159568

Blind is ook ongeschikt om bij Ajax als linksback te spelen.

14-05-2020 13:55

trodat4030 +97063

Moet ik anders met dezelfde spelfouten als jij schrijven voor je begrijpt wat ik typ? Opk09men32 heef7 Timb34 hetz3gde pr0bll33m als Ri3d3wakf, get gaa6 ged94ceerd.. Ni36 v2n nat885re...

Snap je het nu wel?

Het is geen hogere wiskunde hoor, het is Nederlands. Je moerstaal (neem ik aan).

14-05-2020 16:47

insectenverdelg +23499

day ligt eraan hoe je wilt spelen. Juist onder Bosz waren voetballende backs, zoals Sinkgraven, belangrijke piknnnen. Omo moeten ze vaker als middenvelder dan ala buitenspeler openreren als er een 6 is. Er is met ene linkshalf hoger op t veld en een rechtshalf ook minder mogelijkheid voor de buitenspelers om naar binnen te gaan. Waardoor er ook minder uimte op de zijkant ligt om diep te gaan. Wel vrqag ik me af of Tadic de geschikte spits is met de punt naar achter.

14-05-2020 13:32

Ozymandias +159568

Op rechts stond Veltman waardoor Ajax opbouwend weinig variatie aan die kant maar op links was dat in mindere mate ook het geval omdat Sinkgraven alleen als inverted back kon spelen en Ajax daardoor niemand had die de gehele flank kon bespelen. Een moderne back moet als inverted back en wingback kunnen spelen.

Dat er met een linkshalf minder ruimte is voor een linksbuiten om naar binnen te komen ben ik niet met je eens. Het spel van Guardiola en Klopp laat juist zien dat een linkshalf en linksbuiten elkaar in de linkerhalf-space af moeten wisselen om voor zo veel mogelijk variatie door middel van positiewsisselingen te zorgen.

Jurriën kan eigenlijk alleen als fullback spelen en met fullbacks is het gemakkelijk voor de tegenstander om druk te zetten op de opbouw. Dat werkt dus alleen bij clubs die de lange bal hanteren. De tactisch beste hoofdtrainers kiezen daarom voor backs die veel verschillende rollen (fullback, inverted back en wingback) kunnen invullen. Dat vraagt enorm veel van zulke backs en daarom is het ook zo ontrecht dat kleine centrale verdedigers op de flanken worden gezet alsof ze daar beter tot hun recht zouden komen.

14-05-2020 14:01

insectenverdelg +23499

We gaan t zien. Ikg is Blind en Timber imo samen geen optie als centru.m. dat is echt te klein. Teveel zelfde types, vullen elkaar niet aan.

Overigens heeft Nous ook niet dst hoj de hele vleugel bespeelt. Nice en Dest hebben dat meer.

14-05-2020 14:23

Ozymandias +159568

Ajax speelde ooit met Danny Blind en Frank de Boer centraal achterin en dat ging meer dan behoorlijk. Sinds de jaren '90 zijn aanvallers niet gemiddeld (veel) langer geworden.

14-05-2020 15:12

insectenverdelg +23499

Hrt gaat uiteindelijk problemen geven in deze tijd. 1 van de 2 moet wel iets in de luchy kunnen. De boer was ondanks zijn lengrw iig een goede kopper. Van Timber weet ik dat niet, maaar Daley is dat iig niet.

14-05-2020 16:12

Ozymandias +159568

Daley wint statistisch gezien het overgrote deel van zijn luchtduels. Hij heeft een geweldige timing en positionering bij zijn kopduels. Ik zie niet in waarom in deze tijd het moeilijker is om met twee kleine centrale verdedigers te spelen dan in de jaren '90. Ik denk dat het toen juist moeilijker was doordat elke clubs hoge voorzetten en/of de lange bal hanteerde.

14-05-2020 16:30

Gajes +328

Brobbey vind ik al verder dan Traore. Zou eigenlijk onze vaste spits moeten zijn, Traore op de bank en zoveel mogelijk minuten bij Jong laten maken. Huntelaar is klaar, groot afscheid geven 1ste thuiswedstrijd v h seizoen. Met Tadic heb je nog een speler in de selectie die prima in d spits uit de voeten kan. Als Neres blijft zitten we heerlijk in de buitenspelers met Tadic, Promes en Anthony erbij. Lang op 10, hopelijk blijft Donny op 8 en Blind doorschuiven naar de 6 mits Verthongen komt. Martinez kan dan op linksback want het lijkt erop dat Tagliafico erg graag weg wil.

14-05-2020 10:04

Ozymandias +159568

In welk opzicht vind jij Brobbey verder in zijn ontwikkeling dan Traoré? Behalve fysiek is Traoré volgens mij in elk opzicht net zo goed of beter dan Traoré. Brobbey moet eerst rustiger worden in zijn afronding voordat hij klaar is om vast in de wedstrijdselectie van het eerste te worden opgenomen. Hij scoorde in de jeugdopleiding veel doordat hij vaak in kansrijke positie kwam maar hij miste minstens net zo veel 100% kansen.

14-05-2020 10:29

ram +7283

Traore moet ook iets scherper worden voor de goal, vind ik. Maar uiteraard is Traore in vrijwel alles verder dan Brobbey.

14-05-2020 13:06

ram +7283

Dus jij zegt dat de 17-jarige Brobbey nu in de spits moet, boven Tadic, Huntelaar en Traore?

Het niveau op deze site is echt hard achteruit aan het gaan. Niet normaal.

14-05-2020 13:07

Schip +23517

Niet te veel investeren, deze mannen moeten de ruimte krijgen om door te groeien. Alleen dan staat er na een paar jaar weer een kern, waar gerichte investeringen je verder kunnen brengen. Hansen had er ook nog bij gekund.

14-05-2020 09:51

Schwalbino +11

Mee eens. Maar het is alleen mogelijk als daarvoor draagvlak is want het betekent dat ontwikkeling een tijdje voorrang krijgt boven prestaties. Dat zie ik echter niet snel gebeuren zolang Ajax flink in de buidel kan tasten. Je kent de kritiek wel: het kapitaal hoort op het veld en niet op de bank.

Ajax is een feniks die steeds opnieuw herrijst uit de as.

14-05-2020 11:55

Dubbelvla +8476

ah man... zin in September; publiek of geen publiek.

14-05-2020 09:26

noppenkoning +41423

Het lijkt wel of rechtsback de hoogste garantie heeft om in ieder geval te debuteren in Ajax 1.

14-05-2020 08:59

Sunny +9558

Bonken lijkt wat overdreven maar wat een heerlijke talenten waarvan ik hoop en verwacht dat JT zich zeker snel in de basis zal spelen

14-05-2020 08:47

milan-jantje +2836

Sontje mis ik

14-05-2020 08:34

AjaxYahudi +3105

Die heeft al gedebuteerd dus zullen ze daarom eruit laten.

14-05-2020 08:34

MK77 +6101

Naci en Jurriën T toch ook?

14-05-2020 08:44

FinnDekker +21

Sontje heeft als enige al in de Eredivisie én de beker gedebuteerd. Dat is eigenlijk de enige reden dat ik hem niet heb meegenomen in het lijstje, dat het grootste deel van het publiek hem al kent.

Maar inderdaad: Hansen hoort zeker bij de toptalenten voor volgend seizoen.

14-05-2020 12:28

MK77 +6101

En Sontje zelf dan?

14-05-2020 08:03
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.