Spaan: 'Is zo'n deal wenselijk voor Ajax?'

door Bart Veenstra 32

Spaan: 'Is zo'n deal wenselijk voor Ajax?'

door Bart Veenstra 32

Laatst geüpdatet

Columnist Henk Spaan betwijfelt of Ajax wel voor Calvin Stengs en Myron Boadu moet gaan. De twee spelers van AZ worden de laatste tijd veelvuldig gelinkt aan een overstap naar Amsterdam, maar Spaan heeft bij beide spelers zo zijn twijfels.

Her en der wordt gesuggereerd dat Ajax met vijftig miljoen euro beide spelers kan ophalen bij AZ. 'Het geld is er en AZ is niet in de positie het te laten liggen', schrijft Spaan in zijn column in Het Parool. 'Dat laatste klopt: ze kunnen in Alkmaar natuurlijk hard blijven roepen dat ze hun spelers niet aan de concurrent gaan verkopen, maar meer dan fluiten in het donker is dat niet.'

Spaan betwijfelt of Ajax beide spelers wel moet halen. 'Is zo'n deal wenselijk voor Ajax?', vraagt hij zich af. 'Ten eerste staan beide spelers onder contract bij Mino Raiola. Meer zeg ik niet. Ten tweede moet Boadu nog aantonen dat hij kansen op twee meter van het doel niet zal blijven missen. Er zit bepaald structuur in het om zeep helpen van droomsituaties waarmee Vincent Janssen voorheen wel raad mee wist.'

Ook van Stengs is Spaan nog niet helemaal overtuigd. 'Voor Stengs geldt: kantelt hij weleens een wedstrijd? Was hij in staat tegen NAC de boel in handen te nemen en de overwinning eruit te slepen?', aldus Spaan, die besluit met wijze raad. 'Het moeilijkste van scouting is om de groeipotentie te zien. Is die er? Die vraag moet Overmars beantwoorden.'

Denk jij dat Van de Beek scoort en Ajax wint van RKC Waalwijk? Zet in en krijg 2,20 keer je inzet terug!

Lees meer over:
Plaats reactie

Henkjanklaas +20660

Niet aan beginnen stengs en boadu.. te licht als het tegenzit. Stengs is een goeie speler maar weer zo’n “ mooi weer voetballer “ is zeker nog geen CL niveau.

17-02-2020 22:10

Sonofafca +0

Stengs is een uitzonderlijk talent die moet je altijd halen. Hij zal alleen maar groeien bij Ajax

15-02-2020 18:50

Ferd +38583

Stengs is een hype. En hypes moet je altijd voorbij laten gaan.

16-02-2020 10:36

Ajaxxxisdebeste +6

Maher was ook zo'n hype... PiSV heeft nog steeds spijt van.

18-02-2020 22:09

4xEC1 +7752

Ik twijfel ook echt hoor of ze goed genoeg zijn. Vooral over Stengs. Dan zou ik wel voor Boadu gaan, Huntelaar is nu echt wel op z'n retour, zijn vervanger staat al klaar: Traoré. Boadu erbij en Brobbey voor de toekomst.

15-02-2020 18:27

tyzinho +1324

Die jongens zijn alle drie 18 a 19, is nergens voor nodig. Tadic is eerste spits, Traore 2e, Brobbey daarachter. Eventueel Huntelaar of Babel nog.

15-02-2020 18:35

Henkjanklaas +20660

Eens met Spaan. Beide spelers zijn prima voor AZ maar als je CL niveau blijft nastreven dan acht ik ze niet sterk genoeg. Zeker Stengs mist nu nog de nodige power. En als ze dan praten over 40 miljoen oid dan zou ik het zeker niet doen. Vergeet niet dat ajax in haar aankoopbeleid zeker niet altijd gelukkig is. We hebben in de jaren al heel wat miskopen gehad. Zonde van het geld. Voor CL heb je naast technisch vermogen ook extra (kop) kracht nodig. Die power mis ik nog wel eens bij ons cluppie

15-02-2020 17:09

DiAngelo +2410

Stengs heeft het net niet in mijn ogen en Boadu misschien. Bij twijfel moet je dergelijke spelers niet kopen maar des Ajax voor eigen opgeleide jeugd gaan. Ihattaren vind ik n ander verhaal, die zie ik met zijn kwaliteiten bij Ajax nog 2 × beter worden. Ajax moet ook gaan kijken naar twintigers, zeker als er n aantal twintigers het team gaan verlaten. Pröpper lijkt me nog steeds een prima target wat dat betreft. Meer balans op t middenveld heb je wel nodig. Eiting, Marin en Gravenberch gaan dat niet brengen. Zijn meer stylist waar je soms kracht en ervaring nodig hebt.

15-02-2020 16:20

Henkjanklaas +20660

Goeie analyse. Je moet juist spelers halen met iets meer volwassenheid en power, de zeer jonge middenvelders hebben dat in ieder geval nu nog zeker niet. Twintigers zijn meer zekerheid maar ook meteen duurder

17-02-2020 22:38

trainerdv +2

Gelukkig kijkt Ajax niet (meer) op die manier: "voor zoveel miljoen kun je die en die oppikken". We kijken naar onze eigen selectie inclusief alle jeugd of die CL en titel-waardig is en gaan dan kijken of er versterkingen nodig zijn. Met Tadic en nu Traoré betwijfel ik of we een spits moeten aantrekken.

15-02-2020 16:15

Babayaka +7

Je moet helemaal voor niemand gaan in nederland. Maar ook niks meer verkopen aan de clubs in nederland, Zon de wit hadden ze lekker naar een club in belgie of zwitsterland moeten verpatsen

15-02-2020 15:05

Schip +23554

Ziyech, Odegaard, Ihattaren. Je moet juist voor de NL markt gaan, simpelweg omdat je een betere kennis hebt van spelers, dan je elders ooit door scouting zult kunnen verzamelen.

Je kunt de weerstand inschatten, hebt veel beteren bronnen over het karakter en geschiedenis van een speler en ziet wekelijks zijn ontwikkeling.

De thuismarkt geeft een voordeel. Of een club nou miljoenen van het buitenland krijgt of van Nederland maakt geen bal uit. Waar het om gaat is of Ajax er per saldo van profiteert.

15-02-2020 16:11

Tinus +10405

Spijker op de kop. De vraag blijft natuurlijk of de spelers in kwestie nodig en/of goed genoeg zijn.

15-02-2020 20:10

Keizer020 +1583

Ik denk dat Ajax er verstandig aan doet om beide spelers niet te halen. Op Moisander na zijn de deals met AZ nooit goed geweest voor ons.

15-02-2020 14:33

Schip +23554

Perez vond ik ook niet slecht hoor, maar moest opboksen tegen Sneijder. De Zeeuw was in zijn eerste jaar ook een van de betere spelers.

Boadu zou Traore en Brobbey in de weg staan, Stengs heeft zeker potentie. Maar nu heb je Anthony als het goed is. Van mij mag een Stengs daarachter zeker komen om de concurrentie aan te gaan, zolang er geen talent kan doorstromen. NL talent, technische, creatieve speler met een zekere uitstraling. Als hij omhoog kan in handelingstempo, zou ik niet weten waarom niet.

Voor de overige posities ben je de komende jaren goed voorzien van jeugd.

15-02-2020 16:15

Erwinius +0

Ook Hansen zou hij al in de weg staan. En wellicht zelfs nog Danilo ;-)

15-02-2020 19:24

MPAjax +8442

50 miljoen ? hij is gek, max 35 miljoen

15-02-2020 14:11

DeHardeWaarheid +0

Dat zegt hij niet. In de column staat "Mensen zeggen dat Ajax gewoon 50 miljoen.. "

Het zal toch wel die richting op gaan. Afgelopen zomer vroeg AZ voor Koopmeiners een bedrag van rond de 20m aan PSV.

15-02-2020 14:31

wladimir +3059

Boadu en Stengs zijn nog te wisselvallig. Ik zie AZ eerder derde worden dan kampioen op dit moment. Begin volgend seizoen kwalificatie Champions League is een goede leerschool voor de twee spelers. In de zomer van 2021 zijn ze misschien wel interessant voor Ajax. Voor het Nederlandse voetbal is het sowieso goed als die jongens gewoon in Alkmaar blijven.

Onana | Kotarski | Scherpen
Mazraoui | Timber | van Gelderen
Veltman | Schuurs | Solomons
Botman | Pierie | Kemper
Martinez | Familio Castillo | Sallah-Eddine
Gravenberch | Timber | Taylor
Blind | Eiting | Mendez
Tadic | Ekkelenkamp | Jensen
Anthony | Labyad | Hansen
Traoré | Brobbey | Pereira
Promes | Lang | Ünüvar

Na Anthony hoeven we niemand te halen om kampioen te worden in de Eredivisie en KKD, terwijl Varela, Dest, Alvarez, Tagliafico, van de Beek, Marin, de Jong, Ziyech, Neres, Babel en Huntelaar vertrekken. Ver komen in de Championd League wordt een ander verhaal. Het gaat om lange termijn.

15-02-2020 14:06

Hagmag +9

Boadu NIET halen. Wij hebben Traoré en Brobbey komt er aan.
Stengs ????
Niet voor 25 miljoen.
Max 15 miljoen.

15-02-2020 13:25

Aeter +6636

Zo goed en constant zijn ze nog niet. Laat ze nog maar enkele jaren bij AZ rijpen.

15-02-2020 12:57

Francisco81 +4328

Leuke spelers en dan met name Stengs. Ik zie in Traore meer potentie dan Boadu. Maar Ajax moet daar niet aan beginnen, AZ gaat een belachelijke prijs vragen. Omdat ze denken dat ze een concurrent zijn door dat ze dit seizoen een uitzonderlijk seizoen draaein. Nooit meer dan 15 miljoen voor een binnelandse transfer betalen, of je moet al echt een superspeler in Nederland kunnen halen. Maar die zie ik niet

15-02-2020 12:07

Fluitje +51

Mee eens. Traore is beter en Brobbey heeft ook de potentie om binnen 2 jaar aan te haken

15-02-2020 12:36

MosesD +14690

Weer geheel eens met Spaan. Beide niet doen. Boadu hebben we überhaupt niet nodig, Stengs ook niet meer met komst Anthony. Na die aankoop nog een middelvelder nodig (vervanging/type van de Beek) en een rcv. Dan ben je al goeddeels klaar voor het komend seizoen.

15-02-2020 11:35

Fluitje +51

Helemaal mee eens

15-02-2020 12:39

Redrum +96213

Ik twijfel totaal niet: gewoon niet doen! Te duur. Niet goed genoeg. Raiola. Allemaal redenen die op zichzelf al genoeg zijn om het niet te doen.

15-02-2020 11:31

Erwinius +0

Bijna: Te duur. Te wisselvallig. Raiola.

15-02-2020 19:28

Ajax114 +1706

Helemaal eens met Spaan. Nee , nee, nee en nog eens haal deze spelers alsjeblieft niet ! Het zijn regelrechte miskopen en ook nog eens onder contract bij Raiola. Ik zou echt verdrietig worden als Ajax toch voor deze spelers zou gaan. Zelfs Raiola komt ze niet kwijt aan een buitenlandse club, dat zegt wel genoeg lijkt mij.

15-02-2020 11:15

Caparzo +4244

Heb het al meermaals gezegd, anderen ook, topics over deze spelers i.v.m. Ajax zijn zinloos.
Gaat. Niet. Gebeuren.

15-02-2020 11:14

WZAWZDB14 +4620

Wat moeten we met boadu? We hebben brobbey en traore die veel beter bij ajax passen.

15-02-2020 10:57

LangeTermijn +611

Ik ben ervan overtuigd dat Overmars geen zaken wil doen met Raiola en dus niet eens een bod gaat uitbrengen. Dus heeft het ook geen zin om er lang over te kletsen: het gaat toch niet gebeuren.

15-02-2020 10:57

Ajax114 +1706

Laten we hopen dat je gelijk hebt.

15-02-2020 11:16

Bapinho +3484

De wonderen zijn de wereld nog niet uit, ben het zowaar eens met Spaan! Boadu heb je niet nodig want wij hebben Traore; Stengs is leuk voor een subtopper maar lang niet stabiel en beslissend genoeg. Als je vergelijkt met het niveau wat Ziyech had bij twente (Die was op een gegeven moment bij 21 van de laatste 22 goals betrokken van hun) zit hij daar nog mijlenver onder

15-02-2020 10:57

Zuiderling +2225

Vol voor Ihattaren gaan.

15-02-2020 10:56

MosesD +14690

Dat is idd de enige speler uit de Eredivisie die ik er heel graag bij zie komen.

15-02-2020 11:36

Jojo49 +3

ik heb ook enorme twijfels , die spits hebben wij in huis ,, en stengs , ene keer goed andere keer slecht .

15-02-2020 10:54

stopperspil +11203

Stengs komt een beetje sloom over met een slap schot. Ziyech neemt een elftal op sleeptouw met een hard schot.

15-02-2020 10:45

AFCAMM +11374

Zou een prima transfer kunnen zijn, maar AZ leeft met de illusie dat Ajax een concurrent is en zal dus véél te veel vragen voor hun talenten.
Die gaan gewoon naar een club in het buitenland, waar ze waarschijnlijk toch tekort blijken te komen, om vervolgens terug te keren bij een middenmoter. Jammer voor hun carrières, maar daar maalt AZ echt niet om.

15-02-2020 10:08

Markopantelic007 +3893

AZ wil niet verkopen aan de 'concurrent'. En dan noemen ze ons arrogant. Feyenoord is misschien hun concurrent.

15-02-2020 10:07

Lekiam +1

Ajax moet alleen spelers halen die er in Nederland met kop en schouders bovenuit steken. Ja Stengs en Boadu vallen op maar niet zoals een Suarez of een Ziyech dat deden (in mijn ogen). Met de talenten op de spitspositie die eraan komen zou ik Boadu zeker laten liggen. Het creatieve gat dat Ziyech achterlaat moet wel gevuld worden, misschien voor een deel zou Stengs dat kunnen als middenvelder. Maar ik denk dat het niet genoeg is. Met komst van Anthony en behoudt van Promes en Neres heb je op de flanken genoeg.

15-02-2020 10:03

Chambre05 +2

Precies dit, alleen exceptioneel talent uit de Eredivisie. Anders niet. Persoonlijk ben ik ook niet overtuigd van Stengs en Boadu.

15-02-2020 10:32

Bocarra +14

Boadu is wat mij betreft geen optie. Dat soort spelers heeft Ajax zelf ook. Stengs is een twijfelgeval. Deze speler wordt nogal gepusht door zijn schoonvader maar dat maakt van hem nog geen topspeler die de druk van Ajax aankan. Bovendien zijn deze spelers herstelt van zeer zware blessures. Ik ben erg benieuwd of Stengs de fysieke belasting wel aankan. Kan hij op het podium van de CL op termijn dat laten zien wat Ziyech heeft laten zien?? Bij twijfel niet oversteken denk ik dan.

15-02-2020 09:39

Ferd +38583

Boadu schopt het verder dan Stengs. Daar twijfel ik niet over. Maar Traore is beter dan Boadu, dus is zo’n aankoop overbodig

15-02-2020 10:00

de-Ajacied +8

Spaan heeft gelijk. Niet nog meer spelers van Raiola binnenhalen

15-02-2020 09:38

Ferd +38583

Ihattaren mag wel komen hoor. Maar dan met een 5 jarig contract

15-02-2020 10:24

MaximilianRosse +9197

Boadu is absoluut niet nodig. Wij hebben Traore en Brobbey. Stengs is een goeie speler maar met de komst van Antony verwacht ik niet dat Ajax ook nog Stengs zal kopen.

15-02-2020 09:37

Jeugd +24905

Antony is niet minder dan Stengs dus niet meer nodig. Boadu hebben we inderdaad Traore en brobbey nog voor.
Overigens ben ik het niet eens met het denigrerend doen over deze 2 talenten van AZ. Ja ze moeten nog leren en zijn niet iedere wedstrijd goed maar zogenaamd de wijsheid in pacht hebben en al weten dat het allemaal niet zoveel voorstelt is onzin. Dit kunnen 2 toppers worden.
Dat geldt echter evengoed voor Brobbey, Hansen en Antony, ook bij deze jongens kan het nog alle kanten op.
Kortom, we hebben Stengs en Boadu niet nodig. Deels gelijkwaaardig talent in huis, deels gekocht als Antony bevestigd wordt.

15-02-2020 09:27

Ajaxxxisdebeste +6

Mijn gutfeeling zegt nee

15-02-2020 09:22

Gajes +328

Is er niet, beide spelers zullen bij ons mislukken. Boadu is sowieso niet nodig aangezien we Brobbey en Traore al hebben rondlopen. Stengs heeft zijn leuke wedstrijden maar is vaak onzichtbaar en zakt dan ook flink door de ondergrens

15-02-2020 09:19
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.